Er zijn nog geen Abrams in Oekraïne. Dat duurt nog maanden.quote:Op woensdag 3 mei 2023 00:10 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nouja. Ik kan me niet voor stellen dat uncle Sam het leuk vindt als al die Abrams linea recta het mijnenveld in planken.
Mooi fikkie weer! Over een paar dagen weer een olieopslag?quote:
quote:Poetin mag videobellen, anders dreigt arrestatie in Zuid-Afrika
Zuid-Afrika heeft Moskou gewaarschuwd dat het genoodzaakt zal zijn Vladimir Poetin te arresteren als hij besluit lijfelijk aanwezig te zijn bij een conferentie van de BRICS-landen, die in augustus in Durban gehouden zal worden. Dit vanwege het arrestatiebevel tegen de Russische president dat door het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag werd uitgevaardigd.
“We hebben niet de keuze om Poetin niet te arresteren”, liet een woordvoerder van de regering weten. “Als hij komt moeten we hem arresteren”.
Vorige week benoemde de Zuid-Afrkaanse president Cyril Ramaphosa een speciale commissie onder leiding van vicepresident David Mabuza om het arrestatiebevel te bestuderen. De commissie zou nu geconcludeerd hebben dat er geen mogelijkheden gevonden zijn om Poetin toe te staan de conferentie bij te wonen. “De enige optie die we hebben is dat hij de top virtueel via Teams of Zoom bijwoont vanuit Moskou”.
Ramaphosa had in eerste instantie na de uitvaardiging van het arrestatiebevel laten weten dat Zuid-Afrika zich uit het Statuut van Rome, waar het Internationaal Strafhof onder valt, terug zou trekken. Later trok hij die woorden in.
Pretoria onderhandelt momenteel met het Kremlin om Poetin te bewegen alleen virtueel aan de conferentie deel te nemen. Het Kremlin liet weten dat er nog geen beslissing is genomen of Poetin naar Durban af zal reizen.
Het Internationaal Strafhof vaardigde in maart een arrestatiebevel uit tegen de Poetin en Maria Lvova-Belova, de Russische kinderombudsvrouw. Ze worden ervan beschuldigd Oekraïense kinderen naar Rusland ontvoerd te hebben.
Het maakt op mij een beetje de indruk dat Oekraine nog gewoon afwacht tot al het materieel er is en hun aanvalssterkte maximaal of iig meer dan voldoende is. In de tussentijd kun je de situatie voor Rusland verstoren door hun logistiek te ontregelen en verzwakken door onder andere dit soort lokaties te vernietigen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 07:01 schreef Starhopper het volgende:
Mooi fikkie weer! Over een paar dagen weer een olieopslag?![]()
quote:Op woensdag 3 mei 2023 07:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
En het past ook helemaal niet meer in een wereld waar we met zijn allen meer bezig moeten zijn hoe we ons best moeten doen om deze planeet met alle klimaatproblemen en vervuiling nog een beetje leefbaar kunnen houden.
Of even de logistiek naar de tering schieten vlak voor het offensief van start gaat? Er zijn vannacht ook twee Russische vliegvelden gebombardeerd vannacht.quote:Op woensdag 3 mei 2023 07:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het maakt op mij een beetje de indruk dat Oekraine nog gewoon afwacht tot al het materieel er is en hun aanvalssterkte maximaal of iig meer dan voldoende is. In de tussentijd kun je de situatie voor Rusland verstoren door hun logistiek te ontregelen en verzwakken door onder andere dit soort lokaties te vernietigen.
Ondertussen zie je in de wereld dat de houding richting rusland steeds meer begint te verschuiven en rusland zich daarmee isoleert als een soort ongewenste einzelganger, waar je als succesvol land eigenlijk geen goeie vriendjes mee wilt zijn omdat dat ook van jou gaat afstralen. Tijd speelt in deze in het nadeel voor rusland. En zelfs dat arrestatiebevel begint blijkbaar wat leverage te krijgen.
rusland graaft zich dus niet alleen steeds verder in in de loopgraven op Oekraiens grondgebied, maar ondergraaft ook steeds meer haar eigen positie op het internationele speelveld met haar rigide, agressieve en ongepaste arrogante houding.
En het past ook helemaal niet meer in een wereld waar we met zijn allen meer bezig moeten zijn hoe we ons best moeten doen om deze planeet met alle klimaatproblemen en vervuiling nog een beetje leefbaar kunnen houden.
De barbaarse en groteske houding van rusland is gewoon niet meer van deze tijd.
Dit afwachten heeft niet alleen invloed op ons ongeduld en onzekerheid maar vooral op die van rusland. En ik denk dat dat er tevens achter zit. Als je als soldaat maandenlang in zo'n loopgraf (in de kou) full alert af zit te wachten tot 'de vijand' komt, dan doet dat iets met je. It wears you down.quote:Op woensdag 3 mei 2023 08:39 schreef Starhopper het volgende:
Of even de logistiek naar de tering schieten vlak voor het offensief van start gaat? Er zijn vannacht ook twee Russische vliegvelden gebombardeerd vannacht.
Lees: meer moeten betalen. Want op een of andere manier is er in geslopen dat vooral geld van de samenleving magisch voor een betere wereld zorgt...quote:Op woensdag 3 mei 2023 07:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
Klopt. Als je ziet wat je moet betalen aan rioolrechten schrik je toch? Je kunt je stront net zo makkelijk direct naar een gracht of riviertje laten stromen in dit waterland. Maar nee hoor, de roverheid wil dat niet.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Lees: meer moeten betalen. Want op een of andere manier is er in geslopen dat vooral geld van de samenleving magisch voor een betere wereld zorgt...
Als er 1 wereldleider een onrealistische angst van corona heeft dan is het Poetin wel.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:19 schreef StateOfMind het volgende:
Lockdown 😱
Alcoholverbod na 20.00u 😱
Was uw Ruzzen stuk 😱
Die FvD idioten hebben net voldoende werkende hersencellen om niet de keuken onder te schijten.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als er 1 wereldleider een onrealistische angst van corona heeft dan is het Poetin wel.
Toch raar dat al die FvD-wappies achter hem aan blijven lopen.
Is dit wel slim om dit soort informatie zo de wereld in te slingeren? En dan heb ik het dus over deze youtuber Historylegends.quote:
Ik mag toch hopen (of eigenlijk ook niet) dat de Russische legerleiding/inlichtingendienst iets beter in de materie zit dan een random youtuber.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
Is dit wel slim om dit soort informatie zo de wereld in te slingeren? En dan heb ik het dus over deze youtuber Historylegends.
Die puistenkop uit de VS wilde ook graag stoer doen dat hij het allemaal wist, maar dat hindert wel de operatie die je voor ogen hebt.
Dag 442 van de 3 daagse oorlog.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:42 schreef zuchtje het volgende:
Ik mag toch hopen (of eigenlijk ook niet) dat de Russische legerleiding/inlichtingendienst iets beter in de materie zit dan een random youtuber.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij geeft idd wel heel gedetailleerde analyses die de Russen op ideeen brengt...quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
Is dit wel slim om dit soort informatie zo de wereld in te slingeren? En dan heb ik het dus over deze youtuber Historylegends.
Die puistenkop uit de VS wilde ook graag stoer doen dat hij het allemaal wist, maar dat hindert wel de operatie die je voor ogen hebt.
quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dag 442 van de 3 daagse oorlog.Je geeft wat wisselende signalen afSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
"maakt grapje over misrekening"
"maar niet de vijand onderschatten!"
Een armleuninggeneraal met een camera kan best nuttige informatie verschaffen, maar het zal toch niet zo zijn dat een legertje generaals dit niet aan ziet komen? Hoe corrupt ze ook zijn. Ik neem aan dat de verantwoordelijke Rus voor de Kherson regio er op hamert dat de grote aanval bij hem komt, en daar ook relevantie argumenten voor op tafel legt.
Deze had betrekking dat ik rusland niet al te hoog inschat op het gebied van slimme tactische/strategische moves met betrekking tot hun speciale operatie. Dus hulp van een slimme youtuber die daar vanwege zijn passie veel beter, vaker inzit is dan gewoon ongewenst.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:00 schreef zuchtje het volgende:
Je geeft wat wisselende signalen af![]()
"maakt grapje over misrekening"
Ik had het hier vooral over het niet onderschatten van de 'random' youtuber of armleuninggeneraal zoals jij hem noemt.quote:"maar niet de vijand onderschatten!"
Als je echt wilt dat Oekraine gaat winnen, dan moet je gewoon met dit soort informatie die mensen (die wel hun leven op het spel moeten zetten) niet voor de voeten lopen met je bijdehante ideeen.quote:Een armleuninggeneraal met een camera kan best nuttige informatie verschaffen, maar het zal toch niet zo zijn dat een legertje generaals dit niet aan ziet komen? Hoe corrupt ze ook zijn. Ik neem aan dat de verantwoordelijke Rus voor de Kherson regio er op hamert dat de grote aanval bij hem komt, en daar ook relevantie argumenten voor op tafel legt.
En het slepen met de AA systemen wat de Russen nu moeten natuurlijk. Best wel kut een groot land hebben in deze tijden van goedkope drones.quote:Op woensdag 3 mei 2023 08:39 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Of even de logistiek naar de tering schieten vlak voor het offensief van start gaat? Er zijn vannacht ook twee Russische vliegvelden gebombardeerd vannacht.
Pangpangquote:
Je onderschat de vijand.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:06 schreef Tengano het volgende:
Deze had betrekking dat is rusland niet al te hoog inschat op het gebied van slimme tactische/strategische moves met betrekking tot hun speciale operatie. Dus hulp van een slimme youtuber die daar vanwege zijn passie veel beter, vaker inzit is dan gewoon ongewenst.
Goedbedoelde analyses zou je juist wel moeten onderschatten. Hij speculeert er op los en je hecht er (teveel?) waarde aan. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik er mee oneens ben, maar in mijn ogen is het een van de vele mogelijkheden. Maar zo'n rivier oversteken is wel een stukje riskanter dan via het land. Het gaat allemaal wat stroever, en bruggen(hoofden) zijn best fragiel.quote:Ik had het hier vooral over het niet onderschatten van de 'random' youtuber of armleuninggeneraal zoals jij hem noemt.
Daar ben ik het op zich wel mee eens. Maar dan kunnen we deze reeks ook wel sluitenquote:Als je echt wilt dat Oekraine gaat winnen, dan moet je gewoon met dit soort informatie die mensen (die wel hun leven op het spel moeten zetten) niet voor de voeten lopen met je bijdehandte ideeen.
#mijnMening
Hoe meer analyses en info etc van allerlei experts behalve Oekrainse officials zelf hoe beter....uiteindelijk draagt het juist bij aan informatieverwarring van de Russen en moeten zij een risicoanalyse maken en kiezen waar het het beste is om hun verdediging strategisch op te stellen. En rekening maar dat Oekraine met de beste intelligence van bondgenoten zo nauw mogelijk volgt hoe de Russen op de grond zich positioneren ter voorbereiding op waar de Russen denken dat de kans het grootst is dat het offensief zich zal concentreren.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:37 schreef Tengano het volgende:
Als er überhaupt nog een offensief komt.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:29 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Hoe meer analyses en info etc van allerlei experts behalve Oekrainse officials zelf hoe beter....uiteindelijk draagt het juist bij aan informatieverwarring van de Russen en moeten zij een risicoanalyse maken en kiezen waar het het beste is om hun verdediging strategisch op te stellen. En rekening maar dat Oekraine met de beste intelligence van bondgenoten zo nauw mogelijk volgt hoe de Russen op de grond zich positioneren ter voorbereiding op waar de Russen denken dat de kans het grootst is dat het offensief zich zal concentreren.
Jij houdt rekening met de mogelijkheid dat rusland zich op eigen initiatief netjes gaat gedragen en zich achter zijn grenzen terugtrekt?quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Als er überhaupt nog een offensief komt.
Welke andere keuze heeft Oekraïne dan? Zich overgeven?quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Filmpje inmiddels (vluchtig) bekeken. Deze persoon vind het een goed idee om de kerncentrale te gebruiken als bruggenhoofd, denkende dat het de Russen weerhoud om er op te schieten. Is dat niet een nogal naïeve houding?quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
Juist ! Maanden lang zeuren om tanks en support. Russen waar signalen vandaan komen dat het niet zo lekker loopt. Westerse wereld die afwacht wanneer en hoe het verlopen zal met het offensief. Hevig hypen..quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe beter het weer wordt, des te gunstiger het wordt om het veld in te gaan.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:41 schreef Nebelwerfer het volgende:
Juist ! Maanden lang zeuren om tanks en support. Russen waar signalen vandaan komen dat het niet zo lekker loopt. Westerse wereld die afwacht wanneer en hoe het verlopen zal met het offensief. Hevig hypen..
Maar de kans is groot dat, zodra ze lekker in het lentezonnetje zitten, men de stekker eruit trekt.
Nee van mij mogen ze de Russen achter de grenzen (2014) trappen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Welke andere keuze heeft Oekraïne dan? Zich overgeven?
Pas een filmpje van hem over ww1 zitten kijken, kwam hij verre van overtuigend in over.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:40 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Filmpje inmiddels (vluchtig) bekeken. Deze persoon vind het een goed idee om de kerncentrale te gebruiken als bruggenhoofd, denkende dat het de Russen weerhoud om er op te schieten. Is dat niet een nogal naïeve houding?
En Kajaks, want die zijn stil.. Echt? met zijn tweeën een half uurtje roeien om daarna te gaan vechten. En wat ga je doen als je onder vuur komt te liggen? Omdraaien?
Nadeel is dat ze met opgerolde mouwen over de Russen heenlopen, de propaganda weer paralellen gaat trekken met de nazi’s.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
Hoe beter het weer wordt, des te gunstiger het wordt om het veld in te gaan.
Het scheelt al een hele berg als je 'leefomstandigheden' gunstiger zijn en je niet hoeft te vechten tegen de kou.
Lospedrosa heeft stiekem een enorme positieve kijk op zaken wil je zeggen?quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:38 schreef Tengano het volgende:
[..]
Jij houdt rekening met de mogelijkheid dat rusland zich op eigen initiatief netjes gaat gedragen en zich achter zijn grenzen terugtrekt?
En Poetin zich vrijwillig in Den Haag komt melden.
Dankzij de raketten maken ze de bevolking juist strijdlustiger. Bijvoorbeeld een filmpje bij een van de raketten laatst. Iemand die alles (familie en huis) kwijtgeraakt is. Die heeft zich nu aangemeld bij het leger.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee van mij mogen ze de Russen achter de grenzen (2014) trappen.
Ik denk dat de (lucht) aanvallen van de afgelopen dagen een boodschap waren en de vliegtuigen gevuld waren met merendeels dummy’s als waarschuwing voor het offensief. Boodschap is dat de volgende keren er ook bimtapijten onder hangen om complete steden in puin te leggen.
Dan zijn de Russen met veel tijd ingegraven op de huidige front linie grenzen.
Men zal zich in Kiev flink beraden wat te doen.
De bevolking zal je ook achter je moeten houden.
Het blijft een ding dat het Russische leger met flinke overschotten aan materieel erin zit.
Misschien beginnen zich er nu wel onderhandelingen plaats te vinden.
Waarom denk je dat niet?quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
enige waar dit filmpje nut voor heeft is dat rusland nu dit ook als mogelijk aanvalspunt ziet en moiet gaan verdedigen, met alle logistieke moeilijkheden van dien en het feit dat ze andere plekken dan minder kunnen verdedigenquote:Op woensdag 3 mei 2023 11:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Pas een filmpje van hem over ww1 zitten kijken, kwam hij verre van overtuigend in over.
Hij zit ook een beetje op het zelfde niveau als wij met elkaar wat analyseren betreft; je kan een hoop verzinnen, maar je hebt geen idee hoe de verhoudingen precies liggen en waar Oekraïne toe in staat is.
Yeah. Hoewel veel te veel info om echt ergens op in te springen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:50 schreef Bensel het volgende:
[..]
enige waar dit filmpje nut voor heeft is dat rusland nu dit ook als mogelijk aanvalspunt ziet en moiet gaan verdedigen, met alle logistieke moeilijkheden van dien en het feit dat ze andere plekken dan minder kunnen verdedigen
Mooie uiteenzetting.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Waarom denk je dat niet?
Oekraine heeft juist momenteel een voordeel aangezien ze meer toegang tot wapenleveringen krijgen, en een groot aantal troepen in de laatste maanden door het westen opgeleid zijn.
Rusland zit in de problemen omdat hun logistiek niet goed loopt, de kosten van de enorme mobilisatie behoorlijk hoog zijn en ze juist een enorm tekort aan geavanceerde technieken hebben (maar ook bv kogellagers, die zowel voor militaire inzet, maar ook essentieel voor treinen is:
https://www.bearing-news.(...)conflict-april-2022/ https://www.forbes.com/si(...)ine/?sh=34de8aef23f2 )
Wél is het voor de Oekraine een risisco dat ze zouden aangaan:
Zodra het offensief fullscale start moeten ze ook relatief snel sucessen boeken... ze kunnen niet zoals de russen 10 maanden om een paar meter in een relatieve shithole als Bakhmut zitten te kutten...
Ik vermoed dat een primary target als Melitopol of Mariupol (de twee essentiele knooppunten die ze in het zuiden zullen moeten terugveroveren om het zuidelijke front ineen te doen stortten ) eigenlijk binnen 30 dagen bereikt zou moeten worden..
als dat te lang gaat duren gaan de bondgenoten nerveus worden en kan het altijd ertoe komen dat ook deze de oekrainers dwingen aan de onderhandelingstafel plaats te nemen en bereidheid te tonen toezeggingen qua gebied aan de russen te doen.
Oekraine zal nu niet overhaasten het offensief te beginnen, juist vanwege die noodzaak snel door te kunnen breken... ik zou het zelfs niet eens heel vreemd vinden als de grote aanval mischien pas in juni of zelfs heel mischien juli plaatsvind (vorafgaand aan een lange tijd van aanvallen op russische logistiek)
Wat gaat China kunnen doen om nog van invloed te zijn op dat offensief dan?quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mooie uiteenzetting.
Dat zou inderdaad wmb kunnen gaan gebeuren.
Even afhankelijk van de sterkte van alle 2 de partijen, je kunt er met de beschikbare media geen touw aan vastknopen.
Alleen gezien alle westerse levering en opleiding moet daar wel behoorlijk wat zijn opgebouwd. Alleen dan is ook de westerse verantwoordelijkheid op falen groter. Als intelligence inschat dat alles binnen 30 dagen tevergeefs is geweest zal de stap ook groter worden om door te zetten.
Dat alles nog even afgezien van de huidige (verwachte) inmenging van China, want geen idee wat daarvan te verwachten.
Wapens en munitie leveren richting rusland als ze ineens toch duidelijker partij gaan kiezen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
Wat gaat China kunnen doen om nog van invloed te zijn op dat offensief dan?
Jawel, maar ik geloof niet dat Rusland dat spul vervolgens op tijd op de juiste plek heeft.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:19 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wapens en munitie leveren richting rusland als ze ineens toch duidelijker partij gaan kiezen.
China is vooral een land dat je op hun daden moet geloven en niet op wat ze roepen.
verwachte inmenging van china is voor mij totaal nieuw.... heb ik wat gemist?quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:15 schreef Lospedrosa het volgende:
huidige (verwachte) inmenging van China
Maar een grote slome bomber is natuurlijk instant toast, als die boven oekrainse steden hangt.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:44 schreef Lospedrosa het volgende:
Boodschap is dat de volgende keren er ook bimtapijten onder hangen om complete steden in puin te leggen.
quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:22 schreef RM-rf het volgende:
[..]
verwachte inmenging van china is voor mij totaal nieuw.... heb ik wat gemist?
Ik dacht juist dat dat bezoek van Xi aan moskou als een catastrofe verlopen is en daarna overduidelijk de chinezen op afstand van rusland gegaan zijn.
de recente stem voor een toewijzing van rusland als aggressor in dit conflict bij de VN, waarbij zowel India als China tegen rusland stemde was ook overduidelijk: https://www.euronews.com/(...)ression-against-ukra
Al heb ik met de Wijk het idee dat ie ook maar wat roept en helemaal geen intel heeft.quote:. Het gesprek tussen de Oekraïense president Zelenski en de Chinese leider Xi Jinping is een nederlaag voor het Westen. ‘Wij kunnen dit dus kennelijk helemaal niet zelf oplossen. Het gebeurt in onze achtertuin, maar China moet erbij komen voor een oplossing.’ Dat zegt Rob de Wijk, defensiespecialist en directeur van het Haags Centrum voor Strategische Studies (HCSS) in de podcast Boekestijn en De Wijk.
‘China kan zich blijkbaar permitteren om zichzelf als vredesstichter te gaan profileren’, zegt De Wijk. ‘Ik vind het prima maar je moet je wel realiseren dat China hier een rol op zich neemt die tot voor kort was weggelegd voor het Westen. Dat dit naar China verschuift is heel bijzonder en voor het Westen is het een soort nederlaag. China heeft eerder successen geboekt in het Midden-Oosten met de toenadering tussen Iran en Saudi-Arabië. Je ziet dat de wereldorde verschuift.’
Na het gesprek tussen Xi en Zelenski is besloten dat een bemiddelaar naar Oekraïne zal gaan, die zowel met de Russen als met de Oekraïners zal gaan praten. Een belangrijke ontwikkeling, denken podcastmakers De Wijk en Arend Jan Boekestijn. ‘Maar meeste experts zeggen ook dat we er niet te veel van moeten verwachten. Rusland is voor China veel belangrijker dan Oekraïne.’ Daarbij merkt Boekestijn wel op dat China in 2019 de grootste handelspartner van Oekraïne was.
‘Het gebeurt in onze achtertuin, maar China moet erbij komen voor een oplossing’
Rob de Wijk
Tegelijkertijd ziet De Wijk ook een nieuwe propagandaoorlog. ‘Poetin is helemaal niet bereid om te gaan onderhandelen, dat zegt hij zelf ook. Tegelijkertijd zijn de Russen vooral defensief bezig, los van Bachmoet.’ Volgens De Wijk is het onduidelijk hoe de situatie in Oekraïne nu echt is, ‘behalve dat we wachten op een Oekraïens offensief en dat Rusland zich ingraaft.’
Tegenoffensief essentieel voor Westen
Volgens Boekestijn en De Wijk is een Oekraïens tegenoffensief van essentieel belang voor het Westen. ‘Geen klinkende overwinning heeft immense risico’s. Er zijn veel mensen die bang zijn dat dat niet gaat gebeuren’, zegt Boekestijn. ‘Dan zal Zelenski onder druk worden gezet om te gaan praten met de Russen’, zegt De Wijk, die constateert dat Oekraïne al naar het tweede plan wordt geduwd.
‘Als Oekraïne niet succesvol is, dan heeft het Westen ook verloren. Want daarna wordt het heel erg lastig voor het Westen om überhaupt door te gaan met het leveren van steun in de vorm van nieuw materieel en nieuwe munitievoorraden, want ze zijn er gewoon bijna niet meer. De schappen raken leeg.’
Een Oekraïens offensief zou in mei moeten gaan plaatsvinden. ‘Dat is wel logisch’, zegt De Wijk. ‘We weten eigenlijk al maanden dat de meeste zware wapens tanks dan binnen zijn, de eenheden zijn geformeerd en de winterprut is opgedroogd. En we weten dat het het offensief van Rusland weinig heeft opgeleverd. Dat is dan wel een tijd waarin dit kan gaan gebeuren.’
Ze weten nu precies waar de luchtafweer zich bevind door dummy’s af te schieten.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar een grote slome bomber is natuurlijk instant toast, als die boven oekrainse steden hangt.
Weer weinig doordacht argument, Lospetrollos.
rusland heeft china expliciet om wapens en munitie gevraag en china heeft dat tot nog toe geweigerd... China is bereid tot meer handel en leveren van technieken ("non-lethal support", bv satelietbeelden, halfgeleiders en bepaalde civiele drones), maar niet daadwerkelijk wapenmaterieel en munitie ("lethal support").quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:19 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wapens en munitie leveren richting rusland als ze ineens toch duidelijker partij gaan kiezen.
China is vooral een land dat je op hun daden moet geloven en niet op wat ze roepen.
Heb je wel eens van mobiele anti-air gehoord?quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ze weten nu precies waar de luchtafweer zich bevind door dummy’s af te schieten.
Tenminste dat zou kunnen. Zeg ook niet dat dat perse zo is.
begrijp je dat een claim van china als 'vredesonderhandelaar'zich te profileren helemaal geen enkele invloed op een gepland offensief zal hebben... ?quote:
De Wijk heeft natuurlijk veel meer kennis en informatie over internationale betrekkingen en conflicten dan de gemiddelde bron die hier wordt aangedragen. China is natuurlijk itt tot de VS/EU geen partij in dit conflict maar dat China door beide partijen gaccepteerd zou worden als vredesstichter is natuurlijk onzin.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Al heb ik met de Wijk het idee dat ie ook maar wat roept en helemaal geen intel heeft.
Er gingen 17 props en 3 van die supersonische de lucht in 3 dagen terug.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:36 schreef ExTec het volgende:
[..]
Heb je wel eens van mobiele anti-air gehoord?
Je realiseert je dat oekraine ook nog een redelijk functionele luchtmacht heeft?
Die rus bombers zijn turbo props. Zijn supertraag ivm een straaljager.
China als vredesonderhandelaar is daarnaast een absolute no-go voor de VS. De VS die klauwen met geld heeft gestoken met een beoogd eindresultaat en dan toezien dat China als held op het podium komt te staan.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:38 schreef RM-rf het volgende:
begrijp je dat een claim van china als 'vredesonderhandelaar'zich te profileren helemaal geen enkele invloed op een gepland offensief zal hebben... ?
in tegendeel zelfs, het zal voor oekraine de druk wél heel snel resultaten qua herovering te willen boeken groter maken als er meer partijen druk zetten op onderhandelen.
(warbij het de oekrainers aan hun reet zal roesten wat de chinezen doen, hooguit risicovol voor hen zou zijn als hun westerse bondgenoten naar de mogelijkheid van onderhandelen zouden draaien, maar zoals in dat verhaal ook duidelijk aangegeven staat is de rol die china ook inneemt, deels veroorzaakt door het westen juist expliciet weigert enige ondersteuning of druk op onderhandelingen te zetten; China neemt een ruimte in die het westen hier momenteel enorm openlaat)
Hallucinant vat het wat beter samen. Net als dat hij dacht dat als bahmut zou vallen zelensky wel de handdoek in de ring zou gooien.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:49 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Lospedrosa heeft stiekem een enorme positieve kijk op zaken wil je zeggen?
Dit. Het is elke keer hetzelfde riedeltje bij de man.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:31 schreef speknek het volgende:
Rob de Wijk weet doorgaans veel minder dan wij, en roept zo nu en dan wat gebakken lucht om in de media te geraken.
Hij zegt zeker wel goeie dingen. Alleen weer dat sterke hellen naar 1 kant. Ja het offensief wordt spannend en falen gaat gevolgen hebben. Alleen is het vervolgens weer zwaar de nadruk op het falen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Al heb ik met de Wijk het idee dat ie ook maar wat roept en helemaal geen intel heeft.
Nee dan begrijp je het niet.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hallucinant vat het wat beter samen. Net als dat hij dacht dat als bahmut zou vallen zelensky wel de handdoek in de ring zou gooien.
Al je materieel zal wegzakken in de modder. Zit je weer met diezelfde problemen als voor de winter. Moet alles weer over verharde wegen en is alles weer een schietschijf voor vliegtuigen (drones meegeteld).quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
Hoe beter het weer wordt, des te gunstiger het wordt om het veld in te gaan.
Het scheelt al een hele berg als je 'leefomstandigheden' gunstiger zijn en je niet hoeft te vechten tegen de kou.
Ja, hyperbool expres niet begrijpen is altijd wel handig, voor je dagelijkse rondje paniek voetbal.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dan begrijp je het niet.
Ik zei dat ik de opmerking van Zel niet begreep, zou gebruiken.
“De toekomst van Oekraïne is afhankelijk van de uitkomst in Bakhmut”
https://www.nd.nl/nieuws/(...)slist-welke-toekomst
Maak je toch niet zo druk joh.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, hyperbool expres niet begrijpen is altijd wel handig, voor je dagelijkse rondje paniek voetbal.
https://nos.nl/artikel/24(...)ord-stream-explosiesquote:Russische marineschepen die operaties onder water kunnen uitvoeren, zijn in de buurt geweest van de plek waar in september vorig jaar explosies werden gemeld bij de gaspijpleidingen Nord Stream 1 en 2. Dat zeggen journalisten van de Deense, Noorse, Zweedse en Finse publieke omroepen na gezamenlijk onderzoek.
quote:President Zelensky makes surprise visit to Finland
Ukrainian President Volodymyr Zelensky has arrived in Finland for his meeting with Finnish and other Nordic counterparts.
A live stream of his arrival showed him standing with the Finnish President Sauli Niinisto outside the Presidential Palace listening to the Ukrainian national anthem and later shaking hands with Finnish dignitaries.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |