quote:Het eerste deel van een tweeluik over misstanden op zorgboerderij Aurora Borealis in het Groningse Wedde. Alberto en zijn team startten het onderzoek naar aanleiding van noodkreten van enkele oud-medewerkers. Gehandicapte bewoners zouden daar al jarenlang worden mishandeld.
Daarop is een collega van Alberto undercover gegaan in de zorgboerderij en zij legde met de verborgen camera tal van 'woestmakende misstanden' vast. Alberto confronteert de daders, gaat met het bewijs naar de politie en licht de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in.
Inmiddels is zorgboerderij gesloten, naar aanleiding van onder meer de bewijzen die Undercover in Nederland vastlegde en aangiftes en meldingen van oud-medewerkers.
De gehandicapte bewoners werden vervolgens elders ondergebracht en er werden in totaal maar liefst zes mensen aangehouden. Die strafzaak volgt nog.
Stegeman gaat in het tweeluik ook zeker in op de vraag waarom de onthutsende situatie zo lang kon bestaan en nooit iemand eerder ingreep.
Vanavondquote:Op donderdag 13 april 2023 15:32 schreef Dutch_view het volgende:
Nieuw seizoen start Zondag 23 april om 21:30 uur
[..]
Zou me niets verbazen dat iedereen zo'n instelling kan beginnen, geen beschermd beroep of met een simpel certificaatje te beginnenquote:Op zondag 23 april 2023 21:34 schreef TigerXtrm het volgende:
Hoe komen dit soort mensen toch altijd in de zorg terecht? Niet bepaald de eerste keer dat je zo'n verhaal hoort.
Geen controle en onbeperkt veel publieke middelen beschikbaar.quote:Op zondag 23 april 2023 21:34 schreef TigerXtrm het volgende:
Hoe komen dit soort mensen toch altijd in de zorg terecht? Niet bepaald de eerste keer dat je zo'n verhaal hoort.
Geld en iedereen kan zoiets beginnen. Als je personeel maar bevoegd is. Of dat niet eens misschien.quote:Op zondag 23 april 2023 21:34 schreef TigerXtrm het volgende:
Dit schavuit mag op het schavot. Ik ben gewoon bang wat er nog moet komen.. Dit is echt walgelijk gewoon.quote:Op zondag 23 april 2023 21:45 schreef Ama het volgende:
Beter komen deze mensen nooit meer aan het werk binnen de zorg.
Ik ben bang dat dat een wens isquote:Op zondag 23 april 2023 21:45 schreef Ama het volgende:
Beter komen deze mensen nooit meer aan het werk binnen de zorg.
quote:Op zondag 23 april 2023 21:45 schreef TigerXtrm het volgende:
Dit zijn gewoon mensen die in de zorg gaan werken zonder enige kennis van zaken, en daardoor totaaaaaal niet kunnen omgaan met dit soort gehandicapten. En dan uit onmacht maar dit soort idiote dingen gaan doen. Ik denk niet eens dat het te maken heeft met opzettelijk sadisme.
Bizar. Zoek dan ander werk.
Ik vind dat lastig te bevattenquote:Op zondag 23 april 2023 21:48 schreef RamboDirk het volgende:
[..]![]()
Hoe duidelijk wil je sadisme hebben, zijn gewoon ziek in hun hoofd.
De twee eigenaren zijn opgepakt, die stonden ook gewoon op de groep. De andere begeleiders simpele meelopers.quote:Op zondag 23 april 2023 21:51 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ik vind dat lastig te bevatten![]()
Hoe zie je dat werken dan? Dat personeel daar binnen komt en uitgekozen wordt op basis van hoe sadistisch ze zijn? Op basis van wat ik zie is het groepsgedrag, zal wel normaal zijn dus dan doen we lekker mee ofzo. Voor die eigenaren zal het wel lekker cashen zijn ofzo.
Hoe dan ook die mensen zijn uitschot, en de situatie diep triest
Sadisme: Sadisme is plezier hebben aan of genoegen beleven aan het opzettelijk pijn doen of vernederen van een mens of dier.quote:Op zondag 23 april 2023 21:51 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ik vind dat lastig te bevatten![]()
Hoe zie je dat werken dan? Dat personeel daar binnen komt en uitgekozen wordt op basis van hoe sadistisch ze zijn? Op basis van wat ik zie is het groepsgedrag, zal wel normaal zijn dus dan doen we lekker mee ofzo. Voor die eigenaren zal het wel lekker cashen zijn ofzo.
Hoe dan ook die mensen zijn uitschot, en de situatie diep triest
Ik vraag me ook af of de personen die hier werken de juiste papieren hebben. Als je hiervoor niet bent opgeleid, kan ik me voorstellen dat je dit werk niet trekt.quote:Op zondag 23 april 2023 21:45 schreef TigerXtrm het volgende:
Dit zijn gewoon mensen die in de zorg gaan werken zonder enige kennis van zaken, en daardoor totaaaaaal niet kunnen omgaan met dit soort gehandicapten. En dan uit onmacht maar dit soort idiote dingen gaan doen. Ik denk niet eens dat het te maken heeft met opzettelijk sadisme.
Hoeveel bushokjes staan er in Wedde?quote:Op zondag 23 april 2023 21:58 schreef StephanL het volgende:
Denk dat Ilse en Wendy wel bekend zijn in Wedde nu.
Stanford prison experiment.quote:Op zondag 23 april 2023 22:01 schreef TigerXtrm het volgende:
Interessante case study naar menselijk gedrag wel. Binnenkomen en het niet normaal vinden, maar het na verloop van tijd jezelf eigen maken. Ik vermoed dat je hier heel veel paralellen kan trekken met de Nazi's en hoe dat gegaan moet zijn in concentratiekampen en dergelijke.
0quote:Op zondag 23 april 2023 22:04 schreef JohnWickPic het volgende:
[..]
Hoeveel bushokjes staan er in Wedde?
Sow maar echt. Ik zou het heel moeilijk hebben met mij rustig houden.quote:Op zondag 23 april 2023 22:19 schreef TigerXtrm het volgende:
Respect voor die undercover meid dat ze nog niemand op de bek geslagen heeft.
Ik ook, maar dat is uiteindelijk natuurllijk ook niet de oplossing... Gelukkig dat Alberto hier op zat, want dit volk is nu dus (als het goed is) de lul. En anders kan er altijd nog iets geregeld worden.quote:Op zondag 23 april 2023 22:19 schreef Ama het volgende:
[..]
Sow maar echt. Ik zou het heel moeilijk hebben met mij rustig houden.
Maasje in de wet begrijp ik net.. Maar dit gaat wel zoden aan de dijk zetten.quote:Op zondag 23 april 2023 22:23 schreef Van_Poppel het volgende:
Dat je geen vergunning ofzo nodig hebt voor zo'n instelling.
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-sluiting~a2067062/quote:De rode draad daarin: bij de zorgboerderij werden soms bizarre straffen gebruikt om de bewoners te leren wat wel en niet mocht: medewerkers die pindakaas smeren op het hoofd van een bewoner die dan op de grond moet liggen om door de hond te worden afgelikt, bewoners aan hun haren achterover trekken, bewoners die in de tuin moeten liggen onder een druppelende tuinslang, een bewoner die met zijn hoofd in de wc wordt geduwd, een bewoner die een hele sinaasappel in zijn mond geduwd kreeg, bewoners die voor straf buiten worden gezet of in het schoonmaakhok moeten zitten, eten wat wordt afgepakt en tikken die worden uitgedeeld.
quote:Op zondag 23 april 2023 21:45 schreef TigerXtrm het volgende:
Dit is echt een klassiekerquote:
Ik vermoed dat als je Taghi zo behandeld als deze mensen met clienten doen je niet heel lang leeftquote:Op zondag 23 april 2023 22:29 schreef JohnWickPic het volgende:
En dan zeggen dat de EBI in Vught het zwaarste regime is hier in Nederland.. Gaaf land! Taghi, Tanis, Holleeder, Mohhomo Bouyeri hebben het dus gewoon beter dan zwakke clienten in een zorginstelling. Echt... mind blown. Ik moet even rusten.
Dat is toch bizar?quote:Op zondag 23 april 2023 22:31 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ik vermoed dat als je Taghi zo behandeld als deze mensen met clienten doen je niet heel lang leeft
Of het loopt dan juist helemaal scheefquote:Op zondag 23 april 2023 22:44 schreef JohnWickPic het volgende:
Ik hoor net dat Lucille Werner kamervragen gaat stellen naar aanleiding van de uitzending. Loopt het toch nog goed af
Er worden wel stappen gezet dus.quote:Op zondag 23 april 2023 22:44 schreef JohnWickPic het volgende:
Ik hoor net dat Lucille Werner kamervragen gaat stellen naar aanleiding van de uitzending. Loopt het toch nog goed af
Dit had ik ook. En dat heb ik echt niet zo snel.quote:Op zondag 23 april 2023 21:48 schreef Irri-tante het volgende:
Hier krijg ik buikpijn van. Ik word echt misselijk en het kippenvel op.mijn lichaam. Zo ga je niet met (deze) mensen om.
Echt vreselijk
Wtf.quote:Op zondag 23 april 2023 23:36 schreef Spetznaz het volgende:
De leiding van die boerderij is allang weer op vrije voeten
Je bedoelt vogelvrij?quote:Op zondag 23 april 2023 23:36 schreef Spetznaz het volgende:
De leiding van die boerderij is allang weer op vrije voeten
idem. Echt vreselijkquote:Op zondag 23 april 2023 23:04 schreef praadje het volgende:
[..]
Dit had ik ook. En dat heb ik echt niet zo snel.
Ze zijn nog wel verdachte uiteraard, maar hoe lang gaat dat duren. Ze moeten bewijs verzamelen tegen iedereen. Zaak voorbereiden.quote:
Ik ook!! I feel you...quote:Op maandag 24 april 2023 13:26 schreef CofyFerkeert het volgende:
Ik ben nog steeds in shock van de aflevering. Wat een afschuwelijke beelden
Juist omdat ze niet gelijk zijn (wel gelijkwaardig natuurlijk) moeten ze een speciale behandeling krijgen. Als een collega van mij z'n werk niet doet of alleen maar zit te gillen in de kantine, is er ook een kans dat hij een sinaasappel naar z'n kop krijgt. Maar bij meervoudig gehandicapte mensen is een andere behandeling nodig, die door geschoolde mensen moet gebeuren en niet door een stel sadisten die er van genieten om de baas te spelen over zwakkeren en ze hierbij te kleineren en mishandelen.quote:Op maandag 24 april 2023 14:31 schreef theunderdog het volgende:
De misstanden in de desbetreffende zorgboederij zijn fascinerend. En de reacties erop ook. Want ondanks dat de misstanden hier redelijk extreem zijn, worden zulke gehandicapte mensen vrijwel in elke instelling gedehumaniseerd.
Er zijn maar weinig mensen die een meervoudig gehandicapte die enkel kan gillen, als gelijke ziet. Pijnlijk, maar waar.
Zoals ik al zei: dit is extreem. Maar als je een camera plaatst in elke instelling in Nederland, dan worden in de meerderheid op zijn minst met dedain over de cliënten gesproken.quote:Op maandag 24 april 2023 14:42 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Juist omdat ze niet gelijk zijn (wel gelijkwaardig natuurlijk) moeten ze een speciale behandeling krijgen. Als een collega van mij z'n werk niet doet of alleen maar zit te gillen in de kantine, is er ook een kans dat hij een sinaasappel naar z'n kop krijgt. Maar bij meervoudig gehandicapte mensen is een andere behandeling nodig, die door geschoolde mensen moet gebeuren en niet door een stel sadisten die er van genieten om de baas te spelen over zwakkeren en ze hierbij te kleineren en mishandelen.
Er zullen vast meer rotte appels zijn, maar ik geloof niet dat zorgmedewerkers/ mensen in het algemeen dit sadistische gedrag ontwikkelen als zij cliënten onder zich hebben.quote:Op maandag 24 april 2023 14:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: dit is extreem. Maar als je een camera plaatst in elke instelling in Nederland, dan worden in de meerderheid op zijn minst met dedain over de cliënten gesproken.
Zo werkt dat nu eenmaal. Wij mensen vinden het heerlijk om te kunnen neerkijken op andere. En soms kan dat dan uitmonden tot zulke extremiteiten als dit voorbeeld.
Niet op dit niveau, nee. Dat denk ik ook niet.quote:Op maandag 24 april 2023 14:47 schreef Pierre_Ranja het volgende:
[..]
Er zullen vast meer rotte appels zijn, maar ik geloof niet dat zorgmedewerkers/ mensen in het algemeen dit sadistische gedrag ontwikkelen als zij cliënten onder zich hebben.
Maar ik snap (helaas) wel beetje wat je bedoelt. De jonge zorgverleners zien hier hoe hun manager de zorg van hun verwacht. Als de manager een hele empathische aanpak had, was dit niet zo ver gekomen. Leek ook alsof sommige medewerkers uit stoer doenerij / wit voetje willen halen extra gemeen deden. Vreselijk hoorquote:Op maandag 24 april 2023 14:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niet op dit niveau, nee. Dat denk ik ook niet.
Je normaliseert ook heel snel iets voor jezelf. Zo heb ik jaren geleden ook in een instelling voor gehandicapte gewerkt. Daar was een vrouw, en die was heel de dag een beetje aan het rondkruipen en van alles in haar mond te stoppen. Collega's noemde haar 'de stofzuiger', en maakte er grapjes over. Het is op geen manier te vergelijken met deze beelden, want deze bewoonster kreeg voor de rest netjes de zorg. Maar helemaal moreel correct was/is het ook niet, uiteraard.quote:Op maandag 24 april 2023 14:51 schreef Pierre_Ranja het volgende:
[..]
Maar ik snap (helaas) wel beetje wat je bedoelt. De jonge zorgverleners zien hier hoe hun manager de zorg van hun verwacht. Als de manager een hele empathische aanpak had, was dit niet zo ver gekomen. Leek ook alsof sommige medewerkers uit stoer doenerij / wit voetje willen halen extra gemeen deden. Vreselijk hoor
Ik zeg eerlijk dat ik hem ook niet kon afkijken, deze zogenaamde zorgmedewerkers mogen ze van mij laten creperenquote:Op maandag 24 april 2023 19:29 schreef streamjohan het volgende:
Overgegeven van deze aflevering. Afgezet na een kwartier. Zo kwaad.
Op Stegeman en SBS6 die dit uitzend?quote:Op maandag 24 april 2023 19:29 schreef streamjohan het volgende:
quote:Boze televisiekijkers willen verhaal halen bij zorgboerderij in Wedde
Een groep van iets meer dan tien personen heeft zich zondagavond laat gemeld bij zorgboerderij Persoonlijke Zorg Westerwolde in Wedde.
Zij wilden er verhaal halen voor de misstanden bij zorgboerderij Aurora Borealis, de rechtsvoorganger van Persoonlijke Zorg Westerwolde. Deze werden zondagavond uitvoerig belicht in het SBS6-programma Undercover in Nederland.
,,Een aantal personen heeft het terrein van de zorgboerderij betreden”, zegt politiewoordvoerder Thijs Damstra. ,,Collega’s, die ter plaatse zijn gegaan, hebben iedereen verzocht te vertrekken. Dat is ook gebeurd.”
Volgens Damstra zijn de ongenode gasten niet fysiek geworden en is niets vernield. ,,Er zijn ook geen aanhoudingen verricht.”
De opnames voor het programma Undercover in Nederland werden in het najaar van 2022 gemaakt. De zorgboerderij is inmiddels in andere handen overgegaan.
Waarom zijn mensen zo tering dom?quote:Op maandag 24 april 2023 21:14 schreef leolinedance het volgende:
https://dvhn.nl/groningen(...)-Wedde-28384861.html
[..]
Overdrijven is ook een kunst.quote:Op maandag 24 april 2023 19:29 schreef streamjohan het volgende:
Volgens bovengenoemde artikel zitten ze er inmiddels niet meer. Er zit nu een andere instelling en de cliënten uit de uitzendingen zijn (als ik goed heb begrepen) ergens anders geplaatst. Rij je hopelijk met een iets geruster hart langsquote:Op maandag 24 april 2023 22:42 schreef bianconeri het volgende:
Heel heftig natuurlijk.
Hoe ze omgaan met die clienten. Dat je het gekrijs hoort van de clienten.
Echt zo zielig. Die menzen zitten al in een heftige situatie en dan is hun enige plek ook nog zo'n hel.
Nog extra gek dat ik er regelmatig bij langs rij. Ben er vandaag ook langs gereden. Woon er niet ver vandaan. Kom er dan ook voor werk geregeld langs.
Ik weet dat ze er niet meer zittenquote:Op dinsdag 25 april 2023 15:13 schreef Pierre_Ranja het volgende:
[..]
Volgens bovengenoemde artikel zitten ze er inmiddels niet meer. Er zit nu een andere instelling en de cliënten uit de uitzendingen zijn (als ik goed heb begrepen) ergens anders geplaatst. Rij je hopelijk met een iets geruster hart langssnap dat dat vreemd is ja.
Ze leken er anders best plezier in te hebbenquote:Op woensdag 26 april 2023 13:44 schreef Soldier2000 het volgende:
ik vroeg me dan wel weer gelijk af waarom je een zorgboerderij begint als je het niet leuk vind om met deze mensen om te gaan.
Terwijl er duidelijk gesteld was dat die lui daar niet meer werkten.quote:Op zondag 30 april 2023 21:40 schreef StephanL het volgende:
Pure mishandeling weer. Ik begrijp wel dat er mensen aan de deur stonden.
Ja dat wel. Nouja misschien wilden ze op één of andere manier zoeken.quote:Op zondag 30 april 2023 21:42 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Terwijl er duidelijk gesteld was dat die lui daar niet meer werkten.
Gewoon dom volk, laat het aan de autoriteiten en de ouders over.quote:Op zondag 30 april 2023 21:43 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ja dat wel. Nouja misschien wilden ze op één of andere manier zoeken.
Zo werkt dat tegenwoordig niet meer, alleen maar praten. Bedreigingen horen daar tegenwoordig bij.quote:Op zondag 30 april 2023 21:45 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Gewoon dom volk, laat het aan de autoriteiten en de ouders over.
Maar dat is niet holistisch en natuurlijk.quote:Op zondag 30 april 2023 21:59 schreef Pierre_Ranja het volgende:
"heb je nou echt liever dat we ze medicijnen geven en een intense behandeling?" uh... Ja dat is de bedoeling
Dan hadden ze 24/7 in de bosjes moeten gaan liggen.quote:Op zondag 30 april 2023 22:03 schreef Pierre_Ranja het volgende:
Waarom geen confro als de wasmand letterlijk op de cliënt wordt gezet. Dat was veeeeeel beter geweest
Van wie nietquote:
Ja maar nu lijkt er af te zijn gesroken; niet ingrijpen om bewijs te verzamelen. Als ik dat meisje was dan had ik bij die wasmand ho ho ho ho geroepen en geholpen. Het bewijsmateriaal is er dan alquote:Op zondag 30 april 2023 22:03 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Dan hadden ze 24/7 in de bosjes moeten gaan liggen.
Het doel is bewijs verzamelen, hoe meer hoe beter. Wellicht gebeurde dit vrij vroeg in de operatie.quote:Op zondag 30 april 2023 22:05 schreef Pierre_Ranja het volgende:
[..]
Ja maar nu lijkt er af te zijn gesroken; niet ingrijpen om bewijs te verzamelen. Als ik dat meisje was dan had ik bij die wasmand ho ho ho ho geroepen en geholpen. Het bewijsmateriaal is er dan al
Dat is waar, ik had het niet gekundquote:Op zondag 30 april 2023 22:08 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Het doel is bewijs verzamelen, hoe meer hoe beter. Wellicht gebeurde dit vrij vroeg in de operatie.
Hopelijk een paar maanden celstraf (als mishandeling wordt bewezen)quote:Op zondag 30 april 2023 22:14 schreef Poepz0r het volgende:
Ben vooral benieuwd wat voor straffen die mongolen gaan krijgen. Wat een mafkezen
Eerder paar jaarquote:Op zondag 30 april 2023 22:17 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Hopelijk een paar maanden celstraf (als mishandeling wordt bewezen)
Zout voetenbad om de cliënt uit te drogen.quote:Op zondag 30 april 2023 22:17 schreef Pierre_Ranja het volgende:
Wat was er met dat voetenbad? Wil ik dat weten?
Och ..quote:Op zondag 30 april 2023 22:18 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Zout voetenbad om de cliënt uit te drogen.
Ja, het zijn gewoon nazipraktijken.quote:
met een beetje geluk wordt er een commissie ingesteldquote:Op zondag 30 april 2023 22:51 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Lekker lullen en niks op korte termijn beslissen joepie
Achter een boekenkast?quote:Op zondag 30 april 2023 22:13 schreef StephanL het volgende:
Een medewerkster is ondergedoken lees ik net en de eigenaars ook.
Ik heb de indruk dat Alberto een beetje door z'n onderwerpen heen is en wanhopig probeert z'n afleveringen te vullen met alles wat ie maar kan vinden.quote:Op zondag 7 mei 2023 22:08 schreef Pierre_Ranja het volgende:
Maar waar gaat Alberto haar nog mee confronteren dan? Ze is voor al deze dingen toch al aangesproken
Ja hij gaat dus Nederland nogmaals waarschuwen voor deze vrouw? Hahahah klopt wat je zegt dit zijn echt de huis tuin en keuken oplichters, ik mis de grote zakenquote:Op zondag 7 mei 2023 22:10 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat Alberto een beetje door z'n onderwerpen heen is en wanhopig probeert z'n afleveringen te vullen met alles wat ie maar kan vinden.
De tijd van inbreken bij Schiphol en nepbommen achterlaten bij militaire kazernes zijn inmiddels al heel lang voorbij
Lekker witte bonen in tomatensaus morgen.quote:Op zondag 7 mei 2023 22:26 schreef Dutch_view het volgende:
In vrijheid afwachten… leuk die gaat gewoon door
Dat gestoorde wijf bedoelde ikquote:Op zondag 7 mei 2023 22:28 schreef RipCity het volgende:
[..]
Lekker witte bonen in tomatensaus morgen.
https://metro.co.uk/2022/(...)nel-tunnel-16868174/
Dat geacteer elke keer weer kan die beter eens mee stoppen.quote:
Geen prioriteitquote:Op zondag 21 mei 2023 21:40 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik snap nooit hoe de politie zo'n moeite heeft dit soort gasten aan te pakken terwijl Alberto ze blijkbaar zo gevonden heeft.
Capaciteitsproblemen.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:40 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik snap nooit hoe de politie zo'n moeite heeft dit soort gasten aan te pakken terwijl Alberto ze blijkbaar zo gevonden heeft.
Geen capaciteit.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:40 schreef TigerXtrm het volgende:
Hij krijgt wel 3 kusjes, dat is al meer dan ik meestal op een date krijgquote:
quote:Onderzoek naar ernstig verwaarloosde dieren. Het gaat om paarten, honten en kadden. Wie is of zijn daar verantwoordelijk voor? Alberto en zijn team gaan op jacht. Het leidt tot een spannende zoektocht en Alberto gaat uiteindelijk de confrontatie aan.
Valt me net ook op ja, net een robotstemquote:Op zondag 21 mei 2023 22:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dat praten met pauzes van die Alberto. Zo kenmerkend. Koefnoen heeft dat ooit geniaal gepersifleerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |