quote:Na het tellen van 95 procent van de stemmen is duidelijk dat de door de conservatieve Partido Popular (PP) gedroomde regering van premierskandidaat Alberto Núñez Feijóo niet zo logisch lijkt als de peilingen vooraf weergaven. De PP bemachtigt ongeveer 136 zetels en de mogelijke coalitiegenoot, het extreem-rechtste Vox, valt ver terug van 52 naar ongeveer 33 zetels. Samen behalen ze dan niet de meerderheid van 176 zetels in het parlement, waardoor Feijóo niet als nieuwe premier kan worden gekozen.
Maar ook het linkse blok (de PSOE van Sánchez samen met de nieuwe progressieve partij Sumar) komt niet tot een meerderheid. De PSOE gaat van 120 naar 122 zetels, Sumar krijgt er 30. Een kandidaat kan tot premier worden gekozen als hij meer stemmen voor dan tegen heeft – er zijn altijd partijen die zich van het stemmen voor een premier onthouden. Gezien de verhoudingen in het parlement, heeft de PP alleen de steun van Vox, terwijl Sánchez kan rekenen op de regionale Catalaanse en Baskische partijen die zijn minderheidsregering de afgelopen vier jaar hebben gesteund. Daarmee zou hij hij eenvoudig herkozen kunnen worden.
FPÖ gaat opeens wel lekker in Wenen zeg.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 12:33 schreef ipa84 het volgende:
In Nederland klagen we vaak over onzin partijen, maar in Wenen in Oosterrijk doet een partij mee die Die Bierpartei heet en op 12% in de peilingen staat.
[ twitter ]
https://www.bierpartei.eu/
Aparte standpunten maar het maakt het leven misschien wel wat vrolijker.
Ja, de PVV moet toch iets binnenhalen en dit lijkt inderdaad haalbaar (naast bezuinigen op NPO en Cultuur). Omtzigt was tegen de toetreding van Kroatië tot de Schengenzone en stelt dat Nederland zich vaker hard moet opstellen in de EU (wil bijvoorbeeld ook geen nieuwe EU landen meer), dus die zal daar wel in mee gaan. En voor de VVD lijkt dit geen halszaak, ik denk zelfs dat die achter het huidige kabinetsbeleid zitten.quote:Op maandag 11 december 2023 08:16 schreef Erno-BE het volgende:
Ik denk dat de nieuwe Nederlandse regering de toetreding van Roemenië tot de Schengenzone opnieuw gaat blokkeren en de blokkade van de toetreding van Bulgarije tot de Schengenzone blijft handhaven. Het blokkeren van toetreding van Roemenië tot de Schengenzone is één van de weinige PVV-standpunten die wel haalbaar is.
Ik verwijs u graag door naar POL / Nederlandse Politiek #225: met een nieuwe kamerquote:Op maandag 11 december 2023 08:16 schreef Erno-BE het volgende:
Ik denk dat de nieuwe Nederlandse regering de toetreding van Roemenië tot de Schengenzone opnieuw gaat blokkeren en de blokkade van de toetreding van Bulgarije tot de Schengenzone blijft handhaven. Het blokkeren van toetreding van Roemenië tot de Schengenzone is één van de weinige PVV-standpunten die wel haalbaar is.
Het gaat vooral om de leider van de FPÖ, die de kandidaat bondskanselier was van FPÖ. Hij noemde het alleen zelf Volkskanzler, de laatste met die titel was Adolf Hitler. Hij is ook wel op bijeenkomsten van neo-nazi's.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:10 schreef Hexagon het volgende:
Mooi dat ze daar inzien dat je extreemrechts geen ruimte moet geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |