abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208517512
Hallo allen.

Ben in het bezit van een EV (model 3). Bij aanschaf was er geen sprake van een stijging in energiekosten. Destijds was het aan te nemen dat supercharging een heeeeeel stuk duurder uitpakte dan bij een openbare laadpaal.

Gemiddeld duurt het 20-40 minuten bij een supercharger i.v.t. 5-6 uur voor hetzelfde aantal KWh.
Ik supercharge momenteel dus via de tesla netwerk (zeer zelden) en ik laad in het openbaar met een e-flux pas (voornaamste manier).

Toevallig keek ik net naar de kosten en ik schrik me een laplazarus. E-flux haalt het in haar/zijn hoofd om onderaan de streep bijna nét zo veel of méér te vragen per KWh (met BTW, admin kosten en transactiekosten) als Tesla dat doet bij haar superchargers.

Dit vind ik echt bizar, of zie ik nou iets over het hoofd? Hieronder een paar voorbeelden uit twee facturen.

e-Flux:
KWh - prijs ex btw.
46.72 - ¤20,09

Prijs per KWh: 0.43

Supercharger Tesla:
KWh - prijs ex btw.
59 - ¤22.62

Prijs per KWh: 0.38

Iemand dezelfde ervaring?

[ Bericht 0% gewijzigd door GeerttreeG op 24-03-2023 14:18:42 ]
Bekken zullen schuimen
pi_208517586
Klopt, op tv zag ik daar laatst iets over.
De tarieven verschillen per fysieke locatie, aanbieder en pas.
Het is willekeur welk tarief wanneer waar en met welke pas geldt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208517587
Tsja, tarieven kunnen per aanbieder verschillen.

Tesla zal ook iets grootschaliger stroom kunnen inkopen en minder tussenlagen hebben.

Ze produceren de laadpalen op grote schaal, beheren de laadpalen, baten ze zelf uit en beginnen ook steeds meer op een energieleverancier te lijken.
  vrijdag 24 maart 2023 @ 14:13:44 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208517594
Tesla SC zijn gesubsidieerd door Tesla zelf.

die 43 cent valt nog mee van e-flux. Veel tarieven liggen bij publieke AC al boven de 60 cent de kw.

Maar hoe duur of goedkoop iets is is in het laatste jaar erg ontransparant geworden. Een paal op 100 meter kan zo een dubbeltje of wat verschillen, zie de Radar uitzending van een tijdje terug.
pi_208517612
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 14:13 schreef Gunner het volgende:
Tesla SC zijn gesubsidieerd door Tesla zelf.

die 43 cent valt nog mee van e-flux. Veel tarieven liggen bij publieke AC al boven de 60 cent de kw.

Maar hoe duur of goedkoop iets is is in het laatste jaar erg ontransparant geworden. Een paal op 100 meter kan zo een dubbeltje of wat verschillen, zie de Radar uitzending van een tijdje terug.
Ah ja het was radar...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 24 maart 2023 @ 14:15:46 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208517625
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 14:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ah ja het was radar...
https://radar.avrotros.nl(...)ieven-bij-laadpalen/
pi_208517646
Dank voor de snelle reactie. De transparantie is idd ver te zoeken.

Ik weet iig nu waar ik voortaan ga laden.
Bekken zullen schuimen
pi_208517847
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 14:18 schreef GeerttreeG het volgende:
Dank voor de snelle reactie. De transparantie is idd ver te zoeken.

Ik weet iig nu waar ik voortaan ga laden.
Dit tarief kan willekeurig weer worden aangepast net zoals bij alle andere laadpalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:15:18 #9
189961 ex
aperture science
pi_208529260
Wel slecht voor je batterij trouwens, altijd super chargen.
The cake is a lie!
  zaterdag 25 maart 2023 @ 14:38:31 #10
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208531413
Ja Tesla is stukken goedkoper dan de rest, reden voor mij geweest een Tesla te bestellen
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  zaterdag 25 maart 2023 @ 15:15:58 #11
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208531751
Alleen leuk als je in de buurt van een Supercharger woont.

Verder zijn er nog prima alternatieven om op z'n minst net zo goedkoop op te laden.
pi_208543544
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 14:38 schreef nils7 het volgende:
Ja Tesla is stukken goedkoper dan de rest, reden voor mij geweest een Tesla te bestellen
je rijdt zoveel kms dat je het verschil in prijs eruit haalt tov de aankoopprijs?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 26 maart 2023 @ 22:11:52 #13
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_208549482
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 14:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
je rijdt zoveel kms dat je het verschil in prijs eruit haalt tov de aankoopprijs?
Is een Tesla duurder dan een vergelijkbaar alternatief? Volgens mij zijn ze relatief scherp geprijst.
Drugs are good mkay?
pi_208550442
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 22:11 schreef Party_P het volgende:
Is een Tesla duurder dan een vergelijkbaar alternatief? Volgens mij zijn ze relatief scherp geprijst.
Als de Twitter Koning het weer in z'n bol heeft dan laat hij zo de prijzen weer een stuk zakken inderdaad....heel fijn ook voor de restwaarde als je zo'n Tesla al in bezit hebt.
  maandag 27 maart 2023 @ 00:20:36 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208550454
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 14:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
je rijdt zoveel kms dat je het verschil in prijs eruit haalt tov de aankoopprijs?
Je kan tegenwoordig ook met een niet-tesla bij tesla laden.

Overigens is de snellaadprijs (175 kWh) bij shell momenteel 65cent.
Met Shellpas krijg ik 30% korting. Ik betaal dat 45.5ct inclusief BTW. Ex is dat 37,5ct.

Twee redenen dus waarom je geen Tesla had hoeven kopen....

(Bij fastnet zit he nu op 39ct ex)

[ Bericht 8% gewijzigd door Speekselklier op 27-03-2023 00:36:59 ]
Tot nooit .......
pi_208550474
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 00:18 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Als de Twitter Koning het weer in z'n bol heeft dan laat hij zo de prijzen weer een stuk zakken inderdaad....heel fijn ook voor de restwaarde als je zo'n Tesla al in bezit hebt.
Dat valt wel wat mee. Door de grondstof en materiaal schaarste heeft Tesla de afgelopen jaren (net als andere merken) de prijzen stapsgewijs verhoogd.
En die prijzen zijn nu weer iets verlaagd naar het niveau van voor die verhogingen.

Overigens kan je het blijkbaar nooit goed doen. Als de prijs hoog is klaagt men dat EV's te duur zijn, als de prijs omlaag gaat, klaagt men dat restwaarde te snel zakt.
pi_208550610
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 00:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat valt wel wat mee. Door de grondstof en materiaal schaarste heeft Tesla de afgelopen jaren (net als andere merken) de prijzen stapsgewijs verhoogd.
En die prijzen zijn nu weer iets verlaagd naar het niveau van voor die verhogingen.

Overigens kan je het blijkbaar nooit goed doen. Als de prijs hoog is klaagt men dat EV's te duur zijn, als de prijs omlaag gaat, klaagt men dat restwaarde te snel zakt.
Nou ja, dat de prijzen iets oplopen door schaarste en daarna weer wat terugzakken is niet zo'n punt. Die beweging maakt de occasionmarkt ook. Wat mij vooral tegen zou staan als ik een Tesla zou hebben is dat de prijzen ook ineens met duizenden (en 2019 tienduizenden) euro's kan zakken. Dan heb je het niet over een stapsgewijze verlaging. Voor mij een reden om privé in ieder geval nooit een Tesla te kopen. Met een dergelijk beleid benadeel je bestaande klanten behoorlijk.
pi_208552393
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 01:17 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Nou ja, dat de prijzen iets oplopen door schaarste en daarna weer wat terugzakken is niet zo'n punt. Die beweging maakt de occasionmarkt ook. Wat mij vooral tegen zou staan als ik een Tesla zou hebben is dat de prijzen ook ineens met duizenden (en 2019 tienduizenden) euro's kan zakken. Dan heb je het niet over een stapsgewijze verlaging. Voor mij een reden om privé in ieder geval nooit een Tesla te kopen. Met een dergelijk beleid benadeel je bestaande klanten behoorlijk.
EV's gaan en blijven goedkoper worden, die trend stop je niet.
En niet alleen Tesla heeft prijsverlagingen doorgevoerd.

Als je een auto koopt voor de restwaarde, dan zou ik in ieder geval geen nieuwe brandstofauto meer kopen.
  maandag 27 maart 2023 @ 10:47:42 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208552443
zowiezo een auto kopen om de restwaarde. Zo lang het het McLarean is die je in de garage zet...

Een dikke bmw heeft na tien jaar ook een waarde die niks meer met de nieuweaarde te maken heeft.
Tot nooit .......
pi_208552823
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
EV's gaan en blijven goedkoper worden, die trend stop je niet.
En niet alleen Tesla heeft prijsverlagingen doorgevoerd.
Die trend op zich is niet zo erg, zolang dat geleidelijk gaat.
Dat EV's betaalbaarder gaan worden zal 'm vooral zitten in het feit dat er steeds meer modellen op de markt gaan komen. En dat is prima.

Maar als ik kijk naar bijvoorbeeld een BMW i4 xdrive35. Die heeft een vanafprijs van ¤ 58.000,-. Die heeft over vijf jaar geen vanafprijs van ¤ 50.000,-. Het kan best dat er een i4 xdrive25 wordt toegevoegd met een vanafprijs van ¤ 45.000,- bijvoorbeeld, maar dan heb je het over een andere uitvoering.

Wat Tesla doet is een bestaande uitvoering ineens een klap goedkoper maken. Ik vind dat je dat niet kan maken tegenover je bestaande klanten.

quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je een auto koopt voor de restwaarde, dan zou ik in ieder geval geen nieuwe brandstofauto meer kopen.
Het is privé sowieso financieel nooit verstandig om een nieuwe auto te kopen. Maar goed, de restwaarde is niet alleen van belang bij de verkoop. Je hoopt er geen aanspraak op te hoeven maken, maar het kan ook verzekeringstechnisch van belang zijn als je te maken krijgt met forse schade dan wel diefstal.
  maandag 27 maart 2023 @ 11:25:23 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208552945
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:16 schreef Accordtje het volgende:

Maar goed, de restwaarde is niet alleen van belang bij de verkoop. Je hoopt er geen aanspraak op te hoeven maken, maar het kan ook verzekeringstechnisch van belang zijn als je te maken krijgt met forse schade dan wel diefstal.
Hoezo? de auto die je terug koopt is dan toch ook een pak goedkoper? Ondanks je lagere uitkering kan je nog steeds dezelfde auto terugkopen.

Ander om is vervelender dan roept verzekeraar dat je maar voor bepaald bedrag verzekerd bent.

[ Bericht 5% gewijzigd door Speekselklier op 27-03-2023 11:34:39 ]
Tot nooit .......
pi_208563533
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:25 schreef Speekselklier het volgende:
Hoezo? de auto die je terug koopt is dan toch ook een pak goedkoper? Ondanks je lagere uitkering kan je nog steeds dezelfde auto terugkopen.
Linksom of rechtsom, je bent nog steeds een klap geld kwijt. Als je in een situatie zit waarbij je helemaal geen auto wil terugkopen dan heb je dus fors meer afgeschreven. Of stel dat je 'm hebt gefinancierd met een lening, dan heb je wellicht een openstaand bedrag dat een stuk hoger ligt dan je uitkering van de verzekering. Dan laat ik even in het midden of het verstandig is om een auto (volledig) te financieren, maar kan wel een gevolg zijn.

quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:25 schreef Speekselklier het volgende:
Ander om is vervelender dan roept verzekeraar dat je maar voor bepaald bedrag verzekerd bent.
Het is allebei de kanten op vervelend. Maar goed, Tesla staat erom bekend. Als je nu een Tesla koopt dan weet je dat dit kan gebeuren.
pi_208563894
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:16 schreef Accordtje het volgende:

Wat Tesla doet is een bestaande uitvoering ineens een klap goedkoper maken. Ik vind dat je dat niet kan maken tegenover je bestaande klanten.

Dat gebeurt wel vaker met producten. Andersom zijn de meeste auto’s afgelopen jaar een stuk duurder geworden. Is dat dan wel eerlijk?
  dinsdag 28 maart 2023 @ 08:41:16 #24
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208564192
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 14:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
je rijdt zoveel kms dat je het verschil in prijs eruit haalt tov de aankoopprijs?
We werken in Amsterdam en wonen nabij Breda.
Dus we rijden wel wat KM's.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 28 maart 2023 @ 09:26:06 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208564512
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 08:41 schreef nils7 het volgende:

[..]
We werken in Amsterdam en wonen nabij Breda.
Dus we rijden wel wat KM's.
Je suggereerde in #10 dat je een Tesla kocht zodat je bij de Superchargers kan laden.
Het prijsverschil met bij de Shell en andere is er vrijwel niet, als je geluk hebt scheelt het 1 of 2 cent.

Weet je echt zeker dat je met verschil van 1 - 2 cent met een Tesla beter uitkomt onder de streep?
Tot nooit .......
  dinsdag 28 maart 2023 @ 09:28:14 #26
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208564529
quote:
99s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 09:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Je suggereerde in #10 dat je een Tesla kocht zodat je bij de Superchargers kan laden.
Het prijsverschil met bij de Shell en andere is er vrijwel niet, als je geluk hebt scheelt het 1 of 2 cent.

Weet je echt zeker dat je met verschil van 1 - 2 cent met een Tesla beter uitkomt onder de streep?
Ik ken geen betere EV dan een Model Y op dit moment met wat je voor die prijs ervoor terug krijgt, qua smaak wellicht.
Maar de ruimte, snellaad mogelijkheden en range lukt het je niet die ergens anders te vinden voor hetzelfde geld.
Dus zelfs als je de supercharger niet mee zou rekenen zou ik geen andere auto weten.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 28 maart 2023 @ 09:59:47 #27
189961 ex
aperture science
pi_208564781
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 09:28 schreef nils7 het volgende:

[..]
Ik ken geen betere EV dan een Model Y op dit moment met wat je voor die prijs ervoor terug krijgt, qua smaak wellicht.
Maar de ruimte, snellaad mogelijkheden en range lukt het je niet die ergens anders te vinden voor hetzelfde geld.
Dus zelfs als je de supercharger niet mee zou rekenen zou ik geen andere auto weten.
Ik heb een aantal jaar een M3 gereden en die viel van ellende aan alle kanten uit elkaar. Eens met het laad netwerk + snel laden maar, de kwaliteit van Tesla is echt beroerd.. Zeker voor dat geld.
The cake is a lie!
pi_208565828
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 09:59 schreef ex het volgende:

[..]
Ik heb een aantal jaar een M3 gereden en die viel van ellende aan alle kanten uit elkaar. Eens met het laad netwerk + snel laden maar, de kwaliteit van Tesla is echt beroerd.. Zeker voor dat geld.
Wat heeft een M3 met Tesla te maken?
  dinsdag 28 maart 2023 @ 12:26:53 #29
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208566249
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:52 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Wat heeft een M3 met Tesla te maken?
m3 is model 3. Tesla-rijderd met een minderwaardigheidscomplex noemen hun waggeltje M3.
Tot nooit .......
  dinsdag 28 maart 2023 @ 12:31:23 #30
189961 ex
aperture science
pi_208566288
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:52 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Wat heeft een M3 met Tesla te maken?
Bedoelde Tesla Model 3, leek me ook wel logisch gezien de context van het topic en de OP.
The cake is a lie!
pi_208566419
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:31 schreef ex het volgende:

[..]
Bedoelde Tesla Model 3, leek me ook wel logisch gezien de context van het topic en de OP.
Godver, het is pas dinsdag en ik heb nu al de scherpte van vrijdagavond :')
  dinsdag 28 maart 2023 @ 12:53:53 #32
189961 ex
aperture science
pi_208566546
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:42 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Godver, het is pas dinsdag en ik heb nu al de scherpte van vrijdagavond :')
Hier ook :(

Lijkt wel of we meer opties krijgen TS: https://nos.nl/artikel/24(...)alen-langs-snelwegen
The cake is a lie!
pi_208566626
Als je dus niet thuis kunt laden is elektrisch rijden niet voordeliger dan een zuinige benzine of diesel.

Als je ruwweg 20 kWh moet laden om 100 km te rijden ben je dus ¤8,60 verder. Als het richting 60ct gaat betaal je ¤12 om 100 km te rijden. En dan ben ik met 20 kWh aan input nog best voorzichtig (icm laadverliezen etc).

Wij rijden een hybride die 1:20 haalt over het hele jaar. 100:20=5 liter x ¤1,75 = 8,75. Vergelijkbare kosten dus met openbaar laden.
Mijn diesel rijdt 4,5 liter op 100km, 4,5 x 1,55 = ¤6,98 om 100 km te rijden.
En dan heb ik een range van 1000 km.

En ja ik weet dat het niet het complete verhaal is met onderhoud en wegenbelasting. Maar ook elektrische wagens gaan na een tijdje gewoon wegenbelasting betalen als het de staat teveel geld kost.

Tsja zo gaan we natuurlijk niet allemaal overstappen op elektrowagens, als je zelf geen parkeerplek met eigen laadpaal hebt tenminste.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:06:58 #34
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208566714
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:59 schreef MisChrartin het volgende:
Als je dus niet thuis kunt laden is elektrisch rijden niet voordeliger dan een zuinige benzine of diesel.
Jawel hoor, je moet gewoon even je best doen om een goedkope laadpasaanbieder te zoeken en niet zoals elk schaap kiezen voor een dure aanbieder als de ANWB, Vattenfall of Shell. Ik laad momenteel publiek m'n auto op voor 36 cent per kWh. Zelfs snelladen komt zo rond die prijs uit.

Verder ligt m'n kwH prijs per 1 april thuis ook al onder de 40 cent (en dus voor mij duurder dan publiek laden). Daar kan je prima goedkoop een EV voor rijden.

De berekening die jij doet doe ik ook voor elektrisch rijden en pas bij 80 cent aan de laadpaal is het voor mij (met mijn verbruik) duurder om EV te rijden dan benzine. Bij de huidige brandstofprijs die al snel een stuk hoger wordt als de accijnsverlaging wordt afgebouwd.

quote:
Maar ook elektrische wagens gaan na een tijdje gewoon wegenbelasting betalen als het de staat teveel geld kost.
En dat is ook al jaren bekend. MRB-vrijstelling is tot 1-1-2025. Maar dat tarief gaat een stuk lager worden dan voor een ICE, want anders stapt na die datum helemaal niemand meer over.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gunner op 28-03-2023 13:19:10 ]
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:20:19 #35
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208566845
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:06 schreef Gunner het volgende:

[..]
Jawel hoor, je moet gewoon even je best doen om een goedkope laadpasaanbieder te zoeken en niet zoals elk schaap kiezen voor een dure aanbieder als de ANWB, Vattenfall of Shell. Ik laad momenteel publiek m'n auto op voor 36 cent per kWh. Zelfs snelladen komt zo rond die prijs uit.
Heb jij een laadpas die BUITEN zijn eigen netwerk 36ct kost. Ben beniewd welke dat is.
Hier staan allemaal Engiepalen en met een Engiepas red ik dat wel. Maar die Engiepas is bij andere palen wel duurder.
Tot nooit .......
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:21:24 #36
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208566854
quote:
99s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Heb jij een laadpas die BUITEN zijn eigen netwerk 36ct kost. Ben beniewd welke dat is.
Ja, het is toch echt zo. Als al de nederlandse laadpasaanbieders hun prijzen weer verhogen terwijl het thuis juist halveert weet je dat zo'n bedrijf of niet goed inkoopt of gewoon ordinair aan het cashen is.

Ik geniet er van zolang het kan.
quote:
Hier staan allemaal Engiepalen en met een Engiepas red ik dat wel. Maar die Engiepas is bij andere palen wel duurder.
Als je in Zuid-Holland woont is Engie volgens mij (bij een beperkt aantal palen) nog goedkoper. Die info heb ik van m'n ook EV rijdende broer die in Z-H woont.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:24:08 #37
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208566872
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:21 schreef Gunner het volgende:

[..]
Als je in Zuid-Holland woont is Engie volgens mij (bij een beperkt aantal palen) nog goedkoper. Die info heb ik van m'n ook EV rijdende broer die in Z-H woont.
Ah ok, met een Engie pas buiten het Engie netwerk haal je due 36ct niet.
Ook andere passen liggen wel wat hoger. Je kan wel goedkoper komen maar dan moet je abonnementen afsluiten voor palen waar je af en toe komt.

ANWB, Shell en Vattenfall zijn eigenlijk altijd duurder omdat die (bijna geen) eigen palen hebben. Je bent dus altijd gastgebruiker.


Zo hee je zal in amterdam of Utrecht wonen zeg.
https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven

68 of 75 cent per kwh op een normale paal van Vattenval zelf
Dan ben je als gastgebruiker bij de meeste snelladers nog goedkoper uit. Je zal je auto er per ongeluk aan hangen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Speekselklier op 28-03-2023 13:49:21 ]
Tot nooit .......
pi_208566969
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:53 schreef ex het volgende:

[..]
Hier ook :(

Lijkt wel of we meer opties krijgen TS: https://nos.nl/artikel/24(...)alen-langs-snelwegen
Voor Nederland niet, zo te lezen.

1 laadpaal per 60km snelweg, daar zitten we in Nederland al lang overheen.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:37:20 #39
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208566993
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor Nederland niet, zo te lezen.

1 laadpaal per 60km snelweg, daar zitten we in Nederland al lang overheen.
In Nederland vind je weinig benzine stations langs de snelweg zonder laadmogelijkheden.
Tot nooit .......
pi_208567007
1 waterstof tankstation per 200km... ze zijn wel ambitieus in de EU :D

Voor de 300.000 waterstofauto's die ze in Nederland in 2030 willen (gaat niet lukken) moet je al ongeveer 210 waterstof tankinstallaties hebben.

Dat is over 7 jaar.

We hebben nu 600 waterstofvoertuigen en 17 waterstof tankstations (die niet allemaal openbaar beschikbaar zijn).
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:41:28 #41
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208567046
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
1 waterstof tankstation per 200km... ze zijn wel ambitieus in de EU :D

Voor de 300.000 waterstofauto's die ze in Nederland in 2030 willen (gaat niet lukken) moet je al ongeveer 210 waterstof tankinstallaties hebben.

Dat is over 7 jaar.

We hebben nu 600 waterstofvoertuigen en 17 waterstof tankstations (die niet allemaal openbaar beschikbaar zijn).
1 Tankstation in Utrecht. Voldoe je keurig aan de norm voor Nederland.
Tot nooit .......
pi_208567085
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:06 schreef Gunner het volgende:

[..]
Jawel hoor, je moet gewoon even je best doen om een goedkope laadpasaanbieder te zoeken en niet zoals elk schaap kiezen voor een dure aanbieder als de ANWB, Vattenfall of Shell. Ik laad momenteel publiek m'n auto op voor 36 cent per kWh. Zelfs snelladen komt zo rond die prijs uit.

Verder ligt m'n kwH prijs per 1 april thuis ook al onder de 40 cent (en dus voor mij duurder dan publiek laden). Daar kan je prima goedkoop een EV voor rijden.

De berekening die jij doet doe ik ook voor elektrisch rijden en pas bij 80 cent aan de laadpaal is het voor mij (met mijn verbruik) duurder om EV te rijden dan benzine. Bij de huidige brandstofprijs die al snel een stuk hoger wordt als de accijnsverlaging wordt afgebouwd.
[..]
En dat is ook al jaren bekend. MRB-vrijstelling is tot 1-1-2025. Maar dat tarief gaat een stuk lager worden dan voor een ICE, want anders stapt na die datum helemaal niemand meer over.
Nee ik rekende met 43ct per kWh. Met 36 ct is het alsnog duurder qua verbruikskosten als je het vergelijkt met een diesel.
Wat wel blijkt is dat elektriciteitsprijzen ook gekoppeld zijn aan brandstofprijzen en zelfs nog sterker variëren dan brandstofprijzen.

Het is niet dat een elektrische auto per definitie een no brainer is qua kosten.
En dan heb ik nu nog een zuinige elektrische auto genomen. Als je een Ioniq5, ID4 of BZ4x neemt verbruik je gemiddeld (met laadverliezen) veel meer dan 20 kWh / 100 km.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:51:28 #43
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208567130
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:46 schreef MisChrartin het volgende:
Met 36 ct is het alsnog duurder qua verbruikskosten als je het vergelijkt met een diesel.
Lijkt me vrij sterk. En dan heb ik het niet eens over de 100 euro+ die je voor een beetje diesel in de maand kwijt bent. Dat ben ik aan laadkosten niet eens kwijt per maand en dat met lagere onderhudskosten, geen MRB en ga zo maar door.

Alleen m'n verzekering is duurder bij een ICE en dat komt door aanschafprijs, vermogen en het feit dat ik zelf bewust niet voor de goedkoopste verzekering ben gegaan.
pi_208567136
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:46 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Nee ik rekende met 43ct per kWh. Met 36 ct is het alsnog duurder qua verbruikskosten als je het vergelijkt met een diesel.
Wat wel blijkt is dat elektriciteitsprijzen ook gekoppeld zijn aan brandstofprijzen en zelfs nog sterker variëren dan brandstofprijzen.

Het is niet dat een elektrische auto per definitie een no brainer is qua kosten.
En dan heb ik nu nog een zuinige elektrische auto genomen. Als je een Ioniq5, ID4 of BZ4x neemt verbruik je gemiddeld (met laadverliezen) veel meer dan 20 kWh / 100 km.
Valt mee toch? 5km voor ¤0,43 of 20km voor ¤1,75 gaat ongeveer gelijk op.
En een diesel heeft nog een forse wegenbelasting erbij.
pi_208568523
Ja wat ik in het begin zei: nu nog geen MRB maar dat gaat veranderen en dan ben je met een zwaargewicht als een EV aan de beurt. Onderhoud moet ik nog maar zien of dat goedkoper is. Alleen motor gerelateerd onderhoud heb je niet, maar de onderstellen van Tesla zijn nou niet bepaald onderhoudsvrij te noemen.

Ik kon een elektrische auto gaan leasen maar ook de tarieven daarvan zijn heel vergelijkbaar als van brandstofauto’s.
Zo aantrekkelijk is het allemaal niet vind ik, voor het geld hoef je het niet te doen en ik vind de meestal beperkte range echt een dealbreaker. Alleen tesla doet het qua range aardig, maar die vind ik geen 55k-60k waard voor wat je er voor krijgt (model 3 long range). Het voelt als een auto van max 30k.
pi_208568639
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:20 schreef MisChrartin het volgende:
Ja wat ik in het begin zei: nu nog geen MRB maar dat gaat veranderen en dan ben je met een zwaargewicht als een EV aan de beurt. Onderhoud moet ik nog maar zien of dat goedkoper is.
M'n Volvo V60 is zwaarder dan een Tesla Model 3 of Y.
Daarnaast gaan ze zo'n EV vast niet als een diesel belasten, aangezien de MRB deels op CO2 en fijnstof gaat.

Niemand die in Nederland nog een EV zou kopen als je het belast als een diesel.

quote:
Alleen motor gerelateerd onderhoud heb je niet, maar de onderstellen van Tesla zijn nou niet bepaald onderhoudsvrij te noemen.
Er zijn de eerste jaren wel wat problemen met de ophanging (en in het begin ook de vering) van de Model S en X geweest maar bij de 3 en Y heb ik daar nog niet van gehoord. Is ook veel simpeler, geen luchtvering. Of doel je op wat anders?

quote:
Ik kon een elektrische auto gaan leasen maar ook de tarieven daarvan zijn heel vergelijkbaar als van brandstofauto’s.
Zo aantrekkelijk is het allemaal niet vind ik, voor het geld hoef je het niet te doen en ik vind de meestal beperkte range echt een dealbreaker. Alleen tesla doet het qua range aardig, maar die vind ik geen 55k-60k waard voor wat je er voor krijgt (model 3 long range). Het voelt als een auto van max 30k.
Wat het je waard is, is persoonlijk natuurlijk en je moet het vooral met EV's vergelijken.
Een ID4 is van binnen ook een hoop hard plastic.

Er zit nu eenmaal veel van de waarde in de accu's. Dat daalt de komende jaren wel maar het is nu even wat het is.
pi_208568793
nemen julli een elektrische auto om de wereld beter te maken?
pi_208568796
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:54 schreef Kelvin_Baassie het volgende:
nemen julli een elektrische auto om de wereld beter te maken?
Nee, om af en toe mijn 5g een boost te geven. Laatste Pfizer is al weer even geleden.
pi_208568821
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:55 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Nee, om af en toe mijn 5g een boost te geven. Laatste Pfizer is al weer even geleden.
je zit er wel mee he? dat je in dit topic weer zo dom komt doen.

diep van binnen maak je je zorgen net zoals ik maar blijf maar lekker stoer doen jongen.
pi_208568975
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:54 schreef Kelvin_Baassie het volgende:
nemen julli een elektrische auto om de wereld beter te maken?
Vooral omdat het veel lekkerder rijdt.

Relatief stil (afhankelijk van isolatie, banden en windgeruis hoor je nog wel), bijna maximaal koppel vanaf 0 rpm, zwaartepunt heel laag, one pedal driving en ook omdat ik een EV hier zo'n 200 dagen per jaar geheel uit de zonnepanelen kan laden (en de rest van het jaar deels).

Als je eenmaal een EV gewend bent wil je doorgaans niet meer terug, tenzij je een echte "petrol head" bent.
Maar die mensen hadden we vroeger ook, dat waren mensen met een paard en koets.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')