Dat kan zeker en daar gaan we na Biden's termijn zeker meer naartoe ja. Ipv Amerikanen die blijven pompen gaan zij (en wellicht ook wij) dat terecht afschuiven op Europa. "Jullie krijgen de factuur Europa, wij hebben met name de eerste twee jaar de kar geleidt maar nu moeten jullie dat doen. Onze fabrieken kunnen wel grote aantallen snel produceren dus die garantie heb je. Alleen maar de factuur af te tikken ipv onze Amerikaanse belastingbetaler". Maar vergeet ook niet dat er nog steeds geen een Europees land is dat ook dit jaar 2023 wel aan de gestelde NAVO-norm voldoet mbt hoeveel ze uitgeven aan defensie. Ook deze oorlog en de factuur ervan zal Europese landen flink wat kosten, bovenop verhogingen aan defensie budget. Wie zegt dat elk Europees land daarin mee wil gaan? Je hebt nu al verschillende elementen zoals onze geliefde buur Duitsland waar je veel sterker geluiden hoort dat we moeten onderhandelen. Laat staan 1,5 jaar verder, na Biden, en dat de rekening nog meer onze kant opkomt om alleen die oorlog vol te houden. Niet eens nationaal defensiebudget verhogen.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:35 schreef zuchtje het volgende:
Europa kan toch (gewoon) Amerikaans spul kopen. Dan betalen wij voor het spul en hoeft de Amerikaanse belastingbetaler dat niet te doen.
Ik kom erachterquote:Op maandag 6 maart 2023 11:30 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik ben zeer regelmatig absoluut niet serieus.
En ik kan goed filteren, zo negeer ik alle uitspraken van politici. Dat zouden meer mensen op dit forum moeten doen. Kijk naar wat politici doen, en niet naar wat ze zeggen.
Uitspraken posten van politici is zinloos, tenzij het Lavrov of Medvedev is, want die zijn grappig.
En voorspellen is niet zo heel moeilijk, als je kijkt hoe het er aan toegaat op strategisch niveau. De uitkomst van deze oorlog staat al vast vanaf dag 3 ongeveer. Zelfs als rusland op magische wijze zou winnen, dan nog hebben ze economisch, sociaal en politiek verloren, en krijgen ze te maken met een oneindige insurgency waar zelfs de Afghanistan oorlog van de jaren 80 bij in het niet valt.
Dachten de russen dat een stel Afghaanse geitenherders met 2500 Stingers een probleem was? Oekraine heeft al bewezen dat geen enkele hooggeplaatste rus veilig is. En de diepe, diepe haat jegens russen is ongekend.
Maar goed, ik zit te wachten op een "black swan event".
De afspraak was ook in 2024. Bovendien zit je met levertijden. Betaal je alles vooraf kun je er snel aan voldoen. Maar bestel je vandaag een enorm arsenaal aan tanks, vliegtuigen en whatnot, maar betaal je bij levering komen die uitgaven toch pas in de toekomst in de boeken.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:56 schreef Aloulu het volgende:
Maar vergeet ook niet dat er nog steeds geen een Europese land is dat ook dit jaar 2023 nog niet aan de gestelde NAVO-norm voldoet mbt hoeveel ze uitgeven aan defensie. s.
Maar in dat scenario snap ik niet waarom europa zelf wapen productie niet opschaalt.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:56 schreef Aloulu het volgende:
"Jullie krijgen de factuur Europa, wij hebben met name de eerste twee jaar de kar geleidt maar nu moeten jullie dat doen. Onze fabrieken kunnen wel grote aantallen snel produceren dus die garantie heb je. Alleen maar de factuur af te tikken ipv onze Amerikaanse belastingbetaler".
Het verlies van een macht als Rusland is natuurlijk ook de reden waarom China zich niet volmondig uitspreekt tegen de Russen. Het is koorddansen voor ze. Het kan zijn dat ze voor de Russen over de brug gaan komen, maar niet nu denk ik. Mogelijk pas als zij er klaar voor zijn Taiwan binnen te vallen. Allicht gebruiken ze UA dan als bliksemafleider.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:45 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Juist in dat belang kan je beargumenteren dat China wel Rusland moet helpen want bij een verlies staat de Russische macht - zoals dat voorheen was - volledig op het spel. Zelfs de voortgang van de Federatie zoals we dat nu kennen. En dat betekent dat China een belangrijke bondgenoot in de strijd tegen de Westerse hegemonie verliest. China doet uitstekend zaken met Europa en beschouwd Europa niet per definitie zoals Amerika maar ze weten heel goed in China dat als er echt stront aan de knikker is welke kant Europa moet en gaat kiezen. En een oorlog om Taiwan lijkt onvermijdelijk, ook gezien de vele statements van China waarin ze zich moeilijk kunnen veroorloven Taiwan niet meer in te nemen. In die hoedanigheid kan China een "sterk" Rusland - of niet volledig gedecimeerd Rusland - zeer goed gebruiken ja.
Ik ben het met je eens dat militair gezien het momentum voor China eerder vroeger dan later is. Maar nu is te vroeg. Een scenario kan ook nog zijn dat het momentum niet komt en dat er na het overlijden van Xi een matigere koers gevaren gaat worden. Ze zullen hier in Beijing hun hoofd wel over breken.quote:Dikgedrukte is een illusie. Het is heel simpel. De wereld en status quo is geschapen en gevormd door het Westen en wordt bewaakt door het Westen met Amerika voorop. Daar is China het fundamenteel mee oneens, te beginnen met Taiwan. Hong Kong is al opgegeven aan ze. En de enige vraag is of China daadwerkelijk wil doorgaan met Taiwan inlijven uiteindelijk. Deze administratie heeft dat zo vaak herhaald dat daarvan afzien gewoon "niet kan". Dan is de vraag hoe het Westen dus incl de EU op zo een poging reageert om de status-quo die er is de nek om te draaien. Het antwoord weet iedereen, en ook in China. Dan rest alleen nog de vraag als China daadwerkelijk wil doorgaan met ooit Taiwan inlijven wanneer het het beste moment is om dat te doen. En hier zie je eigenlijk dat hoe langer ze wachten hoe minder gunstig aangezien er in de Pacific al een flinke wapenwedloop op gang is. Zie Japan dat echt veel gaat investeren in hun defensie nu, en de recente Amerikaanse-Filipijnse akkoorden voor meer US militaire basissen op Filipijnse eilanden gericht naar Taiwan.
Je zit een beetje in de situatie van Oekraine vs Rusland vanaf 2014 en na de inname van de Krim. Waar Poetin zichzelf nu hard voor zijn hoofd slaat is dat die vanaf 2014 al die jaren (zelfs onder Trump) niet al Oekraine heeft aangevallen maar ermee gewacht en maar hopende dat de Minsk-akkoorden daadwerkelijk de "opstandige regios" in het Oekrainse parlement een veto-recht zouden geven (oftewel Rusland binnen Oekrainse parlement). En ondertussen is dat Oekrainse leger vergeleken bij 2014 enorm versterkt op allerlei fronten. Japan staat er nu nog zwak voor maar over 4/5 jaar stukken beter. En dat zal met meer omringende landen het geval zijn die behoren tot de Amerikaanse as.
Dat is alleen goed als China op korte termijn een move richting Taiwan maakt. Alleen dan overrompel je Europa - de VS minder denk ik. Als je als China nu begint met steunen van Rusland in UA en de VS + EU serieus effort gaat steken in productie en (in het geval van de EU) herbewapening dan heb je daar op de middellange termijn alleen maar last van rond Taiwan.quote:Misschien zou je nog kunnen zeggen dat Chinese steun aan Rusland wel goed is voor China omdat het betekent dat zowel Europa als Amerika veel meer wapens erin moeten pompen en uiteindelijk de reserves die ze zelf aanhouden (zeker op de korte termijn) flink inslinken. Waarbij Europese landen al snel zonder zullen zitten omdat er sowieso niet veel "op de planken meer ligt", noch heeft gelegen voor zulke situaties.
Omdat een bepaald persoon in 2012 vond dat we tanks moesten wegbezuinigen en omdat dat bepaalde persoon nog steeds premier is zou hij politiek erg voor lul staan als we nu weer dezelfde tanks zouden moeten kopen. Dan zou hij dus toegeven dat hij miljarden heeft verkwist door zijn bezuinig-bezuinig-broekriem-aanhalen-spasme.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar in dat scenario snap ik niet waarom europa zelf wapen productie niet opschaalt.
Er is een verschil tussen niet willen en niet kunnen. Maar we kunnen dat natuurlijk prima. En als we dan eindigen op het punt dat er blijkbaar (?) bereidheid is om de VS' oorlogsindustrie te sponseren, kunnen we net zo goed de Rheinmetall's, Leonardo's, en BAE's dat geld geven. Dan krijg je er tenminste belasting voor terug.
Ik heb begrepen in podcasts dat we dat niet kunnen. Dus echt een productie aanleggen om in een conventionele oorlog een partij voor een langdurige periode te voorzien. Niet mogelijk in Europa zodat je binnen een termijn van nu en drie jaar noemenswaardige aantallen qua productie kan leveren. Vanwege vele redenen, logistiek, materialen, productie capaciteiten etc etc. Weet het niet precies meer maar zelfs de "militaire sterkhouders" in Europa hebben gedurende een periode van 20/30 jaar defensie gewoon verkleind etc.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar in dat scenario snap ik niet waarom europa zelf wapen productie niet opschaalt.
Er is een verschil tussen niet willen en niet kunnen. Maar we kunnen dat natuurlijk prima. En als we dan eindigen op het punt dat er blijkbaar (?) bereidheid is om de VS' oorlogsindustrie te sponseren, kunnen we net zo goed de Rheinmetall's, Leonardo's, en BAE's dat geld geven. Dan krijg je er tenminste belasting voor terug.
KMW kan binnen korte tijd een Leopard2A7V per dag produceren. Ze hebben de ruimte. Ze hebben de mogelijkheden. Dat gaf de CEO laatst aan. Geen probleem. Maar er zullen dan wel tanks moeten worden besteld. Ze gaan ze niet op avontuur bouwen.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:10 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Ik heb begrepen in podcasts dat we dat niet kunnen. Dus echt een productie aanleggen om in een conventionele oorlog een partij voor een langdurige periode te voorzien. Niet mogelijk in Europa zodat je binnen een termijn van nu en drie jaar noemenswaardige aantallen qua productie kan leveren. Vanwege vele redenen, logistiek, materialen, productie capaciteiten etc etc. Weet het niet precies meer maar zelfs de "militaire sterkhouders" in Europa hebben gedurende een periode van 20/30 jaar defensie gewoon verkleind etc.
quote:"If you want to go back to producing 300 vehicles a year, we have some issues to consider. For example, vehicles today are more complex because they consist of many more parts. Also, we would turn certain tasks that we do now at the main plant back over to subsidiaries or partner companies," Ketzel said. "There again, we have enough breathing room to get back into that kind of production relatively quickly, if it's really wanted."
When he himself came to the company, there was basically a line assembly, "not a single repair, not a single retooling," he recalled. Ketzel: "There was only series production of the Leopard. However, we haven't reduced the infrastructure since then; we've gotten bigger. We've added three halls. That gives us room to breathe." KMW is well utilized with repair and conversion orders, he said
Maar we hebben het over een vergezicht hé. De frustratie die jij heden ten dagen over onze politiek hebt is daarvoor niet relevant.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Omdat een bepaald persoon in 2012 vond dat we tanks moesten wegbezuinigen en omdat dat bepaalde persoon nog steeds premier is zou hij politiek erg voor lul staan als we nu weer dezelfde tanks zouden moeten kopen. Dan zou hij dus toegeven dat hij miljarden heeft verkwist door zijn bezuinig-bezuinig-broekriem-aanhalen-spasme.
Voor de zomer zullen er wel orders liggen.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:13 schreef Ulx het volgende:
[..]
KMW kan binnen korte tijd een Leopard2A7V per dag produceren. Ze hebben de ruimte. Ze hebben de mogelijkheden. Dat gaf de CEO laatst aan. Geen probleem. mMaar er zullen dan wel tanks moeten worden besteld. Ze gaan ze niet op avontuur bouwen.
De VS wil behoorlijk wat maakindustrie uit Duitsland weghalen. In de VS kan men vanwege energie, grondstoffen en minder regelgeving beter produceren.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:56 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dat kan zeker en daar gaan we na Biden's termijn zeker meer naartoe ja. Ipv Amerikanen die blijven pompen gaan zij (en wellicht ook wij) dat terecht afschuiven op Europa. "Jullie krijgen de factuur Europa, wij hebben met name de eerste twee jaar de kar geleidt maar nu moeten jullie dat doen. Onze fabrieken kunnen wel grote aantallen snel produceren dus die garantie heb je. Alleen maar de factuur af te tikken ipv onze Amerikaanse belastingbetaler". Maar vergeet ook niet dat er nog steeds geen een Europees land is dat ook dit jaar 2023 wel aan de gestelde NAVO-norm voldoet mbt hoeveel ze uitgeven aan defensie. Ook deze oorlog en de factuur ervan zal Europese landen flink wat kosten, bovenop verhogingen aan defensie budget. Wie zegt dat elk Europees land daarin mee wil gaan? Je hebt nu al verschillende elementen zoals onze geliefde buur Duitsland waar je veel sterker geluiden hoort dat we moeten onderhandelen. Laat staan 1,5 jaar verder, na Biden, en dat de rekening nog meer onze kant opkomt om alleen die oorlog vol te houden. Niet eens nationaal defensiebudget verhogen.
Maar in het geval dat China ook overgaat tot wapenleveringen betekent dat wel het verlengen van dit conflict. En dat is de enige hoop die Poetin nog heeft wat hem mogelijk (!) nog kan redden van een verlies.
KMW alleen al kan 600 Leo's per jaar maken.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:10 schreef Aloulu het volgende:
Ik heb begrepen in podcasts dat we dat niet kunnen.
Lekker alles opnieuw opbouwen.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Terug naar de steentijd zonder nucleaire oorlog. I like it!
Totdat je bekend raakt met de deathrate onder mannen in dat soort jager- verzamelaarsbeschavingen. Er is een evolutionaire reden waarom er meer mannen worden geboren dan vrouwen..quote:Op maandag 6 maart 2023 12:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Lekker alles opnieuw opbouwen.
Mooi primair leven waar het gaat om het belangrijkste: overleven. Beetje plunderen, groepjes vormen met andere overlevers, base bouwen, beetje scouten. Heerlijk simpel leven. En geen social media meer. Ik ben voor.
De gecensureerde Twitter beelden zijn beter te verteren voor mij.quote:
Iets minder: Op dit moment 50.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
KMW alleen al kan 600 Leo's per jaar maken.
600 per jaar is idd als de pijplijn vol zit. Er rolt er idd niet morgen 1 van de band als ze nu het roer omgooien.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:31 schreef Ulx het volgende:
[..]
Iets minder: Op dit moment 50.
Ze kunnen het snel opschalen naar 300. Maar dan moeten toeleveranciers ook weten waar ze aan toe zijn. De onderdelen moeten wel eerst aan KMW worden geleverd. Vandaar dat wachten met bestellen niet handig is. Je moet rekenen op een jaar voordat de assemblage van je bestelling begint.
quote:Op maandag 6 maart 2023 12:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mooi primair leven waar het gaat om het belangrijkste: overleven. Beetje plunderen, groepjes vormen met andere overlevers, base bouwen, beetje scouten. Heerlijk simpel leven. En geen social media meer. Ik ben voor.
Ga jij helemaal niet overleven zonder de hulp van je FOK!vriendenquote:Op maandag 6 maart 2023 12:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja, dood gaan aan een longontsteking. Echt helemaal toppie. Mafketel.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:27 schreef Discombobulate het volgende:
En geen social media meer. Ik ben voor.
Succes.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar als rusland vooral veel infanterie-troepen stuurt kunnen ze er dan niet beter zo'n gattling gun op zetten zoals ze bij command&conquer deden vroeger?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
KMW alleen al kan 600 Leo's per jaar maken.
Plaatje van de gloednieuwe Challenger 3, het VK is bezig met deze productie opschalen:
[ afbeelding ]
En dan laat ik de veel grotere defensie industrie dan dat je ogenschijnlijk denkt, van Italië, buiten beschouwing, en die van Frankrijk ook.
Ik blijf het apart vinden, dat zelfs als mensen aan vergezichten doen, de huidige politieke onwil gezien wordt als incapabiliteit.
Maar we zijn dus capabel genoeg, we willen het alleen (nog) niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |