Grote protesten in Georgië nu ‘autoritaire’ wet een stap dichterbij isquote:Zware protesten in Georgië lopen uit de hand: betogers bestormen parlement, politie zet traangas en waterkanon in
In de ex-Sovjet-republiek Georgië zijn duizenden mensen op straat te komen tegen de goedkeuring van een controversieel wetsvoorstel dat volgens critici is afgekeken van een draconische wet in buurland Rusland. De demonstranten proberen het parlementsgebouw binnen te dringen, de politie zet het waterkanon in.
De oproerpolitie die massaal is opgetrommeld in de hoofdstad Tbilisi wordt door de demonstranten bekogeld met molotovcocktails en stenen.
De protesten zijn het gevolg van de voorlopige goedkeuring van een wetsvoorstel rond ‘buitenlandse agenten’. Volgens het wetsvoorstel moeten organisaties die meer dan 20 procent van hun financiering uit het buitenland ontvangen zich registeren als buitenlandse agenten, en worden ze onderworpen aan monitoring door het ministerie van Justitie. Als ze niet instemmen, volgen forse boetes.
Critici vergelijken het voorstel met een Russische wet uit 2012, die sindsdien gestaag is uitgebreid en zou worden gebruikt om de Russische maatschappij en onafhankelijke media te onderdrukken. De wet zou symbolisch zijn voor een verschuiving in Georgië richting een autoritair regime.
Gisteren gingen parlementsleden al met elkaar op de vuist tijdens een commissiedebat over het voorstel. Op videobeelden is te zien hoe wetgevers kort met elkaar vechten in het parlementsgebouw in Tbilisi, nadat de voorzitter van het comité voor Juridische Zaken de leider van een oppositiepartij lijkt te slaan. De oppositiepartij is tegen het wetsvoorstel. De regeringspartij Georgische Droom is wel voorstander van de wet.
“De Russische wetgeving die nu wordt voorgesteld in het parlement is in strijd met het nationaal belang van Georgië en onze Europese aspiraties”, stelt mensenrechtenactivist en oppositielid Irakli Pavlenisjvili. “De hele internationale en Georgische gemeenschap is het hierover eens”. Meer dan zestig maatschappelijke organisaties en mediabedrijven lieten vorige maand al weten zich niet te zullen onderwerpen aan de nieuwe wetgeving als deze daadwerkelijk wordt ingevoerd.
De Georgische president Salome Zoerabisjvili heeft ook al gezegd indien nodig haar veto te zullen uitspreken, omdat ze bang is dat de wet een gevaar vormt voor de kansen van Georgië om zich bij de Europese Unie en de NAVO aan te sluiten. Georgische Droom zegt nog steeds achter de wens van Georgië te staan om ooit lid te worden van de EU.
https://www.demorgen.be/s(...)erkanon-in~bc3f617c/
En daar is Rusland niet blij mee lijkt mij. Dat zal wel de reden van deze nieuwe wet zijn?quote:Op dinsdag 7 maart 2023 23:04 schreef Momo het volgende:
Sowieso is die recente keuze van de overheid daar wel opvallend, eerder hadden ze juist een verzoek gedaan om kandidaat-lid te worden van de EU.
Dit. Rusland gebruikt de 'oude tactieken'. Die willen geen EU/NAVO aan de grens. Daarom is ook het conflict in Nagornogh-Karabagh opgelaaid vorig jaar.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 23:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En daar is Rusland niet blij mee lijkt mij. Dat zal wel de reden van deze nieuwe wet zijn?
En Georgië zit inmiddels vol met Russen. Dus Russische mensen hebben bescherming nodigquote:Op dinsdag 7 maart 2023 23:41 schreef TLC het volgende:
Dadelijk hoor je putler zeggen dat in Georgie ook allemaal nazi's aan de macht zijn
Hoezo? Er worden alleen maar dagjesmensen zoals deze mensen, die vreedzaam het parlement komen bekijken, mee geraakt.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 23:39 schreef Akathisia het volgende:
Ik moet er nog even over nadenken maar an sich zit er wel wat goeds in die wet.
Wellicht moet Guy zijn mond even een keer houden. In het belang van de goede zaak, hij verschaft de propagandisten namelijk nogal munitie. Sowieso tijd dat deze clown met pensioen gaat.quote:
Georgie is ook een prachtig land, met aardige mensen en het oogt verder Europeser dan bijvoorbeeld Bulgarije. Die mensen willen vooruit, niks mis mee.quote:Op woensdag 8 maart 2023 00:32 schreef pokkerdepok het volgende:
zonde, ik begreep dat het ene heel relaxed land was.
inderdaad, prima noatuurlijk. en je verzetten tegen anti democratisch gedoe.quote:Op woensdag 8 maart 2023 00:42 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Georgie is ook een prachtig land, met aardige mensen en het oogt verder Europeser dan bijvoorbeeld Bulgarije. Die mensen willen vooruit, niks mis mee.
Tip aan de FvD'ers in dit topic: bookmark deze tweet. Dan hoef je hem niet te vinden als je over een paar jaar jullie broodmeester Poetin weer wil verdedigen nadat hij massagraven in Georgie is gaan maken.quote:
toch bijzonmder hoe vele landen de straat opgaan, om bij ons te horen en dat vele landen de straat op gaan om niet bij rusland te horen, en dat mensen alleen met dictoren en legermachten onder russische invloed blijven?quote:
quote:Op woensdag 8 maart 2023 06:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Tip aan de FvD'ers in dit topic: bookmark deze tweet. Dan hoef je hem niet te vinden als je over een paar jaar jullie broodmeester Poetin weer wil verdedigen nadat hij massagraven in Georgie is gaan maken.
Hier de lange versie. Zie eens hoe andere demonstranten haar beschermen en samen een blok vormen.quote:
Ja heel cool!quote:Op woensdag 8 maart 2023 08:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier de lange versie. Zie eens hoe andere demonstranten haar beschermen en samen een blok vormen.
[ twitter ]
Normaal ben ik niet zo van het vlaggen zwaaien, maar dit grijpt me aanquote:Op woensdag 8 maart 2023 08:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier de lange versie. Zie eens hoe andere demonstranten haar beschermen en samen een blok vormen.
[ twitter ]
Over een paar jaar ligt Poetin al lang in een kistquote:Op woensdag 8 maart 2023 06:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Tip aan de FvD'ers in dit topic: bookmark deze tweet. Dan hoef je hem niet te vinden als je over een paar jaar jullie broodmeester Poetin weer wil verdedigen nadat hij massagraven in Georgie is gaan maken.
Een uitstekend voorbeeld van positief blijven.quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Over een paar jaar ligt Poetin al lang in een kist
Met nog 3 miljard van de aardbewoners na WO3?quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Over een paar jaar ligt Poetin al lang in een kist
Ik denk niet dat Rusland dat durft.quote:Op woensdag 8 maart 2023 08:43 schreef Starhopper het volgende:
Wat ik mij wel afvraag, wat als Rusland ingrijpt? Kan Georgië zichzelf verdedigen? En vanuit welke landen kan Georgië steun verwachten?
Ik denk eerlijk gezegd dat Georgie aan z'n lot zou worden overgelatenquote:Op woensdag 8 maart 2023 08:43 schreef Starhopper het volgende:
Wat ik mij wel afvraag, wat als Rusland ingrijpt? Kan Georgië zichzelf verdedigen? En vanuit welke landen kan Georgië steun verwachten?
Dus als het gekozen parlement een voorstel in meerderheid steunt dat Verhofstad niet zint is dat niet democratisch? Maar alles wat hij wel ok vindt is dat wel.quote:
Ik vrees het ook.....quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:10 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat Georgie aan z'n lot zou worden overgelaten
Omdat het westen niet op hun reet blijft zitten als ze dat doen. Er loopt nogal wat EU gas door dat land vanuit Azerbaijan .quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Waarom niet? Verdediging in de diepte is geen optie voor Georgië.
Zuid-Ossetië -> Tbilisi is hemelsbreed maar 40km....quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En als je naar die kaart kijkt: hoe gaan wij ze er precies uitkankeren? De hoofdstad is al binnen artillerie bereik van de Russen.quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:32 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Omdat het westen niet op hun reet blijft zitten als ze dat doen. Er loopt nogal wat EU gas door dat land vanuit Azerbaijan .Nu Rusland er op alle mogelijke manieren uitgekankert is lijkt het me niet dat ze zich nog meer verlies van leidingen kunnen veroorloven.
[ afbeelding ]
Dit dus!quote:Op woensdag 8 maart 2023 01:38 schreef Hathor het volgende:
Prima, trek die hele teringfederatie maar uit elkaar, naar de klote met die kut Russen.
Georgie heeft alleen al meer pro blemen met aanvoer. Ik twijfel sterk of erdogan groot schalig wapenleveringen toegaat laten. Vanuit de zwarte zee, kan rusland de levering blokkeren. Rusland gaat het niet toestaan over eigengrondgebied, net zomin, armenie, azerbeidjzan.quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:10 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat Georgie aan z'n lot zou worden overgelaten
Omdat het Westen de wapenleveranties aan Oekraïne dan opvoert. Dus dan is er veel extra kanonnenvoer nodig om dat te stoppen. Anders verliest Rusland daar echt catastrofaal. En de sancties worden dan gegarandeerd nog veel harder. Het risico om ook in Georgië zo'n driedaags avontuur te beginnen lijkt me te groot.quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat heeft dat met EU/NATO te maken?quote:Op dinsdag 7 maart 2023 23:10 schreef Treinhoer het volgende:
Dit. Rusland gebruikt de 'oude tactieken'. Die willen geen EU/NAVO aan de grens. Daarom is ook het conflict in Nagornogh-Karabagh opgelaaid vorig jaar.
quote:
Dan kan je beter zoals Ukraine in 2014 gewapend verzet plegen en die Rusland knechten afzetten want uit zichzelf gaan ze niet weg.quote:"We will gather here every day until the parliament becomes Georgian and not Russian,"
Alles is de schuld van EU en NATO.quote:Op woensdag 8 maart 2023 10:29 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Wat heeft dat met EU/NATO te maken?
Laten we hopen dat gewapend verzet niet hoeft.quote:Op woensdag 8 maart 2023 10:31 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
[..]
Dan kan je beter zoals Ukraine in 2014 gewapend verzet plegen en die gasten afzetten want uit zichzelf gaan ze niet weg.
Wat ben jij toch een druif. Alle massa demonstraties binnen de EU zoals bijvoorbeeld in Frankrijk moest volgens jou compleet de kop ingeslagen worden met harde hand want al die demonstranten waren en is tuig.quote:Op woensdag 8 maart 2023 08:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja heel cool!![]()
Dit zagen we ook in 2013 in Kyiv.
Hopelijk komt er hier geen bloedbad.
Armenië is (was) pro-Russisch, Azerbeidzjan is pro-Turks en zeer anti-Russisch. Vooral omdat de Russen een 'vredesmacht' hebben ingesteld in Nagorno-Karabach die daar juist de Armenen moet helpen.quote:Op woensdag 8 maart 2023 10:16 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Georgie heeft alleen al meer pro blemen met aanvoer. Ik twijfel sterk of erdogan groot schalig wapenleveringen toegaat laten. Vanuit de zwarte zee, kan rusland de levering blokkeren. Rusland gaat het niet toestaan over eigengrondgebied, net zomin, armenie, azerbeidjzan.
Wat dan?quote:Op dinsdag 7 maart 2023 23:39 schreef Akathisia het volgende:
Ik moet er nog even over nadenken maar an sich zit er wel wat goeds in die wet.
Zou Azerbeidzjan iets kunnen/willen betekenen voor Georgië mocht het de komende dagen/weken echt escaleren?quote:Op woensdag 8 maart 2023 10:39 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Armenië is (was) pro-Russisch, Azerbeidzjan is pro-Turks en zeer anti-Russisch. Vooral omdat de Russen een 'vredesmacht' hebben ingesteld in Nagorno-Karabach die daar juist de Armenen moet helpen.
Geen idee. Niet heel goed op de hoogte van hoe het loopt tussen de verschillende samenlevingen daar. Politieke betrekkingen kunnen heel anders zijn dan het werkelijke sentiment.quote:Op woensdag 8 maart 2023 11:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zou Azerbeidzjan iets kunnen/willen betekenen voor Georgië mocht het de komende dagen/weken echt escaleren?
Dit maakt grootschallige leveringen van defensiematerieel heel moeilijk in georgie. Om die wapens in Azerbeidzjan te krijgen (ook al zouden die mee willen werken), al lastig omdat je gewoon de aanvoer lijnen niet hebt. Dit zou haalbaar zijn als Turkijke meewerkt. Maar of Erdogan het christelijke landje Georgie wil bijspringen?quote:Op woensdag 8 maart 2023 10:39 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Armenië is (was) pro-Russisch, Azerbeidzjan is pro-Turks en zeer anti-Russisch. Vooral omdat de Russen een 'vredesmacht' hebben ingesteld in Nagorno-Karabach die daar juist de Armenen moet helpen.
Maar goed, dit is allemaal onder de pretentie dat Rusland het materieel en de manschappen zou hebben om Georgië voor de zoveelste keer binnen te vallen. Ze verbranden materieel en manschappen in Oekraïne en ze kunnen zich m.i. echt geen tweede oorlog veroorloven. Starten ze wel iets in Georgië dan moet er in Oekraïne vanuit Russische zijde water bij de wijn en zal daar minder aangevoerd/versterkt kunnen worden.
Versterkt vanuit Zuid-Ossetië of vanuit Georgië?quote:
Vanuit Zuid-Ossetië.quote:Op woensdag 8 maart 2023 11:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Versterkt vanuit Zuid-Ossetië of vanuit Georgië?
Of ze laten even hun piemeltje zien zodat we niet vergeten dat ze bestaan.quote:
Dat 2e filmpjequote:
Het aanmerken als 'buitenlandse agenten' vind ik niks, maar het in kaart brengen van organisaties die significante ondersteuning verkrijgen uit het buitenland (welk land dan ook) lijkt me niet heel verkeerd kijkend naar de frequentie van manipulatie/sturing vanuit het buitenland.quote:Op woensdag 8 maart 2023 00:23 schreef Ulx het volgende:
Hoezo? Er worden alleen maar dagjesmensen zoals deze mensen, die vreedzaam het parlement komen bekijken, mee geraakt.
Maar de buitenlandse agenten en manipulatie uit Rusland is blijkbaar wel prima?quote:Op woensdag 8 maart 2023 20:29 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Het aanmerken als 'buitenlandse agenten' vind ik niks, maar het in kaart brengen van organisaties die significante ondersteuning verkrijgen uit het buitenland (welk land dan ook) lijkt me niet heel verkeerd kijkend naar de frequentie van manipulatie/sturing vanuit het buitenland.
Waar zie je dat staan? Rusland behartigd, net als veel andere landen, haar eigen belangen. Het lijkt mij dat we daar alert op moeten zijn.quote:Op woensdag 8 maart 2023 20:30 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar de buitenlandse agenten en manipulatie uit Rusland is blijkbaar wel prima?
Ze hoeven de belangen van Rusland niet te behartigen in Georgië.quote:Op woensdag 8 maart 2023 20:32 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Waar zie je dat staan? Rusland behartigd zijn eigen belangen. Het lijkt mij dat we daar alert op moeten zijn.
Dan moet Georgië deze wet goed naleven, hè.quote:Op woensdag 8 maart 2023 20:33 schreef Starhopper het volgende:
Ze hoeven de belangen van Rusland niet te behartigen in Georgië.
De mensen van Georgië willen geen Russische bemoeienis.
quote:Op woensdag 8 maart 2023 20:34 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Dan moet Georgië deze wet goed naleven, hè.
Ja, dat zal vast, maar ik had het over de wet an sich.quote:Op woensdag 8 maart 2023 20:35 schreef Starhopper het volgende:
Deze wet willen ze juist doorvoeren om de mensen met een tegengeluid (dus tegen de pro-russische regering) de mond te snoeren. Wat denk je zelf?
Massa-demonstratie in Frankrijk kun je niet vergelijken met de problemen in Georgië. In Frankrijk is het vooral gericht op een luxeprobleem en dat is dat mensen twee jaar langer moeten werken om met pensioen te mogen. Gezeik om niks.quote:Op woensdag 8 maart 2023 10:36 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat ben jij toch een druif. Alle massa demonstraties binnen de EU zoals bijvoorbeeld in Frankrijk moest volgens jou compleet de kop ingeslagen worden met harde hand want al die demonstranten waren en is tuig.
Enfin mijn zegen hebben ze.
Dat zou ik recht in hun gezicht zeggen en erbij zeggen dat wij tot onze 67 (en in de toekomst tot onze 70ste) moeten doorwerken.quote:Op donderdag 9 maart 2023 08:30 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou, zeg dat maar niet tegen de Fransman/vrouw....
Ja, maar dat verstaan ze niet..quote:Op donderdag 9 maart 2023 08:42 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat zou ik recht in hun gezicht zeggen en erbij zeggen dat wij tot onze 67 (en in de toekomst tot onze 70ste) moeten doorwerken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |