PvdA-prominent geschokt na aanhouding partner om witwassen: ‘Grote impact op kinderen’Eén van de verdachten in het witwasonderzoek rond de geldkantoren van Suri-Change blijkt de echtgenoot van een Barendrechtse oud-wethouder te zijn. Deze PvdA-prominent, die in 2021 nog in de race was voor het landelijke partijvoorzitterschap, is geschokt door de gebeurtenissen: ,,Heeft grote impact op de kinderen.”![26-Reshma-FB.png]()
Het onderzoek draait om miljoenen euro’s aan cocaïnewinsten die dankzij de geldtransactiekantoren van Suri-Change zouden zijn weggesluisd uit Nederland. De familie achter het bedrijf fungeerde volgens het Openbaar Ministerie (OM) jarenlang als ondergrondse bankier.
De politie viel deze week bij zes woningen en twee bedrijfspanden binnen. Vijf mannen werden aangehouden, vier van hen blijven nog zeker twee weken achter tralies.
Oudere broer hoofdverdachteZo ook de 45-jarige echtgenoot van Reshma Roopram. Deze man wordt, net als de anderen, verdacht van betrokkenheid bij op grote schaal ondergronds bankieren en witwassen van crimineel geld. Zijn vier jaar oudere broer zou de hoofdverdachte in het onderzoek zijn.
Roopram - zij is zelf géén verdachte - laat weten dat de situatie ‘een enorme impact heeft op haar kinderen’. ,,Ik heb één huis, drie kinderen, een hond en een heel lieve man met wie ik al zeventien jaar gelukkig getrouwd ben. Mijn focus ligt bij hen.”
De Barendrechtse zelf werkte van januari 2011 tot maart 2018 voor Suri-Change. Ze hield zich onder meer bezig met doelgroepen die ‘niet digitaalvaardig’ zijn of geen bankrekening hebben. In diezelfde periode zat ze namens de PvdA in de Barendrechtse gemeenteraad.
Enkele maanden na haar vertrek bij Suri-Change werd ze wethouder. Dat bleef ze vier jaar. Als wethouder was ze onder meer verantwoordelijk voor het sociaal domein. Inmiddels werkt Roopram in de Vlaardingse Westwijk, één van de meest problematische stadsdelen van het land. Daar helpt ze mee aan een programma om de wijk, die onder meer door drugsproblematiek wordt geplaagd, vooruit te helpen. In 2021 was ze nog in de race voor het landelijke partijvoorzitterschap van de PvdA.
https://www.ad.nl/binnenl(...)p-kinderen~a31f7a74/