abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 25 maart 2023 @ 19:05:06 #1
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_208534109
quote:
Vandaag start de islamitische vastenmaand ramadan. Wereldwijd zijn heel veel moslims daar enthousiast over: het is namelijk de belangrijkste maand van het jaar voor hun geloof. Maar als je niet kan of wil meevasten, kan het ook een mentaal lastige periode zijn als iedereen om je heen wél deelneemt.

Er zijn vanuit het geloof meerdere uitzonderingen op de plicht om te vasten. "Ziekte is een heel duidelijke vrijstelling", zegt Anouar Ibn el Kadi. De 28-jarige advocaat heeft diabetes type 1 en kan daardoor niet meedoen zonder dat zijn gezondheid in gevaar zou komen. "Vanuit de religieuze leer zijn ziekte, op reis gaan of zwangerschap geldige redenen om niet te vasten."
Ibn el Kadi betaalt voor elke dag waarop hij niet kan vasten een maaltijd voor een arm gezin. Dat is de bedoeling binnen de islam, tenzij je daar geen geld voor hebt. Als je ziekte niet chronisch is, haal je de gemiste vastendagen na de ramadan in. Lukt dat inhalen niet, dan doneer je een bedrag dat overeenkomt met de kosten van een maaltijd aan een goed doel.
'Mensen schamen zich en voelen zich schuldig'
Zelfs als iemand een vrijstelling heeft, kan het mentaal nog steeds lastig zijn om niet te kunnen meedoen met vasten, zegt psychiater Talha Gökalp Senler. "Mensen schamen zich toch en voelen zich schuldig. Dat kan zich uiten in verschillende vormen. De één gaat er beter mee om dan de ander. Mentale steun zoeken kan dan helpen."
Omar Tanay pleit voor meer cultuurgevoelige zorg. Hij is naast zijn werk als arts ook voorzitter van Medic, een vereniging die zich bezighoudt met zorgvraagstukken bij onder anderen moslimpatiënten. "Zorgverleners snappen niet altijd hoe belangrijk de ramadan kan zijn voor hun patiënten. Die denken dan: je hebt als zieke toch al een vrijstelling, waarom doe je nog moeilijk?"
Maar in sommige gevallen is de mentale druk zo groot, dat artsen samen met die patiënten actiever naar mogelijkheden zouden moeten zoeken, zegt Tanay. Maar wel alleen als dat medisch verantwoord is, benadrukt hij.
Senler: "In de ramadan is saamhorigheid enorm belangrijk. Dat kan ertoe leiden dat mensen toch proberen te vasten, met de bijbehorende medische risico's. Mensen moeten altijd in overleg met hun arts kijken wat wel en niet mag."

Schijn ophouden
Naast de groep die wil vasten, maar dat niet kan, is er een groep die wel kan vasten, maar dat niet wil. "Ook zij kunnen druk ervaren", zegt Senler. Sommigen houden de schijn op of ontwijken de vraag of ze vasten. "Hoe je omgaat met dat soort stress en hoe hoog die groepsdruk is, kan verschillen per individu."
"Wanneer je niet vast tijdens de ramadan is dat meteen zichtbaar", zegt de psychiater. "Bij andere vormen van praktiseren is het niet altijd meteen duidelijk wie een regel van de islam wel of niet volgt. Met de ramadan kun je je daarom nog meer buitengesloten voelen."
Tanay erkent dat er negatief gekeken kan worden naar mensen die, om welke reden dan ook, niet meevasten. "Maar dat is niet de bedoeling. Vooral wij als moslims moeten voorzichtig zijn met anderen slechte eigenschappen of bedoelingen toeschrijven, want dat kan ons ook overkomen."

'Ramadan gaat over veel meer dan niet eten'
Ibn el Kadi zegt zelf nooit druk van anderen te ervaren om mee te doen. Als iemand niet vast vanwege een ziekte, is daar volgens hem begrip voor.
Wat hem persoonlijk meer bezighoudt, is het sociale aspect. "Als je de enige bent in een groep die iets wel of niet doet, kan dat confronterend zijn. Ik word geconfronteerd met mijn beperking door diabetes." Hij vindt het af en toe lastig om zich te verhouden tot anderen die wel vasten. "Bijvoorbeeld wanneer jij hebt gegeten en mensen om je heen in een andere flow zitten."
Er bestaan volgens Ibn el Kadi meerdere misvattingen over de islam. "In Nederland denken we dat iedereen als collectief altijd alle regeltjes volgt, terwijl de islam een religie is die je persoonlijk dient te beleven. Je legt zelf verantwoording af. Je wordt juist ontzien op het moment dat iets voor jou niet mogelijk is in het praktiseren."
Ondanks zijn diabetes kijkt Ibn el Kadi dan ook uit naar de ramadan. Hij ziet het niet-eten als een klein aspect van een maand die een veel bredere betekenis heeft. "De ramadan gaat om jezelf en de wereld net een beetje beter maken."
Bron

Ik heb hier ambivalente gevoelens over. Enerzijds is het doorgaans vele malen beter om sociale druk te voelen om te vasten dan om alcohol te drinken. Vasten heeft vele voordelen, bij alcohol is dat toch wat dubieuzer. Gevoelsmatig zou ik echter zeggen dat iedere vorm van sociale druk niet goed is. Rationeel denk ik echter dat het soms nuttig zou kunnen zijn voor iemands eigen bestwil.

POLL
Géén Oostenrijkse schilder
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 19:06:17 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208534121
Die Ramadan is toch wel een klein obsessietje he?
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 25 maart 2023 @ 19:08:02 #3
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_208534148
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 19:06 schreef CoolGuy het volgende:
Die Ramadan is toch wel een klein obsessietje he?
Interessant fenomeen inderdaad.
Géén Oostenrijkse schilder
pi_208534167
Is het wel vasten als je je elke avond kan volstouwen?
  zaterdag 25 maart 2023 @ 19:16:52 #5
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_208534271
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 19:09 schreef ToverbaI het volgende:
Is het wel vasten als je je elke avond kan volstouwen?
Ja, een combinatie van droogvasten en IF. Volstouwen is een karikaturaal beeld dat sommige mensen die zelf niet meedoen aan de Ramadan hebben van de iftar, in de praktijk klopt daar weinig van.
Géén Oostenrijkse schilder
pi_208534283
De meest moslims hebben aardig overgewicht. Ergens doen ze dus behoorlijk wat fout
  zaterdag 25 maart 2023 @ 19:30:45 #7
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208534444
Kan er ook een samenvatting van de OP komen? Ik heb geen zin om een heel epistel over de rammedan te lezen.

Is er sociale druk om mee te doen aan de rammedan? Willen mensen je daartoe verplichten? Gaat het daar over? Net zoals wij de moslims verplichten om naar onze kerst mis te komen omdat toen de Zoon van God is geboren?
pi_208534546
quote:
"De ramadan gaat om jezelf en de wereld net een beetje beter maken."
Wil nog niet echt lukken na 1400 jaar als je kijkt naar het Midden-Oosten.
pi_208534711
ik mis de optie dat sociale druk goed is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 19:55:31 #10
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208534792
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 19:37 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Wil nog niet echt lukken na 1400 jaar als je kijkt naar het Midden-Oosten.
:D
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 25 maart 2023 @ 19:56:47 #11
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208534811
Hier in 't durp hebben we geen ramadan
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 20:25:25 #12
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_208535243
Ik heb dat hele Ramadan nooit begrepen. Zal er ook nooit aan meedoen.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_208535497
We zullen toch wel weer overspoeld gaan worden met juichende NOS artikelen over schoolkinderen of hipsters die lekker spontaan mee gaan vasten en hoe goed het is voor je lichaam neem ik aan.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_208535700
Er is werkelijk niets mis met vasten, steker nog ik zou het iedereen willen aanraden
Je hoeft verder geen religie aan te hangen, het mag maar het hoeft niet
Wel is het zo dat het gemakkelijker is om te vasten wanneer je een bepaald doel voor ogen hebt
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 20:53:31 #15
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208535745
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:51 schreef Ali_boo het volgende:
Er is werkelijk niets mis met vasten, steker nog ik zou het iedereen willen aanraden
Je hoeft verder geen religie aan te hangen, het mag maar het hoeft niet
Wel is het zo dat het gemakkelijker is om te vasten wanneer je een bepaald doel voor ogen hebt
Bedankt voor de suggestie, maar nee. :W
pi_208535905
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:53 schreef AchJa het volgende:

[..]
Bedankt voor de suggestie, maar nee. :W
Bijna heel de wereld kent de vele voordelen van het vasten, met uitzondering van de westerlingen natuurlijk :{ :')

Is er een bepaalde reden waarom je er niets van moet hebben?

Voor de duidelijkheid, ik heb hier niet om je proberen te overtuigen, ben slechts nieuwsgierig :)
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_208535923
Als die moslims nou een beetje karakter hebben doen ze zulke dingen altijd ipv die paar weken indat het moet vanwege dat koraantje van hun.

Zag een nieuws artikel dat ze nu een maand hun mobiel niet aanraken, hulde.

Achterlijke gewoonte maarja dat past ook wel bij een achterlijke religie.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zaterdag 25 maart 2023 @ 21:02:58 #18
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208536010
Even een maandje niet sissen of neerkijken op de kuffars, christenhonden, joden en homo's is natuurlijk wel even een verademing. Was het altijd maar zo :)
pi_208536075
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 19:30 schreef Tengano het volgende:
Kan er ook een samenvatting van de OP komen? Ik heb geen zin om een heel epistel over de rammedan te lezen.

Is er sociale druk om mee te doen aan de rammedan? Willen mensen je daartoe verplichten? Gaat het daar over? Net zoals wij de moslims verplichten om naar onze kerst mis te komen omdat toen de Zoon van God is geboren?
De religieuze leiders willen dat iedereen doet geloven en geloven betekend de religieuze leiders behagen..
  zaterdag 25 maart 2023 @ 21:05:53 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208536077
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:59 schreef Ali_boo het volgende:
Bijna heel de wereld kent de vele voordelen van het vasten, met uitzondering van de westerlingen natuurlijk :{ :')

Is er een bepaalde reden waarom je er niets van moet hebben?

Voor de duidelijkheid, ik heb hier niet om je proberen te overtuigen, ben slechts nieuwsgierig :)
Omdat ik er geen zin in heb en het nut en belang mij totaal ontgaat. Daarnaast sport ik bijna dagelijks dus moet mijn calorieen gewoon hebben.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 21:07:20 #21
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208536105
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 21:05 schreef AchJa het volgende:
Omdat ik er geen zin in heb en het nut en belang mij totaal ontgaat. Daarnaast sport ik bijna dagelijks dus moet mijn calorieen gewoon hebben.
@Geert doet ook mee en tikt een maand lang geen halve liters weg B:)B
  zaterdag 25 maart 2023 @ 21:07:52 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 25 maart 2023 @ 21:12:01 #23
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208536205
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 21:05 schreef torentje het volgende:
De religieuze leiders willen dat iedereen doet geloven en geloven betekend de religieuze leiders behagen..
Dankjewel voor je samenvatting :) Alleen voel ik van mijn kant nauwelijks tot geen behoefte om te participeren in deze religie die 'de vrede' aanhangt en ik herken mij ook niet zo in die 'vrede'.

Ik doe het derhalve liever op mijn manier :)

Heel veel genoegen dus all met de rammadan and thanks anyway :)
pi_208536218
Ramadan = soort crash dieet

crash dieet = vrij extreem
  zaterdag 25 maart 2023 @ 21:16:49 #25
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208536272
Laten we maar hopen dat het ze allemaal goed doet :)
pi_208536296
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 21:05 schreef AchJa het volgende:

[..]
Omdat ik er geen zin in heb en het nut en belang mij totaal ontgaat. Daarnaast sport ik bijna dagelijks dus moet mijn calorieen gewoon hebben.
Nogmaals ik zal je nergens toe dwingen, maar om te zeggen dat het geen nut heeft, gaat mij iets te ver

What are the 10 benefits of fasting?
10 Benefits of Fasting That Will Surprise You

Fasting Helps Weight Loss. ...
Fasting Improves Insulin Sensitivity. ...
Fasting Speeds Up The Metabolism. ...
Fasting Promotes Longevity. ...
Fasting Improves Hunger. ...
Fasting Improves Your Eating Patterns. ...
Fasting Improves Your Brain Function. ...
Fasting Improves Your Immune System.

Maar goed als je dagelijks sport kan ik het ook ergens wel begrijpen :Y
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_208536332
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 21:12 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dankjewel voor je samenvatting :) Alleen voel ik van mijn kant nauwelijks tot geen behoefte om te participeren in deze religie die 'de vrede' aanhangt en ik herken mij ook niet zo in die 'vrede'.

Ik doe het derhalve liever op mijn manier :)

Heel veel genoegen dus all met de rammadan and thanks anyway :)
Leuke lent gehad ? :D
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_208536346
Als Ramadan zo goed is voor de gezondheid, waarom zijn zoveel turken en marokkanen zo dik?

Overigens nog een observatie vandaag; was in een winkelcentrum en zag allerlei moslim gezinnen (alleen moeders, geen vaders) gezellig op stap met jonge kids allemaal in hoofddoek. Jongste met hoofddoek die ik zag zal iets van 4 hooguit 5 jaar zijn. Arm kind, net met de basisschool begonnen en ze moet al een hoofddoek op.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 21:23:04 #29
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208536387
quote:
17s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 21:20 schreef Ali_boo het volgende:
Leuke lent gehad ? :D
Ik moest even googelen... maar nee, daar doe ik ook niet aan :)

Ik ben gewoon happy met zoals ik ben, daar heb ik verder geen vastenregelgeving oid voor nodig :)
  zaterdag 25 maart 2023 @ 21:25:20 #30
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208536423
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 21:18 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Nogmaals ik zal je nergens toe dwingen, maar om te zeggen dat het geen nut heeft, gaat mij iets te ver

What are the 10 benefits of fasting?
10 Benefits of Fasting That Will Surprise You

Fasting Helps Weight Loss. ...
Fasting Improves Insulin Sensitivity. ...
Fasting Speeds Up The Metabolism. ...
Fasting Promotes Longevity. ...
Fasting Improves Hunger. ...
Fasting Improves Your Eating Patterns. ...
Fasting Improves Your Brain Function. ...
Fasting Improves Your Immune System.
The Disadvantages of Fasting.

quote:
Maar goed als je dagelijks sport kan ik het ook ergens wel begrijpen :Y
Iedereen moet lekker voor zichzelf weten wat ie wel of niet doet maar laat mij verder met rust.
pi_208536427
Sociale druk?

Volgens mij doe je mee aan de ramadan omdat Mohamed dat heeft geschreven, om dichter bij Allah te komen, jezelf spiritueel te reinigen en ter nagedachte van de arme en behoeftigen. Niet omdat je het leuk of niet leuk vindt.

[ Bericht 4% gewijzigd door eudaemonia op 25-03-2023 21:32:05 ]
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_208536454
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:59 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Bijna heel de wereld kent de vele voordelen van het vasten, met uitzondering van de westerlingen natuurlijk :{ :')

Niet zo generaliseren joh, dat vind je zelf ook niet prettig.
pi_208536566
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 19:37 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Wil nog niet echt lukken na 1400 jaar als je kijkt naar het Midden-Oosten.
Het zijn wel echte strijders ^O^
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_208536946
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 21:23 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik moest even googelen... maar nee, daar doe ik ook niet aan :)

Ik ben gewoon happy met zoals ik ben, daar heb ik verder geen vastenregelgeving oid voor nodig :)
Heathen :6
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_208536951
Sociale druk is zoberzo nooit goed (PS. ik weet dat het eigenlijk "sowieso" is, maar dit is Fok! en dan praat je Fok!-jargon) (dacht ik).

Voorbeeld: meer dan de helft van alle arbeidsongeschiktheid bij mensen met een afwijkend (verlengd / verkort / verlaat) slaap/waakritme (ikzelf heb bv sinds ±2002 een 26-uursritme) komt door sociale druk... "je moet gewoon een goede wekker kopen" en meer van dat soort "handige" tips, waarvan je op zijn gunstigst na een week of 8 totaal uitgeput raakt, zelfs al krijg je voldoende uren slaap.

(Ja, een slaapneuroloog kan je verder helpen, maar de meeste mensen worden afgewezen... je moet niet alleen super-gemotiveerd zijn --de behandeling duurt ± een jaar en je bent echt nog nooit zo moe geweest-- maar ook een goede gezondheid hebben, niet te oud zijn én er moet een "dwingende reden" zijn. Helaas, goedbedoelende / bemoeizieke buren / collega's tellen niet. :P )
pi_208536956
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 21:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
The Disadvantages of Fasting.
[..]
Iedereen moet lekker voor zichzelf weten wat ie wel of niet doet maar laat mij verder met rust.
En dat is precies wat ik ga doen o|O
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 22:33:59 #37
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_208537547
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 22:27 schreef Tengano het volgende:

[..]
Interessante post ^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^

#AddedValue
Idem.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_208537619
Sociale druk :') ik doe juist het tegenovergestelde van wat mijn omgeving van mij verlangt, omdat ik zo lekker edgy ben.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_208538215
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 19:06 schreef CoolGuy het volgende:
Die Ramadan is toch wel een klein obsessietje he?
Heel die moslim gedoe is een onsessietje.

Nee iemand die moslim is hoef niet tijdens zijn werk te bidden .
Hij heeft namelijk herhaling die hij mag doen na zijn werk en voor zijn werk
Verder mag hij dat ook schuiven

Hoe kom ik aan die informatie ?
Namelijk van mij moslims collega die tenminste wel eerlijk waaren er over.
pi_208538298
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:51 schreef Ali_boo het volgende:
Er is werkelijk niets mis met vasten, steker nog ik zou het iedereen willen aanraden
Je hoeft verder geen religie aan te hangen, het mag maar het hoeft niet
Wel is het zo dat het gemakkelijker is om te vasten wanneer je een bepaald doel voor ogen hebt
Rooms katholieke heeft namelijk ook vaste maar is niet verplicht

http://www.venstersopkath(...)-vasten-katholieken/

Hier kan je lezen wat vaste inhoud van de roomskatholieke.
Je zal zien dat veel dingen weg hebben van de moslims en vasten
Met wel een groot verschil.
Namelijk verplicht vs vrijwillige.

De reden waarom staat er ook tussen het verschil van beide geloven .
pi_208538498
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:59 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Bijna heel de wereld kent de vele voordelen van het vasten, met uitzondering van de westerlingen natuurlijk :{ :')

Is er een bepaalde reden waarom je er niets van moet hebben?

Voor de duidelijkheid, ik heb hier niet om je proberen te overtuigen, ben slechts nieuwsgierig :)
Katholieken doen/deden het ook. De term vastenavond is waarschijnlijk wel bekend?
pi_208538552
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 21:12 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dankjewel voor je samenvatting :) Alleen voel ik van mijn kant nauwelijks tot geen behoefte om te participeren in deze religie die 'de vrede' aanhangt en ik herken mij ook niet zo in die 'vrede'.

Ik doe het derhalve liever op mijn manier :)

Heel veel genoegen dus all met de rammadan and thanks anyway :)
De OP gaat over sociale druk onder moslims. Volgens mij ben jij dat toch al niet.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 25-03-2023 23:53:22 ]
  zondag 26 maart 2023 @ 00:15:10 #43
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208538882
quote:
Vasten heeft vele voordelen, bij alcohol is dat toch wat dubieuzer.
Periodiek vasten wel ja, maar ironisch gezien is niet drinken zo ontzettend niet goed voor je dat het ongeveer dezelfde effecten heeft als te veel alcohol drinken. Vasten inclusief niet drinken zoals in de ramadan is niet goed voor je lichaam.
  zondag 26 maart 2023 @ 01:22:19 #44
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208539291
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 21:21 schreef Homey het volgende:
Als Ramadan zo goed is voor de gezondheid, waarom zijn zoveel turken en marokkanen zo dik?

Overigens nog een observatie vandaag; was in een winkelcentrum en zag allerlei moslim gezinnen (alleen moeders, geen vaders) gezellig op stap met jonge kids allemaal in hoofddoek. Jongste met hoofddoek die ik zag zal iets van 4 hooguit 5 jaar zijn. Arm kind, net met de basisschool begonnen en ze moet al een hoofddoek op.
Kinderen met een hoofddoek om, zijn vaak Somalische en Syrische gezinnen, die zijn net een stapje radicaler in het geloof dan Turken bijvoorbeeld.

Ik vind het sowieso een slechte evolutie dat er steeds meer moslims bijkomen in Europa.

Zelfs in Oost Duitsland heb je al in elk klein stadje een Syrische shawarma tentje met halal producten, en een islamitische slagerij.. Ik denk dat alleen Oost Europa in de toekomst nog bewoonbaar is.

Ook vreemd dat ze zich totaal niet aan de Westerse cultuur hoeven aan te passen, ze willen wel de lusten (een welvarend land) maar verder willen ze niets met ons te maken hebben.
pi_208539388
Ik doe niet mee aan de ramadan.
  zondag 26 maart 2023 @ 01:42:39 #46
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208539392
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 01:41 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik doe niet mee aan de ramadan.
Ik heb expres een broodje bal van de snackbar opgegeten pal naast een hoofddoek vrouw.
Mezelf aanpassen in m'n eigen land ga ik nooit doen voor deze mensen.
  Beste debater 2022 zondag 26 maart 2023 @ 01:50:17 #47
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208539428
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 01:42 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Ik heb expres een broodje bal van de snackbar opgegeten pal naast een hoofddoek vrouw.
Mezelf aanpassen in m'n eigen land ga ik nooit doen voor deze mensen.
Een vrouw met hoofddoek die een snackbar bezoekt waar ook gehaktballen te krijgen zijn lijkt me nu niet direct een reden om naar Oost Europa te verkassen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208539459
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 01:42 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Ik heb expres een broodje bal van de snackbar opgegeten pal naast een hoofddoek vrouw.
Mezelf aanpassen in m'n eigen land ga ik nooit doen voor deze mensen.
Wat ben je toch ook een baby he?
pi_208539590
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:51 schreef Ali_boo het volgende:
Er is werkelijk niets mis met vasten, steker nog ik zou het iedereen willen aanraden
Je hoeft verder geen religie aan te hangen, het mag maar het hoeft niet
Wel is het zo dat het gemakkelijker is om te vasten wanneer je een bepaald doel voor ogen hebt
Een mens kan je ook vergelijken met een plant, teveel water is slecht maar te weinig ook?
  zondag 26 maart 2023 @ 10:01:45 #50
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_208540640
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:59 schreef Ali_boo het volgende:

Bijna heel de wereld kent de vele voordelen van het vasten, met uitzondering van de westerlingen natuurlijk :{ :')
De 'zogenaamde' voordelen van vasten, kun je ook gewoon halen met bewust eten en bewegen.

quote:
Is er een bepaalde reden waarom je er niets van moet hebben?
Is er een bepaalde reden waarom het voor jou zo'n obsessie is?

En aanvullend: als het door religie wordt gedreven is het per definitie :N
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')