Moeten ze lekker zelf weten toch?quote:Op dinsdag 11 april 2023 21:44 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Mijn vraag is kort en simpel:
Hoe kijken jullie aan tegen mensen die geen bonuskinderen willen maar wel heel graag eigen kinderen?
Heel simpelquote:Op dinsdag 11 april 2023 21:44 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Mijn vraag is kort en simpel:
Hoe kijken jullie aan tegen mensen die geen bonuskinderen willen maar wel heel graag eigen kinderen?
Beetje rare eindconclusie... Voelt heel erg emotioneel gechargeerd. Kinderen van een ander opvoeden is nou eenmaal anders, zeggen dat je daar je twijfels bij hebt of geen zin in hebt lijkt me op voorhand juist beter.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:33 schreef Speedfight het volgende:
Ik begrijp oprecht niet echt als jij een kinderwens hebt en een partner vind met kinderen, dan kan zeggen dat dat niet jouw kinderen zijn. Je hebt ze niet gebaard, maar kinderen zijn kinderen.
Hoe kan je nou zeggen dat je ALLEEN van kinderen kan houden als ze uit jouw schoot komen?
Ik vind dit wel erg triest.quote:Op woensdag 12 april 2023 07:17 schreef Speedfight het volgende:
Ik ben echt wel verkloot door een stiefmoeder die wel haar eigen kinderen wou met mijn vader, maar ons (zijn eerdere kinderen) niet wou. Ik heb mij nooit thuis of gewenst gevoeld en toekijken naar een gezin wat leeft in hetzelfde huis als ik maar blijkbaar niet mijn gezin was, was echt heel zwaar.
Erg idd, ja.quote:Op woensdag 12 april 2023 10:01 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik vind dit wel erg triest.
Dat je je eigen kinderen iets liever ziet, dat begrijp ik nog wel (hormonale binding enz) maar dat je dan een ander kind als lucht gaat behandelen of nog erger... dat begrijp ik niet. Zo een kind heeft helemaal niet om die situatie gevraagd...
2 voor de prijs van 3quote:Op woensdag 12 april 2023 10:29 schreef Gunner het volgende:
Ik vind dat echt zo'n jeukwoord. Bonuskind.
Maar het idee dat het jouw kinderen niet zijn zit toch alleen maar in je hoofd?quote:Op woensdag 12 april 2023 09:50 schreef YStec het volgende:
[..]
Beetje rare eindconclusie... Voelt heel erg emotioneel gechargeerd. Kinderen van een ander opvoeden is nou eenmaal anders, zeggen dat je daar je twijfels bij hebt of geen zin in hebt lijkt me op voorhand juist beter.
Net zoals kinderen krijg je vaak ook ouders cadeau.
Dat je je eigen ouders heel erg fijn vindt betekent ook niet dat je maar je schoonouders ook geweldig moet vinden... En dat zijn dan volwassen mensen waar je gesprekken mee kunt voeren, in plaats van kinderen die te jong zijn om het allemaal te begrijpen. En toch is er gewoon geen klik...
Allereerst echt triest wat je hebt meegemaakt en hoe je je hebt gevoeld als kind.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:33 schreef Speedfight het volgende:
Ik begrijp oprecht niet echt als jij een kinderwens hebt en een partner vind met kinderen, dan kan zeggen dat dat niet jouw kinderen zijn. Je hebt ze niet gebaard, maar kinderen zijn kinderen.
Hoe kan je nou zeggen dat je ALLEEN van kinderen kan houden als ze uit jouw schoot komen?
Ik denk dat mijn onbegrip nog groter is omdat ik t heb meegemaakt inderdaad :pquote:Op woensdag 12 april 2023 11:29 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Allereerst echt triest wat je hebt meegemaakt en hoe je je hebt gevoeld als kind.
Kinderen zijn inderdaad kinderen en allemaal even onschuldig. Als je voor een man/ vrouw met kind gaat, moet je zeker ook 100% voor het kind gaan. Maar heel eerlijk gezegd weet ik niet of je evenveel kan houden van je bonuskind als van je biokind. Mijn liefde voor mijn eigen kinderen gaat wel heel diep, zou zonder te knipperen sterven voor ze. Voor bonuskind is dat toch echt anders. Ik houd van haar, gun haar ook het allerbeste, maar de liefde is niet vergelijkbaar.
Uiteraard doe ik er alles aan om geen (negatieve) onderscheid te laten merken, bij haar denk ik 2x na voordat ik iets zeg etc, maar het is niet altijd even makkelijk, omdat er soms ook irritaties zijn en die kun je beter uiten als het je eigen kinderen zijn.
Bij een stiefkind moet je toch oppassen, want straks voelt ze zich ongewenst door wat ik zeg.
Een moeder draagt een kind, bevalt er van, geeft over het algemeen borstvoeding. Daar komen sloten hormonen aan te pas. Dus ik denk dat daar wel een link zal zijn.quote:Op woensdag 12 april 2023 11:31 schreef Speedfight het volgende:
[..]
Ik denk dat mijn onbegrip nog groter is omdat ik t heb meegemaakt inderdaad :p
Maar komt dat dan puur door lichamelijke stofjes dat je gewoon nooit hetzelfde kan houden van andere kinderen?
Het lijkt mij ook wel daaraan te liggen inderdaad, ik begrijp wel dat dat oerinstinct van een moedergevoel er niet is. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat je als je moedergevoelens wel kent, dat dan totaal niet hebt naar andere kinderen die ook die zorg nodig hebben. Misschien speelt jaloezie naar de ex-vrouw zelfs nog wel een rol erin. Maargoed, ik heb er wel een heftigere mening over door mijn eigen ervaring, misschien is mijn voorstelling ervan niet realistisch.quote:Op woensdag 12 april 2023 11:39 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Een moeder draagt een kind, bevalt er van, geeft over het algemeen borstvoeding. Daar komen sloten hormonen aan te pas. Dus ik denk dat daar wel een link zal zijn.
Het zou dus eigenlijk een interessante vraag zijn aan de mannen hier die een eigen kind en stiefkind hebben. Zij hebben geen van beiden gedragen en hormonenshots gekregen?
Je kan dan natuurlijk nog aanhalen dat je een eigen kind van de eerste minuut leert kennen als pasgeborene en een stiefkind is meestal al wat ouder met onbekend karakter en trekken van mss de andere ouder die jij niet kent. Of dat ze fysiek niet op jou lijken?
Maar dat geeft ze nog steeds geen recht om een stiefkind te behandelen zoals ze jou behandeld hebben natuurlijk.
Dat ligt er maar net aan...quote:Op woensdag 12 april 2023 11:02 schreef Speedfight het volgende:
[..]
Maar het idee dat het jouw kinderen niet zijn zit toch alleen maar in je hoofd?
Je doet nou alsof het een eenzijdige actie is vanuit de nieuwe ouder...quote:Ik denk dat je dan geen klik wílt met ze, omdat het in jouw hoofd niet jouw kinderen zijn.
Maar je kan net zo goed hun ouder zijn.
Ja, ik denk dat hormonen zeker een grote rol spelen. Daarnaast draag je een kind 9 maanden in je buik, voelt de bewegingen, daarna is zo'n frummeltje volledig afhankelijk van jou, geef je borstvoeding, jij krijgt de eerste lachjes te zien, je word mama genoemd, je krijgt spontane knuffels etc. De liefde is wederzijds onvoorwaardelijk.quote:Op woensdag 12 april 2023 11:31 schreef Speedfight het volgende:
[..]
Ik denk dat mijn onbegrip nog groter is omdat ik t heb meegemaakt inderdaad :p
Maar komt dat dan puur door lichamelijke stofjes dat je gewoon nooit hetzelfde kan houden van andere kinderen?
Je bent in eerste instantie verkloot door je vader. Hij koos een vrouw die niet van zijn kinderen kon houden.quote:Op woensdag 12 april 2023 07:17 schreef Speedfight het volgende:
Ik ben echt wel verkloot door een stiefmoeder die wel haar eigen kinderen wou met mijn vader, maar ons (zijn eerdere kinderen) niet wou. Ik heb mij nooit thuis of gewenst gevoeld en toekijken naar een gezin wat leeft in hetzelfde huis als ik maar blijkbaar niet mijn gezin was, was echt heel zwaar.
Ik denk nooit aan dat soort mensen.quote:Op dinsdag 11 april 2023 21:44 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Er zijn ook stiefouders die wél bewust de kinderen van hun partner omarmen. Voor mij is het geen kiezen op elkaar en verplicht leuk doen want ik hou van mijn stiefkinderen.quote:Op woensdag 12 april 2023 17:52 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Zou juist blij zijn als iemand heel eerlijk zegt dat ze geen ´bonuskinderen´ alsof je ze bij de appie hebt verzameld, wil hebben.
Niets is erger dan een stiefouder die je niet moet, ik wil ook geen partner met kleine kinderen, heb helemaal geen zin om weer met kleine kinderen te slepen en heb ook geen zin, als ik zo naar mijn eigen kijk, in de pubers van een ander, die van mij is al een draak genoeg.
Dus iemand die eerlijk zegt, hoe deze erover denkt, heb ik meer respect voor dan, dat ze de kiezen op elkaar zetten en verplicht leuk gaan doen. Weet hoe dat voelt als je zo´n idioot als bonus ouder erbij krijgt. Dat wil ik andere kinderen niet aandoen, kinderen zijn leuk, bij een ander, dat ze gelijk met de visite weer naar huis gaan.
Same (ongeveer) here: heb een eigen kind, en een jaar of 10 een stiefkind gehad, halfzusje van mijn eigen kind.quote:Op dinsdag 11 april 2023 22:49 schreef CaVaBien het volgende:
Stiefouder zijn is vaak een ondankbare taak. Je doet alles voor de kinderen, maar puntje bij paaltje ben jij niet de (bio) ouder en moet je je op sommige fronten toch gedeinsd houden. Niet iedereen kan daar goed mee omgaan.
Ik heb een bonuskind en 2 bio kindjes. Ondanks dat het bij ons (vaak) goed gaat, zou ik niet meer kiezen voor iemand met een kind als ik opnieuw een relatie met iemand zou aangaan.
Ja begrijpelijk. Voordat je zo'n relatie aangaat, onderschat je vaak hoe het leven kan lopen. Wij hadden co-ouderschap, maar ineens werd dat door problemen bij moeder, omgezet naar fulltime bij ons. Is dan wel ineens andere koek zeg maarquote:Op zondag 16 april 2023 16:02 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Same (ongeveer) here: heb een eigen kind, en een jaar of 10 een stiefkind gehad, halfzusje van mijn eigen kind.
Toen de relatie overging besloten dat ik geen relatie meer aan zou gaan met iemand die nog opgroeiende kinderen heeft.
Vervolgens daarna een lat relatie gekregen met iemand die al volwassen kinderen had, en na een jaar kwamen er toch verwachtingen dat ik daar voor ging zorgen, al was dat niet financieel, meer qua tijd en aandacht. Dat was een van de redenen dat ik een punt achter de lat relatie gezet heb.
Waarom moet je zorgen voor volwassen kinderen? Hoe bekeek die partner dat dan?quote:Op zondag 16 april 2023 16:02 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Same (ongeveer) here: heb een eigen kind, en een jaar of 10 een stiefkind gehad, halfzusje van mijn eigen kind.
Toen de relatie overging besloten dat ik geen relatie meer aan zou gaan met iemand die nog opgroeiende kinderen heeft.
Vervolgens daarna een lat relatie gekregen met iemand die al volwassen kinderen had, en na een jaar kwamen er toch verwachtingen dat ik daar voor ging zorgen, al was dat niet financieel, meer qua tijd en aandacht. Dat was een van de redenen dat ik een punt achter de lat relatie gezet heb.
Heb je ook eigen kinderen? In je leven, in je huidige "gezin"? Van een voormalige partner dan degene waar je nu mee leef? En heb je met je huidige partner ook weer gezamenlijke kinderen.quote:Op woensdag 12 april 2023 10:11 schreef Document1 het volgende:
Ik heb sinds 7 jaar een stiefdochter en ook al is het niet mijn kind en ben ik niet haar vader verrijkt ze mijn leven wel. Ik durf zelfs te zeggen dat ik van haar hou. Hoe ze van klein hummeltje nu langzaam zichzelf wordt is erg mooi om mee te maken en ik merk dat ik ook een plek in haar leven heb. Het is maar hoe je jezelf opstelt denk ik.
Ook een duidelijk standpunt waar beslist veel begrip voor zal zijn.quote:Op woensdag 12 april 2023 12:27 schreef laforest het volgende:
Ik wil niet mijn resources investeren in iemand anders zijn kroost. Ik heb alleen een eigen kind.
Ja, er zijn zelfs dieren die een mensenkind adopteerden. En niet alleen in bekende filmen zoals over Mowgli die door wolven geadopteerd werd.quote:Op woensdag 12 april 2023 11:46 schreef Speedfight het volgende:
[..]
Het lijkt mij ook wel daaraan te liggen inderdaad, ik begrijp wel dat dat oerinstinct van een moedergevoel er niet is. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat je als je moedergevoelens wel kent, dat dan totaal niet hebt naar andere kinderen die ook die zorg nodig hebben. Misschien speelt jaloezie naar de ex-vrouw zelfs nog wel een rol erin. Maargoed, ik heb er wel een heftigere mening over door mijn eigen ervaring, misschien is mijn voorstelling ervan niet realistisch.
In de natuur zijn er ook dieren die jongen van andere dieren, soms zelfs andere diersoorten "adopteren".
Ik weet wel dat andersom kinderen wél die liefde naar stiefouders kunnen voelen, omdat zij de enige ouderrol zijn in hun leven op dat moment. Ze zullen nooit hun echte ouders vervangen, maar kunnen echt wel voelen als ouders voor kinderen.
Mijn stiefvader heeft geen kinderen en altijd wel gezegd dat wij als kinderen voor hem zijn. Die echte warme vaderrol had hij niet, maar we zijn wel altijd welkom en betrokken geweest en hij had juist daardoor ook geen behoefte aan eigen kinderen.
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik denk overigens dat iedereen het beste doet wat hij/zij in zich heeft, je kan het niet allemaal goed doen in opvoeding en je kan ook gevoelens niet afdwingen. Dus absoluut geen aanval naar mensen die het anders doen/ervaren of willen.
Kinderen die niet van jou zijn maar waarbij men wel verwacht dat je je verantwoordelijkheid voor gaat nemen.quote:
Dat heb ik inderdaad niet, ik wou zelf geen kinderen. Ik heb wel zeer bewust de keus gemaakt voor deze vrouw én haar kind te gaan.quote:Op maandag 17 april 2023 09:05 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Heb je ook eigen kinderen? In je leven, in je huidige "gezin"? Van een voormalige partner dan degene waar je nu mee leef? En heb je met je huidige partner ook weer gezamenlijke kinderen.
Dat kan ook meespelen!
Schat, jouw kinderen en mijn kinderen slaan onze kinderen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |