abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209009457
twitter
pi_209009633
Van mij mogen ze het veld allemaal wel ruimen onderhand, het hele kabinet?
Naar mijn mening zitten ze er te lang en ze komen met teveel dingen weg.

Zeg niet en lees dit, dat alles slecht was.
Maar er zijn wel heel veel foutjes en dingen die toch allemaal weer niet helemaal ok zijn wmb.

Ik zou graag een, fris, nieuw kabinet zien. Met andere personen nieuwe inzichten etc.
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 5 mei 2023 @ 09:13:47 #53
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_209011477
Dat minister Kuipers van D66 toch kiest voor privatisering is niet verrassend. Hij zal natuurlijk niet zomaar lid geworden zijn van een neoliberale partij. Zo wordt de holle staat die Nederland al is weer een beetje meer hol. De samenleving wordt voor goede gezondheidszorg weer wat meer afhankelijk van de markt. Een uitgeklede overheid of holle staat is een grote mate van marktpartijen afhankelijke staat. Consultants lopen de deur van de overheid inmiddels al plat voor taken die de uitgeklede overheid nu niet meer kan. Uit onderzoek blijkt dat dit niet alleen heel duur is maar ook dat de kwaliteit van die oplossingen van consultants vaak onder de maat zijn. Ook adviseren consultants vaak voor meer marktwerking om problemen aan te pakken. Maar daar zijn alleen zijzelf bij gebaat.
quote:
Ministerie zet vaccinontwikkelaar Intravacc te koop, ondanks kritiek

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft het vaccininstituut Intravacc te koop gezet. Dat heeft Intravacc op de eigen website bekendgemaakt. Afgelopen jaren kwam uit verschillende hoeken kritiek op de geplande verkoop.

Intravacc produceert geen vaccins, maar doet onderzoek naar nieuwe vaccins en helpt bij de ontwikkeling hiervan. Minister Kuipers (Volksgezondheid) besloot vorig jaar zomer al dat het onderzoeksinstituut in Bilthoven moest worden verkocht.

Nu bezit de Nederlandse Staat nog alle aandelen. De productietak werd in 2012 verkocht aan een Indiaas bedrijf, maar ontwikkeling en onderzoek vinden nog wel in Nederland plaats.

De aandelen in het onderzoeksinstituut zullen allemaal worden verkocht via een openbaar verkoopproces, blijkt uit de advertentie. Genteresseerde partijen kunnen zich uiterlijk 2 juni melden bij EY Strategy and Transactions, de financieel adviseur van de Staat.

Lange aanloop
Al in 2015 besloot toenmalig minister Schippers (Volksgezondheid) tot de verkoop van Intravacc. Tijdens de coronacrisis legde haar opvolger De Jonge de verkoop stil, maar vorig jaar besloot Kuipers het plan toch door te zetten.

Volgens Kuipers heeft het weinig meerwaarde om n vaccininstituut in Nederland te behouden. Hij wil in EU-verband stappen zetten om meer zelfvoorzienend te worden op het gebied van vaccinontwikkeling.

Op de verkoopplannen kwam de afgelopen jaren kritiek. Voordat de Staat een bedrijf mag privatiseren, moet er eerst een rapport worden opgesteld over de voor- en nadelen. In dit rapport uit 2016 stonden vooral nadelen.

Zo waren er zorgen over het overlaten van publieke belangen aan een commercile partij. Dit zou volgens het rapport ten koste kunnen gaan van de bescherming tegen toekomstige pandemien. De ontwikkeling van een medicijn kan in sommige gevallen namelijk lucratiever zijn dan de ontwikkeling van een vaccin.

Ook de Algemene Rekenkamer vroeg zich in 2017 af of de publieke belangen na de verkoop op de lange termijn gewaarborgd zullen zijn.

Tijdens een Kamerdebat afgelopen februari bleek dat er nog steeds zorgen waren over het plan om Intravacc van de hand te doen. Regeringspartij CDA wilde zeker weten dat Kuipers het instituut niet zomaar aan de hoogste bieder verkoopt. GroenLinks deed het voorstel om definitief af te zien van de verkoop. Daaraan werd dus geen gehoor gegeven.
https://nos.nl/artikel/24(...)koop-ondanks-kritiek
pi_209012591
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 19:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Heb ik gedaan. Jij geilt gewoon op het idee dat mensen hun ouders in huis nemen omdat het volgens jou "zo hoort" niet omdat het niet anders kan.

De staat kan dit prima regelen als je wat geld er tegen aan gooit.
Hoe zou dat uberhaupt praktisch gaan dan? Stel mijn moeder nu 75, vorig jaar gestopt met werken kan over 10 jaar niet meer zelfstandig in haar huis wonen moet ik dan mijn baan opzeggen om haar te verzorgen? Dat lijkt me neerkomen op een soort gedwongen omscholing, daarbij niet erg efficient als ik me omschool om zorg te leveren aan 1 persoon.

Dat idee van bejaardenhuizen lijkt me nogal zot, niemand wil daar nog wonen ouderen blijven veel liever thuis of in een appartement lekker centraal ergens.
pi_209012776
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 11:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Hoe zou dat uberhaupt praktisch gaan dan? Stel mijn moeder nu 75, vorig jaar gestopt met werken kan over 10 jaar niet meer zelfstandig in haar huis wonen moet ik dan mijn baan opzeggen om haar te verzorgen? Dat lijkt me neerkomen op een soort gedwongen omscholing, daarbij niet erg efficient als ik me omschool om zorg te leveren aan 1 persoon.

Dat idee van bejaardenhuizen lijkt me nogal zot, niemand wil daar nog wonen ouderen blijven veel liever thuis of in een appartement lekker centraal ergens.
Het heeft denk ik ook met de hogere levensverwachting, gestegen welvaart en kijk op ouder worden te maken. Mijn opa ging met 57 met pensioen en was toen echt al een oude man zeg maar. M’n pa is die leeftijd inmiddels al ruim gepasseerd en is nog heel vitaal en ondernemend. Zoals zoveel mensen van midden 60. Komt bij dat veel ouderen ook gewoon meer geld te spenderen hebben dan 30 jaar geleden waardoor ze ook meer mogelijkheden hebben.

Het beeld van ouderen achter de geraniums die bingo spelen met een advocaatje is ook gewoon niet realistisch (meer).
  vrijdag 5 mei 2023 @ 12:26:54 #56
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209013545
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 11:24 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het heeft denk ik ook met de hogere levensverwachting, gestegen welvaart en kijk op ouder worden te maken. Mijn opa ging met 57 met pensioen en was toen echt al een oude man zeg maar. M’n pa is die leeftijd inmiddels al ruim gepasseerd en is nog heel vitaal en ondernemend. Zoals zoveel mensen van midden 60. Komt bij dat veel ouderen ook gewoon meer geld te spenderen hebben dan 30 jaar geleden waardoor ze ook meer mogelijkheden hebben.

Het beeld van ouderen achter de geraniums die bingo spelen met een advocaatje is ook gewoon niet realistisch (meer).
Dus ouderen blijven liever langer thuis wonen, er komen steeds meer 1-persoonshuishoudens en de bevolking stijgt nog steeds.

Hugo mag wel haast gaan maken met al die woningen die hij heeft beloofd.
pi_209013600
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 11:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

als je niemand ervoor kunt betalen, of niemand anders gaat betalen, dan moet je het toch echt zelf doen ja
en als je het dus wil uitbesteden, moet je ook nog mensen vinden die het willen doen :+

Gelukkig wordt het sparen/voorbereiden voor de oude dag van jezelf of je ouders extra makkelijk gemaakt door excessieve geldcreatie :) oh nee toch niet

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2023 12:33:22 ]
  vrijdag 5 mei 2023 @ 12:36:40 #58
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209013680
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 12:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hugo mag wel haast gaan maken met al die woningen die hij heeft beloofd.
Die komen er niet. In woord zijn er allerlei ambities, maar in daad wordt het bouwen van huizen nog steeds heel ingewikkeld gemaakt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209014217
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 12:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Die komen er niet. In woord zijn er allerlei ambities, maar in daad wordt het bouwen van huizen nog steeds heel ingewikkeld gemaakt.
De hele bouw is ingewikkeld gemaakt. Allerlei infrastructurele projecten liggen ook stil vanwege stikstof, en door allerlei stroperige procedures duurt het tegenwoordig onwijs lang om iets van de grond te krijgen.

En dan heb je ook nog de milieuclubs die elke beslissing aanvechten.
  vrijdag 5 mei 2023 @ 13:05:35 #60
346939 Janneke141
pi_209014269
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:03 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De hele bouw is ingewikkeld gemaakt. Allerlei infrastructurele projecten liggen ook stil vanwege stikstof, en door allerlei stroperige procedures duurt het tegenwoordig onwijs lang om iets van de grond te krijgen.
En door het opdrijven van de grondprijzen door gemeentes en de steeds maar weer veranderende eisen rondom nieuwbouw wordt het onbetaalbaar, of afhankelijk van je perspectief, onrendabel voor projectontwikkelaars. Af en toe vraag je je serieus af of men wel echt extra huizen wil.

quote:
En dan heb je ook nog de milieuclubs die elke beslissing aanvechten.
Die is ook leuk ja. Overal alle nieuwbouw lopen te blokkeren, en wel als hardste huilen dat je nergens een huis kan vinden.
pi_209014458
De kern van het probleem is dat er op veel dossiers een tegenstrijdig beleid gevoerd wordt.

Paar voorbeelden:
-We willen ongebreidelde migratie maar hebben onvoldoende huizen en faciliteiten. In het verlengde daarvan is er nooit een beleid geweest omtrent de omvang van de bevolking waardoor de beschikbare infrastructuur niet meer aansluit bij het aantal inwoners van het land en het land verstopt is geraakt.
-We willen een sociaal vangnet maar het aantal mensen dat aan het potje bijdraagt wordt alras kleiner, waardoor de groep die wel betaalt maar nergens aanspraak op kan maken steeds groter wordt.
-We willen een kenniseconomie zijn maar je wordt geacht hem zelf te betalen. Hoger onderwijs in de officile landstaal kan je grotendeels vergeten.
-Iedereen moet hoogopgeleid zijn, maar we zoeken ook timmerlieden en buschauffeurs.
-We willen meer stedenbouw maar ook meer natuur.
-We willen een infrastructureel knooppunt zijn, maar ook minder uitstoot en krimp van de luchtvaart.

Het is toch geen wonder dat je zo niks gedaan krijgt?
  vrijdag 5 mei 2023 @ 13:19:41 #62
346939 Janneke141
pi_209014493
Op de eerste vier woorden van punt 1 na wel met je eens, ja.
pi_209014529
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:19 schreef Janneke141 het volgende:
Op de eerste vier woorden van punt 1 na wel met je eens, ja.
Laat ik het nuanceren. De kabinetspartijen zijn het niet eens waar de beperking moet komen dus gebeurt er niets, en hebben we de facto ongebreidelde migratie.
  vrijdag 5 mei 2023 @ 13:22:35 #64
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209014535
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 09:59 schreef Bouke-p het volgende:

[..]
Ouders in huis nemen? Maar waar dan? Je moet toch oprotten uit je 1 gezinswoning op het moment dat je kinderen uit huis zijn?

En dat stukje betalen... Dan heb je als oudere het geluk gehad een huis te kopen, netjes afbetaald, belasting betaald en dan hoppa! Verkopen die hut en betaal maar lekker daarvan je verblijf in t bejaardentehuis.

Henk en Ingrid die hun leven lang een uitkering hebben getrokken(uiteraard wel lekker bijgebeund) zitten er kosten van de maatschappij.
Ik denk dat je even moet lezen waar precies op gereageerd wordt, want werkelijk niets wat je schrijft betreft zaken die ik voorsta. Integendeel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209014603
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 12:31 schreef aTypisch het volgende:

[..]
als je niemand ervoor kunt betalen, of niemand anders gaat betalen, dan moet je het toch echt zelf doen ja
en als je het dus wil uitbesteden, moet je ook nog mensen vinden die het willen doen :+

Gelukkig wordt het sparen/voorbereiden voor de oude dag van jezelf of je ouders extra makkelijk gemaakt door excessieve geldcreatie :) oh nee toch niet
Ja dat is nogal kortzichtig gedacht he. Jij zegt dus eigenlijk als jij of je ouders geen geld hebben verrot je maar. Economisch ook super slim natuurlijk om je arbeidspopulatie die je eerst hoog opleid vervolgens extreem inefficient in te zetten. Helemaal als je bedenkt dat met onze demografie steeds minder mensen werken ten opzichte van niet werken dat effect wil jij dus nog meer versterken.
Als er geld is voor kinderopvang is er ook geld voor ouderen, weinig verschil of je arbeidskrachten mist omdat ze thuiszitten voor hun kinderen of voor hun ouders. Behalve dan dat mensen voor kinderen kiezen, niemand kan kiezen voor weinig vermogende ouders.
Ja ouderen zijn niet rendabel meer maar een dikke middelvinger naar de mensen die het land draaiend hebben gehouden zal bepaald niet populair zijn. Daarbij lijk je er totaal aan voorbij te gaan dat niet iedereen kinderen heeft. In dat geval moet je blijkbaar maar verpieteren als je je oude dag niet goed heb geregeld, gaaf land heb je dan.
  vrijdag 5 mei 2023 @ 13:28:24 #66
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209014629
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja dat is nogal kortzichtig gedacht he. Jij zegt dus eigenlijk als jij of je ouders geen geld hebben verrot je maar. Economisch ook super slim natuurlijk om je arbeidspopulatie die je eerst hoog opleid vervolgens extreem inefficient in te zetten. Helemaal als je bedenkt dat met onze demografie steeds minder mensen werken ten opzichte van niet werken dat effect wil jij dus nog meer versterken.
Als er geld is voor kinderopvang is er ook geld voor ouderen, weinig verschil of je arbeidskrachten mist omdat ze thuiszitten voor hun kinderen of voor hun ouders. Behalve dan dat mensen voor kinderen kiezen, niemand kan kiezen voor weinig vermogende ouders.
Ja ouderen zijn niet rendabel meer maar een dikke middelvinger naar de mensen die het land draaiend hebben gehouden zal bepaald niet populair zijn. Daarbij lijk je er totaal aan voorbij te gaan dat niet iedereen kinderen heeft. In dat geval moet je blijkbaar maar verpieteren als je je oude dag niet goed heb geregeld, gaaf land heb je dan.
Wij zijn het dus gewoon 100% eens.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209014654
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Uhm, ik geef aan wat ik denk dat de keuzes zijn. Niet dat ik het fijn vindt dat er geen andere oplossing is.

Ik heb niet de illusie dat politiek Nederland er op uit is om mijn ouders (of mij) een goede oude dag te bezorgen. :+

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2023 13:35:56 ]
pi_209015001
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:31 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Uhm, ik geef aan wat ik denk dat de keuzes zijn. Niet dat ik het fijn vindt dat er geen andere oplossing is.

Ik heb niet de illusie dat politiek Nederland er op uit is om mijn ouders (of mij) een goede oude dag te bezorgen. :+
Je denkt niet dat het een keuze is om collectief zoiets als goede zorg voor ouderen te regelen? Dat werkt namelijk bij vrij veel zaken wel. Er is zeker wel beleid mogelijk dat een probleem als dit efficienter tackled als laat de maatschappij het maar helemaal zelf uitzoeken.

De politiek in Nederland probeert uit te voeren wat ze denken dat hun kiezers willen. Dus in dit geval waar jij zegt er is geen andere oplossing dan mensen die hun schaapjes niet goed op het droge hebben bij hun oude dag te laten rotten krijg je toch precies waar je blijkbaar voor bent.

Als je het mij vraagt is er meer mogelijk. Ik denk dat het een flinke stap terug zou zijn als wij als maatschappij onze handen van ouderen aftrekken, zo van zoek het maar uit. Ook precies het type gedrag waarom mensen zo zitten te zeuren over 'de politiek' maarja Nederland stemt toch echt zelf continue op rechtse partijtjes.
pi_209015095
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 14:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Je denkt niet dat het een keuze is om collectief zoiets als goede zorg voor ouderen te regelen? Dat werkt namelijk bij vrij veel zaken wel. Er is zeker wel beleid mogelijk dat een probleem als dit efficienter tackled als laat de maatschappij het maar helemaal zelf uitzoeken.

De politiek in Nederland probeert uit te voeren wat ze denken dat hun kiezers willen. Dus in dit geval waar jij zegt er is geen andere oplossing dan mensen die hun schaapjes niet goed op het droge hebben bij hun oude dag te laten rotten krijg je toch precies waar je blijkbaar voor bent.

Als je het mij vraagt is er meer mogelijk. Ik denk dat het een flinke stap terug zou zijn als wij als maatschappij onze handen van ouderen aftrekken, zo van zoek het maar uit. Ook precies het type gedrag waarom mensen zo zitten te zeuren over 'de politiek' maarja Nederland stemt toch echt zelf continue op rechtse partijtjes.
Je bedenkt er zelf bij dat ik daar voor ben.

Maar ik proef wat frustratie, gelieve dat niet op mij te richten. Ik teken morgen bij het kruisje als je een oplossing hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2023 14:13:05 ]
  vrijdag 5 mei 2023 @ 16:20:55 #70
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209016493
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:17 schreef Spablauw214 het volgende:
De kern van het probleem is dat er op veel dossiers een tegenstrijdig beleid gevoerd wordt.

Paar voorbeelden:
-We willen ongebreidelde migratie maar hebben onvoldoende huizen en faciliteiten. In het verlengde daarvan is er nooit een beleid geweest omtrent de omvang van de bevolking waardoor de beschikbare infrastructuur niet meer aansluit bij het aantal inwoners van het land en het land verstopt is geraakt.
-We willen een sociaal vangnet maar het aantal mensen dat aan het potje bijdraagt wordt alras kleiner, waardoor de groep die wel betaalt maar nergens aanspraak op kan maken steeds groter wordt.
-We willen een kenniseconomie zijn maar je wordt geacht hem zelf te betalen. Hoger onderwijs in de officile landstaal kan je grotendeels vergeten.
-Iedereen moet hoogopgeleid zijn, maar we zoeken ook timmerlieden en buschauffeurs.
-We willen meer stedenbouw maar ook meer natuur.
-We willen een infrastructureel knooppunt zijn, maar ook minder uitstoot en krimp van de luchtvaart.

Het is toch geen wonder dat je zo niks gedaan krijgt?
Kort gezegd: er worden geen keuzes gemaakt en dus moddert zo'n beetje elk dossier maar wat voort.
pi_209017429
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 14:12 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Je bedenkt er zelf bij dat ik daar voor ben.

Maar ik proef wat frustratie, gelieve dat niet op mij te richten. Ik teken morgen bij het kruisje als je een oplossing hebt.
Helemaal niet dat zeg je.
Ik zal even quoten uit je vorige post.

quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:31 schreef aTypisch het volgende:
ik geef aan wat ik denk dat de keuzes zijn. Niet dat ik het fijn vindt dat er geen andere oplossing is.
Ik proef een beetje dat je aan het trollen bent, misschien een idee om dat voor onz te bewaren.
pi_209017594
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 17:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Helemaal niet dat zeg je.
Ik zal even quoten uit je vorige post.
[..]
Ik proef een beetje dat je aan het trollen bent, misschien een idee om dat voor onz te bewaren.
Ik zie voor mijzelf geen andere optie nee. En ik ben niet aan het trollen. :)
pi_209018826
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 16:20 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Kort gezegd: er worden geen keuzes gemaakt en dus moddert zo'n beetje elk dossier maar wat voort.
Ik zou het meer samenvatten als “you can’t have your cake and eat it”.

Ik denk wel dat het gros van de problemen waar we nu mee zitten in meer of mindere mate is terug te voeren op migratie/omvang en samenstelling van de bevolking. We hebben gewoon 50 jaar lang gedacht dat het allemaal wel los zou lopen zo lang er maar economische groei was.
pi_209019779
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 18:06 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Ik zie voor mijzelf geen andere optie nee. En ik ben niet aan het trollen. :)
Dus samenvattend je ziet 1 optie, maar je bent daar niet voor. Bijzonder, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand niet voor de enige optie die ze zien is. Wat is dan wel waar je voor bent, een onmogelijke optie die je niet ziet?
pi_209020464
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 20:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dus samenvattend je ziet 1 optie, maar je bent daar niet voor. Bijzonder, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand niet voor de enige optie die ze zien is. Wat is dan wel waar je voor bent, een onmogelijke optie die je niet ziet?
Dan heb je of een slecht geheugen, of kun je slecht lezen. Wel gelachen

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2023 21:07:25 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')