SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oeps, niet gezien dat ik het vorige deel had volgepost. Nieuw deeltje, game on!
[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 13-04-2023 10:16:39 ]Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Mijn post was van medio maart en ging vooral over de berekening van het rendement.quote:Op donderdag 13 april 2023 07:30 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wp van Sportlife staat gewoon in de op
De OP heb ik er toen niet op nagekeken.
Sportlife heeft destijds ook gereageerd op mijn vraag…![]()
Sorry man, dacht voor de beeldvorming. Maar had niet door dat het zo ver historisch zat. Mijn foutquote:Op donderdag 13 april 2023 07:38 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Mijn post was van medio maart en ging vooral over de berekening van het rendement.
Sportlife heeft destijds ook gereageerd op mijn vraag…![]()
Ow, jouw post had ik niet meer bekekenquote:Op donderdag 13 april 2023 07:38 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Mijn post was van medio maart en ging vooral over de berekening van het rendement.
Sportlife heeft destijds ook gereageerd op mijn vraag…
Dat terzijde, wil je ook in de OP?Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Ach welja: 10 * 410 = 4100Wp, Z, plat dak, 15°, geen schaduwquote:Op donderdag 13 april 2023 08:29 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ow, jouw post had ik niet meer bekeken
Dat terzijde, wil je ook in de OP?![]()
Omdat ik op dat moment simpelweg mijn offerte software open en een offerte in elkaar zet.quote:Op woensdag 12 april 2023 19:15 schreef Questular het volgende:
Waar baseren de mensen hier hun prijzen op, want ik lees continu dat het duur is terwijl verschillende bedrijven hier allemaal rond dezelfde prijs uitkomen.
Dus dat is op dat moment de actuele prijs, als je bij ons zou bestellen.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.![]()
Ondanks een vooral grijze ochtend en pas later opklaren en zonnig, toch 7.5kWh (2.3 kWh/kWp) opgewekt.
Gisteren 2.65kWh verbruikt, waarvan 1.2 direct uit de panelen en 1.45 uit het net. 7.8 teruggeleverd. Ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat! Wel erg leuk om te monitoren zo![]()
![]()
Incl montage, etc zo te zien zijn jullie dan behoorlijk goedkoop vergeleken met de bedrijven hier. Deze offerte was van sunleaves, en essent/volta was 1k duurder.quote:Op donderdag 13 april 2023 15:48 schreef bambino het volgende:
[..]
Omdat ik op dat moment simpelweg mijn offerte software open en een offerte in elkaar zet.
Dus dat is op dat moment de actuele prijs, als je bij ons zou bestellen.![]()
Ik keek ff, had niet zo een goede opbrengst verwacht eigenlijk vandaag. 2.8 kWh/kWp hier.quote:Op donderdag 13 april 2023 19:09 schreef vlindertje89 het volgende:
Ondanks een vooral grijze ochtend en pas later opklaren en zonnig, toch 7.5kWh (2.3 kWh/kWp) opgewekt.
Gisteren 2.65kWh verbruikt, waarvan 1.2 direct uit de panelen en 1.45 uit het net. 7.8 teruggeleverd. Ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat! Wel erg leuk om te monitoren zo
7.2 eigen verbruik, 15.8 teruggeleverd. Binnenkort maar eens simuleren wat voor accu ik zou moeten hebben![]()
kut. ik kom niet uit op jaarbasis..
we gaan er maar wat bijleggen.. 10kW aan vermogen erbij midden Mei...
zit ik nog wel even met de max capaciteit van mijn tussenkabel maar dat wordt de airco op heel zonnige dagen maar wat harder zetten..
ook aan het kijken naar thuisaccu's.. iemand daar al wat meer mee aan het doen?en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.![]()
@CoolGuy heeft al wat beeldvorming gedaan. Ik heb wel wat rondgekeken maar nog geen echte keuze kunnen maken.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:38 schreef freak1 het volgende:
kut. ik kom niet uit op jaarbasis..
we gaan er maar wat bijleggen.. 10kW aan vermogen erbij midden Mei...
zit ik nog wel even met de max capaciteit van mijn tussenkabel maar dat wordt de airco op heel zonnige dagen maar wat harder zetten..
ook aan het kijken naar thuisaccu's.. iemand daar al wat meer mee aan het doen?
Sowieso heb ik de verkeerde Enphase kast gekregen daarvoor. Dat word ook wat duurder. Maar ik ga mij komende tijd even richten op mijn benodigde capaciteit![]()
Ja ik heb een offerte opgevraagd, maar dat was exclusief montage en betrof in totaal 10kWh. Maar @freak1 heeft een veel véél grotere energiebehoefte.quote:Op vrijdag 14 april 2023 11:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
@:coolguy heeft al wat beeldvorming gedaan. Ik heb wel wat rondgekeken maar nog geen echte keuze kunnen maken.
Sowieso heb ik de verkeerde Enphase kast gekregen daarvoor. Dat word ook wat duurder. Maar ik ga mij komende tijd even richten op mijn benodigde capaciteitBreitling - Instruments for Professionals![]()
mijn issue is een beetje;quote:Op vrijdag 14 april 2023 11:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja ik heb een offerte opgevraagd, maar dat was exclusief montage en betrof in totaal 10kWh. Maar @:freak1 heeft een veel véél grotere energiebehoefte.
na de nieuwe paneeltjes krijg ik een max opwek van 52kw
ik kan echter slechts 42 kw over de kabel naar mijn woonhuis/het net transporteren (100 meter, 5X16 kwadraat)
nu heb ik in mijn schuurtje regelmatig een hoog energie verbruik, maar dan zou ik dus continu 52kw moeten verbruiken.. ik heb op dit moment al met 42kw aan omvormers een opwek van 40.6kw vanaf 11 uur met dit weer..
dus ik kan wel iets extra over mijn kabel duwen, maar moet dus een continu verbruik van 10kw gaan realizeren in mijn schuurtje (zit meestal rond de 6 tot 15) maar wil eigenlijk de pieken opvangen met een batterij.. dat die panelen niet uithoeven.. worst case kijk ik dan naar 100kWh met een belading en ontladings vermogen van 10kW...
ik heb supermooie uplossingen gezien in de US, van die kant en klare oplossingen van 5kWh voor 1800 dollar, maar niks in NL..en dank u meneer Dood,
Sessy?quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:08 schreef freak1 het volgende:
[..]
mijn issue is een beetje;
na de nieuwe paneeltjes krijg ik een max opwek van 52kw
ik kan echter slechts 42 kw over de kabel naar mijn woonhuis/het net transporteren (100 meter, 5X16 kwadraat)
nu heb ik in mijn schuurtje regelmatig een hoog energie verbruik, maar dan zou ik dus continu 52kw moeten verbruiken.. ik heb op dit moment al met 42kw aan omvormers een opwek van 40.6kw vanaf 11 uur met dit weer..
dus ik kan wel iets extra over mijn kabel duwen, maar moet dus een continu verbruik van 10kw gaan realizeren in mijn schuurtje (zit meestal rond de 6 tot 15) maar wil eigenlijk de pieken opvangen met een batterij.. dat die panelen niet uithoeven.. worst case kijk ik dan naar 100kWh met een belading en ontladings vermogen van 10kW...
ik heb supermooie uplossingen gezien in de US, van die kant en klare oplossingen van 5kWh voor 1800 dollar, maar niks in NL..Breitling - Instruments for Professionals![]()
ja heb er al contact mee.. maar dan heb ik 20 van die dingen nodig van 3.5K en dat begint toch wel auw te doen als vergelijkbare oplossingen in de US 1.8K per 5kWh doenquote:en dank u meneer Dood,
Inderdaad all-in. Met uitzondering van afstand. Als je verder weg woont komt er misschien keer 200 euro bij.quote:Op donderdag 13 april 2023 19:33 schreef Questular het volgende:
[..]
Incl montage, etc zo te zien zijn jullie dan behoorlijk goedkoop vergeleken met de bedrijven hier. Deze offerte was van sunleaves, en essent/volta was 1k duurder.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
37,6 kWh vandaag. Tot 13u ging het goed, en toen begon de bewolking. Maar, het wordt een paar dagen beter weer, dus prima.Breitling - Instruments for Professionals![]()
16.1 hier. 4.97 kWh/kWp. Zo'n 27 kWh teruggeleverd vanaf woensdag, dat is 28% van mn maandverbruik van maart
![]()
![]()
17,7kWh of 5,56kWh/kWp.
Zat zelf aan de andere kant van het land maar blijkbaar was het de hele dag zonnig aan de kust![]()
Definitieve aantal zonnepanelen voor ons nieuwe huis bepaald. Er ligt al standaard 8*395 op ZW en er komen er nog 14 bij. ZW, W en NO dus daarmee zouden we een eind moeten komen.Ik heb je lief mijn hele leven![]()
bij mij zijn ze uit gegaan ivm overproductie vandaag.... (ZW regio)quote:Op vrijdag 14 april 2023 22:03 schreef laziness het volgende:
17,7kWh of 5,56kWh/kWp.
Zat zelf aan de andere kant van het land maar blijkbaar was het de hele dag zonnig aan de kust![]()
Definitieve aantal zonnepanelen voor ons nieuwe huis bepaald. Er ligt al standaard 8*395 op ZW en er komen er nog 14 bij. ZW, W en NO dus daarmee zouden we een eind moeten komen.Do what you love, love what you do!![]()
Panelen weer eens schoongemaakt gisteren. Lag toch een aardige groene aanslag op, met name onderaan. Moet toch zeker weer een procent schelen.![]()
![]()
Ik was bang dat dat bij mij ook zo was. Maar het is niet boven de 241.5 volt gekomenquote:Op vrijdag 14 april 2023 22:04 schreef kree het volgende:
[..]
bij mij zijn ze uit gegaan ivm overproductie vandaag.... (ZW regio)![]()
Oh ja vergeet ik ook telkens. Zag ook wat poep etc. Het meeste gaat er wel af met regen maar er blijven toch wel vlekken achter.quote:Op zaterdag 15 april 2023 09:20 schreef Kreator het volgende:
Panelen weer eens schoongemaakt gisteren. Lag toch een aardige groene aanslag op, met name onderaan. Moet toch zeker weer een procent schelen.
Vroeger deed ik dat gewoon met een dweil (aan zo'n stok) met alleen water. Iemand vertelde me eens dat als je zo'n paneel aanraakt en ook de dakgoot je toch naar de klote kan gaan ofzo
Facts don't care about your feelings![]()
3 dagen als gisteren inderdaad ❤️quote:Op zaterdag 15 april 2023 09:50 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nog 2 ą 3 goede dagen en dan halen we hier maart al in…![]()
Ik heb nog zeker 5 zonnige dagen nodig om een slecht maart voorbij te gaan. Het verschil met vorig jaar is nu al enorm, haha.quote:Op zaterdag 15 april 2023 10:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
3 dagen als gisteren inderdaad ❤️![]()
Gisteren was hier alleen de ochtend echt goed, de rest van de dag was het vanwege de bewolking kwakkelen. Maar toch nog ruim 18Kw met onze 10 paneeltjes…quote:Op zaterdag 15 april 2023 10:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
3 dagen als gisteren inderdaad ❤️![]()
Hier "slechts" 32 met 20.quote:Op zaterdag 15 april 2023 10:26 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Gisteren was hier alleen de ochtend echt goed, de rest van de dag was het vanwege de bewolking kwakkelen. Maar toch nog ruim 18Kw met onze 10 paneeltjes…![]()
For the record, het is niet overproductie. Je kan wel 1MWh per uur opwekken. Het gaat om de spanning.quote:Op vrijdag 14 april 2023 22:04 schreef kree het volgende:
[..]
bij mij zijn ze uit gegaan ivm overproductie vandaag.... (ZW regio)
En als dat veel voorkomt in jouw wijk, kan je je netbeheerder vragen de spanning aan straat te verlagen. Hoe meer buren zeiken, hoe sneller ze komen.
En als je een 1-fase meterkast hebt, kan je ook vragen of ze jouw woning op een andere fase zetten. Daar zitten hopelijk minder woningen met panelen op, dus blijft spanning lager.
Het komt overigens door de temperatuur. Koud + veel zon = hoge spanning.
Straks in de zomer, panelen 80 graden+ buitenlucht 25+, is spanning heel stuk lager.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
quote:Tp-link hebben we, de eerste 2 dagen ging het prima, toen het storingsprotocol gevolgd (code op de omvormer scannen ed) en toen ging het weer.quote:Op zaterdag 15 april 2023 11:34 schreef Horsemen het volgende:
[..]
App werkt hier ook prima. 2 minuten geleden nog bijgewerkt.
Daarna alleen 's morgens de nieuwe score en kon je nog wel de grafiek van de vorige dag zien (dus niet live).
En nu sinds woensdag niks meer.![]()
Ik probeer als ik thuis ben zo veel mogelijk mijn verbruik af te stemmen op de zon. Zo heeft vandaag de wasmachine al aangestaan en staat nu de vaatwasser aan. In mijn wijk zijn er op dit moment geen problemen maar het helpt wel als iedereen dat zo veel mogelijk zou doen.quote:Op zaterdag 15 april 2023 11:45 schreef bambino het volgende:
[..]
For the record, het is niet overproductie. Je kan wel 1MWh per uur opwekken. Het gaat om de spanning.
En als dat veel voorkomt in jouw wijk, kan je je netbeheerder vragen de spanning aan straat te verlagen. Hoe meer buren zeiken, hoe sneller ze komen.
En als je een 1-fase meterkast hebt, kan je ook vragen of ze jouw woning op een andere fase zetten. Daar zitten hopelijk minder woningen met panelen op, dus blijft spanning lager.
Het komt overigens door de temperatuur. Koud + veel zon = hoge spanning.
Straks in de zomer, panelen 80 graden+ buitenlucht 25+, is spanning heel stuk lager.![]()
Ja, maar zolang er gesaldeerd kan worden interesseert dat de meesten niet.quote:Op zaterdag 15 april 2023 12:43 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik probeer als ik thuis ben zo veel mogelijk mijn verbruik af te stemmen op de zon. Zo heeft vandaag de wasmachine al aangestaan en staat nu de vaatwasser aan. In mijn wijk zijn er op dit moment geen problemen maar het helpt wel als iedereen dat zo veel mogelijk zou doen.![]()
Dat is echt een mentaliteitsprobleem in Nederland. Waarom zou je je gedrag niet aanpassen als het je weinig moeite kost en het de maatschappij een beetje baat. Dat egoļstische, individualistische mag een tandje minder in Nederland.quote:Op zaterdag 15 april 2023 12:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, maar zolang er gesaldeerd kan worden interesseert dat de meesten niet.![]()
Ik doe dit ook, maar ik doe dit niet voor de maatschappij maar voor mezelf. Als salderen er af gaat zul je steeds meer die apparaten aan gaan zetten overdag wanneer de panelen opwekken. Dat doe ik dus nu al, omdat ik er dan straks niet meer aan hoef te wennen.quote:Op zaterdag 15 april 2023 13:20 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is echt een mentaliteitsprobleem in Nederland. Waarom zou je je gedrag niet aanpassen als het je weinig moeite kost en het de maatschappij een beetje baat. Dat egoļstische, individualistische mag een tandje minder in Nederland.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Doe ik ookquote:Op zaterdag 15 april 2023 12:43 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik probeer als ik thuis ben zo veel mogelijk mijn verbruik af te stemmen op de zon. Zo heeft vandaag de wasmachine al aangestaan en staat nu de vaatwasser aan. In mijn wijk zijn er op dit moment geen problemen maar het helpt wel als iedereen dat zo veel mogelijk zou doen.
Is idd een kleine moeite.![]()
Mag toch hopen dat er geen spanning op een paneel staat, dan heb je wel andere problemen.quote:Op zaterdag 15 april 2023 09:54 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Oh ja vergeet ik ook telkens. Zag ook wat poep etc. Het meeste gaat er wel af met regen maar er blijven toch wel vlekken achter.
Vroeger deed ik dat gewoon met een dweil (aan zo'n stok) met alleen water. Iemand vertelde me eens dat als je zo'n paneel aanraakt en ook de dakgoot je toch naar de klote kan gaan ofzo
Maar het is wel beter om ze met een microvezeldoek en demiwater schoon te maken.![]()
Weer een nieuw record vandaag18 kWh / 5.55 kWh/kWp.
Op de meter staat nu 46 kWh teruggeleverd. Bijna de helft van mn verbruik in maart inmiddels gecompenseerd![]()
Zit nu bij Vandebron, sinds eind november. Heb daar tm maart 470 kWh verbruikt, dus wil eerst dat terugleveren en dan stap ik over naar aanbieder met hoogste terugleververgoeding. Ben benieuwd hoe snel ik daar ben.
![]()
Nee hoor, op het frame zelf staat natuurlijk niet dezelfde spanning als op de kabels. Dan zou elk dier die er op zit direct in de fik vliegenquote:Op zaterdag 15 april 2023 09:54 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Oh ja vergeet ik ook telkens. Zag ook wat poep etc. Het meeste gaat er wel af met regen maar er blijven toch wel vlekken achter.
Maar, er staat wel wat spanning op. Hoe dat exact werkt weet ik overigens niet. Maar bij mijn oude woning kon ik heel makkelijk bij een deel van de panelen. En als ik die op een bepaalde manier aanraakte voelde ik echt wel een tinteling.
Met name op je onderarm als je over een deel van het paneel zit + de rand. Ook tot het punt dat het wel gevoelig/pijnlijk was.
Tegenwoordig is aarding overigens verplicht. Dus het hele frame, wat in verbinding staat met elk paneel, is dan verbonden met aarde. Dus nu zou dat niet meer kunnen (bij mijn huidige woning heb ik dat ook al).Het beste is inderdaad een zachte doek en osmose water. Kraanwater mag wel, maar dan moet je de panelen droogmaken.quote:Op zaterdag 15 april 2023 16:19 schreef Kreator het volgende:
[..]
Mag toch hopen dat er geen spanning op een paneel staat, dan heb je wel andere problemen.
Maar het is wel beter om ze met een microvezeldoek en demiwater schoon te maken.
Als je het water laat opdrogen krijg je nare vlekken op het paneel, wat nog erger is voor het rendement dan de viezigheid die er op zat.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Ok mijne zijn wel geaardquote:Op zaterdag 15 april 2023 19:37 schreef bambino het volgende:
[..]
Nee hoor, op het frame zelf staat natuurlijk niet dezelfde spanning als op de kabels. Dan zou elk dier die er op zit direct in de fik vliegen
Maar, er staat wel wat spanning op. Hoe dat exact werkt weet ik overigens niet. Maar bij mijn oude woning kon ik heel makkelijk bij een deel van de panelen. En als ik die op een bepaalde manier aanraakte voelde ik echt wel een tinteling.
Met name op je onderarm als je over een deel van het paneel zit + de rand. Ook tot het punt dat het wel gevoelig/pijnlijk was.
Tegenwoordig is aarding overigens verplicht. Dus het hele frame, wat in verbinding staat met elk paneel, is dan verbonden met aarde. Dus nu zou dat niet meer kunnen (bij mijn huidige woning heb ik dat ook al).
[..]
Het beste is inderdaad een zachte doek en osmose water. Kraanwater mag wel, maar dan moet je de panelen droogmaken.
Als je het water laat opdrogen krijg je nare vlekken op het paneel, wat nog erger is voor het rendement dan de viezigheid die er op zat.maar als je 's avonds zonder zon de panelen schoonmaakt heb je geen risico?
Eigenlijk altijd wel tevreden mee. Toevallig vandaag van 17.00 - 19.00 geen data naar de App. Ondertussen is de data wel weer bijgewerkt.quote:Voorheen Post ID 101472![]()
Ja zo doe ik het ook. Vaatwasser met uitgesteld programma rond 12.00 laten draaien en zo.quote:Op zaterdag 15 april 2023 12:43 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik probeer als ik thuis ben zo veel mogelijk mijn verbruik af te stemmen op de zon. Zo heeft vandaag de wasmachine al aangestaan en staat nu de vaatwasser aan. In mijn wijk zijn er op dit moment geen problemen maar het helpt wel als iedereen dat zo veel mogelijk zou doen.
Sinds deze week ook de omvormers in het HomeWizzard portal. Helemaal handig om nu het direct verbruik te optimalisreren.
Voorheen Post ID 101472![]()
De Enphase connectie volgt pas later in het jaar, maar dit lijkt me een handige functie.quote:Op zaterdag 15 april 2023 21:56 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Ja zo doe ik het ook. Vaatwasser met uitgesteld programma rond 12.00 laten draaien en zo.
Sinds deze week ook de omvormers in het HomeWizzard portal. Helemaal handig om nu het direct verbruik te optimalisreren.
[ afbeelding ]
Hoe maak je verbinding vanuit de Homewizzard app met de omvormers?![]()
Verschilt per merk. SolarEdge werkt met de API key en Growat met de de inlog gegevens van de Energy App. Binnen een paar minuten ingesteld en werkend dus.quote:Op zaterdag 15 april 2023 22:21 schreef MadMaster het volgende:
[..]
De Enphase connectie volgt pas later in het jaar, maar dit lijkt me een handige functie.
Hoe maak je verbinding vanuit de Homewizzard app met de omvormers?Voorheen Post ID 101472![]()
Als ze geaard zijn heb je sowieso geen risico.quote:Op zaterdag 15 april 2023 21:14 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ok mijne zijn wel geaardmaar als je 's avonds zonder zon de panelen schoonmaakt heb je geen risico?
Maar ik zou het sowieso nooit in de brandende zon doen. In de ochtend, in de avond, bij schemer of bewolking of net voordat het gaat regenen (het liefst een goeie bui).
Maar je hebt het natuurlijk niet helemaal in de hand qua weer.
De bevrijven die dit dagelijks doen, doen het ook ongeacht het weer (maar dan met osmose water dus dat kan eigenlijk geen kwaad).Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Ik heb hier ook over nagedacht, maar je betaald bij HomeWizard puur en alleen zodat de app die informatie laat zien. De informatie is op de achtergrond namelijk gewoon beschikbaar, en dus niet versleuteld of wat dan ook. Als je die P1 integreert met Home Assistant (bijvoorbeeld) dan heb je allemaal die data waar je 12 euro per jaar voor betaald (is niet veel, maar toch) gewoon beschikbaar.quote:Op zaterdag 15 april 2023 21:56 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Ja zo doe ik het ook. Vaatwasser met uitgesteld programma rond 12.00 laten draaien en zo.
[ afbeelding ]Breitling - Instruments for Professionals![]()
Ja kan ook natuurlijk maar voor nu ga ik nog voor gemak.quote:Op zondag 16 april 2023 13:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb hier ook over nagedacht, maar je betaald bij HomeWizard puur en alleen zodat de app die informatie laat zien. De informatie is op de achtergrond namelijk gewoon beschikbaar, en dus niet versleuteld of wat dan ook. Als je die P1 integreert met Home Assistant (bijvoorbeeld) dan heb je allemaal die data waar je 12 euro per jaar voor betaald (is niet veel, maar toch) gewoon beschikbaar.Voorheen Post ID 101472![]()
Voor een afdakje dat ik wil gaan maken ben ik op zoek naar zonnepanelen die niet de standaard afmetingen hebben, maar die wat kleiner en bijvoorbeeld 120x60cm zijn. Maar dat wat in vind, is allemaal best wel oud spul. Is er ook nog wat nieuws in die afmetingen te vinden?Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P![]()
![]()
Maart ingehaald, op 50% van april 2022. Het loopt best aardig deze maand ondanks dat ik het gevoel heb dat het nog winter is en de zon nauwelijks schijnt.![]()
Dat is mij op 4kwh vandaag niet geluktquote:Op dinsdag 18 april 2023 19:21 schreef qajariaq het volgende:
Maart ga ik vanavond nog inhalen, januari was ik binnen drie dagen al voorbij deze maand.![]()
Vraagje:
Kan het zo zijn dat in het geval van 10 x 410Wp panelen het maximale piekvermogen/geproduceerd vermogen 3Kw is? Is dat een instelling van iets of gewoon een logisch iets? Indien logisch, dan ben ik benieuwd., aangezien ik geen elektra goeroe ben...
Toelichting:
In de Enphase app zie ik per kwartier het piekvermogen/geproduceerd vermogen en dat komt nooit boven de 3Kw uit. Bij zonnige dagen zoals 17 april jl. zie ik dus gedurende anderhalf uur (1.15 - 2.45 uur een vlakke pieklijn in de staafgrafiek.![]()
Zoek maar eens op "aftoppen" en Enphase. Je micro-omvormer is de bottleneck daarin qua capaciteit.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:58 schreef MadMaster het volgende:
Vraagje:
Kan het zo zijn dat in het geval van 10 x 410Wp panelen het maximale piekvermogen/geproduceerd vermogen 3Kw is? Is dat een instelling van iets of gewoon een logisch iets? Indien logisch, dan ben ik benieuwd., aangezien ik geen elektra goeroe ben...
Toelichting:
In de Enphase app zie ik per kwartier het piekvermogen/geproduceerd vermogen en dat komt nooit boven de 3Kw uit. Bij zonnige dagen zoals 17 april jl. zie ik dus gedurende anderhalf uur (1.15 - 2.45 uur een vlakke pieklijn in de staafgrafiek.![]()
Gisteren voor de 5e keer in een maand stroomuitval in de buurt.![]()
Eerst pushen ze iedereen om zonnepanelen te nemen, maar nu kan het net het niet aan.![]()
Nog 900wh en dan maart voorbijStroomuitval? Bestaat dat nog?quote:Op woensdag 19 april 2023 09:01 schreef Seeburg54 het volgende:
Eerst pushen ze iedereen om zonnepanelen te nemen, maar nu kan het net het niet aan.![]()
Toevallig ik ook gisteren, maar was wel gepland onderhoud. Doen ze meestal niet zo overdag. Beetje gaar ook want het was tussen 10-15 ofzo maar toen ik thuis kwam was er wel één groep uitgesprongen waardoor o.a. m'n koelkast al die tijd uit stondquote:Op woensdag 19 april 2023 09:01 schreef Seeburg54 het volgende:
Eerst pushen ze iedereen om zonnepanelen te nemen, maar nu kan het net het niet aan.Geen idee hoeveel stroom van de zonnepanelen ik precies ben misgelopen.
Heb je de Enphase IQ7+ ? Deze heeft als max uitvoer 295 watt, dus 10x295 geeft 2950 watt als piekopbrengst.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:58 schreef MadMaster het volgende:
Vraagje:
Toelichting:
In de Enphase app zie ik per kwartier het piekvermogen/geproduceerd vermogen en dat komt nooit boven de 3Kw uit. Bij zonnige dagen zoals 17 april jl. zie ik dus gedurende anderhalf uur (1.15 - 2.45 uur een vlakke pieklijn in de staafgrafiek.
Ik heb hetzelfde, op een paar momenten in het jaar gaat je systeem dan idd aftoppen.![]()
Yep, die heb ik...quote:Op woensdag 19 april 2023 09:55 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Heb je de Enphase IQ7+ ? Deze heeft als max uitvoer 295 watt, dus 10x295 geeft 2950 watt als piekopbrengst.
Ik heb hetzelfde, op een paar momenten in het jaar gaat je systeem dan idd aftoppen.![]()
Weet niet of diegene nog meeleest in dit topic. Maar dit is dus precies de reden waarom wij de IQ7A gebruikte, deze kunnen meer vermogen omvormen.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:58 schreef MadMaster het volgende:
Vraagje:
Toelichting:
In de Enphase app zie ik per kwartier het piekvermogen/geproduceerd vermogen en dat komt nooit boven de 3Kw uit. Bij zonnige dagen zoals 17 april jl. zie ik dus gedurende anderhalf uur (1.15 - 2.45 uur een vlakke pieklijn in de staafgrafiek.
De IQ7 kan 250W (240W continu)
De IQ7+ kan 295W (290W continu)
De IQ7X kan 320W (315W continu)
De IQ7A kan 366W (349W continu)
Jij hebt 10 panelen en zit vast op 3000W, dus 300W per micro, grote kans dat jij de IQ7+ micro's hebt.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Done.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:58 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Zoek maar eens op "aftoppen" en Enphase. Je micro-omvormer is de bottleneck daarin qua capaciteit.
O.a.:
https://www.mensonides.nl(...)rengst-zonnepanelen/
&
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2116480
Onze opbrengst is op zich genoeg, maar ik ben te weinig van deze materie op de hoogte om te kunnen bepalen of die aftopping logisch is. Kennelijk dus wel...![]()
Er zijn genoeg installateurs die dit ook niet weten.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:16 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Done.
O.a.:
https://www.mensonides.nl(...)rengst-zonnepanelen/
&
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2116480
Onze opbrengst is op zich genoeg, maar ik ben te weinig van deze materie op de hoogte om te kunnen bepalen of die aftopping logisch is. Kennelijk dus wel...
En hoe grotere de panelen worden, hoe erger dit probleem.
Gelukkig heeft Enphase eindelijk de nieuwe IQ8 uitgebracht met hogere wattages.
De 1e lijn IQ8 die uit kwam was ook rond de 300W.
De 3 nieuwe die er nu komen zijn:
IQ8MC 330W
IQ8AC 366W
IQ8HC 384W
Dus nu kunnen we tenminste door tot 460-480-500wp voor dat die gaan aftoppen.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Alhoewel feitelijk gelijk valt te betwisten hoe veel effect dit werkelijk heeft in ons land.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:16 schreef bambino het volgende:
[..]
Weet niet of diegene nog meeleest in dit topic. Maar dit is dus precies de reden waarom wij de IQ7A gebruikte, deze kunnen meer vermogen omvormen.
Jij hebt 10 panelen en zit vast op 3000W, dus 300W per micro, grote kans dat jij de IQ7+ micro's hebt.![]()
Dat klopt dus:quote:Op woensdag 19 april 2023 10:16 schreef bambino het volgende:
[..]
Weet niet of diegene nog meeleest in dit topic. Maar dit is dus precies de reden waarom wij de IQ7A gebruikte, deze kunnen meer vermogen omvormen.
Jij hebt 10 panelen en zit vast op 3000W, dus 300W per micro, grote kans dat jij de IQ7+ micro's hebt.![]()
![]()
Maar waarom doet een zonnepanelenverkoper dat dan? Micro's verkopen die niet meer kunnen doorgeven dan 75% van de maximale opbrengst van het paneel waar ze aan hangen?quote:Op woensdag 19 april 2023 10:16 schreef bambino het volgende:
[..]
OK, ik heb de zonnepanelen installatie pas enkele maanden, dus om nu de boel al weer te gaan vervangen is een (te) dure grap...quote:Op woensdag 19 april 2023 10:18 schreef bambino het volgende:
[..]
Er zijn genoeg installateurs die dit ook niet weten.
En hoe grotere de panelen worden, hoe erger dit probleem.
Gelukkig heeft Enphase eindelijk de nieuwe IQ8 uitgebracht met hogere wattages.
De 1e lijn IQ8 die uit kwam was ook rond de 300W.
De 3 nieuwe die er nu komen zijn:
IQ8MC 330W
IQ8AC 366W
IQ8HC 384W
Dus nu kunnen we tenminste door tot 460-480-500wp voor dat die gaan aftoppen.![]()
Heeft niks met ons land te maken. Maar met welk paneel je inzet.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alhoewel feitelijk gelijk valt te betwisten hoe veel effect dit werkelijk heeft in ons land.
Als je meer dan 390WP gebruikt, moet je gewoon die IQ7A pakken. Want die gaan aftoppen in lente en herfst bij mooi weer en koud.
En panelen worden als groter, 450wp zal volgend jaar waarschijnlijk al standaard worden.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Omdat het maar periodes zijn dat ze dit halen.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar waarom doet een zonnepanelenverkoper dat dan? Micro's verkopen die niet meer kunnen doorgeven dan 75% van de maximale opbrengst van het paneel waar ze aan hangen?
In de zomer is het warm, is voltage lager en wekken ze minder op. Dus relatief kleine kans dat ze dan aftoppen.
Dus zo'n micro kost 15 euro per stuk meer, voor paar keer aftoppen per jaar.
En dat argument is correct, bij panelen tot 390WP. Bij 410 420 430 gaan ze gewoon nog vaker en langer aftoppen. En die stroom raak je kwijt.
Dit probleem heb je bij een omvormer met optimizers dus niet (die optimizer werkt, of werkt niet, afhankelijk van welk type je pakt).
P370 kan niet op een 400wp paneel, vrij logisch en dat snapt iedereen.
Maar bij micro's doen ze dat in principe dus wel.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Maar wat een paneel echt oplevert heeft alles te maken met ons land. De niet al te vaak voorkomende aftopping op momenten dat je het waarschijnlijk toch niet gebruikt weegt niet perse op tegen de latere opstart van je omvormer.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:21 schreef bambino het volgende:
[..]
Heeft niks met ons land te maken. Maar met welk paneel je inzet.
Als je meer dan 390WP gebruikt, moet je gewoon die IQ7A pakken. Want die gaan aftoppen in lente en herfst bij mooi weer en koud.
En panelen worden als groter, 450wp zal volgend jaar waarschijnlijk al standaard worden.
Het is vooral een psychologisch effect wat je nu omschrijft. Zelfs de leverancier van je panelen is het niet met je eens![]()
Dit dus, de meerprijs van de IQ7A tov de IQ7+ is vaak niet terug te verdienen aangezien het aftoppen zich slechts enkele uren per jaar voordoet en het "verlies" niet goedgemaakt wordt door de duurdere omvormer. Bij panelen met een veel hogere opbrengst zal het op een bepaald moment wel lonen om zwaardere omvormers te gebruikenquote:Op woensdag 19 april 2023 10:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alhoewel feitelijk gelijk valt te betwisten hoe veel effect dit werkelijk heeft in ons land.![]()
Heeft ook geen zin. Maar jouw installateur had jou op zijn minst moeten vertellen hoe het zit. En je voor 15 euro per stuk de optie kunnen geven voor de duurdere micro, die dus niet zou aftoppen.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:21 schreef MadMaster het volgende:
[..]
OK, ik heb de zonnepanelen installatie pas enkele maanden, dus om nu de boel al weer te gaan vervangen is een (te) dure grap...
Op jaarbasis is het euro werk. Maar over de hele levensduur had je die iets duurdere micro's terugverdiend.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
En vertel jij ook dat die zwaardere omvormer dan in de winter juist minder oplevert?quote:Op woensdag 19 april 2023 10:24 schreef bambino het volgende:
[..]
Heeft ook geen zin. Maar jouw installateur had jou op zijn minst moeten vertellen hoe het zit. En je voor 15 euro per stuk de optie kunnen geven voor de duurdere micro, die dus niet zou aftoppen.
Op jaarbasis is het euro werk. Maar over de hele levensduur had je die iets duurdere micro's terugverdiend.![]()
Dit zijn micro-omvormers. Dus de opstart spanning is al lager dan met welk ander product. Dus dat argument is er niet.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:24 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar wat een paneel echt oplevert heeft alles te maken met ons land. De niet al te vaak voorkomende aftopping op momenten dat je het waarschijnlijk toch niet gebruikt weegt niet perse op tegen de latere opstart van je omvormer.
Het is vooral een psychologisch effect wat je nu omschrijft. Zelfs de leverancier van je panelen is het niet met je eens
En ja, wat een paneel oplevert is inderdaad afhankelijk van het rendement en dus ligging van het land.
Maar een 450wp paneel (wat er aan zit te komen) stop je niet op een IQ8MC die 330W kan omvormen.
En "de leverancier van mijn panelen"???
Ik ben installateur. De leverancier van mijn panelen, ben ik
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Concreter:
We gaan naar dynamische stroomprijzen waarbij het niet onwaarschijnlijk is dat je op de aftopmomenten moet gaan betalen om je stroom kwijt te raken.
Salderen bouwen we af, dus teruglevering word minder relevant.
Dan is het voor de klant relevant dat het eigen verbruik zo hoog mogelijk is. Dat wil je juist in de periode ook waarin je veel elektrisch verwarmt. Dan is een lage opstart veel interessanter dan een hoge teruglevering.
Maar de whitepapers van Enphase zelf zijn dat zelfs met mij eens dat het niet relevant is om er zwaardere micro's op aan te sluiten.![]()
Zeker, maar daar zeg ik ook bij dat die 2-3-4% in de winter die je mist bij opstarten en afsluiten veel lager is, dan de 2-3-4% aftoppen op piek.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En vertel jij ook dat die zwaardere omvormer dan in de winter juist minder oplevert?
Want de opwek in de winter is gewoon laag.
Mijn beste dag ooit, is beter dan mijn slechtste maand ooit.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
die is er wel, want de ene omvormer is de andere niet.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:26 schreef bambino het volgende:
[..]
Dit zijn micro-omvormers. Dus de opstart spanning is al lager dan met welk ander product. Dus dat argument is er niet.jawelquote:En ja, wat een paneel oplevert is inderdaad afhankelijk van het rendement en dus ligging van het land.
Maar een 450wp paneel (wat er aan zit te komen) stop je niet op een IQ8MC die 330W kan omvormen.noem het dan fabrikant als je dat zo graag wil.quote:En "de leverancier van mijn panelen"???
Ik ben installateur. De leverancier van mijn panelen, ben ik![]()
Sure.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:29 schreef bambino het volgende:
[..]
Zeker, maar daar zeg ik ook bij dat die 2-3-4% in de winter die je mist bij opstarten en afsluiten veel lager is, dan de 2-3-4% aftoppen op piek.
Want de opwek in de winter is gewoon laag.
Mijn beste dag ooit, is beter dan mijn slechtste maand ooit.
Wat jij wil![]()
Er is een breekpunt wanneer het interessant is. Dat zeg ik.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:28 schreef investeerdertje het volgende:
Concreter:
We gaan naar dynamische stroomprijzen waarbij het niet onwaarschijnlijk is dat je op de aftopmomenten moet gaan betalen om je stroom kwijt te raken.
Salderen bouwen we af, dus teruglevering word minder relevant.
Dan is het voor de klant relevant dat het eigen verbruik zo hoog mogelijk is. Dat wil je juist in de periode ook waarin je veel elektrisch verwarmt. Dan is een lage opstart veel interessanter dan een hoge teruglevering.
Maar de whitepapers van Enphase zelf zijn dat zelfs met mij eens dat het niet relevant is om er zwaardere micro's op aan te sluiten.
MadMaster heeft 410wp panelen. En dat zit volgens mijn berekeningen bóven dat breekpunt.
Scheelt het veel op jaarbasis, of 10 jaar. Nee. Misschien over de levensduur een paar honderd euro MAX.
En dat is inderdaad afhankelijk van mogelijke regels over teruglevering en betalen voor teruglevering (gaat komende 10 jaar echt niet gebeuren overigens).
Maar dat is een hele andere discussie waar ik geen zin aan heb om tijd in te stoppen, want niemand weet dit nu al.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Thanks, prima manier om deze discussie te beėindigenquote:
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Betalen voor teruglevering gebeurt al?quote:Op woensdag 19 april 2023 10:32 schreef bambino het volgende:
[..]
Er is een breekpunt wanneer het interessant is. Dat zeg ik.
MadMaster heeft 410wp panelen. En dat zit volgens mij berekeningen bóver dat breekpunt.
Scheelt het veel op jaarbasis, of 10 jaar. Nee. Misschien over de levensduur een paar honderd euro MAX.
En dat is inderdaad afhankelijk van mogelijke regels over teruglevering en betalen voor teruglevering (gaat komende 10 jaar echt niet gebeuren overigens).
Maar dat is een hele andere discussie waar ik geen zin aan heb om tijd in te stoppen, want niemand weet dit nu al.
Maar oke, thats fine. Geniet van je bubbel![]()
In Nederland?quote:Op woensdag 19 april 2023 10:33 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Betalen voor teruglevering gebeurt al?
Maar oke, thats fine. Geniet van je bubbel
Ze betalen mij, voor mijn extra stroom. (90 cent btw).
Ik, en niemand in Nederland, hoeft te betalen om stroom terug te mogen leveren.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Klopt, we gaan het niet eens worden dus dan is een agree to disagree ruim beter.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:33 schreef bambino het volgende:
[..]
Thanks, prima manier om deze discussie te beėindigen
De fabrikant is het niet met je eens, de te verwachten juridische wereld is het niet met je eens. Terug lever tarieven zijn al erg laag als niet al negatief. Dus nee, het heeft geen meerwaarde om er dan tijd aan te besteden 😉![]()
Nog niet, maar de dynamische verkopers lopen al te huilen over het gegeven dat de minister het bij wet wil laten vastleggen dat consumenten nooit zullen hoeven te betalen voor het leveren van stroom aan het net.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:34 schreef bambino het volgende:
[..]
In Nederland?
Ik, en niemand in Nederland, hoeft te betalen om stroom terug te mogen leveren.![]()
Nee je hoeft niet te betalen om terug te leveren, maar je kWh uur prijs die negatief is op de momenten dat je zonnepanelen goed werken levert natuurlijk wel een kostenpost op.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:34 schreef bambino het volgende:
[..]
In Nederland?
Ik, en niemand in Nederland, hoeft te betalen om stroom terug te mogen leveren.
De reden waarom mijn auto straks om 12 uur begint met opladen.Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek![]()
Dat is wel dubbelop voor mij dan. Als de stroomprijs negatief is en ik hoef dat niet te betalen, mag ik dan wel profiteren door af te nemen? Ik snap dan wel dat aanbieders daar een probleem mee hebben.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nog niet, maar de dynamische verkopers lopen al te huilen over het gegeven dat de minister het bij wet wil laten vastleggen dat consumenten nooit zullen hoeven te betalen voor het leveren van stroom aan het net.Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek![]()
I stand corrected.
Letterlijk nu net krijg ik een appje van collega die technisch iets minder onderlegt is met de vraag of klant omvormer gewoon uit kan zetten.
Die klant heeft blijkbaar dynamisch contract en moet vanmiddag betalen voor teruglevering.
Mea culpa.
Ik had daar nog nooit van gehoord.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Lijkt mij een prima wet.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nog niet, maar de dynamische verkopers lopen al te huilen over het gegeven dat de minister het bij wet wil laten vastleggen dat consumenten nooit zullen hoeven te betalen voor het leveren van stroom aan het net.
Het is sowieso ook complete onzin dat een gewone consument zou moeten betalen daarvoor.
Zeker als je kijkt naar afgelopen 24 maanden, hoe krom mensen moesten liggen om hun rekeningen te kunnen betalen. En nu zou stroom ineens negatief zijn qua tarief.
Maar goed, dit is ook een eindeloze discussie met 17 miljoen meningen hehe.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Dit is dus precies waar we naartoe zouden gaan met de slimme meter... alles dynamisch.
En dan zit er nog zo'n eikel van de dynamische energieleveranciers bij Kassa (of Radar) te liegen dat dynamisch voor iedereen voordeliger is, maar boehoe, als ze geen negatieve prijs mogen rekenen voor energie die aan het net geleverd wordt als de prijs negatief is dan is dat niet eerlijk.
Wat ook niet eerlijk is, is dat iemand met een uitgestreken smoel zit te liegen dat dynamisch voor iedereen voordeliger is.![]()
Als je je EV en/of thuisaccu kan laden op zo'n moment kan het in je voordeel werken.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:41 schreef Leandra het volgende:
Dit is dus precies waar we naartoe zouden gaan met de slimme meter... alles dynamisch.
En dan zit er nog zo'n eikel van de dynamische energieleveranciers bij Kassa (of Radar) te liegen dat dynamisch voor iedereen voordeliger is, maar boehoe, als ze geen negatieve prijs mogen rekenen voor energie die aan het net geleverd wordt als de prijs negatief is dan is dat niet eerlijk.
Wat ook niet eerlijk is, is dat iemand met een uitgestreken smoel zit te liegen dat dynamisch voor iedereen voordeliger is.
Maar voor de rest is het vooral het risico / probleem bij de klant leggen.![]()
Aan de andere kant, de mensen die terugleveren moeten dan betalen. Niet de mensen die stroom afnemen. Het motiveert juist om efficiėnter met je verbruik om te gaan en op het moment dat salderen er af gaat naar (duurzame) opslagmethoden te gaan kijken.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:40 schreef bambino het volgende:
[..]
Lijkt mij een prima wet.
Het is sowieso ook complete onzin dat een gewone consument zou moeten betalen daarvoor.
Zeker als je kijkt naar afgelopen 24 maanden, hoe krom mensen moesten liggen om hun rekeningen te kunnen betalen. En nu zou stroom ineens negatief zijn qua tarief.
Maar goed, dit is ook een eindeloze discussie met 17 miljoen meningen hehe.
Je stroom afstorten is net alsof je afval afstort.Vast is het in ieder geval zeker niet, helemaal niet als je wel nog gas hebt 😅quote:Op woensdag 19 april 2023 10:41 schreef Leandra het volgende:
Wat ook niet eerlijk is, is dat iemand met een uitgestreken smoel zit te liegen dat dynamisch voor iedereen voordeliger is.![]()
Vorig jaar leerde ik dit fenomeen kennen, tussen april en augustus is het volgens mij 4 keer voorgekomen en dan maximaal 3 uur per keer. Dan moet je denken aan rond de max 10 cent negatief.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:38 schreef bambino het volgende:
I stand corrected.
Letterlijk nu net krijg ik een appje van collega die technisch iets minder onderlegt is met de vraag of klant omvormer gewoon uit kan zetten.
Die klant heeft blijkbaar dynamisch contract en moet vanmiddag betalen voor teruglevering.
Mea culpa.
Ik had daar nog nooit van gehoord.
Moet je daarvoor je installatie echt uitzetten? Bij mij zal het om maximaal 15kWh gaan denk ik, Dus ¤1,1 ongeveer. Valt best mee. Wat mij betreft nog niet echt iets om zorgen over te maken.
En misschien kan je de klant adviseren om gewoon meer stroom te verbruiken in die periode? Elektrische auto opladen?Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
Forum Opties Forumhop: Hop naar: