abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209834409
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 08:04 schreef Managarm het volgende:

[..]
Hij heeft tot aan het dak meegeholpen. Was ook nodig want ik heb bijna twee maanden niets kunnen doen omdat ik een spier in mijn onderbeen gescheurd had.
Nou, petje af hoor, voor zo'n bouwklus :Y
Ook met een hulp erbij.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209834694
Eensch met sigme. 200%. _O_

*volgt
pi_209838847
Interessante keuze voor het type verdiepingsvloer. Die wordt in Nederland alleen maar als begane grondvloer gebruikt. Hoe ga je de onderkant afwerken want daar heb je nu een boel naadjes?
pi_209839846
quote:
14s.gif Op maandag 10 juli 2023 13:45 schreef _mido het volgende:
Interessante keuze voor het type verdiepingsvloer. Die wordt in Nederland alleen maar als begane grondvloer gebruikt. Hoe ga je de onderkant afwerken want daar heb je nu een boel naadjes?
Er komt een verlaagd gipsplafond in, kunnen we mooi de kabels in wegwerken.
pi_209848037
De komende twee weken waren we bezig met de vide

Toen het beton aan het drogen was zijn aan de andere kant de muren opgebouwd

De randstenen aan de binnenkant zijn gevuld, kunnen we er nog wat in vast zetten

Voorbereidingen voor de vloer

Hoogte uitgezet

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 11-07-2023 08:51:18 ]
pi_209864556
Deze week doe ik niets aan het huis, een week vrij. Dus ben ik het terras aan het aanleggen >:) . Er moet 25 cm grond bij om een mooi aansluitend terras te krijgen. Het terras wordt 2.6 meter breed en daarachter ga ik een bloembak maken van 1.20 breed om het terras op zijn plek te houden.

Op het opgehoogde gedeelte komt worteldoek en daarop een laag grind. Op die manier hebben we een stabiele basis om in de toekomst een terras met tegels aan te leggen.

Voorlopig sluit ik het zand op met de stenen die we over hebben van de bouw. Het dak was veel groter in de oorspronkelijke plannen en de architect had ook nog eens gerekend met kleinere stenen, dus we hebben nog wat broodjes (in het Portugees Abobadilha, een veel mooier woord) over.

Ik moet goed opletten met het ophalen van de abobadilhas, die dingen staan op pallets en er zitten best veel wespen in, ik heb net nog moeten rennen. Er kwamen er echt veel uit, normaal gesproken een stuk of vier. Ik trek de stenen op afstand van de pallet met een hark zodat als ik iets zie bewegen ik gelijk weg ben. Dat werkt wel goed want wespen verdedigen alleen de eerste paar meter.

Liesbeth's broer kan er over mee praten, die heeft een boerderijtje in de buurt gekocht en ging schaduwdoek ophangen, zodra ie de boor aanzette werd ie aangevallen. Die heeft later met een bijenpak aan staan boren ;)

Het zand is het zand wat ik uit het huis gehaald heb met de tractor, dat schraap ik nu met het bakje van de tractor weer op en stort het op de juiste plek.

Het dak was groter in de plannen omdat het dak eerst twee meter aan elke zijde zou oversteken, maar als je dit voor elkaar wilt krijgen moeten je een cantilever maken, oftewel aan de andere kant van het overstekende gedeelte moet gewicht komen om het uitstekende gedeelte op zijn plek te houden.

In dit geval dus een betonplaat. Dat was een beetje teveel werk (20 m3 beton extra op het dak. Dus hebben we helaas het overhangende gedeelte geschrapt, er komt later een overkapping op het zuiden.
  woensdag 12 juli 2023 @ 14:04:58 #257
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209864626
Boren met een bijenpak :+ .

Flink terras wel! Altijd mooi met zo'n bloembak, ga je die dan ook wit verven?
Resistance is futile.
pi_209864984
quote:
7s.gif Op woensdag 12 juli 2023 14:04 schreef Seven. het volgende:
Boren met een bijenpak :+ .

Flink terras wel! Altijd mooi met zo'n bloembak, ga je die dan ook wit verven?
Ik denk het wel, maar ja, dingen veranderen altijd. Wij waren bang dat het terras te klein zou zijn. Ik wilde er wicking beds van maken maar ik doe eerst de binnenste rand en zet die met zand vast. De bloembak gaat iets later gebouwd worden. Ik maak straks wel foto's, het is nu te warm om te werken op die plek, staat vol in de zon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wicking_bed

[ Bericht 4% gewijzigd door Managarm op 13-07-2023 09:47:08 ]
pi_209866181
quote:
Ik moest er even een plaatje bij hebben, maar slim systeem ja.
Hier in Nederland zie je iets vergelijkbaars (als ik het goed begrijp) bij aanplant van nieuwe boompjes. Dan leggen ze een drainagebuis in het gat > boom er op > uiteinde buis boven de grond. Daarna water geven in de buis (zodat het onder de wortels komt) ^O^
pi_209874530
Even afwijken van het chronologische verhaal. Dit heb ik gisteren en vandaag gedaan, vanmorgen rond 6:30 begonnen. Ik stop tussen 11 en 12 dan komt de zon op dat stuk en is het niet meer te doen.

De aanleg van het terras, de helft aan de kant van de voordeur van het huis. De buitenrand wordt onderdeel van een bloembak, de rand die je onder op de foto ziet staat er alleen om het zand op zijn plaats te houden. Die haal ik weg zodra ik de andere kant ga doen.

Stoel meegenomen om de grootte te controleren, het past!

De hoek om, aan de lengte kant van het huis op het Noorden komt 1.5 meter terras. Dat is genoeg om een stoel op te zetten en voldoet aan het advies om een meter stenen rond je huis te hebben (brand, we wonen landelijk dus er zijn nog wel eens natuurbrandjes, echt bos zit een stukje verder).

[ Bericht 4% gewijzigd door Managarm op 13-07-2023 09:51:35 ]
pi_209888294
Terug in de tijd en tijd om aan het dak te beginnen. Om de balken vast te zetten moeten er op de muren van het huis een betonnen balk komen (schuin want de balken moeten tussen de bewapening komen).

De nokbalk, zoals je kunt zien zijn de schuine zijden al klaar. Liesbeth had die netjes op maat gezaagd. Ik had een zaag gekocht om de stenen te kunnen zagen, speciale zaagbladen voor gekocht. Op het moment dat we klaar waren met de muren begaf de zaag het. Later nog eens teruggelezen, de zaag bleek eigenlijk alleen voor hout te zijn :) .

Daarna de balken plaatsen, moet ze natuurlijk wel even naar beneden krijgen. Dat heb ik heel voorzichtig gedaan, de balken wil je niet op je voet krijgen.

Ik had wat verzonnen om de balken niet te hoeven tillen naar het huis, werkte als een speer

pi_209888969
Daarnet nog even wat getest, ik heb bananen staan en die hadden wat lelijke bladeren. Ik heb ze er uitgeknipt en aan de ezels gevoerd. Er werd eerst uitvoerig gesnuffeld en daarna ging het in een rap tempo naar binnen.

Dit was in Augustus 2022, het was zo warm dat ze watermeloen hebben gekregen. Niet dat het de ezels iets uitmaakt, het zijn tenslotte van huis uit woestijndieren.

pi_209889097
Olé Managram Heb je nog te maken met bouwinspectie vooraf op (technische) tekeningen en gedurende en ná oplevering van een zelf gebouwd huis?
Vraag omdat men denkt, dat het buiten Nederland makkelijker en minder bureaucratisch gaat.
pi_209889616
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 11:41 schreef AnneX het volgende:
lé Managram Heb je nog te maken met bouwinspectie vooraf op (technische) tekeningen en gedurende en ná oplevering van een zelf gebouwd huis?
Vraag omdat men denkt, dat het buiten Nederland makkelijker en minder bureaucratisch gaat.
Wij hebben technische tekeningen en de architect komt in bepaalde fases langs om het werkboek (libre das obras) af te tekenen. Het is echt niet makkelijker, je hebt een bouwer nodig die de juiste papieren heeft en je terrein wilt verzekeren (die hebben we toevallig). En Portugal en minder bureaucratisch?

Aan het einde van de bouw komt er een keuring en wordt alles gecontroleerd.
pi_209908514
Het bouwen van het dak

Er was een zonnige dag beloofd, krijgen we dit om 15:30. Nog geen 20 minuten later kwam het echt met bakken uit de lucht.

pi_209910181
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 12:30 schreef Managarm het volgende:

[..]
Wij hebben technische tekeningen en de architect komt in bepaalde fases langs om het werkboek (libre das obras) af te tekenen. Het is echt niet makkelijker, je hebt een bouwer nodig die de juiste papieren heeft en je terrein wilt verzekeren (die hebben we toevallig). En Portugal en minder bureaucratisch?

Aan het einde van de bouw komt er een keuring en wordt alles gecontroleerd.
Goed zo👍🏼

En hebben jullie dan enige ervaring als ‘bouwvakker’? Goed bezig!

Oh hemeltje we zijn inmiddels bij het dak en dan zo’n wolkbreuk!
(Wij hielden er zwarte plekken op de grenen balken aan over in de natste maand september sinds lang. Moest ik dat weer wegwerken.)
pi_209912327
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 22:47 schreef AnneX het volgende:

[..]
Goed zo👍🏼

En hebben jullie dan enige ervaring als ‘bouwvakker’? Goed bezig!

Oh hemeltje we zijn inmiddels bij het dak en dan zo’n wolkbreuk!
(Wij hielden er zwarte plekken op de grenen balken aan over in de natste maand september sinds lang. Moest ik dat weer wegwerken.)
We hebben ons vorige huis zelf compleet opgeknapt, maar echt een huis bouwen hadden we geen ervaring mee.
pi_209912379
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 08:26 schreef Managarm het volgende:

[..]
We hebben ons vorige huis zelf compleet opgeknapt, maar echt een huis bouwen hadden we geen ervaring mee.
_O_
  zondag 16 juli 2023 @ 08:51:57 #269
80382 manny
30 is best veel
pi_209912447
Wauwzers wat een project. En dat in het buitenland.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_209912456
Zara vind bergen zand echt geweldig

Een hondje uit de buurt kwam regelmatig spelen, dat was echt leuk om te zien. Zara pakje dat hondje aan haar kop op en liep er mee rond, het hondje vond dat geweldig, de hele tijd joelen.

Aan de rand van ons grote meertje, Ronya is altijd ergens in de buurt als we ergens bezig zijn

Ik weet niet of ik deze al gepost had maar Zara kan zwemmen

Zara haar uitkijkpost

Het hek wordt nu met tape in elkaar gehouden, hout gaat hier snel naar de mallemoer met de temperatuursverschillen op een dag (soms 30 graden). Het helpt ook niet dat 400 kilo ezel er tegen aanleunt.

Het water van ons grote meertje is helder, nu wat minder. Een paar schildpadden hebben besloten daar te wonen en die maken best een zooitje.

Vuursalamander

Moderator zondag 16 juli 2023 @ 10:36:54 #271
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209913590
Mooi om te volgen hoe er in Portugal gebouwd word ! ^O^
Die stenen in de dakconstructie zitten die ook weer verlijmd aan elkaar ? Of liggen die als het ware geklemd tussen die profielen ? Hoe gaat het dak verder afgewerkt worden ?
pi_209913806
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:36 schreef Vonkenboer het volgende:
Mooi om te volgen hoe er in Portugal gebouwd word ! ^O^
Die stenen in de dakconstructie zitten die ook weer verlijmd aan elkaar ? Of liggen die als het ware geklemd tussen die profielen ? Hoe gaat het dak verder afgewerkt worden ?
Die liggen geklemd en de bovenkant wordt tussen de naden met beton vastgezet (ze lopen schuin af aan de randen aan de bovenkant). Je kan zien hoe kaal het is in de zomer, alles dood. Dit was begin eind Augustus, begin September. We begonnen om 5:30, het is hier het warmste om 16:00 in de zomer.

Er komt een laag cement op, een cementdekdak ;) .Daarna 14 cm XPS isolatie, folie, tengels, panlatten. Beide van metaal, de tengels worden met 18 cm slagpluggen in het cement onder de isolatie vastgezet. De panlatten worden met metaalschroeven aan de tengels vastgezet.

Voor hoe het dak te doen hebben we contact gehad met de dakdekker die al onze daken van ons oude huis heeft gedaan (5 daken, een aanbouwfeestje dat huis).

We hebben de plannen iets aangepast want hier zetten ze vaak alleen de panlatten op een betonnen dak, niet echt handig voor je vochthuishouding en ventilatie van je dak.

[ Bericht 4% gewijzigd door Managarm op 16-07-2023 11:00:49 ]
pi_209914284
Superleuk om dit project zo gedetailleerd te kunnen volgen! En leuk om te zien dat je een broodjesvloer ook als dak kunt gebruiken ;) Heeft dat nog voordelen t.o.v. houten constructies die we in NL veel gebruiken?

Respect dat je alles ogenschijnlijk met slechts een kettingtakel naar boven brengt. Heb je niet overwogen om naast de tractor een liftje, verreiker of iets dergelijks te kopen/huren om je rug te sparen en wellicht ook sneller te kunnen werken?

En waar ik ook benieuwd naar ben: los van al het genieten van de natuurpracht zijn jullie ineens al een paar jaar full-time bouwvakker geworden. Hoe bevalt dat? En wat gaan jullie doen als het straks klaar is? Hypotheekvrij wonen en rondkomen van de verhuur van de huizen?

Oh ja, en ik vroeg me af, als noob in betonbouw, vanwaar nog al die stempels in deze foto?

[ Bericht 2% gewijzigd door Wiedanwel op 16-07-2023 12:32:25 ]
pi_209916356
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:26 schreef Wiedanwel het volgende:
Superleuk om dit project zo gedetailleerd te kunnen volgen! En leuk om te zien dat je een broodjesvloer ook als dak kunt gebruiken ;) Heeft dat nog voordelen t.o.v. houten constructies die we in NL veel gebruiken?

Respect dat je alles ogenschijnlijk met slechts een kettingtakel naar boven brengt. Heb je niet overwogen om naast de tractor een liftje, verreiker of iets dergelijks te kopen/huren om je rug te sparen en wellicht ook sneller te kunnen werken?

En waar ik ook benieuwd naar ben: los van al het genieten van de natuurpracht zijn jullie ineens al een paar jaar full-time bouwvakker geworden. Hoe bevalt dat? En wat gaan jullie doen als het straks klaar is? Hypotheekvrij wonen en rondkomen van de verhuur van de huizen?

Oh ja, en ik vroeg me af, als noob in betonbouw, vanwaar nog al die stempels in deze foto? [ afbeelding ]

Voordelen van beton ten opzichte van hout zijn hier wel: hout moet je extreem goed behandelen, anders gaat er ongedierte in zitten. Elk Portugees huis wat ik heb gezien met een houten dak had last van houtworm en/of boktor.

We hebben nagedacht over een liftje maar dit ging ook, we hadden een elektrische lier gekocht voor het dak dus dat ging wat makkelijker.

Bouwvakker zijn is soms leuk, het is vooral veel werk. We hebben ons een beetje verkeken op de hoeveelheid werk, vooral de afwerking straks maar komt goed, we ploeteren gewoon door. We hadden afgelopen week een weekje vrij en dat is eigenlijk best moeilijk, ik heb een deel van het terras gedaan toen het nog koel was.

Hierna hebben we nog een ander project op de rol staan, we hebben nog een tweede huis gekocht, dat moet intern alleen werk, betonnen dak. Vrijstaand, 250 vierkante meter met grote schuur en 400 vierkante meter tuin. Nieuwe waterleiding, elektriciteit, keuken en badkamer. Ook gaan we iets aan de indeling doen. We gaan binnenkort beginnen want af en toe hebben we rust van elkaar nodig. Dus ik ga het sloopwerk doen van de badkamer en Liesbeth begint met de waterleiding.

Oh ja, de stempels waren gewoon nog niet weggehaald... ze zijn drie weken geleden weggehaald _O- .

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 17-07-2023 15:33:31 ]
pi_209929909
Ons arme meertje eind Augustus, bijna leeg. Het had een hele tijd niet geregend. Dat is normaal in de zomer maar nu hadden we sinds begin April bijna geen regen gehad. Veel mensen hadden last van lege waterputten en zelfs de putten op 100 meter diep daar waren er een aantal van leeg. Wij hebben het net gered, de pomp lag op zijn zij in de waterput.

Liesbeth heeft boom aangevallen, een Nespereira (Loquat)

Omdat we voor het dak erg veel cement naar boven moeten hijsen een hulpmiddel gekocht, gaan de emmers soepel naar boven.

Laag cement op het dak storten

Liesbeth probeert alvast een stukje isolatie uit in het weekend, de lijn die er ligt is een veiligheidslijn (Zara wilde graag helpen op het dak maar toch maar niet). We hadden in nok metalen ogen in de balk gezet, daar klik je een klimtouw aan. Klimtuigje en het is een stuk veiliger.

[ Bericht 7% gewijzigd door Managarm op 17-07-2023 15:36:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')