Einde verhaal?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 15:36 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Precies dat, volgens mij is het dan einde verhaal. Maar eens: niks doen heeft ook bezwaren. Lastige afweging
Wat ik bedoel is dat MAX in de praktijk zijn administratieve zaakjes niet fatsoenlijk op orde gaat krijgen, als ze pas alsdan weer zaken mogen doen gaat dat dus niet werken. Je ziet nu al dat er veel minder projecten zijn dan voorheen. Bij Estateguru is dat anders, hoewel de projecten niet makkelijk vollopen blijft het aanbod op peilquote:Op vrijdag 24 februari 2023 15:43 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Einde verhaal?
Zou kunnen maar dat zou betekenen dat ze nu al aan een zijdendraadje hangen en zal het weinig uitmaken. Bij de bij mij bekende gevallen draaide het naar een aantal weken allemaal gewoon weer door.
Beleggers hanteren recent een marktwaarde van 15-17 keer de jaarhuur. Dat is hier dus tussen de 207 en 234,6 k.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 15:38 schreef peterc het volgende:
SIG Koestraat open / 1A meegenomen bescheiden / loopt ondanks geen rioolaansluiting toch vlot weg
Inderdaad zekerheden goed maar rente veel te laag. Deze zou volgens mij minimaal 7.5% rente moeten dragen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 15:17 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Collin project met een 1e hypotheek op 7 garage boxen:
E.L.M. van Kester en C.Y.A.M. van Waes
¤ 135.000 | 6,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfu(...)en-c-y-a-m-van-waes/
Wat mij betreft een leuk project maar de rente is wel (te-?) laag.
Haha Ik stam nog uit de vervlogen tijd dat 8 á 9 keer de jaarhuur normaal was voor taxatie prijs.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 15:52 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Beleggers hanteren recent een marktwaarde van 15-17 keer de jaarhuur. Dat is hier dus tussen de 207 en 234,6 k.
Iets lager dan de sig taxatie maar veilig genoeg voor 1A.
In de vvervlogen, betere tijden was de vuistregel 20-22 keer de jaarhuur trouwens ....
Als dat zo is, iets wat ik niet kan beoordelen en zeg, zou het bijna schandelijk zijn om hiervan geen melding te maken en daardoor toekomstige investeerders willens en weten te benadelen….quote:Op vrijdag 24 februari 2023 15:52 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat MAX in de praktijk zijn administratieve zaakjes niet fatsoenlijk op orde gaat krijgen, als ze pas alsdan weer zaken mogen doen gaat dat dus niet werken. Je ziet nu al dat er veel minder projecten zijn dan voorheen. Bij Estateguru is dat anders, hoewel de projecten niet makkelijk vollopen blijft het aanbod op peil
Goed opgemerkt, ik vind het ook heel bijzonder. Wellicht Collin om verklaring vragen?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 15:58 schreef Horsemen het volgende:
Nog een nieuwe Collin lening zonder harde zekerheden.
J.N.W. Zoeteman V.o.f. (2)
¤ 35.000 | 8,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/j-n-w-zoeteman-v-o-f-2/
Ik zit zelf in de eerste lening. De betalingen daarvan lopen goed. Twee zaken vallen mij op, allereerst is de rente t.o.v. van ruim 2 jaar geleden gelijk gebleven. Dit kan ik wel verklaren door het hogere EV en de betere jaar cijfers.
Ter tweede is er bij de eerste lening een negatieve hypotheekverklaring afgegeven en mocht er ook niet bij geleend worden binnen de toenmalige hypotheek.
Hoe kan het dan dat de restschuld in de tussenliggende periode op gestegen van ¤196.000 in 2020 naar ¤250.000 in 2023? Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dat gearceerde deel zou ons nog wel eens kunnen redden, wie weet kan Max de solicitor aansprakelijk stellen voor de schade die is geleden.quote:Op donderdag 23 februari 2023 19:00 schreef Bobby100 het volgende:
Loan agreement: The loan will be paid out to the solicitor’s bank account to purchase the property and establish the legal charge, after which the remainder will be made available to fundraiser.
ik begrijp niet wat er dan bij die notaris gebeurd is. Die kan toch pas geld uitboeken als er een hypotheek gevestigd is.
Nee, want de inschrijving door de bank is in 2023 400k. + eventuele rente en kosten.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 16:04 schreef Red_arrow het volgende:
Is het lage bedrag misschien de openstaande schuld en het hoge bedrag de inschrijving van de bank in het kadaster?
Eerste lening was enkel huisnummer 1a en b. Nu 1a, b en c?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 15:58 schreef Horsemen het volgende:
Hoe kan het dan dat de restschuld in de tussenliggende periode op gestegen van ¤196.000 in 2020 naar ¤250.000 in 2023? Of zie ik nu iets over het hoofd?
Goede gezien maar de aankoopwaarde van 485k blijft gelijk....quote:Op vrijdag 24 februari 2023 16:15 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Eerste lening was enkel huisnummer 1a en b. Nu 1a, b en c?
Ik zal ze zo wel even een mail sturen om het na te vragen maar dat zal wel maandag worden.quote:Het totale onroerend goed is in 2007 voor ¤ 485.000,- aangekocht.
Misschien toch bijgeleend, het blijft een morele zekerheid. Het is weleens vaker gebeurd dat een ondernemer verzuimd heeft toestemming te vragen aan het crowdfunding platform.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 16:18 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Goede gezien maar de aankoopwaarde van 485k blijft gelijk....
Zowel in pitch 1 als 2:
[..]
Ik zal ze zo wel even een mail sturen om het na te vragen maar dat zal wel maandag worden.
Voor mij zou dat een hele goede reden zijn om hier met een grote boog omheen te lopen. Ga eerst wel even mailen voor ik mijn definitieve conclusie trekquote:Op vrijdag 24 februari 2023 16:22 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Misschien toch bijgeleend, het blijft een morele zekerheid. Het is weleens vaker gebeurd dat een ondernemer verzuimd heeft toestemming te vragen aan het crowdfunding platform.
Toch wat extra geld opgenomen binnen de inschrijving ondanks verklaring? Of men was de vorige keer de R/C bij de bank vergeten die ook gebruik kan maken van de inschrijving? Opties te over...quote:Op vrijdag 24 februari 2023 15:58 schreef Horsemen het volgende:
het is 1 kadastraal perceel, lijkt me eerder een foutje in de oude beschrijving.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 16:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Eerste lening was enkel huisnummer 1a en b. Nu 1a, b en c?
Prima maar dan zal bij ontdekking zoals nu, dit gemeld moeten worden aan de mensen die in lening 1 geïnvesteerd hebben. Bovendien zou Collin de lening op moeten eisen omdat men niet aan de lening voorwaarden van lening 1 heeft voldaan.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 16:22 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Misschien toch bijgeleend, het blijft een morele zekerheid. Het is weleens vaker gebeurd dat een ondernemer verzuimd heeft toestemming te vragen aan het crowdfunding platform.
MAX is al een hele tijd bezig om de administratie op orde te krijgen en dat lukt maar niet dat ziet iedereen. Maar een slechte administratie is niet hetzelfde als frauduleus handelen, ze hebben zelf al eens gemeld minder projecten te publiceren zolang de administratieve problemen niet zijn opgelost. Mijn zorg is dat ze daardoor minder omzet maken wat slecht is voor de continuïteit en dat wordt natuurlijk alleen maar erger als ze helemaal geen nieuwe projecten meer zouden mogen aanbieden van de AFM. Overigens, het project in VK, 947 k, wat om 16.00 u openging is nu voor 13% gevuldquote:Op vrijdag 24 februari 2023 16:04 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Als dat zo is, iets wat ik niet kan beoordelen en zeg, zou het bijna schandelijk zijn om hiervan geen melding te maken en daardoor toekomstige investeerders willens en weten te benadelen….
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Ja, dat begrijp ik maar als het “gewoon” prutsers zijn, waar het wel op lijkt, dan is het alleen maar goed als er mensen meekijken die er wel iets van snappen. Maar goed, iedereen moet zijn eigen afweging maar makenquote:Op vrijdag 24 februari 2023 16:50 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
MAX is al een hele tijd bezig om de administratie op orde te krijgen en dat lukt maar niet dat ziet iedereen. Maar een slechte administratie is niet hetzelfde als frauduleus handelen, ze hebben zelf al eens gemeld minder projecten te publiceren zolang de administratieve problemen niet zijn opgelost. Mijn zorg is dat ze daardoor minder omzet maken wat slecht is voor de continuïteit en dat wordt natuurlijk alleen maar erger als ze helemaal geen nieuwe projecten meer zouden mogen aanbieden van de AFM. Overigens, het project in VK, 947 k, wat om 16.00 u openging is nu voor 13% gevuld
IJdele hoop dus weer van mij. Eind van de middag een mailtje ontvangen van Max CF dat leningnemer deze week een verlengingsverzoek heeft ingediend. Het is toch ook allemaal zo vrijblijvend als wat daar! Ik zou in algemene leningvoorwaarden hebben opgenomen dat een dergelijk verzoek minstens 1 maand vóór afloop van de reguliere periode moet zijn ingediend. En als dit te laat gebeurt en men wil desondanks tóch verlengen; boete van 1 maandtermijn rente, per omgaande te voldoen.quote:Op woensdag 22 februari 2023 11:57 schreef InVestEerder het volgende:
Volgens mij moet vandaag MaxCF project Mülheim an der Ruhr worden afgelost. Nog niets gehoord van een verlenging dus zou mooi zijn als Max CF eindelijk weer eens een keer een tijdige aflossing doet.
in afwachting van de reactie van CCF / alvast dank hiervoorquote:Op vrijdag 24 februari 2023 16:26 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Voor mij zou dat een hele goede reden zijn om hier met een grote boog omheen te lopen. Ga eerst wel even mailen voor ik mijn definitieve conclusie trek
Nou, dit hebben ze dan wel precies zo gedaan, sinds enige maanden staat deze bepaling in de AV, je moet minimaal 30 dagen van tevoren verlening aanvragen anders wordt deze niet gehonoreerd. Alleen kon MAX dit niet meer voor bestaande (lopende) projecten eenzijdig aanpassen, dus vandaar dat men nu nog volop gebruik kan maken van last minute verlengen. Maar dit is dus een van de (te weinig) punten waar daadwerkelijk iets in is verbeterd.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 18:41 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
IJdele hoop dus weer van mij. Eind van de middag een mailtje ontvangen van Max CF dat leningnemer deze week een verlengingsverzoek heeft ingediend. Het is toch ook allemaal zo vrijblijvend als wat daar! Ik zou in algemene leningvoorwaarden hebben opgenomen dat een dergelijk verzoek minstens 1 maand vóór afloop van de reguliere periode moet zijn ingediend. En als dit te laat gebeurt en men wil desondanks tóch verlengen; boete van 1 maandtermijn rente, per omgaande te voldoen.
De leningnemers zijn nu de baas, zo lijkt het en de investeerders mogen steeds slikken. Mede omdat platform incompetent is.
Fraudeleus zou ik het niet noemen, want dan moet er opzet in het spel zijn. Maar een hypothecaire lening aan de investeerders "verkopen" en deze vervolgens zonder een inschrijving in het kadaster onverzekerd verstrekken aan de geldnemer komt wel erg dichtbij. In het beste geval heb je het over grove nalatigheid en schending van de zorgplicht richting investeerders. Als MAX de betrokken investeerders niet zelf schadeloos wil (of kan) stellen, dan verwacht ik dat het voor de rechter geen moeilijke casus zou zijn aangezien de feiten eigenlijk voor zich spreken. De vaag blijft dan of je je geld wel krijgt en of het platform niet omvalt als dit bij meer dan enkele leningen zo blijkt te zijn.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 16:50 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
MAX is al een hele tijd bezig om de administratie op orde te krijgen en dat lukt maar niet dat ziet iedereen. Maar een slechte administratie is niet hetzelfde als frauduleus handelen, ze hebben zelf al eens gemeld minder projecten te publiceren zolang de administratieve problemen niet zijn opgelost. Mijn zorg is dat ze daardoor minder omzet maken wat slecht is voor de continuïteit en dat wordt natuurlijk alleen maar erger als ze helemaal geen nieuwe projecten meer zouden mogen aanbieden van de AFM. Overigens, het project in VK, 947 k, wat om 16.00 u openging is nu voor 13% gevuld
Ik heb hem ook meegenomen in 1Aquote:Op donderdag 23 februari 2023 15:02 schreef peterc het volgende:
SIG Hoensbroek open, meegenomen 1A , 161k ,worst case brengt het altijd wel op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |