Ah ja het was radar...quote:Op vrijdag 24 maart 2023 14:13 schreef Gunner het volgende:
Tesla SC zijn gesubsidieerd door Tesla zelf.
die 43 cent valt nog mee van e-flux. Veel tarieven liggen bij publieke AC al boven de 60 cent de kw.
Maar hoe duur of goedkoop iets is is in het laatste jaar erg ontransparant geworden. Een paal op 100 meter kan zo een dubbeltje of wat verschillen, zie de Radar uitzending van een tijdje terug.
Dit tarief kan willekeurig weer worden aangepast net zoals bij alle andere laadpalen.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 14:18 schreef GeerttreeG het volgende:
Dank voor de snelle reactie. De transparantie is idd ver te zoeken.
Ik weet iig nu waar ik voortaan ga laden.
je rijdt zoveel kms dat je het verschil in prijs eruit haalt tov de aankoopprijs?quote:Op zaterdag 25 maart 2023 14:38 schreef nils7 het volgende:
Ja Tesla is stukken goedkoper dan de rest, reden voor mij geweest een Tesla te bestellen
Is een Tesla duurder dan een vergelijkbaar alternatief? Volgens mij zijn ze relatief scherp geprijst.quote:Op zondag 26 maart 2023 14:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je rijdt zoveel kms dat je het verschil in prijs eruit haalt tov de aankoopprijs?
Als de Twitter Koning het weer in z'n bol heeft dan laat hij zo de prijzen weer een stuk zakken inderdaad....heel fijn ook voor de restwaarde als je zo'n Tesla al in bezit hebt.quote:Op zondag 26 maart 2023 22:11 schreef Party_P het volgende:
Is een Tesla duurder dan een vergelijkbaar alternatief? Volgens mij zijn ze relatief scherp geprijst.
Je kan tegenwoordig ook met een niet-tesla bij tesla laden.quote:Op zondag 26 maart 2023 14:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je rijdt zoveel kms dat je het verschil in prijs eruit haalt tov de aankoopprijs?
Dat valt wel wat mee. Door de grondstof en materiaal schaarste heeft Tesla de afgelopen jaren (net als andere merken) de prijzen stapsgewijs verhoogd.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:18 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Als de Twitter Koning het weer in z'n bol heeft dan laat hij zo de prijzen weer een stuk zakken inderdaad....heel fijn ook voor de restwaarde als je zo'n Tesla al in bezit hebt.
Nou ja, dat de prijzen iets oplopen door schaarste en daarna weer wat terugzakken is niet zo'n punt. Die beweging maakt de occasionmarkt ook. Wat mij vooral tegen zou staan als ik een Tesla zou hebben is dat de prijzen ook ineens met duizenden (en 2019 tienduizenden) euro's kan zakken. Dan heb je het niet over een stapsgewijze verlaging. Voor mij een reden om privé in ieder geval nooit een Tesla te kopen. Met een dergelijk beleid benadeel je bestaande klanten behoorlijk.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat valt wel wat mee. Door de grondstof en materiaal schaarste heeft Tesla de afgelopen jaren (net als andere merken) de prijzen stapsgewijs verhoogd.
En die prijzen zijn nu weer iets verlaagd naar het niveau van voor die verhogingen.
Overigens kan je het blijkbaar nooit goed doen. Als de prijs hoog is klaagt men dat EV's te duur zijn, als de prijs omlaag gaat, klaagt men dat restwaarde te snel zakt.
EV's gaan en blijven goedkoper worden, die trend stop je niet.quote:Op maandag 27 maart 2023 01:17 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nou ja, dat de prijzen iets oplopen door schaarste en daarna weer wat terugzakken is niet zo'n punt. Die beweging maakt de occasionmarkt ook. Wat mij vooral tegen zou staan als ik een Tesla zou hebben is dat de prijzen ook ineens met duizenden (en 2019 tienduizenden) euro's kan zakken. Dan heb je het niet over een stapsgewijze verlaging. Voor mij een reden om privé in ieder geval nooit een Tesla te kopen. Met een dergelijk beleid benadeel je bestaande klanten behoorlijk.
Die trend op zich is niet zo erg, zolang dat geleidelijk gaat.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
EV's gaan en blijven goedkoper worden, die trend stop je niet.
En niet alleen Tesla heeft prijsverlagingen doorgevoerd.
Het is privé sowieso financieel nooit verstandig om een nieuwe auto te kopen. Maar goed, de restwaarde is niet alleen van belang bij de verkoop. Je hoopt er geen aanspraak op te hoeven maken, maar het kan ook verzekeringstechnisch van belang zijn als je te maken krijgt met forse schade dan wel diefstal.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je een auto koopt voor de restwaarde, dan zou ik in ieder geval geen nieuwe brandstofauto meer kopen.
Hoezo? de auto die je terug koopt is dan toch ook een pak goedkoper? Ondanks je lagere uitkering kan je nog steeds dezelfde auto terugkopen.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:16 schreef Accordtje het volgende:
Maar goed, de restwaarde is niet alleen van belang bij de verkoop. Je hoopt er geen aanspraak op te hoeven maken, maar het kan ook verzekeringstechnisch van belang zijn als je te maken krijgt met forse schade dan wel diefstal.
Linksom of rechtsom, je bent nog steeds een klap geld kwijt. Als je in een situatie zit waarbij je helemaal geen auto wil terugkopen dan heb je dus fors meer afgeschreven. Of stel dat je 'm hebt gefinancierd met een lening, dan heb je wellicht een openstaand bedrag dat een stuk hoger ligt dan je uitkering van de verzekering. Dan laat ik even in het midden of het verstandig is om een auto (volledig) te financieren, maar kan wel een gevolg zijn.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:25 schreef Speekselklier het volgende:
Hoezo? de auto die je terug koopt is dan toch ook een pak goedkoper? Ondanks je lagere uitkering kan je nog steeds dezelfde auto terugkopen.
Het is allebei de kanten op vervelend. Maar goed, Tesla staat erom bekend. Als je nu een Tesla koopt dan weet je dat dit kan gebeuren.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:25 schreef Speekselklier het volgende:
Ander om is vervelender dan roept verzekeraar dat je maar voor bepaald bedrag verzekerd bent.
Dat gebeurt wel vaker met producten. Andersom zijn de meeste auto’s afgelopen jaar een stuk duurder geworden. Is dat dan wel eerlijk?quote:Op maandag 27 maart 2023 11:16 schreef Accordtje het volgende:
Wat Tesla doet is een bestaande uitvoering ineens een klap goedkoper maken. Ik vind dat je dat niet kan maken tegenover je bestaande klanten.
We werken in Amsterdam en wonen nabij Breda.quote:Op zondag 26 maart 2023 14:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je rijdt zoveel kms dat je het verschil in prijs eruit haalt tov de aankoopprijs?
Je suggereerde in #10 dat je een Tesla kocht zodat je bij de Superchargers kan laden.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 08:41 schreef nils7 het volgende:
[..]
We werken in Amsterdam en wonen nabij Breda.
Dus we rijden wel wat KM's.
Ik ken geen betere EV dan een Model Y op dit moment met wat je voor die prijs ervoor terug krijgt, qua smaak wellicht.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:26 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Je suggereerde in #10 dat je een Tesla kocht zodat je bij de Superchargers kan laden.
Het prijsverschil met bij de Shell en andere is er vrijwel niet, als je geluk hebt scheelt het 1 of 2 cent.
Weet je echt zeker dat je met verschil van 1 - 2 cent met een Tesla beter uitkomt onder de streep?
Ik heb een aantal jaar een M3 gereden en die viel van ellende aan alle kanten uit elkaar. Eens met het laad netwerk + snel laden maar, de kwaliteit van Tesla is echt beroerd.. Zeker voor dat geld.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:28 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik ken geen betere EV dan een Model Y op dit moment met wat je voor die prijs ervoor terug krijgt, qua smaak wellicht.
Maar de ruimte, snellaad mogelijkheden en range lukt het je niet die ergens anders te vinden voor hetzelfde geld.
Dus zelfs als je de supercharger niet mee zou rekenen zou ik geen andere auto weten.
Wat heeft een M3 met Tesla te maken?quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:59 schreef ex het volgende:
[..]
Ik heb een aantal jaar een M3 gereden en die viel van ellende aan alle kanten uit elkaar. Eens met het laad netwerk + snel laden maar, de kwaliteit van Tesla is echt beroerd.. Zeker voor dat geld.
m3 is model 3. Tesla-rijderd met een minderwaardigheidscomplex noemen hun waggeltje M3.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 11:52 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Wat heeft een M3 met Tesla te maken?
Bedoelde Tesla Model 3, leek me ook wel logisch gezien de context van het topic en de OP.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 11:52 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Wat heeft een M3 met Tesla te maken?
Godver, het is pas dinsdag en ik heb nu al de scherpte van vrijdagavondquote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:31 schreef ex het volgende:
[..]
Bedoelde Tesla Model 3, leek me ook wel logisch gezien de context van het topic en de OP.
Hier ookquote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:42 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Godver, het is pas dinsdag en ik heb nu al de scherpte van vrijdagavond
Jawel hoor, je moet gewoon even je best doen om een goedkope laadpasaanbieder te zoeken en niet zoals elk schaap kiezen voor een dure aanbieder als de ANWB, Vattenfall of Shell. Ik laad momenteel publiek m'n auto op voor 36 cent per kWh. Zelfs snelladen komt zo rond die prijs uit.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:59 schreef MisChrartin het volgende:
Als je dus niet thuis kunt laden is elektrisch rijden niet voordeliger dan een zuinige benzine of diesel.
En dat is ook al jaren bekend. MRB-vrijstelling is tot 1-1-2025. Maar dat tarief gaat een stuk lager worden dan voor een ICE, want anders stapt na die datum helemaal niemand meer over.quote:Maar ook elektrische wagens gaan na een tijdje gewoon wegenbelasting betalen als het de staat teveel geld kost.
Heb jij een laadpas die BUITEN zijn eigen netwerk 36ct kost. Ben beniewd welke dat is.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:06 schreef Gunner het volgende:
[..]
Jawel hoor, je moet gewoon even je best doen om een goedkope laadpasaanbieder te zoeken en niet zoals elk schaap kiezen voor een dure aanbieder als de ANWB, Vattenfall of Shell. Ik laad momenteel publiek m'n auto op voor 36 cent per kWh. Zelfs snelladen komt zo rond die prijs uit.
Ja, het is toch echt zo. Als al de nederlandse laadpasaanbieders hun prijzen weer verhogen terwijl het thuis juist halveert weet je dat zo'n bedrijf of niet goed inkoopt of gewoon ordinair aan het cashen is.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:20 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Heb jij een laadpas die BUITEN zijn eigen netwerk 36ct kost. Ben beniewd welke dat is.
Als je in Zuid-Holland woont is Engie volgens mij (bij een beperkt aantal palen) nog goedkoper. Die info heb ik van m'n ook EV rijdende broer die in Z-H woont.quote:Hier staan allemaal Engiepalen en met een Engiepas red ik dat wel. Maar die Engiepas is bij andere palen wel duurder.
Ah ok, met een Engie pas buiten het Engie netwerk haal je due 36ct niet.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:21 schreef Gunner het volgende:
[..]
Als je in Zuid-Holland woont is Engie volgens mij (bij een beperkt aantal palen) nog goedkoper. Die info heb ik van m'n ook EV rijdende broer die in Z-H woont.
Voor Nederland niet, zo te lezen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:53 schreef ex het volgende:
[..]
Hier ook![]()
Lijkt wel of we meer opties krijgen TS: https://nos.nl/artikel/24(...)alen-langs-snelwegen
In Nederland vind je weinig benzine stations langs de snelweg zonder laadmogelijkheden.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor Nederland niet, zo te lezen.
1 laadpaal per 60km snelweg, daar zitten we in Nederland al lang overheen.
1 Tankstation in Utrecht. Voldoe je keurig aan de norm voor Nederland.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
1 waterstof tankstation per 200km... ze zijn wel ambitieus in de EU
Voor de 300.000 waterstofauto's die ze in Nederland in 2030 willen (gaat niet lukken) moet je al ongeveer 210 waterstof tankinstallaties hebben.
Dat is over 7 jaar.
We hebben nu 600 waterstofvoertuigen en 17 waterstof tankstations (die niet allemaal openbaar beschikbaar zijn).
Nee ik rekende met 43ct per kWh. Met 36 ct is het alsnog duurder qua verbruikskosten als je het vergelijkt met een diesel.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:06 schreef Gunner het volgende:
[..]
Jawel hoor, je moet gewoon even je best doen om een goedkope laadpasaanbieder te zoeken en niet zoals elk schaap kiezen voor een dure aanbieder als de ANWB, Vattenfall of Shell. Ik laad momenteel publiek m'n auto op voor 36 cent per kWh. Zelfs snelladen komt zo rond die prijs uit.
Verder ligt m'n kwH prijs per 1 april thuis ook al onder de 40 cent (en dus voor mij duurder dan publiek laden). Daar kan je prima goedkoop een EV voor rijden.
De berekening die jij doet doe ik ook voor elektrisch rijden en pas bij 80 cent aan de laadpaal is het voor mij (met mijn verbruik) duurder om EV te rijden dan benzine. Bij de huidige brandstofprijs die al snel een stuk hoger wordt als de accijnsverlaging wordt afgebouwd.
[..]
En dat is ook al jaren bekend. MRB-vrijstelling is tot 1-1-2025. Maar dat tarief gaat een stuk lager worden dan voor een ICE, want anders stapt na die datum helemaal niemand meer over.
Lijkt me vrij sterk. En dan heb ik het niet eens over de 100 euro+ die je voor een beetje diesel in de maand kwijt bent. Dat ben ik aan laadkosten niet eens kwijt per maand en dat met lagere onderhudskosten, geen MRB en ga zo maar door.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:46 schreef MisChrartin het volgende:
Met 36 ct is het alsnog duurder qua verbruikskosten als je het vergelijkt met een diesel.
Valt mee toch? 5km voor ¤0,43 of 20km voor ¤1,75 gaat ongeveer gelijk op.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:46 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Nee ik rekende met 43ct per kWh. Met 36 ct is het alsnog duurder qua verbruikskosten als je het vergelijkt met een diesel.
Wat wel blijkt is dat elektriciteitsprijzen ook gekoppeld zijn aan brandstofprijzen en zelfs nog sterker variëren dan brandstofprijzen.
Het is niet dat een elektrische auto per definitie een no brainer is qua kosten.
En dan heb ik nu nog een zuinige elektrische auto genomen. Als je een Ioniq5, ID4 of BZ4x neemt verbruik je gemiddeld (met laadverliezen) veel meer dan 20 kWh / 100 km.
M'n Volvo V60 is zwaarder dan een Tesla Model 3 of Y.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:20 schreef MisChrartin het volgende:
Ja wat ik in het begin zei: nu nog geen MRB maar dat gaat veranderen en dan ben je met een zwaargewicht als een EV aan de beurt. Onderhoud moet ik nog maar zien of dat goedkoper is.
Er zijn de eerste jaren wel wat problemen met de ophanging (en in het begin ook de vering) van de Model S en X geweest maar bij de 3 en Y heb ik daar nog niet van gehoord. Is ook veel simpeler, geen luchtvering. Of doel je op wat anders?quote:Alleen motor gerelateerd onderhoud heb je niet, maar de onderstellen van Tesla zijn nou niet bepaald onderhoudsvrij te noemen.
Wat het je waard is, is persoonlijk natuurlijk en je moet het vooral met EV's vergelijken.quote:Ik kon een elektrische auto gaan leasen maar ook de tarieven daarvan zijn heel vergelijkbaar als van brandstofauto’s.
Zo aantrekkelijk is het allemaal niet vind ik, voor het geld hoef je het niet te doen en ik vind de meestal beperkte range echt een dealbreaker. Alleen tesla doet het qua range aardig, maar die vind ik geen 55k-60k waard voor wat je er voor krijgt (model 3 long range). Het voelt als een auto van max 30k.
Nee, om af en toe mijn 5g een boost te geven. Laatste Pfizer is al weer even geleden.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:54 schreef Kelvin_Baassie het volgende:
nemen julli een elektrische auto om de wereld beter te maken?
je zit er wel mee he? dat je in dit topic weer zo dom komt doen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:55 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Nee, om af en toe mijn 5g een boost te geven. Laatste Pfizer is al weer even geleden.
Vooral omdat het veel lekkerder rijdt.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:54 schreef Kelvin_Baassie het volgende:
nemen julli een elektrische auto om de wereld beter te maken?
Nee ik kijk wat ik aan auto kan krijgen voor een bepaald bedrag. Of het elektrisch is of niet maakt me niet uit. Ik heb elektrisch gereden (nissan) en dan ding van ellende met belabberde range weer ingeleverd.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat het je waard is, is persoonlijk natuurlijk en je moet het vooral met EV's vergelijken.
Een ID4 is van binnen ook een hoop hard plastic.
Er zit nu eenmaal veel van de waarde in de accu's. Dat daalt de komende jaren wel maar het is nu even wat het is.
Ik kwam gisteravond een video tegen die daar op in ging.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:16 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wat Tesla doet is een bestaande uitvoering ineens een klap goedkoper maken. Ik vind dat je dat niet kan maken tegenover je bestaande klanten.
Mee eens, uiteraard.quote:Op woensdag 29 maart 2023 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kwam gisteravond een video tegen die daar op in ging.
Er werd een grafiek vertoond die toonde welk deel van van de markt je kan bereiken bij een bepaalde prijsstelling voor een auto.
Ik kan die grafiek helaas nog niet terugvinden maar het is natuurlijk niet zo moeilijk in te beelden dat er meer mensen zijn die een auto van ¤25.000 kunnen betalen dan mensen die een auto van ¤50.000 kunnen betalen.
Ik snap de gedachte erachter, maar als bestaande klant zou ik het persoonlijk niet echt waarderen als de nieuwprijs van het model wat ik zou hebben ineens een fors lager wordt. Maar goed, het is ook een afweging natuurlijk: het aantal nieuwe klanten dat je ermee binnenhaalt weegt waarschijnlijk ruimschoots op tegen die paar die je hierdoor (wellicht) in de toekomst verliest of het merk überhaupt links laten liggen.quote:Op woensdag 29 maart 2023 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla zit momenteel met het "probleem" dat alle fabrieken (ook Austin en Berlijn) massaproductie hebben bereikt, ofwel >5.000 auto's per week. Tot nu toe was de vraag naar EV's binnen hun prijsstelling hoger dan het aanbod dus konden ze de hoge prijzen aanhouden en je zou gek zijn als je dat als fabrikant niet doet.
De productie is nu dermate hoog, dat je prijzen moet gaan verlagen om nieuwe klanten aan te boren. Klanten die normaal gesproken misschien nog een ICE gekocht zouden hebben. Daarnaast moest Tesla in de US de prijzen extra verlagen om in aanmerking te komen voor de "IRA tax credit".
Aangezien Tesla vorig jaar een (ongekend hoge) marge van 29% op auto's draaide en de productiekosten nog steeds dalen, kan Tesla de prijzen verlagen en doet dat dus ook.
Doen ze het niet, dan blijven ze met die auto's zitten.
Het resultaat? Het lijkt erop dat Tesla in de US weer fors meer auto's heeft verkocht in Q1 2023 dan in Q 2022.
De Q1 cijfers moeten nog binnen komen.
Dat is wel de gangbare weg die "normale" autofabrikanten ook volgen. Je brengt een goedkoper model op de markt of een goedkopere uitvoering van een bestaand model.quote:Op woensdag 29 maart 2023 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
De volgende stap is een goedkopere generatie EV's vanaf $25.000 zodat Tesla een nog groter deel van de markt kan bedienen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |