abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208825929
quote:
Bijna 50 kinderen uitgeloot voor zes middelbare scholen: 'Niet uit te leggen'

Roel en Suzanne met hun dochter Roos

DEN HAAG - 'We gaan ons hier niet zomaar bij neerleggen', zegt vader Roel. Woede, onbegrip en verdriet heersen onder de ouders van 49 kinderen uit Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk die dit jaar zijn uitgeloot bij alle zes de middelbare scholen die zij opgaven. Ruim twintig van hen hebben zich verenigd en zijn van plan de strijd aan te gaan.

Loting is horror en uitgeloot worden al helemaal. De vader van scholiere Roos windt er geen doekjes om. De eerste keuze van zijn dochter was het Vrijzinnig-Christelijk Lyceum in Den Haag, maar dat kan ze vergeten. 'Onbegrijpelijk, niet uit te leggen en bijzonder verdrietig voor onze Roos', zo vertelt Roel van Aken.

'Ze kon de eerste nachten niet slapen, ze had buikpijn van de spanning. Ze wilde eigenlijk niet naar school, want iedereen was blij te weten naar welke school ze gaan.' Een gezamenlijke brief naar alle betrokken instanties is onderweg. 'Het is oneerlijk dat wij onze kinderen naar een school moeten sturen die totaal niet bij hen past of bijna een uur reizen is.'

Roos zegt blij te zijn voor haar klasgenootjes, maar heeft het er behoorlijk moeilijk mee. Op de school van haar eerste keuze voelde zij zich het beste thuis. 'Volgens de school was er geen loting en hadden ze plek voor iedereen. Dus dit hadden we nooit verwacht.'

Een kind zou zich hierover geen zorgen moeten maken, meent Roel. 'Het is al zo'n verwarrende tijd. Puberteit, verandering van school, nieuwe vrienden en vriendinnen. En als je dan ook nog eens op geen enkele school van keuze terecht kan. Wat zegt dat dan over het systeem? Het voelt zó onrechtvaardig.'

Bijna vijftig kinderen uitgeloot
Er zijn dit jaar in totaal 49 kinderen volledig uitgeloot. Vorig jaar waren dat er 39 en in 2021 acht. 'Elk kind is er een te veel natuurlijk, maar 49 is wel heel erg veel', zegt moeder Astrid. Ook haar zoon kan op geen enkele school uit zijn top zes terecht. 'Het bloed trekt uit je gezicht weg wanneer je die computer opent en bij elke school "uitgeloot" ziet staan.'

Astrid had zich erop ingesteld dat haar zoon bij de eerste paar keuzes niet ingeloot zou worden. 'Maar dat je bij alle zes de scholen niet terecht kan, bedenk je niet. En dan zit je met een overstuur kind thuis. Want hoe leg je dit aan hem uit?'

Het Segbroek College in Den Haag

Voor Maria verloopt het proces nog gekker. 'Wij kregen een mail van het Segbroek College dat onze zoon toegelaten was. We hadden Segbroek op plaats twee gezet, wetende dat daar normaal altijd nog wel plek is. Hij was ontzettend blij en wij ook. We hebben gehuild van geluk.'

Op de voetbaltraining die middag hoorde de zoon dat veel vriendjes eveneens naar het Segbroek gaan. Ze hoopten samen in een brugklas te eindigen. 'Toen kregen we ineens bericht dat hij toch volledig uitgeloot was. Segbroek had een menselijke fout gemaakt en een heleboel kinderen gemaild dat ze toegelaten waren, terwijl er helemaal geen plek voor ze is.' Mark van der Haar zit in dezelfde situatie met zijn zoon. 'Je bent ontzettend blij dat je bij je tweede keuze geplaatst bent en vervolgens wordt dat weer van je afgepakt. Dat is heel stressvol.'

Niet slecht
Ewald van Vliet van het onderwijsondersteunende Bovo Haaglanden voelt mee met de kinderen die volledig uitgeloot zijn. Het Bovo bemiddelt tussen basisscholen en het voortgezet onderwijs bij het plaatsen van scholieren. Toch zijn de percentages van Bovo ook dit jaar volgens hem niet slecht. Meer dan 98 procent van de ruim 7100 aangemelde kinderen is ingeloot, waarvan meer dan 93 procent op hun eerste keuze.

'Er zijn negen scholen die heel populair zijn in Den Haag, die grotendeels op het zand liggen', legt Van Vliet uit. 'Als je die negen in je top zes hebt staan, is er dus kans dat je buiten de boot valt. Ook hebben we dit jaar meer leerlingen dan ooit die de overstap maken van basis- naar middelbaar onderwijs.'

Er hebben zich dit jaar bijna 250 leerlingen meer dan vorig jaar ingeschreven voor de loting. Kon Bovo Haaglanden dit probleem dan niet zien aankomen? 'We weten niet van tevoren hoeveel kinderen van buiten Den Haag zich zullen aanmelden op Haagse scholen', verdedigt Van Vliet. Dat zijn er dit jaar 600 en dat is een stuk meer dan voorgaande jaren. 'Scholen in omliggende gemeenten raken ook vol. In Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk of Delft wordt bijgebouwd en dat trekt over het algemeen jonge gezinnen en kinderen.'

'Daar zie je nu de effecten van', verklaart Van Vliet. 'En dan zien we ook nog een enorme stijging in havo- en vooral vwo-adviezen. Basisscholen zijn gevraagd om kansrijke adviezen te geven en dat merk je zeker.' Hij benadrukt dat er voldoende capaciteit is voor alle kinderen. 'We hebben plek voor iedereen. Natuurlijk is het heel vervelend als dat niet op een van de scholen van je keuze is.'

Oneerlijk
De ouders uit Den Haag vinden het maar niks dat leerlingen uit omliggende gemeenten zijn ingeloot op scholen in de Hofstad. 'Het zou goed zijn als ze kinderen uit de eigen regio voorrang geven en kinderen uit andere gemeenten in de tweede ronde een kans geven', meent moeder Maria.

De positieve cijfers die de Bovo naar buiten brengt, maken op de getroffen gezinnen geen indruk. 'Hoe kun je nou blij zijn met 98.4 procent?' Dat zou gewoon 100 procent moeten zijn. We hebben het hier niet over een eerste keus die afvalt, maar over een top zes waar je buiten valt.'

Tweede ronde
Afgelopen dinsdag is de tweede ronde geopend en kinderen hebben tot vrijdag de tijd om hun zevende, achtste en negende keuze door te geven. Voor veel ouders zijn de overgebleven scholen geen realistische opties. 'We wonen in de Bomenbuurt. Dan ga ik mijn kind toch niet op een school in Rijswijk of Ypenburg doen? Je wil niet dat je kind een uur moet reizen met het openbaar vervoer. Hoe gaat hij daar vriendjes maken als die zo ver weg wonen?'

De ouders die zich verenigd hebben, overwegen om allemaal geen keuze op te geven in de tweede ronde. 'Dan moeten ze wel naar ons luisteren.' Woensdagochtend hebben ze een brief verstuurd naar alle betrokken instanties. 'Deze situatie vraagt om maatwerk', zegt Roel van Aken. 'Als iedere school een paar extra plekken creëert, is het probleem opgelost. Waar een wil is, is een weg.'
Amsterdamse toestanden waar dit al jaren gemeengoed is nu ook in Den Haag en binnenkort bij u in de buurt. De hamvraag die niemand stelt is natuurlijk: speelden deze toestanden vroeger (zeg 30 jaar terug) ook al en zo nee waarom toen niet en nu wel? Volgens mij niet en het lijkt er dan ook op dat onder Mark Rutte het complete land aan het instorten is.

Gerelateerd artikel over zelfde onderwerp: Dochter van Hellen werd na veel verwarring tóch ingeloot op haar favoriete school: 'Geen idee hoe'
  woensdag 19 april 2023 @ 14:54:49 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208825942
Nog even en zelfs het zinken van de Titanic is de schuld van Mark Rutte.
pi_208825956
We zijn wel met steeds meer in dit landje meen ik. Dat zou heel misschien bepaalde gevolgen kunnen hebben op diverse vlakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Regilio_ op 19-04-2023 15:09:42 ]
pi_208825960
Ik heb dit twee jaar geleden ook meegemaakt. Gelukkig stonden we bovenaan de reservelijst, en kon mijn dochter bij de eerste uitvaller alsnog naar de school van haar keuze maar haar vriendin had minder geluk. Uitgeloot bij de eerste, tweede en derde keus, en dan sta je dus met lege handen. Dan krijg je feitelijk te horen: zoek het maar uit.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 19 april 2023 @ 14:58:45 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_208825961
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik heb dit twee jaar geleden ook meegemaakt. Gelukkig stonden we bovenaan de reservelijst, en kon mijn dochter bij de eerste uitvaller alsnog naar de school van haar keuze maar haar vriendin had minder geluk. Uitgeloot bij de eerste, tweede en derde keus, en dan sta je dus met lege handen. Dan krijg je feitelijk te horen: zoek het maar uit.
En toen?
  woensdag 19 april 2023 @ 14:58:54 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208825962
Die decentrale lotingen zijn ook gewoon een ellendige systemen. Het zorgt ervoor dat je ook kan worden uitgeloot op scholen waar in principe plaats genoeg is. Onbegrijpelijk dat iemand dit ooit een goed idee genoemd heeft.

Maar er zit uiteindelijk een ander probleem achter: we delen veel te veel havo- en vwo-adviezen uit omdat 'men' geen genoegen meer neemt met een vmbo-advies. Twintig jaar geleden was ongeveer 60% van de leerlingen onderweg naar het vmbo, en inmiddels is dat minder dan de helft. Op basis van alle alarmerende rapporten over het dalende niveau zou je dat eerder andersom verwachten. Gevolg: op de vmbo-scholen heb je halflege lokalen, op de havo-/vwo-locaties staan ze te dringen en we hebben te weinig mensen die nog met de handen kunnen werken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208825965
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:54 schreef Hexagon het volgende:
Toegegeven, D66 heeft ook een behoorlijk aandeel in de vernieling van Nederland.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208825966
Tsja. En dan komen er nog honderdduizenden kinderen van asielzoekers erbij.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208825968
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:58 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
En toen?
Ja en toen, dan kun je met je kind gaan leuren of ze haar alsjeblieft ergens toelaten. Dat betekent dat je op en onpopulaire school, ver van huis terechtkomt.
  woensdag 19 april 2023 @ 15:01:04 #10
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208825971
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:54 schreef Hexagon het volgende:
Is dat niet zo dan?
  woensdag 19 april 2023 @ 15:01:51 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208825975
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:58 schreef Janneke141 het volgende:
Die decentrale lotingen zijn ook gewoon een ellendige systemen. Het zorgt ervoor dat je ook kan worden uitgeloot op scholen waar in principe plaats genoeg is. Onbegrijpelijk dat iemand dit ooit een goed idee genoemd heeft.

Maar er zit uiteindelijk een ander probleem achter: we delen veel te veel havo- en vwo-adviezen uit omdat 'men' geen genoegen meer neemt met een vmbo-advies. Twintig jaar geleden was ongeveer 60% van de leerlingen onderweg naar het vmbo, en inmiddels is dat minder dan de helft. Op basis van alle alarmerende rapporten over het dalende niveau zou je dat eerder andersom verwachten. Gevolg: op de vmbo-scholen heb je halflege lokalen, op de havo-/vwo-locaties staan ze te dringen en we hebben te weinig mensen die nog met de handen kunnen werken.
Oftewel, er is een eerstegraadslerarentekort?
We have always been at war with Eastasia.
pi_208825981
Top 6 bestaat zeker uit alleen maar witte scholen.
#superniger2020
  woensdag 19 april 2023 @ 15:03:51 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208825988
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 15:01 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Oftewel, er is een eerstegraadslerarentekort?
Er is overal een lerarentekort, en het wordt voorlopig niet kleiner.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 19 april 2023 @ 15:05:26 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208825994
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Toegegeven, D66 heeft ook een behoorlijk aandeel in de vernieling van Nederland.
De hele dag negatieve berichten gaan posten om daarop te kankeren hoe slecht alles wel niet is. Het zal je hobby maar zijn.
pi_208825999
Dit is in Amsterdam al decennia gebruikelijk. Het is daar nog moeilijker om op een populaire witte middelbare school te komen dan daar een betaalbare woning te vinden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_208826009
Niet zo gek. Wie wil er nog onderwijzen nu er steeds meer ellende de klaslokalen in komt.
pi_208826015
Zou wel grappig zijn als de school waar Markie Mark les geeft ruim voldoende plek heeft.
pi_208826023
Waarom maken ze de klassen niet groter?
Dan is er plek voor iedereen.
#superniger2020
pi_208826037
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 15:10 schreef superniger het volgende:
Grootte van klassen heeft vast een leuke correlatie met het lerarentekort kan ik me zo inbeelden.
  woensdag 19 april 2023 @ 15:12:19 #20
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208826041
quote:
Je wil niet dat je kind een uur moet reizen met het openbaar vervoer.
Ik heb vroeger dat ook vier jaar gedaan, met de trein naar wat jullie bijzonder onderwijs zouden noemen. Nou ja , confessioneel onderwijs. Leuke tijd gehad dat wel. Was ook wel wat langer dan een uurtje onderweg enkele reis.

Je gaat er niet dood van hoor. Het maakt je zelfs sterker.

Mijn dochter hoorde ik laatst ook dat ze de 'grote school' wil in een stad verderop. We zien wel of dat over een jaar nog zo is, maar de grote scholengemeenschap is ook niet echt aantrekkelijk qua demografie.

Ik zeg het niet graag maar we hebben teveel snowflake(ouders) die maar vooral niets willen.

quote:
Hoe gaat hij daar vriendjes maken als die zo ver weg wonen?'
Ik spreek nog regelmatig mensen uit die tijd. Pfff... tuurlijk leuk is anders maar kom op.
pi_208826064
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 15:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De hele dag negatieve berichten gaan posten om daarop te kankeren hoe slecht alles wel niet is. Het zal je hobby maar zijn.
Mijn gemiddeld aantal posts per dag ligt onder jouw gemiddelde.

Als ik jouw logica dus omdraai ben jij heel de dag druk doende met D66 waanzin rechtbreien. Het zou je hobby maar zijn....

Feit is dat bij bijna alles wat fout gaat in dit land er wel een link met D66 is.
pi_208826076
Gewoon naar 't vmbo ermee, geen geouwehoer!

quote:
7s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:57 schreef Regilio_ het volgende:
We zijn wel met steeds meer in dit landje meen ik. Dat zou heel misschien bepaalde gevolgen kunnen hebben op diverse vlakken.
Deze racistische haatberichten wil ik niet meer lezen. @Danny
pi_208826085
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:59 schreef superniger het volgende:
Tsja. En dan komen er nog honderdduizenden kinderen van asielzoekers erbij.
Die gaan iig niet snel naar een gristelijke school....
pi_208826094
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 15:10 schreef superniger het volgende:
Mooi man, krijgen ze helemaal niet meer de aandacht die sommigen nodig hebben..
  woensdag 19 april 2023 @ 15:23:29 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208826134
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 15:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Feit is dat bij bijna alles wat fout gaat in dit land er wel een link met D66 is.
Hoe hebben Rutte en D66 dit probleem precies veroorzaakt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')