Daar is op dit moment toch zo ongeveer iedere partij voorstander van?quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:40 schreef koos_vriendloos het volgende:
Wanneer wordt voor de basisbeurs gestemd in de EK
En toch duurde het een decennium om het her in te voerenquote:Op donderdag 16 maart 2023 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar is op dit moment toch zo ongeveer iedere partij voorstander van?
Klopt. Je punt?quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:42 schreef koos_vriendloos het volgende:
[..]
En toch duurde het een decennium om het her in te voeren
Is het niet zo dat de D66-kiezer D66 minder hard gaat afstraffen als er mede door D66 een harder asielbeleid gevoerd gaat worden (onder druk van VVD, CDA en BBB), als D66 wel zijn stempel kan zetten op thema's als klimaat, stikstof en huisvesting? Ik ben wel wat linkser dan D66, maar ik vind asiel wel één van de minst belangrijke thema's van de hedendaagse politiek en klimaat, onderwijs en huisvesting (en ook wel stikstof) veel belangrijker dan asiel.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, asiel blijft het meest spannende punt. Op stikstof kan D66 bij een compromis met BBB nog zeggen dat ze die partij nu ook binden aan stikstofmaatregelen, de klimaatwet gaat er via links denk ik sowieso wel komen. Maar op asiel hebben CU en D66 nu een levensgroot probleem, de volgende asielcrisis is er een grote kans dat het kabinet klapt. CU gaat in elk geval niet nog verder opschuiven dan ze nu hebben gedaan.
Is al aangenomen met algemene stemmen in de TK: https://www.eerstekamer.n(...)invoering_basisbeursquote:Op donderdag 16 maart 2023 21:40 schreef koos_vriendloos het volgende:
Wanneer wordt voor de basisbeurs gestemd in de EK
VVD is tegen de basisbeurs en misschien nog een aantal partijen rechts van de VVD die ook tegen de basisbeurs zijn (SGP, JA21, FvD, Van Haga).quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar is op dit moment toch zo ongeveer iedere partij voorstander van?
Kan voor D66 gelden, maar geldt niet voor CU. Moet je maar eens zo'n partijcongres meemaken, asiel is echt een breekpunt en het stond echt al op breken bij de concessie over gezinshereniging. Segers en Ceder moesten praten als brugman om te zorgen dat het congres akkoord ging.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:44 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Is het niet zo dat de D66-kiezer D66 minder hard gaat afstraffen als er mede door D66 een harder asielbeleid gevoerd gaat worden (onder druk van VVD, CDA en BBB), als D66 wel zijn stempel kan zetten op thema's als klimaat, stikstof en huisvesting? Ik ben wel wat linkser dan D66, maar ik vind asiel wel één van de minst belangrijke thema's van de hedendaagse politiek en klimaat, onderwijs en huisvesting (en ook wel stikstof) veel belangrijker dan asiel.
Ik zie het nu idd, maar algemene stemmen in de TK is echt geen probleem meer in de EK, best kans dat ze daar niet eens gaan stemmen maar afhameren.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:47 schreef koos_vriendloos het volgende:
[..]
Als je naar beneden scrollt zie je dat alleen de tweede kamer erop gestemd heeft
Oorspronkelijk waren de linkse partijen voor het leenstelsel.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:46 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
VVD is tegen de basisbeurs en misschien nog een aantal partijen rechts van de VVD die ook tegen de basisbeurs zijn (SGP, JA21, FvD, Van Haga).
VVD zat nu ook al helemaal niet te wachten op fanatiek stikstofbeleid. Ja Van der Wal misschien die dit een ontzettend leuk project lijkt te vinden.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die redenering kan ik andersom ook ophangen. Voor VVD (en in mindere mate D66) is naar links opschuiven ook zelfmoord. Zie de uitslag van afgelopen nacht. Beide partijen moeten water bij de wijn doen, want nieuwe verkiezingen is in niemand zijn belang. Dus wisselende meerderheden, ene keer over links andere keer over rechts.
Ik hoor overigens niemand meer over het migratiebeleid, maar daar zit misschien nog wel meer spanning op dan op stikstof. Ook met deze uitslag.
Zeker de lokale/provinciale fracties.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
VVD zat nu ook al helemaal niet te wachten op fanatiek stikstofbeleid. Ja Van der Wal misschien die dit een ontzettend leuk project lijkt te vinden.
Maar die gaan echt nog wel praten met de BBB.
Wat een onzin zeg, je gaf zelf al aan dat CU een linker en rechterflank heeft. Dat geldt zeker ook voor migratie, er zijn er genoeg die voor een strenger beleid zijn. Ceder is een GroenLinkser met christelijk sausje maar echt niet representatief voor de gemiddelde CU-stemmer.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan voor D66 gelden, maar geldt niet voor CU. Moet je maar eens zo'n partijcongres meemaken, asiel is echt een breekpunt en het stond echt al op breken bij de concessie over gezinshereniging. Segers en Ceder moesten praten als brugman om te zorgen dat het congres akkoord ging.
Ik vraag mij af hoe Rutte denkt, en Rutte denkt mijn inziens altijd in lijnen als "hoe bestendig ik de macht voor mijzelf". Zou Rutte BBB zien als bedreiging of als vluchtheuvel om uit de penibele linkse situatie te ontsnappen?quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zeker de lokale/provinciale fracties.
Dat kan bijna niet anders nee. Als ik de VVD en CDA was zou ik me ook harder gaan positioneren, dat versterkt hun positie op de rechterflank en zal wellicht een rechtse coalitie mogelijk maken.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zeker de lokale/provinciale fracties.
Wie zit er nu bij die congressen, jij of ik?quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg, je gaf zelf al aan dat CU een linker en rechterflank heeft. Dat geldt zeker ook voor migratie, er zijn er genoeg die voor een strenger beleid zijn. Ceder is een GroenLinkser met christelijk sausje maar echt niet representatief voor de gemiddelde CU-stemmer.
Ik DM je wel even.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wie zit er nu bij die congressen, jij of ik?
Wat ben jij nu gek dat jij beter denkt te weten wat een CU er denkt. En ja, bij boeren vs natuur zijn er flanken, bij asiel is echt 90% het met elkaar eens en zeker ook met Ceder of de nog steeds veelgeroemde Voordewind. Wat Voordewind zei over asiel, komt echt uit het hart van bijna alle CU leden.
Hij zal het als een kans zien om de twee kanten tegen elkaar uit te spelen, gok ik.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik vraag mij af hoe Rutte denkt, en Rutte denkt mijn inziens altijd in lijnen als "hoe bestendig ik de macht voor mijzelf". Zou Rutte BBB zien als bedreiging of als vluchtheuvel om uit de penibele linkse situatie te ontsnappen?
Als je hier de discussie niet aan durft... het is in elk geval duidelijk dat ik als CU lid het wel kan weten. Voordewind is denk ik ook het meest populaire CU kamerlid van de afgelopen 20 jaar bij de ChristenUnie.quote:
Maar als D66/CU en eventueel ook PvdA een strenger asielbeleid gaan steunen in ruil voor steun van rechts op bijvoorbeeld klimaat, onderwijs, stikstof en huisvesting kan dat hopelijk partijen als JA21, PVV en FvD behoorlijk de wind uit de zeilen nemen en hoeven we hopelijk ook niet aan Schengen te tornen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan voor D66 gelden, maar geldt niet voor CU. Moet je maar eens zo'n partijcongres meemaken, asiel is echt een breekpunt en het stond echt al op breken bij de concessie over gezinshereniging. Segers en Ceder moesten praten als brugman om te zorgen dat het congres akkoord ging.
Even out-of-the-Box, maar als je doel echt is om het kabinet het leven zuur te maken als bbb en linkse wolk dan zouden die juist onderling hele goede afspraken moeten maken nu… Niet zo zeer over inhoud maar wel over vorm. Dan heb je echt de poppen aan het dansen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hij zal het als een kans zien om de twee kanten tegen elkaar uit te spelen, gok ik.
Om zoveel mogelijk CDA/VVD beleid uit te voeren? Vraag wordt of D66 dat leuk vindt..quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hij zal het als een kans zien om de twee kanten tegen elkaar uit te spelen, gok ik.
Wat is ‘een strenger asielbeleid’?quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:57 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Maar als D66/CU en eventueel ook PvdA een strenger asielbeleid gaan steunen in ruil voor steun van rechts op bijvoorbeeld klimaat, onderwijs, stikstof en huisvesting kan dat hopelijk partijen als JA21, PVV en FvD behoorlijk de wind uit de zeilen nemen en hoeven we hopelijk ook niet aan Schengen te tornen.
CU wil juist aan Schengen komen, verminderen arbeidsmigratie staat in hun verkiezingsprogramma. Ze willen graag die in de EU ook aan banden leggen, of in elk geval de gesprekken daar over beginnen. Is voor CU dus niet echt een argument.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:57 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Maar als D66/CU en eventueel ook PvdA een strenger asielbeleid gaan steunen in ruil voor steun van rechts op bijvoorbeeld klimaat, onderwijs, stikstof en huisvesting kan dat hopelijk partijen als JA21, PVV en FvD behoorlijk de wind uit de zeilen nemen en hoeven we hopelijk ook niet aan Schengen te tornen.
Dat lijkt me een superdeal. Ik zeg doen als rechtse kiezer, migratie is toch nog steeds het ding waar ik me het meeste zorgen om maak.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:57 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Strenger dan we al hebben kan helemaal niet, idd.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat is ‘een strenger asielbeleid’?
Dat ook. Maar dat bedoelde ik eigenlijk niet. ‘Strenger asielbeleid’ is een nietszeggende verzamelterm geworden. Woningen voor statushouders, verblijfsvergunningen, AZC’s, economische mogelijkheden, Turkijedeals, etc. Zijn allemaal andere vraagstukken die weliswaar nauw samenhangen maar toch hele andere nuances hebben maar wel op een hoop gegooid worden.quote:Op donderdag 16 maart 2023 22:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Strenger dan we al hebben kan helemaal niet, idd.
Als BBB en linkse wolk afspreken niets te steunen is het in no time nieuwe verkiezingen. Dat risico wil de linkse wolk niet lopen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even out-of-the-Box, maar als je doel echt is om het kabinet het leven zuur te maken als bbb en linkse wolk dan zouden die juist onderling hele goede afspraken moeten maken nu… Niet zo zeer over inhoud maar wel over vorm. Dan heb je echt de poppen aan het dansen.
Ik zie GroenLinks nu niet direct kongsies sluiten met de BBB, en daarnaast vraag ik me ook af of het voor een van beide kanten de beste manier is om daadwerkelijk iets voor elkaar te krijgen. Alleen het kabinet dwarszitten kan nooit het doel op zich zijn. Nou ja, of je moet Geert heten. Of van de tomatenpartij zijn.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even out-of-the-Box, maar als je doel echt is om het kabinet het leven zuur te maken als bbb en linkse wolk dan zouden die juist onderling hele goede afspraken moeten maken nu… Niet zo zeer over inhoud maar wel over vorm. Dan heb je echt de poppen aan het dansen.
Maar dat hoef je ook niet af te spreken. Maar je kunt wel afspreken dat je elkaar niet verrast om verdeel en Heers een beetje in te perken.quote:Op donderdag 16 maart 2023 22:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als BBB en linkse wolk afspreken niets te steunen is het in no time nieuwe verkiezingen. Dat risico wil de linkse wolk niet lopen.
En hoe maakt zo'n afspraak het land beter, hoe komen GL en PvdA dichter bij hun idealen door zich zo te gedragen en dingen weg te stemmen waar ze in principe voor zijn?quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zei “op de vorm, niet op de inhoud”. Ik kan mij goed voorstellen dat je met elkaar afspreekt dat je elkaar niet gaat verrassen om te voorkomen dat je door allerhande verdeel-en-Heers strategieën uiteindelijk beide met niets staat…quote:Op donderdag 16 maart 2023 22:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
En hoe maakt zo'n afspraak het land beter, hoe komen GL en PvdA dichter bij hun idealen door zich zo te gedragen en dingen weg te stemmen waar ze in principe voor zijn?
Politiek is geen kleuterschool, al denkt Wilders daar anders over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |