Hier heb je wel een heel goed punt.quote:Op dinsdag 4 april 2023 01:43 schreef Bamba het volgende:
Heb hem net afgekeken. Ergens is het erg sneu voor Kees dat zijn ouders (en dan met name moeder) hem zo beperkt hebben gehouden. Nu komen ze op een punt waar ze Kees niet voor klaargestoomd hebben: zij gaan als ouders met de tijd wegvallen en dit zorgt (logischerwijs) voor erg veel stress bij Kees. Mama lijkt het allemaal een beetje weg te lachen door te zeggen dat ze het gezellig vind met hem thuis en dat ze het in het nu bekijken. Maar wanneer zij er niet meer zijn, wie moet dan Kees onder zijn/haar hoede nemen? Kees is daar logischerwijs over aan het nadenken en heeft zijn broer en diens vrouw in gedachten. Ik vind het erg egoïstisch van hun ouders door dit probleem naar hun kinderen af te schuiven. Ze hebben niet alleen Kees waar alles voor moet wijken. Hun andere 2 zoons hebben ook gewoon recht op hun eigen privé leven.
Al met al deel ik absoluut niet de meningen die ik op Facebook voorbij zag komen; dat Kees een aandoenlijke man is. Eerder een verwende man die ontzettend beperkt is door zijn ouders. En dat is sneu
Amenquote:Op dinsdag 4 april 2023 16:52 schreef ZanneG het volgende:
Ik ben werkzaam in geestelijke gezondheidszorg en heb veel clienten met oa Asperger / Autisme met vaak ook een lichte beperking.
Ik heb mij altijd enorm verbaasd over Kees Momma en hoe er met deze man om gegaan wordt.
Hij is stront verwend en alles is altijd goed gevonden en onder het tapijt geschoven onder het mom van : ach die arme Kees is nu eenmaal autistisch en weet niet beter.
Zo werkt het niet. Je kunt autistisch zijn maar niet het hele leven draait om jou.
Zijn ouders hebben hem enorm klein gehouden en beperkt. Er had zoveel meer in deze man gezeten.
Ja hij is begaafd om bepaalde gebieden maar hij gedraagt zich ook vaak onuitstaanbaar en dat hij autisme heeft is geen excuus.
Ik heb er vaak discussies over met collegas en pedagogen. Er wordt altijd maar gedacht van: ach die arme client is beperkt en of autistisch. Hij kan er niets aan doen, we moeten er begrip voor hebben,
Maar heel vaak is het onuitstaanbare gedrag niet door het autisme of de beperking vd client, maar om hoe de hele wereld die persoon met gouden handschoentjes aan pakt.
Altijd maar pleasen, doodsbang dat de persoon uit zijn dak gaat met alle gevolgen van dien.
Als je zo iemand van kleins af aan begrenst dan kan je er echt nog wat van maken
Kees had zoals mijn clienten van af zijn 20/30 er jaren naar een woon voorziening moeten gaan.
Waar hij alle vrijheid heeft maar wel regels vh groeps wonen.
Dit geeft veiligheid structuur en duidelijkheid. Ook met ambulante begeleiding in een eigen appartementje had Kees het prima kunnen redden. Maar daarvoor in de plaats kiezen zijn ouders er voor om hem klein te houden en zijn leven enorm te beperken. Zo dat hij nu nooit meer zal kunnen wennen aan een andere oplossing / woonvorm.
Sommige van mijn clienten kwamen binnen met de verwende gedragingen die Kees heeft, maar zijn nu een stuk beter begeleidbaar.
Als ouders van een kind met een beperking moet je hem / haar er op voor bereiden dat jij er niet eeuwig voor hem kan zijn en hem voor bereiden op een leven in een andere woon setting met de juiste begeleiding voor hem.
Net als elk ander kind moet een kind met een beperking ook leren dat hij een toekomst heeft en zo zelfstandig mogelijk zou moeten / kunnen leven.
Ook voor de broers en zussen is een kind met een beperking in het gezin een 'drama' omdat altijd alles om broer of zus draait en ouders altijd maar willen pleasen , wat je heel erg bij Kees ziet.quote:Op dinsdag 4 april 2023 17:25 schreef girlnextdoor. het volgende:
[..]
AmenDikgedrukt stuk is overigens ook precies waar het misgaat met mijn autistische broer en mijn ouders (moeder inmiddels overleden)
Ik geloof dat dit stukje in de maatschappij best wat meer bekendheid mag krijgen ipv het geplease van mensen binnen het ASS spectrum.
Nou ging het in de tijd dat Kees’ autisme werd ontdekt nog niet eenvoudig. Het waren in de jaren ‘60 nog ‘ijskastmoeders’ die hun kinderen ‘te weinig liefde gaven’. Kun je van de familie Momma niet zeggen.quote:Op dinsdag 4 april 2023 17:25 schreef girlnextdoor. het volgende:
[..]
AmenDikgedrukt stuk is overigens ook precies waar het misgaat met mijn autistische broer en mijn ouders (moeder inmiddels overleden)
Ik geloof dat dit stukje in de maatschappij best wat meer bekendheid mag krijgen ipv het geplease van mensen binnen het ASS spectrum.
Ik heb niet het idee dat de broers van Kees het niet geprobeerd hebben, maar als zowel de ouders als het kind met zorgvraag het liefst met de vingers in de oren "la la la la la la la" zingen, en dat iedere keer weer, dan houdt het wel een keer op.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:10 schreef ZanneG het volgende:
[..] ik begrijp nooit hoe je als ouder en als broers en zussen dit kan laten gebeuren.
Zo n situatie moet je altijd zien te voor komen.
Dat gaat lastig als ouders niet naar de broers of zussen luisteren of geen tegenspraak dulden op hun overbeschermd gedrag. Dat kan ik uit ervaring zeggen: vaak genoeg aangehaald dat dit niet gezond was voor mijn broer dat thuis blijven wonen. Maar dan kreeg ik naar mijn hoofd dat ik een puber was die nooit uit de puberteit ging en altijd de discussie aanging. Dit soort gesprekken hebben plaatsgevonden toen ik tussen de 20 en 27 was. Daarna heb ik het opgegeven. Met andere woorden: de ouders in kwestie moeten er ook voor open staan. Dat zie ik bij de moeder van Kees niet echt terug. De vader komt er niet echt tussen: een doodgoede man met wie ik te doen heb omdat de band tussen moeder en zoon te sterk is geworden. Ik schat in dat, als hij het onderwerp woonverziening al ter sprake heeft gebracht, dit is weggewuifd door moeders.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:10 schreef ZanneG het volgende:
Die client was toen al in de 50, ik begrijp nooit hoe je als ouder en als broers en zussen dit kan laten gebeuren.
Zo n situatie moet je altijd zien te voor komen.
Bereid de persoon voor op een leven zonder pa en of ma.
Klopt ja, zo heb ik dat ook regelmatig gezien.quote:Op dinsdag 4 april 2023 19:00 schreef girlnextdoor. het volgende:
[..]
Dat gaat lastig als ouders niet naar de broers of zussen luisteren of geen tegenspraak dulden op hun overbeschermd gedrag. Dat kan ik uit ervaring zeggen: vaak genoeg aangehaald dat dit niet gezond was voor mijn broer dat thuis blijven wonen. Maar dan kreeg ik naar mijn hoofd dat ik een puber was die nooit uit de puberteit ging en altijd de discussie aanging. Dit soort gesprekken hebben plaatsgevonden toen ik tussen de 20 en 27 was. Daarna heb ik het opgegeven. Met andere woorden: de ouders in kwestie moeten er ook voor open staan. Dat zie ik bij de moeder van Kees niet echt terug. De vader komt er niet echt tussen: een doodgoede man met wie ik te doen heb omdat de band tussen moeder en zoon te sterk is geworden. Ik schat in dat, als hij het onderwerp woonverziening al ter sprake heeft gebracht, dit is weggewuifd door moeders.
Schrijnend ja, en exemplarisch voor het pamperen van de ouders. Dit en het feit dat hij blijkbaar zo kan doordraaien dat hij z'n moeder mishandelt zonder dat het consequenties heeft (voor zover het lijkt althans in die docu) vond ik wel echt heftig om te zien.quote:Op dinsdag 4 april 2023 20:09 schreef summer2bird het volgende:
Paar dingen trouwens die me nog enorm stoorde in die docu. Die moeder is echt bang voor hem. Ze word helemaal zenuwachtig als er iets gebeurd wat Kees niet leuk vind of wat de reactie van iets op Kees zal zijn.
Dat Kees niet graag met zijn vader praat vind ik ook veel zeggen.
Gaan die ouders met Kees en die begeleidster uit eten, moeten zijn ouders aan een andere tafel zitten terwijl ze allemaal uit eten zijn om Kees zijn verjaardag te vieren.
Dit.quote:Op dinsdag 4 april 2023 19:11 schreef ZanneG het volgende:
Autisme is geen excuus om je als een ongeleid projectiel te gedragen, Ook autisten zijn kneedbaar maar je moet ze niet met fluwelen handschoentjes aanpakken.
Wat is er rijk aan deze mensenquote:Op woensdag 5 april 2023 12:58 schreef roos94 het volgende:
Die familie is trouwens van adel of zo? Rijke mensen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |