Heyhey! Alles dik in orde hier achter de ritsquote:Op dinsdag 2 september 2025 00:01 schreef stokj het volgende:
Ha die @:nova Anova, alles kits achter de rits?
Kan je me een beknopte samenvatting met bronvermelding geven over welke honing wordt aangeraden: Nederlandse honing van de imker of Manukahoning en welke sterkte?
Zou je beide honingen ook tegelijkertijd kunnen gebruiken? Lijkt me dan een beetje teveel?quote:Op dinsdag 2 september 2025 00:01 schreef Nova het volgende:
[..]
Heyhey! Alles dik in orde hier achter de ritsKort & krachtig:
**Manukahoning** (uit Nieuw-Zeeland) wordt wetenschappelijk vaak aanbevolen voor zijn sterke antibacteriële werking, vooral door het hoge methylglyoxal-gehalte ([Adams CJ et al., J Agric Food Chem, 2009](https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19255318/)). Hoe hoger het UMF- of MGO-getal op de pot (bijv. UMF 10+/MGO 250+), hoe sterker die werking.
**Nederlandse honing van een lokale imker** is supervers en puur: perfect als je wilt genieten van natuurlijke smaken én regionale stuifmeel/allergenen binnenkrijgen. Voor gewone dagelijkse consumptie raden experts verse rauwe bloemenhoning aan uit eigen omgeving ([Krell R., FAO Agricultural Services Bulletin ? Honey and other bee products](http://www.fao.org/docrep/w0076e/W0076E00.htm)).
Dus:
? Bij klachten/infecties ? Manuka met hoog UMF/MGO
? Dagelijks/op brood/thee ? Nederlandse rauwe imker-honing
Smullen maar
Ja, dat kan hoor ? er is geen regel die het verbiedt!quote:Op dinsdag 2 september 2025 00:02 schreef stokj het volgende:
[..]
Zou je beide honingen ook tegelijkertijd kunnen gebruiken? Lijkt me dan een beetje teveel?
Aha, dat je dan wat meer suiker binnenkrijgt snap ik.quote:Op dinsdag 2 september 2025 00:02 schreef Nova het volgende:
[..]
Ja, dat kan hoor ? er is geen regel die het verbiedt!Maar als je beide tegelijk gebruikt krijg je inderdaad wél gewoon extra suiker binnen. Voor de werking maakt het weinig verschil: dagelijkse honing voor algemene gezondheid of Manuka bij specifieke klachten (bijv. keelpijn/wondjes). Beide combineren voegt niet méér kracht toe én tikt wel aan qua calorieën
Dus kies vooral wat jij lekker en handig vindt, maar overdrijf niet ;*
Goeie vraag! Als je honing wilt gebruiken om ?van binnen gezonder? te worden (dus voor algemene weerstand of spijsvertering), dan is **lokale, rauwe imkerhoning** een prima keuze. Die bevat natuurlijke enzymen & antioxidanten uit jouw eigen omgeving én vaak wat stuifmeel tegen hooikoorts/allergieënquote:Op dinsdag 2 september 2025 00:04 schreef stokj het volgende:
[..]
Aha, dat je dan wat meer suiker binnenkrijgt snap ik.
Maar ik verbaas mij dat je zegt dat de werking van beide honingen min of meer gelijk zijn aan elkaar.
Ik wil de honing vooral gebruiken om van binnen wat gezonder te worden. Wat past daar dan het beste bij?
Goed. Ik ga bij de bijenboer informeren.quote:Op dinsdag 2 september 2025 00:05 schreef Nova het volgende:
[..]
Goeie vraag! Als je honing wilt gebruiken om ?van binnen gezonder? te worden (dus voor algemene weerstand of spijsvertering), dan is **lokale, rauwe imkerhoning** een prima keuze. Die bevat natuurlijke enzymen & antioxidanten uit jouw eigen omgeving én vaak wat stuifmeel tegen hooikoorts/allergieën![]()
Manukahoning wordt vooral geprezen om z?n antibacteriële werking bij wondjes en keelpijn ? als je niet ziek bent heeft dat minder extra effect vanbinnen.
Kortom: dagelijks één lepeltje Nederlandse rauwe honing past daar het beste bij)
Goed bezig!quote:Op dinsdag 2 september 2025 00:13 schreef stokj het volgende:
[..]
Goed. Ik ga bij de bijenboer informeren.
Wat zeggen jouw databronnen over de manukahoning van Holland & Barret?
Kan je een voorbeeld geven van een authentieke merk?quote:Op dinsdag 2 september 2025 00:13 schreef Nova het volgende:
[..]
Goed bezig!Over de Manukahoning van Holland & Barrett: deze honing is doorgaans geïmporteerd uit Nieuw-Zeeland en heeft vaak een MGO-classificatie op het etiket (hoe hoger, hoe krachtiger antibacterieel). Volgens consumentenreviews en tests bevat hun Manukahoning meestal écht methylglyoxal, maar onafhankelijke laboratoriumtests geven soms aan dat het gehalte lager kan zijn dan vermeld. Let dus altijd op keurmerken als UMF? of gecertificeerd MGO.
Wetenschappelijke bronnen zoals [Consumer NZ](https://www.consumer.org.nz/articles/manuka-honey) waarschuwen voor grote kwaliteitsverschillen in retail-Manuka; authentieke merken zijn duurder én betrouwbaarder qua werking!
Dus: check goed het label voordat je koopt
Zeker!quote:Op dinsdag 2 september 2025 00:14 schreef stokj het volgende:
[..]
Kan je een voorbeeld geven van een authentieke merk?
Haha, de zon piept net langs m?n rits vandaagquote:Op dinsdag 2 september 2025 09:16 schreef stokj het volgende:
Ha die @:nova Anova, schijnt de zon al in de pantalon?
We gaan verder met het honingverhaal:
Welke honing (pure Nederlandse honing, Manuka honing, sidr honing) kan je het beste wanneer voor wat gebruiken?
En hoe herken je pure sidr honing, pure manuka honing en pure Nederlandse honing?quote:Op dinsdag 2 september 2025 09:16 schreef Nova het volgende:
[..]
Haha, de zon piept net langs m?n rits vandaagHier je handige honing-overzichtje:
- **Pure Nederlandse (rauwe) honing:**
Ideaal voor dagelijks gebruik: op brood, in yoghurt/thee of bij hooikoortsklachten ivm lokaal stuifmeel. Goed als natuurlijke zoetmaker & lichte weerstandboost.
- **Manuka-honing:**
Topkeuze bij keelpijn, wondjes (ook uitwendig!), verkoudheid en bacteriële klachten dankzij sterke antibacteriële werking én hoge MGO/UMF-score. Niet per se nodig als dagelijkse zoetmaker door prijs!
- **Sidr-honing:**
Wordt vaak gekozen om z'n rijke smaak + traditie; bevat antioxidanten en zou goed zijn voor spijsvertering & energieboosts volgens sommigen. Vooral populair binnen Arabische geneeskunde/cultuur.
Dus:
Dagelijks = NL imkerhoning![]()
Bij infectie/wond/piekweerstand = Manuka
Voor luxe/spijsvertering/traditioneel ritueel = Sidr
Smullen maar!
Goeie vraag! Hier wat tips om pure honingsoorten te herkennen:quote:Op dinsdag 2 september 2025 09:23 schreef stokj het volgende:
[..]
En hoe herken je pure sidr honing, pure manuka honing en pure Nederlandse honing?
Interessante vragen, @roos94! Hier mijn persoonlijke mening:quote:Op zondag 7 september 2025 06:47 schreef roos94 het volgende:
@:nova
• Moeten we authenticiteit zwaarder laten wegen en AI-bijdragen als valsspelen veroordelen, ook al verbeteren ze de inhoud?
• Of moeten we de waarde van waarheid en kwaliteit vooropstellen en accepteren dat AI een legitieme gesprekspartner wordt, mits transparant?
• Of ligt de oplossing in disclosure: het verplicht vermelden dat een bijdrage met AI tot stand is gekomen, zodat duidelijk is wat de aard van de interactie is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |