abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208766901
quote:
Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Corona is naar de achtergrond verdwenen en toch zijn er meer complotdenkers bij gekomen. Eind 2020 noemde 6 procent zich zo, nu is dat 11 procent. Ook wordt er binnen families en vriendengroepen nog altijd flink geruzied over 'alternatieve theorieën'.

Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder bijna 30.000 leden van het Opiniepanel. 1 op de 10 herkent zich in het beeld van 'kritisch denker', in veel media ook wel 'aanhanger van alternatieve theorieën' of 'complotdenker' genoemd. Het gaat dan om mensen die twijfelen aan de gangbare verklaring van overheid, media en wetenschappers en die een andere waarheid achter de schermen zien.
quote:
* Ook wel ‘complotdenkers’ of aanhangers van 'alternatieve theorieën’. Het gaat dan om mensen die twijfelen aan de gangbare verklaring van overheid, media en wetenschappers en die een andere waarheid achter de schermen zien.
quote:
De coronacrisis lijkt het vertrouwen in instituties langdurig te hebben beschadigd. Hoewel het vertrouwen in wetenschappers, politie, rechters en journalisten nog altijd groot is, is het beeld bij de groter geworden groep 'kritische denkers' totaal anders. In deze groep is het vertrouwen in alle instituties laag.

Slechts 3 op de 10 complotdenkers hebben vertrouwen in politie, wetenschappers en rechters. Nog minder van hen hebben vertrouwen in journalisten (16 procent). Door een bredere vertrouwenscrisis in de politiek worden Kamerleden niet alleen door complotaanhangers gewantrouwd. Van alle ondervraagden zegt slechts 1 op de 3 te geloven dat Kamerleden de juiste intenties hebben.
quote:
Het geloof in complotten en het wantrouwen in instituties, is een erfenis uit de coronaperiode, maar blijkt met de kwesties die nu spelen springlevend. Vandaag de dag gaan er theorieën rond over de oorlog in Oekraïne, de komst van asielzoekers en de stikstofimpasse: "Met steeds meer problemen heb ik het gevoel alsof we bedonderd worden. Met stikstof bijvoorbeeld, het lijkt wel alsof de rechter het liever wil dan politici zelf", zegt een van de respondenten.
quote:
Nu complotten niet meer weg lijken te gaan, vinden steeds minder mensen dat het zin heeft om te praten met aanhangers ervan. In 2020 vonden nog bijna 4 op de 10 mensen (38 procent) dat men zoveel mogelijk in gesprek moet blijven met zogenoemde kritische denkers. Nu is daar nog maar een kwart (24 procent) van overtuigd.
https://eenvandaag.avrotr(...)-nu-kritisch-denker/

Deels moet je de oorzaak ook zoeken bij de overheid die het vertrouwen in het landsbestuur niet weet te herstellen. Desondanks verontrustend dat de puriteinse complotdenkers steeds meer vat krijgen op de samenleving. Ze ondermijnen de sociale cohesie en democratie met doodsbedreigingen en laster, en als ik over de grens kijk zijn ze daar regelmatig bereid tot terreuraanslagen. Hopelijk houden we die waanzin buiten de deur.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_208766906
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2023 07:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik kan jou precies wijzen op welke post van jou ik bedoel. Jij speelt verstoppertje.
[..]
Dan hoef je er ook niet om te vragen.

quote:
Het was al wetenschappelijk vastgesteld dat ze niet helpen.
[..]
Nope, dat maak jij ervan.

quote:
Als ik ze beloofd heb ben ik het gewoon vergeten. Vertel maar wat je gevraagd hebt en ik zoek het voor je op.
Sure.
pi_208766976
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 07:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

[..]
Het was al wetenschappelijk vastgesteld dat ze niet helpen.
[..]

[..]

Je onderbuikgevoel is geen wetenschappelijk bewijs hoor.
pi_208767138
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2023 07:55 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dan hoef je er ook niet om te vragen.
[..]
Nope, dat maak jij ervan.
[..]
Sure.
Je bent weer eens in de war. Ik heb jou gewezen op de post waarin jij schreef dat het een feit is. Maar ik vroeg jou om de post waarin jij had aangegeven wat het doel (volgens jou) was van de lockdowns.

En Nederland voerde in het begin de mondkapjes niet in omdat er wetenschappelijk bewezen was dat ze niet hielpen. Fins onderzoek als ik mij goed herinner waarbij de effectiviteit minder dan 1 promille was.

Zou het kunnen dat jij het allemaal niet zo goed hebt gevolgd, aangezien je dit soort zaken allemaal hebt gemist?
pi_208767215
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 08:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je bent weer eens in de war. Ik heb jou gewezen op de post waarin jij schreef dat het een feit is. Maar ik vroeg jou om de post waarin jij had aangegeven wat het doel (volgens jou) was van de lockdowns.

En Nederland voerde in het begin de mondkapjes niet in omdat er wetenschappelijk bewezen was dat ze niet hielpen. Fins onderzoek als ik mij goed herinner waarbij de effectiviteit minder dan 1 promille was.

Dit klopt niet helemaal, de verwachting was dat met 1,5 meter, handenwassen, ellebogen groet etc. de besmettingsgraad voldoende gehalveerd zou worden zodat er geen zorginfarct zou ontstaan, men verwachtte toen (in het begin), dat groepsinmuniteit covid snel zou in dammen. Dat bleek niet zo te zijn, ic liepen harder vol en covid bleek veel shcadelijker te zijn voor mensen die niet op de ic kwamen, dan vooraf gedacht werd. Covid echt schade op dieper cel niveau aanbrengt en juist de immuniteit van de persoon juist slechter maakte (bron 1, bron 2) . Dus kwamen er maatregelen bij, uit eindelijk ook de mondkap. Het is altijd een theoretisch raamwerk geweest gebaseerd op kennis uit eerdere dodelijke pandemieen en epidemieen (wie vorige eeuwen bijna elk decennia voorkwamen).

Maar mondkapjes werken niet? dus jij vind het prima als jou chirurgen bij je operaties stoppen met dragen van mondkapjes?

En en hier heb je gedegen onderzoek overmond kapjes:

https://med.stanford.edu/(...)-masks-covid-19.html
pi_208767219
quote:
En Nederland voerde in het begin de mondkapjes niet in omdat er wetenschappelijk bewezen was dat ze niet hielpen.
er bestond gewoon een nederlands RIVM rapport gemaakt na de epidemie van 2018...

na die zware griep-epidemie, waarin een groot probleem vooral het oplopen van het ziekteverzuim in de zorg tot 18-19% was en daar grote capaciteitsproblemen bestonden, was al gepleit voor het invoeren van een tijdelijke mondmasker-plicht in ziekenhuizen tijdens een griep-epidemie om de belasting op de zorg te verlagen...

Dat zou volgens berekeningen een extra budget van 40 miljoen jaarlijks kosten (voor het creeren van een extra voorraad aan mondmaskers voor zulke epidemien).
En daarvoor deed het RIVM onderzoek naar de werking van mondmaskers in 2018, en kwam tot de conclusie dat de meerwaarde van zulk een mondmasker voorraad te klein zou zijn en de werking zeer laag was .. ze kwamen op een beschermende werking van 20-30% (gebaseerd op de mate waarin een gezond masker-dragend persoon beschermd wordt als hij in een afgesloten ruimte een besmet persoon zonder masker treft, wat idd relatief lage bescherming is en een grote kans alsnog besmet te worden ).

https://www.ntvg.nl/artik(...)riepseizoen-van-2018

Nu was dat onderzoek echter bewust geskewed.... heel bewust de randvoorwaarden zo gezet dat te verwachten werking laag was, vooral omdat de overheid geen zin had het reguliere budget te verhogen.
Het doel was vooral die extra uitgave door het mnisterie te besparen, die had geen zin dat ieder jaar te moeten betalen

Een typisch iets dat in de moderne nederlandse maatschapij vaak voorkomt, men wil bezuinigen op lopende kosten en laat daarvoor het vaste budget steeds lager worden... dat tegelijkertijd bv de lasten tijdens een crisis véél verder omhoog gaan, houd men heel slim buiten de onderzoeks-scope.

Precies dezelfde denktrand leid ertoe dat men liever niet een ruimtere capaciteit in de gezondheidszorg aanhoud en het op crissen laat aankomen; waarin men dan klaagt over de 'nood-situatie'.. omdat het woordje 'nood' of 'crises' eraan plakken as aandacht oplevert: Niet "alles gaat goed omdat we vooraf goed gepland en vooruitgedacht hebben"

En overigens, tijdens de crisis van 2020 stemde de nederlandse overheid wel zonder lang nadenken toe een 2 miljard uit te geven voor iets dat in 2018 hooguit 40 miljoen per jaar zou moeten hebben gekost..
Het was namelijk een 'noodgeval' en dan moet de overheid heel snel handelen en is geld snel beschikbaar.
(een trucje dat ook de financiele wereld in 2009-2011 al ontdekt heeft, laat de boel mislopen en je krijgt miljarden)

Het hele riedeltje "masker werken niet' is daarvoor enkel een dom en kortzichtig excuus..

De werking van mondmaskers staat buiten werking (specifiek als de drager van een virus verplicht deze draagt daalt de kans anderen te besmetten enorm, de bescherming van een niet besmette drager door aneren die geen masker dragen is relatief gering).... wat echter wel altijd een thema is hoe of waar je het toepast en hoe het ingevoerd wordt binnen een strategie...
daarin is in nederland enorm veel misgegaan..
men had een enorm tekort eraan, en was nauwelijks erop voorbereid.

Toch blijft het punt bestaan dat in tijden van een epidemische uitbreiding van een respiratoir virus, het zeer zinig is als in verpleeghuizen of ziekenhuizen een mondmasker-plicht aangehouden wordt

[ Bericht 5% gewijzigd door RM-rf op 14-04-2023 09:35:48 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_208767294
In te veel gevallen is gebleken dat het niet om complotten gaat.
Maar dat de democratie en onze souvereiniteit bijna onbestelbaar beschadigd zijn en het vertrouwen in politici zo laag is geworden kan je zelfs cocluderen als je vaccinatieverslaafde bent.
Hoe je het wendt of keert buigt Nederland voor globalisme en het globalistisch beleid ondermijnt nationale belangen.
pi_208767315
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 22:19 schreef QAnonn het volgende:

[..]
bianconeri in BNW / Ex Pfizer executive: Ik geloof niet dat er ooit covid was

Als jij je dan alvast aanmeld bij GGZ dan komt de rest later wel.
Lezen blijft lastig he!
Ik zei actieve deelnemers, niet iemand die eens een keer wat post.

Maar wat verwacht je van complotgekkies, die kunnen niet lezen want anders was je niet zo iemand.
pi_208767317
als je eenmaal in een fabeltjesfuik zit is de uitgang heel moeilijk te vinden, dus ik snap dit wel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208767325
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 09:06 schreef VersKers het volgende:
In te veel gevallen is gebleken dat het niet om complotten gaat.
Maar dat de democratie en onze souvereiniteit bijna onbestelbaar beschadigd zijn en het vertrouwen in politici zo laag is geworden kan je zelfs cocluderen als je vaccinatieverslaafde bent.
Hoe je het wendt of keert buigt Nederland voor globalisme en het globalistisch beleid ondermijnt nationale belangen.
En we gaan gewoon weer verder met een nieuw onderwerp. eerst de mondkapjes en die wordt niet gewonnen beginnen een nieuwe trol gewoon weer de circel opnieuw?
pi_208767335
quote:

[..]
Ja, mij eerst voor dement uitmaken en net doen alsof ik aan het draaien ben, terwijl ik geen millimeter van mijn standpunt ben verschoven, en dan opeens moet ik je helpen herinneren waar ik dat heb gezegd.
Tja, dikke doei.

quote:
Dat is niet waar, de mondkapjesplicht kwam er eerst niet vanwege het tekort aan mondkapjes voor de zorg en dat niet voldoende vast stond dat ze iets toevoegden aan de 1,5m maatregel. Daarnaast zou verkeerd omgaan met mondkapjes juist verspreiding in de hand kunnen werken.

Jij maakt daarvan dat wetenschappelijk is bewezen dat ze niet werken.
Dat klopt niet.
Daarnaast is 1 onderzoek geen wetenschappelijk bewijs.

quote:
Zou het kunnen dat jij het allemaal niet zo goed hebt gevolgd, aangezien je dit soort zaken allemaal hebt gemist?
Nee, het probleem is dat jij het volledig zwartwit trekt.
Vandaar ook waarheid vs leugen, en niets daar tussenin.
  vrijdag 14 april 2023 @ 09:11:13 #13
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_208767343
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2023 05:30 schreef ElfKraan het volgende:
Geersing schreef onlangs de zoveelste brandbrief aan NOS-hoofdredacteur Giselle van Cann, waarin hij haar oproept om de eenzijdige berichtgeving van het NOS Journaal zo snel mogelijk te stoppen. Op onderwerpen als klimaat, stikstof, immigratie en het slavernijverleden belicht het NOS Journaal vaak maar één perspectief.
Ben benieuwd welke perspectieven er nog meer zijn? Dat van de plantagehouders?

Wat betreft het slavernijverleden zelf, zie ik niet veel andere perspectieven van waaruit je het zou kunnen belichten. Wat betreft zaken als excuses e.d. natuurlijk wel. Wat je media wel zou kunnen verwijten m.b.t. Slavernijverleden is dat ze er overdreven veel aandacht aan besteden. En zaken die nog veel grotere impact hebben op de huidige maatschappij (zoals de kolonisatie van de voormalig koloniën en de onafhankelijkheid (waarbij grote verdeeldheid was binnen de inwoners v/d koloniën), de opdeling van Afrika en vooral ook de onafhankelijkheid v/d nieuw gevormde staten, daar besteed men geen aandacht aan. Prima, wellicht is dat ook meer voor de geschiedenislessen. Maar besteed dan ook niet zo selectief aandacht aan het slavernijverleden. Beetje een groep als slachtoffer neerzetten wat ook alleen maar averechts werkt voor de emancipatie :N
Krekker is de bom!
pi_208767424
Is dit niet gewoon een heel logisch gevolg van het feit dat het oorspronkelijke concept van een volksvertegenwoordiging gekozen wordt door het volk en vervolgens het volk vertegenwoordigd, inmiddels achterhaald is omdat we feitelijk op bijna alle belangrijke terreinen worden geregeerd door de Europese Unie?

Het verbaast mij echt dat daar ook zo weinig aandacht voor is in de media : we maken ons enorm druk om een BBB winst bijvoorbeeld, maar uiteindelijk zijn er gewoon verdragen/wetten vanuit Europa waar we ons aan moeten committeren en daar kan een BBB helemaal niet omheen. Dus die discissie over zo'n BBB is voor 70% zinloos.

Die wetten sluiten kennelijk onvoldoende aan bij de democratische stem van het Nederlandse volk (logisch, want als NL zijn we ook slechts een postzegel in een groter verband), maar dan is het toch ook niet zo vreemd dat een steeds groter deel van Nederland het idee krijgt dat hun stem niet meer leidt tot vertaling in beleid in hun dagelijkse leefwereld? En dan krijg je dus een groeiend gevoel van ongenoegen, cynisme en als substroming daarbinnen complotdenkers.
pi_208767454
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 09:23 schreef Vigilance het volgende:
Is dit niet gewoon een heel logisch gevolg van het feit dat het oorspronkelijke concept van een volksvertegenwoordiging gekozen wordt door het volk en vervolgens het volk vertegenwoordigd, inmiddels achterhaald is omdat we feitelijk op bijna alle belangrijke terreinen worden geregeerd door de Europese Unie?

Het verbaast mij echt dat daar ook zo weinig aandacht voor is in de media : we maken ons enorm druk om een BBB winst bijvoorbeeld, maar uiteindelijk zijn er gewoon verdragen/wetten vanuit Europa waar we ons aan moeten committeren en daar kan een BBB helemaal niet omheen. Dus die discissie over zo'n BBB is voor 70% zinloos.

Die wetten sluiten kennelijk onvoldoende aan bij de democratische stem van het Nederlandse volk (logisch, want als NL zijn we ook slechts een postzegel in een groter verband), maar dan is het toch ook niet zo vreemd dat een steeds groter deel van Nederland het idee krijgt dat hun stem niet meer leidt tot vertaling in beleid in hun dagelijkse leefwereld? En dan krijg je dus een groeiend gevoel van ongenoegen, cynisme en als substroming daarbinnen complotdenkers.
Wat je ook als complot kan zien, is dat men bezig is het systeem te ontwrichten van bovenaf, zodat mensen van onderaf gaan zeggen dat het systeem niet stabiel meer is. Dus dan wordt gezegd dat het NL systeem achterhaald is.
Nee, het is niet achterhaal, het wordt ontwricht en moet hersteld worden.
pi_208767506
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 09:27 schreef VersKers het volgende:

[..]
Wat je ook als complot kan zien, is dat men bezig is het systeem te ontwrichten van bovenaf, zodat mensen van onderaf gaan zeggen dat het systeem niet stabiel meer is. Dus dan wordt gezegd dat het NL systeem achterhaald is.
Nee, het is niet achterhaal, het wordt ontwricht en moet hersteld worden.
Hoe wordt het ontwricht dan?

We zijn nu eenmaal lid van de EU en derhalve verplicht die richtlijnen te implementeren en EU wetten na te komen. Daar toetsen Nederlandse rechters ook aan.

Vervolgens zie je in Nederland heel veel onbegrip ontstaan omdat Nederlandse politieke partijen het volk dingen beloven die ze niet kunnen nakomen, want hun handen zijn eigenlijk gebonden door de EU.

De relevante discussie die dan m.i. gevoerd moet worden is of de EU niet meer op afstand gezet moet worden of eventueel zelfs het verlaten van de EU. Maar dat gaat Nederland te veel geld kosten, dus die discussie wordt in het geheel niet gevoerd.

En dus blijven we als samenleving / politiek hangen in een soort niemandsland waarin eigenlijk iedereen stilzwijgend weet dat we het in NL op heel veel relevante onderdelen niet zelf voor het zeggen hebben, politieke partijen / verkiezingen etc. doen alsof dit wél zo is, en door die tegenstelling groeit het onbegrip/cynisme en de polarisatie in de samenleving.

Ik luister bijvoorbeeld vaak de podcast van Maarten van Rossem. Hij zegt ook altijd hele tegenstrijdige dingen op dit punt. Enerzijds maakt hij de Nederlandse ''boze burgers'' vaak belachelijk want Nederland is één van de beste democratieen die er zijn ter wereld, de boze burgers denken dat er volledig aan hun wensen moet worden voldaan maar zo werkt het nu eenmaal niet in een democratie. Maar anderzijds zegt hij dat we als Nederland eigenlijk helemaal niet zelf kunnen beslissen omdat we binnen EU verband slechts een klein radartje zijn in een veel groter geheel.

M.i. zit juist daarin de pijnlijke bottleneck : de NL democratie is binnen EU perspectief slechts een schijndemocratie, maar dat legitimeren we met zijn allen door nooit de EU lidmaatschap / rol discussie te voeren. Die lijkt op de 1 of andere manier nog te groot of onaantastbaar, maar juist dat is wel dé reden van alle frustratie in dit land. Die we nu makkelijk afschuiven op Rutte en zijn kabinet, want dat is tastbaar en dichtbij. Maar het daadwerkelijke probleem is op veel terreinen fundamenteler. Zelfs voor Groningen en de herstelbetalingen geldt dat : een groot deel van die vertraging komt omdat men in den haag bang is dat de EU deze betalingen kan zien als ongeoorloofde staatssteun.
pi_208767585
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 09:33 schreef Vigilance het volgende:

[..]
Hoe wordt het ontwricht dan?

We zijn nu eenmaal lid van de EU en derhalve verplicht die richtlijnen te implementeren en EU wetten na te komen. Daar toetsen Nederlandse rechters ook aan.

Vervolgens zie je in Nederland heel veel onbegrip ontstaan omdat Nederlandse politieke partijen het volk dingen beloven die ze niet kunnen nakomen, want hun handen zijn eigenlijk gebonden door de EU.

De relevante discussie die dan m.i. gevoerd moet worden is of de EU niet meer op afstand gezet moet worden of eventueel zelfs het verlaten van de EU. Maar dat gaat Nederland te veel geld kosten, dus die discussie wordt in het geheel niet gevoerd.

En dus blijven we als samenleving / politiek hangen in een soort niemandsland waarin eigenlijk iedereen stilzwijgend weet dat we het in NL op heel veel relevante onderdelen niet zelf voor het zeggen hebben, politieke partijen / verkiezingen etc. doen alsof dit wél zo is, en door die tegenstelling groeit het onbegrip/cynisme en de polarisatie in de samenleving.

Ik luister bijvoorbeeld vaak de podcast van Maarten van Rossem. Hij zegt ook altijd hele tegenstrijdige dingen op dit punt. Enerzijds maakt hij de Nederlandse ''boze burgers'' vaak belachelijk want Nederland is één van de beste democratieen die er zijn ter wereld, de boze burgers denken dat er volledig aan hun wensen moet worden voldaan maar zo werkt het nu eenmaal niet in een democratie. Maar anderzijds zegt hij dat we als Nederland eigenlijk helemaal niet zelf kunnen beslissen omdat we binnen EU verband slechts een klein radartje zijn in een veel groter geheel.

M.i. zit juist daarin de pijnlijke bottleneck : de NL democratie is binnen EU perspectief slechts een schijndemocratie, maar dat legitimeren we met zijn allen door nooit de EU lidmaatschap / rol discussie te voeren. Die lijkt op de 1 of andere manier nog te groot of onaantastbaar, maar juist dat is wel dé reden van alle frustratie in dit land. Die we nu makkelijk afschuiven op Rutte en zijn kabinet, want dat is tastbaar en dichtbij. Maar het daadwerkelijke probleem is op veel terreinen fundamenteler. Zelfs voor Groningen en de herstelbetalingen geldt dat : een groot deel van die vertraging komt omdat men in den haag bang is dat de EU deze betalingen kan zien als ongeoorloofde staatssteun.
Democratie is praktisch onmogelijk als de klimaatpaus met zijn scepter over de wereld zwaait.
Er is totaal geen speling meer, want het beleid is te fundamenteel en rigide, dat het een ondermijnend effect heeft.
Wat je zegt is natuurlijk waar, maar ik vraag mij af in hoeverre deze strop om onze nek niet deels bewust is gecreëerd. Ook dat kan je natuurlijk gemakzuchtig wegschuiven onder complot, maar kan je het ze kwalijk nemen?

Je merkt natuurlijk op alle fronten dat onze democratie wordt ondermijnd. Structureel wordt er niet naar het volk geluisterd. Als je bijvoorbeeld naar de democratische ontwikkelingen kijkt van de afgelopen 2 decennia, merk je dat onderaan de streep het volk altijd op de tweede plaatst staat.
Denk aan het Oekraïne referendum, het referendum voor de Europese Grondwet.
Daarnaast merk je dat wanneer een politicus echt opkomt voor het volk, via media of via andere wegen het zwijgen wordt opgelegd. Dat begon al bij Janmaat. Je wordt eenvoudig weggezet als een extremist. Dat gebeurt nog steeds.
pi_208767651
Complotaanhangers? Daar hebben we tijdens de pandemie van Youp een mooi woord voor gekregen toch? Wappies...
't Echte en 't ware!
pi_208767700
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 09:23 schreef Vigilance het volgende:
Het zijn wetten waar we als Nederland voor hebben gestemd.
Politiek is wat dat betreft laf, verschuilen achter Europa als ze zelf geen verantwoordelijkheid wil dragen.
En het vervolgens vreemd vinden dat het draagvlak voor Europa afneemt.

quote:

pi_208767801
quote:
9s.gif Op vrijdag 14 april 2023 08:56 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Dit klopt niet helemaal, de verwachting was dat met 1,5 meter, handenwassen, ellebogen groet etc. de besmettingsgraad voldoende gehalveerd zou worden zodat er geen zorginfarct zou ontstaan, men verwachtte toen (in het begin), dat groepsinmuniteit covid snel zou in dammen. Dat bleek niet zo te zijn, ic liepen harder vol en covid bleek veel shcadelijker te zijn voor mensen die niet op de ic kwamen, dan vooraf gedacht werd. Covid echt schade op dieper cel niveau aanbrengt en juist de immuniteit van de persoon juist slechter maakte (bron 1, bron 2) . Dus kwamen er maatregelen bij, uit eindelijk ook de mondkap. Het is altijd een theoretisch raamwerk geweest gebaseerd op kennis uit eerdere dodelijke pandemieen en epidemieen (wie vorige eeuwen bijna elk decennia voorkwamen).

Maar mondkapjes werken niet? dus jij vind het prima als jou chirurgen bij je operaties stoppen met dragen van mondkapjes?

En en hier heb je gedegen onderzoek overmond kapjes:

Ze helpen niet inzake covid. Ik dacht dat de context wel duidelijk was.
pi_208767810
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 10:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ze helpen niet inzake covid. Ik dacht dat de context wel duidelijk was.
bewijs? want ik stuur een link naar bewijs covid. Maar aangezien je niet leest enm alleen maar trolt zal ik je nogmaals de link geven:

[ Bericht 20% gewijzigd door Korenfok op 14-04-2023 10:15:23 ]
pi_208767952
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2023 09:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, mij eerst voor dement uitmaken en net doen alsof ik aan het draaien ben, terwijl ik geen millimeter van mijn standpunt ben verschoven, en dan opeens moet ik je helpen herinneren waar ik dat heb gezegd.
Tja, dikke doei.
[..]
Dat is niet waar, de mondkapjesplicht kwam er eerst niet vanwege het tekort aan mondkapjes voor de zorg en dat niet voldoende vast stond dat ze iets toevoegden aan de 1,5m maatregel. Daarnaast zou verkeerd omgaan met mondkapjes juist verspreiding in de hand kunnen werken.

Dat klopt niet.
[..]
1 onderzoek kan weldegelijk wetenschappelijk bewijs zijn.

Ook latere onderzoeken hebben bevestigd dat mondkapjes niet hebben geholpen met deze pandemie.

En prima dat jij vasthoudt aan dat het een feit is dat lockdowns geholpen hebben, maar wat echt een feit is, is dat je dat nooit kan zeggen zonder een controlegroep.

Immers, iedere maatregel die je neemt heeft positieve en negatieve gevolgen en je hebt ook nog de keuzes die mensen gaan maken op basis van de situatie.

Bv: het sluiten van restaurants levert minder besmettingen op in restaurants. Maar vervolgens gaan mensen vaker thuis afspreken. In een kleinere minder goed geventileerde ruimte. Dat kan het positieve effect geheel teniet doen en zelfs overtreffen.

Andere keuzes van mensen: ook zonder lockdown passen mensen zich aan aan de realiteit. De lockdown werd steeds ingesteld obv drukte in de zorg. Maar het bericht dat er veel besmettingen zijn en er wellicht triage nodig is, maakt dat zeker kwetsbare mensen minder contacten gaan hebben.

Al die effecten samen maken wat er onder de streep gaat gebeuren, maar zonder te weten wat alle zichzelf manifesterende alternatieven zouden hebben gedaan kun je nooit weten wat er zou zijn gebeurd zonder lockdown.

Die data is er gewoonweg niet.
pi_208767966
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2023 09:54 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het zijn wetten waar we als Nederland voor hebben gestemd.
Politiek is wat dat betreft laf, verschuilen achter Europa als ze zelf geen verantwoordelijkheid wil dragen.
En het vervolgens vreemd vinden dat het draagvlak voor Europa afneemt.
[..]

Je hebt helemaal gelijk, maar de gemiddelde NL kiezer stopt met denken bij Den Haag. Als ze daar al komen. Zodra het gaat over de EU wordt het allemaal te ontransparant en onduidelijk. De namen die daar regeren kent vrijwel niemand.

Wat dat betreft mag bijvoorbeeld de NPO / NL overheid wel eens meer werk gaan steken in het NL volk ''opvoeden'' door aandacht te geven aan waar europa allemaal over beslist. Soms heb ik wel eens het idee dat men in Den Haag bewust wil dat de NL kiezer denkt dat men daar nog aan alle touwtjes trekt, zodat er geen gezeik komt over de EU.

Maar feitelijk is kabinet Rutte 4 van vanalles en nog wat de schuld geven min of meer hetzelfde als bij de Albert Heijn een 14 jarige vakkenvuller aanspreken op het slechte assortiment, terwijl dat op het Ahold Hoofdkantoor wordt beslist. In die analogie is de Nederlandse politiek op steeds meer vlakken de 14 jarige vakkenvuller en is EU het hoofdkantoor.

Ook jij zegt dit eigenlijk : Afschuiven op EU maar zelf geen verantwoordelijkheid willen dragen. Ja maar : er zijn gewoon wetten vanuit de EU die onze landelijke politiek moet opvolgen. Juist die wetten zetten onze ministers/beleidsmakers ook helemaal klem, die kunnen niet zomaar besluiten om die wetten niet op te volgen.

Zolang we in NEderland supranationale (EU) discussies op nationaal niveau blijven benaderen, blijven we van een koude kermis thuis komen want je plaatst in feite de kern van de problematiek volledig buiten de discussie.
pi_208768289
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2023 10:04 schreef Korenfok het volgende:

[..]
bewijs? want ik stuur een link naar bewijs covid. Maar aangezien je niet leest enm alleen maar trolt zal ik je nogmaals de link geven:

https://www.city-journal.(...)k?wallit_nosession=1

Maar het is ook logisch als je bedenkt dat later duidelijk werd dat voor transmissie je langere tijd in dezelfde ruimte moest blijven (vragenlijst voor de ggd covid test had het over ruim 15 minuten). Mondkapjes houden de lucht niet tegen, zeker niet op langere termijn. Dus wat je uitademt komt gewoon in de omgeving.
pi_208768317
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 10:19 schreef Vigilance het volgende:

[..]
Je hebt helemaal gelijk, maar de gemiddelde NL kiezer stopt met denken bij Den Haag. Als ze daar al komen. Zodra het gaat over de EU wordt het allemaal te ontransparant en onduidelijk. De namen die daar regeren kent vrijwel niemand.

Wat dat betreft mag bijvoorbeeld de NPO / NL overheid wel eens meer werk gaan steken in het NL volk ''opvoeden'' door aandacht te geven aan waar europa allemaal over beslist. Soms heb ik wel eens het idee dat men in Den Haag bewust wil dat de NL kiezer denkt dat men daar nog aan alle touwtjes trekt, zodat er geen gezeik komt over de EU.

Maar feitelijk is kabinet Rutte 4 van vanalles en nog wat de schuld geven min of meer hetzelfde als bij de Albert Heijn een 14 jarige vakkenvuller aanspreken op het slechte assortiment, terwijl dat op het Ahold Hoofdkantoor wordt beslist. In die analogie is de Nederlandse politiek op steeds meer vlakken de 14 jarige vakkenvuller en is EU het hoofdkantoor.

Ook jij zegt dit eigenlijk : Afschuiven op EU maar zelf geen verantwoordelijkheid willen dragen. Ja maar : er zijn gewoon wetten vanuit de EU die onze landelijke politiek moet opvolgen. Juist die wetten zetten onze ministers/beleidsmakers ook helemaal klem, die kunnen niet zomaar besluiten om die wetten niet op te volgen.

Zolang we in NEderland supranationale (EU) discussies op nationaal niveau blijven benaderen, blijven we van een koude kermis thuis komen want je plaatst in feite de kern van de problematiek volledig buiten de discussie.
Oh, ik heb in het verleden vaak genoeg meegemaakt dat de Nederlandse regering zich verschool achter Europa bij het invoeren van controversiële wetgeving, en als je het dan verder uit zocht bleek Nederland gewoon voor te hebben gestemd.
Tja, hoezo is het dan de schuld van Europa.
pi_208768347
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 10:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
https://www.city-journal.(...)k?wallit_nosession=1

Maar het is ook logisch als je bedenkt dat later duidelijk werd dat voor transmissie je langere tijd in dezelfde ruimte moest blijven (vragenlijst voor de ggd covid test had het over ruim 15 minuten). Mondkapjes houden de lucht niet tegen, zeker niet op langere termijn. Dus wat je uitademt komt gewoon in de omgeving.
dit is een opinie artikel, bewijs gewoon met meetbare cijfers dat mondkapje niet werkt. En dat er geen covid wordt tegen gehouden door een mondkapjes en dat ze besmettingen niet reduceren.
pi_208768747
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2023 10:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Oh, ik heb in het verleden vaak genoeg meegemaakt dat de Nederlandse regering zich verschool achter Europa bij het invoeren van controversiële wetgeving, en als je het dan verder uit zocht bleek Nederland gewoon voor te hebben gestemd.
Tja, hoezo is het dan de schuld van Europa.
Dat is dus het punt. Sowieso vallen de verkiezingen voor het EP in NL in het niet bij aandacht voor TK/PS/Gemeenteraadverkiezingen. Volgend jaar zijn ze weer, ben benieuwd.

Voorts is er in de media amper aandacht voor wie Nederland vertegenwoordigen in het EP. We kennen allemaal Caroline vd Plas, Attje Kuiken of Jesse Klaver, maar de mensen die in Brussel opereren doen dat allemaal lekker onder de radar en relatief buiten de aandacht van de media. Af en toe hoor je Frans Timmermans nog voorbij waggelen maar dat stelt ook allemaal weinig voor.

En dus wordt daar in de relatieve luwte van alles en nog wat gedaan/besloten waar de gemiddelde Nederlander helemaal geen weet van heeft en pas mee wordt geconfronteerd als de wetgeving alle stadia heeft doorlopen en als richtlijnen zijn geimplementeerd in nationale wetgeving. En in dat opzicht vrij logisch dat de NL politiek zich erachter verschuift want europarlementariers worden direct gekozen, NL heeft slechts een zetel of 26 in dat parlement en het totale aantal zetels is veel groter.

Dan heb je dus alweer met zoveel ''schijven'' en belangen te maken dat er al lang geen sprake meer is van directe vertegenwoordiging van de stem van de Nederlander, met alle huidige spelende problematiek tot gevolg. En niemand die het echt kan oplossen.
pi_208768769
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 11:28 schreef Vigilance het volgende:

[..]
Dat is dus het punt. Sowieso vallen de verkiezingen voor het EP in NL in het niet bij aandacht voor TK/PS/Gemeenteraadverkiezingen. Volgend jaar zijn ze weer, ben benieuwd.

Voorts is er in de media amper aandacht voor wie Nederland vertegenwoordigen in het EP. We kennen allemaal Caroline vd Plas, Attje Kuiken of Jesse Klaver, maar de mensen die in Brussel opereren doen dat allemaal lekker onder de radar en relatief buiten de aandacht van de media. Af en toe hoor je Frans Timmermans nog voorbij waggelen maar dat stelt ook allemaal weinig voor.

En dus wordt daar in de relatieve luwte van alles en nog wat gedaan/besloten waar de gemiddelde Nederlander helemaal geen weet van heeft en pas mee wordt geconfronteerd als de wetgeving alle stadia heeft doorlopen en als richtlijnen zijn geimplementeerd in nationale wetgeving. En in dat opzicht vrij logisch dat de NL politiek zich erachter verschuift want europarlementariers worden direct gekozen, NL heeft slechts een zetel of 26 in dat parlement en het totale aantal zetels is veel groter.

Dan heb je dus alweer met zoveel ''schijven'' en belangen te maken dat er al lang geen sprake meer is van directe vertegenwoordiging van de stem van de Nederlander, met alle huidige spelende problematiek tot gevolg. En niemand die het echt kan oplossen.
Niet alleen het EP he, onze eigen minister is betrokken bij de totstandkoming van de wetgeving, en dan is het raar dat het kabinet zich verschuilt achter Europese wetgeving, terwijl als je er in duikt de minister voorstander was ..
pi_208768890
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2023 10:54 schreef Korenfok het volgende:

[..]
dit is een opinie artikel, bewijs gewoon met meetbare cijfers dat mondkapje niet werkt. En dat er geen covid wordt tegen gehouden door een mondkapjes en dat ze besmettingen niet reduceren.
Heb je het niet gelezen?
pi_208768952
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2023 11:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
Niet alleen het EP he, onze eigen minister is betrokken bij de totstandkoming van de wetgeving, en dan is het raar dat het kabinet zich verschuilt achter Europese wetgeving, terwijl als je er in duikt de minister voorstander was ..
Eens, maar m.i. blijft vooral voor europa staan dat de huidige gang van zaken gewoon véél te ver af staat van het basisprincipe waarin het volk haar vertegenwoordiging kiest, die het volk vervolgens vertegenwoordigt.

In Nederland bij de TK verkiezingen gaat er al een hoop verloren in de ''onderhandelingen'' die plaatsvinden voor de formatie. Zo werd bij de laatste TK verkiezingen VVD (veruit) de grootste, maar heeft D66 de onderhandelingen goed weten te spelen waardoor Nederland nu de facto bestuurd wordt alsof D66 de grootste is. Je ziet al hoeveel irritatie er ontstaat doordat typische D66 standpunten door dit kabinet worden uitgevoerd/doorgevoerd terwijl de kiezer D66 lang niet de grootste heeft gemaakt destijds.

In europa zijn er nog veel meer tussenschakels en bij elke tussenschakel gaat er een groter deel van de stem/wens van het volk verloren en komt daar steeds meer ontransparante en onsamenhangende besluitvorming voor in de plaats.

Vroeg of laat gaat dat echt een keer enorm veel gezeik opleveren hoop ik.
pi_208768989
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 11:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Heb je het niet gelezen?
ja, daar reageer ik ook op. want stuur het onderzoek gewoon die bewijst dat Mondkapjes niet werken. Hoeveel deelnemers hoe onderzohct, welke methodes tegen welke andere methodes etc. PS. jij hebt mijn niet gelezen want die geeft gewoon cijfers en laat een lab experiment zien.

dus stop met lullen en doe geoon gedegen
pi_208769171
Ook 1Vandaag:
twitter

:')
pi_208769267
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 11:55 schreef Korenfok het volgende:

[..]
ja, daar reageer ik ook op. want stuur het onderzoek gewoon die bewijst dat Mondkapjes niet werken. Hoeveel deelnemers hoe onderzohct, welke methodes tegen welke andere methodes etc. PS. jij hebt mijn niet gelezen want die geeft gewoon cijfers en laat een lab experiment zien.

dus stop met lullen en doe geoon gedegen
Dus je hebt het gelezen en alle verwijzingen gemist.

En dat inmiddels volledig achterhaalde onderzoek waar jij mee kwam had ik destijds al gelezen. En toen was het al niet zo sterk.
pi_208769407
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 12:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dus je hebt het gelezen en alle verwijzingen gemist.

En dat inmiddels volledig achterhaalde onderzoek waar jij mee kwam had ik destijds al gelezen. En toen was het al niet zo sterk.
je komt niet met bewijs. het is niet achterhaald, want geef geewoon de onderzoeken. En niet de lokale krant met een opinie artikel.
geef gewoon het onderzoek die het bewijst
pi_208769833
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 11:50 schreef Vigilance het volgende:
Eens, maar m.i. blijft vooral voor europa staan dat de huidige gang van zaken gewoon véél te ver af staat van het basisprincipe waarin het volk haar vertegenwoordiging kiest, die het volk vervolgens vertegenwoordigt.
welk 'basis-principe'en waarom zou dat heilig zijn?

zelfs bv Algemeen Kiesrecht is eerder relatief nieuw..
in 1849 bij de Grondwet van Thorbecke had nederland enkel Censuskiesrecht ... kiesrecht was voorbehouden voor Mannen die ofwel een bepaald inkomen hadden en daarover belasting betaalde, die een vast vermogen hadden en ok hierover belasting afdroegen, of die en specifieke diploma behaald hadden of een woning bezaten.

pas in 1917 is dit vervangen door Algemeen Kiesrecht, voor zowel mannen als vrouwen vanaf een bepaalde leeftijd zonder extra rand-voorwaarden, hooguit mochten ze niet onder Bewind staan. (daartusen was wel een periode waarin het Caoutchouc-artikel gold, een enigszins vaag artikel waarin het recht te kieszen en verkozen worden dor de Staat bepaald kon worden op basis van 'kenteekenen van geschiktheid en maatschappelijke welstand' ) ..
Overigens, Vrouwen is voor 1917 nooit expliciet verboden te stemmen of zich verkiesbaar te stellen, het werd domweg niet genoemd, maar de Hoge Raad had ooit besloten dat 'de geest van de Wet' vrouwen het kiesrecht ontzegde

Overigens, je kunt tegelijkertijd stellen dat het vertrouwen in de Overheid toen behoorlijk groot was... domweg omdat veel mensen helemaal niet eraan dachten dat de Overheid alles voor hen zou kunnen doen, ze accepteerden dat ze vrijwel geen rechten hadden..

Eenzelfde effect zie je overigens vreemd genoeg ook nu optreden in Autoritair Bestuurde staten, waarin een opvallend groot deel van de bevolking zeer tevreden is met hun heersers en vrijwel geen weerstand of demonstraties tegen de staat voorkomen en weinig mensen openlijk kritiek uitten.

Het zijn juist Westerse democratieen, vaak degenen waar de meeste burgerlijke vrijheden gelden, waar de mensen ook vaak de straat opgaan, en een groter deel der mensen aangeeft heel ontevreden zijn.
Dezelfde mensen die zo ontevreden zijn, geven ook des te vaker aan met de democratie ontevreden te zijn (en een groot deel heeft juist autoritaire heersers als 'voorbeeld').

[ Bericht 2% gewijzigd door RM-rf op 14-04-2023 13:36:30 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_208769971
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 13:30 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het zijn juist Westerse democratieen, vaak degenen waar de meeste burgerlijke vrijheden gelden, waar de mensen ook vaak de straat opgaan, en een groter deel der mensen aangeeft heel ontevreden zijn.
Dezelfde mensen die zo ontevreden zijn, geven ook des te vaker aan met de democratie ontevreden te zijn (en een groot deel heeft juist autoritaire heersers als 'voorbeeld').
Dat is op zich vrij logisch, omdat in landen met autocratische/autoritaire leiders vaak weinig verschil tussen het welstandsniveau/belevingswereld van de ''gewone'' man bestaat. Je hebt een héél klein groepje super-elitaire superrijken die (a) zodanig klein en (b) zodanig rijk en daardoor (c) zodanig ver van de persoonlijke beleefwereld van ''het volk'' af staat dat het volk in deze zeer kleine groep geen realistisch vergelijkingsmateriaal ziet.

De rest is allemaal min of meer gelijk en hebben ook een vergelijkbaar welstandsniveau, een gelijke manier van behandelen en eenzelfde overheidsbenadering.

In een land als Nederland blijkt de laatste jaren wel dat dit totaal anders is, bijvoorbeeld het stad vs platteland denken, dat onder aanvoer van een BBB enerzijds en een D66 anderzijds ook nog eens verder gepolariseerd wordt. Dus juist die vrijheid om te mogen kiezen wie je wilt en zijn wie je wilt, zorgt voor meer wrijving binnen een samenleving als NL, vooral als het zo hard wordt gespeeld zoals de laatste tijd.

En juist daarom is het des te belangrijker om (om de boel niet te laten escaleren en te verzanden in een groeiende hoeveelheid complotdenkers / niet meer meedoeners) om wel elke groep binnen je land evenredig serieus te nemen. Redelijk veel mensen in NL stemmen nog steeds redelijk conservatief, maar alles wat er uit den haag komt rollen is groeiend progressief van aard, om over Europa nog maar niet te spreken. Een grote groep stemt VVD, die achter de schermen haar huid te goedkoop verkoopt aan D66. Op een gegeven ogenblik loopt dat emmertje wel een keer over en groeit de groep die zich afzet tegen den haag want die herkennen het landelijk beleid niet terug uit hun stem.
pi_208770036
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 13:47 schreef Vigilance het volgende:
In een land als Nederland blijkt de laatste jaren wel dat dit totaal anders is, bijvoorbeeld het stad vs platteland denken, dat onder aanvoer van een BBB enerzijds en een D66 anderzijds ook nog eens verder gepolariseerd wordt.
Wat bedoel je hiermee ?

is er een groter inkomens of demografisch verschil tussen stad en platteland en wat is dan je definitie van 'platteland' in nederland?

zeker de vermogenspositie van boeren is nog nooit zo ongekend hoog geweest, geen bevolkingsgroep kent zulk een hoog percentage miljonairs als de agrariers (één op de vijf is miljonair: https://www.melkvee.nl/ar(...)ariers-is-miljonair/ ).
Juist dat was vroeger eerder anders, toen waren boeren een stuk armer en hadden eerder meer problemen en was extreme armoede juist op het platteland eerder de standaard.

hooguit is de rendementsquote in de agrarische sector relatief laag, nergens verdient een ndernemer zo weinig per percentage belegd eigen vermogen als in de agrarische sector en zou het slimmer zijn als ze gewon hun agrarische bedrijven verkopen en beleggen in andere sectoren, de groei is er niet meer in die sector...

En dat is een waarschijnlijkere grond voor ontevredenheid... niet dat mensen het slecht hebben... maar vooral dat ze bang zijn dat ze het beter dan dit niet meer zullen krijgen en ze mogelijk juist in de toekomst het slechter zouden kunnen krijgen.
Zeker in een Groei-maatschappij waarin Groei als economische hoogstgebod geld is dat een enorm probleem

[ Bericht 12% gewijzigd door RM-rf op 14-04-2023 13:59:40 ]
pi_208770102
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 13:30 schreef RM-rf het volgende:

[..]

zelfs bv Algemeen Kiesrecht is eerder relatief nieuw..
in 1849 bij de Grondwet van Thorbecke had nederland enkel Censuskiesrecht ... kiesrecht was voorbehouden voor Mannen die ofwel een bepaald inkomen hadden en daarover belasting betaalde, die een vast vermogen hadden en ok hierover belasting afdroegen, of die en specifieke diploma behaald hadden of een woning bezaten.

pas in 1917 is dit vervangen door Algemeen Kiesrecht, voor zowel mannen als vrouwen vanaf een bepaalde leeftijd zonder extra rand-voorwaarden, hooguit mochten ze niet onder Bewind staan. (daartusen was wel een periode waarin het Caoutchouc-artikel gold, een enigszins vaag artikel waarin het recht te kieszen en verkozen worden dor de Staat bepaald kon worden op basis van 'kenteekenen van geschiktheid en maatschappelijke welstand' ) ..
Overigens, Vrouwen is voor 1917 nooit expliciet verboden te stemmen of zich verkiesbaar te stellen, het werd domweg niet genoemd, maar de Hoge Raad had ooit besloten dat 'de geest van de Wet' vrouwen het kiesrecht ontzegde

Overigens, je kunt tegelijkertijd stellen dat het vertrouwen in de Overheid toen behoorlijk groot was... domweg omdat veel mensen helemaal niet eraan dachten dat de Overheid alles voor hen zou kunnen doen, ze accepteerden dat ze vrijwel geen rechten hadden..

Eenzelfde effect zie je overigens vreemd genoeg ook nu optreden in Autoritair Bestuurde staten, waarin een opvallend groot deel van de bevolking zeer tevreden is met hun heersers en vrijwel geen weerstand of demonstraties tegen de staat voorkomen en weinig mensen openlijk kritiek uitten.

Uiteraard, dat is namelijk wat een demonstratie is, je probeert zoveel mogelijk mensen je standpunt te laten vernemen, daartoe ga je de straat op. Dat heeft alleen waarde in een democratie. Een autoritair leider kan zich er ook wat van aantrekken, maar dan heb je al snel hele grote massa's nodig, en de dreiging van ongeregeldheden.

De ratio achter democratie is dat het de burgers beschermd tegen leiders die hen niet willen dienen, niet dat je tot het best denkbare landsbestuur komt. Ik denk dat een wijs heerser die het beste met zijn volk voor heeft een land het beste kan besturen, tot het ontspoort omdat het itt democratie niet in een zelfcorrigerend mechanisme voorziet. Maar tot die tijd heeft het niet de nadelen van democratie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208770165
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 14:00 schreef Weltschmerz het volgende:

Een autoritair leider kan zich er ook wat van aantrekken, maar dan heb je al snel hele grote massa's nodig, en de dreiging van ongeregeldheden.
Wat is dan je verklaring dat er in westerse landen wel zoveel gedemonstreerd wordt en in autoritaire landen niet?

In China heeft jarenlang iedereen probleemloos het corona-beleid van hun regering gevolgd en toen er in december vorig jaar protesten waren ... duurde het hooguit een paar weken of de chinese regering gooide al haar beleid gelijk volledig om...

Dat lijkt erop te duiden dat volgens jouw norm China het betere beleid en Systeem zou hebben, klopt dat?
pi_208770293
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 13:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Wat bedoel je hiermee ?

is er een groter inkomens of demografisch verschil tussen stad en platteland en wat is dan je definitie van 'platteland' in nederland?

zeker de vermogenspositie van boeren is nog nooit zo ongekend hoog geweest, geen bevolkingsgroep kent zulk een hoog percentage miljonairs als de agrariers (één op de vijf is miljonair: https://www.melkvee.nl/ar(...)ariers-is-miljonair/ ).
Juist dat was vroeger eerder anders, toen waren boeren een stuk armer en hadden eerder meer problemen en was extreme armoede juist op het platteland eerder de standaard.

hooguit is de rendementsquote in de agrarische sector relatief laag, nergens verdient een ndernemer zo weinig per percentage belegd eigen vermogen als in de agrarische sector en zou het slimmer zijn als ze gewon hun agrarische bedrijven verkopen en beleggen in andere sectoren, de groei is er niet meer in die sector...

En dat is een waarschijnlijkere grond voor ontevredenheid... niet dat mensen het slecht hebben... maar vooral dat ze bang zijn dat ze het beter dan dit niet meer zullen krijgen en ze mogelijk juist in de toekomst het slechter zouden kunnen krijgen.
Zeker in een Groei-maatschappij waarin Groei als economische hoogstgebod geld is dat een enorm probleem
Ik denk dat je het belang van keihard geld overschat en het gevoel van het behouden van eigen identiteit, integriteit en leefwijze wellicht onderschat.

De meeste boeren in ons land zijn inderdaad, alleen al wegens hun grootgrondbezit, relatief vermogend. Maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat het deze mensen niet eens gaat om het geld. Het gevoel dat een bepaald deel van de bevolking (ik vat die even samen als de gemiddelde D66 grachtengordel amsterdammer) jou in je bestaansrecht probeert te ondermijnen en jou ziet als een minderwaardig deel van de bevolking dat alleen maar zorgt voor mileuvernietiging is een veel intenser gevoel dan eventueel wat welvaartsverlies in de nabije toekomst.

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld asielproblematiek. Mensen die dicht bij een AZC wonen en daar tegen zijn, worden door mensen die ver van zo'n probleem af staan en veilig in een duurdere buurt van een binnenstad wonen makkelijk weggezet als racisten. Maar tegelijkertijd spelen er allerlei mechanieken in dit land waardoor een AZC nooit eens een keer in de Amsterdamse Pijp of in Bloemendaal worden geopend.

En zo kun je nog veel meer dingen in dit land verzinnen die maken dat bepaalde groepen zich ondervertegenwoordigd voelen en zich door andere groeperingen voelen aangetast in hun waardigheid als het ware. Daar moet de overheid echt wat mee doen, want die groepen zijn ook groter dan je denkt. Het is ook niet de argrarier alleen die je raakt, maar ook hele families die afstammen van argrarische bedrijven en hun nazaten daarvan. Lang verhaal kort : boze burgers, bange burgers, mensen die afhaken of extremer gaan stemmen, polarisatie : het heeft denk ik niet met geld te maken, maar veel meer met een dieper geworteld gevoel dat andere groepen binnen dezelfde samenleving de door jou gewenste leefstijl minachten en proberen te dwarsbomen en dat vanuit de landelijke politiek onvoldoende urgentie blijkt om het evenwicht te bewaren.
pi_208770326
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 14:18 schreef Vigilance het volgende:
Ik denk dat je het belang van keihard geld overschat en het gevoel van het behouden van eigen identiteit, integriteit en leefwijze wellicht onderschat.
Welke 'Identiteit en eigen leefwijze' bedoel je?

de boer van nu heeft nauwelijks nog enige overeenkomst met die van van 50 jaar terug, en als er iets is wat ze niet willen is mer terug naar de oorspronkelijke vorm van de agrarische sector in nederland, die ook veel kleinschaliger en minder op massa-productie gericht is...

en nogmaals... welke platteland in nederland heb je het dan en waar bevind dat ... volgens mij moet je juist heel ver naar het noord-oosten wil je nog enige traditionele onverstedelijkte gebieden... en dat zijn ook de gebieden waar er gewoon krimp optreed omdat mensen liever wegwillen... en war gaan ze dan naartoe, naar de steden die steeds verder groeien. (en volzit met mensen die het platteland romantiseren)
pi_208770364
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 12:45 schreef Korenfok het volgende:

[..]
je komt niet met bewijs. het is niet achterhaald, want geef geewoon de onderzoeken. En niet de lokale krant met een opinie artikel.
geef gewoon het onderzoek die het bewijst
Er staan gewoon links in naar de onderliggende bronnen, waaronder onderzoeken, wat je had gezien als je daadwerkelijk de moeite had genomen om er kennis van te nemen, in plaats van alleen maar om een bron te vragen om vervolgens over wat dan ook als bron wordt gegeven te kunnen zeiken, zoals 99% van de mensen die om een bron vraagt.
pi_208770424
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2023 09:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, dikke doei.
[..]

Dat klopt niet.
[..]
Dat niet-chirurgische mondmaskers qua effectiviteit tegen verspreiding in het niet vallen en zelfs konden leiden tot schijnveiligheid (dus nauwelijks nut t.o.v. Potentieel groot anti-nut) was op het moment van invoeren zelfs nog het standpunt van het RIVM.

https://nos.nl/artikel/23(...)ijk-geadviseerd-werd

Daarbij zijn door de jaren heen nog verschillende onderzoeken gedaan die alle kanten op gaan: van een beetje nut tot nauwelijks nut, tot geen nut, tot vererging. Er valt gewoon nauwelijks een goede wetenschappelijke conclusie over te stellen. Wat het ook is, het is achteraf geen belangrijke basismaatregel geweest in de zin van preventief nut, misschien voor de psychologische kant wel. Zeker niet met de vodjes die steeds uit de broekzak getoverd werden. Het was voornamelijk een politiek besluit, geen wetenschappelijk.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_208770438
Ik heb het ondertussen al duizend keer gezien, maar dit soort topics blijven verbazen. Dezelfde belachelijke argumenten en hysterische gezeik als 2 jaar geleden leven nog steeds bij mensen.

Oh nee ik moest een mondkapje dragen. Artsen doen dat al generaties lang, maar die 2x per week dat ik naar de supermarkt ging en hij op moest waren toch wel heel traumatiserend!@#!@#@!

Lockdowns werken niet!!! Oh? Volgens mij verspreiden ziektes zich via menselijk contact, dus minder contact is minder snelle verspreiding. Maar nee besmettingen zullen wel komen door 5g of het miasma ofzo.

De minister was minder aardig in zijn woorden tegen mensen die onnodig een ziekenhuisbed bezet hielden, omdat ze weigerden een prikje te nemen. HOE DURFT IEMAND MIJ AAN TE SPREKEN OP MIJN ASO GEDRAG!@!@@#@ Ben jaren later nog steeds boos.

Ik volgde in die tijd de wappie media. Jensen met zijn OH HANS ik ben bang@!#@! routine bijvoorbeeld. Toen was dat al hilarisch want de echt bange mensen waren zijn eigen kijkers. Jaren later zitten ze nog steeds vol in de slachtoffer modus.
pi_208770478
Als je wil vast stellen hoeveel complot denkers er zijn moet je eerst gaan bepalen wanneer iemand een complot denker is. Er zullen maar weinig mensen zijn die zichzelf zouden omschrijven als een complot denker of wappie namelijk; ze worden door anderen die hoek in geschoven om het plaatje te scheppen dat dat de foute kant is en dat je enkel deugt of politiek correct denkt als je mee gaat met de mainstream media.

Ik geloof ook niet alles wat de media of de regering roept. Er is immers te vaak bewezen dat ze niet altijd gelijk hebben of dat er teveel gestuurd wordt. Haalt niet weg dat veel nieuws berichten gewoon kloppen. Er is een oorlog gaande, Corona bestaat, etc. Punt is meer dat er wel wat mitsen en maren bij zitten, maar zelfs als je die oppert ben je tegenwoordig al een wappie. Tja, logisch dat er dan meer zijn nu.

Dat hokjes denken helpt helemaal niemand vooruit en ik denk dat de maatschappij er juist beter van word als je mensen hebt die niet alles maar voor zoete koek slikken en altijd maar ja knikken en mee rennen met de main stream media/politiek.
pi_208770533
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 14:33 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik heb het ondertussen al duizend keer gezien, maar dit soort topics blijven verbazen. Dezelfde belachelijke argumenten en hysterische gezeik als 2 jaar geleden leven nog steeds bij mensen.

Oh nee ik moest een mondkapje dragen. Artsen doen dat al generaties lang, maar die 2x per week dat ik naar de supermarkt ging en hij op moest waren toch wel heel traumatiserend!@#!@#@!

Lockdowns werken niet!!! Oh? Volgens mij verspreiden ziektes zich via menselijk contact, dus minder contact is minder snelle verspreiding. Maar nee besmettingen zullen wel komen door 5g of het miasma ofzo.

De minister was minder aardig in zijn woorden tegen mensen die onnodig een ziekenhuisbed bezet hielden, omdat ze weigerden een prikje te nemen. HOE DURFT IEMAND MIJ AAN TE SPREKEN OP MIJN ASO GEDRAG!@!@@#@ Ben jaren later nog steeds boos.

Ik volgde in die tijd de wappie media. Jensen met zijn OH HANS ik ben bang@!#@! routine bijvoorbeeld. Toen was dat al hilarisch want de echt bange mensen waren zijn eigen kijkers. Jaren later zitten ze nog steeds vol in de slachtoffer modus.
Vandaar dat jij nog steeds blijft reageren op die topics :W
pi_208770596
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 14:41 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Ik wil graag een echokamertje en kan niet tegen andere meningen.
Zo kom je over.
pi_208770599
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 14:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er staan gewoon links in naar de onderliggende bronnen, waaronder onderzoeken, wat je had gezien als je daadwerkelijk de moeite had genomen om er kennis van te nemen, in plaats van alleen maar om een bron te vragen om vervolgens over wat dan ook als bron wordt gegeven te kunnen zeiken, zoals 99% van de mensen die om een bron vraagt.
Omdat jij nieuwe dingen stelt waar geen algehele consensus over is en precies iets stelt wat tegen over beweerd wat ik pst een link naar een metha-analyse + uitleg van een top 25 universiteit. tja dta is nu eenmaal hogere bewijst last dan een opinie stukje.

Dus geef het onderzoek, niet een opinie stuk, want in jou stuk is geen link naar een onderzoek.
  vrijdag 14 april 2023 @ 14:48:46 #49
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208770611
Gister bij twee vandaag:
'Ik zoek wat op NOS.nl Telegraaf.nl op Facebook en op Twitter en combineer dat en vorm zo mijn eigen waarheid'

_O-
pi_208770620
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 14:06 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Wat is dan je verklaring dat er in westerse landen wel zoveel gedemonstreerd wordt en in autoritaire landen niet?

In China heeft jarenlang iedereen probleemloos het corona-beleid van hun regering gevolgd en toen er in december vorig jaar protesten waren ... duurde het hooguit een paar weken of de chinese regering gooide al haar beleid gelijk volledig om...

Dat lijkt erop te duiden dat volgens jouw norm China het betere beleid en Systeem zou hebben, klopt dat?
Nee, het gaat erom dat the doel van demonstreren anderen met je standpunt bekend maken en overtuigen. In een autoritair bewind is de drempel om dat te doen met het risico van straf veel groter, en is de kans op beleidswijziging veel kleiner omdat het aantal medestanders nauwelijk meeweegt. Pas als er wanordelijken dreigen wil een autoritair weleens toegeven.

De ontevredenheid in een democratie is er omdat mensen vaak niet het beste bestuur krijgen. In een democratie besturen immers die mensen die vooral goed zijn in zich omhoog werken langs partijlijenen en campagne voeren. Te veel beloven dus, en vervolgens vanwege redenen van machtsbehoud niet luisteren naar redelijke argumenten van bijvoorbeeld demonstranten, zodat die nog meer reden hebben om ontevreden te zijn. In een autoritair bewind weet je dat je geen invloed hebt en er niet toe doet, als je dat accepteert dan is het beleid een gegeven waarmee je hebt te leven, en als dat dan goed gaat met dat leven en je wordt niet zomaar opgepakt en in de cel gegooid ben je tevreden. Als je denkt invloed uit te kunnen oefenen en denkt dat argumenten ertoe doen in een democratie, kom je vaak bedrogen uit en ben je onttevreden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')