Dat is in ieder geval grote onzin. Afgezien van de afgetrapte gebakjes en misschien een maandagmorgen-exemplaar zou je met elke auto, bij juist onderhoud, zeker 200k moeten kunnen rijden zo niet veel meer.quote:De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait...
Hangt er vanaf wie de vorige eigenaar was of waren. Een afgetrapte bak zit dan inderdaad tegen z'n einddatum aan. Een auto waar fatsoenlijk mee gereden werd kan er gerust nog eens 50.000 à 100.000km bij lappen. Daar nog 5 jaar mee rijden zie ik niet als probleem. Mijn broer rijdt met Range Rover en heeft onlangs de 500.000km aangetikt en hij had hem zelf ook ergens gekocht met 120.000km op de teller.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:54 schreef Gobledygook het volgende:
De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait...
Genoeg auto's met een distributieketting.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 04:22 schreef alexmarvel het volgende:
Voor ¤3000 heb je niet veel, dan mag je blij zijn als er geen 150 op de teller staat, vaak moet je bij zo hoge kilometer stand de distributie riem vervangen, als deze pas vervangen is dan is het goed maar anders kan het een duur grapje worden als je die riem juist zelf moet laten vervangen
Het zal meestal alleen zijn, soms mijn moeder mee want die kan zelf niet rijden en baalt dat ze moeilijk ergens kan komen. Verder woon werk verkeer (werk is op 7,5km afstand), af en toe een ritje naar de Mac, of naar de stad, of bios. Heel af en toe een ritje naar de Efteling of een andere afstand die verder weg is. Maar dit zal denk pas zijn als ik een tijdje gereden heb.quote:Op maandag 13 februari 2023 23:51 schreef MisChrartin het volgende:
Wat wil je er mee doen? Meestal alleen rijden? Of vaak met veel mensen en veel spullen?
Daarmee weet je of je een grote/kleine auto wil en of het bijvoorbeeld een station moet zijn.
Hoeveel km ga je per jaar rijden?
En wat wil/kun je maandelijks uitgeven aan de auto (brandstof, wegenbelasting, verzekering, evt anwb, reservering voor onderhoud en afschrijving).
Als je eerst dat eens antwoordt kunnen we je helpen. Anders kun je een advies krijgen wat varieert van een Aygo tot een Hummer.
Genoeg distributiekettingen die niet meer een autoleven meegaan hoor.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 06:01 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Genoeg auto's met een distributieketting.
Voor deze kleine afstanden zoek je eigenlijk dus een soort overdekte fiets.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 06:25 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Het zal meestal alleen zijn, soms mijn moeder mee want die kan zelf niet rijden en baalt dat ze moeilijk ergens kan komen. Verder woon werk verkeer (werk is op 7,5km afstand), af en toe een ritje naar de Mac, of naar de stad, of bios. Heel af en toe een ritje naar de Efteling of een andere afstand die verder weg is. Maar dit zal denk pas zijn als ik een tijdje gereden heb.
Voorkeur voor kleine auto, misschien middel. Absoluut geen grote. 5 deurs mag maar hoeft niet, 3 deurs is ook prima. Maar het is wel chill als ik tenminste 3 mensen mee kan nemen voor het geval dat.
Maandelijkse vaste lasten... geen idee wat het allemaal kost of hoe je dat kunt berekenen eerlijk gezegd. Bij AutoScout24 staat alleen hoeveel benzine verbruikt word per 100km, maar als ik zuinig verbruik opzoek krijg je "1 op <iets>". Laat ik zeggen dat ik het liefst een auto wil die zuinig is of ergens in het midden valt.
Toyota hoor ik ook wel goede verhalen over. M'n jongste zus heeft een Toyota Yaris. Volgens mij rijd dat bakkie wel aardig.
Eigenlijk wel ja. Met de kanttekening dat er niet gelijk een rookwolk uit de motorkap komt als ik eens een keer een wat langer ritje wil maken. Een van de voornaamste redenen dat ik m'n rijbewijs heb gehaald is zodat ik niet meer hoef te fietsen of met dat klote OV hoef.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 22:56 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Voor deze kleine afstanden zoek je eigenlijk dus een soort overdekte fiets.
Want ga je kijken naar een Ford focus dan betaal je al iets van 50 euro wegenbelasting per maand en nog een keer 50 euro voor verzekering en heb je nog geen kilometer gereden.
En een wat grotere auto verbruikt ook nog eens meer benzine.
Ik zou kijken naar een veel verkochte A segmenter.
Een Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 zijn veel verkochte autootjes en technisch identiek, ze hebben een iets ander jasje en koplampen naar qua techniek hetzelfde. Ze staan bekend als redelijk betrouwbaar en zuinig. Ook licht qua gewicht dus weinig wegenbelasting.
Of kijk anders eens naar een Kia Picanto ofzo.
En als je dan met een paar jaar wel wat groters wil rijden heb je een redelijk gewilde auto om in te ruilen en heb je hopelijk schadevrije jaren opgebouwd en kun je goedkoper verzekeren.
Ik ben zelf niet zo’n fan van de VW up, maar dat is meer persoonlijk dat het me niet aanspreekt.
De medeweggebruikers.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit?
Maak er geen vakantie van.quote:Hoe ver / lang moet je gaan?
Niet aan te raden; probeer sowieso niets om te rijden.quote:Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Koude motor (is de motor warm voor proefrijden dan laten staan )quote:Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Eigenaar rijd vaak meequote:Op vrijdag 17 februari 2023 23:23 schreef Gobledygook het volgende:
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal.
Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd?
Probeer iemand mee te nemen die er iets meer kijk op heeft. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook met mijn zeer beperkte technische kennis ook meermaals een auto gekocht waar ik achteraf weinig problemen mee heb gehad. Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn, maar je zult altijd moeten accepteren dat wat reparaties van slijtageonderdelen erbij horen.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Jij bent de klant he. Het is aan de verkoper of hij jou vertrouwt dat je hem weer netjes terug brengt. Vaak willen ze een kopie van je legitimatiebewijs als ze je alleen met de auto op pad sturen, gewoon voor geval dat...quote:Op vrijdag 17 februari 2023 23:23 schreef Gobledygook het volgende:
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal.
Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd?
Aan de posts te lezen weet TS niet waar die op moet letten tijdens aankoop.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 09:32 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Je hebt inmiddels genoeg verstandige, zuinige auto’s aangeraden gekregen. Tijd voor iets anders.
Voor rond de 3k kun je ook iets leuk krijgen. Je zit aan de onderkant van de prijzen, dus verwacht geen nieuwstaat of lage tellerstanden, maar je kunt wel liefhebbersautos rijden met genoeg vermogen. Enkele suggesties:
Volvo s60 t5 (250pk)
Alfa 156 v6 busso (190pk)
BMW e36 328 of E46 330 (192-231pk)
Ford fiesta st150 (150pk)
Alfa 33 (youngtimer, niet snel wel leuk)
Saab 93 turbo (205pk)
Tellerstanden zullen boven 200k liggen en ze zijn niet de goedkoopste optie qua wegenbelasting en verbruik. Naar je rijdt wel een iets bijzonders en snel en de verkoopwaarde blijft behouden of loopt zelfs op.
Je gaat het vast niet doen maar ooit zul je denken, had ik t toch maar gedaan.
Ken niet echt iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 08:58 schreef j669 het volgende:
[..]
Probeer iemand mee te nemen die er iets meer kijk op heeft. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook met mijn zeer beperkte technische kennis ook meermaals een auto gekocht waar ik achteraf weinig problemen mee heb gehad. Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn, maar je zult altijd moeten accepteren dat wat reparaties van slijtageonderdelen erbij horen.
Puur rationeel scoren de Japanse merken zoals Suzuki, Toyota en Mazda altijd erg hoog in de statistieken. Ook de Koreanen (Kia/Hyundai) maken tegenwoordig kwalitatief erg goede auto's. Wat specifieke modellen: Suzuki Alto (/Nixo), Toyota Aygo (C1/108), Daihatsu Cuore, Mazda 2, Kia Picanto, Hyundai i10... Dit zijn stuk voor stuk auto's waar de maandelijkse lasten normaliter erg laag uit zullen vallen.
Als ie verstandig wil zijn koop ie mooi een aygo of panda. Ik zeg letterlijk in mijn bericht dat mijn lijstje auto’s niet de verstandige keuze is.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 09:41 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Aan de posts te lezen weet TS niet waar die op moet letten tijdens aankoop.
Het lijkt me dan niet zo’n goed idee om een vijfdehands en oude BMW of Alfa aan te raden. Dat zijn echt rijdende geldputten qua onderhoud.
Overigens zijn al je auto’s uit de aanbeveling yountimers, dat zijn ze al vanaf 2007-2008
Heel misschien dat je een leuke auto uit 2009-2010 kunt kopen, die is over 2 jaar youngtimer en mogelijk (en dan heel misschien) stijgt de inruilwaarde. Maar dan moet je een gewild model en uitvoering zien te vinden en die in heel nette staat houden (en ook dat kost geld). Bovendien zijn de leuke auto’s uit 2010 ook duurder dan 3k in aanschaf nu.
Japanners zijn inderdaad van oudsher oerbetrouwbaar. Zo'n oude Japanner is ook niet zo complex dus er kan ook weinig aan stuk, maar het blijven wél auto's op leeftijd waar ook gewoon slijtage aan ontstaat naarmate de leeftijd vordert.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:13 schreef Visualthinker het volgende:
Koop een in japan gebouwde Yaris T sport 1.5 van 2003/4 Die zijn niet stuk te krijgen, km standen van 300k draaien ze zomaar.. In die tijd veel door oudjes gekocht waardoor je er nu nog tegen komt met een relatief lage km stand en een goede prijs (rond de 3k) Het onderhoud is iets duurder dan de normale in Frankrijk gebouwde Yaris, maar dat heb je niet veel, onderhoud aan een Japanse Yaris.. Zoiets; https://www.marktplaats.n(...)2004-airco-5-drs-nap
Niks is verplicht he, maar er zijn zoveel mensen die vrijwel ongezien een auto kopen en dan achteraf klagen dat er zoveel mis mee is...quote:Op zaterdag 18 februari 2023 10:06 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Ken niet echt iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik.
Om eerlijk te zijn is dit iets wat ik het liefst zo gauw mogelijk achter de rug wil hebben. Heb echt weinig zin om naar 10 verschillende auto's te gaan kijken en bij iedere eigenaar een waslijst aan vragen neer te leggen, iedere keer een proefrit van een uur maken, etc.
Maar TS heeft een budget van ¤3.000 en dan kom je dus niet op een Opel van 7 jaar oud uit. En dan zou ik toch liever voor een oudere Toyota gaan dan een oudere Opel.quote:Op maandag 20 februari 2023 11:55 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Japanners zijn inderdaad van oudsher oerbetrouwbaar. Zo'n oude Japanner is ook niet zo complex dus er kan ook weinig aan stuk, maar het blijven wél auto's op leeftijd waar ook gewoon slijtage aan ontstaat naarmate de leeftijd vordert.
Ik heb ooit de fout gemaakt een Toyota Corolla van 13 jaar oud aan te schaffen met de gedachte dat Toyota een garantie op betrouwbaarheid is. Maar daar zat gewoon een berg aan achterstallig onderhoud aan en het gebruikelijke onderhoud wat je bij een auto van die leeftijd mag verwachten.
Geloof het of niet, maar die Toyota heeft me meer gekost om te rijden dan bijvoorbeeld de Opel Astra's die ik ook in mijn bezit heb gehad (die waren dan wel 6 jaar jonger weliswaar).
Ik zeg dan ook niet letterlijk dat TS moet kiezen voor een oudere Opel.quote:Op maandag 20 februari 2023 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar TS heeft een budget van ¤3.000 en dan kom je dus niet op een Opel van 7 jaar oud uit. En dan zou ik toch liever voor een oudere Toyota gaan dan een oudere Opel.
Uiteraard wel onderhoudsboekje checken, stuk mee rijden, staat van banden, vering, etc.
Dat sowieso.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:08 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook niet letterlijk dat TS moet kiezen voor een oudere Opel.
Mijn punt is dus dat een Japanner niet per definitie betrouwbaarder hoeft te zijn dan een Europees merk als ze op leeftijd komen. Een goed onderhouden exemplaar is dan misschien wel belangrijker.
Dit ja, verder nog wat elektra en kleine dingen zoals alle lichten binnen en buiten, ramen, airco etc testen op werking.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 19:11 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Koude motor (is de motor warm voor proefrijden dan laten staan )
Rook uit de uitlaat mag niet blauw zijn.
Witte rook is ook niet goed.
Moet licht grijs zijn.
Dop motor oil open en in kijken.
Zit er sludge op de dop .
Houd in korte stukjes gereden .
Zeg verder niks.
Zie stukje pijlstok.
Koelvloeistof drukvat bekijken.
Zit er olie of anderen troep er in .
Laten staan.
Is de kleur lekker helder ?
Kijk even of de radiator is vervangen .
Nee dan laten staan omdat alleen de vloeistof word vervangen bij schade namelijk of koppakking.
Distributie riem altijd vervangen .
Of er moet een dealer bon aanwezig zijn.
Dan is de voertuig geregistreerd.
Riem is maar 5 jaar dus kijk op de bon wanneer weer vervangen moet worden.
Ketting motor.
Als bij koude start ratel en gaat niet binnen 30 seconden weg
Laten staan dan is de ketting versleten of de ketting spanner.
Olie pijl stok er uit trekken
Afvegen op je vingers.
Dan tussen je vingers friemelen.
Ijzer deeltjes blijven namelijk op je vinger zitten.
Goed kijken dus en anders met een lampje op je vinger schijnen .
En zo kan ik ook over de wielophanging beginnen.
Maar dat is vaak een rubber of kogeltje
Niet zo ramp.
Koppeling testen.
Auto in zijn een zetten.
Handrem er op.
Koppeling op laten komen de motor moet afslaan.
Koppeling testen tijdens proef rit.
Rij rond 80klm 3 versnelling of 4 versnelling.
Elk geval de toeren rond de 3000 en dan op eens vol gas geven.
Toeren schieten omhoog maar de wagen trek niet op.
Koppeling versleten.
Versnellingsbak testen.
Voor al de 2e versnelling.
1 e versnelling door trekken en dan schakel naar 2.
Kraakt het dan is de 2e versnelling versleten.
3 e versnelling rijden en terug schakel mag best in hoge toerental.
Zo lang het niet boven de maximale toerental van de 2e versnelling komt.
Kraak het 2e versnelling versleten.
Dit heeft mee te maken dat de 2e versnelling de syncros 2e versnelling aan de eerste en derde versnelling is versleten (kan ook soms een kant zijn.)
Shit dan ben ik de lul.quote:Op maandag 20 februari 2023 14:17 schreef j669 het volgende:
[..]
Niks is verplicht he, maar er zijn zoveel mensen die vrijwel ongezien een auto kopen en dan achteraf klagen dat er zoveel mis mee is...
Ik vergat trouwens misschien nog wel het belangrijkste en dat zijn bewijzen dat er ook daadwerkelijk fatsoenlijk onderhoud gepleegd is, dus facturen van de laatste paar jaar bijvoorbeeld.
Alle bonnetjes gaan hier in een map, met daarbij de datum en kilometerstand op het moment van montage.quote:Op maandag 20 februari 2023 16:22 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Shit dan ben ik de lul.
Doe namelijk mijn eigen onderhoud.
Weet ik zeker dat het goed gedaan is.
Zelfde met de boot .
Nieuwe motor .
Zit maar 2 jaar garantie op .
Die ik zelf de onderhoud na het plaatsen
Garantie zegt niks namelijk.
O wacht misschien geloven ze me als ik de papier laat zien dat ik een monteur bent.
Perfecte eerste auto, toch?quote:Op donderdag 23 februari 2023 01:17 schreef sirdanilot het volgende:
Is 3000 euro niet een beetje een laag budget voor een eerste auto? Dan heb je misschien een suzuki alto met bijna 100 duizend kilometer op de teller of zo. En nee ik ben absoluut geen luxepop die een dikke bak wil.
Zelf vind ik veiligheid en betrouwbaarheid ook van belang en als het ding bij aanschaf al half uit mekaar valt heb ik er toch weinig fiducie in eigenlijk.quote:
Kan nog steeds prima, als die eerder geposte Yaris T-Sport een indicatie is. Je moet wel accepteren dat het een wat oudere wagen gaat zijn qua bouwjaar.quote:Op donderdag 23 februari 2023 01:17 schreef sirdanilot het volgende:
Is 3000 euro niet een beetje een laag budget voor een eerste auto? Dan heb je misschien een suzuki alto met bijna 100 duizend kilometer op de teller of zo. En nee ik ben absoluut geen luxepop die een dikke bak wil.
Erg duur kan het in Ierland niet zijn, alle sturen zitten aan de verkeerde kant daar.quote:Op donderdag 23 februari 2023 02:18 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Kan nog steeds prima, als die eerder geposte Yaris T-Sport een indicatie is. Je moet wel accepteren dat het een wat oudere wagen gaat zijn qua bouwjaar.
Al heb ik geen idee hoe de Ierse markt is.
De prijzen van occassions zijn de laatste jaren best gestegen, maar doen alsof je voor 3k alleen sloopauto's kunt kopen is flauwekul.quote:Op donderdag 23 februari 2023 01:17 schreef sirdanilot het volgende:
Is 3000 euro niet een beetje een laag budget voor een eerste auto? Dan heb je misschien een suzuki alto met bijna 100 duizend kilometer op de teller of zo. En nee ik ben absoluut geen luxepop die een dikke bak wil.
En het dan massaal niet doorhebben hè.quote:Op donderdag 23 februari 2023 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Erg duur kan het in Ierland niet zijn, alle sturen zitten aan de verkeerde kant daar.
Ik zal nooit een auto van 10.000 euro kopen, laat staan mijn eerste. Belachelijk veel geld voor iets wat me enkel van A naar B moet brengen. Ik weet dat ik hierin heel erg afwijk van de gemiddelde man, maar ik heb echt niks met auto's. Wanneer mensen een discussie beginnen over auto's val ik in slaap. Het maakt me geen zak uit of ik in een Ferrari of een Toyota rijd. Een auto is voor mij puur een functioneel iets en geen status symbool of verzamelobject.quote:Op donderdag 23 februari 2023 01:29 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Zelf vind ik veiligheid en betrouwbaarheid ook van belang en als het ding bij aanschaf al half uit mekaar valt heb ik er toch weinig fiducie in eigenlijk.
Ik heb als het goed is in augustus mijn rijbewijs en ik zat te denken aan een budget van 10 duizend euro . Maar goed zo ver is het nogf niet.
Mocht ik naar NL verhuizen dan heb ik ook het probleem dat het niet handig is om een Ierse auto mee terug te nemen want dan zit het stuur aan de verkeerde kant dus misschien koop ik ook maar een rammelbakje van 3 duizend euro dan
Praat voor jezelfquote:Op vrijdag 24 februari 2023 09:19 schreef B4llistic het volgende:
Tering wat een slechte adviezen.
OP je kan beter even naar een specifiek auto forum gaan oid. Iets in de trand van Autoweek. En huur iemand in die met je mee gaat om iets aan te schaffen.
Maar zelfs dan heb je geen garanties. Je budget is nou eenmaal heel laag.
Euh, dat is ook precies wat diverse users hier aangeven...quote:Op vrijdag 24 februari 2023 09:19 schreef B4llistic het volgende:
Tering wat een slechte adviezen.
OP je kan beter even naar een specifiek auto forum gaan oid. Iets in de trand van Autoweek. En huur iemand in die met je mee gaat om iets aan te schaffen.
Maar zelfs dan heb je geen garanties. Je budget is nou eenmaal heel laag.
Beiden zijn oerdegelijk, een Yaris van die leeftijd is alleen een ontzettende bejaardenbak, maar als je daar niks om geeft ook een prima keuze. Formaat auto moet je niet blind op staren, tenzij je graag met 4 volwassenen naar zuid-Frankrijk wil...quote:Op vrijdag 24 februari 2023 17:48 schreef Gobledygook het volgende:
3k is inderdaad wat laag heb ik gemerkt. Denk dat ik het omhoog gooi naar 5k en een tweedehands koop van een dealer met garantie. Dan is er weinig marge voor problemen denk ik. Is een smak geld, maar kan het me veroorloven zonder echt in financiële problemen te komen. En wil toch wel beetje degelijkheid.
Neig nog steeds naar een Toyota Yaris, wel mooie bakkies. De Aygo is wel echt mini volgens mij.
Dat is ook zo, geloof samen met Peugeot 107 ofzo.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 18:12 schreef Gobledygook het volgende:
Valt me trouwens op dat de Aygo en Citroën C1 ontzettend op elkaar lijken van binnen. Lijkt haast dezelfde auto met een ander merk erop. 1 ding dat me opvalt aan deze bakken is dat er geen luchtroosters zitten, of in ieder geval niet op een handige plek. Waar laat je je telefoonhouder voor navigatie? Ik weet zowat nergens de weg, dus was wel van plan regelmatig gebruik te gaan maken van Waze.
Dat klopt, zoals Lospedrosa al zegt, de Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107 / 108 zijn 1 en dezelfde auto.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 18:12 schreef Gobledygook het volgende:
Valt me trouwens op dat de Aygo en Citroën C1 ontzettend op elkaar lijken van binnen. Lijkt haast dezelfde auto met een ander merk erop. 1 ding dat me opvalt aan deze bakken is dat er geen luchtroosters zitten, of in ieder geval niet op een handige plek. Waar laat je je telefoonhouder voor navigatie? Ik weet zowat nergens de weg, dus was wel van plan regelmatig gebruik te gaan maken van Waze.
quote:Op vrijdag 24 februari 2023 09:19 schreef B4llistic het volgende:
Tering wat een slechte adviezen.
OP je kan beter even naar een specifiek auto forum gaan oid. Iets in de trand van Autoweek. En huur iemand in die met je mee gaat om iets aan te schaffen.
Maar zelfs dan heb je geen garanties. Je budget is nou eenmaal heel laag.
Niet onbelangrijk in de regionen waar TS zoekt: roest. Vooral wat Mazda en Ford modellen zijn daar gevoelig voor, maar 100% zekerheid heb je ook bij andere merken nooit.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 19:11 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Koude motor (is de motor warm voor proefrijden dan laten staan )
Rook uit de uitlaat mag niet blauw zijn.
Witte rook is ook niet goed.
Moet licht grijs zijn.
Dop motor oil open en in kijken.
Zit er sludge op de dop .
Houd in korte stukjes gereden .
Zeg verder niks.
Zie stukje pijlstok.
Koelvloeistof drukvat bekijken.
Zit er olie of anderen troep er in .
Laten staan.
Is de kleur lekker helder ?
Kijk even of de radiator is vervangen .
Nee dan laten staan omdat alleen de vloeistof word vervangen bij schade namelijk of koppakking.
Distributie riem altijd vervangen .
Of er moet een dealer bon aanwezig zijn.
Dan is de voertuig geregistreerd.
Riem is maar 5 jaar dus kijk op de bon wanneer weer vervangen moet worden.
Ketting motor.
Als bij koude start ratel en gaat niet binnen 30 seconden weg
Laten staan dan is de ketting versleten of de ketting spanner.
Olie pijl stok er uit trekken
Afvegen op je vingers.
Dan tussen je vingers friemelen.
Ijzer deeltjes blijven namelijk op je vinger zitten.
Goed kijken dus en anders met een lampje op je vinger schijnen .
En zo kan ik ook over de wielophanging beginnen.
Maar dat is vaak een rubber of kogeltje
Niet zo ramp.
Koppeling testen.
Auto in zijn een zetten.
Handrem er op.
Koppeling op laten komen de motor moet afslaan.
Koppeling testen tijdens proef rit.
Rij rond 80klm 3 versnelling of 4 versnelling.
Elk geval de toeren rond de 3000 en dan op eens vol gas geven.
Toeren schieten omhoog maar de wagen trek niet op.
Koppeling versleten.
Versnellingsbak testen.
Voor al de 2e versnelling.
1 e versnelling door trekken en dan schakel naar 2.
Kraakt het dan is de 2e versnelling versleten.
3 e versnelling rijden en terug schakel mag best in hoge toerental.
Zo lang het niet boven de maximale toerental van de 2e versnelling komt.
Kraak het 2e versnelling versleten.
Dit heeft mee te maken dat de 2e versnelling de syncros 2e versnelling aan de eerste en derde versnelling is versleten (kan ook soms een kant zijn.)
Klinkt als best veel geld voor een Aygo met zo'n hoge kilometerstand. Al ligt het er ook aan welke leeftijd de Aygo heeft.quote:Op woensdag 1 maart 2023 19:47 schreef Gobledygook het volgende:
is 5000 euro voor een Toyota Aygo met 184.000 op de teller veel geld? Heb het idee dat dat best prijzig is voor zo'n kilometerstand, maar misschien ben ik gek. Heeft wel distributieketting
Wat een onzin, Heb je zelf al rond gekeken?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 04:22 schreef alexmarvel het volgende:
Voor ¤3000 heb je niet veel, dan mag je blij zijn als er geen 150 op de teller staat, vaak moet je bij zo hoge kilometer stand de distributie riem vervangen, als deze pas vervangen is dan is het goed maar anders kan het een duur grapje worden als je die riem juist zelf moet laten vervangen
In de omgeving van Alphen a/d Rijn en Leidenquote:Op zaterdag 4 maart 2023 02:59 schreef Kriegel het volgende:
Oh ja, dat is ook zoiets. Wat is je omgeving? Helpt mensen om wat gerichter te zoeken, we kunnen je moeilijk naar de andere kant van het land sturen.
Dat hangt natuurlijk ook van de leeftijd af, maar dat is normaliter geen gek bedrag voor zo'n gewilde auto. De doorsnee prijzen van occassions zijn de laatste jaren bepaald niet gedaald. Ik heb een vergelijkbare auto die op bijna 10 jaar tijd amper 4k is afgeschreven. En zo'n Aygo moet bij goed onderhoud makkelijk 3 ton kunnen halen.quote:Op woensdag 1 maart 2023 19:47 schreef Gobledygook het volgende:
is 5000 euro voor een Toyota Aygo met 184.000 op de teller veel geld? Heb het idee dat dat best prijzig is voor zo'n kilometerstand, maar misschien ben ik gek. Heeft wel distributieketting
Heb 4000 betaald voor een up! met 40k km. Dus dat klinkt dan heel duur.quote:Op woensdag 1 maart 2023 19:47 schreef Gobledygook het volgende:
is 5000 euro voor een Toyota Aygo met 184.000 op de teller veel geld? Heb het idee dat dat best prijzig is voor zo'n kilometerstand, maar misschien ben ik gek. Heeft wel distributieketting
Lange ritjes staan ook wel op de planning hoor. Dierentuin, Efteling, IKEA, is allemaal ver weg van hier. Alleen ik begin net met rijden, dus wil niet gelijk het halve land door racen.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 09:08 schreef Dauthi het volgende:
Wanneer je alleen maar korte afstandjes rijd zonder dat de motor en de uitlaat goed warm worden, gaat geen enkele brandstofauto lang mee.
Voor de levensduur van een auto, moet die goed warm worden, en dan ben je minstens een uur aan het rijden.
Je kan dan beter een elektrische transportfiets kopen.
En voor je eerste auto ben je het beste af met iets waar je een deuk en een kras in kan rijden.
Een uur warm rijden is echt onzin, zeker bij zo'n kleine atmosferische motor. Vooral in de winter moet je de eerste 5 a 10 km de motor niet vol belasten, maar daarna is het gewoon gaan met de banaan. Eerder het omgekeerde: motoren die helemaal nooit vol belast worden, worden op den duur lui en verliezen vermogen. En met zo'n Aygo waar het vermogen toch al niet bepaald over houdt wil je dat echt niet.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 09:08 schreef Dauthi het volgende:
Wanneer je alleen maar korte afstandjes rijd zonder dat de motor en de uitlaat goed warm worden, gaat geen enkele brandstofauto lang mee.
Voor de levensduur van een auto, moet die goed warm worden, en dan ben je minstens een uur aan het rijden.
Je kan dan beter een elektrische transportfiets kopen.
En voor je eerste auto ben je het beste af met iets waar je een deuk en een kras in kan rijden.
Iedere moderne auto is starten en rijden.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 09:25 schreef j669 het volgende:
[..]
Een uur warm rijden is echt onzin, zeker bij zo'n kleine atmosferische motor. Vooral in de winter moet je de eerste 5 a 10 km de motor niet vol belasten, maar daarna is het gewoon gaan met de banaan. Eerder het omgekeerde: motoren die helemaal nooit vol belast worden, worden op den duur lui en verliezen vermogen. En met zo'n Aygo waar het vermogen toch al niet bepaald over houdt wil je dat echt niet.
De enige manier waarop je het leert is door kilometers te makenquote:Op zaterdag 4 maart 2023 09:15 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Lange ritjes staan ook wel op de planning hoor. Dierentuin, Efteling, IKEA, is allemaal ver weg van hier. Alleen ik begin net met rijden, dus wil niet gelijk het halve land door racen.
Precies.quote:Op zondag 5 maart 2023 05:21 schreef Gobledygook het volgende:
Die maandelijkse kosten boeien niet, als ik een redelijk compact en zuinig bakkie koop zal het met die wegenbelasting en benzine wel meevallen.
Ik heb mijn rijbewijs niet gehaald om te blijven fietsen. Ik wil dat ik in de auto kan stappen wanneer ik er zin in heb, of wanneer familie of vrienden me nodig hebben, zonder dat ik eerst een huur auto moet gaan regelen.
Nee, maar wel deze op 25 km: https://www.autowereld.nl(...)7791753/details.htmlquote:Op zaterdag 4 maart 2023 21:04 schreef Gobledygook het volgende:
Die Daihatsu Sirion is zelfs zo underrated dat er in een radius van 20km in mijn omgeving geen eentje te vinden is met een prijs van 5000 of minder en een kilometerstand van 150k of minder...
Even geduld hebben nog maar
Ziet er wel interessant uit, maar Den Haag is helaas toch wel een eindje. 1,5-2 uur met OV, en je zit nu met die klote stakingen. Volgens mij iedere dag aankomende week.quote:Op zondag 5 maart 2023 18:02 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Nee, maar wel deze op 25 km: https://www.autowereld.nl(...)7791753/details.html
20 is ook wel een erg klein bereik tenzij je met de fiets moet.![]()
Inruilertje bij een Kia-dealer zo te zien. Geen idee verder of je iets hebt tegen lichtblauw, of het ontbreken van zo'n 'Sport' bumperpakket dat 'm net wat minder bejaard maakt. En er zitten sporen van een kleine boem rond de rechter achterdeur en wielkast.
Maar hij lijkt zo op het oog netjes behandeld te zijn geweest (algehele staat, ook van het interieur, geen Chinese bandjes... dat soort dingen), de laatste eigenaar heeft het ruim 12 jaar volgehouden wat meestal geen slecht teken is, en er zit kennelijk ook een vrij volledige onderhoudshistorie bij.
Damn, zo erg? Dacht dat er wel een OK verbinding was vanuit Leiden.quote:Op zondag 5 maart 2023 20:25 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Ziet er wel interessant uit, maar Den Haag is helaas toch wel een eindje. 1,5-2 uur met OV,
Ja, da's ook weer een ding idd.quote:en je zit nu met die klote stakingen. Volgens mij iedere dag aankomende week.
SPOILER: Als Gouda makkelijker te doen is heb ik anders ook nog wel een leuke Suzuki Swift voor je:Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 06-03-2023 04:09:04 ]
Het budget is al opgerekt naar 5K.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:52 schreef capricia het volgende:
Voor 3K koop je een electrische fiets.
Spaar door tot 6K. En ga voor een UP van 8 jaar oud of zo.
Beter ja.quote:
Dat wil je wel.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 09:15 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Lange ritjes staan ook wel op de planning hoor. Dierentuin, Efteling, IKEA, is allemaal ver weg van hier. Alleen ik begin net met rijden, dus wil niet gelijk het halve land door racen.
Haha.quote:Op zondag 5 maart 2023 22:35 schreef Kriegel het volgende:
Haha, niet iedereen is zo avontuurlijk idd.Heb die behoefte ook nooit echt gehad.
De normale maandelijkse kosten zijn inderdaad voorspelbaar, maar een auto kost wel meer dan enkel wegenbelasting, verzekering en benzine. Als je een beetje pech hebt, heb je bij de volgende apk bijvoorbeeld nieuwe fuseekogels nodig omdat er speling op zit, nieuwe banden omdat ze wel profiel hebben maar schuin afgesleten zijn/ te oud zijn en haarscheurtjes vertonen, en nieuwe remschijven omdat die verroest zijn omdat je te weinig rijdt. En omdat je al aangeeft dat je het niet zelf kan doen en er geen verstand van hebt, mag je naast die ¤500 voor de onderdelen ook direkt nog minstens ¤700 euro voor de montage berekenen.quote:Op zondag 5 maart 2023 05:21 schreef Gobledygook het volgende:
Die maandelijkse kosten boeien niet, als ik een redelijk compact en zuinig bakkie koop zal het met die wegenbelasting en benzine wel meevallen.
Ik heb mijn rijbewijs niet gehaald om te blijven fietsen. Ik wil dat ik in de auto kan stappen wanneer ik er zin in heb, of wanneer familie of vrienden me nodig hebben, zonder dat ik eerst een huur auto moet gaan regelen.
Als het ding goed onderhouden is en netjes om de zoveel tijd een beurt heeft gehad, zie ik geen reden waarom ie bij de eerstvolgende APK allerlei mankementen zou hebben. Uiteindelijk zal er wel onderhoud nodig zijn, dat is bij alle auto's.quote:Op maandag 6 maart 2023 16:13 schreef knoopie het volgende:
[..]
De normale maandelijkse kosten zijn inderdaad voorspelbaar, maar een auto kost wel meer dan enkel wegenbelasting, verzekering en benzine. Als je een beetje pech hebt, heb je bij de volgende apk bijvoorbeeld nieuwe fuseekogels nodig omdat er speling op zit, nieuwe banden omdat ze wel profiel hebben maar schuin afgesleten zijn/ te oud zijn en haarscheurtjes vertonen, en nieuwe remschijven omdat die verroest zijn omdat je te weinig rijdt. En omdat je al aangeeft dat je het niet zelf kan doen en er geen verstand van hebt, mag je naast die ¤500 voor de onderdelen ook direkt nog minstens ¤700 euro voor de montage berekenen.
En zie, ineens zijn je maandelijkse kosten ¤100 euro meer, puur door onderhoudskosten! Als je geluk hebt niet hoor. Maar niet iedereen heeft altijd even veel geluk. Bij elke niet nieuwe auto zou ik voor de zekerheid maar een flinke buffer achter de hand houden voor reparaties, tenzij je de tijd, ruimte en motivatie hebt om alles zelf te leren hoe je het moet repareren.
Als je in de buurt een deelauto oid hebt, zou ik lekker op de fiets naar je werk gaan en voor de langere ritjes een deelauto huren. Veel minder gezeik en veel voorspelbaardere kosten.
Je gaf zelf in je OP al aan dat je geen verstand van auto’s hebt. Dus dan lijkt het mij logisch dat je niet ziet wat er allemaal op het punt staat om mis te gaan bij een tweedehands auto.quote:Op maandag 6 maart 2023 17:40 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Als het ding goed onderhouden is en netjes om de zoveel tijd een beurt heeft gehad, zie ik geen reden waarom ie bij de eerstvolgende APK allerlei mankementen zou hebben. Uiteindelijk zal er wel onderhoud nodig zijn, dat is bij alle auto's.
Genoemde voorbeelden als remschijven, banden en een keer een paar fuseekogels zijn geen "allerlei mankementen" maar eigenlijk vrij normaal onderhoud die je gewoon eens in de zoveel tijd hebt.quote:Op maandag 6 maart 2023 17:40 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Als het ding goed onderhouden is en netjes om de zoveel tijd een beurt heeft gehad, zie ik geen reden waarom ie bij de eerstvolgende APK allerlei mankementen zou hebben. Uiteindelijk zal er wel onderhoud nodig zijn, dat is bij alle auto's.
nu zijn we wel nieuwsgierig waar de baas jou in laat rijdenquote:Op maandag 6 maart 2023 22:09 schreef Gobledygook het volgende:
heb een auto van de baas gekregen om mee naar werk en naar huis te rijden
Een Volkswagen Golf Variant uit 2010. Best een oud bakkie alweer, maar rijd nog goed.quote:Op maandag 3 april 2023 08:20 schreef sturmpie het volgende:
[..]
nu zijn we wel nieuwsgierig waar de baas jou in laat rijden
Kun je dan niet beter met je baas afspraken gaan maken over toch de auto privé te gebruiken? Anders heb je weer zo'n ruimte- en geldvreter stilstaan op de oprit of de straat.quote:Op maandag 10 april 2023 10:24 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Een Volkswagen Golf Variant uit 2010. Best een oud bakkie alweer, maar rijd nog goed.
Alleen een maand later kom ik toch terug op mijn besluit en wil ik echt een privé auto gaan kopen. Het is chill dat ik geen enkele kosten heb aan mijn vervoer naar werk en thuis, minder chill dat het niet toegestaan is deze privé te gebruiken. Zeker omdat mijn familie hier misbruik van maakt en me pusht om dat toch te doen ook al zeg ik dat het niet mag. Bovendien merk ik dat ik in het weekend er ook wel eens tussen uit wil en dat eigenlijk nooit kan, al staat er een auto voor de deur.
Heb een Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus gevonden hier in de buurt, ook bouwjaar 2010, zo'n 87.000 op de teller en te koop voor 4950. Heb gelezen dat dit type auto heel erg betrouwbaar is. Ga binnenkort even bellen voor het maken van een proefrit.
Houd je wel een km registratie bij van de auto?quote:Op maandag 10 april 2023 10:24 schreef Gobledygook het volgende:
Alleen een maand later kom ik toch terug op mijn besluit en wil ik echt een privé auto gaan kopen. Het is chill dat ik geen enkele kosten heb aan mijn vervoer naar werk en thuis, minder chill dat het niet toegestaan is deze privé te gebruiken. Zeker omdat mijn familie hier misbruik van maakt en me pusht om dat toch te doen ook al zeg ik dat het niet mag. Bovendien merk ik dat ik in het weekend er ook wel eens tussen uit wil en dat eigenlijk nooit kan, al staat er een auto voor de deur.
Dit is niet bespreekbaar, het is een beetje een unieke situatie. Niet je typische bedrijfs lease wagen ofzo. Officieel heb ik geen eens recht op een auto. Ik mag deze gebruiken omdat ie toevallig door niemand anders word gebruikt. Er is geen proces voor of sprake van deze auto's gebruiken voor privé.quote:Op maandag 10 april 2023 11:16 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Kun je dan niet beter met je baas afspraken gaan maken over toch de auto privé te gebruiken? Anders heb je weer zo'n ruimte- en geldvreter stilstaan op de oprit of de straat.
Of een deelauto voor de weekendritten.
volgens mij is dat die code op het briefje, de code van 't lege gedeelte is als je de auto verkooptquote:Op woensdag 26 april 2023 21:13 schreef Gobledygook het volgende:
Die verkoper heeft me een briefie gegeven met ook een code, en een leeg gedeelte, dat gedeelte staat blijkbaar op de kentekencard.
Wat een toeval, ik wilde juist een vergelijkbaar advies geven!quote:Op dinsdag 11 april 2023 21:50 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Ja, er zijn verschillende goedkope oplossingen om muziek draadloos via Bluetooth in een 2010 Alto af te spelen. Hier zijn enkele opties:
Bluetooth FM-zender: Dit is een kleine apparaatje dat je in de sigarettenaansteker van de auto steekt en vervolgens verbindt met je telefoon via Bluetooth. Het apparaat zendt de muziek via een FM-frequentie uit, zodat je de muziek op de autoradio kunt beluisteren. Deze zijn vaak verkrijgbaar voor minder dan 20 euro.
Bluetooth-audio-ontvanger: Dit is een klein apparaatje dat je kunt aansluiten op de AUX-ingang van je autoradio. Je kunt dan je telefoon of tablet draadloos via Bluetooth met de ontvanger verbinden en zo muziek afspelen. Deze zijn ook vaak verkrijgbaar voor minder dan 20 euro.
Autoradio met Bluetooth: Als je bereid bent om iets meer geld uit te geven, kun je overwegen om een nieuwe autoradio te kopen die is uitgerust met Bluetooth. Deze zijn tegenwoordig verkrijgbaar voor relatief lage prijzen en bieden vaak nog andere handige functies zoals USB-poorten en een CD-speler.
Hopelijk helpt een van deze opties je om muziek draadloos via Bluetooth in je Alto te spelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij stond er specifiek op de website dat het om het tweede gedeelte ging. Maar ga zo nog eens kijkenquote:Op woensdag 26 april 2023 21:26 schreef sturmpie het volgende:
[..]
volgens mij is dat die code op het briefje, de code van 't lege gedeelte is als je de auto verkoopt
Je had ter plekke de verzekering moeten bellen voor een voorlopige dekking. Nu kan je een boete krijgen voor een onverzekerd voertuig. Ook als je er niet in rijdt moet de auto namelijk verzekerd zijn, alleen als de auto geschorst is hoeft dat niet.quote:Op woensdag 26 april 2023 21:13 schreef Gobledygook het volgende:
Ok, heb hem vandaag opgehaald. Ik snap alleen van 1 ding nog geen hol: verzekeren.
Een collega ging met me mee het ding afhalen en zei dat ik eigenlijk al een verzekering geregeld had moeten hebben voor ik daar kwam. Klinkt logisch, maar wist ik veel? Dat had die vent niet gezegd toen ik ging kijken voor een proefrit. Dus collega zei dat ik het vanavond maar ff moest regelen. Prima. Toch naar huis gereden want hey, had geen ander vervoer. Toen die verkoper vroeg of ik verzekering geregeld had zei ik maar gewoon ja.
Nu kijk ik online voor een verzekering, niet heel ingewikkeld allemaal, standaard WA verzekerinkje is voldoende. Behalve dat je een kentekencard nodig hebt en een code daarvan moet invullen. Die verkoper heeft me een briefie gegeven met ook een code, en een leeg gedeelte, dat gedeelte staat blijkbaar op de kentekencard. Die zou ik binnen een paar dagen per post krijgen, zei hij.
Maar hoe kan die verkoper de auto dan meegeven? Hij zal toch ook weten dat ik die kentekencard eerst nodig heb om een verzekering te sluiten, en dus niet verzekerd ben? Hoe doen anderen dat dan als ze een auto gaan afhalen? Krijg je die kentekencard normaliter meteen of zo?
Ik snap er geen zak van, maar oké. Ik laat die auto wel ff staan totdat ik verzekering heb kunnen afsluiten, en rijd zolang nog wel met die bak van werk.
quote:Op woensdag 26 april 2023 21:40 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Je had ter plekke de verzekering moeten bellen voor een voorlopige dekking. Nu kan je een boete krijgen voor een onverzekerd voertuig. Ook als je er niet in rijdt moet de auto namelijk verzekerd zijn, alleen als de auto geschorst is hoeft dat niet.
Een verzekeraar heeft mij volgens mij nooit naar de meldcode gevraagd. Die heb je volgens mij alleen nodig bij verkoop. Volgens mij hebben ze aan een kenteken genoeg. Op het polisblad staat het chassisnummer of de meldcode ook niet.
Hmm, misschien verwar ik het dan met de voorlopige dekking. Dat je het daarna alsnog op moet geven.quote:
Kan het nergens vinden op die sitequote:Op woensdag 26 april 2023 21:57 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Hmm, misschien verwar ik het dan met de voorlopige dekking. Dat je het daarna alsnog op moet geven.
Schandalig eigenlijk dat ik dat niet helder heb, heb eind december nog een auto gekocht![]()
Ik bedenk me net: kan je die meldcode niet zien op rdw.nl als je inlogt met DigiD?
Dat staat wel op de website van RDW, waar die zit. "Bij schutbord". Alleen geen idee wat een schutbord is. Ook dat gegoogled, nog steeds geen flauw idee waar het zitquote:Op woensdag 26 april 2023 22:30 schreef Donna het volgende:
De meldcode is de laatste 4 cijfers van het chassisnummer. Je kan zo even Googlen waar die bij jouw auto zit.
Dat is de stalen rand waar de motorkap zeg maar over gaat in je voorraam en dan rondom. Bij de ene auto zie je het chassisnummer rechtsonder in (als je er voor staat, dus bestuurderskant) het voorraam. Bij de andere auto moet je de motorkap even open doen en dan rechts op die stalen rand (het schutbord dus) kijken.quote:Op woensdag 26 april 2023 22:33 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Dat staat wel op de website van RDW, waar die zit. "Bij schutbord". Alleen geen idee wat een schutbord is. Ook dat gegoogled, nog steeds geen flauw idee waar het zit
Normaal gesproken vraag je vooraf de benodigde gegevens op via de verkoper, zodat je een verzekering kan regelen. En als het goed is heb je een tenaamstellingsverslag meegekregen van de verkoper. Daarop staat de meldcode van de auto ook vermeld. De kentekencard heb je daar dus niet voor nodig.quote:Op woensdag 26 april 2023 21:13 schreef Gobledygook het volgende:
Maar hoe kan die verkoper de auto dan meegeven? Hij zal toch ook weten dat ik die kentekencard eerst nodig heb om een verzekering te sluiten, en dus niet verzekerd ben? Hoe doen anderen dat dan als ze een auto gaan afhalen? Krijg je die kentekencard normaliter meteen of zo?
Ik zou inderdaad geen meter meer rijden totdat je verzekerd bent. Het kost je nu hooguit een bekeuring, maar als je een aanrijding veroorzaakt dan zijn de onderhoudskosten geen post meer om je heel druk over te hoeven maken zullen we maar zeggen...quote:Op woensdag 26 april 2023 21:13 schreef Gobledygook het volgende:
Ik snap er geen zak van, maar oké. Ik laat die auto wel ff staan totdat ik verzekering heb kunnen afsluiten, en rijd zolang nog wel met die bak van werk.
Oké, staat er dus wel op. Ik dacht dat het om iets anders ging. Op het Tenaamstellingverslag staat enkel het eerste deel van de Tenaamstellingcode, en het tweede deel krijg ik dus later via post. Ik dacht dat het om dat tweede gedeelte ging.quote:Op woensdag 26 april 2023 22:45 schreef Donna het volgende:
Maar je hebt toch een tenaamstellings verslag gekregen? Daar staat het ook gewoon op.
Aangezien we nu allemaal weten dat ik er de ballen verstand van heb: wat is een rittenregistratie, naheffing, en bijtelling?quote:Op woensdag 26 april 2023 22:48 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Normaal gesproken vraag je vooraf de benodigde gegevens op via de verkoper, zodat je een verzekering kan regelen. En als het goed is heb je een tenaamstellingsverslag meegekregen van de verkoper. Daarop staat de meldcode van de auto ook vermeld. De kentekencard heb je daar dus niet voor nodig.
[..]
Ik zou inderdaad geen meter meer rijden totdat je verzekerd bent. Het kost je nu hooguit een bekeuring, maar als je een aanrijding veroorzaakt dan zijn de onderhoudskosten geen post meer om je heel druk over te hoeven maken zullen we maar zeggen...
En aangezien je, zoals nu blijkt, de ballen verstand hebt van alles wat er komt kijken bij autorijden nogmaals de vraag: houd je voor die auto van de zaak een rittenregistratie bij? Zo nee, dan loop je namelijk ook nog het risico op een naheffing van de bijtelling en boete daar overheen.
Als jouw werkgever jou een auto ter beschikking stelt die je ook privé gebruikt dan ziet de Belastingdienst het privégebruik van de auto als loon en dan dien je daar belasting over te betalen. Dat wordt berekend op basis van de cataloguswaarde en het bijtellingspercentage. Stel de auto heeft een cataloguswaarde van ¤ 30.000,- en het percentage bijtelling is 22%, dan is de bruto bijtelling ¤ 6.600,- per jaar. Over die ¤ 6.600,- moet je dan loonbelasting betalen (naar rato over de periode waarin je de auto ter beschikking hebt).quote:Op woensdag 26 april 2023 23:19 schreef Gobledygook het volgende:
Aangezien we nu allemaal weten dat ik er de ballen verstand van heb: wat is een rittenregistratie, naheffing, en bijtelling?
Ik heb de auto nooit voor privé gebruikt.quote:Op woensdag 26 april 2023 23:37 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Als jouw werkgever jou een auto ter beschikking stelt die je ook privé gebruikt dan ziet de Belastingdienst het privégebruik van de auto als loon en dan dien je daar belasting over te betalen. Dat wordt berekend op basis van de cataloguswaarde en het bijtellingspercentage. Stel de auto heeft een cataloguswaarde van ¤ 30.000,- en het percentage bijtelling is 22%, dan is de bruto bijtelling ¤ 6.600,- per jaar. Over die ¤ 6.600,- moet je dan loonbelasting betalen (naar rato over de periode waarin je de auto ter beschikking hebt).
Die bijtelling kan je voorkomen door de auto alleen zakelijk te gebruiken (dus alleen woon-werkverkeer en eventueel zakelijke ritten). Je moet dan echter wel een "verklaring geen privégebruik" bij de Belastingdienst aanvragen en een rittenregistratie bijhouden, zodat je kan aantonen dat je op jaarbasis minder dan 500 km (ook naar rato) privé hebt gereden. Van iedere rit die je maakt zal je dus adresgegevens en km standen moeten bijhouden. Doe je dat niet dan loop je het risico op een naheffing van de bijtelling. Dat wil zeggen alsnog de bijtelling met terugwerkende kracht betalen + een boete van (meestal) 100% van het bedrag eroverheen.
Dus ik zou even goed bij je werkgever nagaan hoe zij de auto in de loonadministratie hebben verwerkt bij jou. Als het goed is staat er namelijk vastgelegd dat jij een auto ter beschikking hebt zonder privégebruik. Dan is het vervolgens aan jou dat je kan aantonen dat je de auto ook echt niet privé rijdt.
Dat moet je voor de Belastingdienst wel kunnen aantonen.quote:Op donderdag 27 april 2023 00:16 schreef Gobledygook het volgende:
Ik heb de auto nooit voor privé gebruikt.
Ik weet niet hoe de verhoudingen precies liggen, maar ook een auto ter beschikking gesteld door een derde wordt gezien als een reguliere auto van de zaak, waar dus in beginsel de bijtelling van toepassing is. Dat valt onder het "ruime loonbegrip" zoals ze dat noemen.quote:Op donderdag 27 april 2023 00:16 schreef Gobledygook het volgende:
Ook staat er niks in mijn contract over een auto. Sterker nog, ik heb geen intern dienstverband. Ben een externe medewerker. Ik mocht deze auto gebruiken voor woon werkverkeer omdat de auto door niemand anders op reguliere basis werd gebruikt, en omdat mijn leidinggevende me mag.
het staat niet in zijn contract, het is nergens op papier te vinden dat TS 'n auto leent van zijn werk. geen haan die er naar kraait.quote:Op donderdag 27 april 2023 00:57 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat moet je voor de Belastingdienst wel kunnen aantonen.
[..]
Ik weet niet hoe de verhoudingen precies liggen, maar ook een auto ter beschikking gesteld door een derde wordt gezien als een reguliere auto van de zaak, waar dus in beginsel de bijtelling van toepassing is. Dat valt onder het "ruime loonbegrip" zoals ze dat noemen.
Ik vermoed dat het gaat om een klant van jouw werkgever, waarbij jij de auto van de klant mag gebruiken gedurende je opdracht bij hen? Om bijtelling te voorkomen moet je ook dan dus aan de voorwaarden van de Belastingdienst voldoen. Anders zou deze manier van ter beschikking stellen een mooie constructie zijn om de bijtelling te vermijden en tóch privé te kunnen rijden.
Ja klopt. Ik was in de war met die andere code. Heb de verzekering gisteravond af kunnen sluiten, staat nu ook al aangegeven op RDW dat de auto verzekerd is.quote:Op donderdag 27 april 2023 01:19 schreef sturmpie het volgende:
hey maar ff over de verzekering, ik kan me herinneren toen ik 'n auto kocht dat ik de meldcode moest doorgeven, dat is de code op dat papier, staat er ook bij als 't goed: meldcode xxxx
je kentekencard wordt per post opgestuurd als ik me niet vergis.
Oh...dus als je gewoon niks op papier zet en het niet in je contract vastlegt dan kan je gewoon een auto van de zaak rijden zonder dat de Belastingdienst het door heeft. Wat een sukkels zeg bij de Belastingdienst.quote:Op donderdag 27 april 2023 01:17 schreef sturmpie het volgende:
het staat niet in zijn contract, het is nergens op papier te vinden dat TS 'n auto leent van zijn werk. geen haan die er naar kraait.
Laatste 3x dat ik een auto kocht en verzekerde werd er om de meldcode gevraagd.quote:Op woensdag 26 april 2023 21:40 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Je had ter plekke de verzekering moeten bellen voor een voorlopige dekking. Nu kan je een boete krijgen voor een onverzekerd voertuig. Ook als je er niet in rijdt moet de auto namelijk verzekerd zijn, alleen als de auto geschorst is hoeft dat niet.
Een verzekeraar heeft mij volgens mij nooit naar de meldcode gevraagd. Die heb je volgens mij alleen nodig bij verkoop. Volgens mij hebben ze aan een kenteken genoeg. Op het polisblad staat het chassisnummer of de meldcode ook niet.
Klopt, ik zat er naastquote:Op donderdag 27 april 2023 14:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Laatste 3x dat ik een auto kocht en verzekerde werd er om de meldcode gevraagd.
Het gaat iets anders.quote:Op zaterdag 29 april 2023 09:48 schreef Gobledygook het volgende:
Heb nog een andere vraag, niet over de auto zelf, maar auto gerelateerd.
Ben nu 2 keer in een parkeergarage geweest met zo'n slagboom waar je zo'n kaartje moet trekken bij binnenrijden. Zoals ik het begrijp leg je dat kaartje vervolgens onder je voorruit, en wanneer je weggaat stop je hem in die automaat en betaal je.
Maar als je de parkeergarage uit rijdt, moet je dat kaartje dan ook weer in dat apparaat stoppen bij de slagboom? Want beide keren dacht ik van wel, maar de slagboom ging vanzelf al open dus ik reed maar door. En dit waren geen situaties waar er een auto voor me zat en ik even snel mee glipte. Als de slagboom vanzelf open gaat zonder dat je dat kaartje erin stopt, hoe weten ze dan dat ik betaald heb?
Ohhh. Goed om te weten. Al dacht ik dat bij die eerste parkeergarage (Castellum Alphen a/d Rijn) er op het kaartje stond dat ie achter de voorruit moest. Toen ben ik nog wezen kijken bij andere auto's of ze dat ook hadden. Sommige wel, meeste niet. Heb het toen toch maar gedaan voor de zekerheidquote:Op zaterdag 29 april 2023 11:07 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Het gaat iets anders.
Je rijdt de garage in, je trekt een kaartje en je kenteken wordt gescand. Dat kaartje hoeft niet achter de voorruit maar in je portemonnee is handiger.
Want bij de betaalautomaat trek je je kaartje uit de portemonnee en ga je betalen. Het systeem koppelt dan je betaling aan je kenteken en je kunt meestal zonder kaartje uitrijden omdat er ook een kenteken scanner bij de uitgang staat.
Nee en bij sommige parkeergarages moet je, als je laat bent, het kaartje bij de deur scannen om ‘s nachts de garage überhaupt binnen te komen.quote:Op zaterdag 29 april 2023 14:55 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Ohhh. Goed om te weten. Al dacht ik dat bij die eerste parkeergarage (Castellum Alphen a/d Rijn) er op het kaartje stond dat ie achter de voorruit moest. Toen ben ik nog wezen kijken bij andere auto's of ze dat ook hadden. Sommige wel, meeste niet. Heb het toen toch maar gedaan voor de zekerheid
Dan houd ik hem voortaan bij mequote:Op zaterdag 29 april 2023 17:25 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Nee en bij sommige parkeergarages moet je, als je laat bent, het kaartje bij de deur scannen om ‘s nachts de garage überhaupt binnen te komen.
Als dat kaartje dan achter je ruit zit kom je niet eens bij je auto.
denk 't niet, 't zou wel heel erg worden met de regeltjes als je 'n boete zou krijgen voor een loszittende radio, in 't ergste geval rammelt die 'n b'tjequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |