abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  PR/Manusje van alles zaterdag 25 februari 2023 @ 00:05:50 #1
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_208134843
Een vriend van me gaat scheiden en heeft al een afspraak met een mediator en een tweede afspraak met een hypotheekadviseur staan. Er is wat onduidelijkheid over de koopwoning.

Getrouwd na 2018 dus in beperkte gemeenschap van goederen. Een van de twee heeft al sinds 2015 een koopwoning. Na het huwelijk is het eigendom van de woning niet gewijzigd. Echter is in 2020 de hypotheek overgesloten vanwege een verbouwing. Vriend en partner zijn beide hoofdelijk aansprakelijk voor deze hypotheek. Het eigendom van de woning behoort echter nog steeds maar toe tot 1 van de twee. De maandelijks lasten zijn door beide evenredig naar inkomen gedragen. De vriend met het eigendom kan de lasten alleen prima dragen en wil dus in het huis blijven wonen. De partner zou dus ontslagen moeten worden uit de hoofdelijke aansprakelijkheid.

Ik lees overal dat de partner zonder eigendomsrechten geen aanspraak kan maken op een deel van de overwaarde of zelfs terugbetaling van een deel van de bijdrage aan de hypotheeklasten. Iets wat de hypotheekadviseur echter betwist. Zonder degelijke onderbouwing. Omdat dat nogal een belangrijk punt is wil ik hier graag vragen of jullie weten of er ergens iets over te vinden is.

Er zijn tig websites met advies bij scheiding maar nergens staat iets over een situatie zoals deze. Een folder van Vereniging Eigen Huis geeft wel aan dat de partner nergens recht op heeft.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_208136180
Scheiden Oke. Maar werk het dan wel netjes af. Vriend betaald netjes het afgeloste bedrag aan partner terug en partner heeft verder nergens recht op. (Overwaarde??)
pi_208136226
Zonder eigendom geen risico over de woning dus niet delen in overwaarde/onderwaarde is in dat opzicht niet raar. Partner heeft echter ook bijgedragen aan de aflossingen en het voelt voor mij logisch om die bedragen terug te vorderen van je vriend. Ik vind ook een notaris die dat schrijft, maar hier verder ook geen onderbouwing voor geeft. Wat wil jouw vriend, niets verrekenen?

(Sinds de wijziging van het huwelijksvermogensrecht komt dit vast vaker voor, het voorkomt een rekening van de notaris om het eigendom niet te wijzigen maar het is voor de partner die geen eigenaar is in mijn optiek nooit slim om wel hoofdelijke aansprakelijkheid te accepteren.)
  PR/Manusje van alles zaterdag 25 februari 2023 @ 08:06:57 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_208136264
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 07:49 schreef etuiedelapiel het volgende:
Scheiden Oke. Maar werk het dan wel netjes af. Vriend betaald netjes het afgeloste bedrag aan partner terug en partner heeft verder nergens recht op. (Overwaarde??)
Beiden willen het netjes afhandelen. Maar het maakt nogal verschil of je iemand voor bijvoorbeeld 40.000 euro moet uitkopen of dat je inderdaad de betaalde hypotheeklasten geheel vergoed.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_208136385
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 08:06 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Beiden willen het netjes afhandelen. Maar het maakt nogal verschil of je iemand voor bijvoorbeeld 40.000 euro moet uitkopen of dat je inderdaad de betaalde hypotheeklasten geheel vergoed.
Wat valt eruit te kopen dan? Aangezien de partner geen eigenaar is.
Vergoeding voor het geïnvesteerde lijkt mij voldoende.
pi_208136469
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 08:06 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Wat etui zegt: er is niets uit te kopen, maar ook de volledige betaalde hypotheeklasten lijkt me niet nodig. Slechts hetgeen ze heeft bijgedragen aan de afloss8ng is redelijk voor beiden.

Je kunt je wel afvragen wat de verwachtingen bij beiden zijn geweest bij een gezamenlijke hypotheek zonder gezamenlijk eigendom...
pi_208136540
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 08:35 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Wat etui zegt: er is niets uit te kopen, maar ook de volledige betaalde hypotheeklasten lijkt me niet nodig. Slechts hetgeen ze heeft bijgedragen aan de afloss8ng is redelijk voor beiden.

Je kunt je wel afvragen wat de verwachtingen bij beiden zijn geweest bij een gezamenlijke hypotheek zonder gezamenlijk eigendom...
Idd en een is niet echt de slimste geweest.
pi_208136550
Als die vriend de lasten echt makkelijk zelf kan dragen, vraag ik me af waarom hij zijn partner dan heeft mee laten tekenen op de hypotheek.

Qua verdeling lijkt het me idd wijs om een scheiding te maken tussen rentelasten en aflossing.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2023 08:50:46 ]
pi_208136609
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 08:35 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]

Dus ze hebben geld geleend om daarmee (dmv aflossen) geld te sparen? Dat zal toen toch niet de intentie geweest zijn

Zo kan die vriend het wel proberen te spelen hoor want 'expartner is toch geen eigenaar' maar ik lees nergens dat er ruzie is. Waarom niet proberen het netjes te houden?
pi_208136659
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 09:01 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dus ze hebben geld geleend om daarmee (dmv aflossen) geld te sparen? Dat zal toen toch niet de intentie geweest zijn
Ik neem aan dat ze dat geld primair hebben geleend om extra woongenot te krijgen dat ze op dat moment niet zelf konden betalen.

Waarom ze daarbij de lening voor het volledige huis op beide namen hebben gezet zonder daarbij verdere afspraken te maken over het eigendom van dat huis is ons onduidelijk. Handig is het in ieder geval -van beiden- niet.

quote:
Waarom niet proberen het netjes te houden?
Er zijn tig scenario's te bedenken die je in meer of mindere mate als 'netjes' zou kunnen classificeren. Wat stel jij voor?

[ Bericht 5% gewijzigd door Wiedanwel op 25-02-2023 09:31:11 ]
pi_208137443
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 08:50 schreef Heph844 het volgende:
Qua verdeling lijkt het me idd wijs om een scheiding te maken tussen rentelasten en aflossing.
Duidelijk. Volgend punt: hoe verdeel je de rentelasten? Evenredig naar inbreng of naar woongenot??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208137451
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 09:09 schreef Wiedanwel het volgende:

Waarom ze daarbij de lening voor het volledige huis op beide namen hebben gezet zonder daarbij verdere afspraken te maken over het eigendom van dat huis is ons onduidelijk. Handig is het in ieder geval -van beiden- niet.

Het is gewoon stom. Been there, seen that.

Overigens ook een hiaat in de wetgeving.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208137678
Als je de vertrekkende partner (m.i. onverplicht) schadeloos stelt voor de betaalde rente en aflossing, dan betekent dat dat hij/zij gratis gewoond heeft. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.....
pi_208137811
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 11:06 schreef paardendokter het volgende:
Als je de vertrekkende partner (m.i. onverplicht) schadeloos stelt voor de betaalde rente en aflossing, dan betekent dat dat hij/zij gratis gewoond heeft. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.....
He? Het is geen huurder ofzo.
pi_208138265
Tja, zoveel mensen zoveel meningen zoals we hier in dit topic al zien. Toont maar weer aan dat je dingen gewoon goed moet regelen op het moment dat je het aangaat.

Mijn visie op redelijkheid in deze casus: de betaalde rente hoort bij het gezamenlijk genoten woongenot; verdeling gelijk aan de andere vaste lasten. Aflossing had naar rato van eigendom gemoeten en dient dus verrekend te worden, al dan niet met een symbolische rente.

Oh ja, en uitzoeken of (cq hopen dat) de bank de partner zomaar wil wegstrepen zonder af te dwingen dat de hypotheek wordt overgesloten tegen ongunstiger voorwaarden...

[ Bericht 9% gewijzigd door Wiedanwel op 25-02-2023 12:29:36 ]
pi_208138424
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 10:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Het is gewoon stom. Been there, seen that.

Overigens ook een hiaat in de wetgeving.
Eens, en je kunt je ook afvragen of de huidige constructie met de juiste motieven tot stand is gekomen. Ik kan eerlijk gezegd geen goede reden bedenken waarom dit voor de partner een gunstige constructie zou zijn. Iemand?

En wetgeving of niet, ik zou toch hopen dat de hypotheekadviseur de partner in deze heeft gewaarschuwd...

[ Bericht 1% gewijzigd door Wiedanwel op 25-02-2023 12:37:02 ]
pi_208138768
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 12:26 schreef Wiedanwel het volgende:
Ik kan eerlijk gezegd geen goede reden bedenken waarom dit voor de partner een gunstige constructie zou zijn. Iemand?
De financiële winst voor de ene, is het verlies van de andere partner. Nog afgezien van het emotionele aspect.
  zaterdag 25 februari 2023 @ 13:36:22 #18
3542 Gia
User under construction
pi_208139107
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 10:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Duidelijk. Volgend punt: hoe verdeel je de rentelasten? Evenredig naar inbreng of naar woongenot??
Ik zou die niet verrekenen. Alleen het deel dat de partner aan aflossing heeft betaald terugbetalen.
Partner heeft er namelijk ook woongenot gehad en daar mag ook wat voor betaald worden.
pi_208139692
moet je niet eigenaar zijn van een pand om een hypotheek ervoor te krijgen?
Ik vraag me af of dit dus eigenlijk wel mag.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208139921
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 14:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
moet je niet eigenaar zijn van een pand om een hypotheek ervoor te krijgen?
Ik vraag me af of dit dus eigenlijk wel mag.
Voor de bank is dit juist een gunstigere wetgeving: het onderpand is de woning, of die nou 1 of 2 eigenaren heeft (makkelijker is 1).

Maar de hypotheekschuld kan op 2 personen worden verhaald, dus als de ene kaalgeplukt is, kan de bank de andere (half) plukken.
pi_208139942
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 14:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor de bank is dit juist een gunstigere wetgeving: het onderpand is de woning, of die nou 1 of 2 eigenaren heeft (makkelijker is 1).

Maar de hypotheekschuld kan op 2 personen worden verhaald, dus als de ene kaalgeplukt is, kan de bank de andere (half) plukken.
ja maar bij wanbetaling van iemand van wie het pand niet is kan het pand toch niet worden verkocht, want het pand is niet van die persoon.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208139969
Blijft raar. Dat een van de partners dus een hypotheek heeft zonder eigendom.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208139986
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 14:49 schreef capricia het volgende:
Blijft raar. Dat een van de partners dus een hypotheek heeft zonder eigendom.
Zo kan ik bv geen hypotheek aanvragen op het huis van mijn buurman hoop ik.
pi_208139988
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 14:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
ja maar bij wanbetaling van iemand van wie het pand niet is kan het pand toch niet worden verkocht, want het pand is niet van die persoon.
Dan wordt de ander geplukt, evt. zijn pand verkocht, al dan niet via de rechter.
pi_208139998
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 14:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zo kan ik bv geen hypotheek aanvragen op het huis van mijn buurman hoop ik.
Aanvragen wel, maar of je het krijgt......
pi_208140000
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 14:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan wordt de ander geplukt, evt. zijn pand verkocht, al dan niet via de rechter.
ja dus degene die niet de eigenaar is wordt dus niet kaalgeplukt en dus niet hoofdelijk verantwoordelijk. Want dat kan niet volgens mij.
pi_208140062
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 00:05 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik lees overal dat de partner zonder eigendomsrechten geen aanspraak kan maken op een deel van de overwaarde of zelfs terugbetaling van een deel van de bijdrage aan de hypotheeklasten.
dat lijkt mij ook logisch. Ten eerste deze persoon is geen eigenaar en ten tweede deze persoon heeft er wel gewoond die tijd en betaalt er dus ook voor om daar te hebben gewoond die tijd.
  zaterdag 25 februari 2023 @ 14:57:13 #28
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208140063
Ik moet denken aan mijn nichtje die voor haar verjaardag om "gescheiden Barbie" vroeg, ik zei, wat is gescheiden Barbie? Oh, die komt met Ken's huis, Ken's auto, Ken's paard, Ken's boot....
  zaterdag 25 februari 2023 @ 15:01:30 #29
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208140104
Als de partner er op uit is te naaien, zou ik nog 4 ton aan hypotheek op het huis opnemen en naar Bali ofzo vertrekken.
pi_208140112
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 14:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ja dus degene die niet de eigenaar is wordt dus niet kaalgeplukt en dus niet hoofdelijk verantwoordelijk. Want dat kan niet volgens mij.
Wel als op de hypotheekakte staat vermeld:

quote:
5s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 00:05 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Een van de twee heeft al sinds 2015 een koopwoning. Na het huwelijk is het eigendom van de woning niet gewijzigd. Echter is in 2020 de hypotheek overgesloten vanwege een verbouwing. Vriend en partner zijn beide hoofdelijk aansprakelijk voor deze hypotheek. Het eigendom van de woning behoort echter nog steeds maar toe tot 1 van de twee.
Vergelijk het huwelijk. Ik ben getrouwd terwijl ik al een huis had. Navraag bij de notaris, leerde dat mijn vrouw net zo goed voor de hypotheek aansprakelijk werd (als ik niet meer kan/vben/wil moet opdraaien) als ik was.

Ondanks het feit dat mijn vrouw helemaal niet op de hypotheekakte staat (stond) vermeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')