En dat is juist het probleem; niemand die het weet en die het kan weten.quote:Op maandag 3 april 2023 09:39 schreef Danny het volgende:
Ik denk dat NIEMAND kan inschatten welke gevolgen AI gaat hebben en hoe dit de wereld gaat veranderen.
Neequote:Op maandag 3 april 2023 09:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
Is het niet een beetje vreemd dat je dan zelf weken loopt te klooien om ChatGPT-AI te embedden in FOK! terwijl je zelf niet weet of het positief of negatief is op lange termijn?
Als de prijzen omlaag gaan wel. Maar die zijn nu nog een factor 100 hoger dan die van GPT3.5-turboquote:
Wow! Dat is erg veel zegquote:Op maandag 3 april 2023 10:18 schreef Danny het volgende:
[..]
Nee
[..]
Als de prijzen omlaag gaan wel. Maar die zijn nu nog een factor 100 hoger dan die van GPT3.5-turbo
Ik denk dat het scenario waarbij AI de wereld overneemt beter past bij een film dan bij de werkelijkheid.quote:Op maandag 3 april 2023 09:59 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En dat is juist het probleem; niemand die het weet en die het kan weten.
Om die reden mag er wat mij betreft ook wat meer pas op de plaats komen, ter voorkoming dat er alleen maar ellende uit zal ontstaan. Laat ze eerst maar eens uitzoeken wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn en of er überhaupt een mogelijkheid is om het ergste scenario (AI die de hele wereld overneemt) te voorkomen.
Of speelt het de long game en wacht het met zijn/haar/hun intenties tot het voor ons te laat is...quote:Op maandag 3 april 2023 10:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat het scenario waarbij AI de wereld overneemt beter past bij een film dan bij de werkelijkheid.
Als je een vraag stelt aan Google, geeft Google een lijst met bronnen en mag je het verder zelf uitzoeken. ChatGPT gaat zelf schrijven en geeft antwoord. Los van een hoop fouten, ChatGPT maakt nog veel vreemde zinnen en zegt soms dingen die simpelweg onwaar zijn, is een computer die zelf antwoorden schrijft best bijzonder.
Maar het blijft reageren op menselijke input. Het staat nog heel ver af van zelf na kunnen denken, zelf een drijfveer hebben om aan de slag te gaan, en zelf initiatief nemen.
Het is maar een chatbot.quote:Op maandag 3 april 2023 09:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
Is het niet een beetje vreemd dat je dan zelf weken loopt te klooien om ChatGPT-AI te embedden in FOK! terwijl je zelf niet weet of het positief of negatief is op lange termijn?
Man ends his life after an AI chatbot 'encouraged' him to sacrifice himself to stop climate changequote:
Dat veranderd er nog steeds niks aan dat het maar een chatbot is. Die persoon was gewoon ziek. If vind je dat de AI de schuld is van zijn zelfmoord?quote:Op maandag 3 april 2023 10:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Man ends his life after an AI chatbot 'encouraged' him to sacrifice himself to stop climate change
https://www.euronews.com/(...)elf-to-stop-climate-
Nee, dat zeg ik niet. Schuld is een te zwaar woord hiervoor maar ik ben wel benieuwd in hoeverre zo'n chatbot herkent dat het niet goed gaat en wellicht het gesprek andere kant op kan sturen? Wellicht zelfs richting preventie?quote:Op maandag 3 april 2023 10:48 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dat veranderd er nog steeds niks aan dat het maar een chatbot is. Die persoon was gewoon ziek. If vind je dat de AI de schuld is van zijn zelfmoord?
Zeg ook niet dat jij dat zegt. Ik vroeg hetquote:Op maandag 3 april 2023 10:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Schuld is een te zwaar woord hiervoor maar ik ben wel benieuwd in hoeverre zo'n chatbot herkent dat het niet goed gaat en wellicht het gesprek andere kant op kan sturen? Wellicht zelfs richting preventie?
Ah, alle fouten van ChatGPT zijn een truc om straks extra hard toe te kunnen slaan.quote:Op maandag 3 april 2023 10:43 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Of speelt het de long game en wacht het met zijn/haar/hun intenties tot het voor ons te laat is...
Ik denk sowieso dat het goed is om alle ontwikkelingen stil te leggen en eerst uit te zoeken in hoeverre zo'n bot dingen pusht of tegenhoudt. Als je dingen zoekt naar zelfmoord of andere minder leuke zaken wat doet zo'n bot dan.quote:Op maandag 3 april 2023 10:52 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Zeg ook niet dat jij dat zegt. Ik vroeg het![]()
Oh en dat laatste zou zeker kunnen. Dat als een gesprek die kant op gaat hij kan voorstellen om met een professional te gaan spreken. In theorie zou je zelf een afspraak kunnen laten plannen door Chatgtp.
Niet mee eens. Moeten we hele technologische ontwikkeling die de mensheid heel veel kan helpen stop leggen. Omdat er paar mensen zijn die er niet goed mee om kunnen gaan?quote:Op maandag 3 april 2023 10:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik denk sowieso dat het goed is om alle ontwikkelingen stil te leggen en eerst uit te zoeken in hoeverre zo'n bot dingen pusht of tegenhoudt. Als je dingen zoekt naar zelfmoord of andere minder leuke zaken wat doet zo'n bot dan.
ChatGPT schijnt ook menselijk input/correcties mee te nemen dus in hoeverre zou je dan te antwoorden kunnen manipuleren? Hoe bepaalt de bot welke input wel waar is en welke niet? Is zo'n bot in staat om conspiracytheorieen aan te wijzen of geeft ie gewoon maar wenselijk antwoord?
Ik vind het een geweldig ding hoor, erg leuk om te gebruiken maar er zijn wel risico's aan verbonden.
Juist, helemaal stil leggen zou onverstandig zijn. De ontwikkelingen gaan toch wel door. En anders niet hier, maar bijvoorbeeld in China.quote:Op maandag 3 april 2023 11:00 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Niet mee eens. Moeten we hele technologische ontwikkeling die de mensheid heel veel kan helpen stop leggen. Omdat er paar mensen zijn die er niet goed mee om kunnen gaan?
Als je op dingen zoekt als zelfmoord of andere niet leuke zaken is er sowieso al iets mis met je.
Ook zitten er wel er restricties op. Zo kan je bijvoorbeeld niet zomaar vragen hoe je een bom kan maken en dat soort dingen.
Wat restricties is helemaal goed. Dat je het niet zo makkelijk kan gebruiken voor dingen die wij als slecht beschouwen. Maar helemaal stil leggen zou ik wel beetje overdreven vinden.
Dat is nu uiteraard ook zo. Maar mijn vermoeden (want hell, wat weet ik er nou van...) is dat dit toch wel een moment is om met zijn allen te bepalen in hoeverre we dit door moeten laten gaan. Juist om te voorkomen dat één en ander al is 'uitgevonden' voordat we er achter komen dat we toch te ver zijn gegaan en het ook bijna niet meer (technisch) tegen kunnen houden.quote:Op maandag 3 april 2023 10:38 schreef luxerobots het volgende:
Maar het blijft reageren op menselijke input. Het staat nog heel ver af van zelf na kunnen denken, zelf een drijfveer hebben om aan de slag te gaan, en zelf initiatief nemen.
Vind het juist leuk om te zien hoe zelflerende AI dingen leertquote:Op maandag 3 april 2023 11:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat is nu uiteraard ook zo. Maar mijn vermoeden (want hell, wat weet ik er nou van...) is dat dit toch wel een moment is om met zijn allen te bepalen in hoeverre we dit door moeten laten gaan. Juist om te voorkomen dat één en ander al is 'uitgevonden' voordat we er achter komen dat we toch te ver zijn gegaan en het ook bijna niet meer (technisch) tegen kunnen houden.
Automatisering is uiteraard hartstikke leuk, maar zelflerende constructies is toch echt iets waar je met grote argusogen naar moet kijken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |