abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 maart 2023 @ 14:37:06 #91
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208506446
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 14:35 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]
Vroeger ging de klok ook eind september een uur terug, maar dat hebben ze jaren terug veranderd naar eind oktober, geen idee waarom. Gevolg is dat het tijdens de ochtendspits in oktober nog donker is, en ja of het in oktober in de avond nou om half 7 of half 8 donker wordt boeit ook niet meer zo tijdens etenstijd, bovendien is de zomer dan toch al voorbij.
Elke avondspits minder in het donker is er één mooi meegenomen. Niks is deprimerender dan in het donker naar huis gaan. Het slaat gewoon nergens op dat hetzelfde niet in het voorjaar gebeurt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Licht Ontvlambaar donderdag 23 maart 2023 @ 17:18:12 #92
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_208508142
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 14:37 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Elke avondspits minder in het donker is er één mooi meegenomen. Niks is deprimerender dan in het donker naar huis gaan. Het slaat gewoon nergens op dat hetzelfde niet in het voorjaar gebeurt.
ik vind in het donker naar werk gaan eigenlijk deprimerender :P
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 maart 2023 @ 17:28:00 #93
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208508236
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2023 17:18 schreef Sjeen het volgende:

[..]
ik vind in het donker naar werk gaan eigenlijk deprimerender :P
Ik heb een mooi voordeel dat ik daar eigenlijk maar 2-3 weken per jaar last van heb :@

Maar dan ben ik toch nog niet wakker genoeg om erom te geven.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 25 maart 2023 @ 19:12:06 #94
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_208534199
https://www.volkskrant.nl(...)-verhouden~b735a364/

Mooi uitgebreid en verhelderend artikel dat uitlegt waarom we zo snel mogelijk moeten stoppen met het verzetten van de klok, en daarnaast ook benoemt dat de Londense tijd beter passend is dan die van Berlijn waar we nu in zitten.

En niet gebaseerd op lijnen op een kaart, maar op het menselijk lichaam, bioritme en neurowetenschap. En laat alle onzin over persoonlijke voorkeuren achterwege. Lezenswaardig!
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_208535072
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 19:12 schreef hooibaal het volgende:

Mooi uitgebreid en verhelderend artikel dat uitlegt waarom we zo snel mogelijk moeten stoppen met het verzetten van de klok, en daarnaast ook benoemt dat de Londense tijd beter passend is dan die van Berlijn waar we nu in zitten.

En niet gebaseerd op lijnen op een kaart, maar op het menselijk lichaam, bioritme en neurowetenschap. En laat alle onzin over persoonlijke voorkeuren achterwege. Lezenswaardig!
Ik lees alleen nergens in dat verhaal dat meer in het donker leven beter voor ons is.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 25 maart 2023 @ 20:15:52 #96
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208535109
quote:
Zondag gaat de zomertijd in en krijgt onze biologische klok haar jaarlijkse opdoffer.
Waarom opent zo'n artikel gelijk al met dergelijke aanstellerij? Allemachtig man, ga desnoods een uurtje eerder naar bed op de zaterdagavond, of de zondagavond. Met zo'n stelling doet men alsof je ineens in een jetlag van 12 uur zit.

Verder ga ik het uit nieuwsgierigheid wel lezen, daar niet van.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_208535324
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 19:12 schreef hooibaal het volgende:

Als ik jouw reactie nog eens lees dan geloof ik niet dat je zelf dat verhaal hebt gelezen of in ieder geval totaal niet hebt begrepen.

Het gaat dus 100% wel over dat gezeur van lijntjes op de kaart. Verder pleit het feitelijk alleen maar voor verzetten van de klok.
pi_208535591
Libanon vanaf morgen in twee tijdzones, op het allerlaatste moment besloten om de zomertijd uit te stellen :')

https://nos.nl/artikel/24(...)ijd-maand-uitgesteld
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 25 maart 2023 @ 20:56:51 #99
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_208535837
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 16:39 schreef summer2bird het volgende:
Ben ik de enige die vind dat we al een prima systeem hebben zoals het is? :P
In maart altijd lekker de klok vooruit, heerlijk, is het wat langer licht.
In de herfst gaat hij weer een uur achteruit, is het niet zo donker in de ochtend.

Prima toch? :P
Idd gewoon lekker zo laten zoals het nu is.

Kansloos gejank van dat simpele volk dat er niet mee om kan gaan :')
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  zaterdag 25 maart 2023 @ 23:26:01 #100
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_208538209
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:13 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik lees alleen nergens in dat verhaal dat meer in het donker leven beter voor ons is.
Dat staat er dan ook niet in.
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:30 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als ik jouw reactie nog eens lees dan geloof ik niet dat je zelf dat verhaal hebt gelezen of in ieder geval totaal niet hebt begrepen.

Het gaat dus 100% wel over dat gezeur van lijntjes op de kaart. Verder pleit het feitelijk alleen maar voor verzetten van de klok.
Misschien moet jij het dan nog eens goed lezen. Ik snap het namelijk prima, maar het onderwerp ligt nogal gevoelig.
Dat 'gezeur van lijntjes op de kaart' is helemaal geen gezeur, want die lijntjes zijn het directe gevolg van de wetenschappelijke benaderingen die je in het artikel kan lezen. Met de gevolgen op het menselijk lichaam van de stand van de zon, dus.

In de 19e eeuw was het trekken van die lijnen, op basis van wat men toen al wist, volkomen logisch. De mensen die daar nu vanaf willen doen dat vooral omdat ze langer op het terras willen zitten, maar dat is nou niet bepaald een geldig argument.

Er is gewoon maar één logische optie. Jammer dat iedereen daar zo moeilijk over doet.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 23:45:04 #101
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_208538470
Jaaaaaaaaaaaaa ZOMERtijd incoming, op naar zon zee en strand 🤙🏻🤙🏻🤙🏻
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_208539128
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 23:45 schreef Mani89 het volgende:
Like gezet. *O*
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_208539643
quote:
allemaal zaken die niet van belang zijn in een mensenleven :{w
  zondag 26 maart 2023 @ 04:35:16 #104
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208539650
quote:
Deze man weet _O_

Wintertijders :')
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_208539689
Nu is het dus geen 4:09 uur o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zondag 26 maart 2023 @ 06:45:45 #106
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_208539785
Zomertijd!!
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_208540039
ben gelijk begonnen met barbecueën en zuipen!!!
pi_208540326
De hont keek me aan van “wat doe jij beneden?” :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208540411
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208540456
Ik ben blij dat de zon op 21 juni om 5:17 opkomt in plaats van 4:17 als we altijd 'wintertijd' zouden hebben, en ik ben blij dat de zon 21 december om 8:45 op komt in plaats van 9:45 als we altijd 'zomertijd' zouden hebben.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Moderator / Redactie Sport zondag 26 maart 2023 @ 10:07:35 #111
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208540693
Fijne zomertijd allen *O*
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  FOK!fotograaf zondag 26 maart 2023 @ 10:13:29 #112
842 Zorro
Z
pi_208540724
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 26 maart 2023 @ 10:14:37 #113
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208540733
Nou, alles is weer helemaal anders! Ik ging slapen gisteravond, en toen werd ik vanmorgen wakker enzo. Bi-zar.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 26 maart 2023 @ 11:29:37 #114
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_208541431
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 23:26 schreef hooibaal het volgende:

[..]
Dat staat er dan ook niet in.
[..]
Misschien moet jij het dan nog eens goed lezen. Ik snap het namelijk prima, maar het onderwerp ligt nogal gevoelig.
Dat 'gezeur van lijntjes op de kaart' is helemaal geen gezeur, want die lijntjes zijn het directe gevolg van de wetenschappelijke benaderingen die je in het artikel kan lezen. Met de gevolgen op het menselijk lichaam van de stand van de zon, dus.

In de 19e eeuw was het trekken van die lijnen, op basis van wat men toen al wist, volkomen logisch. De mensen die daar nu vanaf willen doen dat vooral omdat ze langer op het terras willen zitten, maar dat is nou niet bepaald een geldig argument.

Er is gewoon maar één logische optie. Jammer dat iedereen daar zo moeilijk over doet.
Hou toch op man met je geschiedvervalsing _O-

Die lijn ligt volkomen willekeurig op Greenwich omdat onder meer Engeland al met zo'n middellijn bezig was geweest. Een van de vele meridianen die toen in omloop waren. Uiteindelijk besloten tijdens de International Meridian Conference van 1884 welke het dan maar moest worden, eigenlijk alleen om een wereldwijde standaard voor zeenavigatie en treintijden te zetten. De Fransen zijn nog steeds kwaad dat het uiteindelijk niet de Meridiaan van Parijs geworden is en hebben zelfs GMT nog een tijdje geboycot. Hier een lijstje van de mensen die hebben besloten dat het lijntje op Greenwich moest gaan staan:

Hoeveel biologen en medici zie je daar bij staan?

Als het Parijs geworden was, had zo'n lijntjesfetisjist als jij geen enkele reden tot klagen gehad. Wat maar aangeeft dat je gedachtegang volledig arbitrair is.
pi_208541564
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 23:26 schreef hooibaal het volgende:
De mensen die daar nu vanaf willen doen dat vooral omdat ze langer op het terras willen zitten, maar dat is nou niet bepaald een geldig argument.

De horeca was samen met de bioscoopbond in de jaren zeventig de grote tegenstander van de zomertijd. Het zou hun namelijk omzet kosten omdat mensen in de avond gezondere dingen gingen doen dan dronken in een stoel hangen.

Dus permanente zomertijd os ongezonder omdat mensen dan minder actief zijn en meer zuipen.

Ik vraag me nog steeds af of de huidige lobby voor het afschaffen ook de horeca is. Behalve dat je mogelijk een paar dagen moet wennen zie ik namelijk geen enkele reden om het klok verzetten af te schaffen.

Echter voor de horeca is afschaffen wel weer een voordeel.
  zondag 26 maart 2023 @ 12:26:53 #116
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_208542051
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 11:29 schreef Zelva het volgende:

[..]
Hou toch op man met je geschiedvervalsing _O-

Die lijn ligt volkomen willekeurig op Greenwich omdat onder meer Engeland al met zo'n middellijn bezig was geweest. Een van de vele meridianen die toen in omloop waren. Uiteindelijk besloten tijdens de International Meridian Conference van 1884 welke het dan maar moest worden, eigenlijk alleen om een wereldwijde standaard voor zeenavigatie en treintijden te zetten. De Fransen zijn nog steeds kwaad dat het uiteindelijk niet de Meridiaan van Parijs geworden is en hebben zelfs GMT nog een tijdje geboycot. Hier een lijstje van de mensen die hebben besloten dat het lijntje op Greenwich moest gaan staan:

[ afbeelding ]

Hoeveel biologen en medici zie je daar bij staan?

Als het Parijs geworden was, had zo'n lijntjesfetisjist als jij geen enkele reden tot klagen gehad. Wat maar aangeeft dat je gedachtegang volledig arbitrair is.
Ja, fantastisch. Het gaat er natuurlijk niet om waar je de nullijn legt, maar hoe veel je er vandaan zit. We hebben niet voor niets 24 tijdzones en het is slecht voor lichaam en geest om je daar te ver buiten te verplaatsen. Het artikel dat ik linkte legt dat keurig uit, en daar staat dus ook in dat we dichter bij de zonnetijd van Londen horen (en dat is dus ook die van Parijs) dan bij die van Berlijn, waar we nu onze klokken op gelijk hebben gezet. En in de zomer zelfs op Moskou :')
  Moderator / Redactie Sport zondag 26 maart 2023 @ 12:28:31 #117
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208542077
:')

Niet voor rede vatbaar, kansloos.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 26 maart 2023 @ 12:33:58 #118
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_208542145
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 12:26 schreef hooibaal het volgende:

[..]
Ja, fantastisch. Het gaat er natuurlijk niet om waar je de nullijn legt, maar hoe veel je er vandaan zit. We hebben niet voor niets 24 tijdzones en het is slecht voor lichaam en geest om je daar te ver buiten te verplaatsen. Het artikel dat ik linkte legt dat keurig uit, en daar staat dus ook in dat we dichter bij de zonnetijd van Londen horen (en dat is dus ook die van Parijs) dan bij die van Berlijn, waar we nu onze klokken op gelijk hebben gezet. En in de zomer zelfs op Moskou :')
:') Als het de Meridiaan van Parijs was geworden, hadden we precies op de nullijn gezeten.

Ik stel dus voor dat we GMT afschaffen en Parijs adopteren, zeenavigatie en treintijden is toch niet relevant meer, dan zijn we van al het gezeur af.
  zondag 26 maart 2023 @ 12:36:31 #119
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_208542176
Twee keer per jaar gaan mensen los over een uurtje. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  zondag 26 maart 2023 @ 12:38:28 #120
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_208542203
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 12:33 schreef Zelva het volgende:

[..]
:') Als het de Meridiaan van Parijs was geworden, hadden we precies op de nullijn gezeten.

Ik stel dus voor dat we GMT afschaffen en Parijs adopteren, zeenavigatie en treintijden is toch niet relevant meer, dan zijn we van al het gezeur af.
Ik zal het nog één keer uitleggen dan: wáár je die lijnen precies legt is uiteraard arbitrair, en de situatie dat iedere breedtegraad-minuut zijn eigen kloktijd heeft is natuurlijk niet realistisch. Dus hebben we 24 stroken gemaakt, 24 tijdzones want 24 uur in een etmaal. Die grenzen liggen vast waarbij ze een nogal willekeurig startpunt gekozen, maar daarmee ligt alles wel vast op zo'n manier dat het midden van de dag ook in het midden zit: als de zon in die strook op het hoogste punt staat noemen we het mid-dag. 12:00 dus. Door jezelf te ver buiten je eigen strook te plaatsen creëer je ongezondheid - wat de wetenschapper in het Volkskrantartikel netjes uitlegt.

Als we in de 19e eeuw niet Greenwich maar bijvoorbeeld New York als nulmeridiaan gekozen hadden, dan hadden we evenmin bij Berlijn of Istanbul in een tijdzone moeten kruipen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')