Met wat voor materiaal/stof? Het moet er natuurlijk nog wel een beetje mooi zijn en niet te veel in gewicht toenemen; de box is al zwaar door t metaalquote:
Aan de binnenkant. Piepschuim of zoiets.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 19:55 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Met wat voor materiaal/stof? Het moet er natuurlijk nog wel een beetje mooi zijn en niet te veel in gewicht toenemen; de box is al zwaar door t metaal
Ja schuim zit er aan de binnenkant; in eerste instantie geplaatst om de inhoud tegen stootschade te beschermen. Dat scheelt al.quote:
Nog een laag er tegenaan plakken.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 20:01 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Ja schuim zit er aan de binnenkant; in eerste instantie geplaatst om de inhoud tegen stootschade te beschermen. Dat scheelt al.
en isoleren aan de buitenkant zodat de zon er niet rechtstreeks op schijnt en er lucht langs heen stroomt, aan de binnenkant doet niet zo veel..quote:
Oke dus een andere kleur dan zwart spuiten. (Donker)rood goed?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:24 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
en isoleren aan de buitenkant zodat de zon er niet rechtstreeks op schijnt en er lucht langs heen stroomt, aan de binnenkant doet niet zo veel..
je box warmt op door de zon, alles wat in die box zit wordt een oven, isolatie aan de binnenkant doet geen drol.
als je aan de buitenkant er voor zorgt dat de zon niet op je box schijnt en de warmte die wel op het oppervlakte komt kan wegvloeien via de lucht wordt die box niet heel veel warmer dan de lucht temperatuur
(in een tent is het ook bloedheet als de zon er op staat, maar zet je er een partytent of parasol overheen dan is het binnen net zo warm als de buitenlucht)
En hoe kan ik het isoleren en er voor zorgen dat de hitte met de lucht kan stromen?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:24 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
en isoleren aan de buitenkant zodat de zon er niet rechtstreeks op schijnt en er lucht langs heen stroomt, aan de binnenkant doet niet zo veel..
je box warmt op door de zon, alles wat in die box zit wordt een oven, isolatie aan de binnenkant doet geen drol.
als je aan de buitenkant er voor zorgt dat de zon niet op je box schijnt en de warmte die wel op het oppervlakte komt kan wegvloeien via de lucht wordt die box niet heel veel warmer dan de lucht temperatuur
(in een tent is het ook bloedheet als de zon er op staat, maar zet je er een partytent of parasol overheen dan is het binnen net zo warm als de buitenlucht)
Net ff de handleiding van mijn boormachine erbij gepakt. Staan inderdaad wel dat soort temperaturen in. Maar ik zou denken dat zo'n machine dat echt wel aankan. Als ik de mijne goed belast wordt ie ook echt heet. De achterkant is dan te heet om aan te raken. Zou er niet zo bang om zijn.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 10:17 schreef Basp1 het volgende:
Je zou met de boormachine die niet te heet mag worden ook gaten in de box kunnen boren om ventilatie te maken en hiermee te koelen.
Haha dat is misschien niet zo'n gek ideequote:Op zaterdag 6 mei 2023 10:17 schreef Basp1 het volgende:
Je zou met de boormachine die niet te heet mag worden ook gaten in de box kunnen boren om ventilatie te maken en hiermee te koelen.
Ik ben van plan hem vandaag wit te laten schilderen. Wat betredt aluminium folie.. Ik ben bang dat het de box minder mooi maakt.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 10:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
- iets wits of reflecterend overheen leggen
- inpakken in alu folie
- wit schilderen
Het wordt te heet door de straling niet door de lucht, dus isolatie heeft alleen zin als dit straling tegenhoudt. Alu folie werkt dan al voldoende tot excelent.
Zo handig ben ik niet, maar zeker wel een goed idee!quote:Op zaterdag 6 mei 2023 13:17 schreef Watuntrik het volgende:
En inderdaad ventileren...
Hoeveel Volt levert zo'n Scooter tegenwoordig? 12 of 6? Leuk klusje bouw een PC fan in de box met een schakelaartje die lopen ook wel op 6 volt alleen wat langzamer dan. Dan wordt het zolang die loopt niet veel warmer dan de luchttemperatuur de je er doorheen trekt.
Helpt niks natuurlijk.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 14:53 schreef GewoonUitNL het volgende:
Ook dacht ik eraan de boor in een oud laken te wikkelen en zo in de box te leggen. Maar twijfel of dat hem koel houdt of juist warmer maakt. Wat denken jullie?
Als je deze dan weer in een koelbox met een koud koelelement legt zal het wel helpen.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 14:53 schreef GewoonUitNL het volgende:
Ook dacht ik eraan de boor in een oud laken te wikkelen en zo in de box te leggen. Maar twijfel of dat hem koel houdt of juist warmer maakt. Wat denken jullie?
Ja ik zag ergens max 40 graden staan bij die boor, dus dacht daar moet ik niet over heen gaan.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 15:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je deze dan weer in een koelbox met een koud koelelement legt zal het wel helpen.![]()
De vraag is eerder waarom ben je bang dat je boor te heet wordt? Veel auto's waar de zon op staat worden ook erg heet ik heb nu nog nooit verhalen gehoord van boormachines die kapot gegaan zijn van wat warmte in een voertuig.
Ga ik doen in sha Allah! Bedankt voor de tips in elk geval, heb hem wit laten schilderen en we wachten nu tot hij gedroogd is.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 19:29 schreef TR08 het volgende:
Geeft de handleiding ook verschil aan tussen opslag temperatuur en temperatuur tijdens gebruik?
Die max 40 lijkt me relevanter voor gebruik dan voor opslag. Lithium accu's mochten vroeger niet over de circa 55 heen. Zal nu niet factoren hoger zijn maar iets over de 40 in stilstand zou ik normaal geen probleem van verwachten.
Dus kortom zoek het stukje van de handleiding nog even op en pluis precies uit wat ze bedoelen😉
Yes heb hem wit laten spuiten, zowel binnen als buiten. Dus even kijken hoe dat gaat.quote:Op maandag 8 mei 2023 01:45 schreef Nico987 het volgende:
Ik zou de box wit spuiten en aan de voor en achter kant wat gaten boren.
Dan kijken wat er gebeurd.
Het lijkt mij dat 40 graden de max in bedrijf temperatuur is. Meestal zijn ze lucht gekoeld, en dat lukt dan niet lekker meer.
Hoe lang ligt die voor daar in. Ik neem aan dat je hem er niet alleen in hebt om te kunnen zeggen dat je een boor hebt. Dus dat ding overdag in gebruik is. En alleen dat ritje van en naar huis in ligt?
Of een laag schuim op de bodem leggen en daar de vorm van de boor een beetje strak uitsnijden. Leg de boor daarin en hij gaat nergens meer naartoe.quote:Op maandag 8 mei 2023 11:06 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Yes heb hem wit laten spuiten, zowel binnen als buiten. Dus even kijken hoe dat gaat.
Jaa normaal gesproken als hij erin zit ga ik van klus naar klus waar ik hem er wel uit haal. Maar soms wil ik na het werk ook gelijk door naar iets anders en hem laten liggen in die box, maar als hij dan te heet wordt kan ik dat misschien beter vermijden.
Een ander punt is trouwens of het kwaad kan als hij af en toe een beetje stuitert in de box..? De wegen zijn hier niet al te best dus dat gebeurt nog wel eens. Een andere reden waarom ik er aan dacht om hem in een doek te wikkelen.
Haha, nee zitten ook andere dingen in. Stukken hout o.a.quote:Op maandag 8 mei 2023 11:14 schreef Nico987 het volgende:
Is het een gouden voor of zo? Je hebt een hele koffer met alleen een boor er in?
Hij ligt bovenop andere dingen, dus vandaar dacht ik dat hem inwikkelen in een doek genoeg stootschade moet opvangen.quote:Op maandag 8 mei 2023 11:20 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Of een laag schuim op de bodem leggen en daar de vorm van de boor een beetje strak uitsnijden. Leg de boor daarin en hij gaat nergens meer naartoe.
Ah. Okay. Een doek danquote:Op maandag 8 mei 2023 11:39 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Hij ligt bovenop andere dingen, dus vandaar dacht ik dat hem inwikkelen in een doek genoeg stootschade moet opvangen.
Verschil is wel dat ik ergens zit waar 40 graden niet gek is en waar de zon bijna de hele dag schijnt.quote:Op donderdag 11 mei 2023 20:25 schreef Nico987 het volgende:
Gewoon wit maken is een goed begin. Ga dat nu eerst eens testen.
Wat een werk om een boor koel te laten zijn.
Nog nooit een bouwvakker gezien die zijn voor uit de auto haalt omdat hij dan te warm wordt.
Zolang het kunststof niet smelt is er helemaal niets aan de hand. Alleen als je in een sauna moet boren moet de sauna even uit.
De bedoeling is nu juist dat hij wel ergens naar toe gaatquote:Op maandag 8 mei 2023 11:20 schreef marc0871 het volgende:
….Leg de boor daarin en hij gaat nergens meer naartoe.
Bijdehandjequote:Op vrijdag 12 mei 2023 13:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
De bedoeling is nu juist dat hij wel ergens naar toe gaat![]()
Wat dacht je van een leer laag op de deksel?quote:Op vrijdag 12 mei 2023 11:35 schreef mvdejong het volgende:
Wat je nog verder zou kunnen proberen als je echt durft te klussen : een glanzende plaat iets van 5-10 mm boven de huidige bovenkant monteren, zodat het oppervlak dat aan de zon is blootgesteld weinig contact heeft met de eigenlijke door. Bij voorkeur monteren met iets van hout of plastic, zodat je weinig geleiding hebt.
Nee, ik bedoel echt dat het vlak waarop de zon schijnt geen onderdeel is van de eigenlijke box, en daar geen sterk warmte-geleidende verbinding mee heeft. Dus een aluminium of stalen plaat die een centimeter boven de eigenlijke box zit.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:07 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Wat dacht je van een leer laag op de deksel?
Top post, bedankt!quote:Op zaterdag 13 mei 2023 01:02 schreef Nico987 het volgende:
Over wat voor boor gaat het nu eigenlijk? Accuboor, klopboor, boorhamer.
En hoe lang ligt die voor in die temperatuur?
Ik gok dat als die voor een uurtje of 2 in de warmte ligt er hoog uit bij een accu voor gezeik kan komen. Maar als je in een heel warm land woont, gaat een lithium accu sws niet zo lang mee.
Als die boren geen uren in 100+ graden ligt zodat het plastic smelt is er helemaal niets aan de hand.
Isoleren heeft zonder koeling weinig zin. Uiteindelijk wordt het als het maar lang genoeg warm overal warm, het is niet voor niets dat ook in goed geïsoleerde huizen airco hangt.
Dus gewoon wat ventilatie aan de voor en achterkant boren is het enige wat zinvolle en betaalbare wat je kunt doen, door de rijwind, blaast de warme lucht uit de box.
Of als je echt heel gek bent met je boormachine, dan koop je een thermisch elektrische koelbox en knutsel de deksel boven op je bagage box, sluit hem aan op de accu van je brommer, je moet wel een iets zwaardere accu kopen, en je box blijft heerlijk gekoeld. Wel uitzetten als de brommer uit is. Maar dan koel je echt die box.
Nog meer richting de evenaar zelfs.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 10:57 schreef Nico987 het volgende:
Als je echt in Zuid Spanje woont of zo kun je nooit voldoende isoleren om hem koel te houden.
Ik heb de handleiding bekeken..quote:Op zaterdag 6 mei 2023 19:29 schreef TR08 het volgende:
Geeft de handleiding ook verschil aan tussen opslag temperatuur en temperatuur tijdens gebruik?
Die max 40 lijkt me relevanter voor gebruik dan voor opslag. Lithium accu's mochten vroeger niet over de circa 55 heen. Zal nu niet factoren hoger zijn maar iets over de 40 in stilstand zou ik normaal geen probleem van verwachten.
Dus kortom zoek het stukje van de handleiding nog even op en pluis precies uit wat ze bedoelen😉
Yes bedankt voor de tip! Heb inderdaad gekeken, en het draait waarschijnlijk echt alleen om de batterij. Ik las over niet meer dan 60c, dat lukt wel. Ook niet helemaal leeg laten lopen en niet in het apparaat laten zitten bij geen gebruik.quote:Op maandag 15 mei 2023 09:39 schreef Nico987 het volgende:
Dat weet ik wel zeker. Het plastic en metaal van de boor smelten echt niet. Waarschijnlijk brushless. Dus ook geen vet wat weg kan lopen.
Qua adviezen over lithium ion, even googlen. Volgens mij niet helemaal leeg maken, maar ook niet te vaak opladen. Niet te heet laten worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |