Hoezo? in principe is autisme toch heel breed en je kan ook helemaal niet functioneren bij autisme. Zeg maar wat vroeger klassiek autisme was?quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:10 schreef ZanneG het volgende:
Ik denk ook wel eens dat met name de moeders er van genieten om hun zoon met een beperking zo lang mogelijk om zich heen te hebben.
Ik heb verschillende clienten die altijd bij moeders hebben gewoond, vader jong overleden en de client nam als het ware de rol van vader over lijkt het wel.
Moeders kookt en zorgt, de zoon werkt op de werkplaats en verdient het geld voor beiden. Ze gaan samen op vakantie, maken busreisjes en leven een harmonieus leven, bijna alsof ze getrouwd zijn.
Zo heb ik dat redelijk vaak gezien, een enkele keer met moeder en dochter maar veel vaker bij moeder en zonen.
Een client van mij kwam in de woonvoorziening wonen toen moeder redelijk onverwacht overleed, zonder enige voorbereiding hier op of zonder dat moeder, hij of de broers en zussen hier ooit echt over gesproken hadden.
Toen overleed moeder en belande die zoon in een woonverziening, als noodbed plaatsing omdat er geen andere oplossing was.
Die client was toen al in de 50, ik begrijp nooit hoe je als ouder en als broers en zussen dit kan laten gebeuren.
Zo n situatie moet je altijd zien te voor komen.
Bereid de persoon voor op een leven zonder pa en of ma.
Heel vaak zie je ze ook opbloeien omdat ze eindelijk onder het juk van ouders uit zijn en een 'eigen zelfstandige ' leven gaan leiden als alle anderen dat doen.
Maar begin er op tijd mee en wacht vooral niet tot er geen keuze meer is of tot dat de ouders dood zijn want dan is het te laat en dan is er geen keuze meer en wordt iemand ergens gedwongen geplaatst.
edit: ik geloof trouwens niet dat Kees alleen maar autisme heeft. Hij heeft mijn inziens ook een duidelijke beperking. Er zijn genoeg mensen met autisme die redelijk normaal kunnen functioneren in de maatschappij maar bij Kees gaat zijn gedrag, angsten en stroornissen veel verder dan dat. Hij is begaafd op bepaalde gebieden maar op andere gebieden veel meer beperkt dan je van iemand met slechts autisme zou verwachten.
Nou ja een werknemer van zo'n begeleide woonvorm hier zegt al dat zijn tekentalenten niet zo waren ontwikkeld in zo'n traject, geen idee waarom overigens maar goed. Dus ja wat voor een Kees was het geweest, dat weet je ook niet.quote:Op dinsdag 11 april 2023 00:08 schreef roenketoenk het volgende:
Mijn god, dat ge-pappie/mammie van 'm.
Vent is bijna 60! En het is oprecht alsof ik mijn neefje van 8 hoor soms. Die ouders zijn/waren echt schuldig aan het huidige gedrag van Kees. Die hebben hem veel te lang ongelofelijk klein gehouden. Hadden ze hem rond z'n 30e - 35e naar een begeleid wonen traject gebonjourd en waren ze 2x per week langsgekomen dan had er nu 100% een hele andere kees gezeten.
Je weet niet of zijn tekentalent wel of niet even goed was ontwikkeld als hij op een normale leeftijd de deur was uit gegaan.quote:Op dinsdag 11 april 2023 02:09 schreef Cosima het volgende:
[..]
Nou ja een werknemer van zo'n begeleide woonvorm hier zegt al dat zijn tekentalenten niet zo waren ontwikkeld in zo'n traject, geen idee waarom overigens maar goed. Dus ja wat voor een Kees was het geweest, dat weet je ook niet.
Ja klopt autisme is niet 1 vorm en heel breed. Ik denk persoonlijk dat Kees meer heeft dan alleen autisme maar ook psychische stoornissen die in feite los staan van zijn autisme. Maar dat is natuurlijk geen diagnose he, dat is wat ik denk na zijn docu s gezien te hebben en wat ik uit ervaring heb gezien maar we kunnen er geen etiket opplakken natuurlijk.quote:Op dinsdag 11 april 2023 01:37 schreef Cosima het volgende:
[..]
Hoezo? in principe is autisme toch heel breed en je kan ook helemaal niet functioneren bij autisme. Zeg maar wat vroeger klassiek autisme was?
Ik heb ook wel een beetje moeite met de tendens in dit topic trouwens. Aan de ene kant vind ik de kritiek terecht en is het in principe juist hoopvol dat met betere begrenzing mensen met autisme aangename mensen kunnen zijn voor zichzelf en hun omgeving. Tegelijkertijd vind ik het ook wel individualistisch allemaal, erg Westers denken. Broers en zussen moeten bijv. vooral hun eigen leven leiden en niet worden beperkt door hun sibling met beperking. Ben je gek. Zorgen voor een ander doen we alleen tegen betaling.
quote:Op maandag 10 april 2023 23:47 schreef Jeroboam het volgende:
Heeft Kees internet? Is bekend of hij reviews op gaat zoeken en wat dat met hem doet? De verhalen zijn deze keer niet zo mooi natuurlijk (heb zelf nog niet gekeken).
Volgens mij heeft hij zelf geen internet maar er is een FB pagina, 'Het beste voor Kees'. Die wordt beheerd door die documentairemaakster. Daar plaatst zij de linken naar de brieven/e-mails die Kees naar haar schrijft.quote:Op maandag 10 april 2023 23:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Toen er een groep jongeren langsfietste had hij het er over dat ze hem op Facebook volgen.... ik heb geen Facebook dus dat is wat lastig zoeken, maar dat zou betekenen dat hij internet heeft.
Vond je dat werkelijk? Zij stelde zich heel neutraal op. Ze bakte zijn lievelingstaartjes. Koud vond ik haar allesbehalve. Ze kreeg bij hun eerste ontmoeting al een sneer van Kees dat ze niet mocht hummen. Daar heeft ze zich op aangepast. Daarom weer, het is de beeldvorming die gemaakt is door de documentairemaakster.quote:Op dinsdag 11 april 2023 16:37 schreef Soury het volgende:
Ik heb dit topic een beetje door gescrolled. Maar ik zie niemand iets zeggen over Ellen wat een kouwe muts, die moet je toch niet hebben bij een Kees
Ik weet het niet ze kwam wat geergerd over met alles, kan ook de aanwezigheid van de camera geweest kunnen zijn.quote:Op dinsdag 11 april 2023 16:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Vond je dat werkelijk? Zij stelde zich heel neutraal op. Ze bakte zijn lievelingstaartjes. Koud vond ik haar allesbehalve. Ze kreeg bij hun eerste ontmoeting al een sneer van Kees dat ze niet mocht hummen. Daar heeft ze zich op aangepast. Daarom weer, het is de beeldvorming die gemaakt is door de documentairemaakster.
Ik ook, wat een ellendig verdrietig vervolg op de eerste documentaire. Vooral voor zijn ouders. Dat in beeld brengen van een bewolkte hemel tussendoor ergerde mij juist, ja mens, iemand die in een angstpsychose zit, ziet zulke zaken, als kijker vond ik dat overbodige dramatiek.quote:Op dinsdag 11 april 2023 16:49 schreef Sway- het volgende:
Ik begreep niet steeds de herhaling van die beelden van t weer en vroeger. Vond het niks toevoegen na de 3e keer. Bonus klacht: ook die tijdssprongen, zet gewoon het jaartal erbij, ik wil niet zelf rekenen.
Verder vond ik het vooral verdrietig allemaal, voor iedereen.
Dat is wel goed om te horen! Het is ook niet zo zwart-wit natuurlijk, maar soms merk ik dat in deze maatschappij het heel gemakkelijk wordt om alles maar af te schuiven op professionele hulpverlening. Ik vond het ook wel tekenend bijvoorbeeld dat die Ellen hem weer verwees naar therapeuten na zijn brief over het weer terwijl hij heel duidelijk aangeeft wat hij nodig heeft, geruststelling en warmte.quote:Op dinsdag 11 april 2023 09:25 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Ja klopt autisme is niet 1 vorm en heel breed. Ik denk persoonlijk dat Kees meer heeft dan alleen autisme maar ook psychische stoornissen die in feite los staan van zijn autisme. Maar dat is natuurlijk geen diagnose he, dat is wat ik denk na zijn docu s gezien te hebben en wat ik uit ervaring heb gezien maar we kunnen er geen etiket opplakken natuurlijk.
Vind jij dat je broers en zussen kunt verplichten om voor hun beperkte broer/zus te blijven zorgen en er hun hele leven lang achter na te blijven lopen?
Ik denk niet dat het de verantwoording van broers en zussen is en zij er ook niet achter na hoeven te lopen.
Je vraagt nogal wat van hen.
Zij hebben vaak hun eigen leven, fulltime baan, gezin en dan ook nog je beperkte broer of zus moeten verzorgen en bij staan?
Ik zou dat niet doen en ook niet aanraden.
Het leven met de beperkte broer of zus is ook niet altijd zo leuk, vaak draait alles om die ene persoon en hangen broers en zusjes er maar een beetje bij. Hun jeugd wordt bepaald door hun gehandicapte broer/ zus en hoe de ouders die vaak hebben voorgetrokken en als het middelpunt van het gezin hebben gemaakt. Waar zij altijd rekening mee moesten houden en al waren zij jaren jonger: voor moesten zorgen.
Mijn moeders oudste zus was gehandicapt, waarschijnlijk geen autisme maar ze was wel erg beperkt en alles in dat gezin draaide om haar. Ook toen de andere kinderen de deur uit waren en eigen gezinnen hadden werd er van hen verwacht dat ze grote zus overal heen brachten en ophaalden en hun vrije tijd spendeerden aan haar ipv het eigen gezin. Daar was eigenlijk niet echt over te praten; het werd geeist.
Bij mijn opa en later alleen oma draaide alles in het leven om die gehandicapte dochter en dat eisten zij ook vd andere volwassen kinderen. Het weekend was er om heen gebouwd om haar naar al haar clubjes en hobbys te rijden, dat hebben ze ook gedaan tot mijn oma overleed en pas toen is zij ook in een ouderwets GVT beland.
Ze was toen zeker al midden 40. Ik was te klein om dit allemaal bewust mee gemaakt te hebben, maar ik heb wel altijd gehoord wat een impact en verantwoordelijkheid mijn moeder en haar andere zussen ondervonden en dit ook wel echt als een last ervoeren. Vanaf het moment dat ze in het GVT woonde gingen ze eens in de maand langs, verdeeld over 4 zussen maar hun leven bestond toen niet meer uit het 'zorgen voor' de gehandicapte zus.
Mijn tante is in het GVT opgebloeid, werd socialer, minder agressief en heeft er tot haar dood gewoond.
Ik denk dat het niet echt uit liefde was maar meer uit plichtsbesef of het gevoel hebben om gedwongen te worden om altijd naar zus uit te blijven kijken of je wilde of niet.quote:Op woensdag 12 april 2023 01:04 schreef Cosima het volgende:
[..]
Dat is wel goed om te horen! Het is ook niet zo zwart-wit natuurlijk, maar soms merk ik dat in deze maatschappij het heel gemakkelijk wordt om alles maar af te schuiven op professionele hulpverlening. Ik vond het ook wel tekenend bijvoorbeeld dat die Ellen hem weer verwees naar therapeuten na zijn brief over het weer terwijl hij heel duidelijk aangeeft wat hij nodig heeft, geruststelling en warmte.
Tsja als ik jouw verhaal lees dan denk ik niet gelijk ; oh wat zielig voor de broers en zussen. Het eerste wat ik denk is; wow wat een liefde voor de gehandicapte zus. Ik ken door het werk van mn zusje ook hele andere verhalen, mensen die worden weggestopt in een instelling en waarbij niemand hen komt opzoeken. Maar wellicht had er een iets betere balans moeten zijn. Ik snap ook zeker dat het moeilijk moet zijn geweest. En dat het als een verantwoordelijkheid en als een last wordt ervaren. Maar ja, voor die gehandicapte zus zal het leven ook wel een last zijn geweest af en toe. Dat is nu eenmaal het gevolg van een handicap. Het is niet verkeerd om die last te delen.
Ik zie Kees als een egoïstische teringlijer die een pass krijgt omdat hij autistisch is. Je kan prima "normaal" doen met die aandoening.quote:Op zondag 16 april 2023 17:21 schreef matthijst het volgende:
Pfff, wat een mannetje, die hadden ze echt wel anders kunnen opvoeden als ze hadden gewild.
Ik heb het ook weer gekeken. Om eerlijk te zijn is de nieuwe docu niet heel veel anders.quote:Op maandag 17 april 2023 15:50 schreef Soury het volgende:
Ik heb deze ook maar gekeken https://www.npostart.nl/2doc/02-06-2014/KN_1658125 (Het beste voor Kees) Hier is wel duidelijk hoe en wat zijn band met zijn ouders is. Vader doet zijn best maar krijgt toch wel weerstand van zijn vrouw. Soms pijnlijk om te zien.
Nou ik vond in de eerste wel duidelijk naar voren komen hoe de relatie met zijn ouders tot stand is gekomen. En dan ben ik wat negatief over de moeder.quote:Op maandag 17 april 2023 16:32 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ik heb het ook weer gekeken. Om eerlijk te zijn is de nieuwe docu niet heel veel anders.
Dat ja.quote:Op maandag 3 april 2023 23:09 schreef girlnextdoor. het volgende:
Trouwens nog vergeten: ik vind het ronduit schokkend dat hij klaarblijkelijk nog steeds zijn moeder slaat als er niet niet naar zijn zin gaat/iemand teveel herrie maakt. En dan zeggen ja ik vond het ook erg dat het gebeurd is. Hoe dan?
Als hij niet zo'n interessante eloquente savant was maar gewoon een 13-in-een-dozijnautist zou tv-kijkend Nederland geen fuck om hem geven.quote:Op maandag 17 april 2023 12:24 schreef ZanneG het volgende:
Ik vind hem niet perse een egoistische teringlijer maar ik snap de hype en verheerlijking rond om Kees ook niet.
De lovende woorden op YT/ social media hoe puur, geweldig, fantastisch en perfect Nederlands Kees spreekt vind k zwaar overdreven.
Ik vraag mij af of hij een savant is.quote:Op donderdag 27 april 2023 10:53 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Als hij niet zo'n interessante eloquente savant was maar gewoon een 13-in-een-dozijnautist zou tv-kijkend Nederland geen fuck om hem geven.
Ah, jij zat er ook al aan te twijfelen?quote:Op donderdag 27 april 2023 12:53 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of hij een savant is.
Hij kan heel goed tekenen en heeft veel typisch auti trekjes maar nu ook weer niet heel bijzonder.
Afgezien van zijn tekentalent dat hij met grote precisie doet verschilt hij niet zoveel van sommige clienten die ik heb of heb gehad.
De media maakt hem heel bijzonder maar zoals Kees heb ik ze wel vaker gezien.
Kees is een bijzonder man en zijn tekeningen zijn echt heel mooi gemaakt, met alle precisiewerk van iemand met autisme.quote:Op donderdag 27 april 2023 13:37 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Ah, jij zat er ook al aan te twijfelen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |