abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208718565
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2023 19:26 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Je ziet in alles dat Kees de sociale ontwikkeling heeft van een peuter. Sinds zijn derde staat die ontwikkeling dus helemaal stil, terwijl de verbale en cognitieve ontwikkeling op een relatief normaal volwassen niveau liggen.
Een peuter is niet bij machte om te begrijpen dat bepaald gedrag ongepast is. Honderd schoppen onder zijn reet helpen dus niet, aangezien dit ongeveer Kees’ maximaal haalbare niveau is.
Hem iets aanleren is ook lastig (peuters nemen ook niet van elke volwassene iets aan). Alleen mensen die hij vertrouwt, kunnen hem een repertoire van sociaal wenselijk gedrag bijbrengen.
Het grote probleem van mensen met een beperking en Kees heeft een ernstige beperking is dat hun cognitieve niveau ver af ligt van hun sociaal emotionele ontwikkeling.
Ze kunnen wel heel veel maar ze kunnen niet heel veel aan.

Veel van mijn clienten hebben een sociaal emotionele ontwikkelingsniveau van soms slechts anderhalf.

MAAR autisme of een andere beperking is GEEN excuus voor eindeloos gevloek, gescheld en agressie.

Al onze pedagogen roepen altijd van Ja maar zijn emotionele ontwikkelingsniveau is maar 2 jaar dus hij weet niet beter, maar dat is gewoon niet zo.

Ik ben er echt van overtuigd dat het gros van mijn clienten echt wel beter weet, dan eindeloos gevloek en getier en verbale agressie.

Het is vooral actie reactie dan dat ze echt niet anders kunnen.

Het is ook wel echt hoe je daar van kleins af aan mee om gaat.

Een vriendin van mij heeft een autistische zoon van nu 13 jaar en hij zit op normaal onderwijs en komt goed mee.
Zijn gedrag is nu al een heel stuk beter dan het was toen hij een aantal jaar jonger was.
Zij zegt ook: ik wil hem niet als autistisch kind grootbrengen, met alle excuses voor zijn gedrag.
Dan krijgt hij ook zo n stempel opgeplakt.

Van kleins af aan heeft ze zijn negatieve gedrag begrenst en zijn positieve gedrag beloont. De drift buien die hij als klein kind had heeft hij nauwelijks meer. Zijn leven moet heel voorspelbaar zijn maar als het nu even anders dan anders gaat dan kan hij dat nu handelen.

Zo kan je je autistische kind ook proberen groot te brengen.
pi_208720028
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2023 19:14 schreef ZanneG het volgende:
Als je je kind met een beperking zo opvoedt met het idee dat hij een einde aan zijn leven maakt als jij er niet meer bent, dan heb je het wel heel erg fout gedaan.

Maar het kan ook zo maar zijn dat een persoon met autisme het prima zal doen, na het overlijden van ouders en dat hij misschien zelfs op zal bloeien als hij onder het juk van ouders uit is.

Vaak geeft het wel duidelijkheid, het is juist de onzekerheid die het heel moeilijk maakt.
Maar wanneer het eenmaal is gebeurd dan is het duidelijk en dan kan die persoon ook verder met zijn leven.
Kees is gewoon te lang klein gehouden. Waardoor je nu een man van bijna 60 hebt die op zichzelf gaat wonen in een kast van een huis, en toch liever bij z'n ouders eet/slaapt.
  maandag 10 april 2023 @ 00:04:02 #103
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_208722100
Ik stoor mij vooral aan die kale plek op Kees zijn hoofd. Misschien moet iemand het daar eens op attenderen?
  maandag 10 april 2023 @ 09:36:54 #104
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_208723523
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2023 00:04 schreef damsco het volgende:
Ik stoor mij vooral aan die kale plek op Kees zijn hoofd. Misschien moet iemand het daar eens op attenderen?
Er is altijd nog iemand die zich daaraan stoort. :D
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  Trouwste user 2022 maandag 10 april 2023 @ 15:17:00 #105
7889 tong80
Spleenheup
pi_208726305
Het blijft gewoon gefascineerd apies kijken. _O_

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 10 april 2023 @ 15:29:22 #106
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_208726451
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 15:17 schreef tong80 het volgende:

Ergens is het wel schaamteloos ja. :P
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_208726533
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2023 16:58 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik heb helemaal niets met die Kees. Je kunt duizend keer autisme hebben, maar iedereen weet heel goed dat je je moet gedragen. Iedereen uitvloeken en uitschelden heeft helemaal niets met autisme te maken, maar alles met onbeschoftheid. Dan kan iedereen medelijden hebben met die jongen, maar die Kees moet eens een keer een flinke schop onder zijn reet hebben.
Ken meer mensen met autisme maar die zijn echt wel anders deze vloekende en scheldende Kees wat niets met autisme te maken heeft, hij heeft gewoon geen grenzen geleerd in zijn op opvoeding waar blijkbaar alles mocht want hij was zielig
pi_208726606
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 15:17 schreef tong80 het volgende:

Hopelijk ook een spiegel.
pi_208726718
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 15:37 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ken meer mensen met autisme maar die zijn echt wel anders deze vloekende en scheldende Kees wat niets met autisme te maken heeft, hij heeft gewoon geen grenzen geleerd in zijn op opvoeding waar blijkbaar alles mocht want hij was zielig
Ik denk meer dat ze bang voor hem waren en hem altijd hebben gepleased zodat hij niet 1 van zijn beruchte woede aanvallen zou krijgen. Hij heeft zelfs zijn eigen lieve oude moedertje geslagen. Iedereen om hem heen heeft altijd op eieren gelopen om hem te pleasen en gerust te stellen.

Ze zullen hem vast ook erg zielig hebben gevonden: het arme gehandicapte zielige kindje zoals dat in die tijden heette, waarin autisme nog niet bekend was. Maar ik denk dat het ook een stukje angst voor nieuwe woede aanvallen was en helaas nog steeds is.
pi_208727018
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 15:51 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Ik denk meer dat ze bang voor hem waren en hem altijd hebben gepleased zodat hij niet 1 van zijn beruchte woede aanvallen zou krijgen. Hij heeft zelfs zijn eigen lieve oude moedertje geslagen. Iedereen om hem heen heeft altijd op eieren gelopen om hem te pleasen en gerust te stellen.

Ze zullen hem vast ook erg zielig hebben gevonden: het arme gehandicapte zielige kindje zoals dat in die tijden heette, waarin autisme nog niet bekend was. Maar ik denk dat het ook een stukje angst voor nieuwe woede aanvallen was en helaas nog steeds is.
Dat denk ik ook. Als professioneel hulpverlener kijk jij er uiteraard anders en met meer afstand tegen aan. Maar vind jij ook niet dat dit aspect er wel enorm uitgelicht wordt in die documentaire? Voelt toch als sensatieteevee. Hoeveel jaren is Kees juist gestimuleerd door zijn ouders om te kunnen doen waar hij talent voor heeft? Was dat ook in een tehuis met strikte grenzen tot bloei gekomen?
pi_208727204
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 15:37 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dit. Ik ken ook mensen met autisme. Iemand op het werk liet zich ook zo gaan en hij kreeg een officiële waarschuwing per brief. Het was direct afgelopen. Hij is gewoon heel slecht opgevoed. Feyenoorders die de boel slopen, ik zou hun vader ook niet graag willen ontmoeten. Appel valt nooit ver van de boom. Toen ik die moeder zo zag lachen in de auto nadat Kees Duitsers voor arschloch uitmaakte, wist ik gelijk dat de schuld niet bij Kees lag, maar bij moederlief die nooit grenzen heeft aangeduid bij het opgroeien van haar zoon.
Daarom is hij zo geworden. Als hij vanaf klein jongen was geleerd hoe hij zich moest gedragen, was dit nooit gebeurd.
Kees is een monster hierdoor geworden, en dat heeft niets met autisme te maken.
pi_208727322
[quote]0s.gif Op maandag 10 april 2023 16:11 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat denk ik ook. Als professioneel hulpverlener kijk jij er uiteraard anders en met meer afstand tegen aan. Maar vind jij ook niet dat dit aspect er wel enorm uitgelicht wordt in die documentaire? Voelt toch als sensatieteevee. Hoeveel jaren is Kees juist gestimuleerd door zijn ouders om te kunnen doen waar hij talent voor heeft? Was dat ook in een tehuis met strikte grenzen tot bloei gekomen?
[/quote]

De ouderwetse tehuizen/ gvt s bestaan bijna niet meer.
Ik heb vroeger in een ouderwets gvt gewerkt maar dat is wel uit de tijd.

De visie vd organisatie waar ik werk is om heel erg uit te gaan vd client, zijn wensen te respecteren en aan doelen te werken. Vooral heel erg stimulerend ipv afremmend.

Wat ik wel eens lastig vind, want regelmatig begin je aan een doel onder het mom van 'alles moet maar mogelijk zijn' maar dat is niet altijd realistisch.

Ik wil ook wel eens iets, wat niet mogelijk of realistisch is, dat geldt ook voor clienten.

In een woonvoorziening had Kees wellicht minder zijn grote teken talent kunnen ontplooien maar was er een betere kans geweest dat hij iets socialer was geweest en de het gedrag minder erg dan het nu is.

Of het hem had goed gedaan of niet weten we niet, maar ik vind het wel kwalijk dat er niet aan zijn toekomst is gewerkt. Nu woont hij in feite nog steeds bij zijn ouders en is hij nog geen stap verder.

Ouders en of andere hulpverleners hadden hem moeten voor bereiden op een toekomst zonder hen en dat wat hij gewend is niet voor eeuwig zal duren, zoals dat voor ons allemaal geldt.
pi_208727467
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 16:40 schreef ZanneG het volgende:

[..]
[/b]

De ouderwetse tehuizen/ gvt s bestaan bijna niet meer.
Ik heb vroeger in een ouderwets gvt gewerkt maar dat is wel uit de tijd.

De visie vd organisatie waar ik werk is om heel erg uit te gaan vd client, zijn wensen te respecteren en aan doelen te werken. Vooral heel erg stimulerend ipv afremmend.

Wat ik wel eens lastig vind, want regelmatig begin je aan een doel onder het mom van 'alles moet maar mogelijk zijn' maar dat is niet altijd realistisch.

Ik wil ook wel eens iets, wat niet mogelijk of realistisch is, dat geldt ook voor clienten.

In een woonvoorziening had Kees wellicht minder zijn grote teken talent kunnen ontplooien maar was er een betere kans geweest dat hij iets socialer was geweest en de het gedrag minder erg dan het nu is.

Of het hem had goed gedaan of niet weten we niet, maar ik vind het wel kwalijk dat er niet aan zijn toekomst is gewerkt. Nu woont hij in feite nog steeds bij zijn ouders en is hij nog geen stap verder.

Ouders en of andere hulpverleners hadden hem moeten voor bereiden op een toekomst zonder hen en dat wat hij gewend is niet voor eeuwig zal duren, zoals dat voor ons allemaal geldt.
Snap ik helemaal, maar de aanvallen op zijn (inmiddels misschien oude verwarde demente ) moeder vind ik onterecht, en ja, misschien moest ze lachen om zijn mondelinge woedeaanvallen, zoals met de anti Duitsers repliek. Heeft ze haar hele leven geprobeerd om zijn woedeaanvallen te sederen met zorgen voor een ontspannen omgeving en lachen. Meebewegen noem je dat, kent elke hulpverlener. Dus ik vind die aanvallen op zijn moeder heel erg onterecht.
pi_208727715
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 17:04 schreef ZanneG het volgende:
De tong figuur is precies de reden waarom ik in jaren van lurken nooit enige behoefte voelde om hier te gaan posten en waarom ik pas na 1 jaar na mn registratie de eerste post maakte.

Hoe werkt de negeer functie hier en waar kan ik die vinden?
Oeps! Ik loop ook al wat jaartjes te lurken hier en ja, Tong is een aandachttrekker tot sint-juttemis en uiteindelijk een ban, kennelijk is ie van de alcohol af ofso en kreeg een herkansing met zijn 10 mil one-liners. Maar dan nog, jij laat je toch niet kwetsen door zo'n halve gare, ook jij hebt je grenzen toch?
pi_208727844
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 17:13 schreef ZanneG het volgende:

[..]
ik zeg niet dat ik weg ga, ik wil alleen weten waar de negeer knop hier zit ,zoals dat op alle forums waar ik ben geweest aanwezig is.

ik heb helemaal geen zin om met deze puber enige discussie aan te gaan.

kan iemand mij vertellen hoe je iemand op dit forum moet negeren?
Alleen door het lezen overslaan.
pi_208727884
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 17:14 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Alleen door het lezen overslaan.
meen je dat nou?

is hier geen negeer functie / knop zoals op forums gebruikelijk is?
waarom niet?
pi_208729094
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 18:28 schreef tong80 het volgende:

[..]
Dat wordt de titel van m'n biografie. De onverbeterlijke bestseller. _O_

Goed plan! Kun je ook nog aardig tekenen? Kees wel.
  maandag 10 april 2023 @ 21:37:52 #118
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_208731609
Ik ga ondanks de vervelende sfeer die hier nu heerst ontopic en persoonlijk proberen te reageren.
Ik heb dit weekend "Kees vliegt uit" gekeken en de dag erna "Het Beste voor Kees".

Ik wilde eigenlijk niet kijken omdat het een beetje dichtbij kwam omdat ik ook een autistische zoon heb. Heel anders weer dan Kees natuurlijk, maar toch...

Ik herkende ook wel wat van mezelf in de moeder van Kees. Confrontaties uit de weg gaan, woede-uitbarstingen proberen te voorkomen en dingen gladstrijken en begrip vragen van mijn man en mijn dochter om de zaken niet op de spits te drijven.

Choose your battles noem ik het. Accepteren dat hij binnenshuis zijn nukken en buien heeft, maar er op hameren dat hij buitenshuis de confrontaties uit de weg gaat door weg te lopen als het hem te veel dreigt te worden. Accepteren dat hij lelijk kan doen tegen mij, maar nooit accepteren dat hij de katten pijn doet bijvoorbeeld.

Ik kan me zo voorstellen dat het zo ook een beetje gegaan is tussen Kees en zijn moeder met het verschil dat binnenshuis nu voor iedereen zichtbaar was in de documentaire, waar dat normaal natuurlijk juist niet zo is.

Ik vond het niet makkelijk om te zien en kon ook eerlijk gezegd helemaal niet lachen om Kees. Ik vond het allemaal vooral pijnlijk.

Mijn zoon heeft meegekeken trouwens en begreep Kees heel goed, vooral in de scene waar zijn moeder zo in de war was met die treintijden en Kees boos werd op haar.
Tegelijkertijd begreep mijn zoon niet dat Kees er niet gewoon voor koos om vanaf het station naar huis te lopen, ook al was dat drie kwartier lopen. In die zin vond hij Kees ook wel erg verwend.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Forum Admin maandag 10 april 2023 @ 22:09:19 #119
58651 crew  murp
murp
pi_208731953
Ik heb wat dingen gewist, vanaf hier geeen persoonlijke aanvallen meer }:|
pi_208732697
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 17:16 schreef ZanneG het volgende:

[..]
meen je dat nou?

is hier geen negeer functie / knop zoals op forums gebruikelijk is?
waarom niet?
moet je abonnement kopen, dan kun je wel blokkeren.
pi_208732703
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 21:37 schreef livelink het volgende:
Ik ga ondanks de vervelende sfeer die hier nu heerst ontopic en persoonlijk proberen te reageren.
Ik heb dit weekend "Kees vliegt uit" gekeken en de dag erna "Het Beste voor Kees".

Ik wilde eigenlijk niet kijken omdat het een beetje dichtbij kwam omdat ik ook een autistische zoon heb. Heel anders weer dan Kees natuurlijk, maar toch...

Ik herkende ook wel wat van mezelf in de moeder van Kees. Confrontaties uit de weg gaan, woede-uitbarstingen proberen te voorkomen en dingen gladstrijken en begrip vragen van mijn man en mijn dochter om de zaken niet op de spits te drijven.

Choose your battles noem ik het. Accepteren dat hij binnenshuis zijn nukken en buien heeft, maar er op hameren dat hij buitenshuis de confrontaties uit de weg gaat door weg te lopen als het hem te veel dreigt te worden. Accepteren dat hij lelijk kan doen tegen mij, maar nooit accepteren dat hij de katten pijn doet bijvoorbeeld.

Ik kan me zo voorstellen dat het zo ook een beetje gegaan is tussen Kees en zijn moeder met het verschil dat binnenshuis nu voor iedereen zichtbaar was in de documentaire, waar dat normaal natuurlijk juist niet zo is.

Ik vond het niet makkelijk om te zien en kon ook eerlijk gezegd helemaal niet lachen om Kees. Ik vond het allemaal vooral pijnlijk.

Mijn zoon heeft meegekeken trouwens en begreep Kees heel goed, vooral in de scene waar zijn moeder zo in de war was met die treintijden en Kees boos werd op haar.
Tegelijkertijd begreep mijn zoon niet dat Kees er niet gewoon voor koos om vanaf het station naar huis te lopen, ook al was dat drie kwartier lopen. In die zin vond hij Kees ook wel erg verwend.
Interessante reflectie, ook van je zoon.
pi_208732706
Heeft Kees internet? Is bekend of hij reviews op gaat zoeken en wat dat met hem doet? De verhalen zijn deze keer niet zo mooi natuurlijk (heb zelf nog niet gekeken).

[ Bericht 1% gewijzigd door Jeroboam op 11-04-2023 00:07:58 ]
  maandag 10 april 2023 @ 23:53:17 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208732738
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 23:47 schreef Jeroboam het volgende:
Heeft Kees internet? Is bekend of hij reviews op gaat zoeken en wat dat met hem doet? De verhalen zijn deze keer niet zo mooi natuurlijk (heb zelf nog niet gelezen).
Toen er een groep jongeren langsfietste had hij het er over dat ze hem op Facebook volgen.... ik heb geen Facebook dus dat is wat lastig zoeken, maar dat zou betekenen dat hij internet heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208732810
Mijn god, dat ge-pappie/mammie van 'm.
Vent is bijna 60! En het is oprecht alsof ik mijn neefje van 8 hoor soms. Die ouders zijn/waren echt schuldig aan het huidige gedrag van Kees. Die hebben hem veel te lang ongelofelijk klein gehouden. Hadden ze hem rond z'n 30e - 35e naar een begeleid wonen traject gebonjourd en waren ze 2x per week langsgekomen dan had er nu 100% een hele andere kees gezeten.
pi_208732912
Hier een stukje uit de eerste docu over Kees (‘Trainman’ uit 1997/1998 meen ik) waarin hij zelf uitleg geeft over zijn autisme. Daar heeft hij het ook over zijn ‘verwende’ gedrag maar dat wordt volgens hem verkeerd geïnterpreteerd.

Ik kan de volledige docu helaas niet vinden trouwens, jammer vind ik zelf wel. Toentertijd was hij 32 en ik was benieuwd om te zien hoe hij toen was en zeker in vergelijking met nu.

[ Bericht 0% gewijzigd door proud_mami op 11-04-2023 01:25:17 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')