abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 18 maart 2023 @ 18:05:28 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_208438184

quote:
Hoor je rauwe kip wel of niet te wassen? Het Voedingscentrum publiceerde twee artikelen waaruit blijkt dat het beter is om kip niet te wassen. Maar wat als je kip wel wast, maar niet onder de kraan? We spraken erover met Nadine.

Kip onder de kraan: niet hygiënisch
Bacteriën op kip kunnen zorgen voor voedselvergiftiging. Wanneer je kip afspoelt onder de kraan verspreiden de waterspetters het sap van de rauwe kip en daarmee ook de bacteriën.

We spraken met Nadine (pseudoniem, haar echte naam is bekend bij de redactie). Zij heeft vanuit huis meegekregen dat je kip wél hoort te wassen, maar niet op de manier zoals ze in het onderzoek gedaan hebben. “Kip onder de kraan wassen is inderdaad niet hygiënisch.”

Hoi Nadine, vertel eens: waarom was jij je kip?
“Ik heb vanuit huis meegekregen dat het hygiënischer is om kip te wassen. Wanneer ik de kip was, komt er een vies ‘vettig’ laagje vanaf dat ik liever niet wil opeten. Het water waarin ik de kip was ziet er ook erg vies uit na het wassen. Ik vind het dus hygiënischer om rauwe kip wél te wassen voordat ik het eet. “



Wat vind jij dan van het onderzoek van het Voedingscentrum?
“In het onderzoek van het Voedingscentrum wassen ze de kip onder de kraan. Dat is inderdaad niet hygiënisch, omdat het water dan kan gaan spetteren en zo bacteriën verspreidt. Het ding is juist dat ik kip helemaal niet onder de kraan was. Ik doe het op een hele andere manier, net zoals veel mensen in mijn omgeving.”

Hoe was jij je kip dan wel?
“Ik trek eerst handschoenen aan. Hierna vul ik een bak, die ik uitsluitend gebruik voor het wassen van kip, met water. Hier doe ik vervolgens azijn en citroen(sap) bij. Ik leg de rauwe kip hier 20 minuten in. Vervolgens bereid ik de kip in een pan die ik ook uitsluitend gebruik voor het bereiden van kip. Het water gooi ik meteen weg in het afvoerputje van de spoelbak. Vervolgens desinfecteer ik alles met een wegwerpdoekje. De kraan, het aanrecht, de bak, de messen... alles!”



Merk jij verschil wanneer je je kip wel of niet wast?
Lachend: “Haha dat weet ik niet want ik heb mijn kip nog nooit niet gewassen en buiten de deur eet ik geen kip! “



Jij blijft je kip dus gewoon wassen?
"Er zijn voor- en tegenargumenten voor het wassen van kip en ik begrijp ze allemaal. Iedereen mag zelf weten wat hij of zij doet. Naar mijn mening was ik kip op een hygiënische manier en dat blijf ik gewoon doen. "
https://kro-ncrv.nl/kip-w(...)Yh43rvu0Z3BkSGMr4rTU

De babbelbox vraagt: was jij je kip? :M
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_208438304
quote:
“Ik trek eerst handschoenen aan. Hierna vul ik een bak, die ik uitsluitend gebruik voor het wassen van kip, met water. Hier doe ik vervolgens azijn en citroen(sap) bij. Ik leg de rauwe kip hier 20 minuten in. Vervolgens bereid ik de kip in een pan die ik ook uitsluitend gebruik voor het bereiden van kip. Het water gooi ik meteen weg in het afvoerputje van de spoelbak. Vervolgens desinfecteer ik alles met een wegwerpdoekje. De kraan, het aanrecht, de bak, de messen... alles!”

Wat een gedoe zeg :{w
pi_208438323
Nee, is ook echt volstrekt onnodig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 18 maart 2023 @ 18:16:52 #4
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_208438374
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:13 schreef miss_sly het volgende:
Nee, is ook echt volstrekt onnodig.
Idd hee, ik heb dat nog nooit gedaan zeg, ken ook niemand die dit doet _O-
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_208438520
niet kip heel goed wassen zodat je het rauw kunt vreten en zo gas bespaart :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  Spellchecker zaterdag 18 maart 2023 @ 18:40:12 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Spellchecker zaterdag 18 maart 2023 @ 18:41:24 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 18 maart 2023 @ 18:41:38 #8
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_208438835
quote:
Waarom link je een topic van 10 jaar oud hee
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
  zaterdag 18 maart 2023 @ 18:58:34 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_208439183
Je bent écht een mongool als je een stuk kip gaat wassen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 18 maart 2023 @ 18:59:59 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_208439203
Ook niet zonder reden dat Nadine een pseudoniem is. Ze weet diep van binnen dat ze een mongool is en wil niet gepest worden omdat ze haar :') kip wast :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_208439282
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:41 schreef Paul het volgende:

[..]
Waarom link je een topic van 10 jaar oud hee
Het blijkt nog steeds relevant
  zaterdag 18 maart 2023 @ 20:26:47 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_208440734
Recent nog in een ander topic ook behandeld:
CUL / 'Culinaire regels' die je onzin vindt
quote:
Vlees zoals kip wassen wordt in sommige culturen gedaan. Nou ja als je net een kippetje hebt geplukt op de boerderij zou ik het wel doen, maar het spul in de supermarkt en bij de slager in westerse landen is schoon zat.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_208441187
Not this shit again :X
  zaterdag 18 maart 2023 @ 21:55:45 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_208442708
Pfff wat een geouwehoer :')
  zaterdag 18 maart 2023 @ 22:46:24 #15
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_208443821
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:59 schreef Dven het volgende:
Ook niet zonder reden dat Nadine een pseudoniem is. Ze weet diep van binnen dat ze een mongool is en wil niet gepest worden omdat ze haar :') kip wast :')
Nadine heet zeker weten Roshni of Bouchra
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_208451657
De algehele angst over rauw vlees is sowieso sterk overdreven.
  Moderator / Miss SHO zondag 19 maart 2023 @ 17:25:24 #17
22592 crew  Ole
pi_208454840
Volgens mij komt dot ook in VS. daar wordt kip en ook eieren met chloor behandeld. Dan ander verhaal. Maar in elk geval heb ik zelf nooit kip gewassen. Rijst inmiddels wel na werken met Surinaamse/ Antilliaanse collega's
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_208455266
Kip moet je wassen in Chloor.
Was getekend: Sylvana Simons.
Vakman pur sang
pi_208455751
Chloorkip :'(

Gaat je keuken ook zo lekker van ruiken.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_208455809
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 22:46 schreef Molo het volgende:

[..]
Nadine heet zeker weten Roshni of Bouchra
Anke 'ikhephetopfacebookgelezendushetmoetwelwaarwezen' Schuitma doe dit ook.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  zondag 19 maart 2023 @ 20:48:03 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208458988
Vind het wel grappig dat mensen geen idee hebben over wat nu gevaarlijk is voor levensmiddelvergiftigingen. Overgebleven rijst of pasta in de keuken laten staan en dan uren later in de koelkast zetten is veel veel risicovoller dan rauwe kip niet wassen.
Als je kip trouwens in water (eventueel met Citroen of Azijn) legt zuigt ie zich vol met water.
  zondag 19 maart 2023 @ 20:49:10 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208459017
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 17:25 schreef Ole het volgende:
Volgens mij komt dot ook in VS. daar wordt kip en ook eieren met chloor behandeld. Dan ander verhaal. Maar in elk geval heb ik zelf nooit kip gewassen. Rijst inmiddels wel na werken met Surinaamse/ Antilliaanse collega's
Rijst was je niet om de hygiene maar om zetmeel te verwijderen zodat de rijst minder plakt na het koken.
pi_208459173
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 17:25 schreef Ole het volgende:
Volgens mij komt dot ook in VS. daar wordt kip en ook eieren met chloor behandeld. Dan ander verhaal. Maar in elk geval heb ik zelf nooit kip gewassen. Rijst inmiddels wel na werken met Surinaamse/ Antilliaanse collega's
Maar die chloor wordt er ook weer afgespoeld, zelf wassen heeft dus geen zin.

Ben het verder wel eens met het Voedingscentrum, kip wassen levert juist gevaar voor kruisbesmetting op.

quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 20:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vind het wel grappig dat mensen geen idee hebben over wat nu gevaarlijk is voor levensmiddelvergiftigingen. Overgebleven rijst of pasta in de keuken laten staan en dan uren later in de koelkast zetten is veel veel risicovoller dan rauwe kip niet wassen.
Als je kip trouwens in water (eventueel met Citroen of Azijn) legt zuigt ie zich vol met water.
Rijst bevat bacillus cereus, en de kiemen daarvan overleven temperaturen tot 120°C en extreme droogte. Die krijg je dus niet kapot met koken.
Rijst is de bron van de meeste voedselvergiftigingen met Aziatisch eten.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  Moderator maandag 20 maart 2023 @ 11:09:47 #24
225562 crew  Speedfight
pi_208463388
Ik ken wel mensen die het doen, ik doe t niet. Gewoon, hup, de pan in.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_208463448
Zijn er dan ook kippenvleeswasmachines en kun je deze naast je vaatwasser plaatsen? :P
pi_208473950
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:16 schreef Paul het volgende:

[..]
Idd hee, ik heb dat nog nooit gedaan zeg, ken ook niemand die dit doet _O-
Alle surinamers doen het, als je daar kip koopt snap ik het wel ja, hier is het niet nodig
pi_208476659
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:05 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
https://kro-ncrv.nl/kip-w(...)Yh43rvu0Z3BkSGMr4rTU

De babbelbox vraagt: was jij je kip? :M
Jezus, daar mag je wel een studie van maken. :')

Ik koop eens per maand zoveel kilo kip bij de poelier, vries dat in per 2. Wanneer ik het ontdooi dep ik het af met keukenpapier en bak het onder hoge temp. Volgens mij kan er dan weinig fout gaan. Ik heb iig nog nooit ergens last van gehad.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_208477220
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 10:56 schreef dimmak het volgende:

[..]
Jezus, daar mag je wel een studie van maken. :')

Ik koop eens per maand zoveel kilo kip bij de poelier, vries dat in per 2. Wanneer ik het ontdooi dep ik het af met keukenpapier en bak het onder hoge temp. Volgens mij kan er dan weinig fout gaan. Ik heb iig nog nooit ergens last van gehad.
Als je zelf je kip slacht is wassen wel gebruikelijk, maar in niet als het bij een poelier etc vandaan komt.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')