https://nos.nl/artikel/24(...)adheid-in-zuidoostenquote:Het KNMI heeft voor morgenochtend code oranje afgegeven voor Noord-Brabant en Limburg vanwege gladheid door sneeuwval. In Limburg gaat dat om 04.00 uur in, in Brabant om 06.00 uur.
In Zuidoost-Brabant en in Limburg kan plaatselijk meer dan 5 centimeter sneeuw vallen, zegt het KNMI. In de Limburgse heuvels kan mogelijk 10 centimeter vallen.
In de rest van het land geldt code geel, een lichtere waarschuwing. Morgenmiddag is de gladheid tijdelijk voorbij, maar een nacht later kan het volgens het KNMI opnieuw plaatselijk glad worden.
Later meer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
Dat is een term uit de tijd dat er nog helemaal niet over klimaatverandering gesproken werd.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 21:16 schreef TweedeKlum het volgende:
TS heeft nog nooit van maartse buien gehoord?
in may lays every birdje an eggquote:Op dinsdag 7 maart 2023 21:30 schreef roos94 het volgende:
March roars his tail and april does what he wil
nopequote:Op dinsdag 7 maart 2023 21:47 schreef nostra het volgende:
Het KNMI en z'n codes.Kunnen mensen echt niet zelf nadenken?
Deze zin loopt niet lekkerquote:Op dinsdag 7 maart 2023 21:31 schreef Doug-Heffernan het volgende:
[..]
in may every lays every birdje an egg
Dit is gewoon een mooi voorbeeld van maart roert zijn staart.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 23:26 schreef Tijger_m het volgende:
Het is al vaker door klimaatwetenschappers gezegd maar blijkbaar moeilijk voor sommigen te bevatten dat klimaatsverandering en opwarming voor meer sneeuw in Nederland kan zorgen.
Maar goed, ik snap het wel, het is lastige materie voor de simpelen van geest. Koud dus geen opwarming, warm dus lekker. Toch?
Dit is door geen enkele wetenschapper gezegd. Nooit niet. Het sneeuwt in de meeste delen van Europa (extreem) minder, een trend die zich zal blijven voortzetten. Ironisch genoeg zullen vooral een aantal mediterrane regio's meer sneeuw mogen verwachten. Plus een aantal van de koudste regio's in het noorden van Scandinavië.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 23:26 schreef Tijger_m het volgende:
Het is al vaker door klimaatwetenschappers gezegd maar blijkbaar moeilijk voor sommigen te bevatten dat klimaatsverandering en opwarming voor meer sneeuw in Nederland kan zorgen.
Maar goed, ik snap het wel, het is lastige materie voor de simpelen van geest. Koud dus geen opwarming, warm dus lekker. Toch?
En dan komt april die doet wat ie wil ook nogquote:Op dinsdag 7 maart 2023 23:28 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dit is gewoon een mooi voorbeeld van maart roert zijn staart.
Dat verschil is mij al lang duidelijk.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 23:30 schreef Isdatzo het volgende:
TS maakt zichzelf belachelijk door het verschil tussen het weer en het klimaat niet te snappen.
Geen idee waarom mijn reactie die je citeert verdwenen is, maar wat je nu zegt is natuurlijk een grote karikatuur van de werkelijkheid: één warme periode en niemand heeft het over klimaatverandering, maar wanneer er jaar in jaar uit veel meer warme dan koude periodes zijn dan wordt het een ander verhaal.quote:Op woensdag 8 maart 2023 08:13 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat verschil is mij al lang duidelijk.
Het is klimaat als het een paar dagen te warm is en weer als het koud is.
quote:Op woensdag 8 maart 2023 07:11 schreef Dven het volgende:
[..]
Dit is door geen enkele wetenschapper gezegd. Nooit niet. Het sneeuwt in de meeste delen van Europa (extreem) minder, een trend die zich zal blijven voortzetten. Ironisch genoeg zullen vooral een aantal mediterrane regio's meer sneeuw mogen verwachten. Plus een aantal van de koudste regio's in het noorden van Scandinavië.
Maar je intenties zijn goed
Wetenschappers weten niet precies wat er gaat gebeuren met de weerpatronen onder invloed van deze globale verwarming. Men geeft scenarios aan wat zou kunnen gebeuren. Een andere scenario is ook dat de golfstroom voor Europa stil gaat vallen en we het hier flink kouder gaan krijgen..quote:Op woensdag 8 maart 2023 07:11 schreef Dven het volgende:
[..]
Dit is door geen enkele wetenschapper gezegd. Nooit niet. Het sneeuwt in de meeste delen van Europa (extreem) minder, een trend die zich zal blijven voortzetten. Ironisch genoeg zullen vooral een aantal mediterrane regio's meer sneeuw mogen verwachten. Plus een aantal van de koudste regio's in het noorden van Scandinavië.
Maar je intenties zijn goed
Hoe dat zo?quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:53 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat kaartje met al zijn schijn-detail is berg computermodel-poep.
IJzersterke argumenten pik. Hier een grafiekje, gebaseerd op waarnemingen:quote:vervuiling en de gevolgen zijn echt, overbevolking en gevolgen zijn echt.
Klimaatgekte is religie, politiek, macht en commercie.
Zo, samengevat.
Een erg inhoudelijk antwoord alleen omdat er een ander scenario aangestipt wordt.quote:
Over "wetenschappelijk klimaat" gesproken.quote:
Zou het niet een stuk overtuigender zijn om de onderzoeken op basis van inhoudelijke argumenten te weerleggen dan te komen met "ja maar ze durven niets anders te rapporterenquote:Op woensdag 8 maart 2023 10:35 schreef BertV het volgende:
[..]
Over "wetenschappelijk klimaat" gesproken.
Ik denk dat er toch heel wat sociale druk is om iets aan de hallucinante hoeveelheid variabelen in een klimaat-model te draaien.
Denk je dat je nog een gerespecteerd klimaatwetenschapper blijft als er uit jouw computermodel rolt dat het in 2050 niet gemiddeld, wereldwijd, 1 graden warmer wordt?
Zolang het weerbericht van morgen nog niet juist is het ik geen geloof in de weermodellen van "de gemiddelde wereldtemperatuur over 25 jaar".quote:Op woensdag 8 maart 2023 11:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zou het niet een stuk overtuigender zijn om de onderzoeken op basis van inhoudelijke argumenten te weerleggen dan te komen met "ja maar ze durven niets anders te rapporteren"?
Wel een stuk minder makkelijk natuurlijk, want dan moet je daadwerkelijk proberen de materie te bevatten, en hoe gaat je onderbuik zich dan in de tussentijd vermaken?
Hartstikke leuk natuurlijk, alle 'wat als' verhaaltjes over de AMOC. Een onderwerp dat in komkommertijden ook vaker aangehaald wordt in de populaire media. Alles is uiteindelijk mogelijk natuurlijk. Maar de AMOC gaat niet stillvallen, in ieder geval niet in de komende generaties.quote:Op woensdag 8 maart 2023 10:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een erg inhoudelijk antwoord alleen omdat er een ander scenario aangestipt wordt.
Hier wat meer achtergrond informatie voor de mensen die misschien daar wel in geïnteresseerd zijn.![]()
"The scientists’ concern stems from their understanding of thousands of years of the prehistoric climate record. In the past, a great weakening or even shutdown of this arm of the Gulf Stream seems to have triggered rapid changes in temperatures and precipitation patterns around the North Atlantic and beyond."
En met deze reactie laat je zien dat je er werkelijk niks van begrepen hebt. Precies wat ik zeg: het verschil tussen weer en klimaat niet snappen en te druk bezig zijn met je onderbuik om je daadwerkelijk ergens in te verdiepen. De klimaatmodellen presteren overigens uitstekend, zelfs de eerste generatie uit de jaren '90. Zie bijvoorbeeld deze recente analyse: https://agupubs-onlinelib(...)378?sid=worldcat.orgquote:Op woensdag 8 maart 2023 11:07 schreef BertV het volgende:
[..]
Zolang het weerbericht van morgen nog niet juist is het ik geen geloof in de weermodellen van "de gemiddelde wereldtemperatuur over 25 jaar".
De wetenschap als het nieuwe geloof. Op sommige gebieden trekt de wetenschap een te grote broek aan.quote:Op woensdag 8 maart 2023 11:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En met deze reactie laat je zien dat je er werkelijk niks van begrepen hebt. Precies wat ik zeg: het verschil tussen weer en klimaat niet snappen en te druk bezig zijn met je onderbuik om je daadwerkelijk ergens in te verdiepen. De klimaatmodellen presteren overigens uitstekend, zelfs de eerste generatie uit de jaren '90. Zie bijvoorbeeld deze recente analyse: https://agupubs-onlinelib(...)378?sid=worldcat.org
Dat was geen argument, maar een constatering. De argumenten negeer je gevoeglijk.quote:Op woensdag 8 maart 2023 11:28 schreef BertV het volgende:
[..]
De wetenschap als het nieuwe geloof. Op sommige gebieden trekt de wetenschap een te grote broek aan.
De metingen over langere tijd zijn nooit fijnmazig genoeg en de variabelen zijn te groot.
Computermodellen zijn per definitie een vereenvoudigd beeld van de werkelijkheid.
Dat argument van "onderbuik" en "je snap niets van klimaat en weer" raakt wel sleets onderhand.
edit: en stop eens met die hokjes.
Ik heb een nieuw hokje voor je.
Ik ben (intrinsiek) groen EN twijfel aan de klimaat voorspellingen.
Waarom nu van die denigrerende opmerkingen? Dit onderwerp is teveel gepolitiseerd.quote:Op woensdag 8 maart 2023 11:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat een ontzettende intellectuele armoede joh. Zoals ik je laat zien presteren die klimaatmodellen prima.
quote:Op woensdag 8 maart 2023 12:03 schreef BertV het volgende:
[..]
Waarom nu van die denigrerende opmerkingen? Dit onderwerp is teveel gepolitiseerd.
Jouw link geeft, met een eigen disclaimer, precies aan waarom ik de voorspellingen met een korreltje zout neem.
Hun (logische) disclaimer geeft aan dat er (natuurlijk) geen rekening gehouden kan worden met verder bevolkingsgroei (of krimp) nieuwe technologische ontwikkelingen, natuurrampen, vulkaanuitbarstingen, meer of minder zonneactiviteit, meer of minder uitstoot etc.
Het klimaat is ontegenzeggelijk een complex systeem dat ondanks kleine schommelingen in variabelen (Milankovitch-parameters, zonneactiviteit, vulkanisme, plaattektoniek, etc) een redelijk equilibrium heeft weten te behouden (dankzij negatieve feedback mechanismen). Door antropogene invloed hebben we het nu niet meer over kleine of langzame maar over grote of snelle veranderingen waardoor de balans verpest is.quote:Op woensdag 8 maart 2023 12:10 schreef Basp1 het volgende:
En hoe zit het met de tipping points in de uitstekend presterende klimaatmodellen?
Dat we globaal kunnen uitrekenen hoeveel warmte vastgehouden wordt door een hogere isolatiewaarde van onze atmosfeer geloof ik meteen maar dat we met zulke zekerheden ook gaan zeggen hoe dit lokaal in weermodelken zal gaan uitwerken daar geloof ik net zoals Bertv weinig van.
Cynische modus aan dat doen we op veel andere gebieden ook, voor de natuur op aarde zou een uitsterven van de mens het beste zijn wat de natuur kan overkomen.quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:30 schreef Isdatzo het volgende:
Zullen we dan maar vol gas en met ogen dicht de tunnel inrijden en hopen dat het goedkomt?
Dat is zwart wit.quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
[..]
Zullen we dan maar vol gas en met ogen dicht de tunnel inrijden en hopen dat het goedkomt?
Verder ben ik nogal pessimistisch over de uitkomst.quote:Voor het opladen van 5 miljoen elektrische velomobielen is slechts 11 procent van de nu door windturbines opgewekte elektriciteit in Nederland nodig
pessimistische/realistische mode aan. Ik verwacht niet dat zelfs maar 5% van iedereen in zo'n banaan gaat rijden. Hier op mijn werk verklaren mensen mij al voor gek dat ik geen auto hebben dagelijks 12 kilometer enkele reis fiets. En dan loopt Nederland natuurlijk al redelijk voor om fietsen te stimuleren.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:38 schreef BertV het volgende:
Het klinkt maf. Maar als "iedereen" zo'n banaan gaat rijden wekken we daarvoor nu al genoeg op met de huidige windmolens.
"walk the talk"quote:Op woensdag 8 maart 2023 15:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat zelfs maar 5% van iedereen in zo'n banaan gaat rijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |