Dat is bewonderingswaardig. Het samen ondernemen, exploreren en ontdekken is mooi. Ach iedereen doet het op zijn of haar eigen manier en ideeën. Ik weet ook niet waar ik over praat. Ik heb helaas geen kinderen, maar ik heb wel een aantal klassen geleid. Van groep 2 tot 8 en daarna 2 jaar op het Mbo een beetje meten is weten cursus mogen geven.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 23:36 schreef realnice11 het volgende:
[..]
De ouders die ik dan sprak schopte ook hun kind niet echt de tuin in maar waren van mening dat het kind stilte en natuur en buitenlucht nodig had om even uit een soort spiraal van gedachtes te komen,
Een kind dat duidelijk schreeuwt om aandacht voor straf juist aandacht ontzeggen is serieus het slechtste en meest schadelijke wat je kunt doen.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 22:44 schreef realnice11 het volgende:
Ik hoorde keer van een ouder paar dat als hun kind begon te drammen? Dan moest het kind buiten in de tuin een half uurtje afkoelen in zijn / haar eentje, Nou ja ik heb geen kinderen dus ook geen idee of dit zou gaan werken?
Je beschrijft het format van 'van etter tot engel'..quote:Op vrijdag 31 maart 2023 23:36 schreef realnice11 het volgende:
[..]
De ouders die ik dan sprak schopte ook hun kind niet echt de tuin in maar waren van mening dat het kind stilte en natuur en buitenlucht nodig had om even uit een soort spiraal van gedachtes te komen,
Want dan kan ze afkijken hoe het niet moet?quote:Op vrijdag 31 maart 2023 22:30 schreef Hiddendoe het volgende:
1. Laat haar zelf de consequenties van haar handelen ondervinden. Als zij jullie hulp nodig heeft, gewoon niet thuis geven.
quote:Op vrijdag 31 maart 2023 23:36 schreef madam-april het volgende:
[..]
Ze is 5, grenzen opzoeken hoort daar gewoon bij. Maar veel van de dingen die je opnoemt zijn ook echt gewoon heel makkelijk te voorkomen. Zorg dat de stiften en potloden opgeborgen liggen en dat je toezicht houdt wanneer ze gaat tekenen. Blijf erbij als ze eten heeft zodat ze het niet kan verstoppen. Berg je sleutels op, op een plek waar zij er niet bij kan.
Het feit dat het überhaupt mogelijk is voor haar om zonder dat jullie het merken haar fiets te pakken en erop weg te fietsen vind ik trouwens echt enorm verontrustend.. Daarin zit imo bovendien direct de verklaring voor haar gedrag, ze schreeuwt om aandacht en de enige manier voor haar om die te krijgen is door zich te misdragen.. Want als het voor haar mogelijk is om zomaar haar fiets te pakken en een rondje door de wijk te fietsen, dan letten jullie gewoon echt niet goed op haar. Ze is 5!!
Denken jullie nou echt dat TS dat allemaal nog nooit geprobeerd heeft? Stiften bovenop de kast leggen, alles opbergen...quote:Op zaterdag 1 april 2023 00:24 schreef Marsenal het volgende:
Een kind van 5 dat op eigen houtje de fiets kan pakken, daar gaat inderdaad iets mis.
Bij mij thuis mogen de kinderen alleen in de keuken of eetkamer aan tafel eten, dat heeft sowieso een hoop positieve kanten, naast het feit dat je dan controle houdt over waar de cherrytomaatjes in blijven steken. Een kind van 5 moet je niet aan de wandel laten met eten.
Stiften enzo, aan tafel. Rondlopen ermee moet uit den boze zijn.
Het zijn allemaal geen gekke gedragingen voor een kind van 5, maar je hebt zelf controle over hoe snel ze in de gelegenheid komt.
Eens met alles.quote:Op zaterdag 1 april 2023 08:34 schreef BE het volgende:
[..]
[..]
Denken jullie nou echt dat TS dat allemaal nog nooit geprobeerd heeft? Stiften bovenop de kast leggen, alles opbergen...
Iemand vroeg voorbeelden en TS geeft voorbeelden.
Maar ook als stiften op de kast liggen mag ze vast wel eens een keertje kleuren als ze daarom vraagt. En hoewel TS en zijn partner er vast steeds naast zitten loop je toch op enig moment naar de keuken voor een glas drinken en dan kan het al gebeurd zijn...
Ik vind het nogal niet een aanname dat het kind schreeuwt om aandacht.
Het feit dat TS hier zijn vraag stelt en de manier waarop (de openingszin vind ik echt heel veelzeggend!) maakt volgens mij duidelijk dat TS zijn kind helemaal niet aan haar lot over laat en dat ze er echt flink mee bezig zijn.
Zeker de toevoeging dat het probleem zich ook op school voordoet zegt toch ook iets? Of negeert de leekracht het kind daar ook stelselmatig? Dat zal toch zeker niet?
Dat het onbestaanbaar zou zijn dat een kind van 5 zelf de fiets pakt. Zitten die van jullie dan met een ketting aan de eettafel vastgeklonken ofzo? Zo'n fietsje kan toch gewoon in de tuin liggen en voor een kind van 5 zou je tuinhek niet meer met tig sloten en dingen dicht HOEVEN te zitten. En de meeste kinderen fietsen dan een rondje om het plein en niet verder... Niks mis mee toch?
TS, ik denk dat jullie er goed aan doen hulp te zoeken want het klinkt mij inderdaad in de oren als een kind dat niet reageert op de normale aanpak van aanspreken en corrigeren en ik kan me heel goed voorstellen dat jullie ondertussen met de handen in het haar zitten.
Goed dat je hier je hart lucht, maar verwacht niet direct van iedereen sympathie want iedereen weet het altijd beter en hun kind doet dat nooit.
Ja, ik ben daar geweest waar TS was en ik wist echt wel wat opvoeden was en na tig trainingen en cursussen en weetikveel lukte het alsnog niet.
Soms is dat zo... soms heeft een kind echt een karakter dat veel meer vergt dan een gewone aanpak, en dan nog niet...
Fijn dan ook al die andere ouders die schamper naar je kijken en er heilig van overtuigd zijn dat jij het als ouder gewoon echt verkeerd aanpakt.
'Want die van mij heb ik zoiets echt nog nooit zien doen, je moet gewoon 'even' ditofdat, en anders 'even' ditofdat en dan is er geen vuiltje meer aan de lucht. En bedankt he...
In dat geval zou niemand aan niemand advies kunnen geven; als je advies/tips geeft doe je je altijd voor als iemand die het beter weet. Die regels werken voor die ouders wel en dat projecteren ze - met ongetwijfeld de beste bedoelingen - op een ander. Je kunt het ook interpreteren als 'dit is hoe wij het doen, kijk of het werkt bij jou'. Is toch niet gekquote:Op zaterdag 1 april 2023 08:34 schreef BE het volgende:
[..]
[..]
Denken jullie nou echt dat TS dat allemaal nog nooit geprobeerd heeft? Stiften bovenop de kast leggen, alles opbergen...
Iemand vroeg voorbeelden en TS geeft voorbeelden.
Goed dat je hier je hart lucht, maar verwacht niet direct van iedereen sympathie want iedereen weet het altijd beter en hun kind doet dat nooit.
Zeker. Helemaal eens. Het ging mij om de manier waarop. Bijv.quote:Op maandag 3 april 2023 11:23 schreef DjVero het volgende:
[..]
In dat geval zou niemand aan niemand advies kunnen geven; als je advies/tips geeft doe je je altijd voor als iemand die het beter weet. Die regels werken voor die ouders wel en dat projecteren ze - met ongetwijfeld de beste bedoelingen - op een ander. Je kunt het ook interpreteren als 'dit is hoe wij het doen, kijk of het werkt bij jou'. Is toch niet gek
Het is dan altijd nog aan de ander om er wel of niet iets mee te doen. Is toch grotendeels de bedoeling van een forum? Verschillende inzichten verwerven en vanuit daar vervolgstappen?
Als dat echt zo makkelijk was had TS niet het topic geopend op de manier waarop hij het opende.quote:Maar veel van de dingen die je opnoemt zijn ook echt gewoon heel makkelijk te voorkomen.
Het klinkt erg pittig.quote:Op maandag 3 april 2023 12:52 schreef Barry1986 het volgende:
Bedankt voor de reacties.
Het valt mij op dat er mensen nogal veroordelend zijn over "de fiets pakken en rondje dorp gaan", zonder wetende te zijn over de context. Ik zal hier iets meer toelichting over geven.
Wij wonnen landelijk, in een dorp, veel grond om het huis aan een rustige weg. De kinderen kunnen heerlijk buiten spelen en rond om het huis fietsen. Dit vinden ze heerlijk en wij genieten er van. Met als 1 voorwaarde. Ga nooit de straat op, laat staan de straat uit fietsen. Anders volgen er consequenties.
Uiteraard overschrijd elke kind dat een keer. Dat is grenzen verkennen. Maar na 1 a 2 keer snappen ze de actie/gevolg. Een kind van 5 ook.
Maar voor altijd de fiets afnemen is ook niet realistisch. Dus na verloop van tijd komt na goed gedrag die fiets weer terug. En moet je het kind gevoel geven dat je haar vertrouwd. Alleen mijn dochter van 5 is zoooooo koppig. Dat ze de consequentie gewoon elke keer weeeer ondergaat. En dit geldt voor elke situatie.
Zo ging ze onlangs in haar pyajama naar school omdat ze weigerde zich aan te kleden. Op school wordt ze aangekeken maar ze geeft geen fuck. In haar school tasje heb ik dan wel de kleding meegegeven. Maar die gaat niet aan....
Het gebeurt ook dat ze 3 dagen lang niet eet omdat het haar niet aan staat. Je hoort het al. Wij geven niet toe. Gewoon wat de pot schaft.
Of ze krijgt pannenkoeken, haar lievelingsgerecht. Maar dat zit er niet genoeg poedersuiker op, en dan schuift ze het weg en eet ze geen hap meer. allemaal "prima", haar keus, maar lastig is het wel.
Dan kom je dus op het punt dat straffen geen zin meert heeft. Ook merk je dat het met praten niet binnenkomt....
Van streng tot heel kinderlijk, van heel meisjesachtig tot heel jongensachtig etc etc.
En dan sta je soms echt met de rug tegen de muur want ze doet gewoon waar ze zelf zin in heeft.... Zo'n kind noemen ze "strong willend kind". Zoek het maar eens op....
Dat is echt super frustrerend. Onze oudere 2 kids luisteren goed, maar soms ook niet. Maar dat is normaal en dan krijgen ze op hun donder en dan doen ze het niet weer. Gewoon zoals het hoort.
Dus ik kan wel zeggen dat wij geen "onervaren" ouders zijn, maar de juiste handvaten kunnen wij bij onze jongste dochter nog niet vinden...
Ik heb al regelmatig gehoord dat mijn dochter veel karaktereigenschappen heeft waar ze later heel veel aan heeft.. nou, dolletjes haha.quote:Op maandag 3 april 2023 22:40 schreef Seven. het volgende:
Jullie kleine meid heeft in ieder geval al jong geleerd om standvastig te zijn, dat moet je haar nageven .
En dan zul je zien dat ze zich ontwikkelt tot een hele relaxte en meegaande volwassene .quote:Op maandag 3 april 2023 22:56 schreef Voorwaarden het volgende:
[..]
Ik heb al regelmatig gehoord dat mijn dochter veel karaktereigenschappen heeft waar ze later heel veel aan heeft.. nou, dolletjes haha.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |