Anderzijds mag de gevestigde orde zich ook wel eens afvragen hoe het toch kan dat hele regio’s keer op keer met de zoveelste windvaan in zee gaan.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het BBB is een partij opgezet door het grootkapitaal voor het grootkapitaal. Dat vele mensen daar in trappen vind ik schrijnend.
Maar nooit op de man. En dat doet Koffieplanter wel.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:42 schreef Tijger_m het volgende: [..] Wat is daar demoniseren aan? Doe eens normaal, jij mag ook constant te keer gaan over links zonder dat iemand dat demoniseren noemt
Oneens, als je daar aan begint is dat een glijdende schaal richting totalitarisme of fascisme.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:31 schreef yats het volgende:
Deze verkiezingen zijn het beste argument ooit voor inperking van het kiesrecht.
Ik denk dat dit een 'als' is die zou kunnen betekent, niet een 'als' die wanneer betekent. Hij heeft natuurlijk wel gelijk, al heb je best kans dat BBB heel erg lijkt op de partij die Omtzigt zou oprichten. Conservatief, wat rechts, met teleurgestelde CDA'ers.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:43 schreef trein2000 het volgende: [ twitter ] Deze voormalig politiek verslaggever van de Volkskrant weet meer?
Maar 70% van de mensen doet dat omdat ze op het grootkapitaal wíllen stemmen (30% stemt omdat ze Rutte zo'n goede leider vinden), bij het BBB denkt iedereen dat het niet om het grootkapitaal te doen is zowat.quote:
Over dat onderwerp heb ik verstand noch kennis en dus houd ik wijselijk mijn mond. Neem er alsjeblieft een voorbeeld aan, voordat je weer afgaat als een gieter en wordt geconfronteerd op het propageren van aantoonbare onzin.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Altijd leuk als Koffieplanter op de man speelt en geen zin heeft argumenten uit te wisselen.
Ik vermoed eigenlijk dat Omtzigt ook wel eens flink wat van de VVD zou kunnen afsnoepen, en misschien PVV?quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een 'als' is die zou kunnen betekent, niet een 'als' die wanneer betekent. Hij heeft natuurlijk wel gelijk, al heb je best kans dat BBB heel erg lijkt op de partij die Omtzigt zou oprichten. Conservatief, wat rechts, met teleurgestelde CDA'ers.
Zou kunnen, al denk ik dat VVD niet snel veel verder zakt dan deze uitslag (dit betekent 20 zetels in de Tweede Kamer). Van de PVV heeft BBB nu ook veel afgesnoept, je ziet dat FvD decimeert en PVV toch ook zakt. Er zullen FvDers terug zijn gegaan naar de PVV, dus BBB heeft net als JA21 ook gewoon flink van PVV gesnoept.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:47 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vermoed eigenlijk dat Omtzigt ook wel eens flink wat van de VVD zou kunnen afsnoepen, en misschien PVV?
Kiezers stemmen echter anders voor de 2e Kamer dan voor de PS, de peilingen geven dat ook aan, volgens mij en daarbij speelt opkomst ook nog een rol van betekenis.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zou kunnen, al denk ik dat VVD niet snel veel verder zakt dan deze uitslag (dit betekent 20 zetels in de Tweede Kamer). Van de PVV heeft BBB nu ook veel afgesnoept, je ziet dat FvD decimeert en PVV toch ook zakt. Er zullen FvDers terug zijn gegaan naar de PVV, dus BBB heeft net als JA21 ook gewoon flink van PVV gesnoept.
Ik denk dat die verhoudingen heel anders liggen. Zo groot is het electoraat van de VVD helemaal niet. Max 15-20 TK zetels. Net zoals dat van de BBB niet zo groot is als de uitslag nu suggereert. Zonder corona had Rutte waarschijnlijk al gewoon weggeweest.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:47 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar 70% van de mensen doet dat omdat ze op het grootkapitaal wíllen stemmen (30% stemt omdat ze Rutte zo'n goede leider vinden), bij het BBB denkt iedereen dat het niet om het grootkapitaal te doen is zowat.
Nou 60% heeft dus wel gestemd met het kabinet in het achterhoofd. Waarvan 46% in de vorm van een afkeuring en 14 in de vorm van steun.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kiezers stemmen echter anders voor de 2e Kamer dan voor de PS, de peilingen geven dat ook aan, volgens mij en daarbij speelt opkomst ook nog een rol van betekenis.
Omtzigt heeft geen organisatie en al zeker niet het charisma om mensen te bewegen voor hem te gaan werken.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:47 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vermoed eigenlijk dat Omtzigt ook wel eens flink wat van de VVD zou kunnen afsnoepen, en misschien PVV?
Ja. Er is onvrede door een groot aantal factoren.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:54 schreef alpeko het volgende:
[..]
Nou 60% heeft dus wel gestemd met het kabinet in het achterhoofd. Waarvan 46% in de vorm van een afkeuring en 14 in de vorm van steun.
Rutte IV had wat de VVD betreft natuurlijk gewoon Dijkhoff I moeten zijn. Toen die er onverwacht mee kapte kon Rutte weinig anders dan doorgaan omdat er verder niemand was (en nog steeds niet).quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:52 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik denk dat die verhoudingen heel anders liggen. Zo groot is het electoraat van de VVD helemaal niet. Net zoals dat van de BBB niet zo groot is als de uitslag nu suggereert. Zonder corona had Rutte waarschijnlijk al gewoon weggeweest.
Dat BBB nu zo uithaalt komt omdat 45% (bron: Ipsos) van de kiezers heeft gestemd op een partij met als reden om afkeuring van het huidige kabinet te laten blijken. Of dat dan helemaal de juiste partij is, kun je je afvragen uiteraard. In de provincie snap ik het. Maar in de Randstad is het natuurlijk gewoon de nieuwe FVD.
Dat ligt niet aan de kiezer maar aan het feit dat we opgescheept zitten met een kabinet met een leider waar alleen Rutte zelf nog in geloofd.
Feit dat er niemand is, komt omdat Rutte zich ook liefst omringt met licht gewichten.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:55 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Rutte IV had wat de VVD betreft natuurlijk gewoon Dijkhof I moeten zijn. Toen die er onverwacht mee kapte kon Rutte weinig anders dan doorgaan omdat er verder niemand was (en nog steeds niet).
Denk het wel hoor.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:55 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Omtzigt heeft geen organisatie en al zeker niet het charisma om mensen te bewegen voor hem te gaan werken.
Natuurlijk speelt opkomst nog een rol. Ik zei ook niet dat je de huidige uitslag 100% op een Tweede Kamer zou kunnen plakken. Maar ik gaf aan dat BBB echt wel praktisch dezelfde achterban heeft als Omtzigt zou hebben.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kiezers stemmen echter anders voor de 2e Kamer dan voor de PS, de peilingen geven dat ook aan, volgens mij en daarbij speelt opkomst ook nog een rol van betekenis.
Een gemiddeld campagneteam voor de tk bestaat uit duizend man, landelijk.quote:
Gezien het type mens dat er iedere keer weer intrapt een gouden formule.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat was de FvD en daarvoor de LPF toch al?
Aan de andere kant, was de koers van de VVD echt anders geweest met, zeg, Dijkhoff aan het roer in plaats van Rutte? Dat betwijfel ik dan weer.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:57 schreef alpeko het volgende:
[..]
Feit dat er niemand is, komt omdat Rutte zich ook liefst omringt met licht gewichten.
Eerder andersom. Dijkhoff vertrok omdat hij altijd tweede viool zou blijven achter een Rutte die niet zelf vertrekt.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:55 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Rutte IV had wat de VVD betreft natuurlijk gewoon Dijkhoff I moeten zijn. Toen die er onverwacht mee kapte kon Rutte weinig anders dan doorgaan omdat er verder niemand was (en nog steeds niet).
PVV verliest er ook nog 1. CU ook.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk speelt opkomst nog een rol. Ik zei ook niet dat je de huidige uitslag 100% op een Tweede Kamer zou kunnen plakken. Maar ik gaf aan dat BBB echt wel praktisch dezelfde achterban heeft als Omtzigt zou hebben.
Je ziet ondanks een aardverschuiving nu dat er ook nauwelijks zetels wisselen tussen het linkse en rechtse blok, de aardverschuiving vindt volledig plaats binnen het rechtse blok (BBB en JA21 +18, maar FvD, CDA, VVD, SGP -17). Rechts wint 1 zetel, als je tenminste 50plus niet als rechts rekent.
Nee, Dijkhoff was juist dat in de aandacht staan zat. Die zag lijsttrekker worden plots als een angstbeeld ipv toekomstdroom, volgens mij.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Eerder andersom. Dijkhoff vertrok omdat hij altijd tweede viool zou blijven achter een Rutte die niet zelf vertrekt.
Je hebt gelijk, het rechtsconservatieve blok is dus exact even groot als hiervoor. En links/progressief is eigenlijk gestegen, omdat 50plus verliest en die kon je eigenlijk zowel niet links als niet rechts noemen.quote:
Maar wel conservatief.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, het rechtsconservatieve blok is dus exact even groot als hiervoor. En links/progressief is eigenlijk gestegen, omdat 50plus verliest en die kon je eigenlijk zowel niet links als niet rechts noemen.
Ja, op veel punten wel, al ben ik eigenlijk uit het oog verloren wat die de laatste jaren in de EK hebben gestemd, omdat ze geen TK zetel meer hebben.quote:
Wat denk je, gezien de doelgroep?quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, op veel punten wel, al ben ik eigenlijk uit het oog verloren wat die de laatste jaren in de EK hebben gestemd, omdat ze geen TK zetel meer hebben.
Het is dan ook niet zozeer de koers van dit kabinet maar meer het gebrek aan vertrouwen. Een reorganisatie binnen een bedrijf waar er jaren lang problemen zijn genegeerd laat je ook niet uitvoeren door dezelfde poppetjes als die het zo ver hebben laten komen. Dat is echt minachting van de kiezer die nu keihard is afgestraft.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Aan de andere kant, was de koers van de VVD echt anders geweest met, zeg, Dijkhoff aan het roer in plaats van Rutte? Dat betwijfel ik dan weer.
Toen ze nog in de TK zaten stemden ze echt wisselend met PvdA/GL e.d. mee en de andere keer weer met VVD e.d. Er was moeilijk een sticker op te plakken.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat denk je, gezien de doelgroep?
Ik ben het alleen over minachting oneens met jouw post, het huidige kabinet heeft gewoon een meerderheid behaald bij de 2e Kamer verkiezingen en voert uit waar het grosso modo toch wel campagne voor gevoerd heeft.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:11 schreef alpeko het volgende:
[..]
Het is dan ook niet zozeer de koers van dit kabinet maar meer het gebrek aan vertrouwen. Een reorganisatie binnen een bedrijf waar er jaren lang problemen zijn genegeerd laat je ook niet uitvoeren door dezelfde poppetjes als die het zo ver hebben laten komen. Dat is echt minachting van de kiezer die nu keihard is afgestraft.
Dat krampachtige niet reageren op het Groningen-rapport bijvoorbeeld zal ook niet geholpen hebben. Wordt toch gezien als poging tot onder het talrijk vegen nummer zoveel.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:11 schreef alpeko het volgende:
[..]
Het is dan ook niet zozeer de koers van dit kabinet maar meer het gebrek aan vertrouwen. Een reorganisatie binnen een bedrijf waar er jaren lang problemen zijn genegeerd laat je ook niet uitvoeren door dezelfde poppetjes als die het zo ver hebben laten komen. Dat is echt minachting van de kiezer die nu keihard is afgestraft.
Kaag, Hoekstra, Rutte... zijn compleet ongeloofwaardig geworden na de val van Rutte III maar zitten er nog.
Niet gewoon. Omtzigt, Keijzer, COVID. Kun je wat van vinden, aar het waren wel degelijk bijzondere omstandigheden.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ben het alleen over minachting oneens met jouw post, het huidige kabinet heeft gewoon een meerderheid behaald bij de 2e Kamer verkiezingen en voert uit waar het grosso modo toch wel campagne voor gevoerd heeft.
Nee, dat is ook mijn mening. Ik vermoed dan ook dat er geen 'partij Omtzigt' komt, maar wat hij wel gaat doen, geen idee. Misschien sluit hij zich alsnog ergens bij aan, of er komt wéér een nieuwe partij met Omtzigt als lid.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:55 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Omtzigt heeft geen organisatie en al zeker niet het charisma om mensen te bewegen voor hem te gaan werken.
Dat is idd een godswonder dat dat uit de uitslag kwam maar er waren meerdere meerderheden te vormen uiteraard. Ook mede ingegeven door de wind die Kaag toen mee had maar die heeft het compleet verprutst. CDA kreeg toen al een enorme tik. Het is gewoon 100% een foute keuze geweest om met dezelfde kliek verder te gaan. Men pikt dat niet. Ook al liet de uitslag van de TK verkiezingen dat toe.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ben het alleen over minachting oneens met jouw post, het huidige kabinet heeft gewoon een meerderheid behaald bij de 2e Kamer verkiezingen en voert uit waar het grosso modo toch wel campagne voor gevoerd heeft.
Ja, alleen wonen er meer mensen in Nederland dan alleen die 51% die op ze gestemd hebben.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan moet je de verkiezingsprogramma's van VVD en CDA eens goed lezen, die waren vooraf al een heel stuk naar links opgeschoven.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet gewoon. Omtzigt, Keijzer, COVID. Kun je wat van vinden, aar het waren wel degelijk bijzondere omstandigheden.
Maar ook los daar van ligt het zwaartepunt van het kabinet linkser dan op grond van de uitslag logisch zou zijn. U mag Geert hier voor bedanken.
Ze hebben een punt, maar dit lijkt me iets dat vooral speelt in BBB gebied en niet in SP gebied, die het toch vooral van de sociale huurwoning wijken moet hebben en die liggen niet zozeer in de kleine dorpjes.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:17 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De SP heeft weer een nieuwe oorzaak die vooral niet gelieerd is aan het politbureau van de SP!
Sluit wel aan bij de standpunten van BBB:quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:17 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De SP heeft weer een nieuwe oorzaak die vooral niet gelieerd is aan het politbureau van de SP!
quote:Er zijn goede voorzieningen nodig (openbaar vervoer, bibliotheken, sportvelden, scholen, geldautomaat, ambulance, politiepost, medische en culturele voorzieningen, snel internet) op het platteland waardoor oud en jong zich thuis kunnen blijven voelen in hun eigen regio.
Dat denk ik niet, maar ik denk wel dat het vertrouwen wat hoger zou zijn geweest.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Aan de andere kant, was de koers van de VVD echt anders geweest met, zeg, Dijkhoff aan het roer in plaats van Rutte? Dat betwijfel ik dan weer.
Het punt is vooral dat de SP sinds Marijnissen junior nog niet een verkiezing gewonnen heeft. En dat er al een hele parade aan oorzaken voorbij is getrokken, maar nooit eentje gelegen in de personele aangelegenheden, standpunten of manier van politiek bedrijven van de SP.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze hebben een punt, maar dit lijkt me iets dat vooral speelt in BBB gebied en niet in SP gebied, die het toch vooral van de sociale huurwoning wijken moet hebben en die liggen niet zozeer in de kleine dorpjes.
Marijnissen moet opstappen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:17 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dat is altijd het geval geweest, vroeger hadden we nog wel eens brede regeringen met grote meerderheden maar die tijd is voorbij, de volgende coalitie zal nog weer groter zijn qua partijen dan deze.quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, alleen wonen er meer mensen in Nederland dan alleen die 51% die op ze gestemd hebben.
Youtube?quote:Op donderdag 16 maart 2023 09:18 schreef Raw85 het volgende:
Is de volledige speech van Baudet al ergens terug te kijken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |