abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 april 2023 @ 15:45:08 #205
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_208933716
Ik meen hier gelezen te hebben dat er een welkomstbonus bestaat bij Raisin via een refferal. Iemand die wil?

Via teh interwebz zie ik alleen verlopen acties uit 2022.
pi_208933800
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 15:45 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik meen hier gelezen te hebben dat er een welkomstbonus bestaat bij Raisin via een refferal. Iemand die wil?

Via teh interwebz zie ik alleen verlopen acties uit 2022.
Het is 50 euro voor de persoon die je aanmeldt en 50 euro voor de persoon die de rekening opent.
De voorwaarde is dat je één onderliggend spaarproduct zoals een rekening of deposito opent.

De persoon die al een account heeft stuurt via de website een mail naar jou en voert daarbij al naam/woonplaats in.

- ik sla hem over dus iemand anders mag de referral oppakken -
  vrijdag 28 april 2023 @ 15:53:48 #207
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_208933820
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 15:52 schreef snabbi het volgende:

[..]
Het is 50 euro voor de persoon die je aanmeldt en 50 euro voor de persoon die de rekening opent.
De voorwaarde is dat je één onderliggend spaarproduct zoals een rekening of deposito opent.

De persoon die al een account heeft stuurt via de website een mail naar jou en voert daarbij al naam/woonplaats in.

- ik sla hem over dus iemand anders mag de referral oppakken -
Ah oke. Ik wist niet dat je al persoonsgegevens in moest vullen. In dat geval zie ik er vanaf, ik houd mijn online identiteit graag geheim.
pi_208933829
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 15:53 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Ah oke. Ik wist niet dat je al persoonsgegevens in moest vullen. In dat geval zie ik er vanaf, ik houd mijn online identiteit graag geheim.
exact de reden waarom ik hem oversla :)
  vrijdag 28 april 2023 @ 18:19:56 #209
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_208935150
NN gaat naar 1.00%
pi_208935162
mocht iemand wel de referral willen en daarmee 50,- pb mij maar
pi_208940915
Weet iemand hoe bunq de spaarrente berekent?

Als ik nog extra geld overmaak net voor de 1ste van de maand, telt dan dat hele bedrag mee, of gaat het om een gemiddelde wat op je rekening stond de hele maand?
pi_208941148
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 11:05 schreef Kiwi7 het volgende:
Weet iemand hoe bunq de spaarrente berekent?

Als ik nog extra geld overmaak net voor de 1ste van de maand, telt dan dat hele bedrag mee, of gaat het om een gemiddelde wat op je rekening stond de hele maand?
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 05:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Addertjes:
- zorg dat je alle betaalde opties gelijk uitzet
- weet dat je maar 2x per maand een opname kan doen. Dus goed calculeren. Mocht je toch ergens voor de 2e keer in een maand een opname moeten doen, kan je overwegen het hele saldo op te nemen en per de eerste van de volgende maand weer te storten om altijd over je spaarsaldo te kunnen beschikken
- Het is een spaar/betaalrekening. Dit heeft voor-en nadelen. Voordeel is dat anderen ook op deze rekening kunnen storten. Dit kan bv. ook salaris zijn die dan rentedragend wordt. Nadeel voor sommige is dat de rekening niet alleen gekoppeld is aan een vaste tegenrekening. Mocht iemand in je bankomgeving komen, kan naar elke rekening overgemaakt worden.
- communicatie is deels in het Nederlands, deel in het Engels
- de eerste dag van de storting krijg je nog geen rente. Andere banken kijken naar het saldo op het einde van de dag. Bunq kijkt naar het laagste saldo op een dag.
Men kijkt per dag alleen net even anders dan de rest.
pi_208943275
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 11:27 schreef Tjalala het volgende:

[..]
[..]
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 11:27 schreef Tjalala het volgende:

[..]
[..]
Dank! Ik zie dat nu ook op de site inderdaad. https://nl.bunq.com/sparen.

Die 2 procent rente krijg je niet zo maar natuurlijk.
pi_208968231
Bij Argenta gaat de rente ook weer ietsjes omhoog:

quote:
Nieuwe termijndeposito's per 2 mei.
Met een termijndeposito zet je jouw geld vast voor een langere looptijd met de zekerheid van een vaste rente. Bekijk hieronder de rentes voor nieuwe termijndeposito's:

1 jaar rentevast: 2,00%
2 jaar rentevast: 2,25%
3 jaar rentevast: 2,50%
5 jaar rentevast: 2,75%

Variabele spaarrentes per 2 mei.
Internet spaarrekening: 1,15%
pi_208968393
Overigens is het bij de ING ook mogelijk om 1,5% te halen bij 1 jaar vast maar dan via een groen spaardeposito. Deze zijn momenteel weer verkrijgbaar. Dit is namelijk niet altijd het geval.

De ING geeft 0,85% + 0,7 heffingskorting + een besparing van 0,032% vermogensrendementsheffing (in 2023).

https://www.ing.nl/particulier/sparen/groen-spaardeposito
pi_209001402
ECB verhoogt de rente met 25 basispunten i.p.v. 50
Eens kijken wat de spaar- en depositorentes hierna gaan doen
pi_209002471
1 jaar 2.5 procent in Nederland Dan ben ik optimaal blij
  vrijdag 5 mei 2023 @ 13:59:33 #218
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_209014947
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 16:30 schreef investeerdertje het volgende:
1 jaar 2.5 procent in Nederland Dan ben ik optimaal blij
Waarom optimaal? Dan verlies je nog steeds geld met de huidige inflatie.
pi_209016436
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:59 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Waarom optimaal? Dan verlies je nog steeds geld met de huidige inflatie.
Oh meer is beter.

Maar ik verlies dan minder geld dan wanneer ik mijn hypotheek aflos ;-)

Mijn inflatiecijfer is overigens veel en veel lager dan het cpi

[ Bericht 5% gewijzigd door investeerdertje op 05-05-2023 16:20:35 ]
pi_209016850
BigBank naar 2,2%
  vrijdag 5 mei 2023 @ 20:22:39 #221
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209019704
Ik heb me ook maar aangemeld bij Raisin. Ik zit nog in het verificatieproces dus kan er nog geen gebruik van maken. Ik heb al wel wat rondgeklikt in de app en ik zie dat je een bedrag aan moet geven wat je wil storten. Wat is dat voor iets geks? Je hoeft toch niet elke keer aan te geven wat je over wil boeken neem ik aan? Of heeft dat er mee te maken dat het een platform is. Maak je het geld dan over naar Raisin en dan vandaar uit bijv naar Renault bank?
  vrijdag 5 mei 2023 @ 21:20:52 #222
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_209020692
Het is een tussenpersoon hè. Dus ja je stort eerst geld naar je Duitse Iban en daarna naar je geopende spaarrekening.

Met een plan-omschrijving kan je het iets meer automatiseren.

quote:
Het is mogelijk om ‘direct’ – dus zonder telkens opnieuw in te loggen op je Raisin Online Banking omgeving – een bedrag over te maken naar je spaarrekening(en) en zelfs automatisch te sparen met een periodieke overboeking vanaf je tegenrekening. Je tegenrekening is de bij ons bekende betaalrekening op jouw naam bij een bank in Nederland of ander EU-land.

Hoe werkt het?
Een overboeking vanaf je tegenrekening dient een specifieke omschrijving te bevatten die uniek is per spaarrekening. De betreffende omschrijving is te vinden in je Raisin Online Banking omgeving:

Log in op je Raisin Online Banking omgeving en ga naar je actieve spaarrekeningen (‘Mijn Raisin > ‘Mijn producten’ > ‘Spaarrekening’)
Klik op ‘十 Automatisch sparen’ bij de desbetreffende spaarrekening
Aldaar vind je de omschrijving voor de overboeking vanaf je tegenrekening naar je Raisin-rekening alsmede de IBAN van je Raisin-rekening. De omschrijving start met de tekst ‘PLAN’ gevolgd door een serienummer, bijvoorbeeld ‘PLAN111…’.
Klik op ‘Kopiëren’ achter de omschrijving om deze te kopiëren. Zo kun je de omschrijving kopiëren naar de boekingsopdracht vanuit het internetbankieren van je huisbank. Op dezelfde wijze kopieer je de IBAN van je Raisin-rekening
Belangrijk: zonder deze omschrijving wordt het bedrag niet automatisch doorgezet naar je spaarrekening en komt het gewoon op je Raisin-rekening terecht, waar het renteloos blijft staan. In dat geval moet je, om het geld door te zetten van je Raisin-rekening naar je spaarrekening, inloggen op je Raisin Online Banking omgeving en de ‘十 Storten’-functie gebruiken.
https://www.raisin.nl/sparen/automatisch-sparen/
Where law ends, tyrrany begins.
pi_209020787
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 20:22 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb me ook maar aangemeld bij Raisin. Ik zit nog in het verificatieproces dus kan er nog geen gebruik van maken. Ik heb al wel wat rondgeklikt in de app en ik zie dat je een bedrag aan moet geven wat je wil storten. Wat is dat voor iets geks? Je hoeft toch niet elke keer aan te geven wat je over wil boeken neem ik aan? Of heeft dat er mee te maken dat het een platform is. Maak je het geld dan over naar Raisin en dan vandaar uit bijv naar Renault bank?
Bij het openen van een product moet je aangeven met hoeveel je wilt starten. Dus wanneer jij een normale spaarrekening opent bij Renault Bank, dan moet je een vragenlijst van Renault Bank invullen waar dit ook één van de vragen van is. Renault Bank gebruikt de vragenlijst om te voldoen aan haar eigen wettelijke verplichtingen van Know Your Customer (oftewel anti-witwas en terrorisme wetgeving).

Nadat Renault Bank je als klant heeft geaccepteerd, krijg je een intern-rekeningnummer van Renault Bank toegewezen. Je Raisin rekening heeft een gewone IBAN rekening waarnaar je geld kan overmaken, en binnen het platform van Raisin kan je vervolgens geld overmaken naar die Renault spaarrekening. Het geld wat je in die vragenlijst hebt ingevuld is gelijk de eerste overboeking die Raisin voor jou zal uitvoeren.

Het dashboard binnen het platform van Raisin geeft aan waar je je geld hebt staan. Dus stel je hebt 1 deposito, een renault spaarrekening en nog wat geld op je Raisin rekening wat je nog niet hebt "ingezet". Dan zie je in die dashboard dus 3 dingetjes en je geldverdeling. Dat geld wat je nog niet hebt ingezet kan je dan overmaken naar één van de producten en/of terug naar je eigen bankrekening (in Nederland).

--edit--
Btw stel je opent Renault Bank met 10k, maar je hebt het geld nog niet op de Raisin rekening staan. Wat er dan gebeurt is dat het proces bij Renault Bank gewoon start en nadat je bent geaccepteerd als klant krijg je via mail/in het platform te zien dat je nog niet voldoende saldo hebt. Zodra je wel het geld overmaakt wordt gelijk die rekening met dat bedrag geopend.

[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 05-05-2023 21:33:09 ]
  vrijdag 5 mei 2023 @ 23:45:38 #224
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209022630
Thanks @Gunner en @snabbi, dit maakt het duidelijk.
pi_209025141
Edit spuit 11 :-(
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  maandag 8 mei 2023 @ 18:59:16 #226
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209061845
Weer een nieuwe actie bij OpenBank.

Ik ga eerst de voorwaarden eens doorspitten. 60 euro extra voor een deposito van 3 maanden zie ik op zich wel zitten.

https://www.openbank.nl/spaarbonus-60-euro-spaardeposito

Wat houdt de actie in?
Ontvang tot ¤ 60 extra door een van onze Open Spaardeposito’s (Nieuw Saldo) te openen!
Sparen is altijd een goed idee, maar sparen bij Openbank levert je zelfs een extraatje op!
Open tussen 5 mei 2023 en 31 mei 2023 een of meerdere Open Spaardeposito’s1 (Nieuw Saldo) en je ontvangt:
¤ 30 extra voor een inleg van ¤ 10.000 tot ¤ 20.000.
¤ 60 extra voor een inleg van ¤ 20.000 of meer.
Meld je uiterlijk op 31 mei 2023 aan en haal meer uit je spaargeld!
  dinsdag 9 mei 2023 @ 20:20:30 #227
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209076084
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 18:59 schreef kloon_bassie het volgende:
Weer een nieuwe actie bij OpenBank.

Ik ga eerst de voorwaarden eens doorspitten. 60 euro extra voor een deposito van 3 maanden zie ik op zich wel zitten.

Wat houdt de actie in?
Ontvang tot ¤ 60 extra door een van onze Open Spaardeposito’s (Nieuw Saldo) te openen!
Sparen is altijd een goed idee, maar sparen bij Openbank levert je zelfs een extraatje op!
Open tussen 5 mei 2023 en 31 mei 2023 een of meerdere Open Spaardeposito’s1 (Nieuw Saldo) en je ontvangt:
¤ 30 extra voor een inleg van ¤ 10.000 tot ¤ 20.000.
¤ 60 extra voor een inleg van ¤ 20.000 of meer.
Meld je uiterlijk op 31 mei 2023 aan en haal meer uit je spaargeld!
Ik quote mezelf even. Helaas moet je echt nieuw geld inbrengen voor deze bonus. Anders had ik mooi wat geld doorgeschoven van de spaarrekening naar de deposito voor de bonus van 60 euro. Had je voor 3 maanden toch 3,3% op jaarbasis ontvangen, kan je daarna weer verder zien.

Maar wellicht voor een ander wel interessant. In de voorwaarden staat wel dat je minimaal de helft van het bedrag een half jaar later nog in de deposito moet hebben staan om de bonus te ontvangen. Vreemde voorwaarde wel bij een deposito van 3 maanden.
pi_209086314
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 20:20 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Ik quote mezelf even. Helaas moet je echt nieuw geld inbrengen voor deze bonus. Anders had ik mooi wat geld doorgeschoven van de spaarrekening naar de deposito voor de bonus van 60 euro. Had je voor 3 maanden toch 3,3% op jaarbasis ontvangen, kan je daarna weer verder zien.

Maar wellicht voor een ander wel interessant. In de voorwaarden staat wel dat je minimaal de helft van het bedrag een half jaar later nog in de deposito moet hebben staan om de bonus te ontvangen. Vreemde voorwaarde wel bij een deposito van 3 maanden.
Die speciale acties bij Openbank zijn wel een beetje vreemd in elkaar gezet idd.
Nog een aanvulling op deze actie is dat het saldo van al je rekeningen op 28-02-2022 ?? (zal wel 2023 moeten zijn) als uitgangspunt geldt.
pi_209087033
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 20:20 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]

even nagevraagd bij Open Bank:
"ls deposito voor 30 November afgelopen mag je de helft van het saldo ook op de betaal- of spaarrekening laten staan, dit hoeft niet perse de depositorekening te zijn. "
pi_209087106
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 09:37 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Die speciale acties bij Openbank zijn wel een beetje vreemd in elkaar gezet idd.
Nog een aanvulling op deze actie is dat het saldo van al je rekeningen op 28-02-2022 ?? (zal wel 2023 moeten zijn) als uitgangspunt geldt.
die zie ik niet staan in de vw
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209087246
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 10:46 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
die zie ik niet staan in de vw
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onderaan deze pagina

In de pdf met actievoorwaarden wordt ook een keer 31-12-2022 genoemd als einddatum...
Wat dat betreft is het wel een rommeltje in hun communicatie/documentatie.
pi_209095645
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 09:37 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Het is wel degelijk 28-02-22. Heb het nagevraag bij Open Bank.
Ik ga er niet aan beginnen aan al die rare voorwaarden voor paar tienden %.
  donderdag 11 mei 2023 @ 10:48:25 #233
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_209099559
Iemand een idee hoe je een deposito op de naam van minderjarig kind kan afsluiten ?
Zou graag de spaarsaldo voor 3,5% voor 10 jaar willen vastzetten.Als ik het op m’n eigen naam afsluit en over 10 jaar het op haar rekening zet moet ik schenkbelasting betalen .
pi_209105825
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:48 schreef foetre het volgende:
Iemand een idee hoe je een deposito op de naam van minderjarig kind kan afsluiten ?
Zou graag de spaarsaldo voor 3,5% voor 10 jaar willen vastzetten.Als ik het op m’n eigen naam afsluit en over 10 jaar het op haar rekening zet moet ik schenkbelasting betalen .
Jouw kind of anders kind
pi_209105963
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:48 schreef foetre het volgende:
Gewoon even bellen naar de bank waar je het geld wil stallen.

Op eigen naam, kan je het geld na afloop deposito bv ook in 2 of 3 termijnen naar kind overmaken om schenkbelasting te voorkomen. Je zou ook nog kunnen denken aan schenken op papier. Dan 'spaar' je nu al jaarlijks een bedrag die je later gaat uitkeren.
  donderdag 11 mei 2023 @ 20:28:06 #236
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209107107
Weer een actie van Open bank. Als je maandelijks minimaal 600 euro stort of 3 incasso’s laat uitvoeren krijg je 2,25% rente ipv 1,5% op de Open spaarrekening.

Er zullen wel weer extra voorwaarden aan zitten. Ik pas eventjes voor extra acties bij Open Bank. Binnenkort wordt mijn Welkom spaarrekening omgezet in een open spaarrekening. Dan eens kijken hoe ik het geld daar weg krijg zonder boetes (als het goed is kan ik de helft weghalen zonder een boete).
pi_209109347
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 20:28 schreef kloon_bassie het volgende:
Weer een actie van Open bank. Als je maandelijks minimaal 600 euro stort of 3 incasso’s laat uitvoeren krijg je 2,25% rente ipv 1,5% op de Open spaarrekening.

Er zullen wel weer extra voorwaarden aan zitten. Ik pas eventjes voor extra acties bij Open Bank. Binnenkort wordt mijn Welkom spaarrekening omgezet in een open spaarrekening. Dan eens kijken hoe ik het geld daar weg krijg zonder boetes (als het goed is kan ik de helft weghalen zonder een boete).
Waarom zou je het niet weg mogen halen nadat het een open spaarrekening is geworden? Moet het dan een minimale tijd op de rekening blijven staan nadien voor die bonusrente?
  donderdag 11 mei 2023 @ 21:45:06 #238
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_209109795
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 19:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Jouw kind of anders kind
Eigen kind

quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 19:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Gewoon even bellen naar de bank waar je het geld wil stallen.

Op eigen naam, kan je het geld na afloop deposito bv ook in 2 of 3 termijnen naar kind overmaken om schenkbelasting te voorkomen. Je zou ook nog kunnen denken aan schenken op papier. Dan 'spaar' je nu al jaarlijks een bedrag die je later gaat uitkeren.
Centraal beheer is de enige met leuke rentes en daar zijn de voorwaarden 18+
In termijnen is inderdaad een optie maar heeft niet onze voorkeur.
  donderdag 11 mei 2023 @ 22:48:47 #239
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209112129
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 21:35 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]
Waarom zou je het niet weg mogen halen nadat het een open spaarrekening is geworden? Moet het dan een minimale tijd op de rekening blijven staan nadien voor die bonusrente?
Sorry voor de verwarring. Natuurlijk mag je het dan weghalen. Ik heb echter gebruik gemaakt van een actie waardoor ik een extra bonus ontving door extra te storten. Bij de omzetting van Welkom naar Open spaarrekening gaat de rente van 2% naar 1,5%. Als ik meer dan de helft van de extra storting opneem dan moet ik die bonus terug betalen.

Op zich allemaal prima hoor bij open bank maar al die lokkertjes met telkens andere voorwaarden is gewoon net wat te veel van het goede.

[ Bericht 0% gewijzigd door kloon_bassie op 11-05-2023 23:18:17 ]
pi_209124514
In het AD vandaag een tranentrekkend verhaal van de grootbanken. Nee, die hoge winsten komen niet (alleen) door de lage spaarrente die zij hun spaarders aanbieden.

SPOILER
Maar onderaan het artikel wordt ook pijnlijk duidelijk waarom grootbanken helemaal geen hogere rente hoeven te bieden. Nederlanders zijn doorgaans te lui om op zoek te gaan naar een aantrekkelijkere spaarrente. Wel klagen, maar niet zelf in actie komen. Het verbaast mij inmiddels al 20+ jaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Groepfunder op 12-05-2023 22:13:02 ]
  maandag 15 mei 2023 @ 07:52:26 #241
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_209156861
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:48 schreef Groepfunder het volgende:
Maar onderaan het artikel wordt ook pijnlijk duidelijk waarom grootbanken helemaal geen hogere rente hoeven te bieden. Nederlanders zijn doorgaans te lui om op zoek te gaan naar een aantrekkelijkere spaarrente. Wel klagen, maar niet zelf in actie komen. Het verbaast mij inmiddels al 20+ jaar.
En ik zie nog te vaak dat mensen bang zijn vanwege ICESAVE.
Where law ends, tyrrany begins.
  maandag 15 mei 2023 @ 08:07:59 #242
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_209156925
quote:
2s.gif Op maandag 15 mei 2023 07:52 schreef Gunner het volgende:

[..]
En ik zie nog te vaak dat mensen bang zijn vanwege ICESAVE.
Ik ga ook niet zomaar ¤50.000 stallen bij een buitenlandse bank waarbij je ook nog eens een Estisch of Spaans IBAN-nummer krijgt. Bunq is dan wel een Nederlands alternatief, maar ik hoor er ook slechte verhalen over (dat Bunq de beveiliging niet goed op orde heeft, dat Bunq criminelen aantrekt, etc.).

Ik vind het dan ook erg jammer dat spaarders de dupe zijn van dat mensen met een hypotheek de (lage) rente voor 10, 20 of zelfs 30 jaar vast konden zetten. Banken maken nu op deze mensen verlies en de spaarders zijn de dupe. Een hypotheek met een variabele rente had de norm moeten zijn.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_209157113
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 08:07 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Ik ga ook niet zomaar ¤50.000 stallen bij een buitenlandse bank waarbij je ook nog eens een Estisch of Spaans IBAN-nummer krijgt. Bunq is dan wel een Nederlands alternatief, maar ik hoor er ook slechte verhalen over (dat Bunq de beveiliging niet goed op orde heeft, dat Bunq criminelen aantrekt, etc.).

Ik vind het dan ook erg jammer dat spaarders de dupe zijn van dat mensen met een hypotheek de (lage) rente voor 10, 20 of zelfs 30 jaar vast konden zetten. Banken maken nu op deze mensen verlies en de spaarders zijn de dupe. Een hypotheek met een variabele rente had de norm moeten zijn.
Banken maken geen verlies op lage rentes uit 2021 hoor . De winst is minimaal tov nu maar het is geen verlies.
pi_209157511
quote:

[..]
Een hypotheek met een variabele rente had de norm moeten zijn.
Wat een onzin. Toen de rentes (zo) laag waren konden de hypotheekgevers (dat zijn de huizenkopers) kiezen voor een variabele rente die toen nóg lager was dan de rente bij een rentevaste periode. Die hypotheekgevers hebben toen (wel of niet) een weloverwogen keuze gemaakt.
pi_209157586
quote:

[..]

Spaarders zijn niet de dupe van hypotheekgevers, maar van de banken die de rente niet verhogen, en spaarders die blijven zitten bij de banken met lage rente. Omwille van spookverhalen over nieuwe banken die onveilig zijn. Als je het nieuws, en de rechtspraak een beetje volgt zou je kunnen concluderen dat de ING en ABN banken juist criminelen aantrekken. Wegwezen daar dus!
pi_209157602
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 09:33 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Wat een onzin. Toen de rentes (zo) laag waren konden de hypotheekgevers (dat zijn de huizenkopers) kiezen voor een variabele rente die toen nóg lager was dan de rente bij een rentevaste periode. Die hypotheekgevers hebben toen (wel of niet) een weloverwogen keuze gemaakt.
Sowieso zijn variabele woonlasten het slechtste idee ever natuurlijk. Als je mensen in de problemen wil brengen moeten we dat vooral gaan doen.
pi_209158065
quote:

[..]
Leuk verhaal hoor, maar tegelijkertijd heeft de bank het rente risico natuurlijk weer verlegt... tenminste dat is het werk van de bank om de rente risico's te managen....

Nog afgezien van het feit dat de bank vast ook nog deposito's heeft lopen van 5,6,7,8,9,10 jaar vast met rentes van 1% of minder....
pi_209158392
quote:

[..]

Gelukkig niet zeg. Kijk naar het VK wat er dan zou zijn gebeurd. Honderdduizenden huishoudens die in de problemen komen door de gestegen rente zodra hun korte rentevaste periode is afgelopen. Dat is maatschappelijk gezien veel onwenselijker dan een lage spaarrente.
pi_209160089
quote:

[..]
Dom, daarmee loop je veel rente mis. Er is geen enkele reden om je geld niet in een ander EU land te stallen. Dit is allemaal goed afgedekt middels het DGS.

quote:
Halleluja nee zeg. Als je mensen de vernieling in wil helpen dan is een variabele rente op de hypotheek bij uitstek een geweldig middel.

Niets mis met variabele rente op hypotheken, maar dan wel enkel voor mensen die de risico's kunnen overzien en de mogelijke lasten kunnen dragen.

De norm, dat moet het nooit worden.

En banken verlies maken op lopende leningen? Hoe kom je aan die nonsens?
  maandag 15 mei 2023 @ 13:50:40 #250
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_209161404
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 22:48 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Sorry voor de verwarring. Natuurlijk mag je het dan weghalen. Ik heb echter gebruik gemaakt van een actie waardoor ik een extra bonus ontving door extra te storten. Bij de omzetting van Welkom naar Open spaarrekening gaat de rente van 2% naar 1,5%. Als ik meer dan de helft van de extra storting opneem dan moet ik die bonus terug betalen.

Op zich allemaal prima hoor bij open bank maar al die lokkertjes met telkens andere voorwaarden is gewoon net wat te veel van het goede.
Ja dat laatste ben ik wel met je eens. Het is ook allemaal goed ondoorzichtig hoe het werkt en wat de regels zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209165138
quote:

[..]

Zo oneerlijk dat spaarders geld verdienen over de rug van de arme schuldenaar. De spaarrente zou minimaal moeten zijn, 1% onder de schuld en die mag niet naar de bank. Zodat iemand minder terug hoeft te betalen.
pi_209168461
quote:

[..]

Dit is niet hoe de gemiddelde bank werkt. De bank hoort gewoon die risico's aansluitend te hedgen.
Ook zou het niet heel logisch zijn van een bank om weinig spaarrente te bieden als een alternatief voor funding meer geld kost. Het overschot aan spaargeld zorgt er nog steeds voor dat de bank geen noodzaak heeft om de rentes omhoog te gooien.

Overigens is een deel van het uitblijven van een renteverhoging best te begrijpen. Immers durfde de banken niet mee te gaan in de spiraal van negatieve rentes door te belasten. Dat zij bij de verhogingen van de rente niet 1-op-1 meegaan begrijp ik best. De echte reden blijft gewoon dat ze niet hoeven.
pi_209220295
Het is niet het beste aanbod op de markt, maar de depositiorentes bij de ABN AMRO zijn van de grootbanken best redelijk. 1,9% voor een 1 jaars depositio.
Ik was aan het kijken naar een deposito bij Leaseplan of NIBC, maar die zijn maar een fractie hoger dan dit (1,95% en 2,00%). Dan is het voor een klein depositio makkelijker om bij mijn huisbank te blijven.
Andere grootbanken (SNS, ING en Rabo) lopen flink achter op de kortlopende depositio's of bieden die niet aan.
Ik zou er dus geen rekening voor openen, maar als je toch al klant bent bij ABN en lui bent, zoals ik, dan is het misschien een optie.
pi_209230836
quote:
Lagarde over ontevreden spaarders: 'Er is mogelijkheid om over te stappen'

Spaarders die niet tevreden zijn over de spaarrente bij hun bank, hebben al langer de mogelijkheid om over te stappen naar een andere bank. Dat zei Christine Lagarde, president van de Europese Centrale Bank (ECB), in een interview in tv-programma Buitenhof.

Lagarde reageerde daarmee op de constatering dat de spaarrentes bij de grote Nederlandse banken relatief langzaam stijgen, terwijl de ECB zijn rentetarieven sinds halverwege vorig jaar al met meerdere procentpunten heeft opgevoerd.

"Het is aan de klanten zelf, dus ook individueel, om de relatie met de bank te bepalen wat betreft rente op spaarrekening", zei Lagarde. Wie voor zijn of haar gevoel niet op een eerlijke manier gecompenseerd wordt, kan volgens haar overstappen naar de concurrentie.

Die concurrentie is er volgens haar, al stellen critici ook wel dat overstappen in Nederland nog niet zo gemakkelijk is, mede doordat je bankrekeningnummer gekoppeld is aan je bank. Ook wordt aangevoerd dat de drie grote banken in Nederland (ING, ABN Amro en Rabobank) een te grote machtspositie hebben.

https://nos.nl/artikel/24(...)d-om-over-te-stappen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')