Ik vind dit het beste advies, al vind ik de constructie van @Seven. en haar partner ook aardig.quote:Op vrijdag 14 april 2023 16:40 schreef RamboDirk het volgende:
Verkoop en koop samen je droomhuis en start op een nieuw nulpunt.
Ik denk dat het belangrijk is in een gelijkwaardige relatie dat de een niet afhankelijk is van de ander voor een dak boven zijn hoofd.
Dat risico is er dus niet. Want als ik de hypotheek niet zou kunnen betalen verkopen we de toko.quote:Op vrijdag 14 april 2023 15:49 schreef Elpis het volgende:
[..]
Welk risico? Nou als jij je hypotheek niet meer kan betalen mag zij het ophoesten van haar wajong. En als in geval van een relatiebreuk jouw inkomen niet afdoende is om haar van de hypotheek af te halen blijft dat zwaard van damocles boven haar hoofd hangen.
En ja in goede tijden kan je onderling leuke afspraken maken. De vraag is hoe leuk en eerlijk het blijft bij een breuk. Niet zelden wordt elkaar het licht in de ogen niet meer gegund.
https://notaristeeuwen.nl(...)m%20van%20het%20huis.
Dat klopt inderdaad, en de relatie is zeker serieus. Samen iets nieuws kopen zou inderdaad ideaal zijn. Helaas is er een groot inkomensverschil en gaat het inkomen ook wat omlaag door minder uren werken.quote:Op zaterdag 15 april 2023 11:28 schreef laziness het volgende:
TS krijgt ook een kind begreep ik in OUD dus dan mag je de relatie serieus genoeg noemen om elkaar iets te gunnen en samen iets op te willen bouwen.
Dan lekker blijven zitten waar je zit, de relatie formaliseren en de huidige overwaarde laten vaststellen en het huis gezamenlijk laten worden waarbij de niet-eigenaar een schuld ter waarde van de helft van de overwaarde aan de eigenaar heeft.quote:Op zaterdag 15 april 2023 11:49 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad, en de relatie is zeker serieus. Samen iets nieuws kopen zou inderdaad ideaal zijn. Helaas is er een groot inkomensverschil en gaat het inkomen ook wat omlaag door minder uren werken.
Vandaar dat in de OP ook staat dat beiden dit huis nu niet zouden kunnen kopen, ook gezamenlijk niet. We wonen nu in een groot, gasloos, modern huis in een goede wijk. Het huis is erg gunstig aangekocht voor een lage prijs, toen de rente ook laag was. Samen een nieuw huis kopen zou kunnen maar dat zou een stap achteruit betekenen (slechter huis in een slechtere wijk) tegen een hoger maandbedrag.
Los van dat je daar dan lekker moet blijven zitten doet het inkomensverschil er toch niet toe voor iets nieuws kopen?quote:Op zaterdag 15 april 2023 11:49 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad, en de relatie is zeker serieus. Samen iets nieuws kopen zou inderdaad ideaal zijn. Helaas is er een groot inkomensverschil en gaat het inkomen ook wat omlaag door minder uren werken.
Vandaar dat in de OP ook staat dat beiden dit huis nu niet zouden kunnen kopen, ook gezamenlijk niet. We wonen nu in een groot, gasloos, modern huis in een goede wijk. Het huis is erg gunstig aangekocht voor een lage prijs, toen de rente ook laag was. Samen een nieuw huis kopen zou kunnen maar dat zou een stap achteruit betekenen (slechter huis in een slechtere wijk) tegen een hoger maandbedrag.
Daar heb je helemaal gelijk in. Dat bedoel ik ook niet, ik bedoel vooral dat een nieuw huis kopen niet verstandig is, omdat het een stap naar beneden zou zijn. In een andere situatie zou dat wel de beste stap zijn lijkt me.quote:Op zaterdag 15 april 2023 12:18 schreef laziness het volgende:
[..]
Los van dat je daar dan lekker moet blijven zitten doet het inkomensverschil er toch niet toe voor iets nieuws kopen?
Niet iedereen kan universitair opgeleid zijn en de hoofdprijs verdienen.
Je legt naar rato in wat je kan en meer dan dat kan je niet doen. En minder gaan werken om voor je kind te zorgen is wat mij betreft meer waard dan welk uurloon van een baas dan ook.
Ze zijn sowieso fiscaal partners op het moment dat ze in één huis wonen en hun kind geboren wordt, ook als ze voor die tijd nog niets geregeld hebben.quote:Op zaterdag 15 april 2023 17:51 schreef bananen-plukker het volgende:
Makkelijkste is op dit moment:
- waarde van woning vaststellen + huidige stand hypotheek
- afspreken voor hoeveel % de ander eigenaar moet worden (1% is al voldoende)
- verdere afspraken maken
Dat de partner er officieel bij inkomt brengt ook mee dat belastingaangifte en teruggaaf anders kunnen worden.
Ook is het zo dat als je wilt verbouwen bijv. en daarvoor een hypotheek wilt opnemen op beide inkomens, ook beide eigenaar moeten zijn van de woning (ook al is het 1%).
Wil degene het niet, dan goed kijken hoe je het wel regelt. Als de één de hypotheek betaald, de andere partner de boodschappen maandelijks... weet niet of je daar zo gelukkig van wordt als het later tot een breuk komt.
Ik zat even te kijken maar zo'n taxatierapport kost ook nog zo'n 750 euroquote:Op donderdag 13 april 2023 14:57 schreef JeOma het volgende:
Nu de boel laten taxeren en vanaf daar de kosten delen en de overwaarde (óf onderwaarde!) vanaf dit taxatiemoment. En die hele bende vastleggen bij de notaris.
Die mag je weer als aftrekpost opvoeren in je aangifte.quote:Op maandag 24 april 2023 21:28 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik zat even te kijken maar zo'n taxatierapport kost ook nog zo'n 750 euro
https://morenojoosten.nl/taxatierapport/
Want?quote:Op maandag 24 april 2023 21:30 schreef laziness het volgende:
Die mag je weer als aftrekpost opvoeren in je aangifte.
Ik had gemist dat het alleen ging om de waarde van dit moment vast te leggen. Dan valt er niks af te trekken inderdaad.quote:
Als je later gezeik krijgt lach je om 750 euro. Maar ik snap je punt, it hurts. Wij hadden een beetje dezelfde situatie, en uiteindelijk hebben wij er (ondanks financiele nadelen) voor gekozen om mijn eigen huis te verkopen en samen in een nieuw huis te gaan. Dat is vooral qua gevoel veel fijner. Dan kies je er allebei voor. Allebei voor de helft verantwoordelijk, eigenaar. Echt iets samen.quote:Op maandag 24 april 2023 21:28 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik zat even te kijken maar zo'n taxatierapport kost ook nog zo'n 750 euro
https://morenojoosten.nl/taxatierapport/
Ook mijn ervaring. \quote:Op dinsdag 25 april 2023 09:06 schreef JeOma het volgende:
Als je later gezeik krijgt lach je om 750 euro. Maar ik snap je punt, it hurts. Wij hadden een beetje dezelfde situatie, en uiteindelijk hebben wij er (ondanks financiele nadelen) voor gekozen om mijn eigen huis te verkopen en samen in een nieuw huis te gaan. Dat is vooral qua gevoel veel fijner. Dan kies je er allebei voor. Allebei voor de helft verantwoordelijk, eigenaar. Echt iets samen.
Goede deal voor haar. Elke dag vrij zijn en alles betaald en dan ook nog met een huis eindigen.quote:Op donderdag 13 april 2023 21:57 schreef trigt013 het volgende:
Ik ben trouwens het enig inkomen en mijn vrouw is huismoeder. Dus ze betaald niets mee aan de kosten van het huis. Zodra het huis is afbetaald komt het huis op beide ons naam te staan.
Mits ik dood ga.quote:Op dinsdag 25 april 2023 13:02 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Goede deal voor haar. Elke dag vrij zijn en alles betaald en dan ook nog met een huis eindigen.
Maar ze zorgt voor het huis en de twee kinderen. Dat is in mijn ogen ook een full time baan.quote:Op dinsdag 25 april 2023 13:02 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Goede deal voor haar. Elke dag vrij zijn en alles betaald en dan ook nog met een huis eindigen.
Wat een onzinuitspraak.quote:Op dinsdag 25 april 2023 15:50 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Maar ze zorgt voor het huis en de twee kinderen. Dat is in mijn ogen ook een full time baan.
Ik ga er vanuit dat jij minder gaat werken? En voor kind zorgen?quote:Op zaterdag 15 april 2023 11:49 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Haha, nice. Ik dénk precies hetzelfde, maar misschien heb ik makkelijk praten want ik heb -goddank- geen kinderen. Maar ALS ik kinderen zou hebben en zou moeten kiezen tussen "zorg jij voor de kinderen?" en "neem jij een fulltime baan?" zou ik wel het eerste kiezen. Als je dat een beetje goed managed heb je m.i. veel meer vrijheid en tijd. Maar nogmaals: ik dank de hemel elke dag meerdere keren op m'n blote knieën dat ik die keus niet hoef te maken.quote:Op dinsdag 25 april 2023 16:17 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Wat een onzinuitspraak.
Ik denk dat de mensen die huizen bouwen en in de mijnen werken vinden dat die vrouwtjes hun snavel moeten houden.Kom op zeg wat stofzuigen en zorgen dat kinderen wat te vreten hebben is geen baan. Als dat je enige tijdsbesteding is zonder betaald werk heb je het het makkelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |