abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208316812
Hoe doen jullie dat? En op welke basis? Via sites, kennissenkring of van horen zeggen? Laat je meerderen komen? Kijk je of er een klik is?

Ik moet samen met mijn broer het huis van onze moeder verkopen, dus niet onze eigen huizen, we verschillen nogal van mening in de keus voor een makelaar.

Het is geen pakje boter dat je even op Marktplaats zet.

[ Bericht 9% gewijzigd door Firuze60 op 10-03-2023 19:27:33 ]
  vrijdag 10 maart 2023 @ 19:27:35 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208316937
Eén makelaar had al een briefje in de bus gedaan, dus die hebben we uitgenodigd voor een kennismaking. En de buren van mijn moeder woonden er nog niet zo lang en die heb ik gevraagd wie bij hen de makelaar was van de verkopende partij.

Bij de eerste had ik geen goed gevoel. De tweede was heel erg op een goed dossier opstellen (het is best lastig een huis verkopen waar je zelf al een tijd niet meer woont). Hij bleek ook de broer van iemand die ik kende en toen met hem in zee gegaan.

Een van zijn adviezen was bijv. een asbestonderzoek laten uitvoeren met een offerte zodat belangstellenden die asbestverwijderingskosten al konden incalculeren bij hun bod.

Ook met mijn broer het huis verkocht. Hij liet wel alles in goed vertrouwen over aan mij.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208317042
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 19:27 schreef Lienekien het volgende:
Eén makelaar had al een briefje in de bus gedaan, dus die hebben we uitgenodigd voor een kennismaking. En de buren van mijn moeder woonden er nog niet zo lang en die heb ik gevraagd wie bij hen de makelaar was van de verkopende partij.

Bij de eerste had ik geen goed gevoel. De tweede was heel erg op een goed dossier opstellen (het is best lastig een huis verkopen waar je zelf al een tijd niet meer woont). Hij bleek ook de broer van iemand die ik kende en toen met hem in zee gegaan.

Een van zijn adviezen was bijv. een asbestonderzoek laten uitvoeren met een offerte zodat belangstellenden die asbestverwijderingskosten al konden incalculeren bij hun bod.

Ook met mijn broer het huis verkocht. Hij liet wel alles in goed vertrouwen over aan mij.
Ah, dus jij hebt ook gekozen om meerdere makelaars het huis te laten bekijken/taxeren. Mijn broer is niet zo makkelijk als die van jou en wij zijn beiden nogal eigenwijs, toch moeten we zorgen voor consensus, zowel hij als ik moeten het er mee eens zijn, beiden gemachtigd via haar levenstestament.
pi_208317244
Als je geen idee hebt zou je op funda kunnen kijken welke makelaars in de buurt soortgelijke huizen verkopen en op funda kan je zien hoe verkopers die makelaars hebben gewaardeerd. Hier in de buurt is iedereen over alle makelaars erg enthousiast dus heel objectief is 't niet

Wij hebben alle keren een paar makelaars uitgenodigd, aangehoord wat hun toegevoegde waarde is, welke strategie toegepast wordt, wat dat gaat kosten en daarop hebben we een beslissing genomen
  vrijdag 10 maart 2023 @ 19:46:14 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208317287
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 19:35 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ah, dus jij hebt ook gekozen om meerdere makelaars het huis te laten bekijken/taxeren. Mijn broer is niet zo makkelijk als die van jou en wij zijn beiden nogal eigenwijs, toch moeten we zorgen voor consensus, zowel hij als ik moeten het er mee eens zijn, beiden gemachtigd via haar levenstestament.
Wat is bij jullie het strijdpunt dan? Gaat je broer voor de hoofdprijs?
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 19:47:13 #6
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_208317310
Wij hebben 2 makelaars uitgenodigd die veel huizen verkochten in onze buurt. En met eentje hadden we een betere klik en die hebben we gekozen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_208317386
ik heb dezelfde makelaar gekozen als die de vorige bewoners hadden toen ik het huis kocht.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208317401
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 19:44 schreef opgebaarde het volgende:
Als je geen idee hebt zou je op funda kunnen kijken welke makelaars in de buurt soortgelijke huizen verkopen en op funda kan je zien hoe verkopers die makelaars hebben gewaardeerd. Hier in de buurt is iedereen over alle makelaars erg enthousiast dus heel objectief is 't niet

Wij hebben alle keren een paar makelaars uitgenodigd, aangehoord wat hun toegevoegde waarde is, welke strategie toegepast wordt, wat dat gaat kosten en daarop hebben we een beslissing genomen
Ook een goed advies. Funda is van NVM, ik koos een NVM-makelaar, mijn broer een VBO. Beide hebben we gelijk, want de VBO-makelaar verkoopt huizen in de buurt (hoge prijsklasse) en de NVM-makelaar minder. Het verschil is alleen dat ik in dezelfde plaats woon (dus net iets beter bekend ben met 'rondpraat' ) en mijn broer niet.
pi_208317440
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 19:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat is bij jullie het strijdpunt dan? Gaat je broer voor de hoofdprijs?
Ja en ik ben er meer voor om het huis betrouwbaar over te laten gaan aan nieuwe bewoners die er blij mee zijn.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 20:01:30 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208317648
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 19:52 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja en ik ben er meer voor om het huis betrouwbaar over te laten gaan aan nieuwe bewoners die er blij mee zijn.
Betrouwbaar lijkt me veel belangrijker dan dat je sympathie hebt voor de nieuwe bewoners.

Bij ons stak een bod er met kop en schouders bovenuit. Dat had de makelaar ook niet aan zien komen en de beslissing was toen heel snel gemaakt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208317835
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 20:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Betrouwbaar lijkt me veel belangrijker dan dat je sympathie hebt voor de nieuwe bewoners.

Bij ons stak een bod er met kop en schouders bovenuit. Dat had de makelaar ook niet aan zien komen en de beslissing was toen heel snel gemaakt.
Dat dus! Het wordt nog pijnlijker, mijn eigen huis kocht ik van een betrouwbare makelaar, achterstallig onderhoud wat niet gemeld was door de verkoper, verrotte dakgoot, kreeg ik alsnog vergoed. En laat nu net eentje van zijn werknemers, ook makelaar, nu gepensioneerd, de buurman zijn van mijn moeder. Die stond als eerste op de stoep, toen mijn moeder door een val niet meer thuis kon wonen, de man had nooit interesse getoond in zijn buurvrouw, maar vroeg direct wat wij met haar huis van plan waren en hij wist wel een koper. Tja, dat is parasietengedrag en het schoot mijn broer totaal verkeerd in zijn keelsgat. Dus alles wat ook maar leek aan relaties met die buurman, oud-makelaar, kon ie wel van kotsen.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 20:17:21 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208318005
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 20:10 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat dus! Het wordt nog pijnlijker, mijn eigen huis kocht ik van een betrouwbare makelaar, achterstallig onderhoud wat niet gemeld was door de verkoper, verrotte dakgoot, kreeg ik alsnog vergoed. En laat nu net eentje van zijn werknemers, ook makelaar, nu gepensioneerd, de buurman zijn van mijn moeder. Die stond als eerste op de stoep, toen mijn moeder door een val niet meer thuis kon wonen, de man had nooit interesse getoond in zijn buurvrouw, maar vroeg direct wat wij met haar huis van plan waren en hij wist wel een koper. Tja, dat is parasietengedrag en het schoot mijn broer totaal verkeerd in zijn keelsgat. Dus alles wat ook maar leek aan relaties met die buurman, oud-makelaar, kon ie wel van kotsen.
Dan zijn je broer en jij het daar dus wel over eens.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208318090
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 20:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dan zijn je broer en jij het daar dus wel over eens.
Ja, wij kunnen nog steeds keihard bekvechten als toen we kinderen waren, maar over het algemeen zijn we het over de meeste dingen eens. Hij vindt mijn gekozen makelaar een dikke trien, ik die van hem een opportunistische kwallebal en dan moeten ze het huis nog bekijken.. _O-
  vrijdag 10 maart 2023 @ 20:35:08 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208318285
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 20:22 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, wij kunnen nog steeds keihard bekvechten als toen we kinderen waren, maar over het algemeen zijn we het over de meeste dingen eens. Hij vindt mijn gekozen makelaar een dikke trien, ik die van hem een opportunistische kwallebal en dan moeten ze het huis nog bekijken.. _O-
Jullie hebben wel een gezamenlijk belang, maak er geen competitie van.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208318842
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 20:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Jullie hebben wel een gezamenlijk belang, maak er geen competitie van.
Helemaal mee eens, hoor. Maar goed, de conclusie is voor ons, beiden moeten een goed gevoel krijgen bij een verkoopmakelaar en meerdere laten komen is niet zo raar.
pi_208318941
Denk je er aan een “niet zelf bewoond” clausule in je contract op te nemen. Kan veel gedoe schelen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 21:10:06 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208318966
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:09 schreef valentijn101 het volgende:
Denk je er aan een “niet zelf bewoond” clausule in je contract op te nemen. Kan veel gedoe schelen.
Daar is die makelaar juist voor.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208320716
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:09 schreef valentijn101 het volgende:
Denk je er aan een “niet zelf bewoond” clausule in je contract op te nemen. Kan veel gedoe schelen.
Leg uit?
  zaterdag 11 maart 2023 @ 00:23:08 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208321337
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:03 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Leg uit?
Als verkopende partij verklaar je daarmee dat je niet op de hoogte kunt zijn van alle eventuele gebreken aan het huis zoals je dat zou kunnen zijn als je zelf de bewoner was. Reden dus voor de koper om een bouwkundig onderzoek te laten doen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208321436
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 00:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als verkopende partij verklaar je daarmee dat je niet op de hoogte kunt zijn van alle eventuele gebreken aan het huis zoals je dat zou kunnen zijn als je zelf de bewoner was. Reden dus voor de koper om een bouwkundig onderzoek te laten doen.
OK, goede tip. Uiteraard weten wij als niet bewoners alle gebreken van het huis van mijn moeder, maar goed. Daarom schreef ik al eerder, ik zoek naar een eerlijke makelaar, geen grootwaffel. En uiteraard wil ik een mooie prijs, maar ook een verkoop die zowel voor de verkoper als koper er een goed gevoel aan over houdt. Heb zelf altijd op gevoel gekocht en verkocht en nooit bekocht gevoeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door Firuze60 op 11-03-2023 00:49:06 ]
pi_208338700
Volgens mij moeten jullie beide weer een uit de emotie en wedijver. Niet het thuis van jullie moeder wordt verkocht, maar een huis. Bekijk het zakelijk.

Dus nodig ze beide uit, hoor aan wat hun plan is om het te verkopen, neem het voorgesteld contract door en besluit dan welke het wordt.

Wat maakt het uit het uit dat jij het een kwal vindt, of dat er 1 een dikke trien is. Dat huis moet verkocht, het liefst snel, zonder gezeik en met winst. Wie kan dat waar maken?

1 moet zijn stijve kop loslaten. De enige voor wie jij kan beslissen is jezelf. Dus wat doe je bekvechten, of zakelijk dat huis verkopen.

Daarna pak je de helft van dat geld, je geeft je broer een hand en gaat lekker door met je leven.
  zondag 12 maart 2023 @ 07:47:55 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208339529
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 01:33 schreef Nico987 het volgende:
Volgens mij moeten jullie beide weer een uit de emotie en wedijver. Niet het thuis van jullie moeder wordt verkocht, maar een huis. Bekijk het zakelijk.

Dus nodig ze beide uit, hoor aan wat hun plan is om het te verkopen, neem het voorgesteld contract door en besluit dan welke het wordt.

Wat maakt het uit het uit dat jij het een kwal vindt, of dat er 1 een dikke trien is. Dat huis moet verkocht, het liefst snel, zonder gezeik en met winst. Wie kan dat waar maken?

1 moet zijn stijve kop loslaten. De enige voor wie jij kan beslissen is jezelf. Dus wat doe je bekvechten, of zakelijk dat huis verkopen.

Daarna pak je de helft van dat geld, je geeft je broer een hand en gaat lekker door met je leven.
Ehm, ze opereren vanuit het levenstestament van moeder, dus moeder leeft nog. Dan komt het geld van de verkoop nog niet aan TS en broer toe.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208346632
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 20:22 schreef Firuze60 het volgende:
Hij vindt mijn gekozen makelaar een dikke trien, ik die van hem een opportunistische kwallebal en dan moeten ze het huis nog bekijken.. _O-
Lijkt op wat ik recent heb meegemaakt. Bedenk wel, dat na het verstrekken van de verkoopopdracht, je met de makelaar meestal via "portal" of via de telefoon communiceert. Z'n/haar uiterlijk en/of karakter is dan niet meer zo belangrijk.

In ons geval, werd het aan mij overgelaten; heb er een paar uitgenodigd en diegene die zich het beste voorbereid had, hebben we gekozen. Is niet onsoortig gegaan, uiteindelijk was de courtage <¤4000.

Maar als jij toch in dezelfde plaats woont, kan je natuurlijk zelf de verkoop via Makelaarsland (of zo) ter hand nemen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208347699
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 17:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Lijkt op wat ik recent heb meegemaakt. Bedenk wel, dat na het verstrekken van de verkoopopdracht, je met de makelaar meestal via "portal" of via de telefoon communiceert. Z'n/haar uiterlijk en/of karakter is dan niet meer zo belangrijk.

In ons geval, werd het aan mij overgelaten; heb er een paar uitgenodigd en diegene die zich het beste voorbereid had, hebben we gekozen. Is niet onsoortig gegaan, uiteindelijk was de courtage <¤4000.

Maar als jij toch in dezelfde plaats woont, kan je natuurlijk zelf de verkoop via Makelaarsland (of zo) ter hand nemen.
Dat klinkt heel redelijk. Ik vind de eerdere reactie van Lienekien ook goed, moet er geen competitie van maken en achteraf gezeik over krijgen van wat als ik en wat als jij. Klein feitje, ik heb huizen gekocht en verkocht, mijn broer nooit omdat hij direct weg wilde kunnen, huurhuis dus. En die stelt zich nu op als regelaar.
pi_208348058
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2023 07:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ehm, ze opereren vanuit het levenstestament van moeder, dus moeder leeft nog. Dan komt het geld van de verkoop nog niet aan TS en broer toe.
Klopt helemaal.
pi_208350066
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 18:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat klinkt heel redelijk. Ik vind de eerdere reactie van Lienekien ook goed, moet er geen competitie van maken en achteraf gezeik over krijgen van wat als ik en wat als jij. Klein feitje, ik heb huizen gekocht en verkocht, mijn broer nooit omdat hij direct weg wilde kunnen, huurhuis dus. En die stelt zich nu op als regelaar.
Vervelend, bespreek met je broer dat jij ervaring hebt. Is dat lastig, prima ga je gang laat maar weten wat er uit komt. Ik kan me voorstellen dat je niet zit te wachten op de stress die bij verkopen komt kijken. En ook niet op stress die je van famillie banden krijgt.

Achteraf zou het vast beter kunnen, maar als dat huis met winst wordt verkocht, dan is het toch prima.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nico987 op 12-03-2023 21:21:14 ]
pi_208350420
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 20:58 schreef Nico987 het volgende:

[..]
Vervelend, bespreek met je broer dat jij ervaring hebt. Is dat lastig, prima ga je gang laat maar weten wat er uit komt. Ik kan me voorstellen dat je niet zit te wachten op de stress die bij verkopen komt kijken. En ook niet op stress die je van famillie banden krijgt.

Achteraf zou het vast beter kunnen, maar als dat huid met winst wordt verkocht, dan is het toch prima.
Ook mee eens, alleen dat ik al meer dan een jaar zit te drukken om het huis, waar mijn moeder nooit meer kan wonen, te koop te zetten en dat voortdurend wordt getraineerd door broer, emotioneel etc. Daar ben ik lang in mee gegaan, begreep ik, maar uiteindelijk na veel gezeur ging ie akkoord en dan weer uitstel in keuze makelaar, manoman, kreeg er een punthoofd van.
pi_208350584
Tsjah mensen reageren allemaal anders op het ouder worden en beetje bij beetje afscheid nemen van hun ouders.

Ik zou hem keuze a of b geven. A Jij regelt het hij hoort het wel. B hij regelt het naar dan staat het wel binnen x aantal maanden te koop. En jij hoort het wel. Samen lijkt niet echt te lukken. En het is zonde als dit de familie banden op scherp stelt.
pi_208350699
Nodig je broer uit voor een kop koffie in het huis van je moeder. Alleen jullie twee. Hij is het nog aan het verwerken en is nog niet zo ver en als hij het huis weer ervaart, zo lang al leeg en muf, dan komt 't wel
pi_208350728
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 21:24 schreef Nico987 het volgende:
Tsjah mensen reageren allemaal anders op het ouder worden en beetje bij beetje afscheid nemen van hun ouders.

Ik zou hem keuze a of b geven. A Jij regelt het hij hoort het wel. B hij regelt het naar dan staat het wel binnen x aantal maanden te koop. En jij hoort het wel. Samen lijkt niet echt te lukken. En het is zonde als dit de familie banden op scherp stelt.
Inderdaad hoor, ik heb gekozen voor optie B. Zelfs dat gaf frictie, want ik hield hem aan die afspraak. "Zet me niet onder druk, want dan zet ik nog harder mijn hakken in het zand." Ach ja, geduld is een schone zaak en dat heb ik wel, alleen er zit een limiet aan geduld.
pi_208355011
Ik ben mijn huis aan het verkopen.

Ik heb 4 makelaars een prijsbepaling/offerte laten doen.
2 kwamen met een relatief lage verkoopprijs. Kwam op mij over: voor die prijs ben ik er snel mee klaar, weinig bezichtigingen en cash in the pocket.
2 makelaars kwamen met een wat hogere prijs en konden dit ook goed onderbouwen met een onderzoek. Met name de laatste had zijn huiswerk goed op orde en spreekt realistisch en niet naar de mond. Ook is hij het meest flexibel: plant bijvoorbeeld ook bezichtigingen in de avonden en zaterdagen.

Onderbuikgevoel was dus best bij de laatste. Zijn tarief was niet het laagste, maar dat was meteen aangepast toen ik de laagste prijs noemde.
Maar ja: als je het niet eens bent met een medeverkoper, dan wordt alles lastig.
pi_208361767
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 10:21 schreef Grublit het volgende:
Ik ben mijn huis aan het verkopen.

Ik heb 4 makelaars een prijsbepaling/offerte laten doen.
2 kwamen met een relatief lage verkoopprijs. Kwam op mij over: voor die prijs ben ik er snel mee klaar, weinig bezichtigingen en cash in the pocket.
2 makelaars kwamen met een wat hogere prijs en konden dit ook goed onderbouwen met een onderzoek. Met name de laatste had zijn huiswerk goed op orde en spreekt realistisch en niet naar de mond. Ook is hij het meest flexibel: plant bijvoorbeeld ook bezichtigingen in de avonden en zaterdagen.

Onderbuikgevoel was dus best bij de laatste. Zijn tarief was niet het laagste, maar dat was meteen aangepast toen ik de laagste prijs noemde.
Maar ja: als je het niet eens bent met een medeverkoper, dan wordt alles lastig.
Hier heb ik wat aan! Dankjewel voor je reactie.
pi_208362409
Wel wil ik nog iets vragen, als koper keek ik nooit/zelden naar een huis dat al maanden te koop stond, mijn huidige huis heeft zelfs nooit openbaar te koop gestaan, tip gekregen door een kennis. Het stigma dat (zeker nu) maanden een huis te koop staat is dat het gewoon te hoog is getaxeerd. Op zich hebben we geen haast met verkopen, maar maanden te koop laten staan met een bord in de tuin, de gruwel!

[ Bericht 0% gewijzigd door Firuze60 op 13-03-2023 19:49:07 ]
  maandag 13 maart 2023 @ 20:49:14 #34
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_208364106
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 19:40 schreef Firuze60 het volgende:
Wel wil ik nog iets vragen, als koper keek ik nooit/zelden naar een huis dat al maanden te koop stond, mijn huidige huis heeft zelfs nooit openbaar te koop gestaan, tip gekregen door een kennis. Het stigma dat (zeker nu) maanden een huis te koop staat is dat het gewoon te hoog is getaxeerd. Op zich hebben we geen haast met verkopen, maar maanden te koop laten staan met een bord in de tuin, de gruwel!
Oppassen hiermee dat je niet te makkelijk wordt. Wij hebben denk ik ¤10000 weggegeven omdat we ons huis goedkoper in de markt hebben gezet met dezelfde reden. We dachten dat de makelaar veel te hoog had ingezet. En binnen een maand verkocht voor de vraagprijs (5,5 jaar geleden).
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 13 maart 2023 @ 21:08:25 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208364409
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 20:49 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Oppassen hiermee dat je niet te makkelijk wordt. Wij hebben denk ik ¤10000 weggegeven omdat we ons huis goedkoper in de markt hebben gezet met dezelfde reden. We dachten dat de makelaar veel te hoog had ingezet. En binnen een maand verkocht voor de vraagprijs (5,5 jaar geleden).
Wat moet TS nou met zo’n advies? Er is vrijwel geen vergelijk mogelijk tussen jouw situatie van toen en TS haar situatie van nu.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 13 maart 2023 @ 21:26:49 #36
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_208364687
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2023 21:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat moet TS nou met zo’n advies? Er is vrijwel geen vergelijk mogelijk tussen jouw situatie van toen en TS haar situatie van nu.
Was dat niet de vraag van TS? 5,5 jaar geleden verkochten de huizen namelijk ook al als zoete broodjes. Waarom is de vergelijking dan niet goed?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_208365185
Ik ga nog iets proberen uit te leggen, wat mij tot meerdere makelaars inschakelen tegenstaat is dat er onder makelaars gewisseld wordt, zowel verkoop als aankoop, voordat je al een makelaar benaderd weet de rest het al. Want ze zijn niet alleen verkoopmakelaar, maar ook aankoopmakelaar. Het wereldje van makelaars is vrij klein en ze proberen elkaar kansjes toe te schuiven.

[ Bericht 13% gewijzigd door Firuze60 op 13-03-2023 22:04:24 ]
  maandag 13 maart 2023 @ 22:30:45 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208366145
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 21:26 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Was dat niet de vraag van TS? 5,5 jaar geleden verkochten de huizen namelijk ook al als zoete broodjes. Waarom is de vergelijking dan niet goed?
Ga niet te laag zitten. Wat is te laag?

En niet overal gaan de huizen nog als warme broodjes, momenteel. Die markt is nogal veranderlijk. En je weet niet in welke staat het huis is, waar het staat, etc., etc.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 13 maart 2023 @ 22:32:04 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208366169
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 21:50 schreef Firuze60 het volgende:
Ik ga nog iets proberen uit te leggen, wat mij tot meerdere makelaars inschakelen tegenstaat is dat er onder makelaars gewisseld wordt, zowel verkoop als aankoop, voordat je al een makelaar benaderd weet de rest het al. Want ze zijn niet alleen verkoopmakelaar, maar ook aankoopmakelaar. Het wereldje van makelaars is vrij klein en ze proberen elkaar kansjes toe te schuiven.
Hou je doel voor ogen: het huis verkopen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208366773
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2023 22:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hou je doel voor ogen: het huis verkopen.
Doel is waarschijnlijk verkopen met winst.

In dit geval hoeft het niet geïnvesteerd in een nieuw huis, het is ook geen opbouw voor de toekomst. We kennen de situatie van de moeder niet maar met wat we wel weten is het redelijk veilig om in te vullen dat zij eerder aan het einde van het leven zit.

Ws is er best wat winst op dit huis er van uitgaande dat mdr niet 2 jaar geleden is verhuisd.

Er hoeft dus weinig met de winst, hooguit wordt het vermogen gebruikt voor de kosten van de verzorging van moeder. Wat maakt 10.000 nu precies uit in deze situatie.
  maandag 13 maart 2023 @ 23:25:13 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208366834
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 23:19 schreef Nico987 het volgende:

[..]
Doel is waarschijnlijk verkopen met winst.

In dit geval hoeft het niet geïnvesteerd in een nieuw huis, het is ook geen opbouw voor de toekomst. We kennen de situatie van de moeder niet maar met wat we wel weten is het redelijk veilig om in te vullen dat zij eerder aan het einde van het leven zit.

Ws is er best wat winst op dit huis er van uitgaande dat mdr niet 2 jaar geleden is verhuisd.

Er hoeft dus weinig met de winst, hooguit wordt het vermogen gebruikt voor de kosten van de verzorging van moeder. Wat maakt 10.000 nu precies uit in deze situatie.
En waarom zeg je dit nu precies tegen mij?
The love you take is equal to the love you make.
pi_208366914
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 23:19 schreef Nico987 het volgende:

[..]
Doel is waarschijnlijk verkopen met winst.

In dit geval hoeft het niet geïnvesteerd in een nieuw huis, het is ook geen opbouw voor de toekomst. We kennen de situatie van de moeder niet maar met wat we wel weten is het redelijk veilig om in te vullen dat zij eerder aan het einde van het leven zit.

Ws is er best wat winst op dit huis er van uitgaande dat mdr niet 2 jaar geleden is verhuisd.

Er hoeft dus weinig met de winst, hooguit wordt het vermogen gebruikt voor de kosten van de verzorging van moeder. Wat maakt 10.000 nu precies uit in deze situatie.
Ja uh! Wat is winst in deze? Het huis is hypotheekvrij en ja, mijn moeder leeft nog, zit in een verzorgingstehuis en zal flink meer eigen bijdrage (en terecht} moeten betalen na de verkoop door box3. Waar het mij om gaat is dat ik en geen ruzie wil hebben met mijn broer en het huis redelijk verkoop.

Maar waar ik de meeste ruzie om kreeg met mijn broer, en ja, ook heeft dat te maken met een stuk rouwverwerking, dat die kwiebus maar bleef uitstellen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Firuze60 op 14-03-2023 00:01:12 ]
pi_208373731
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 23:34 schreef Firuze60 het volgende:
Ja uh! Wat is winst in deze? Het huis is hypotheekvrij en ja, mijn moeder leeft nog, zit in een verzorgingstehuis en zal flink meer eigen bijdrage (en terecht} moeten betalen na de verkoop door box3. Waar het mij om gaat is dat ik en geen ruzie wil hebben met mijn broer en het huis redelijk verkoop.

Maar waar ik de meeste ruzie om kreeg met mijn broer, en ja, ook heeft dat te maken met een stuk rouwverwerking, dat die kwiebus maar bleef uitstellen.
Wat is het probleem van je broer??
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208378375
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 23:19 schreef Nico987 het volgende:

[..]
Doel is waarschijnlijk verkopen met winst.

In dit geval hoeft het niet geïnvesteerd in een nieuw huis, het is ook geen opbouw voor de toekomst. We kennen de situatie van de moeder niet maar met wat we wel weten is het redelijk veilig om in te vullen dat zij eerder aan het einde van het leven zit.

Ws is er best wat winst op dit huis er van uitgaande dat mdr niet 2 jaar geleden is verhuisd.

Er hoeft dus weinig met de winst, hooguit wordt het vermogen gebruikt voor de kosten van de verzorging van moeder. Wat maakt 10.000 nu precies uit in deze situatie.
Klopt helemaal, het huis maakt sowieso winst want het is zelf ooit 30 jaar geleden hypotheekvrij als nieuwbouw gekocht door mijn ouders en verouderd maar altijd goed onderhouden. Het hoort uiteraard niet voor een prikkie weg te gaan.
pi_208378451
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 17:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat is het probleem van je broer??
Volgens mij heb ik dat al uitgelegd, stuk rouwverwerking onder andere.

[ Bericht 1% gewijzigd door Firuze60 op 14-03-2023 22:03:39 ]
pi_208535055
Er zijn meer makelaars dan huizen te koop staan, dat heb ik wel gemerkt, crisismina. Enfin we zijn er uit, de keus is gesteld op een makelaar die zowel met mijn broer als ik klikte. De makelaars die naast de pot pisten heb ik gezegd, als aankoopmakelaar kun je vast ook wel iets betekenen. Hmmmm, ze waren toch liever verkoopmakelaar.
pi_208545716
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:12 schreef Firuze60 het volgende:
Er zijn meer makelaars dan huizen te koop staan, dat heb ik wel gemerkt, crisismina. Enfin we zijn er uit, de keus is gesteld op een makelaar die zowel met mijn broer als ik klikte. De makelaars die naast de pot pisten heb ik gezegd, als aankoopmakelaar kun je vast ook wel iets betekenen. Hmmmm, ze waren toch liever verkoopmakelaar.
Dat is mooi.

Een makelaar is trouwens geen must hè? Je kan het zelf doen, of de tussenvorm: een internet makelaar. De internet makelaar regelt een webadres, foto's en een Funda plek, de rest mag je zelf doen: tekst schrijven, rondleidingen geven en het koopcontract op stellen. Het laatste kan de internet makelaar ook in voorzien, door een standaard NVM contract te mailen.

Makelaars gaat het meestal om geld, voordeel is wel dat ze de markt kennen en ook snel potentiële klanten kunnen regelen.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_208559459
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 17:10 schreef Godshand het volgende:

[..]
Dat is mooi.

Een makelaar is trouwens geen must hè? Je kan het zelf doen, of de tussenvorm: een internet makelaar. De internet makelaar regelt een webadres, foto's en een Funda plek, de rest mag je zelf doen: tekst schrijven, rondleidingen geven en het koopcontract op stellen. Het laatste kan de internet makelaar ook in voorzien, door een standaard NVM contract te mailen.

Makelaars gaat het meestal om geld, voordeel is wel dat ze de markt kennen en ook snel potentiële klanten kunnen regelen.
Hmmm, ooit zelf een huis gekocht zonder een verkoopmakelaar, direct van de bewoners, dat kan ook best wel zonder gezeik. Viavia en in de buurt. Maar dat kan echt niet meer nu.
pi_208695003
Vandaag de makelaar en fotograaf in het inmiddels 'modelhuis' gehad. En over een vorig comment dat je het huis ook zonder makelaar kunt verkopen, dat denk ik niet. Mijn eerste huis kocht ik inderdaad direct van de bewoners, op goed vertrouwen en we waren vage kennissen van elkaar, we hadden geen makelaar nodig. Het tweede huis met makelaar. Mijn derde en huidige huis ook via via gekocht, stille verkoop. Nu gaat het niet om een eigen huis, maar het huis van mijn moeder en sta ik er verder vanaf. Ik wil gewoon dat kopers er zich geen bult aan vertillen en ook niet dat het huis voor een 'habbekrats' weggaat. En heb te maken met een broer die soms idiote verkoopprijzen in zijn malle hoofd heeft. Ook wil ik niet dat het huis nog langer onbewoond blijft staan.
pi_208696279
Meerdere makelaars uitgenodigd, kwamen met een mooi praatje en een offerte. Uiteindelijk 2 daarvan opgebeld dat ik bij hun het beste gevoel had maar een ander de helft goedkoper was. Toen ging er bij beide nog eens veel af en kozen we degene met de laagste prijs . Uiteindelijk 0,65% courtage betaald incl btw (en woning 9% boven de vraagprijs verkocht - in 2022).
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')