abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 28 maart 2023 @ 09:28:14 #26
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208564529
quote:
99s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 09:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Je suggereerde in #10 dat je een Tesla kocht zodat je bij de Superchargers kan laden.
Het prijsverschil met bij de Shell en andere is er vrijwel niet, als je geluk hebt scheelt het 1 of 2 cent.

Weet je echt zeker dat je met verschil van 1 - 2 cent met een Tesla beter uitkomt onder de streep?
Ik ken geen betere EV dan een Model Y op dit moment met wat je voor die prijs ervoor terug krijgt, qua smaak wellicht.
Maar de ruimte, snellaad mogelijkheden en range lukt het je niet die ergens anders te vinden voor hetzelfde geld.
Dus zelfs als je de supercharger niet mee zou rekenen zou ik geen andere auto weten.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 28 maart 2023 @ 09:59:47 #27
189961 ex
aperture science
pi_208564781
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 09:28 schreef nils7 het volgende:

[..]
Ik ken geen betere EV dan een Model Y op dit moment met wat je voor die prijs ervoor terug krijgt, qua smaak wellicht.
Maar de ruimte, snellaad mogelijkheden en range lukt het je niet die ergens anders te vinden voor hetzelfde geld.
Dus zelfs als je de supercharger niet mee zou rekenen zou ik geen andere auto weten.
Ik heb een aantal jaar een M3 gereden en die viel van ellende aan alle kanten uit elkaar. Eens met het laad netwerk + snel laden maar, de kwaliteit van Tesla is echt beroerd.. Zeker voor dat geld.
The cake is a lie!
pi_208565828
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 09:59 schreef ex het volgende:

[..]
Ik heb een aantal jaar een M3 gereden en die viel van ellende aan alle kanten uit elkaar. Eens met het laad netwerk + snel laden maar, de kwaliteit van Tesla is echt beroerd.. Zeker voor dat geld.
Wat heeft een M3 met Tesla te maken?
  dinsdag 28 maart 2023 @ 12:26:53 #29
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208566249
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:52 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Wat heeft een M3 met Tesla te maken?
m3 is model 3. Tesla-rijderd met een minderwaardigheidscomplex noemen hun waggeltje M3.
Tot nooit .......
  dinsdag 28 maart 2023 @ 12:31:23 #30
189961 ex
aperture science
pi_208566288
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:52 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Wat heeft een M3 met Tesla te maken?
Bedoelde Tesla Model 3, leek me ook wel logisch gezien de context van het topic en de OP.
The cake is a lie!
pi_208566419
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:31 schreef ex het volgende:

[..]
Bedoelde Tesla Model 3, leek me ook wel logisch gezien de context van het topic en de OP.
Godver, het is pas dinsdag en ik heb nu al de scherpte van vrijdagavond :')
  dinsdag 28 maart 2023 @ 12:53:53 #32
189961 ex
aperture science
pi_208566546
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:42 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Godver, het is pas dinsdag en ik heb nu al de scherpte van vrijdagavond :')
Hier ook :(

Lijkt wel of we meer opties krijgen TS: https://nos.nl/artikel/24(...)alen-langs-snelwegen
The cake is a lie!
pi_208566626
Als je dus niet thuis kunt laden is elektrisch rijden niet voordeliger dan een zuinige benzine of diesel.

Als je ruwweg 20 kWh moet laden om 100 km te rijden ben je dus ¤8,60 verder. Als het richting 60ct gaat betaal je ¤12 om 100 km te rijden. En dan ben ik met 20 kWh aan input nog best voorzichtig (icm laadverliezen etc).

Wij rijden een hybride die 1:20 haalt over het hele jaar. 100:20=5 liter x ¤1,75 = 8,75. Vergelijkbare kosten dus met openbaar laden.
Mijn diesel rijdt 4,5 liter op 100km, 4,5 x 1,55 = ¤6,98 om 100 km te rijden.
En dan heb ik een range van 1000 km.

En ja ik weet dat het niet het complete verhaal is met onderhoud en wegenbelasting. Maar ook elektrische wagens gaan na een tijdje gewoon wegenbelasting betalen als het de staat teveel geld kost.

Tsja zo gaan we natuurlijk niet allemaal overstappen op elektrowagens, als je zelf geen parkeerplek met eigen laadpaal hebt tenminste.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:06:58 #34
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208566714
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:59 schreef MisChrartin het volgende:
Als je dus niet thuis kunt laden is elektrisch rijden niet voordeliger dan een zuinige benzine of diesel.
Jawel hoor, je moet gewoon even je best doen om een goedkope laadpasaanbieder te zoeken en niet zoals elk schaap kiezen voor een dure aanbieder als de ANWB, Vattenfall of Shell. Ik laad momenteel publiek m'n auto op voor 36 cent per kWh. Zelfs snelladen komt zo rond die prijs uit.

Verder ligt m'n kwH prijs per 1 april thuis ook al onder de 40 cent (en dus voor mij duurder dan publiek laden). Daar kan je prima goedkoop een EV voor rijden.

De berekening die jij doet doe ik ook voor elektrisch rijden en pas bij 80 cent aan de laadpaal is het voor mij (met mijn verbruik) duurder om EV te rijden dan benzine. Bij de huidige brandstofprijs die al snel een stuk hoger wordt als de accijnsverlaging wordt afgebouwd.

quote:
Maar ook elektrische wagens gaan na een tijdje gewoon wegenbelasting betalen als het de staat teveel geld kost.
En dat is ook al jaren bekend. MRB-vrijstelling is tot 1-1-2025. Maar dat tarief gaat een stuk lager worden dan voor een ICE, want anders stapt na die datum helemaal niemand meer over.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gunner op 28-03-2023 13:19:10 ]
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:20:19 #35
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208566845
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:06 schreef Gunner het volgende:

[..]
Jawel hoor, je moet gewoon even je best doen om een goedkope laadpasaanbieder te zoeken en niet zoals elk schaap kiezen voor een dure aanbieder als de ANWB, Vattenfall of Shell. Ik laad momenteel publiek m'n auto op voor 36 cent per kWh. Zelfs snelladen komt zo rond die prijs uit.
Heb jij een laadpas die BUITEN zijn eigen netwerk 36ct kost. Ben beniewd welke dat is.
Hier staan allemaal Engiepalen en met een Engiepas red ik dat wel. Maar die Engiepas is bij andere palen wel duurder.
Tot nooit .......
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:21:24 #36
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208566854
quote:
99s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Heb jij een laadpas die BUITEN zijn eigen netwerk 36ct kost. Ben beniewd welke dat is.
Ja, het is toch echt zo. Als al de nederlandse laadpasaanbieders hun prijzen weer verhogen terwijl het thuis juist halveert weet je dat zo'n bedrijf of niet goed inkoopt of gewoon ordinair aan het cashen is.

Ik geniet er van zolang het kan.
quote:
Hier staan allemaal Engiepalen en met een Engiepas red ik dat wel. Maar die Engiepas is bij andere palen wel duurder.
Als je in Zuid-Holland woont is Engie volgens mij (bij een beperkt aantal palen) nog goedkoper. Die info heb ik van m'n ook EV rijdende broer die in Z-H woont.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:24:08 #37
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208566872
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:21 schreef Gunner het volgende:

[..]
Als je in Zuid-Holland woont is Engie volgens mij (bij een beperkt aantal palen) nog goedkoper. Die info heb ik van m'n ook EV rijdende broer die in Z-H woont.
Ah ok, met een Engie pas buiten het Engie netwerk haal je due 36ct niet.
Ook andere passen liggen wel wat hoger. Je kan wel goedkoper komen maar dan moet je abonnementen afsluiten voor palen waar je af en toe komt.

ANWB, Shell en Vattenfall zijn eigenlijk altijd duurder omdat die (bijna geen) eigen palen hebben. Je bent dus altijd gastgebruiker.


Zo hee je zal in amterdam of Utrecht wonen zeg.
https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven

68 of 75 cent per kwh op een normale paal van Vattenval zelf
Dan ben je als gastgebruiker bij de meeste snelladers nog goedkoper uit. Je zal je auto er per ongeluk aan hangen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Speekselklier op 28-03-2023 13:49:21 ]
Tot nooit .......
pi_208566969
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:53 schreef ex het volgende:

[..]
Hier ook :(

Lijkt wel of we meer opties krijgen TS: https://nos.nl/artikel/24(...)alen-langs-snelwegen
Voor Nederland niet, zo te lezen.

1 laadpaal per 60km snelweg, daar zitten we in Nederland al lang overheen.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:37:20 #39
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208566993
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor Nederland niet, zo te lezen.

1 laadpaal per 60km snelweg, daar zitten we in Nederland al lang overheen.
In Nederland vind je weinig benzine stations langs de snelweg zonder laadmogelijkheden.
Tot nooit .......
pi_208567007
1 waterstof tankstation per 200km... ze zijn wel ambitieus in de EU :D

Voor de 300.000 waterstofauto's die ze in Nederland in 2030 willen (gaat niet lukken) moet je al ongeveer 210 waterstof tankinstallaties hebben.

Dat is over 7 jaar.

We hebben nu 600 waterstofvoertuigen en 17 waterstof tankstations (die niet allemaal openbaar beschikbaar zijn).
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:41:28 #41
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208567046
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
1 waterstof tankstation per 200km... ze zijn wel ambitieus in de EU :D

Voor de 300.000 waterstofauto's die ze in Nederland in 2030 willen (gaat niet lukken) moet je al ongeveer 210 waterstof tankinstallaties hebben.

Dat is over 7 jaar.

We hebben nu 600 waterstofvoertuigen en 17 waterstof tankstations (die niet allemaal openbaar beschikbaar zijn).
1 Tankstation in Utrecht. Voldoe je keurig aan de norm voor Nederland.
Tot nooit .......
pi_208567085
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:06 schreef Gunner het volgende:

[..]
Jawel hoor, je moet gewoon even je best doen om een goedkope laadpasaanbieder te zoeken en niet zoals elk schaap kiezen voor een dure aanbieder als de ANWB, Vattenfall of Shell. Ik laad momenteel publiek m'n auto op voor 36 cent per kWh. Zelfs snelladen komt zo rond die prijs uit.

Verder ligt m'n kwH prijs per 1 april thuis ook al onder de 40 cent (en dus voor mij duurder dan publiek laden). Daar kan je prima goedkoop een EV voor rijden.

De berekening die jij doet doe ik ook voor elektrisch rijden en pas bij 80 cent aan de laadpaal is het voor mij (met mijn verbruik) duurder om EV te rijden dan benzine. Bij de huidige brandstofprijs die al snel een stuk hoger wordt als de accijnsverlaging wordt afgebouwd.
[..]
En dat is ook al jaren bekend. MRB-vrijstelling is tot 1-1-2025. Maar dat tarief gaat een stuk lager worden dan voor een ICE, want anders stapt na die datum helemaal niemand meer over.
Nee ik rekende met 43ct per kWh. Met 36 ct is het alsnog duurder qua verbruikskosten als je het vergelijkt met een diesel.
Wat wel blijkt is dat elektriciteitsprijzen ook gekoppeld zijn aan brandstofprijzen en zelfs nog sterker variėren dan brandstofprijzen.

Het is niet dat een elektrische auto per definitie een no brainer is qua kosten.
En dan heb ik nu nog een zuinige elektrische auto genomen. Als je een Ioniq5, ID4 of BZ4x neemt verbruik je gemiddeld (met laadverliezen) veel meer dan 20 kWh / 100 km.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:51:28 #43
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208567130
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:46 schreef MisChrartin het volgende:
Met 36 ct is het alsnog duurder qua verbruikskosten als je het vergelijkt met een diesel.
Lijkt me vrij sterk. En dan heb ik het niet eens over de 100 euro+ die je voor een beetje diesel in de maand kwijt bent. Dat ben ik aan laadkosten niet eens kwijt per maand en dat met lagere onderhudskosten, geen MRB en ga zo maar door.

Alleen m'n verzekering is duurder bij een ICE en dat komt door aanschafprijs, vermogen en het feit dat ik zelf bewust niet voor de goedkoopste verzekering ben gegaan.
pi_208567136
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:46 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Nee ik rekende met 43ct per kWh. Met 36 ct is het alsnog duurder qua verbruikskosten als je het vergelijkt met een diesel.
Wat wel blijkt is dat elektriciteitsprijzen ook gekoppeld zijn aan brandstofprijzen en zelfs nog sterker variėren dan brandstofprijzen.

Het is niet dat een elektrische auto per definitie een no brainer is qua kosten.
En dan heb ik nu nog een zuinige elektrische auto genomen. Als je een Ioniq5, ID4 of BZ4x neemt verbruik je gemiddeld (met laadverliezen) veel meer dan 20 kWh / 100 km.
Valt mee toch? 5km voor ¤0,43 of 20km voor ¤1,75 gaat ongeveer gelijk op.
En een diesel heeft nog een forse wegenbelasting erbij.
pi_208568523
Ja wat ik in het begin zei: nu nog geen MRB maar dat gaat veranderen en dan ben je met een zwaargewicht als een EV aan de beurt. Onderhoud moet ik nog maar zien of dat goedkoper is. Alleen motor gerelateerd onderhoud heb je niet, maar de onderstellen van Tesla zijn nou niet bepaald onderhoudsvrij te noemen.

Ik kon een elektrische auto gaan leasen maar ook de tarieven daarvan zijn heel vergelijkbaar als van brandstofauto’s.
Zo aantrekkelijk is het allemaal niet vind ik, voor het geld hoef je het niet te doen en ik vind de meestal beperkte range echt een dealbreaker. Alleen tesla doet het qua range aardig, maar die vind ik geen 55k-60k waard voor wat je er voor krijgt (model 3 long range). Het voelt als een auto van max 30k.
pi_208568639
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:20 schreef MisChrartin het volgende:
Ja wat ik in het begin zei: nu nog geen MRB maar dat gaat veranderen en dan ben je met een zwaargewicht als een EV aan de beurt. Onderhoud moet ik nog maar zien of dat goedkoper is.
M'n Volvo V60 is zwaarder dan een Tesla Model 3 of Y.
Daarnaast gaan ze zo'n EV vast niet als een diesel belasten, aangezien de MRB deels op CO2 en fijnstof gaat.

Niemand die in Nederland nog een EV zou kopen als je het belast als een diesel.

quote:
Alleen motor gerelateerd onderhoud heb je niet, maar de onderstellen van Tesla zijn nou niet bepaald onderhoudsvrij te noemen.
Er zijn de eerste jaren wel wat problemen met de ophanging (en in het begin ook de vering) van de Model S en X geweest maar bij de 3 en Y heb ik daar nog niet van gehoord. Is ook veel simpeler, geen luchtvering. Of doel je op wat anders?

quote:
Ik kon een elektrische auto gaan leasen maar ook de tarieven daarvan zijn heel vergelijkbaar als van brandstofauto’s.
Zo aantrekkelijk is het allemaal niet vind ik, voor het geld hoef je het niet te doen en ik vind de meestal beperkte range echt een dealbreaker. Alleen tesla doet het qua range aardig, maar die vind ik geen 55k-60k waard voor wat je er voor krijgt (model 3 long range). Het voelt als een auto van max 30k.
Wat het je waard is, is persoonlijk natuurlijk en je moet het vooral met EV's vergelijken.
Een ID4 is van binnen ook een hoop hard plastic.

Er zit nu eenmaal veel van de waarde in de accu's. Dat daalt de komende jaren wel maar het is nu even wat het is.
pi_208568793
nemen julli een elektrische auto om de wereld beter te maken?
pi_208568796
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:54 schreef Kelvin_Baassie het volgende:
nemen julli een elektrische auto om de wereld beter te maken?
Nee, om af en toe mijn 5g een boost te geven. Laatste Pfizer is al weer even geleden.
pi_208568821
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:55 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Nee, om af en toe mijn 5g een boost te geven. Laatste Pfizer is al weer even geleden.
je zit er wel mee he? dat je in dit topic weer zo dom komt doen.

diep van binnen maak je je zorgen net zoals ik maar blijf maar lekker stoer doen jongen.
pi_208568975
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:54 schreef Kelvin_Baassie het volgende:
nemen julli een elektrische auto om de wereld beter te maken?
Vooral omdat het veel lekkerder rijdt.

Relatief stil (afhankelijk van isolatie, banden en windgeruis hoor je nog wel), bijna maximaal koppel vanaf 0 rpm, zwaartepunt heel laag, one pedal driving en ook omdat ik een EV hier zo'n 200 dagen per jaar geheel uit de zonnepanelen kan laden (en de rest van het jaar deels).

Als je eenmaal een EV gewend bent wil je doorgaans niet meer terug, tenzij je een echte "petrol head" bent.
Maar die mensen hadden we vroeger ook, dat waren mensen met een paard en koets.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')