abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208608828
Nooit gedacht dat mij dat zou overkomen…
Maar mijn jongste dochter van 5j interesseert het echt geen ene f*ck wat de consequentie is, ze ondergaat het gewoon hoe vervelend ook.

Als ouder(s) zijnde hebben wij gewoon geen middelen meer om ons kind bij te brengen wat goed en fout is want ze doet gewoon waar ze zin in heeft…

Geen idee wat ik van jullie verwacht, maar het is soms heel frustrerend als een kind van 5 weer eens de hele dag de situatie domineert en je er gewoon geen grip op hebt…
pi_208608868
1. Laat haar zelf de consequenties van haar handelen ondervinden. Als zij jullie hulp nodig heeft, gewoon niet thuis geven.
2. Ga eens bij de kinderarts te raden.
3. Hoe doet ze het op school? Is ze een uitblinker of juist niet?
pi_208608876
Wat voor dingen doet ze dan precies?
  vrijdag 31 maart 2023 @ 22:32:13 #4
27929 piere
doe mij maar bier
pi_208608889


[ Bericht 100% gewijzigd door MaJo op 03-04-2023 07:46:42 (Doe even normaal ) ]
fok you ja!
pi_208608922
Heb je het bonnetje nog? Hoe lang is de fabrieksgarantie? Heb je destijds een verzekering genomen hiervoor bij aanschaf?
pi_208608938


[ Bericht 100% gewijzigd door MaJo op 03-04-2023 07:47:24 (Geen aandacht geven ) ]
pi_208608951
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:27 schreef Barry1986 het volgende:
Nooit gedacht dat mij dat zou overkomen…
Maar mijn jongste dochter van 5j interesseert het echt geen ene f*ck wat de consequentie is, ze ondergaat het gewoon hoe vervelend ook.

Als ouder(s) zijnde hebben wij gewoon geen middelen meer om ons kind bij te brengen wat goed en fout is want ze doet gewoon waar ze zin in heeft…

Geen idee wat ik van jullie verwacht, maar het is soms heel frustrerend als een kind van 5 weer eens de hele dag de situatie domineert en je er gewoon geen grip op hebt…
Nou is natuurlijk wel de hamvraag wat jullie goed en fout vinden.
  Spellchecker vrijdag 31 maart 2023 @ 22:39:41 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208608957
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:27 schreef Barry1986 het volgende:
Nooit gedacht dat mij dat zou overkomen…
Maar mijn jongste dochter van 5j interesseert het echt geen ene f*ck wat de consequentie is, ze ondergaat het gewoon hoe vervelend ook.

Als ouder(s) zijnde hebben wij gewoon geen middelen meer om ons kind bij te brengen wat goed en fout is want ze doet gewoon waar ze zin in heeft…

Geen idee wat ik van jullie verwacht, maar het is soms heel frustrerend als een kind van 5 weer eens de hele dag de situatie domineert en je er gewoon geen grip op hebt…
Geef eens een voorbeeld?
pi_208609004
Ik hoorde keer van een ouder paar dat als hun kind begon te drammen? Dan moest het kind buiten in de tuin een half uurtje afkoelen in zijn / haar eentje, Nou ja ik heb geen kinderen dus ook geen idee of dit zou gaan werken?

[ Bericht 0% gewijzigd door realnice11 op 31-03-2023 22:52:26 ]
pi_208609096
Waarschuw voor eventuele gevolgen. Laat het na een keer of 3 voor wat het is. Oorzaak en gevolg zijn tot minimaal de 21 jarige leeftijd nog niet volledig te overzien.
Het is vervelend en je voelt je machteloos. Je waarschuwt en benadrukt bepaalde wensen of gedragingen.
Het eigen leven van je kind is ook een belangrijk gegeven. De eigen mening ontwikkelen onder andere. Val maar en krijg pijn. Geen ijsje. Geen nieuwe knuffel.
Daarintegen spontaan wel eens een ijsje of een nieuwe knuffel samen halen ipv bestellen en dan geven. Hier alsjeblieft. Shut up..

Duidelijkheid en regels, grenzen aangeven en zo nu en dan erover laten gaan of in meegaan en uitdagen. Discussies en durven toegeven dat ook je kindje een invalshoek kan hebben die jij niet gezien hebt. Vooral niet te kinderlijk praten met kinderen. Gewoon als een volwassene. Ze begrijpen je beter dan je vermoedt.

Succes en sterkte.
Groet;

Kinderloze man, oud Spw4 en Pabo-er.
O+
Probeer positief te blijven
pi_208609120
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:44 schreef realnice11 het volgende:
Ik hoorde keer van een ouder paar dat als hun kind begon te drammen? Dan moest het kind buiten in de tuin een half uurtje afkoelen in zijn / haar eentje, Nou ja ik heb geen kinderen dus ook geen idee of dit zou gaan werken?
Als het goed koud is en lang genoeg duurt;is hun probleem wel verholpen.
:R
Probeer positief te blijven
pi_208609239
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:56 schreef Edje_NL_ het volgende:
Als het goed koud is en lang genoeg duurt;is hun probleem wel verholpen.

Natuurlijk moet dan wel je tuin veilig zijn? Of uberhaubt een tuin hebben?
pi_208609256
Heb je het gevraagd bij het CJG of het consultatiebureau? Bij vragen of problemen kan een pedagoog ook meekijken.
  Spellchecker vrijdag 31 maart 2023 @ 23:09:08 #14
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208609257
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:30 schreef Hiddendoe het volgende:
1. Laat haar zelf de consequenties van haar handelen ondervinden. Als zij jullie hulp nodig heeft, gewoon niet thuis geven.
2. Ga eens bij de kinderarts te raden.
3. Hoe doet ze het op school? Is ze een uitblinker of juist niet?
Dat doet ze blijkbaar.
pi_208609277
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:39 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nou is natuurlijk wel de hamvraag wat jullie goed en fout vinden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:31 schreef madam-april het volgende:
Wat voor dingen doet ze dan precies?
De standaard dingen die elk kind doet, maar na verloop van tijd snap een kind wel dat er bij een ongewenste actie een vervelend gevolg gekoppeld zit. Maar bij mijn dochter maakt dit echt geen zak uit.

Bv met stiften en potloden overal optekenen.
Eten in de meeste onmogelijke plekken verstoppen.
Auto sleutels verstoppen.
Kleding uitdoen op de meest ongewenste plekken
De fiets pakken rondje door de wijk fietsen…
Spullen toe-eigenen of afpakken.
Blijven etteren en negatieve aandacht vragen bij gezelschap
Etc etc etc

Op school idem.
Uiteraard alles al geprobeerd. Van lief reden begripvol reageren met netjes uitleggen tot direct snoeihard consequenties doorvoeren.

Het interesseert haar allemaal niks. Hoe strenger wij reageren hoe nonchalanter zij als tegenreactie…
En als je weer een goed gesprek hebt knikt ze ja en praat ze je naar de mond en 1min later recht voor je ogen doet ze weer hetzelfde.

We hebben een traject gestart bij de kinder psycholoog maar daar zijn ook enorme wachttijden
pi_208609355
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 23:07 schreef realnice11 het volgende:

[..]
Natuurlijk moet dan wel je tuin veilig zijn? Of uberhaubt een tuin hebben?
Welnee. Mensen die kun kind op deze wijze straffen, hebben vast een koelkast vol koude Schultebrau/ koude Klok. Het is even slikken, maar dat bier kan opgedronken worden en wellicht kan het kind in de koelkast? Na je woede aanval dat het kind ook iets vindt, je bier op is en je geen tuin hebt.
:6
Probeer positief te blijven
pi_208609361
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 23:09 schreef maily het volgende:

[..]
Dat doet ze blijkbaar.
Nou, ze ondervindt 'consequenties' maar er staat niet wat die consequenties zijn en of die consequenties ook daadwerkelijk gelinkt zijn aan haar gedrag of dat het 'consequenties' zijn die ts en zijn vrouw hebben bedacht maar die niet direct uit haar gedrag volgen. (Als je snapt wat ik bedoel)
pi_208609408
Lastig hoor.

Het enige wat ik me kan bedenken is om het kind een afkoelperiode te geven, op de gang of op haar kamer.
Niet met de bedoeling om het probleem op te lossen maar meer voor jezelf zodat de frustratie wat kan zakken.
  Spellchecker vrijdag 31 maart 2023 @ 23:25:39 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208609441
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 23:11 schreef Barry1986 het volgende:

[..]
[..]
De standaard dingen die elk kind doet, maar na verloop van tijd snap een kind wel dat er bij een ongewenste actie een vervelend gevolg gekoppeld zit. Maar bij mijn dochter maakt dit echt geen zak uit.

Bv met stiften en potloden overal optekenen.
Eten in de meeste onmogelijke plekken verstoppen.
Auto sleutels verstoppen.
Kleding uitdoen op de meest ongewenste plekken
De fiets pakken rondje door de wijk fietsen…
Spullen toe-eigenen of afpakken.
Blijven etteren en negatieve aandacht vragen bij gezelschap
Etc etc etc

Op school idem.
Uiteraard alles al geprobeerd. Van lief reden begripvol reageren met netjes uitleggen tot direct snoeihard consequenties doorvoeren.

Het interesseert haar allemaal niks. Hoe strenger wij reageren hoe nonchalanter zij als tegenreactie…
En als je weer een goed gesprek hebt knikt ze ja en praat ze je naar de mond en 1min later recht voor je ogen doet ze weer hetzelfde.

We hebben een traject gestart bij de kinder psycholoog maar daar zijn ook enorme wachttijden
Dit is je jongste dochter.
Hoe is/zijn je andere kind(eren)?
  vrijdag 31 maart 2023 @ 23:28:27 #20
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_208609466
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 23:11 schreef Barry1986 het volgende:

[..]
[..]
De standaard dingen die elk kind doet, maar na verloop van tijd snap een kind wel dat er bij een ongewenste actie een vervelend gevolg gekoppeld zit. Maar bij mijn dochter maakt dit echt geen zak uit.

Bv met stiften en potloden overal optekenen.
Eten in de meeste onmogelijke plekken verstoppen.
Auto sleutels verstoppen.
Kleding uitdoen op de meest ongewenste plekken
De fiets pakken rondje door de wijk fietsen…
Spullen toe-eigenen of afpakken.
Blijven etteren en negatieve aandacht vragen bij gezelschap
Etc etc etc

Op school idem.
Uiteraard alles al geprobeerd. Van lief reden begripvol reageren met netjes uitleggen tot direct snoeihard consequenties doorvoeren.

Het interesseert haar allemaal niks. Hoe strenger wij reageren hoe nonchalanter zij als tegenreactie…
En als je weer een goed gesprek hebt knikt ze ja en praat ze je naar de mond en 1min later recht voor je ogen doet ze weer hetzelfde.

We hebben een traject gestart bij de kinder psycholoog maar daar zijn ook enorme wachttijden
Vijf jaar behoeft nog behoorlijk wat begeleiding, het zijn oppertunistische flikkeren nog op die leeftijd :+

Stiften en potloden wegflikkeren als ze er niet mee om kan gaan na 2 waarschuwingen.
Eten alleen aan tafel.
Zorg dat ze niet bij autosleutels kan.
Hoe kan ze zelf fiets pakken en de deur uit? Belemmer dat, kinderen kunnen met 5 de consequenties nog niet zien of overzien.
Als je spullen niet kan delen of afpakt, dan ga je maar lekker alleen op de gang staan tot je weer normaal kunt doen. Dat snappen ze dan heus wel weer met 5 jaar.

Gok dat je teveel verwacht van haar, duidelijker zijn en strikter in wat er dus niet kan (niet wat er niet mag, maar gewoon echt niet mogelijk laten zijn). Belonen voor wat ze dan top doet binnen die duidelijke kaders.
Met vijf lijken ze heel wat, zeker die meiden, maar eigenlijk zijn het nog behoorlijk kleine en oh zo onzekere zoekende hummels met de kracht en irritatiefactor van full force teringlijers :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_208609475
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 23:09 schreef maily het volgende:

[..]
Dat doet ze blijkbaar.
Hoe consequent is consequent. Roepen dat een week huisarrest aanstaande is, maar na 1 of 2 dagen de 'straf' beëindigen vanwege zielig en goed gedrag is van groot belang.

Daad bij woord. Voor jou /jullie als Pa en Ma en naar haar toe qua duidelijkheid en regels alsvoor haarzelf als kind. Ook zij heeft te maken met het om te moeten gaan met regels en gedragingen. Er is geen diploma te behalen voor het Papa of Mama zijn. Blijf kalm en blijf praten en onderzoeken denk ik. ^O^ :@
Probeer positief te blijven
pi_208609522
Moeten jullie niet opeens weg en onverhoopt een oppas nodig? Maak met het meisje een cake, brood, taart, pizza en praat over wat je aan het doen bent, wat de volgende stap is en hier en daar wat sluimerende opmerkingen maken.


Met de beste bedoelingen.
Groet!!
Probeer positief te blijven
pi_208609523
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 23:19 schreef Edje_NL_ het volgende:
Welnee. Mensen die kun kind op deze wijze straffen,
De ouders die ik dan sprak schopte ook hun kind niet echt de tuin in maar waren van mening dat het kind stilte en natuur en buitenlucht nodig had om even uit een soort spiraal van gedachtes te komen,
pi_208609530
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 23:11 schreef Barry1986 het volgende:

[..]
[..]
De standaard dingen die elk kind doet, maar na verloop van tijd snap een kind wel dat er bij een ongewenste actie een vervelend gevolg gekoppeld zit. Maar bij mijn dochter maakt dit echt geen zak uit.

Bv met stiften en potloden overal optekenen.
Eten in de meeste onmogelijke plekken verstoppen.
Auto sleutels verstoppen.
Kleding uitdoen op de meest ongewenste plekken
De fiets pakken rondje door de wijk fietsen…
Spullen toe-eigenen of afpakken.
Blijven etteren en negatieve aandacht vragen bij gezelschap
Etc etc etc

Op school idem.
Uiteraard alles al geprobeerd. Van lief reden begripvol reageren met netjes uitleggen tot direct snoeihard consequenties doorvoeren.

Het interesseert haar allemaal niks. Hoe strenger wij reageren hoe nonchalanter zij als tegenreactie…
En als je weer een goed gesprek hebt knikt ze ja en praat ze je naar de mond en 1min later recht voor je ogen doet ze weer hetzelfde.

We hebben een traject gestart bij de kinder psycholoog maar daar zijn ook enorme wachttijden
Ze is 5, grenzen opzoeken hoort daar gewoon bij. Maar veel van de dingen die je opnoemt zijn ook echt gewoon heel makkelijk te voorkomen. Zorg dat de stiften en potloden opgeborgen liggen en dat je toezicht houdt wanneer ze gaat tekenen. Blijf erbij als ze eten heeft zodat ze het niet kan verstoppen. Berg je sleutels op, op een plek waar zij er niet bij kan.
Het feit dat het überhaupt mogelijk is voor haar om zonder dat jullie het merken haar fiets te pakken en erop weg te fietsen vind ik trouwens echt enorm verontrustend.. :X Daarin zit imo bovendien direct de verklaring voor haar gedrag, ze schreeuwt om aandacht en de enige manier voor haar om die te krijgen is door zich te misdragen.. Want als het voor haar mogelijk is om zomaar haar fiets te pakken en een rondje door de wijk te fietsen, dan letten jullie gewoon echt niet goed op haar. Ze is 5!!
  Spellchecker vrijdag 31 maart 2023 @ 23:39:39 #25
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208609551
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 23:36 schreef madam-april het volgende:

[..]
Ze is 5, grenzen opzoeken hoort daar gewoon bij. Maar veel van de dingen die je opnoemt zijn ook echt gewoon heel makkelijk te voorkomen. Zorg dat de stiften en potloden opgeborgen liggen en dat je toezicht houdt wanneer ze gaat tekenen. Blijf erbij als ze eten heeft zodat ze het niet kan verstoppen. Berg je sleutels op, op een plek waar zij er niet bij kan.
Het feit dat het überhaupt mogelijk is voor haar om zonder dat jullie het merken haar fiets te pakken en erop weg te fietsen vind ik trouwens echt enorm verontrustend.. :X Daarin zit imo bovendien direct de verklaring voor haar gedrag, ze schreeuwt om aandacht en de enige manier voor haar om die te krijgen is door zich te misdragen.. Want als het voor haar mogelijk is om zomaar haar fiets te pakken en een rondje door de wijk te fietsen, dan letten jullie gewoon echt niet goed op haar. Ze is 5!!
Dit!!!
pi_208609653
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 23:36 schreef realnice11 het volgende:

[..]
De ouders die ik dan sprak schopte ook hun kind niet echt de tuin in maar waren van mening dat het kind stilte en natuur en buitenlucht nodig had om even uit een soort spiraal van gedachtes te komen,
Dat is bewonderingswaardig. Het samen ondernemen, exploreren en ontdekken is mooi. Ach iedereen doet het op zijn of haar eigen manier en ideeën. Ik weet ook niet waar ik over praat. Ik heb helaas geen kinderen, maar ik heb wel een aantal klassen geleid. Van groep 2 tot 8 en daarna 2 jaar op het Mbo een beetje meten is weten cursus mogen geven.
Als leraar heb je een hele andere band met een kind dan als ouder, dat begrijp ik goed.
Ik vind het wel mooi dat als je het vertrouwen kan pakken er genoeg te bespreken is.
Maar ja, dat is met volwassenen net zo alleen die zijn nog koppiger of nog naïever.
:@
Probeer positief te blijven
pi_208609773
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:44 schreef realnice11 het volgende:
Ik hoorde keer van een ouder paar dat als hun kind begon te drammen? Dan moest het kind buiten in de tuin een half uurtje afkoelen in zijn / haar eentje, Nou ja ik heb geen kinderen dus ook geen idee of dit zou gaan werken?
Een kind dat duidelijk schreeuwt om aandacht voor straf juist aandacht ontzeggen is serieus het slechtste en meest schadelijke wat je kunt doen.
pi_208609868
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 23:36 schreef realnice11 het volgende:

[..]
De ouders die ik dan sprak schopte ook hun kind niet echt de tuin in maar waren van mening dat het kind stilte en natuur en buitenlucht nodig had om even uit een soort spiraal van gedachtes te komen,
Je beschrijft het format van 'van etter tot engel'.. :')
pi_208609950
Een kind van 5 dat op eigen houtje de fiets kan pakken, daar gaat inderdaad iets mis.

Bij mij thuis mogen de kinderen alleen in de keuken of eetkamer aan tafel eten, dat heeft sowieso een hoop positieve kanten, naast het feit dat je dan controle houdt over waar de cherrytomaatjes in blijven steken. Een kind van 5 moet je niet aan de wandel laten met eten.

Stiften enzo, aan tafel. Rondlopen ermee moet uit den boze zijn.

Het zijn allemaal geen gekke gedragingen voor een kind van 5, maar je hebt zelf controle over hoe snel ze in de gelegenheid komt.
-nee-
pi_208610780
Mijn moeder had me allang geklapt.
pi_208611046
Mooi hè ze heeft een eigen karakter.
Vraag jezelf eens af of jullie zelf het wel goed doen/realistisch zijn. Hou jezelf een spiegel voor.
pi_208611318
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:30 schreef Hiddendoe het volgende:
1. Laat haar zelf de consequenties van haar handelen ondervinden. Als zij jullie hulp nodig heeft, gewoon niet thuis geven.
Want dan kan ze afkijken hoe het niet moet?

Verder valt er denk weinig over te zeggen maar zou ik zeggen als je (bijna) wanhopig bent, zoek hulp.
  zaterdag 1 april 2023 @ 08:34:38 #33
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_208611633
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 23:36 schreef madam-april het volgende:

[..]
Ze is 5, grenzen opzoeken hoort daar gewoon bij. Maar veel van de dingen die je opnoemt zijn ook echt gewoon heel makkelijk te voorkomen. Zorg dat de stiften en potloden opgeborgen liggen en dat je toezicht houdt wanneer ze gaat tekenen. Blijf erbij als ze eten heeft zodat ze het niet kan verstoppen. Berg je sleutels op, op een plek waar zij er niet bij kan.
Het feit dat het überhaupt mogelijk is voor haar om zonder dat jullie het merken haar fiets te pakken en erop weg te fietsen vind ik trouwens echt enorm verontrustend.. :X Daarin zit imo bovendien direct de verklaring voor haar gedrag, ze schreeuwt om aandacht en de enige manier voor haar om die te krijgen is door zich te misdragen.. Want als het voor haar mogelijk is om zomaar haar fiets te pakken en een rondje door de wijk te fietsen, dan letten jullie gewoon echt niet goed op haar. Ze is 5!!
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 april 2023 00:24 schreef Marsenal het volgende:
Een kind van 5 dat op eigen houtje de fiets kan pakken, daar gaat inderdaad iets mis.

Bij mij thuis mogen de kinderen alleen in de keuken of eetkamer aan tafel eten, dat heeft sowieso een hoop positieve kanten, naast het feit dat je dan controle houdt over waar de cherrytomaatjes in blijven steken. Een kind van 5 moet je niet aan de wandel laten met eten.

Stiften enzo, aan tafel. Rondlopen ermee moet uit den boze zijn.

Het zijn allemaal geen gekke gedragingen voor een kind van 5, maar je hebt zelf controle over hoe snel ze in de gelegenheid komt.
Denken jullie nou echt dat TS dat allemaal nog nooit geprobeerd heeft? Stiften bovenop de kast leggen, alles opbergen...
Iemand vroeg voorbeelden en TS geeft voorbeelden.

Maar ook als stiften op de kast liggen mag ze vast wel eens een keertje kleuren als ze daarom vraagt. En hoewel TS en zijn partner er vast steeds naast zitten loop je toch op enig moment naar de keuken voor een glas drinken en dan kan het al gebeurd zijn...

Ik vind het nogal niet een aanname dat het kind schreeuwt om aandacht.
Het feit dat TS hier zijn vraag stelt en de manier waarop (de openingszin vind ik echt heel veelzeggend!) maakt volgens mij duidelijk dat TS zijn kind helemaal niet aan haar lot over laat en dat ze er echt flink mee bezig zijn. -O-
Zeker de toevoeging dat het probleem zich ook op school voordoet zegt toch ook iets? Of negeert de leekracht het kind daar ook stelselmatig? Dat zal toch zeker niet?

Dat het onbestaanbaar zou zijn dat een kind van 5 zelf de fiets pakt. Zitten die van jullie dan met een ketting aan de eettafel vastgeklonken ofzo? :? Zo'n fietsje kan toch gewoon in de tuin liggen en voor een kind van 5 zou je tuinhek niet meer met tig sloten en dingen dicht HOEVEN te zitten. En de meeste kinderen fietsen dan een rondje om het plein en niet verder... Niks mis mee toch?

TS, ik denk dat jullie er goed aan doen hulp te zoeken want het klinkt mij inderdaad in de oren als een kind dat niet reageert op de normale aanpak van aanspreken en corrigeren en ik kan me heel goed voorstellen dat jullie ondertussen met de handen in het haar zitten.
Goed dat je hier je hart lucht, maar verwacht niet direct van iedereen sympathie want iedereen weet het altijd beter en hun kind doet dat nooit. :')

Ja, ik ben daar geweest waar TS was en ik wist echt wel wat opvoeden was en na tig trainingen en cursussen en weetikveel lukte het alsnog niet.
Soms is dat zo... soms heeft een kind echt een karakter dat veel meer vergt dan een gewone aanpak, en dan nog niet...
Fijn dan ook al die andere ouders die schamper naar je kijken en er heilig van overtuigd zijn dat jij het als ouder gewoon echt verkeerd aanpakt.
'Want die van mij heb ik zoiets echt nog nooit zien doen, je moet gewoon 'even' ditofdat, en anders 'even' ditofdat en dan is er geen vuiltje meer aan de lucht. :') En bedankt he... -O-

[ Bericht 3% gewijzigd door BE op 01-04-2023 08:40:51 ]
***
pi_208611755
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 08:34 schreef BE het volgende:

[..]
[..]
Denken jullie nou echt dat TS dat allemaal nog nooit geprobeerd heeft? Stiften bovenop de kast leggen, alles opbergen...
Iemand vroeg voorbeelden en TS geeft voorbeelden.

Maar ook als stiften op de kast liggen mag ze vast wel eens een keertje kleuren als ze daarom vraagt. En hoewel TS en zijn partner er vast steeds naast zitten loop je toch op enig moment naar de keuken voor een glas drinken en dan kan het al gebeurd zijn...

Ik vind het nogal niet een aanname dat het kind schreeuwt om aandacht.
Het feit dat TS hier zijn vraag stelt en de manier waarop (de openingszin vind ik echt heel veelzeggend!) maakt volgens mij duidelijk dat TS zijn kind helemaal niet aan haar lot over laat en dat ze er echt flink mee bezig zijn. -O-
Zeker de toevoeging dat het probleem zich ook op school voordoet zegt toch ook iets? Of negeert de leekracht het kind daar ook stelselmatig? Dat zal toch zeker niet?

Dat het onbestaanbaar zou zijn dat een kind van 5 zelf de fiets pakt. Zitten die van jullie dan met een ketting aan de eettafel vastgeklonken ofzo? :? Zo'n fietsje kan toch gewoon in de tuin liggen en voor een kind van 5 zou je tuinhek niet meer met tig sloten en dingen dicht HOEVEN te zitten. En de meeste kinderen fietsen dan een rondje om het plein en niet verder... Niks mis mee toch?

TS, ik denk dat jullie er goed aan doen hulp te zoeken want het klinkt mij inderdaad in de oren als een kind dat niet reageert op de normale aanpak van aanspreken en corrigeren en ik kan me heel goed voorstellen dat jullie ondertussen met de handen in het haar zitten.
Goed dat je hier je hart lucht, maar verwacht niet direct van iedereen sympathie want iedereen weet het altijd beter en hun kind doet dat nooit. :')

Ja, ik ben daar geweest waar TS was en ik wist echt wel wat opvoeden was en na tig trainingen en cursussen en weetikveel lukte het alsnog niet.
Soms is dat zo... soms heeft een kind echt een karakter dat veel meer vergt dan een gewone aanpak, en dan nog niet...
Fijn dan ook al die andere ouders die schamper naar je kijken en er heilig van overtuigd zijn dat jij het als ouder gewoon echt verkeerd aanpakt.
'Want die van mij heb ik zoiets echt nog nooit zien doen, je moet gewoon 'even' ditofdat, en anders 'even' ditofdat en dan is er geen vuiltje meer aan de lucht. :') En bedankt he... -O-

Eens met alles.
pi_208639657
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 08:34 schreef BE het volgende:

[..]
[..]
Denken jullie nou echt dat TS dat allemaal nog nooit geprobeerd heeft? Stiften bovenop de kast leggen, alles opbergen...
Iemand vroeg voorbeelden en TS geeft voorbeelden.

Goed dat je hier je hart lucht, maar verwacht niet direct van iedereen sympathie want iedereen weet het altijd beter en hun kind doet dat nooit. :')

In dat geval zou niemand aan niemand advies kunnen geven; als je advies/tips geeft doe je je altijd voor als iemand die het beter weet. Die regels werken voor die ouders wel en dat projecteren ze - met ongetwijfeld de beste bedoelingen - op een ander. Je kunt het ook interpreteren als 'dit is hoe wij het doen, kijk of het werkt bij jou'. Is toch niet gek :?

Het is dan altijd nog aan de ander om er wel of niet iets mee te doen. Is toch grotendeels de bedoeling van een forum? Verschillende inzichten verwerven en vanuit daar vervolgstappen?
  maandag 3 april 2023 @ 11:44:19 #36
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_208639894
Ga een keer een rondje lopen met haar op een internaat.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  maandag 3 april 2023 @ 12:01:25 #37
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_208640082
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 11:23 schreef DjVero het volgende:

[..]
In dat geval zou niemand aan niemand advies kunnen geven; als je advies/tips geeft doe je je altijd voor als iemand die het beter weet. Die regels werken voor die ouders wel en dat projecteren ze - met ongetwijfeld de beste bedoelingen - op een ander. Je kunt het ook interpreteren als 'dit is hoe wij het doen, kijk of het werkt bij jou'. Is toch niet gek :?

Het is dan altijd nog aan de ander om er wel of niet iets mee te doen. Is toch grotendeels de bedoeling van een forum? Verschillende inzichten verwerven en vanuit daar vervolgstappen?
Zeker. Helemaal eens. Het ging mij om de manier waarop. Bijv.
quote:
Maar veel van de dingen die je opnoemt zijn ook echt gewoon heel makkelijk te voorkomen.
Als dat echt zo makkelijk was had TS niet het topic geopend op de manier waarop hij het opende.
***
pi_208640603
Bedankt voor de reacties.
Het valt mij op dat er mensen nogal veroordelend zijn over "de fiets pakken en rondje dorp gaan", zonder wetende te zijn over de context. Ik zal hier iets meer toelichting over geven.

Wij wonnen landelijk, in een dorp, veel grond om het huis aan een rustige weg. De kinderen kunnen heerlijk buiten spelen en rond om het huis fietsen. Dit vinden ze heerlijk en wij genieten er van. Met als 1 voorwaarde. Ga nooit de straat op, laat staan de straat uit fietsen. Anders volgen er consequenties.
Uiteraard overschrijd elke kind dat een keer. Dat is grenzen verkennen. Maar na 1 a 2 keer snappen ze de actie/gevolg. Een kind van 5 ook.
Maar voor altijd de fiets afnemen is ook niet realistisch. Dus na verloop van tijd komt na goed gedrag die fiets weer terug. En moet je het kind gevoel geven dat je haar vertrouwd. Alleen mijn dochter van 5 is zoooooo koppig. Dat ze de consequentie gewoon elke keer weeeer ondergaat. En dit geldt voor elke situatie.

Zo ging ze onlangs in haar pyajama naar school omdat ze weigerde zich aan te kleden. Op school wordt ze aangekeken maar ze geeft geen fuck. In haar school tasje heb ik dan wel de kleding meegegeven. Maar die gaat niet aan....

Het gebeurt ook dat ze 3 dagen lang niet eet omdat het haar niet aan staat. Je hoort het al. Wij geven niet toe. Gewoon wat de pot schaft.
Of ze krijgt pannenkoeken, haar lievelingsgerecht. Maar dat zit er niet genoeg poedersuiker op, en dan schuift ze het weg en eet ze geen hap meer. allemaal "prima", haar keus, maar lastig is het wel.

Dan kom je dus op het punt dat straffen geen zin meert heeft. Ook merk je dat het met praten niet binnenkomt....
Van streng tot heel kinderlijk, van heel meisjesachtig tot heel jongensachtig etc etc.
En dan sta je soms echt met de rug tegen de muur want ze doet gewoon waar ze zelf zin in heeft.... Zo'n kind noemen ze "strong willend kind". Zoek het maar eens op....

Dat is echt super frustrerend. Onze oudere 2 kids luisteren goed, maar soms ook niet. Maar dat is normaal en dan krijgen ze op hun donder en dan doen ze het niet weer. Gewoon zoals het hoort.
Dus ik kan wel zeggen dat wij geen "onervaren" ouders zijn, maar de juiste handvaten kunnen wij bij onze jongste dochter nog niet vinden...
pi_208641024
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 12:52 schreef Barry1986 het volgende:
Bedankt voor de reacties.
Het valt mij op dat er mensen nogal veroordelend zijn over "de fiets pakken en rondje dorp gaan", zonder wetende te zijn over de context. Ik zal hier iets meer toelichting over geven.

Wij wonnen landelijk, in een dorp, veel grond om het huis aan een rustige weg. De kinderen kunnen heerlijk buiten spelen en rond om het huis fietsen. Dit vinden ze heerlijk en wij genieten er van. Met als 1 voorwaarde. Ga nooit de straat op, laat staan de straat uit fietsen. Anders volgen er consequenties.
Uiteraard overschrijd elke kind dat een keer. Dat is grenzen verkennen. Maar na 1 a 2 keer snappen ze de actie/gevolg. Een kind van 5 ook.
Maar voor altijd de fiets afnemen is ook niet realistisch. Dus na verloop van tijd komt na goed gedrag die fiets weer terug. En moet je het kind gevoel geven dat je haar vertrouwd. Alleen mijn dochter van 5 is zoooooo koppig. Dat ze de consequentie gewoon elke keer weeeer ondergaat. En dit geldt voor elke situatie.

Zo ging ze onlangs in haar pyajama naar school omdat ze weigerde zich aan te kleden. Op school wordt ze aangekeken maar ze geeft geen fuck. In haar school tasje heb ik dan wel de kleding meegegeven. Maar die gaat niet aan....

Het gebeurt ook dat ze 3 dagen lang niet eet omdat het haar niet aan staat. Je hoort het al. Wij geven niet toe. Gewoon wat de pot schaft.
Of ze krijgt pannenkoeken, haar lievelingsgerecht. Maar dat zit er niet genoeg poedersuiker op, en dan schuift ze het weg en eet ze geen hap meer. allemaal "prima", haar keus, maar lastig is het wel.

Dan kom je dus op het punt dat straffen geen zin meert heeft. Ook merk je dat het met praten niet binnenkomt....
Van streng tot heel kinderlijk, van heel meisjesachtig tot heel jongensachtig etc etc.
En dan sta je soms echt met de rug tegen de muur want ze doet gewoon waar ze zelf zin in heeft.... Zo'n kind noemen ze "strong willend kind". Zoek het maar eens op....

Dat is echt super frustrerend. Onze oudere 2 kids luisteren goed, maar soms ook niet. Maar dat is normaal en dan krijgen ze op hun donder en dan doen ze het niet weer. Gewoon zoals het hoort.
Dus ik kan wel zeggen dat wij geen "onervaren" ouders zijn, maar de juiste handvaten kunnen wij bij onze jongste dochter nog niet vinden...
Het klinkt erg pittig.

Ik weet niet of jullie al geprobeerd hebben wat losser met situaties om te gaan? Bijvoorbeeld zelf poedersuiker op haar pannenkoeken te laten strooien (tot een zekere hoeveelheid uiteraard)? Met avondeten mee laten helpen? Zelf een vleesje laten uitkiezen in de winkel voor bij het avondeten? En met kleding zelf kleding laten uit kiezen? Ook in de winkel?

Ze wilt duidelijk controle hebben als ik het zo lees. Misschien haar daarin een beetje tegemoet komen zonder dat je gelijk alle controle geeft. Soort van pick your battles.

Succes!
pi_208644344
Hebben jullie al eens gekeken of jullie kind mogelijk autisme heeft?
pi_208644529
Zo de knetter TS! Dat is idd een pittige, zeker als jullie deze problemen niet hebben met de 2 oudere kinderen is dit iets waar ik zeker een ervaringsdeskundige voor in de arm zou nemen en eventueel een kinderpsycholoog die jullie en jullie kind eens kan observeren en daarvanuit suggesties kan geven.
Just say hi!
  maandag 3 april 2023 @ 19:45:41 #42
338319 ZarB
Piña colada
pi_208645725
Ze is 5 dus daar kun je al best wel aardig mee communiceren. Weten jullie waarom ze dit doet? Zo afgaande op je verhaal zou ik denken: ze weet dat ze er aandacht mee krijgt. En negatieve aandacht is ook aandacht. Hoe is er verhouding t.o.v. de positieve aandacht die ze krijgt? Vragen de andere kinderen veel aandacht? Grenzsn opzoeken beginnen kinderen al héél erg jong mee en dat blijven ze doen, maar met 5 jaar zouden ze niet zo heel extreem meer grenzen opzoeken tenzij dat gedrag echt een duidelijke functie heeft. Nog meer aandacht nodig óf toch grenzen die niet duidelijk zijn/te inconsequent gehanteerd worden.

Maar hoe dan ook, als het jullie teveel wordt en het gaat ook op school niet goed, dan altijd aan de bel trekken. Dat hoeft niet gelijk bij een psycholoog, maar kan ook laagdrempelig vanuit het cb, intern begeleider of opvoedingspunt. Die zijn vaak wel makkelijk bereikbaar. Gewoon dat iemand even objectief met jullie mee kijkt.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  maandag 3 april 2023 @ 19:50:40 #43
338319 ZarB
Piña colada
pi_208645817
Hoe is het contact met leeftijdsgenootjes?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_208647446
Wij lopen op dit moment ook in een onderzoekstraject bij een kinder(psychologisch)kliniek.

De intake was erg fijn en ze hebben goed naar ons geluisterd. We hebben in totaal 4 terugkom dagen waarbij ze haar (en ons) op allerlei manieren “onderzoeken/bestuderen”.
We hebben inmiddels 1 dag gehad en die dag was ze weer lekker eigenwijs naar de begeleider haha.

Geeft stiekem wel voldoening dat ze buitenhuis zich hetzelfde gedraagt. Je hoort het namenlijk wel eens anders. Dat lijkt me nog frustrerender.

Ze heeft verder niet echt vriendinnetjes. Maar wordt ook niet echt buitengesloten want door haar dominantie perst ze zichzelf er wel tussen.
Tevens heeft ze ook een hele sociale zachte kant die ze vooral laat zien als anderen geëmotioneerd zijn. Dan komt ze troosten en hulp bieden. Dat is echt een warme eigenschap.

Autisme is gelukkig al uitgesloten. Wel zien ze tekenen van ADHD. Maar pas op het eind krijgen we alles te horen want er zijn tegenwoordig zoveel stempels verdienen…

Ook zijn we ons heel bewust van het negatief en positief aandacht zoeken. Maar helaas gaat koppig gedraag vaak gepaard met negativiteit
  maandag 3 april 2023 @ 21:59:21 #45
338319 ZarB
Piña colada
pi_208647787
Fijn dat jullie je gehoord voelen so far. Uiteindelijk is (vind ik) de stempel niet zo belangrijk, maar moet er vooral goed gekeken naar wat jullie/zij nodig heeft als hulp en ondersteuning. Het gevaar in diagnoses vind ik altijd, zeker bij jonge kinderen, dat ál het gedrag al snel verklaard wordt vanuit de diagnose en als pathologisch (afwijkend, abnormaal, ziek) wordt gezien terwijl er ook nog zoveel normaal kindergedrag is wat voor ouders niet altijd makkelijk is en waar niet weer direct een hulpverleningsmethode op losgelaten hoeft te worden.

Veel succes en blijf om hulp vragen als jullie er (even) niet uitkomen!
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  maandag 3 april 2023 @ 22:40:53 #46
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208648442
Jullie kleine meid heeft in ieder geval al jong geleerd om standvastig te zijn, dat moet je haar nageven :+ .

_O_

Ik herken elementen van je verhaal. Je kunt wel proberen om er omheen te werken door stiften te verstoppen en de boel goed af te zetten. Maar ze vinden wel iets om mee te klieren. De vraag is, waarom is ze zo aan het klieren? Hoe ligt zij binnen het gezin?

Succes TS!
Resistance is futile.
pi_208648598
Dit topic heeft mij ertoe aangezet om te registreren want ik wilde nu toch écht reageren terwijl ik al jaren alleen maar meelees.

Ik heb niet dé tip voor je maar wilde je alleen een hart onder de riem steken.

Het lijkt namelijk alsof je over mijn dochter schrijft. Mijn dochter is 3,5 jaar dus wel stuk jonger maar kan mij voorstellen dat gedrag bij jouw dochter ook niet op 1 op andere dag begon.

Vanuit de opvang is er een jaar geleden al een keer aan de bel getrokken en ze is toen ook geobserveerd. Daar zijn geen bijzonderheden uitgekomen waar wij wat mee konden in die zin in aanpassingen of tips qua aanpak mbt opvoeden.

Zo zijn we nu weer een jaar verder en het karakter met bijbehorend gedrag komt nu nog “beter” tot uiting.
Ook bij de opvang komen ze niet verder en vanuit hen is er ook weer aan de bel getrokken terwijl daar zéér toegewijde, betrokken en ervaren mensen zitten.

In eerste instantie dachten wij ook elke keer “pittig meisje”, “kind met karakter en sterke eigen wil en “ieder kind is anders”. etc.etc.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met alle tips en adviezen die ik inmiddels gekregen heb of dat mensen zeggen “ja maar zo zijn alle kleine kinderen” en zo verder.

Consequent zijn en dan komt het vast wel een keer goed, dachten wij.

Maar goed, er hebben weer observaties plaatsgevonden en ook daar komt niet echt iets uit waar wij op dit moment wat mee kunnen. We zitten nog in het traject en ze is ook nog zo jong.

Ontwikkelingsvoorsprong is al diverse malen genoemd maar ook daar kunnen we nu nog niets mee en ik krijg/kreeg altijd vlekken in mijn nek als ik zoiets in mijn omgeving hoorde haha.

Mijn kind (en jouw kind vast ook) is echt fantastisch! Ze is al zo ontzettend veel op zoveel vlakken en heel intens en intensief op heel veel vlakken maar ook echt meer dan een hand vol (en ze is niet alleen in ons huishouden) en daar zit ze zichzelf mee dwars en ons soms ook. Ik vind het niet altijd even makkelijk maar ze is wel míjn dochter ;-)

Je hebt hier helemaal niets aan maar alleen een berichtje van een ouder die, zoals het lijkt, in hetzelfde schuitje zit.
pi_208648627
quote:
7s.gif Op maandag 3 april 2023 22:40 schreef Seven. het volgende:
Jullie kleine meid heeft in ieder geval al jong geleerd om standvastig te zijn, dat moet je haar nageven :+ .

_O_

Ik heb al regelmatig gehoord dat mijn dochter veel karaktereigenschappen heeft waar ze later heel veel aan heeft.. nou, dolletjes haha.
  maandag 3 april 2023 @ 23:08:08 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208648733
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 22:56 schreef Voorwaarden het volgende:

[..]
Ik heb al regelmatig gehoord dat mijn dochter veel karaktereigenschappen heeft waar ze later heel veel aan heeft.. nou, dolletjes haha.
En dan zul je zien dat ze zich ontwikkelt tot een hele relaxte en meegaande volwassene :+ .

Ik heb ook een kind die niet te stoppen is. 2,5 is hij. Geen typisch ettertje maar hij is nergens bang voor en vliegt dus overal op af. En bij frustratie stampen op de tablet en slaan en gooien. De hoop is gevestigd op leren praten, dat vindt hij moeilijk. Hopelijk straks wat makkelijker als we gesprekken kunnen voeren, maar ik hou m'n hart vast. Tot die tijd reageer ik maar geduldig en empathisch.
Resistance is futile.
pi_208649029
Ik heb geen ervaring hiermee, maar in de categorie ‘baat het niet dan schaadt het niet’ zou ik eens 1 op 1 iets met haar ondernemen, en dan juist iets wat niet heel bijzonder is, maar gewoon leuk. Naar het bos, kinderboerderij, een stuk samen fietsen… en dan tijdens het kletsen gewoon eens aan haar vragen waarom ze sommige dingen doet, en of ze een manier weet om te zorgen dat ze dat soort dingen niet meer doet want dat doen is gevaarlijk/kost geld om te repareren/andere reden. De meeste 5-jarigen kun je prima een dergelijk gesprek mee voeren. (Of dat wat oplevert is dus wel de vraag, maar alle beetjes helpen, zeker bij weinig extra inspanning daarvoor).
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')