abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208094817
Diefstal bij de zelfscankassa populair: "Het is gewoon heel makkelijk"

Winkeldiefstal neemt toe, dat blijkt uit navraag van NH Nieuws bij het Centraal Bureau van Levensmiddelenhandel (CBL). Door de inflatie en geringe controle lijken de zelfscankassa's in supermarkten de populairste plek om te pikken, met name onder studenten en jongeren. Maar volgens strafrechtadvocaat Julia Mekkes zien zij helemaal niet in wat voor consequenties stelen met zich mee kan brengen.

"Als iemand zalm of tonijn wil eten, kost dat gewoon negen euro per bakje. Dan scannen mensen dat weleens niet", vertelt een jongen op straat in Amsterdam, vlak voor de Albert Heijn. "Ik pak gewoon wat ik wil", geeft een ander iemand toe.

Gevangenisstraf
Strafrechtadvocaat Julia Mekkes beaamt deze toename van winkeldiefstal onder jongeren, maar ziet dat ze zich helemaal niet bewust zijn van de consequenties. Bij de eerste keer eindigt het vaak nog met een geldboete en een winkelontzegging. "Maar als je het vaker doet staat er zelfs een gevangenisstraf op", benadrukt de advocate. "En je krijgt een strafblad." Daarnaast heb je een kans dat je geen Verklaring Omtrent Gedrag meer kunt krijgen, wat er weer voor zorgt dat je sommige banen niet meer kan krijgen.

"Bij de jongeren die ik bijsta, zie ik vooral dat zij in groepsverband bij de zelfscankassa's staan", vertelt Mekkes. "Dan fokken ze elkaar op, en dan gaan ze bepaalde producten niet scannen." Maar als je met z'n tweeën steelt, dan wordt de straf alleen maar hoger. "Omdat je het dan samen bekokstooft, en dat werkt strafverzwarend."

Mekkes vermoedt dat de stijging in het aantal winkeldiefstallen te maken heeft met de inflatie en de geringe controle bij de zelfscankassa's. Het zijn dan ook vaak de duurdere producten die daar niet worden gescand. Volgens Mekkes gaat het dan om tandpasta, wasmiddel, vlees en vis, populaire producten onder de jongeren om vooral niet af te rekenen. Mekkes: "En wat ook een populaire is, is de burrata of mozzarella."
https://www.nhnieuws.nl/n(...)ewoon-heel-makkelijk

Andere bron:
https://www.ad.nl/economi(...)ormen-aan~a12db1f02/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_208094831
Tja, supers willen bezuinigen op kassapersoneel, dan krijg je dit.
pi_208094911
Arme supermarkten :'(

Maar: Als je steelt, ben je gewoon een lul. De kosten worden betaald door je collega-supermarktklanten.

Oh, wacht.... Amsterdam... tja...wat verwacht je dan als Supermarkt zijnde? Dat iedereen netjes scant? Hahaha _O-
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 21 februari 2023 @ 23:21:42 #4
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_208094937
Vroeger deed je kratje bier in dat traytje voor je winkelwagentje en liep je gewoon door.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_208094944
Waarom maken ze de straffen dan niet hoger? Direct naar de gevangenis, ga niet langs start.
pindazakje
pi_208094961
Wat heeft de AH verandert sinds enkele dagen weet ik van neefje die er werkt:

Meer personeel zelfscan plein en medewerkers die meer opletten op verdacht gedrag. Plus alles (!) wordt gescand bij controlle. Echt alles nu, geen steekproef meer.
pi_208094970
Ik durf het nooit, maar nu ik dit steeds meer lees en er amper bestraft wordt krijg ik de neiging om het ook te doen.
Ik voel me nu benadeeld en eigenlijk een sulletje, als ik het eerlijk doe en de rest niet.
pindazakje
pi_208095026
quote:
Strafrechtadvocaat Julia Mekkes beaamt deze toename van winkeldiefstal onder jongeren, maar ziet dat ze zich helemaal niet bewust zijn van de consequenties. Bij de eerste keer eindigt het vaak nog met een geldboete en een winkelontzegging. "Maar als je het vaker doet staat er zelfs een gevangenisstraf op", benadrukt de advocate. "En je krijgt een strafblad."
Als je uitgelegd moet worden dat diefstal bestraft wordt -en zwaarder bij recidive- is er niet alleen iets mis met je morele kompas.
  dinsdag 21 februari 2023 @ 23:28:19 #9
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208095028
Goh, wat een verrassing!
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208095078
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 23:23 schreef Newone82 het volgende:

Meer personeel zelfscan plein en medewerkers die meer opletten op verdacht gedrag. Plus alles (!) wordt gescand bij controlle. Echt alles nu, geen steekproef meer.
Knap, vanavond nog een steekproef gehad, 5 artikelen van de ca 30
  dinsdag 21 februari 2023 @ 23:33:31 #11
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_208095092
Tijd voor gezichtsherkenning
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_208095095
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 23:32 schreef PS. het volgende:

[..]
Knap, vanavond nog een steekproef gehad, 5 artikelen van de ca 30
Wordt deze week uitgerold naar alle filialen.
pi_208095097
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 23:33 schreef inslagenreuring het volgende:
Tijd voor gezichtsherkenning
Klopt
pi_208095114
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 23:33 schreef Newone82 het volgende:

[..]
Wordt deze week uitgerold naar alle filialen.
Lijkt me sterk. Meeste filialen zijn ook franchise. Dit soort dingen worden nooit landelijk bepaald.
  dinsdag 21 februari 2023 @ 23:35:14 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208095118
Schuldige hier.
Aan af en toe een kratje bier.

Als je gepakt wordt gewoon zo'n kassameisje uitschelden dat je zeker weet dat je het had gescand.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 21 februari 2023 @ 23:36:36 #16
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208095140
quote:
Wat is dan het nut van een zelfscan?
Ik heb alles in tassen, dus moet zo;n medewerker alles er uit gaan halen om nog even te scannen.
Kan ik net zo goed bij de lopende band staan toch?
pi_208095244
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 23:35 schreef Harvest89 het volgende:
Schuldige hier.

Als je gepakt wordt gewoon zo'n kassameisje uitschelden dat je zeker weet dat je het had gescand.
Proletarisch winkelen wie eine Kampioen.
  Spellchecker dinsdag 21 februari 2023 @ 23:50:31 #18
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208095285
Hier gisteren in een kleine wijk Albert Heijn hadden ze gewoon de twee normale kassa's afgesloten en moest iedereen langs de zelfscan, ook de bejaarde medeburger die er eigenlijk geen zin in had (werd wel bij het scannen geholpen door de zelfscanmedewerker)...
Ik werd ook gecontroleerd, waarschijnlijk omdat ik maar drie keer een aanbieding had en verder niets...volgens mij ging ze inderdaad controleren of het allemaal dezelfde producten waren en niet een andere variant tussen zat.

Bij de Lidl zag ik vandaag allemaal post-it's op de dozen, die waren waarschijnlijk de hele winkel aan het inventariseren en tellen..kijken of daar nog verandering bij de zelfscankassa's komt, of misschien had het ook niets met de zelfscankassa's te maken en was het gewoon routine.
Bij de Jumbo krijg je in elk geval nog een "stempeltje voor goed gedrag" als je gecontroleerd wordt en het klopt en mag je na een paar keer een gratis product meenemen op de stempelkaart.
Dat zouden ze bij meer winkels moeten doen, want nu voel ik mij bij elke controle als potentiële dief benaderd, ze blinken namelijk ook vaak niet echt uit in vriendelijkheid.
  woensdag 22 februari 2023 @ 00:02:11 #20
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208095313
quote:
"Als iemand zalm of tonijn wil eten, kost dat gewoon negen euro per bakje.
https://www.ah.nl/product(...)-zalm-op-huid-1-stuk

https://www.ah.nl/product(...)nijnstukken-in-water

:?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 22 februari 2023 @ 00:13:20 #22
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208095349
pi_208095404
Tja je vraagt je ook af of terugbrengen van de cassiere niet gewoon veel beter zou zijn. Je ziet nu hele peletons medewerkers bij de zelfscan staan om de boel in de gaten te houden. en zometeen moeten ze ipv een steekproef al je boodschappen gaan scan-checken. Dan kun je die medewerkers netzogoed achter de lopende band zetten, dat is dan veel efficienter, en je hebt veel minder diefstal.
pi_208095427
Dat komt omdat je tegenwoordig niet meer mag etnisch profileren.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  woensdag 22 februari 2023 @ 00:51:38 #25
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_208095447
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 23:23 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik durf het nooit, maar nu ik dit steeds meer lees en er amper bestraft wordt krijg ik de neiging om het ook te doen.
Ik voel me nu benadeeld en eigenlijk een sulletje, als ik het eerlijk doe en de rest niet.
Klein beginnen. Roomboter croissant als petit croissant scannen :+

Trouwens bij controle checken ze nooit spul zonder barcode. Dus nooit losse groente of fruit. Altijd raar gevonden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 22 februari 2023 @ 00:55:56 #26
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_208095453
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 00:25 schreef Farenji het volgende:
Tja je vraagt je ook af of terugbrengen van de cassiere niet gewoon veel beter zou zijn. Je ziet nu hele peletons medewerkers bij de zelfscan staan om de boel in de gaten te houden. en zometeen moeten ze ipv een steekproef al je boodschappen gaan scan-checken. Dan kun je die medewerkers netzogoed achter de lopende band zetten, dat is dan veel efficienter, en je hebt veel minder diefstal.
'Mijn' Plus is een jaar of 4 geleden volledig verbouwd met allerlei moderne dingen zoals een keuken waar verse maaltijden worden bereid enzo, maar geen zelfscan. Naar verluid omdat de eigenaar te veel diefstal had verwacht en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Blijkbaar geen slechte zet geweest.
pi_208095455
quote:
2s.gif Op woensdag 22 februari 2023 00:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Klein beginnen. Roomboter croissant als petit croissant scannen :+

Trouwens bij controle checken ze nooit spul zonder barcode. Dus nooit losse groente of fruit. Altijd raar gevonden.
Één mini-watermeloen is ¤3,50 bij de Albert heijn. Dat werkt wel diefstal in de hand.

(En etnisch profileren)
-nee-
  woensdag 22 februari 2023 @ 00:59:14 #28
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_208095464
Allemaal karma. Iets jatten van 5 euro en dan raar opkijken dat je band lek is van je fiets. Iets jatten voor 20 euro en dan begeven je schoenen het opeens.Het komt altijd dubbel zo hard terug.Of je maakt tandartskosten ermee.Of je laat je telefoon uit je klauwen tippen.Of en of en etc
houd ANDERHALVE METER afstand
  woensdag 22 februari 2023 @ 00:59:35 #29
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_208095465
Albert Heijn heeft toch al van die diepgaande algoritmes die ze op de gegevens van de bonuskaarten loslaten? Kunnen ze daar niet iets mee? Bijvoorbeeld dat als jij om de 2 weken telkens tandpasta koopt, en dan ineens een keer niet, dat hij dan gewoon altijd om een steekproef vraagt?
  woensdag 22 februari 2023 @ 01:00:33 #30
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_208095466
quote:
10s.gif Op woensdag 22 februari 2023 00:56 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Één mini-watermeloen is ¤3,50 bij de Albert heijn. Dat werkt wel diefstal in de hand.

(En etnisch profileren)
Weet die zelfscan dan wat voor kleur/ras/afkomst er voor het apparaat staat? Hoe kan deze etnisch profileren?
  woensdag 22 februari 2023 @ 01:01:10 #31
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_208095467
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 00:59 schreef Hahug13 het volgende:
Albert Heijn heeft toch al van die diepgaande algoritmes die ze op de gegevens van de bonuskaarten loslaten? Kunnen ze daar niet iets mee? Bijvoorbeeld dat als jij om de 2 weken telkens tandpasta koopt, en dan ineens een keer niet, dat hij dan gewoon altijd om een steekproef vraagt?
Ik pak altijd een random bonuskaart van Google
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 22 februari 2023 @ 01:04:24 #32
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_208095472
quote:
2s.gif Op woensdag 22 februari 2023 01:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Zijn opzich dan ook wel goede bonuskaarten om mee te stelen. En ik heb weleens gehoord dat ze bij een foutieve steekproef steeds vaker om steekproeven gaan vragen, en bij succesvolle steekproeven steeds minder.

Ik weet het ook niet. Ik gebruik mijn bonuskaart alleen als ik ook producten in de bonus koop en zelfs als ik hem niet gebruik wordt ik bijna nooit gecontroleerd.

Zou zo'n cassiere ook handmatig een steekproef kunnen aangeven? Wanneer iemand haar verdacht lijkt ofzo? Dat ze gewoon kan aanklikken dat kassa 2 zo op steekproef moet springen.
  Moderator woensdag 22 februari 2023 @ 01:18:25 #33
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_208095485
Stop diefstal!
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_208095506
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2023 01:04 schreef Hahug13 het volgende:

[..]
Zijn opzich dan ook wel goede bonuskaarten om mee te stelen. En ik heb weleens gehoord dat ze bij een foutieve steekproef steeds vaker om steekproeven gaan vragen, en bij succesvolle steekproeven steeds minder.

Ik weet het ook niet. Ik gebruik mijn bonuskaart alleen als ik ook producten in de bonus koop en zelfs als ik hem niet gebruik wordt ik bijna nooit gecontroleerd.

Zou zo'n cassiere ook handmatig een steekproef kunnen aangeven? Wanneer iemand haar verdacht lijkt ofzo? Dat ze gewoon kan aanklikken dat kassa 2 zo op steekproef moet springen.
Er kan een steekproef handmatig aangevraagd worden :Y

Snap die steekproeven vaak niet. Ik denk dat zo'n steekproef alleen effect heeft als je een bepaald percentage moet checken. Maar steevast zie ik ze dan de bovenste artikelen pakken. Dan denk ik, wat heeft dat voor zin ? Een boefje zal het spul dat ie jat, waarschijnlijk onderop in zn tas stoppen want die weet dat ook wel. Dat pak zalm wat ie wil jatten,zal ie dus niet bovenop leggen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Inbox op 22-02-2023 01:58:27 ]
pi_208095521
quote:

Er zijn diverse soorten steekproeven. Soms gehele controle, soms maar x aantal producten.

En dat laatste, dat snapte ik dus niet. Pak gewoon minumaal de helft ofzo als er een grote hoeveelheid boodschappen is. En pak ook vooral artikelen onderop de kar/mandje/tas!
pi_208095952
quote:
2s.gif Op woensdag 22 februari 2023 00:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Broodjes wel. Sterker, ik word naar mijn idee vaker gecontroleerd als ik (alleen) verse broodjes heb gehaald.
pi_208096008
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 00:59 schreef EenAndereWeg het volgende:
Allemaal karma. Iets jatten van 5 euro en dan raar opkijken dat je band lek is van je fiets. Iets jatten voor 20 euro en dan begeven je schoenen het opeens.Het komt altijd dubbel zo hard terug.Of je maakt tandartskosten ermee.Of je laat je telefoon uit je klauwen tippen.Of en of en etc
Bij mij is het juist precies andersom. Ik begon als de raven te stelen van de supermarkten nadat mij alles afgenomen werd. Stukje karma.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_208096020
quote:

Kun je net zo goed weer terug naar bemande kassas _O-
pi_208096127
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 23:23 schreef Hyaenidae het volgende:
Je moet er een beetje ervaring mee krijgen daarna gaat het steeds makkelijker.
  woensdag 22 februari 2023 @ 07:44:51 #40
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_208096165
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 23:35 schreef Harvest89 het volgende:
Schuldige hier.

Klok bier zeker?
  woensdag 22 februari 2023 @ 07:46:14 #41
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_208096172
Gister ging ik ook ff nadenken toen ik bij de zelfscan stond, maar ik ben gedisciplineerd genoeg om niet in te gaan op die gedachten.
  Spellchecker woensdag 22 februari 2023 @ 07:46:46 #42
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208096174
quote:

Ze lezen hier ook mee natuurlijk. Win-win ^O^
pi_208096176
Vaak genoeg gedaan. Die tieners zo breed als een lucifer durven mij toch niet te controleren. Ze pakken dan ook vaak ter controle de 65+’er.
U MAD?
pi_208096581
Ik vraag me af wat er door iemands hoofd gaat als diegene met gejat spul door de poortjes gaat. Een gevoel van triomf? Zo van, kijk mij de badass een biefstukje jatten *O* ?

Zelfscan regelmatig en nog nooit in mijn hoofd gehaald om wat te stelen. Hoe teringduur de boodschappen ook zijn tegenwoordig. Kwestie van niet durven, maar ook een geweten hebben. Ik zou niet bepaald trots op mezelf zijn als ik mijn kind naar school stuur met gejatte pindakaas tussen haar boterhammen.
pi_208096632
Ze hadden toch al ingecalculeerd dat zo'n kleine 10 procent niet afgerekend zou worden op deze manier.
En daarnaast betaal je toch voor service?! niet dat ik het goedkeur dat je gratis spullen meeneemt maar ik kies 99% van de tijd voor een kassa met een glimlach (ja die krijg ik heel vaak terug) en daar betaal ik ook voor!!

En de natuur van de mens is niet altijd positief ;)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  woensdag 22 februari 2023 @ 08:44:42 #46
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208096650
Ik weet het niet hoor maar het komt niet in me op om iets niet te scannen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_208096656
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 23:12 schreef tjoptjop het volgende:
Tja, supers willen bezuinigen op kassapersoneel, dan krijg je dit.
Met dat ze nog eens belachelijke prijzen hanteren en woekerwinsten draaien.

Fuck de grootgrutters op het moment.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208096949
quote:
2s.gif Op woensdag 22 februari 2023 01:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
En dan elke keer koopzegels kopen voor die slimme gast die zijn bonuskaart bovenaan google heeft gekregen. _O-
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 22 februari 2023 @ 09:17:33 #49
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208096966
Arme Appie toch :'( . Straks gaan ze failliet omdat jullie allemaal frikandelbroodjes stelen!

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft vorig jaar 2,5 miljard euro winst geboekt. Met een winststijging van 13 procent schreef Albert Heijns moederbedrijf de hoogste nettowinst bij in zeker tien jaar tijd.

https://nos.nl/artikel/24(...)ize-ondanks-inflatie
Huilen dan.
  woensdag 22 februari 2023 @ 09:25:10 #50
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_208097037
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2023 07:03 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Bij mij is het juist precies andersom. Ik begon als de raven te stelen van de supermarkten nadat mij alles afgenomen werd. Stukje karma.
Dan ben je dus even weinig waard als degenen die je 'alles afnamen'.
Prettig leven ga je krijgen.
houd ANDERHALVE METER afstand
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')