abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport maandag 6 maart 2023 @ 13:37:09 #187
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_208264707
quote:
6s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:35 schreef Tijn het volgende:

[..]
En met een auto die comfortabel vooraan rijdt, heb je ook gewoon minder werk te verzetten, dus ze hebben ook niet zoveel windtunnel- en CFD-tijd nodig als teams die omhoog willen klimmen.
Beste windtunnel zit toch bij Newey in de bovenkamer, dus dat scheelt al veel.
  maandag 6 maart 2023 @ 13:37:47 #188
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_208264719
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:34 schreef beantherio het volgende:

[..]
Het is niet zo dat ze geen windtunneltijd meer krijgen. Ze zullen daar gewoon een stuk efficienter mee om moeten springen.
Dat is ook zo maar als je dan eerder kan stoppen met tijd aan deze en meer tijd aan die van 2024 helpt dat wel.
  Moderator / Redactie Sport maandag 6 maart 2023 @ 13:38:27 #189
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_208264727
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:37 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Volgens mij is het 4 voor alle onderdelen van de motor.
A report from the FIA stewards read: "The energy store is one of the two new energy stores allowed for the 2023 championship season and this is in conformity with Article 28.2 of the 2023 Formula 1 sporting regulations."

Volgens GP Fans. Kon even geen betere bron vinden :P
pi_208264734
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:37 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Beste windtunnel zit toch bij Newey in de bovenkamer, dus dat scheelt al veel.
Hmm, Newey heeft zich bij deze generatie volgens zijn zeggen beperkt tot de wielophanging en vering. Volgens mij heeft RBR gewoon een enorm goed team opgebouwd in MK rond de aerodynamica van de auto's.
pi_208264745
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:38 schreef Evenstar het volgende:

[..]
A report from the FIA stewards read: "The energy store is one of the two new energy stores allowed for the 2023 championship season and this is in conformity with Article 28.2 of the 2023 Formula 1 sporting regulations."

Volgens GP Fans. Kon even geen betere bron vinden :P
OK :)
  Moderator / Redactie Sport maandag 6 maart 2023 @ 13:39:45 #192
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_208264746
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:38 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hmm, Newey heeft zich bij deze generatie volgens zijn zeggen beperkt tot de wielophanging en vering. Volgens mij heeft RBR gewoon een enorm goed team opgebouwd in MK rond de aerodynamica van de auto's.
Dat maakt het eigenlijk alleen maar knapper. Fijn dat ze niet alleen maar op Newey leunen en dat ze dan in een zwart gat flikkeren zodra hij weg is. Dit had ik nog niet eerder gehoord, thanks.
  Redactie Sport maandag 6 maart 2023 @ 13:40:09 #193
274204 crew  Mexicanobakker
pi_208264757
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 12:24 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Vrij saai wilde ik het niet noemen, de 1e seizoenshelft was prima.
Ik dacht na? Miami? dat het wel een eenzijdig verhaal begon te worden.
Ja, de eerste seizoenshelft was oke.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 6 maart 2023 @ 13:40:35 #194
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208264761
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:37 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Volgens mij is het 4 voor alle onderdelen van de motor.
Nee niet voor dit onderdeel, maar het hoeft natuurlijk niet onbruikbaar te zijn nu, ze kunnen het nu op hun gemak bekijken.

2023 power unit component allocation

COMPONENT ALLOCATION FOR 23-RACE SEASON
Internal combustion engine (ICE) 3
Motor generator units-heat (MGU-H) 3
Motor generator units-kinetic (MGU-K) 3
Turbocharger 3
Energy store (ES) 2
Control electronics (CE) 2
Exhaust 8
  maandag 6 maart 2023 @ 13:42:31 #195
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208264773
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:40 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ja, de eerste seizoenshelft was oke.
Ik denk dat 2021 onrealistische verwachtingen heeft gecreëerd wat betreft de spanning in een F1-seizoen. Zo'n titelstrijd komt maar heel zelden voor, het is meestal vrij snel duidelijk welke combinatie van auto & rijder er met de winst vandoor zal gaan.

Zo'n race als die van gisteren is in F1-termen helemaal niet saai, ik denk dat er bovengemiddeld veel actie op de baan was eigenlijk.
pi_208264776
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:40 schreef Tarado het volgende:

[..]
Nee niet voor dit onderdeel, maar het hoeft natuurlijk niet onbruikbaar te zijn nu, ze kunnen het nu op hun gemak bekijken.

2023 power unit component allocation

COMPONENT ALLOCATION FOR 23-RACE SEASON
Internal combustion engine (ICE) 3
Motor generator units-heat (MGU-H) 3
Motor generator units-kinetic (MGU-K) 3
Turbocharger 3
Energy store (ES) 2
Control electronics (CE) 2
Exhaust 8
Oef, dat is krap geworden. ALS Leclerc allebei de ES al kwijt is dan is dat wel heel pijnlijk maar geen enkel team gaat ontkomen aan grid penalties met deze aantallen.
  maandag 6 maart 2023 @ 13:44:09 #197
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208264793
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Oef, dat is krap geworden. ALS Leclerc allebei de ES al kwijt is dan is dat wel heel pijnlijk maar geen enkel team gaat ontkomen aan grid penalties met deze aantallen.
Dat ze die ene gewisseld zal uit voorzorg zijn en die is misschien wel te repareren en die andere was dat de oorzaak van zijn uitvallen?

twitter


Ja dus, dan is z'n SA race ook meteen naar de klote
pi_208264809
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:44 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dat ze die ene gewisseld zal uit voorzorg zijn en die is misschien wel te repareren en die andere was dat de oorzaak van zijn uitvallen?
Dat werd gisteren gemeld, ja, maar goed, Ferrari heeft dat niet bevestigd of aangegeven wat de schade is aan de ES. We shall see :)
  Redactie Sport maandag 6 maart 2023 @ 13:48:51 #199
274204 crew  Mexicanobakker
pi_208264835
quote:
2s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:42 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk dat 2021 onrealistische verwachtingen heeft gecreëerd wat betreft de spanning in een F1-seizoen. Zo'n titelstrijd komt maar heel zelden voor, het is meestal vrij snel duidelijk welke combinatie van auto & rijder er met de winst vandoor zal gaan.

Klopt, uiteindelijk was dat zeker 1 van de 10 spannendste seizoenen ooit. Van seizoenen die ik actief heb meegemaakt was er alleen in 1999, 2003, 2008, 2010 en 2012 geen sprake van overduidelijke dominantie. Dat is in 25 jaar van deze sport toch behoorlijk weinig, een moyenne van zo'n 25-30%. Waarbij in 1999 en 2010 (in mindere mate ook 2012) er een duidelijk dominant team was, maar dit team wel om de haverklap last had van uitvalbeurten, in 2008 vooral de beste coureur niet bij het beste team reed. Dan houd je dus eigenlijk alleen 2003 over als seizoen waarin er niet 1 duidelijk dominant team was, en misschien 2012. Dat is gewoon heel weinig.

Ik zou tevreden zijn met een seizoen waarin 2 teams een redelijke kans hebben op overwinningen en dat tweede team niet al na 10 races door 3 uitvalbeurten 100 punten achter staat. Naast 2021 hebben we dat alleen in 2018 gehad (en in 2013, maar die tweede seizoenshelft verpestte de boel wel)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_208264967
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Oef, dat is krap geworden. ALS Leclerc allebei de ES al kwijt is dan is dat wel heel pijnlijk maar geen enkel team gaat ontkomen aan grid penalties met deze aantallen.
zo kun je ook een interessante met veel inhaal acties creeren :P
hardcoholic
  maandag 6 maart 2023 @ 14:03:34 #201
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_208264983
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:38 schreef Evenstar het volgende:

[..]
A report from the FIA stewards read: "The energy store is one of the two new energy stores allowed for the 2023 championship season and this is in conformity with Article 28.2 of the 2023 Formula 1 sporting regulations."

Volgens GP Fans. Kon even geen betere bron vinden :P
Uit de PU Sporting Regulations (de beste bron :) ):

quote:
In each Championship Season, unless a driver drives for more than one (1) Competitor (see Article 2.1.6(c) below), and subject to the additions described below, each driver may use no more than:
‐ 3 engines (ICE): subject to the provisions of Article 2.1.4, an engine, for the purposes of this Article, will be considered to be all the components respectively listed as “ICE” and “INC” in the “PU Element” and “Sealed Perimeter” Columns in Appendix 3 of the Technical Regulations.
‐ 3 turbochargers (TC): a turbocharger, for the purposes of this Article, will be considered to be all the components respectively listed as “TC” and “INC” in the “PU Element” and “Sealed Perimeter” Columns in Appendix 3 of the Technical Regulations.
‐ 3 exhaust sets (EXH): an exhaust set, for the purposes of this Article, will be considered to be all the components respectively listed as “EXH” and “INC” in the “PU Element” and “Sealed Perimeter” Columns in Appendix 3 of the Technical Regulations. The four elements constituting an Exhaust set, deemed to be the left‐hand primaries, right‐hand primaries, left hand secondary, right hand secondary, will be considered separately for the purposes of this Article.
2 energy store and control electronics units: subject to the provisions of Article 2.1.4, an energy store and control electronics unit, for the purposes of this Article, will be considered to be all the components respectively listed as “ES” and “INC” in the “PU Element” and “Sealed Perimeter” Columns in Appendix 3 of the Technical Regulations.
‐ 2 MGU‐K: MGU‐K, for the purposes of this Article, will be considered to be all the components respectively listed as “MGUK” and “INC” in the “PU Element” and “Sealed Perimeter” Columns in Appendix 3 of the Technical Regulations.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  maandag 6 maart 2023 @ 14:18:44 #202
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_208265128
quote:
6s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:35 schreef Tijn het volgende:

[..]
En met een auto die comfortabel vooraan rijdt, heb je ook gewoon minder werk te verzetten, dus ze hebben ook niet zoveel windtunnel- en CFD-tijd nodig als teams die omhoog willen klimmen.
Precies. Gewoon de eerste helft van het seizoen vertrouwen op grofweg deze auto en mondjesmaat verder gaan finetunen voor 2024.

Als de voorsprong echt is zoals die nu lijkt dan gaat RB nul last hebben van die korting op ontwikkelingstijd.
  maandag 6 maart 2023 @ 14:21:54 #203
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_208265162
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Inderdaad. Dat fans dat doen is al gek genoeg maar serieuze journalisten die dat soort kreten roepen is om te janken.
Maar de algemene verwachting op dit moment is wel degelijk dat het seizoen gelopen is.
Sterker nog, ik denk dat alle journalisten die overtuiging al hadden toen Max voor de de 2e x over de finishlijn kwam tijdens de race en 3 seconden voorsprong had.

Maar in de aanloop naar de volgende races slaat de toon wel weer om want vooral de journalisten en alles wat om het circus heen draait heeft er baat bij om spanning te creëren. Ook als die eigenlijk niet verwacht wordt.
Volgens mij hebben we in 2022 ook nog eens bovengemiddeld veel regenraces gehad wat ook spanning en sensatie oplevert. Nog maar afwachten of dat dit jaar ook gebeurt.
Wie dit leest is gek
  maandag 6 maart 2023 @ 14:28:18 #204
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_208265255
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 12:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ballentent zal ik het niet noemen maar het is wel een slangenkuil waar op ieder nivo politieke spelletjes gespeeld worden terwijl men op het professionele vlak te vaak steken laat vallen. In dit tijdperk kan dat gewoon niet meer, het komt nu neer op de kleine marges en daar heb je gewoon een geoliede machine en organisatie als team voor nodig.

Ferrari verloor vorig jaar nog bijna de 2e plaats aan Mercedes wat eigenlijk niet eens meer zichtbaar in de achteruitkijkspiegel had moeten zijn.
Daarom is het ook een uitdaging. Ik zie 'm ook niet jarenlang met plezier zonder enige concurrentie titels gaan ophalen. Vooral omdat hij er nog zoveel nodig heeft om aan de 7 of 8 te komen.
Het gaat ook ten koste van de publieke erkenning als je in een auto rijd die steeds 1 en 2 worden.
Dat weet dit forum als geen ander. ;)
Wie dit leest is gek
  maandag 6 maart 2023 @ 14:28:39 #205
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208265262
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 14:18 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Precies. Gewoon de eerste helft van het seizoen vertrouwen op grofweg deze auto en mondjesmaat verder gaan finetunen voor 2024.

Als de voorsprong echt is zoals die nu lijkt dan gaat RB nul last hebben van die korting op ontwikkelingstijd.
De grootste grap is wel dat die regelwijziging van dit jaar Red Bull alleen maar in de hand heeft gewerkt, bedankt Toto!
pi_208265292
quote:
99s.gif Op maandag 6 maart 2023 14:28 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Daarom is het ook een uitdaging. Ik zie 'm ook niet jarenlang met plezier zonder enige concurrentie titels gaan ophalen. Vooral omdat hij er nog zoveel nodig heeft om aan de 7 of 8 te komen.
Het gaat ook ten koste van de publieke erkenning als je in een auto rijd die steeds 1 en 2 worden.
Dat weet dit forum als geen ander. ;)
Deze regels blijven hebben beperkte houdbaarheid, natuurlijk, na 2025 wordt alles weer anders.
  maandag 6 maart 2023 @ 14:31:48 #207
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208265308
quote:
99s.gif Op maandag 6 maart 2023 14:28 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Daarom is het ook een uitdaging. Ik zie 'm ook niet jarenlang met plezier zonder enige concurrentie titels gaan ophalen. Vooral omdat hij er nog zoveel nodig heeft om aan de 7 of 8 te komen.
Het gaat ook ten koste van de publieke erkenning als je in een auto rijd die steeds 1 en 2 worden.
Dat weet dit forum als geen ander. ;)
Max, maar ook Christian Horner, Adrian Newey en vele anderen zijn jaren bezig geweest om RBR op dit punt te brengen. Dan ga je toch niet weg op het moment dat de resultaten er eindelijk uitkomen? Deze dominantie is puur verdiend. Ik kan me niet voorstellen dat Max hiervan wegloopt.
  maandag 6 maart 2023 @ 14:32:29 #208
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208265319
Volgens mij boeit Max al die records helemaal niks. Dat komt allemaal van de Hamilton-hype. Als ie geen zin meer heeft, stopt ie met F1. Zijn doel was WK worden, dat is gelukt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 6 maart 2023 @ 14:44:28 #209
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208265439
quote:
14s.gif Op maandag 6 maart 2023 14:32 schreef daNpy het volgende:
Volgens mij boeit Max al die records helemaal niks. Dat komt allemaal van de Hamilton-hype. Als ie geen zin meer heeft, stopt ie met F1. Zijn doel was WK worden, dat is gelukt.
Denk het ook maar zolang ze hem een auto bieden waar hij mee kan winnen zal hij nog wel zin houden voorlopig, op het moment dat het een Mercedes 22 verhaal wordt is het wel klaar waarschijnlijk.
  maandag 6 maart 2023 @ 14:50:29 #210
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208265489
Red Bull had de auto voor 2023 toch al grotendeels klaar toen dat hele budgetcap-verhaal begon. Ze zullen er dan eerder voor 2024 last van krijgen.
pi_208265556
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hij mag er overigens 4 gebruiken in een seizoen
Ik lees 2.
pi_208265563
quote:
2s.gif Op maandag 6 maart 2023 14:31 schreef Tijn het volgende:

[..]
Max, maar ook Christian Horner, Adrian Newey en vele anderen zijn jaren bezig geweest om RBR op dit punt te brengen. Dan ga je toch niet weg op het moment dat de resultaten er eindelijk uitkomen? Deze dominantie is puur verdiend. Ik kan me niet voorstellen dat Max hiervan wegloopt.
Max is happy met RBR en RBR is happy met Max. Het zou mij niet eens verbazen als Max nooit meer van team wisselt en begint en stopt als RedBull coureur
pi_208265608
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 13:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Inderdaad. Dat fans dat doen is al gek genoeg maar serieuze journalisten die dat soort kreten roepen is om te janken.
wat dat betreft begint de F1 journalistiek op voetbal journalistiek te lijken. eerst wekenlang ophemelen en bij het minste of geringste meteen roepen dat ze altijd al wisten dat het niks meer ging worden
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_208265628
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 15:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Max is happy met RBR en RBR is happy met Max. Het zou mij niet eens verbazen als Max nooit meer van team wisselt en begint en stopt als RedBull coureur
tot 2026 in ieder geval. maar Vettel leek eerst dezelfde mening toegedaan tot de switch naar nieuwe autos hem niet goed beviel en Rbr tegenover Mercedes de boot miste
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  Moderator / Redactie Sport maandag 6 maart 2023 @ 15:16:05 #215
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208265733
Naar het schijnt is Leclerc uitgevallen met een kapotte ERS unit die speciaal voor de race nog vervangen is en waarvan je er dus maar 2 mag inzetten dit seizoen. Gridstraf incoming :')
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 6 maart 2023 @ 15:19:14 #216
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208265761
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 15:16 schreef Nattekat het volgende:
Naar het schijnt is Leclerc uitgevallen met een kapotte ERS unit die speciaal voor de race nog vervangen is en waarvan je er dus maar 2 mag inzetten dit seizoen. Gridstraf incoming :')
Ja die kan in SA achteraan beginnen of is het 10 plekken? Je P4 voorspelling gaat voorlopig goed :)
  maandag 6 maart 2023 @ 15:21:11 #217
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208265778
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 15:16 schreef Nattekat het volgende:
Naar het schijnt is Leclerc uitgevallen met een kapotte ERS unit die speciaal voor de race nog vervangen is en waarvan je er dus maar 2 mag inzetten dit seizoen. Gridstraf incoming :')
Kunnen ze die dingen niet repareren?

Hoe is dit in vredesnaam nu weer mogelijk. Ik kan me niet herinneren dat ze daar vorig jaar problemen mee gehad hebben. -O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')