abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208778675
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 16:40 schreef RamboDirk het volgende:
Verkoop en koop samen je droomhuis en start op een nieuw nulpunt.

Ik denk dat het belangrijk is in een gelijkwaardige relatie dat de een niet afhankelijk is van de ander voor een dak boven zijn hoofd.
Ik vind dit het beste advies, al vind ik de constructie van @Seven. en haar partner ook aardig.

Als je net gaat samenwonen, is het logisch dat je nog niet bereid bent alles wat je hebt opgebouwd te delen. Maar naarmate de jaren verstrijken, verandert dat. Je krijgt bijvoorbeeld kinderen samen, of de rolverdeling maakt het mogelijk dat de één carrière maakt terwijl de ander het huishouden bestiert. Het voelt dan logischer om alles te willen delen en voor elkaar te willen zorgen, ook als de relatie eindigt.

Mijn buren zijn net na een lang leven samen uit elkaar gegaan. Het huis is van één van beiden, is inmiddels afgelost en is een fortuin waard. Ooit is in een samenlevingscontract vastgelegd dat de ander bij een breuk bedrag x krijgt. Reken maar dat de waarde van de woning en dat bedrag enorm uit elkaar liggen. Het afscheidsbedrag doet geen recht aan al die jaren waarin er samen iets is opgebouwd. En dan laat ik de inflatie nog buiten beschouwing.

Als ik ooit nog een nieuwe relatie zou krijgen met iemand die al een huis heeft, dan zou ik met het oog op de verdere toekomst niet zo'n soort constructie accepteren maar liever een nieuw nulpunt willen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:28:26 #102
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208778768
TS krijgt ook een kind begreep ik in OUD dus dan mag je de relatie serieus genoeg noemen om elkaar iets te gunnen en samen iets op te willen bouwen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_208778814
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 15:49 schreef Elpis het volgende:

[..]
Welk risico? Nou als jij je hypotheek niet meer kan betalen mag zij het ophoesten van haar wajong. En als in geval van een relatiebreuk jouw inkomen niet afdoende is om haar van de hypotheek af te halen blijft dat zwaard van damocles boven haar hoofd hangen.

En ja in goede tijden kan je onderling leuke afspraken maken. De vraag is hoe leuk en eerlijk het blijft bij een breuk. Niet zelden wordt elkaar het licht in de ogen niet meer gegund.

https://notaristeeuwen.nl(...)m%20van%20het%20huis.
Dat risico is er dus niet. Want als ik de hypotheek niet zou kunnen betalen verkopen we de toko.
En daar zit (nu sowieso) een zeer grote overwaarde op. Hypotheek is 60-65% van de huidige woningwaarde. Dus zelfs als de markt inzakt, zullen we daar niet snel onder komen, ik verwacht eigenlijk nooit meer dat het zo laag zal worden.

Dus ik begrijp je punt, alleen is elke situatie natuurlijk anders.

En ja, in theorie kan het echt een groot probleem worden wanneer de relatie zo stuk zou lopen dat niets meer te bespreken is en beide partijen schijt hebben aan de ander en het maximale eruit trekken wat mogelijk is (wat ik dan ga verliezen).

Maar ik acht die kans kleiner dan de lotto winnen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_208779028
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:28 schreef laziness het volgende:
TS krijgt ook een kind begreep ik in OUD dus dan mag je de relatie serieus genoeg noemen om elkaar iets te gunnen en samen iets op te willen bouwen.
Dat klopt inderdaad, en de relatie is zeker serieus. Samen iets nieuws kopen zou inderdaad ideaal zijn. Helaas is er een groot inkomensverschil en gaat het inkomen ook wat omlaag door minder uren werken.

Vandaar dat in de OP ook staat dat beiden dit huis nu niet zouden kunnen kopen, ook gezamenlijk niet. We wonen nu in een groot, gasloos, modern huis in een goede wijk. Het huis is erg gunstig aangekocht voor een lage prijs, toen de rente ook laag was. Samen een nieuw huis kopen zou kunnen maar dat zou een stap achteruit betekenen (slechter huis in een slechtere wijk) tegen een hoger maandbedrag.
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:02:02 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779160
Bij ons was de situatie iets lastiger, want de een of de ander:
• Had al een kind
• Had een huis dat onderwater stond
• Had een behoorlijk vermogen
• Heeft veel meer inkomen dan de ander.

Er moest dus behoorlijk wat vastgelegd worden toen samen een huis gekocht werd en er getrouwd werd.
Toen hadden we samen ook al een kind van bijna 3 jaar, maar hadden tot het moment dat we samen een huis kochten gelat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:05:23 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779193
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:49 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Dat klopt inderdaad, en de relatie is zeker serieus. Samen iets nieuws kopen zou inderdaad ideaal zijn. Helaas is er een groot inkomensverschil en gaat het inkomen ook wat omlaag door minder uren werken.

Vandaar dat in de OP ook staat dat beiden dit huis nu niet zouden kunnen kopen, ook gezamenlijk niet. We wonen nu in een groot, gasloos, modern huis in een goede wijk. Het huis is erg gunstig aangekocht voor een lage prijs, toen de rente ook laag was. Samen een nieuw huis kopen zou kunnen maar dat zou een stap achteruit betekenen (slechter huis in een slechtere wijk) tegen een hoger maandbedrag.
Dan lekker blijven zitten waar je zit, de relatie formaliseren en de huidige overwaarde laten vaststellen en het huis gezamenlijk laten worden waarbij de niet-eigenaar een schuld ter waarde van de helft van de overwaarde aan de eigenaar heeft.

En vanaf dat moment ook gewoon alles 50/50 doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:18:54 #107
244125 laziness
pi_208779335
quote:

[..]

Los van dat je daar dan lekker moet blijven zitten doet het inkomensverschil er toch niet toe voor iets nieuws kopen?
Niet iedereen kan universitair opgeleid zijn en de hoofdprijs verdienen.

Je legt naar rato in wat je kan en meer dan dat kan je niet doen. En minder gaan werken om voor je kind te zorgen is wat mij betreft meer waard dan welk uurloon van een baas dan ook.
pi_208779355
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:18 schreef laziness het volgende:

[..]
Los van dat je daar dan lekker moet blijven zitten doet het inkomensverschil er toch niet toe voor iets nieuws kopen?
Niet iedereen kan universitair opgeleid zijn en de hoofdprijs verdienen.

Je legt naar rato in wat je kan en meer dan dat kan je niet doen. En minder gaan werken om voor je kind te zorgen is wat mij betreft meer waard dan welk uurloon van een baas dan ook.
Daar heb je helemaal gelijk in. Dat bedoel ik ook niet, ik bedoel vooral dat een nieuw huis kopen niet verstandig is, omdat het een stap naar beneden zou zijn. In een andere situatie zou dat wel de beste stap zijn lijkt me.
pi_208781889
Makkelijkste is op dit moment:

- waarde van woning vaststellen + huidige stand hypotheek
- afspreken voor hoeveel % de ander eigenaar moet worden (1% is al voldoende)
- verdere afspraken maken

Dat de partner er officieel bij inkomt brengt ook mee dat belastingaangifte en teruggaaf anders kunnen worden.
Ook is het zo dat als je wilt verbouwen bijv. en daarvoor een hypotheek wilt opnemen op beide inkomens, ook beide eigenaar moeten zijn van de woning (ook al is het 1%).

Wil degene het niet, dan goed kijken hoe je het wel regelt. Als de één de hypotheek betaald, de andere partner de boodschappen maandelijks... weet niet of je daar zo gelukkig van wordt als het later tot een breuk komt.
  zondag 16 april 2023 @ 00:58:21 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208786391
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 17:51 schreef bananen-plukker het volgende:
Makkelijkste is op dit moment:

- waarde van woning vaststellen + huidige stand hypotheek
- afspreken voor hoeveel % de ander eigenaar moet worden (1% is al voldoende)
- verdere afspraken maken

Dat de partner er officieel bij inkomt brengt ook mee dat belastingaangifte en teruggaaf anders kunnen worden.
Ook is het zo dat als je wilt verbouwen bijv. en daarvoor een hypotheek wilt opnemen op beide inkomens, ook beide eigenaar moeten zijn van de woning (ook al is het 1%).

Wil degene het niet, dan goed kijken hoe je het wel regelt. Als de één de hypotheek betaald, de andere partner de boodschappen maandelijks... weet niet of je daar zo gelukkig van wordt als het later tot een breuk komt.
Ze zijn sowieso fiscaal partners op het moment dat ze in één huis wonen en hun kind geboren wordt, ook als ze voor die tijd nog niets geregeld hebben.
De belastingaangifte zal vooral anders worden omdat je dan kunt gaan schuiven met de aftrekposten, wat voor de hypotheekrente niet heel veel meer uitmaakt, zeker niet als de rente sowieso al erg laag is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208887322
dat hele wel/niet kunnen betalen nu is irrelevant.

meedelen in overwaarde is 1 maar dan ook meedelen in waardedaling. het gaat hand in hand.

ik heb eenzelfde situatie maar dat vrij simpel en praktisch geregeld.
even voorbeeld bedragen

ik heb het huis laten taxeren op moment van samenwonen
huis = 1.000.000
hypotheek =3000
ik betaal 2000
partner betaald 1000
einde van het jaar maken we samen de rekening op
totaal 36K betaald, ik heb 24K betaald, partner 12K
van de 36K was 10K rente, krijgen 5K terug van hypotheekrenteaftreek, 2/3 voor mij, 1/3 voor partner
partner heeft nu 1/3 van 26K afgelost, ik 2/3.
gaan we uit elkaar? heeft partner recht op dat bedrag.
ook laten we dan huis opnieuw taxeren en verrekenen we waarde vermeerdering/daling met 2/3 van mijn deel, 1/3 van haar deel.
vrij simpel.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  maandag 24 april 2023 @ 21:28:28 #112
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_208891659
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:57 schreef JeOma het volgende:
Nu de boel laten taxeren en vanaf daar de kosten delen en de overwaarde (óf onderwaarde!) vanaf dit taxatiemoment. En die hele bende vastleggen bij de notaris.
Ik zat even te kijken maar zo'n taxatierapport kost ook nog zo'n 750 euro

https://morenojoosten.nl/taxatierapport/
  maandag 24 april 2023 @ 21:30:35 #113
244125 laziness
pi_208891691
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 21:28 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Die mag je weer als aftrekpost opvoeren in je aangifte.
pi_208892549
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 21:30 schreef laziness het volgende:
Die mag je weer als aftrekpost opvoeren in je aangifte.
Want?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 24 april 2023 @ 22:45:45 #115
244125 laziness
pi_208892870
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 22:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Want?
Ik had gemist dat het alleen ging om de waarde van dit moment vast te leggen. Dan valt er niks af te trekken inderdaad.
  dinsdag 25 april 2023 @ 09:06:04 #116
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_208894660
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 21:28 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Als je later gezeik krijgt lach je om 750 euro. Maar ik snap je punt, it hurts. Wij hadden een beetje dezelfde situatie, en uiteindelijk hebben wij er (ondanks financiele nadelen) voor gekozen om mijn eigen huis te verkopen en samen in een nieuw huis te gaan. Dat is vooral qua gevoel veel fijner. Dan kies je er allebei voor. Allebei voor de helft verantwoordelijk, eigenaar. Echt iets samen.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_208894765
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 09:06 schreef JeOma het volgende:
Als je later gezeik krijgt lach je om 750 euro. Maar ik snap je punt, it hurts. Wij hadden een beetje dezelfde situatie, en uiteindelijk hebben wij er (ondanks financiele nadelen) voor gekozen om mijn eigen huis te verkopen en samen in een nieuw huis te gaan. Dat is vooral qua gevoel veel fijner. Dan kies je er allebei voor. Allebei voor de helft verantwoordelijk, eigenaar. Echt iets samen.
Ook mijn ervaring. \

We hebben op twee inkomens een huis kunnen kopen, waardoor we vanuit een tussenwoning naar vrijstaand doorstroomden. Al weer 21 jaar geleden.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208896798
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 21:57 schreef trigt013 het volgende:

Ik ben trouwens het enig inkomen en mijn vrouw is huismoeder. Dus ze betaald niets mee aan de kosten van het huis. Zodra het huis is afbetaald komt het huis op beide ons naam te staan.
Goede deal voor haar. Elke dag vrij zijn en alles betaald en dan ook nog met een huis eindigen.
  dinsdag 25 april 2023 @ 13:06:22 #119
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_208896833
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 13:02 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Goede deal voor haar. Elke dag vrij zijn en alles betaald en dan ook nog met een huis eindigen.
Mits ik dood ga.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  dinsdag 25 april 2023 @ 13:16:04 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208896917
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 13:06 schreef trigt013 het volgende:

[..]
Mits ik dood ga.
Dat is vrij zeker :+
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 25 april 2023 @ 15:49:15 #121
34974 trigt013
pi_208898230
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 13:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is vrij zeker :+
lol......
  dinsdag 25 april 2023 @ 15:50:17 #122
34974 trigt013
pi_208898241
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 13:02 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Maar ze zorgt voor het huis en de twee kinderen. Dat is in mijn ogen ook een full time baan.
pi_208898549
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 15:50 schreef trigt013 het volgende:

[..]
Maar ze zorgt voor het huis en de twee kinderen. Dat is in mijn ogen ook een full time baan.
Wat een onzinuitspraak.

Ik denk dat de mensen die huizen bouwen en in de mijnen werken vinden dat die vrouwtjes hun snavel moeten houden. :D Kom op zeg wat stofzuigen en zorgen dat kinderen wat te vreten hebben is geen baan. Als dat je enige tijdsbesteding is zonder betaald werk heb je het het makkelijk.
pi_208898899
quote:

[..]
Ik ga er vanuit dat jij minder gaat werken? En voor kind zorgen?
Persoonlijk zou ik namelijk mijn partner nooit gaan sponsoren met zorgen voor kind, als ik in een beroerd zwakke positie zat dat deze mij gewoon elk moment op straat kan zetten met niets.
  dinsdag 25 april 2023 @ 16:41:02 #125
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_208898909
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 april 2023 16:17 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Wat een onzinuitspraak.

Ik denk dat de mensen die huizen bouwen en in de mijnen werken vinden dat die vrouwtjes hun snavel moeten houden. :D Kom op zeg wat stofzuigen en zorgen dat kinderen wat te vreten hebben is geen baan. Als dat je enige tijdsbesteding is zonder betaald werk heb je het het makkelijk.
Haha, nice. Ik dénk precies hetzelfde, maar misschien heb ik makkelijk praten want ik heb -goddank- geen kinderen. Maar ALS ik kinderen zou hebben en zou moeten kiezen tussen "zorg jij voor de kinderen?" en "neem jij een fulltime baan?" zou ik wel het eerste kiezen. Als je dat een beetje goed managed heb je m.i. veel meer vrijheid en tijd. Maar nogmaals: ik dank de hemel elke dag meerdere keren op m'n blote knieën dat ik die keus niet hoef te maken. :P
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')