Wel fijn voor de Surinamers in Nederland, toch?quote:
quote:Op donderdag 27 april 2023 18:36 schreef Galvez het volgende:
Gaan ze ook de nazaten van de Afrikanen die hun mede-Afrikanen als slaven verkochten, om herstelbetaling vragen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
En nog even verrekenen met al het eerder gegeven geld.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:36 schreef Bloemkool het volgende:
Daar was het natuurlijk om te doen. Misschien het geld geven maar daarna ook oprotten uit Nederland, Nederlandse nationaliteit weg en geen aanspraak meer maken op aow, toeslagen etc want dan profiteer je toch weer van de staat die je zo veracht.
Laat maar zitten dusquote:"Herstel," zegt ze, "begint bij een eensgezinde gemeenschap."
Kan je een mooi landhuis voor kopen hoor.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:51 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
750 000 pp is niet veel, maar ook niet weinig.
Beter hadden ze het 1 miljoen kunnen maken, niet dat dat veel is, maar alsnog beter dan 750 duizend bij nader inzien.
Nou, de gemiddelde negerneus is anders best wel fors hoor....quote:Op donderdag 27 april 2023 18:34 schreef TheJanitor het volgende:
300 miljard voor 400.000 nazaten. 750.000 de neus. De is niet goed snik. 0 kan je krijgen.
sommige plekken, niet overalquote:Op donderdag 27 april 2023 18:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Kan je een mooi landhuis voor kopen hoor.
Toch jammer dat ik niet de goede huidskleur heb
Ja, in Amsterdam heb je er toch een mooie parkeerplek voor. Of zelfs een garage.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:54 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
sommige plekken, niet overal
waarom ben jij zo gefixeerd op huiskleur? Niet errug inclusief hoor!quote:Op donderdag 27 april 2023 18:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 27 april 2023 18:56 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
waarom ben jij zo gefixeerd op huiskleur? Niet errug inclusief hoor!
Ik moet deze zomer wel heel veel zonnen wil ik een kans maken om voor dat criterium in aanmerking te komen.quote:Maar het blijft de vraag wie daar dan precies een beroep op kan doen. Personen van kleur? Ik heb een kleurtje, mag ik er dan een beroep op doen?
De excuses vorig jaar in naam van de Staat der Nederlanden was wel een bekentenis van schuld. Zonder dat excuses was deze zaak zeker kansloos geweest. Daar werd Rutte voorafgaand nog op gewezen, maar hij vond het excuses erg belangrijk.quote:
Als dat vaststaat dan is het wel kkdom dat Strafpleiter Gerard Spong en mensenrechtenadvocaat Liesbeth Zegveld gaan onderzoeken of dat mogelijk is. Dat is zonde van die paar minuten werkquote:Op donderdag 27 april 2023 19:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De excuses vorig jaar in naam van de Staat der Nederlanden was wel een bekentenis van schuld. Zonder dat excuses was deze zaak zeker kansloos geweest. Daar werd Rutte voorafgaand nog op gewezen, maar hij vond het excuses erg belangrijk.
https://www.denederlandse(...)ucfq6v2/vgrnbqige7qpquote:Op donderdag 27 april 2023 19:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De excuses vorig jaar in naam van de Staat der Nederlanden was wel een bekentenis van schuld. Zonder dat excuses was deze zaak zeker kansloos geweest. Daar werd Rutte voorafgaand nog op gewezen, maar hij vond het excuses erg belangrijk.
Slavernij was toen niet strafbaar. Strafrechtelijk valt daar niets meer te halen. Ook al omdat zelfs als het wel strafbaar was het allang verjaard isquote:Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling.
Laten we het hopen, maar ik ben er nog niet gerust om.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:06 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
https://www.denederlandse(...)ucfq6v2/vgrnbqige7qp
[..]
Slavernij was toen niet strafbaar. Strafrechtelijk valt daar niets meer te halen. Ook al omdat zelfs als het wel strafbaar was het allang verjaard is
Volgens mij was slavernij in die tijd in Nederland helemaal niet legaal.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:06 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
[..]
Slavernij was toen niet strafbaar. Strafrechtelijk valt daar niets meer te halen. Ook al omdat zelfs als het wel strafbaar was het allang verjaard is
Nog afgezien van het feit dat het eeuwen terug is gebeurd is er geen enkele verbinding tussen de welvaart van Nederland nu en de welvaart toen. Dit land was voor de oorlog verarmd, na de oorlog failliet en is pas door het aardgas en ontwikkelingshulp overeind gekomen.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ze? Welke ze?quote:Op donderdag 27 april 2023 19:08 schreef Scorpie het volgende:
Maar maar maar maar hier waren ze toch helemaal niet op uit aldus een bepaalde kliek mensen hier op de Foks?
Vertel dat maar aan de jongerenburgemeester van Amsterdam:quote:Op donderdag 27 april 2023 19:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nog afgezien van het feit dat het eeuwen terug is gebeurd is er geen enkele verbinding tussen de welvaart van Nederland nu en de welvaart toen. Dit land was voor de oorlog verarmd, na de oorlog failliet en is pas door het aardgas en ontwikkelingshulp overeind gekomen.
De slavernij heeft zich dan ook niet in Nederland afgespeeld.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:09 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Volgens mij was slavernij in die tijd in Nederland helemaal niet legaal.
Nazaten slavenhouders eisen grond in Suriname opquote:Op donderdag 27 april 2023 19:01 schreef grrrrg het volgende:
Geboeg mensen die nog stukjes land hebben in slavenland:
https://www.theguardian.c(...)lys-slave-trade-past
De overheid heeft de slavernij in 1860 afgeschaft, de slaveneigenaren rijkelijk gecompenseerd en belooft dat ze nog 40 jaar slaven mochten houden. Zoiets toch? Klinkt niet okéquote:Op donderdag 27 april 2023 19:06 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
[..]
https://nos.nl/collectie/(...)-nou-echt-afgeschaftquote:Op donderdag 27 april 2023 19:09 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Volgens mij was slavernij in die tijd in Nederland helemaal niet legaal.
Ik wel als jurist zijnde. Juridisch valt er nu niets voor ze te halen. Dat wordt pas anders als een regering een wet zou invoeren waarin staat dat ze alsnog vinden dat de nazaten recht hebben op enige compensatie.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Laten we het hopen, maar ik ben er nog niet gerust om.
Ah, gelukkig.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:18 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik wel als jurist zijnde. Juridisch valt er nu niets voor ze te halen. Dat wordt pas anders als een regering een wet zou invoeren waarin staat dat ze alsnog vinden dat de nazaten recht hebben op enige compensatie.
Om via een andere manier geld vrij te krijgen.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ah, gelukkig.
Maar waarom zou Spong met dit plan de media opgezocht hebben?
Belangenclubjes zo ver krijgen dat ze geld voor Spong bijeen brengen om de zaak door te laten gaan?quote:Op donderdag 27 april 2023 19:21 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Om via een andere manier geld vrij te krijgen.
Misschien wel.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Belangenclubjes zo ver krijgen dat ze geld voor Spong bijeen brengen om de zaak door te laten gaan?
Aandacht en geld natuurlijk. Daar gaat het bij deze mediageile strafadvocaten toch altijd om?quote:Op donderdag 27 april 2023 19:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ah, gelukkig.
Dan ben ik benieuwd welke partijen er aan de kant van de slavennazaten gaan staan.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Misschien wel.
Doelde meer op het feit dat Spong weet dat hij bij de rechter niks kan halen, dus proberen ze via de media nog meer mensen te beīnvloeden dat het in de Tweede Kamer komt. Zal bij de volgende verkiezingen wel een hangijzer zijn voor het "liberale" tuig.
D66, GL.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd welke partijen er aan de kant van de slavennazaten gaan staan.
Naast Sylvana Simons uiteraard.
Omdat ie een harde plasser krijgt van media aandacht? En er is een ander soort advocaat (niet Spong) die een Jezus complex heeft.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ah, gelukkig.
Ik heb het over Nederland zelf, niet over de koloniën.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
https://nos.nl/collectie/(...)-nou-echt-afgeschaft
Het slavenhandel en slavernijverbod kwam in het Koninkrijk der Nederlanden pas veel later
Van wat ik kan vinden was slavernij in Nederland tot de afschaffing in de 19de eeuw ook nog altijd een grijs gebied en niet perse verboden.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:38 schreef Tanatos het volgende:
https://nos.nl/collectie/(...)-nou-echt-afgeschaft
Het slavenhandel en slavernijverbod kwam in het Koninkrijk der Nederlanden pas veel later
Daarom moet je het ook niet erkennen.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:34 schreef Galvez het volgende:
De dag waarvan je wist dat die komen zo.
Dit soort geneuzel moeten ze gewoon direct niet ontvankelijk verklaren. Next.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:49 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Opdonderstralen met herstelbetalingen. Ga maar gewoon eens werken voor je geld. Dikke middelvinger kunnen ze krijgen voor hun gejank.
Oh, wat zijn wij Nederlanders toch slecht. In al die weelde van na de Napoleontische plundering, lange rijen voor de gaarkeukens en een overheid die technisch failliet was hadden stonden we niet meteen te springen om de handel van onze Afrikaanse vrienden kapot te maken. Ik ga even een riem in repen knippen en in zout en azijn weken om mezelf dan de hele avond te geselen al woke gemeenplaatsen prevelend...quote:Op donderdag 27 april 2023 19:38 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik heb het over Nederland zelf, niet over de koloniën.
In de tijd dat er slavernij was in de koloniën was die er niet in Nederland zelf.
De slavernij was een bezigheid van de elite in de koloniën, niet van gewone Nederlanders in Nederland.
Ik vind het idee dat Nederland de slavenhandel en de slavernij in de koloniën vrijwillig heeft afgeschaft ook niet juist, dat was onder stevige druk van het VK.
https://afronlstudies.hum(...)nij-en-slavenhandel/
In 1814 sluit Nederland een verdrag met Groot-Brittanie. Dit verdrag betreft de teruggave van bepaalde koloniën. Opvallend is dat er ook een clausule wordt opgenomen waarin Nederland belooft de slavenhandel af te schaffen. De Engelsen willen deze clausule opgenomen hebben omdat het anders de concurrentiepositie van de Engelse schippers sterk zou verslechteren. Dit is een heel interessant detail. Dit betekent namelijk dat Nederland niet stopt met de slavenhandel omdat het ethisch verantwoord is, maar om politieke redenen. Nederland moest het verdrag namelijk wel ondertekenen, anders zouden ze grondgebied verliezen. Engeland had dus een machtspositie en kon de clausule er in krijgen.
https://www.amsterdam.nl/(...)76-onvrij-vrij-land/quote:Op donderdag 27 april 2023 19:44 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Van wat ik kan vinden was slavernij in Nederland tot de afschaffing in de 19de eeuw ook nog altijd een grijs gebied en niet perse verboden.
Dat wij Nederlanders maak jij ervan.quote:Op donderdag 27 april 2023 20:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Oh, wat zijn wij Nederlanders toch slecht. In al die weelde van na de Napoleontische plundering, lange rijen voor de gaarkeukens en een overheid die technisch failliet was hadden stonden we niet meteen te springen om de handel van onze Afrikaanse vrienden kapot te maken. Ik ga even een riem in repen knippen en in zout en azijn weken om mezelf dan de hele avond te geselen al woke gemeenplaatsen prevelend...
Die was waarschijnlijk niet geboren zonder slavernijquote:Op donderdag 27 april 2023 19:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd welke partijen er aan de kant van de slavennazaten gaan staan.
Naast Sylvana Simons uiteraard.
Het excuses namens het hele Nederlandse volk hebben ze al, inclusief schuldbekentenis.quote:Op donderdag 27 april 2023 20:32 schreef wdn het volgende:
Ja Nederland zat fout toen. Kunnen we een monument voor oprichtenMen kan een excuus krijgen. Maar dat was het dan ook.
In de VS hebben Afrikaanse Amerikanen een hele grote achterstand in alles. Daar is sprake van constitutioneel rascisme en mysognie. NIet ons probleem om op te lossen.
Bovendien, alsof er twijfel was over schuld en een "schuldbekentenis" plots die zogenaamde twijfel weggenomen had...quote:Op donderdag 27 april 2023 19:06 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
[..]
Dertiende amendement van de Grondwet van de Verenigde Statenquote:Op donderdag 27 april 2023 20:32 schreef wdn het volgende:
KANSLOOS.
Slavernij is gewoon slecht. ZIjn we het allemaal wel over ens.
Maar het is niet alleen een blank versus zwart.
1. De persoon met de meeste slaven ooit was een Afrikaanse vrouw: Ranavalona
2. Slavernij is niet ras gebonden: Azteken en Inca's deden het. Israel deed het (alleen de vrouwen werden slaven... de mannen werden afgeslacht). Arabieren deden het en het was daar legaal tot 1960. het Ottoman keizerrijk had talloze blanke slaven en dat is nadat het in de VS was afgeschaft) De slaven die naar de Amerika's gingen was een fractie van wat er is gebeurd. Egypte: de pyramides zijn door slaven gebpuwd.
[..]
Die was waarschijnlijk niet geboren zonder slavernijSuriname had niet bestaan, tenminste niet zoals het nu is. Het was namelijk gebruikelijk dat als 2 stammen vochten de mannen en ouderen vrouwen werden afgemaakt en de jondere vrouwen werden uitgedeeld aan de eigen krijgers.
Ja Nederland zat fout toen. Kunnen we een monument voor oprichtenMen kan een excuus krijgen. Maar dat was het dan ook.
In de VS hebben Afrikaanse Amerikanen een hele grote achterstand in alles. Daar is sprake van constitutioneel rascisme en mysognie. NIet ons probleem om op te lossen.
Dat laatste betwijfel ik ten zeerste.quote:Op donderdag 27 april 2023 20:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het excuses namens het hele Nederlandse volk hebben ze al, inclusief schuldbekentenis.
En in Amsterdam hebben ze al decennialang jaarlijks een herdenkingsweek om de afschaffing van de slavernij
te vieren; Keti Koti, inclusief een bijbehorend gratis festival. En binnenkort is er, tevens in Amsterdam uiteraard, het slavernijmuseum waar iedere Nederlander kennis kan nemen het schuldvraagstuk van Nederland met betrekking tot de slavernij.
Maar dat is uiteraard niet genoeg. Geld wil men zien. Keiharde pegels voor iedere Nederlander met een kleurtje.
Ik acht ze in Amsterdam zelfs in staat Jerry Afriyie te laten mee onderhandelen.quote:Op donderdag 27 april 2023 20:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het excuses namens het hele Nederlandse volk hebben ze al, inclusief schuldbekentenis.
En in Amsterdam hebben ze al decennialang jaarlijks een herdenkingsweek om de afschaffing van de slavernij
te vieren; Keti Koti, inclusief een bijbehorend gratis festival. En binnenkort is er, tevens in Amsterdam uiteraard, het slavernijmuseum waar iedere Nederlander kennis kan nemen het schuldvraagstuk van Nederland met betrekking tot de slavernij.
Maar dat is uiteraard niet genoeg. Geld wil men zien. Keiharde pegels voor iedere Nederlander met een kleurtje.
Dat is ook niet waar. Als je bereid was dat pokke-eind op een boot te gaan zitten en je kapot te zweten in de jungle kon je snel opklimmen, maatschappelijk en financieel. Maar als je al tot de elite behoorde dan deed je dat niet. Als plantagehouder was je gewoon een soort boer, met een kokkie en slaven voor het harde werk, maar het was nog steeds werk. Slavenhandelaar was helemaal een kutberoep.quote:Op donderdag 27 april 2023 20:19 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dat wij Nederlanders maak jij ervan.
Het idee dat gewone Nederlanders verantwoordelijk zouden zijn voor slavernij (ook toen die in de koloniën bestond) vind ik onzinnig.
Het was een kleine groep v/d elite die zich bezig hield met slavenhandel en het houden van slaven, en dat gebeurde alleen in de koloniën, niet in Nederland zelf.
Walgelijke opmerking. Behoorlijk racistischquote:Op donderdag 27 april 2023 19:16 schreef Toine51 het volgende:
Nazaten van slaven profiteren nu toch ook van de welvaart van NL?
En daarbij,
Als er geen slavernij was geweest dan zaten die nazaten nog vliegen en takjes te kauwen in hun plaggenhutje...
Dus ze mogen ons nog dankbaar zijn..
Wat is er precies racistisch aan?quote:Op donderdag 27 april 2023 21:10 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Walgelijke opmerking. Behoorlijk racistisch
Ja, zo kun je het proberen. Maar de realiteit van dit soort dingen is dat de kruik te water gaat totdat hij barst. De 'woke' zijde van dit debat heeft ook geen redelijke grenzen bij het stellen van steeds meer eisen en is gewoon blind voor het feit dat ze daarmee bereiken dat het midden verdwijnt uit het discours. En dan mag je het gaan uitvechten met de echte fascisten. Kijk maar of dat zo leuk is.quote:Op donderdag 27 april 2023 21:25 schreef Moederenkind het volgende:
“Ze” moeten oprotten uit Nederland
“Ze” zijn te lui
“Ze” profiteren van uitkeringen en toeslagen
“Ze” moeten “ons” dankbaar zijn voor de slavernij
Met “ze” word er natuurlijk de zwarte Nederlanders bedoeld.
Maar goed dit soort topics zijn soms nodig om de keiharde racisten bloot te leggen.
Ik reken plantagehouders tot de elite, ook de Portugese joden.quote:Op donderdag 27 april 2023 21:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook niet waar. Als je bereid was dat pokke-eind op een boot te gaan zitten en je kapot te zweten in de jungle kon je snel opklimmen, maatschappelijk en financieel. Maar als je al tot de elite behoorde dan deed je dat niet. Als plantagehouder was je gewoon een soort boer, met een kokkie en slaven voor het harde werk, maar het was nog steeds werk. Slavenhandelaar was helemaal een kutberoep.
Slaven als luxe goed was nou juist iets voor Afrikanen en Arabieren, de Europeanen hielden ook in de kolonien nauwelijks consumptieve slaven, maar investeerden hun arbeid in productie, productie van ruwe materialen waar dan weer een hele industrie op werd gebouwd. De elite had daar aandelen in, en aandelen in plantages zelf, maar dat is wat elites doen, hun vermogen spreiden en rentenieren.
Racisme is een onbruikbare term aan het worden (het woord betekent zoveel dat het niks meer betekent) maar het is wel een beetje raar om slavernij te gaan vergoelijken met een verwijzing naar de relatieve welvaart van de nakomelingen van de slachtoffers.quote:
Is het een betaald onderzoek overigens? Dan hebben ze dát geld al binnen.quote:Op donderdag 27 april 2023 21:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Dus het Committee voor herstelbetalingen gaan een onderzoek doen, ik kan de uitkomst alvast uittekenen.
Nou ja, dat is allemaal niet zo formeel he. En bij een rechtszaak moet je wel eerst aantonen dat je partij bent in de kwestie. En dat lijkt me in dit geval meer dan gemiddeld lastig. Een rechter die dit inhoudelijk gaat behandelen schoffelt de rechtszekerheid volledig onderuit.quote:Op donderdag 27 april 2023 21:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Dus het Committee voor herstelbetalingen gaan een onderzoek doen, ik kan de uitkomst alvast uittekenen.
Dit gezeur om geld wakkert alleen maar racisme aanquote:Op donderdag 27 april 2023 21:25 schreef Moederenkind het volgende:
“Ze” zijn te lui
Maar goed dit soort topics zijn soms nodig om de keiharde racisten bloot te leggen.
quote:Op donderdag 27 april 2023 19:10 schreef Het_Bokje het volgende:
waarom zou de huidige generatie moeten dokken voor iets wat meer dan 100 jaar geleden gebeurd is?
(ja, dus ook huidige negers gaan meebetalen, moeten we dat wel willen? Zo pak je die arme mensen dubbel! )Discriminaazie!!
Ik dacht dat je bij een schadeclaim altijd je schade moest kunnen aantonen/verantwoorden?
We hebben wel toegestaan dat die onzin mening wijdverbreid is. Amsterdam is de koloniale tour opgegaan omdat de stad godvergeten rijk was al. En die grachtengordel bestaat alleen nog maar omdat we te arm waren om hem te slopen en later plotseling gigantisch veel verdienden aan aardgasbaten. Het idee dat welke soort van voordeel uit koloniale opbrengsten nu nog doorspeelt is te dom voor woorden. Kennelijk zijn we collectief vergeten dat de VOC failliet was.quote:Op donderdag 27 april 2023 19:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan de jongerenburgemeester van Amsterdam:
NWS / Jongerenburgemeester Amsterdam roept op tot slopen grachtenpanden
ik zeg 100 miljoen miljard met rente , en Rob Jetten moet het gaan brengen om zelf de door de voor voor voorouders ondergane lijfstraffen in ontvangst te nemenquote:
Het idee van herstelbetalingen aan nazaten generaties later is volkomen absurd.quote:Op donderdag 27 april 2023 21:25 schreef Moederenkind het volgende:
“Ze” zijn te lui
Huidskleur heeft weinig te maken met een voorouder die een status als slaaf had.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Joh, werkelijk?quote:Op donderdag 27 april 2023 22:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Huidskleur heeft weinig te maken met een voorouder die een status als slaaf had.
quote:In economisch opzicht werden ze als wingewesten uitgebuit met zware belastingen en heffingen. Zoals een auteur het stelt: "Terug in de Nederlandse schoot werden deze zogenoemde generaliteitslanden lange tijd bestuurd als een soort interne koloniën, waarbij katholieken als tweederangs burgers werden behandeld, tot 1795 de jure en tot ver in de negentiende eeuw de facto".[1][2] Door de regering van de Bataafse Republiek werden de exclaves (Zeeuws-Vlaanderen en Limburg) in 1795 afgestaan aan Frankrijk. In 1814 werden ze weer verenigd in nieuwe provincie Noord-Brabant. Limburg werd pas in 1867 aan Nederland toegevoegd als provincie.
Ja, maar gaan we geloven dat dit voor de vergoeding ook geldt?quote:Op donderdag 27 april 2023 22:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Huidskleur heeft weinig te maken met een voorouder die een status als slaaf had.
Het worden gouden tijden voor de zonnestudio's in Nederlandquote:Op donderdag 27 april 2023 22:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, maar gaan we geloven dat dit voor de vergoeding ook geldt?
Ik noem hen pigmentdenkers. Ze zijn meer met dr huidskleur en zelfmedelijden bezig, terwijl ze beter kunnen bedenken hoe xe dat hokjesdenken kunnen oplossen.quote:Op donderdag 27 april 2023 21:56 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dit gezeur om geld wakkert alleen maar racisme aan
quote:Op donderdag 27 april 2023 21:10 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Walgelijke opmerking. Behoorlijk racistisch
Het lijkt me een onoplosbaar probleem. Je moet immers van alle potentiële aanvragers de familiegeschiedenis bestuderen en vaststellen welke voorouders slaven waren.quote:Op donderdag 27 april 2023 22:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, maar gaan we geloven dat dit voor de vergoeding ook geldt?
Oh je vindt het een goed idee, als jij er maar geen last van hebt? Elke x als je die mensen hun zin geeft willen ze meer. En komen ze uiteindelijk ook voor jou.quote:Op vrijdag 28 april 2023 00:12 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk wel: wie moet dat allemaal gaan betalen? De slavernij was totaal niet koosjer, maar werd uitgevoerd door rijke stedelingen die er nog rijker van werden en die nog steeds rijk zijn tenzij ze een nazaat hadden die een idioot was. Heel veel Nederlanders hebben echter een achtergrond in armoede of zijn er net uit gekrabbeld, moeten die nu betalen voor de wandaden van die rijke stedelingen? Als we gaan betalen dan stel ik voor dat de gelden van de rijkste Nederlanders vandaan komen.
Dus racistische geblaat in dit topic is eigenlijk niet de schuld van degene die de racistische uitlatingen doet, maar de schuld van de mensen die herstelbetalingen willen?quote:Op donderdag 27 april 2023 21:36 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, zo kun je het proberen. Maar de realiteit van dit soort dingen is dat de kruik te water gaat totdat hij barst. De 'woke' zijde van dit debat heeft ook geen redelijke grenzen bij het stellen van steeds meer eisen en is gewoon blind voor het feit dat ze daarmee bereiken dat het midden verdwijnt uit het discours. En dan mag je het gaan uitvechten met de echte fascisten. Kijk maar of dat zo leuk is.
Je ziet dit op een wat kleinere schaal in de ZP discussie. KOZP kan Zwarte Piet wegschreeuwen. Maar dat is niet de winst die ze denken dat het is.
En voordat je ook mij van racisme gaat beschuldigingen : denk even na over hoe het nu gaat in de VS. Abortus leek al een halve eeuw een recht te zijn. En zie waar ze nu zitten.
En waarom alleen de nazaten van slaven? Waarom zou dit geen precedent geven om álle nazaten van alle soorten slachtoffers van een vergoeding te voorzien?quote:Op vrijdag 28 april 2023 08:19 schreef Gia het volgende:
Waarom de nazaten die nu leven? Hoe zit het met de nazaten die nog geboren moeten worden?
Als Nederland daar schuldig aan is, natuurlijk. Maar je kunt geen herstelbetalingen verwachten van Nederland, voor de Romeinse onderdrukking.quote:Op vrijdag 28 april 2023 08:23 schreef Akathisia het volgende:
[..]
En waarom alleen de nazaten van slaven? Waarom zou dit geen precedent geven om álle nazaten van alle soorten slachtoffers van een vergoeding te voorzien?
Uiteraard, maar de Nederlandse staat kan voor veel meer verantwoordelijk gehouden worden - met of zonder excuses. Herstelbetalingen zijn van oudsher betalingsverplichtingen van het ene land naar het andere land; niet van staat naar burger.quote:Op vrijdag 28 april 2023 08:28 schreef Gia het volgende:
Als Nederland daar schuldig aan is, natuurlijk. Maar je kunt geen herstelbetalingen verwachten van Nederland, voor de Romeinse onderdrukking.
De manier waarop de discussie verloopt is precies wat je kunt verwachten als je eisen extreem onrealistisch worden. Dan haakt het middenveld af en dan mag je het letterlijk gaan uitvechten met de extremisten van de andere kant.quote:Op vrijdag 28 april 2023 02:00 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Dus racistische geblaat in dit topic is eigenlijk niet de schuld van degene die de racistische uitlatingen doet, maar de schuld van de mensen die herstelbetalingen willen?
In dit geval zijn de personen in het artikel die het over herstelbetalingen hebben niet perse de doelgroep die ervoor in aanmerking zou komen. Dus eigenlijk kan iedereen, jij bijvoorbeeld ook, over herstelbetalingen beginnen en dat leidt dan tot racistische reacties (naar zwarte Nederlanders). Dat vind jij een volkomen logische gevolg?
Precies, kijk maar naar hoe fijn het nu gaat met trans personen in de Verenigde Staten. Tieners met een hobby veroorzaken dat mensen met genderdysforie van behandeling en medische hulp worden uitgesloten.quote:Op vrijdag 28 april 2023 05:00 schreef tjoptjop het volgende:
Tja dit zorgt er alleen maar voor dat de 60-70 procent redelijke middengroep een kant gaat kiezen. Daar kan straks geen NOS/Volkskrant/academia propaganda tegenop.
*Surprised pickachu face*quote:Op vrijdag 28 april 2023 00:30 schreef Scrummie het volgende:
Oh wat raar, ik dacht dat het niet om geld ging.
Mijn vader is dwangarbeider geweest in Duitsland 🤑quote:Op vrijdag 28 april 2023 08:23 schreef Akathisia het volgende:
[..]
En waarom alleen de nazaten van slaven? Waarom zou dit geen precedent geven om álle nazaten van alle soorten slachtoffers van een vergoeding te voorzien?
Je zegt een hoop maar zegt eigenlijk niks.quote:Op vrijdag 28 april 2023 10:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
De manier waarop de discussie verloopt is precies wat je kunt verwachten als je eisen extreem onrealistisch worden. Dan haakt het middenveld af en dan mag je het letterlijk gaan uitvechten met de extremisten van de andere kant.
De hele premisse dat onze welvaart is gebouwd op de slavenhandel is al zo krakkemikkig dat deze discussie nooit had mogen worden gestart. Zogenaamd onderzoek daarnaar wordt zonder enige echte basis uitgelegd alsof de gemiddelde Nederlander nu rijk is omdat ooit iemands voorouder in slavernij is geraakt.
Ik behoor zelf tot een minderheid en heb er een globaal beeld van wat er gebeurt als de meerderheid echt de pest aan je krijgt. Dat is in de hele wereldgeschiedenis nog nooit goed afgelopen voor de minderheid.
wel van Italië!!!quote:Op vrijdag 28 april 2023 08:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Als Nederland daar schuldig aan is, natuurlijk. Maar je kunt geen herstelbetalingen verwachten van Nederland, voor de Romeinse onderdrukking.
O, die idioten hebben zich al lang en breed gemeld.quote:Op vrijdag 28 april 2023 11:35 schreef AlwaysHappy het volgende:
Maar snel betalen voordat we als natie straks bekend staan als racisten en er een oproep komt om ons te cancellen.
Zelfs al zou dat, wat inderdaad evident niet het geval is, wel het geval zijn; het zijn de nazaten die, alhoewel in mindere mate dan autochtonen, ķķk van de welvaart geprofiteerd hebben t.o.v. de achtergebleven Afrikanen. Laat staan dat je het leed en het effect van de armlastige, innovatieve en arbeidende Hollander, welke werkelijk ten grondslag lag aan de toegenomen welvaart, meeweegt. Het zou mij niet verbazen als zou blijken dat de nazaat netto een schuld draagt i.p.v. dat ze er een zou kunnen innen.quote:Op vrijdag 28 april 2023 10:30 schreef HiZ het volgende:
De hele premisse dat onze welvaart is gebouwd op de slavenhandel is al zo krakkemikkig dat deze discussie nooit had mogen worden gestart. Zogenaamd onderzoek daarnaar wordt zonder enige echte basis uitgelegd alsof de gemiddelde Nederlander nu rijk is omdat ooit iemands voorouder in slavernij is geraakt.
Dit zijn ook leugens. Zal slavernij bij hebben gedragen tot meer welvaart? Wellicht. Is het de kernoorzaak van de welvaart? Nee. Dit zijn slechts narratieven aangewakkerd om een schuldgevoel aan te kunnen praten.quote:Op vrijdag 28 april 2023 10:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
De manier waarop de discussie verloopt is precies wat je kunt verwachten als je eisen extreem onrealistisch worden. Dan haakt het middenveld af en dan mag je het letterlijk gaan uitvechten met de extremisten van de andere kant.
Ik behoor zelf tot een minderheid en heb er een globaal beeld van wat er gebeurt als de meerderheid echt de pest aan je krijgt. Dat is in de hele wereldgeschiedenis nog nooit goed afgelopen voor de minderheid.
Op woensdag dit nieuws en op donderdag de koning die nederig de les gelezen wordt door een paar kansenwijkers.quote:Op vrijdag 28 april 2023 10:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het is ook een bijzondere combinatie van zelfoverschatting en totaal onbegrip van hoe economie, globalisering en kapitalisme werkt.quote:De hele premisse dat onze welvaart is gebouwd op de slavenhandel is al zo krakkemikkig dat deze discussie nooit had mogen worden gestart. Zogenaamd onderzoek daarnaar wordt zonder enige echte basis uitgelegd alsof de gemiddelde Nederlander nu rijk is omdat ooit iemands voorouder in slavernij is geraakt.
Daarom zijn al die protesten ook altijd in het Engels en gaan ze als Black Panthers verkleed zeuren over hoe ze hier achterin de bus moesten zitten van het gemeentelijk vervoerbedrijf. Dat is het promoten van het panafrikanisme en de 'Afrikaanse' diaspora, de mensen met de zwarte huid als één groep, boven elke nationale identiteit en met onderlinge solidariteit. Net nu de Afrikanen zelf die beweerden klaar te zijn voor de onafhankelijkheid daar overwegend een zooitje van hebben gemaakt en nu weer beginnen te klagen over de kolonisatie waar ze zelf zo graag zo snel mogelijk een punt achter hadden gezet.quote:Ik behoor zelf tot een minderheid en heb er een globaal beeld van wat er gebeurt als de meerderheid echt de pest aan je krijgt. Dat is in de hele wereldgeschiedenis nog nooit goed afgelopen voor de minderheid.
Er waren mensen die zeiden dat er nooit een advocaat hierover eens wat ging uitzoeken?!quote:Op vrijdag 28 april 2023 12:19 schreef FlippingCoin het volgende:
Waar zijn al die debielen nu die riepen dat dit nooit zou gebeuren?
-doe eens niet-quote:Op vrijdag 28 april 2023 12:37 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Er waren mensen die zeiden dat er nooit een advocaat hierover eens wat ging uitzoeken?!
Uhuhquote:
Maar er was dus niemand die zei dat een advocaat nooit wat ging uitzoeken en nu ben je heel boos ofzo. Nee, helder.quote:
Buitengewoon schandalig dat men dat toeliet. Echt beschamend.quote:Op vrijdag 28 april 2023 12:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Op woensdag dit nieuws en op donderdag de koning die nederig de les gelezen wordt door een paar kansenwijkers.
Wat heb ik gemist?quote:Op vrijdag 28 april 2023 12:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Buitengewoon schandalig dat men dat toeliet. Echt beschamend.
Ik heb nooit geroepen dat er nooit iemand naar zou kijken. De vraag om herstelbetalingen speelt al langer en als er mensen wat advocaten voor willen betalen om daar tijd in te steken dan staat ze dat vrij te doen.quote:Op vrijdag 28 april 2023 12:44 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij een van die cucks was die dat heeft geroepen destijds. En ik ben niet boos maar teleurgesteld.
Ik hoop ook dat je ziet dat ik 2 likes heb en jij 0. Case closed.
Microfoon erbij, dag ervoor Esajas een lintje en de advocaatjes met hun claimnieuws. Maar dat zal allemaal toeval zijn, het is geen campagne of zo. En dan die kruiperigheid, vanuit het 'je moet je mond houden als je niet zwart bent' is er nu een bovenklasse onstaan van mensen die hun eigen gevoel en andermans verre verleden belangrijker mogen maken dan wat dan ook. Nog nooit heeft iemand die ergens zelf slachtoffer van was de koning of koningin zo toe dureven spreken.quote:Op vrijdag 28 april 2023 12:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Buitengewoon schandalig dat men dat toeliet. Echt beschamend.
Zegveld is het niet met je eens:quote:Op vrijdag 28 april 2023 12:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik denk dat verontschuldigen geen enkele invloed heeft op welke zaak er dan ook gevoerd zal worden als er überhaupt al een zaak ooit gevoerd zal worden. Het argument dat het een schuldbekentenis zou zijn en dat dat uit zou maken komt namelijk nogal dom op me over, in het licht dat er geen twijfel is over een schuldvraag ... de feiten over wat Nederland destijds wel en niet deed worden zover ik weet niet betwijfeld.
quote:Zegveld wijst erop dat de excuses die premier Mark Rutte heeft aangeboden namens de Nederlandse staat ook veel schade hebben toegebracht aan de gemeenschap van nazaten door hen niet te betrekken bij de vraag op welke manier je zulke excuses aan moet bieden en welke consequenties daaruit volgen. “Herstel,” zegt ze, “begint bij een eensgezinde gemeenschap.”
Dat gaat niet over het feit van verontschuldigingen maken, maar dat Rutte het verkeerd gedaan zou hebben volgens haar.quote:Op vrijdag 28 april 2023 13:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zegveld is het niet met je eens:
[..]
Belachelijk en beschamend.quote:Op vrijdag 28 april 2023 13:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit (kennelijk):
https://www.ad.nl/video/p(...)ernijverleden-372227
Echt, stuitend.
Geopend en ik durf niet op de play knop te drukkenquote:Op vrijdag 28 april 2023 13:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit (kennelijk):
Echt, stuitend.
Jezus...quote:Op vrijdag 28 april 2023 13:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit (kennelijk):
Echt, stuitend.
Dat spreekt alleen maar in zijn voordeel.quote:Op vrijdag 28 april 2023 13:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zegveld is het niet met je eens:
[..]
We vergeten nogal gemakkelijk dat veruit de meeste Nederlanders afstammen van mensen die ofwel slaaf waren (lijfeigenen), ofwel in een vergelijkbare positie verkeerden (horigen), ofwel op zijn minst zwaar werden uitgebuit.quote:Op vrijdag 28 april 2023 13:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
Er zijn in de historie zoveel verkeerde dingen gebeurd, waarom moet elke keer alleen de nadruk liggen op dat slavernijgebeuren? De blanke Hollanders hebben ook genoeg voor de kiezen gehad.
Nee hoor. Hier in de lage landen is juist de consumerende en daardoor continue economische voorspoed creeerende middenklasse ontstaan, met sociale mobiliteit en de normen en waarden waarlangs nu ook ineens de overzeese gebiedsdelen worden gelegd. We waren niet imperialistisch genoeg en hadden onze normen meteen aan de hele wereld op moeten dringen blijbkbaar.quote:Op vrijdag 28 april 2023 13:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
We vergeten nogal gemakkelijk dat veruit de meeste Nederlanders afstammen van mensen die ofwel slaaf waren (lijfeigenen), ofwel in een vergelijkbare positie verkeerden (horigen), ofwel op zijn minst zwaar werden uitgebuit.
Zelfs dat niet eens. De transatlantische slavenhandel was een interraciale samenwerking en aan de slavenkust waren de zwarten gewoon de baas over de handel. Er waren ook zwarte slavenhouders in de West-Indische kolonien, in Zuid-Afrika waren de zwarte Khoi-San, de oorspronkelijke bewoners (nu overigens niet zwart genoeg volgens de heersende Bantu kolonisten) vrije inwoners en waren de Kaapse Maleiers de slaven. Althans, iedereen van kleur die met de boot gekomen was, is nu automatisch een slaaf.quote:Maar op de een of andere manier zijn die ook 'schuldig' aan het uitbuiten van zwarte slaven, omdat dit gebeurde door een heel klein clubje mensen die toevalligerwijs dezelfde huidskleur hadden.
Iets met sc dacht ik, zo zie ik het vaak op spandoeken en borden.quote:Hoe noem je zo iemand die op basis van huidskleur onderscheid maakt tussen mensen? Daar is toch een woord voor? Racest, Rassis... zoiets in ieder geval...
Heeft Akwasi eigenlijk al excuses aangeboden voor de rol van z'n voorouders?quote:Op vrijdag 28 april 2023 14:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Zelfs dat niet eens. De transatlantische slavenhandel was een interraciale samenwerking en aan de slavenkust waren de zwarten gewoon de baas over de handel.
Net als bij verzekeringen leggen we de claim dan door.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:36 schreef Galvez het volgende:
Gaan ze ook de nazaten van de Afrikanen die hun mede-Afrikanen als slaven verkochten, om herstelbetaling vragen?
Huh? Ze zegt letterlijk dat uit excuses herstel volgt.quote:Op vrijdag 28 april 2023 13:24 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dat gaat niet over het feit van verontschuldigingen maken, maar dat Rutte het verkeerd gedaan zou hebben volgens haar.
quote:Op vrijdag 28 april 2023 14:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Huh? Ze zegt letterlijk dat uit excuses herstel volgt.
Met die herstel bedoelt ze een paar een paar duizend miljard?quote:Zegveld wijst erop dat de excuses die premier Mark Rutte heeft aangeboden namens de Nederlandse staat ook veel schade hebben toegebracht aan de gemeenschap van nazaten door hen niet te betrekken bij de vraag op welke manier je zulke excuses aan moet bieden en welke consequenties daaruit volgen. “Herstel,” zegt ze, “begint bij een eensgezinde gemeenschap.”
Oei. Ik voel een trauma aankomen.quote:Op vrijdag 28 april 2023 10:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Mijn vader is dwangarbeider geweest in Duitsland 🤑
Dat was heel andere slavernij, die slaven werden niet gebruikt voor de ruwe materialen van een hele profijtelijke industrie, maar waren een soort onderdeel van de familie. Graven in de familie goudmijn, de kont van het hoofd van de familie afvegen, dat was echt héél anders.quote:Op vrijdag 28 april 2023 14:16 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Heeft Akwasi eigenlijk al excuses aangeboden voor de rol van z'n voorouders?
Bijna ieder mens werkt toch onder dwang? Want als ze niet werken krijgen ze geen luxe.quote:Op vrijdag 28 april 2023 14:59 schreef Inbox het volgende:
[..]
Oei. Ik voel een trauma aankomen.
Oh, wacht. Je bent niet gepigmenteerd genoeg waarschijnlijk. Geen trauma voor jou dus, want in jouw DNA zit dat leed dat slavernij* heet niet ingebakken.![]()
*ik zie dwangarbeid ook als slavernij: gedwongen werk, zonder vergoeding.
En die arme familie kon ook nooit weten dat die barbaarse Europeanen de gekochte mensen als slaaf zouden gebruiken.quote:Op vrijdag 28 april 2023 15:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat was heel andere slavernij, die slaven werden niet gebruikt voor de ruwe materialen van een hele profijtelijke industrie, maar waren een soort onderdeel van de familie. Graven in de familie goudmijn, de kont van het hoofd van de familie afvegen, dat was echt héél anders.
Volgens mij zegt ze niet dat herstel moet volgen omdat er excuses kwamen. Dat zou impliceren dat als er geen excuses waren, ze van mening was dat er ook geen herstel zou moeten komen. Dat is denk ik niet haar standpunt... zou ook heel raar zijn als dat wel zo was.quote:Op vrijdag 28 april 2023 14:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Huh? Ze zegt letterlijk dat uit excuses herstel volgt.
Ze heeft het over de consequenties die volgen uit de excuses. Duidelijker dan dat wordt het echt niet.quote:Op vrijdag 28 april 2023 15:32 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Volgens mij zegt ze niet dat herstel moet volgen omdat er excuses kwamen. Dat zou impliceren dat als er geen excuses waren, ze van mening was dat er ook geen herstel zou moeten komen. Dat is denk ik niet haar standpunt... zou ook heel raar zijn als dat wel zo was.
Zoals ik het lees vindt ze dat zowel excuses als herstel er moeten komen en dat nu met alleen excuus het incompleet is en het voor haar (klanten) een logisch moment was geweest om dat samen te laten vallen.
Bovendien hadden die slaven een paar kilometer uit de kust allemaal een safe space, geen white supremacy te bekennen.quote:Op vrijdag 28 april 2023 15:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En die arme familie kon ook nooit weten dat die barbaarse Europeanen de gekochte mensen als slaaf zouden gebruiken.
Meest kotswaardig zijn nog al die politici, BN'ers etc die meegaan in dat op Nederland geprojecteerde BLM-geneuzel. Daar moet je helemaal niet eens mee in discussie willen gaan, met die geschiedvervalsers.quote:Op vrijdag 28 april 2023 19:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
En hierom moet je dus ook niet meegaan met heel die toxische woke ideologie, te beginnen met de door- en doorracistische idee van 'witte privilege'.
Kijk, dat het gros der Nederlanders tot pak 'm beet na 1945 ploeterde op het land en in de fabriek, geteisterd werd door honger, kindersterfte, ziekte en armoede, geen cent te makken had en overgeleverd was aan de grillen van adel, fabrieksmagnaat en bankier, dat doet er dan namelijk allemaal niet meer toe. Dit gros was namelijk blank, of, zoals de wokies graag zeggen, 'wit'.
En presto: die hele voorgeschiedenis van mensen die het in alle opzichten helemaal niet goed hadden, laat staan geprofiteerd hebben van de slavernij of het kolonialisme, zijn ineens wegens dat stukje witte huid alsnog retroactief schuldig aan slavenhandel, racisme en kolonisering. Want de heren die er wel van profiteerden waren dat ook.
Pretendeer daarnáást dat Nederland eigenlijk een soort Amerika was, compleet met inheemse slavernij, Jim Crow, Ku Klux Klan, Redshirts, lynchings, John Birch Society en Black Codes, en hopla: het narratief is compleet.
Dit krijg je wanneer je woke een vinger geeft. En gegarandeerd dat er betaald gaat worden.
Ondertussen draaien de meeste van onze voorouders (arme boeren, arbeiders, soldaten, kleine ondernemers) zich om in hun graf, ziende hoe hun nazaten alles maar gelaten over zich heen laten komen en daarbij ook nog eens spugen op dat graf.
Oh ter verduidelijking, hij is als 18-jarige opgepakt bij een razzia in Rotterdam en is naar Duitsland verscheept.quote:Op vrijdag 28 april 2023 15:19 schreef torentje het volgende:
[..]
Bijna ieder mens werkt toch onder dwang? Want als ze niet werken krijgen ze geen luxe.
De absurditeit voorbij. Als een gewone bank dit zou doen kun je als klant nog van bank wisselen in ieder geval.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 18:52 schreef Wirelessmouse het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)ge-slavernijverleden
De advocaten kunnen thuis lekker op de bank blijven liggen, de white guilt doet al het werk voor ze.
Alleen met hulp van veel te veel Nederlanders die op die partij hun stem hebben uitgebracht. Tsja dat geeft toch te denken nietwaar ?quote:
Het merendeel van de Nederlanders is dan ook schandalig achterlijk.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 21:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Alleen met hulp van veel te veel Nederlanders die op die partij hun stem hebben uitgebracht. Tsja dat geeft toch te denken nietwaar ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |