Net zoals met alle vaardigheden zijn er goede en slechte manieren om te koken. Maar sommige van de 'culinaire regels' die dit bepalen zijn mijns inziens nogal onbenullig of achterhaald. Welke 'culinaire regels' lap jij zelf aan je laars?
Ik begin:
- Darmkanaal van garnalen verwijderen. In Brazilië (ik ben half Braziliaans) doet geen mens dat. Vaak vreten wij zelfs ook een stukje van de schaal op

Bij masterchef en zo hameren ze altijd op het verwijderen van het darmkanaal omdat het poep zou zijn. Tsja wat noem je poep, een garnaaltje vreet zand en filtert daar dan plankton en zo uit dus het zijn wat zandkorreltjes. Nou poe poe wat een ramp

Als je echt enorme joekels van garnalen hebt of verwante dieren zoals langoustines ja ok dan is het misschien de moeite. Veel belangrijker is dat de garnalen lekker vers zijn.
- Alles op de juiste 'correcte' manier snijden. Sorry hoor maar je kan ook gewoon met een aardappelschilmesje uit het vuistje snijden het maakt geen reet uit. Als je echt kilo's groenten moet mise-en-placeren ja dan is het de moeite om het netjes op de snijplank op de jusite manier te doen maar voor wat je thuis kookt maakt het niet zoveel uit
- 'Niet bakken in extra vergine olijfolie !!' Ook zo'n achterlijke 'regel'

Hele volksstammen in de Mediterannée doen al sinds mensenheugenis niet anders. Kijk als je en echte goede single origin olijfolie van een olijfgaard hebt is het zonde, maar gewoon die goedkope uit de supermarkt lekker boeiend joh. Gewoon in bakken het is goed Misschien moet je niet echt op maximum vuur gaan wokken met dat spul of echt gaan lopen frituren nee dat lijkt me logisch. Al wordt er in het middellandse zeegebied ook wel eens in gefrituurd mits op niet al te hoog vuur gaat dat ook.
- Champignons niet wassen is ook zo'n onzin. Het is een fabeltje dat ze water opzuigen, gewoon goed laten uitlekken. En ook bakken op hoog vuur dan verdampt het water wel.
- ' Aardappel mag niet met zuur dan wordt het niet gaar' heb ik wel eens gehoord. Ook onzinnig, het duurt wel wat langer en je moet het op wat lager vuur doen maar gaar wordt het heus wel hoor.
- 'Geen vetsin !' nou ja deze zijn de meesten wel achter dat het achterhaald is inmiddels. In tal van aziatische keukens wordt vetsin gebruikt, het probleem is als je er een halve zak in flikkert natuurlijk. Ook is het niet dusdanig magisch dat alles opeens geweldig lekker wordt, je moet het eten ook normaal op smaak brengen en dan kan een klein beetje vetsin de finishing touch zijn. Surinamers 'zetten' overal 'blok' in die bouillonblokjes zijn gewoon vetsin met nog wat andere dingen erin (je wil niet weten wat erin zit denk ik).
- Vlees zoals kip wassen wordt in sommige culturen gedaan. Nou ja als je net een kippetje hebt geplukt op de boerderij zou ik het wel doen, maar het spul in de supermarkt en bij de slager in westerse landen is schoon zat.
-
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)