Ik ken geen betere EV dan een Model Y op dit moment met wat je voor die prijs ervoor terug krijgt, qua smaak wellicht.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:26 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Je suggereerde in #10 dat je een Tesla kocht zodat je bij de Superchargers kan laden.
Het prijsverschil met bij de Shell en andere is er vrijwel niet, als je geluk hebt scheelt het 1 of 2 cent.
Weet je echt zeker dat je met verschil van 1 - 2 cent met een Tesla beter uitkomt onder de streep?
Ik heb een aantal jaar een M3 gereden en die viel van ellende aan alle kanten uit elkaar. Eens met het laad netwerk + snel laden maar, de kwaliteit van Tesla is echt beroerd.. Zeker voor dat geld.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:28 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik ken geen betere EV dan een Model Y op dit moment met wat je voor die prijs ervoor terug krijgt, qua smaak wellicht.
Maar de ruimte, snellaad mogelijkheden en range lukt het je niet die ergens anders te vinden voor hetzelfde geld.
Dus zelfs als je de supercharger niet mee zou rekenen zou ik geen andere auto weten.
Wat heeft een M3 met Tesla te maken?quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:59 schreef ex het volgende:
[..]
Ik heb een aantal jaar een M3 gereden en die viel van ellende aan alle kanten uit elkaar. Eens met het laad netwerk + snel laden maar, de kwaliteit van Tesla is echt beroerd.. Zeker voor dat geld.
m3 is model 3. Tesla-rijderd met een minderwaardigheidscomplex noemen hun waggeltje M3.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 11:52 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Wat heeft een M3 met Tesla te maken?
Bedoelde Tesla Model 3, leek me ook wel logisch gezien de context van het topic en de OP.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 11:52 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Wat heeft een M3 met Tesla te maken?
Godver, het is pas dinsdag en ik heb nu al de scherpte van vrijdagavondquote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:31 schreef ex het volgende:
[..]
Bedoelde Tesla Model 3, leek me ook wel logisch gezien de context van het topic en de OP.
Hier ookquote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:42 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Godver, het is pas dinsdag en ik heb nu al de scherpte van vrijdagavond
Jawel hoor, je moet gewoon even je best doen om een goedkope laadpasaanbieder te zoeken en niet zoals elk schaap kiezen voor een dure aanbieder als de ANWB, Vattenfall of Shell. Ik laad momenteel publiek m'n auto op voor 36 cent per kWh. Zelfs snelladen komt zo rond die prijs uit.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:59 schreef MisChrartin het volgende:
Als je dus niet thuis kunt laden is elektrisch rijden niet voordeliger dan een zuinige benzine of diesel.
En dat is ook al jaren bekend. MRB-vrijstelling is tot 1-1-2025. Maar dat tarief gaat een stuk lager worden dan voor een ICE, want anders stapt na die datum helemaal niemand meer over.quote:Maar ook elektrische wagens gaan na een tijdje gewoon wegenbelasting betalen als het de staat teveel geld kost.
Heb jij een laadpas die BUITEN zijn eigen netwerk 36ct kost. Ben beniewd welke dat is.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:06 schreef Gunner het volgende:
[..]
Jawel hoor, je moet gewoon even je best doen om een goedkope laadpasaanbieder te zoeken en niet zoals elk schaap kiezen voor een dure aanbieder als de ANWB, Vattenfall of Shell. Ik laad momenteel publiek m'n auto op voor 36 cent per kWh. Zelfs snelladen komt zo rond die prijs uit.
Ja, het is toch echt zo. Als al de nederlandse laadpasaanbieders hun prijzen weer verhogen terwijl het thuis juist halveert weet je dat zo'n bedrijf of niet goed inkoopt of gewoon ordinair aan het cashen is.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:20 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Heb jij een laadpas die BUITEN zijn eigen netwerk 36ct kost. Ben beniewd welke dat is.
Als je in Zuid-Holland woont is Engie volgens mij (bij een beperkt aantal palen) nog goedkoper. Die info heb ik van m'n ook EV rijdende broer die in Z-H woont.quote:Hier staan allemaal Engiepalen en met een Engiepas red ik dat wel. Maar die Engiepas is bij andere palen wel duurder.
Ah ok, met een Engie pas buiten het Engie netwerk haal je due 36ct niet.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:21 schreef Gunner het volgende:
[..]
Als je in Zuid-Holland woont is Engie volgens mij (bij een beperkt aantal palen) nog goedkoper. Die info heb ik van m'n ook EV rijdende broer die in Z-H woont.
Voor Nederland niet, zo te lezen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:53 schreef ex het volgende:
[..]
Hier ook![]()
Lijkt wel of we meer opties krijgen TS: https://nos.nl/artikel/24(...)alen-langs-snelwegen
In Nederland vind je weinig benzine stations langs de snelweg zonder laadmogelijkheden.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor Nederland niet, zo te lezen.
1 laadpaal per 60km snelweg, daar zitten we in Nederland al lang overheen.
1 Tankstation in Utrecht. Voldoe je keurig aan de norm voor Nederland.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
1 waterstof tankstation per 200km... ze zijn wel ambitieus in de EU
Voor de 300.000 waterstofauto's die ze in Nederland in 2030 willen (gaat niet lukken) moet je al ongeveer 210 waterstof tankinstallaties hebben.
Dat is over 7 jaar.
We hebben nu 600 waterstofvoertuigen en 17 waterstof tankstations (die niet allemaal openbaar beschikbaar zijn).
Nee ik rekende met 43ct per kWh. Met 36 ct is het alsnog duurder qua verbruikskosten als je het vergelijkt met een diesel.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:06 schreef Gunner het volgende:
[..]
Jawel hoor, je moet gewoon even je best doen om een goedkope laadpasaanbieder te zoeken en niet zoals elk schaap kiezen voor een dure aanbieder als de ANWB, Vattenfall of Shell. Ik laad momenteel publiek m'n auto op voor 36 cent per kWh. Zelfs snelladen komt zo rond die prijs uit.
Verder ligt m'n kwH prijs per 1 april thuis ook al onder de 40 cent (en dus voor mij duurder dan publiek laden). Daar kan je prima goedkoop een EV voor rijden.
De berekening die jij doet doe ik ook voor elektrisch rijden en pas bij 80 cent aan de laadpaal is het voor mij (met mijn verbruik) duurder om EV te rijden dan benzine. Bij de huidige brandstofprijs die al snel een stuk hoger wordt als de accijnsverlaging wordt afgebouwd.
[..]
En dat is ook al jaren bekend. MRB-vrijstelling is tot 1-1-2025. Maar dat tarief gaat een stuk lager worden dan voor een ICE, want anders stapt na die datum helemaal niemand meer over.
Lijkt me vrij sterk. En dan heb ik het niet eens over de 100 euro+ die je voor een beetje diesel in de maand kwijt bent. Dat ben ik aan laadkosten niet eens kwijt per maand en dat met lagere onderhudskosten, geen MRB en ga zo maar door.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:46 schreef MisChrartin het volgende:
Met 36 ct is het alsnog duurder qua verbruikskosten als je het vergelijkt met een diesel.
Valt mee toch? 5km voor ¤0,43 of 20km voor ¤1,75 gaat ongeveer gelijk op.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:46 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Nee ik rekende met 43ct per kWh. Met 36 ct is het alsnog duurder qua verbruikskosten als je het vergelijkt met een diesel.
Wat wel blijkt is dat elektriciteitsprijzen ook gekoppeld zijn aan brandstofprijzen en zelfs nog sterker variėren dan brandstofprijzen.
Het is niet dat een elektrische auto per definitie een no brainer is qua kosten.
En dan heb ik nu nog een zuinige elektrische auto genomen. Als je een Ioniq5, ID4 of BZ4x neemt verbruik je gemiddeld (met laadverliezen) veel meer dan 20 kWh / 100 km.
M'n Volvo V60 is zwaarder dan een Tesla Model 3 of Y.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:20 schreef MisChrartin het volgende:
Ja wat ik in het begin zei: nu nog geen MRB maar dat gaat veranderen en dan ben je met een zwaargewicht als een EV aan de beurt. Onderhoud moet ik nog maar zien of dat goedkoper is.
Er zijn de eerste jaren wel wat problemen met de ophanging (en in het begin ook de vering) van de Model S en X geweest maar bij de 3 en Y heb ik daar nog niet van gehoord. Is ook veel simpeler, geen luchtvering. Of doel je op wat anders?quote:Alleen motor gerelateerd onderhoud heb je niet, maar de onderstellen van Tesla zijn nou niet bepaald onderhoudsvrij te noemen.
Wat het je waard is, is persoonlijk natuurlijk en je moet het vooral met EV's vergelijken.quote:Ik kon een elektrische auto gaan leasen maar ook de tarieven daarvan zijn heel vergelijkbaar als van brandstofauto’s.
Zo aantrekkelijk is het allemaal niet vind ik, voor het geld hoef je het niet te doen en ik vind de meestal beperkte range echt een dealbreaker. Alleen tesla doet het qua range aardig, maar die vind ik geen 55k-60k waard voor wat je er voor krijgt (model 3 long range). Het voelt als een auto van max 30k.
Nee, om af en toe mijn 5g een boost te geven. Laatste Pfizer is al weer even geleden.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:54 schreef Kelvin_Baassie het volgende:
nemen julli een elektrische auto om de wereld beter te maken?
je zit er wel mee he? dat je in dit topic weer zo dom komt doen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:55 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Nee, om af en toe mijn 5g een boost te geven. Laatste Pfizer is al weer even geleden.
Vooral omdat het veel lekkerder rijdt.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:54 schreef Kelvin_Baassie het volgende:
nemen julli een elektrische auto om de wereld beter te maken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |