abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207988633
Volgens mij ben ik niet te veeleisend. Maar toch vind ik het verdomd moeilijk.

Mijn eisen:
- Max 3000 euro (ik zou hoger kunnen zijn, maar voor een eerste auto lijkt me dit een goed budget. Bovendien wil ik liever niet het merendeel van mijn spaargeld plunderen)
- Niet te groot
- Geen lelijke felle kleuren
- Airco zou nice zijn
- Muziek afspelen vanaf m'n telefoon ook
- Alleen handgeschakeld. Heb mijn rijbewijs gehaald in een schakelbak, dus wil dat ook voorlopig ff blijven doen om het niet "af te leren"

Er zijn alleen zoveel merken, zoveel dingen waar je rekening mee moet houden... en iedereen zegt wat anders. De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait... allerlei onderdelen waar je rekening mee moet houden en checken of ze vervangen zijn ja of nee (ben de helft alweer vergeten, eentje was iets met een riempje ofzo geloof ik).

Ben aan het kijken op AutoScout24, maar je hebt zoveel verschillende... moet je kopen van een garage of een particulier? Bij particulier heb ik soms het idee dat er van die figuren tussen zitten zoals op marktplaats die je een wanproduct proberen aan te smeren. Maar garages zijn ook niet altijd betrouwbaar.

Ik snap dat je altijd een testritje moet vragen, maar uit 1 testritje ga ik als auto leek niet kunnen opmaken of er binnenkort wat aan vervanging toe is ja of nee.

Heb ook niet echt autokenners om me heen die me veel kunnen helpen. Alleen collega's en kennissen die allemaal een eigen mening en voorkeur voor merk hebben, schijnt het.

Heeft iemand tips voor het uitzoeken van een eerste auto als je je rijbewijs hebt gehaald?
  maandag 13 februari 2023 @ 23:41:06 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_207989026
quote:
De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait...
Dat is in ieder geval grote onzin. Afgezien van de afgetrapte gebakjes en misschien een maandagmorgen-exemplaar zou je met elke auto, bij juist onderhoud, zeker 200k moeten kunnen rijden zo niet veel meer.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_207989057
3k..wat ga je ermee doen..wat je nu niet kan
Ik zwaai naar dieren.
pi_207989096
Wat wil je er mee doen? Meestal alleen rijden? Of vaak met veel mensen en veel spullen?
Daarmee weet je of je een grote/kleine auto wil en of het bijvoorbeeld een station moet zijn.

Hoeveel km ga je per jaar rijden?

En wat wil/kun je maandelijks uitgeven aan de auto (brandstof, wegenbelasting, verzekering, evt anwb, reservering voor onderhoud en afschrijving).

Als je eerst dat eens antwoordt kunnen we je helpen. Anders kun je een advies krijgen wat varieert van een Aygo tot een Hummer.
  dinsdag 14 februari 2023 @ 03:37:54 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207989588
Ik zou een Japanner kiezen. Bij een particulier kopen is altijd een beetje een gok, maar heeft bij mij wel goed uitgepakt. Mijn eerste Toyota was niet kapot te krijgen.

Voordeel van een auto kopen bij een vakgarage is dat je er garantie op krijgt en dat je je er geen buil aan kunt vallen het eerste jaar. Echt goedkoop is het meestal niet.

Het belangrijkste is te beseffen dat een eigen auto altijd duur is, is het niet in de aanschaf, dan is het wel in het onderhoud.
pi_207989628
Voor ¤3000 heb je niet veel, dan mag je blij zijn als er geen 150 op de teller staat, vaak moet je bij zo hoge kilometer stand de distributie riem vervangen, als deze pas vervangen is dan is het goed maar anders kan het een duur grapje worden als je die riem juist zelf moet laten vervangen
pi_207989741
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:54 schreef Gobledygook het volgende:
De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait...
Hangt er vanaf wie de vorige eigenaar was of waren. Een afgetrapte bak zit dan inderdaad tegen z'n einddatum aan. Een auto waar fatsoenlijk mee gereden werd kan er gerust nog eens 50.000 à 100.000km bij lappen. Daar nog 5 jaar mee rijden zie ik niet als probleem. Mijn broer rijdt met Range Rover en heeft onlangs de 500.000km aangetikt en hij had hem zelf ook ergens gekocht met 120.000km op de teller.

Het zijn veel eerder de onderdelen en elektronica die zullen stuk zijn. De vraag is hoe belangrijk dat voor je is? Want als je dat moet lopen herstellen zal dat ook een aardige duit kosten.
Verder niet teveel naar de populaire merken grijpen. Toyota, Nissan, Kia, ... zijn zo van die wagentjes waar je best wel wat kwaliteit voor je 3000 euro zal krijgen.
Cindy De Vuyst
pi_207989745
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 04:22 schreef alexmarvel het volgende:
Voor ¤3000 heb je niet veel, dan mag je blij zijn als er geen 150 op de teller staat, vaak moet je bij zo hoge kilometer stand de distributie riem vervangen, als deze pas vervangen is dan is het goed maar anders kan het een duur grapje worden als je die riem juist zelf moet laten vervangen
Genoeg auto's met een distributieketting.
Cindy De Vuyst
pi_207989791
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 23:51 schreef MisChrartin het volgende:
Wat wil je er mee doen? Meestal alleen rijden? Of vaak met veel mensen en veel spullen?
Daarmee weet je of je een grote/kleine auto wil en of het bijvoorbeeld een station moet zijn.

Hoeveel km ga je per jaar rijden?

En wat wil/kun je maandelijks uitgeven aan de auto (brandstof, wegenbelasting, verzekering, evt anwb, reservering voor onderhoud en afschrijving).

Als je eerst dat eens antwoordt kunnen we je helpen. Anders kun je een advies krijgen wat varieert van een Aygo tot een Hummer.
Het zal meestal alleen zijn, soms mijn moeder mee want die kan zelf niet rijden en baalt dat ze moeilijk ergens kan komen. Verder woon werk verkeer (werk is op 7,5km afstand), af en toe een ritje naar de Mac, of naar de stad, of bios. Heel af en toe een ritje naar de Efteling of een andere afstand die verder weg is. Maar dit zal denk pas zijn als ik een tijdje gereden heb.

Voorkeur voor kleine auto, misschien middel. Absoluut geen grote. 5 deurs mag maar hoeft niet, 3 deurs is ook prima. Maar het is wel chill als ik tenminste 3 mensen mee kan nemen voor het geval dat.

Maandelijkse vaste lasten... geen idee wat het allemaal kost of hoe je dat kunt berekenen eerlijk gezegd. Bij AutoScout24 staat alleen hoeveel benzine verbruikt word per 100km, maar als ik zuinig verbruik opzoek krijg je "1 op <iets>". Laat ik zeggen dat ik het liefst een auto wil die zuinig is of ergens in het midden valt.

Toyota hoor ik ook wel goede verhalen over. M'n jongste zus heeft een Toyota Yaris. Volgens mij rijd dat bakkie wel aardig.
pi_207990055
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 06:01 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Genoeg auto's met een distributieketting.
Genoeg distributiekettingen die niet meer een autoleven meegaan hoor.

Maar ¤ 3000 is tegenwoordig echt een laag budget. Lastig om daar tegenwoordig een auto mee te vinden met een lage kilometerstand, met de huidige hoge occasionprijzen.

Waarom zou je overigens geen leuke felle kleur willen? Beter dan de zoveelste grijze, zwarte of witte. :r

Ik zou je een Hyundai Accent aanbevelen denk ik. Bouwjaar 2007 - 2011. Die vindt je nog met lage kilometerstanden voor aantrekkelijke bedragen. Veel value for money. Betrouwbaar en vaak voorzien van airconditioning. Prima keuze, al zijn het geen mooie of de meest begeerlijke auto's. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_207990446
yoo dit is de bradge hier
pi_207992156
Neem een 4x4
Een suzuki Jimny.
Als je een keer een 4x4 heb gehad wil je niet meer terug .
Zeker als je voor een awd systeem gaat .
Heerlijk ontspannen rijden.

Distributie riem altijd vervangen.
Je zal niet de eerste zijn met een valse distributie rekening of Stikker onder de motorkap.

Honda zijn goede wagens .
Motoren zijn simpel en dus kosten onderhoud goedkoper .
Suzuki een allemans vriend goed koop en simpel .
Daihatsu leuke budget Classen (serion)
Vaak goed koop in de wegenbelasting en in aanschaf en zuinig in de benzine.

Een goed onderhouden wagen gaat makkelijk 300k mee.
Mijn Honda staat op 200k en spin.nog steeds .
Wel heb ik een Honda d-motorblok.
Dat zijn olie verbruikers maar dat komt omdat de kleppen systeem niet hydraulische is.
Puur simpele motorblok wat olie verbruik op kleine stukken omdat de motor niet warm is.
Iets wat velen Honda hebben .
Dus wel goed bij houden met een Honda.
Niet dat ik een liter olie per 1000 kilometer nodig heb .


Auto radio niet zo blind op staren
Een Pioneer radio met bluetooth kost tegenwoordig ook maar een paar tientjes.


Als in de buurt zit wil ik wel even kijken voor je
Als ex automonteur zal ik er wel verstand van hebben.
Maar dan nog je kan niet in de motor kijken.
Genoeg foefjes om een ratel ergens uit te halen

Van een banaan in de versnellings bak zodat het soepel schakeld. .
Tot dikke olie in de motor te doen voor een stille motor (atf in de motor olie zijn op eens je hydraulische kleppen stil)

En zo kan ik nog veel meer .

Een van de reden dat de anwb gestopt is met voorkeuren van wagens.
Zodat mensen konden weten wat toekomst kapot kon gaan.

[ Bericht 16% gewijzigd door suijkerbuijk op 14-02-2023 12:04:06 ]
pi_207992263
Ik zou je een Ford Focus van bouwjaar 2002-2004, met 1.6i motor aanraden. 1.4i is te licht, 1.8 en 2.0 zijn minder betrouwbaar. En voor 1500 euro vind je een goede, dan is het een goede auto om te oefenen.
pi_208000526
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 06:25 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Het zal meestal alleen zijn, soms mijn moeder mee want die kan zelf niet rijden en baalt dat ze moeilijk ergens kan komen. Verder woon werk verkeer (werk is op 7,5km afstand), af en toe een ritje naar de Mac, of naar de stad, of bios. Heel af en toe een ritje naar de Efteling of een andere afstand die verder weg is. Maar dit zal denk pas zijn als ik een tijdje gereden heb.

Voorkeur voor kleine auto, misschien middel. Absoluut geen grote. 5 deurs mag maar hoeft niet, 3 deurs is ook prima. Maar het is wel chill als ik tenminste 3 mensen mee kan nemen voor het geval dat.

Maandelijkse vaste lasten... geen idee wat het allemaal kost of hoe je dat kunt berekenen eerlijk gezegd. Bij AutoScout24 staat alleen hoeveel benzine verbruikt word per 100km, maar als ik zuinig verbruik opzoek krijg je "1 op <iets>". Laat ik zeggen dat ik het liefst een auto wil die zuinig is of ergens in het midden valt.

Toyota hoor ik ook wel goede verhalen over. M'n jongste zus heeft een Toyota Yaris. Volgens mij rijd dat bakkie wel aardig.
Voor deze kleine afstanden zoek je eigenlijk dus een soort overdekte fiets.
Want ga je kijken naar een Ford focus dan betaal je al iets van 50 euro wegenbelasting per maand en nog een keer 50 euro voor verzekering en heb je nog geen kilometer gereden.
En een wat grotere auto verbruikt ook nog eens meer benzine.

Ik zou kijken naar een veel verkochte A segmenter.
Een Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 zijn veel verkochte autootjes en technisch identiek, ze hebben een iets ander jasje en koplampen naar qua techniek hetzelfde. Ze staan bekend als redelijk betrouwbaar en zuinig. Ook licht qua gewicht dus weinig wegenbelasting.
Of kijk anders eens naar een Kia Picanto ofzo.

En als je dan met een paar jaar wel wat groters wil rijden heb je een redelijk gewilde auto om in te ruilen en heb je hopelijk schadevrije jaren opgebouwd en kun je goedkoper verzekeren.
Ik ben zelf niet zo’n fan van de VW up, maar dat is meer persoonlijk dat het me niet aanspreekt.
pi_208001073
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 22:56 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Voor deze kleine afstanden zoek je eigenlijk dus een soort overdekte fiets.
Want ga je kijken naar een Ford focus dan betaal je al iets van 50 euro wegenbelasting per maand en nog een keer 50 euro voor verzekering en heb je nog geen kilometer gereden.
En een wat grotere auto verbruikt ook nog eens meer benzine.

Ik zou kijken naar een veel verkochte A segmenter.
Een Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 zijn veel verkochte autootjes en technisch identiek, ze hebben een iets ander jasje en koplampen naar qua techniek hetzelfde. Ze staan bekend als redelijk betrouwbaar en zuinig. Ook licht qua gewicht dus weinig wegenbelasting.
Of kijk anders eens naar een Kia Picanto ofzo.

En als je dan met een paar jaar wel wat groters wil rijden heb je een redelijk gewilde auto om in te ruilen en heb je hopelijk schadevrije jaren opgebouwd en kun je goedkoper verzekeren.
Ik ben zelf niet zo’n fan van de VW up, maar dat is meer persoonlijk dat het me niet aanspreekt.
Eigenlijk wel ja. Met de kanttekening dat er niet gelijk een rookwolk uit de motorkap komt als ik eens een keer een wat langer ritje wil maken. Een van de voornaamste redenen dat ik m'n rijbewijs heb gehaald is zodat ik niet meer hoef te fietsen of met dat klote OV hoef.

Neig nu richting Toyota Aygo of Yaris. Maar blijf nog ff rondkijken. Heb m'n rijbewijs pas net.
  woensdag 15 februari 2023 @ 01:34:04 #16
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_208001497
Inderdaad Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107. Saai maar betrouwbaar en goedkoop.
pi_208035639
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo?
pi_208035715
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit?
De medeweggebruikers.
quote:
Hoe ver / lang moet je gaan?
Maak er geen vakantie van.
quote:
Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Niet aan te raden; probeer sowieso niets om te rijden.
pi_208035894
Koop een Japanner. Meestal geen omkijken naar.
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 18:45:13 #20
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_208035939
Japanner of Koreaan inderdaad, meestal iets minder mooi dan bijv. een Duitser maar een stuk betrouwbaarder.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_208036195
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Koude motor (is de motor warm voor proefrijden dan laten staan )
Rook uit de uitlaat mag niet blauw zijn.
Witte rook is ook niet goed.
Moet licht grijs zijn.

Dop motor oil open en in kijken.
Zit er sludge op de dop .
Houd in korte stukjes gereden .
Zeg verder niks.
Zie stukje pijlstok.

Koelvloeistof drukvat bekijken.
Zit er olie of anderen troep er in .
Laten staan.
Is de kleur lekker helder ?
Kijk even of de radiator is vervangen .
Nee dan laten staan omdat alleen de vloeistof word vervangen bij schade namelijk of koppakking.

Distributie riem altijd vervangen .
Of er moet een dealer bon aanwezig zijn.
Dan is de voertuig geregistreerd.
Riem is maar 5 jaar dus kijk op de bon wanneer weer vervangen moet worden.

Ketting motor.
Als bij koude start ratel en gaat niet binnen 30 seconden weg
Laten staan dan is de ketting versleten of de ketting spanner.

Olie pijl stok er uit trekken
Afvegen op je vingers.
Dan tussen je vingers friemelen.
Ijzer deeltjes blijven namelijk op je vinger zitten.
Goed kijken dus en anders met een lampje op je vinger schijnen .

En zo kan ik ook over de wielophanging beginnen.
Maar dat is vaak een rubber of kogeltje
Niet zo ramp.

Koppeling testen.
Auto in zijn een zetten.
Handrem er op.
Koppeling op laten komen de motor moet afslaan.
Koppeling testen tijdens proef rit.
Rij rond 80klm 3 versnelling of 4 versnelling.
Elk geval de toeren rond de 3000 en dan op eens vol gas geven.
Toeren schieten omhoog maar de wagen trek niet op.
Koppeling versleten.

Versnellingsbak testen.
Voor al de 2e versnelling.
1 e versnelling door trekken en dan schakel naar 2.
Kraakt het dan is de 2e versnelling versleten.
3 e versnelling rijden en terug schakel mag best in hoge toerental.
Zo lang het niet boven de maximale toerental van de 2e versnelling komt.
Kraak het 2e versnelling versleten.

Dit heeft mee te maken dat de 2e versnelling de syncros 2e versnelling aan de eerste en derde versnelling is versleten (kan ook soms een kant zijn.)
pi_208040027
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal.

Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd?
pi_208040781
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 23:23 schreef Gobledygook het volgende:
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal.

Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd?
Eigenaar rijd vaak mee
Wegens voorkomen van diefstal .
Koop je het bij een bedrijf geef je vaak je rijbewijs af en rij je alleen.

Maar goed als je mijn stappen plan volg.
Dan schikken ze vaak al.
Dus let ook op als ze er bij staan hoe ze reageren.

Automaat heeft ook weer zijn testen.
Maar daar had je geen intressen in

Mijn eigen wagen een Honda hr-v heeft last van trillen bij 60/70 klm
Weet wat het is maar ga het niet vervangen.
Versleten motor steunen.
Een achterlijke constructie van Honda dat de motor steunen te zwak zijn.
Kosten zijn het niet ongeveer 30 euro per steun.
Het is geen apk afkeur en meestal rij ik alleen naar de winkel toe.
Een keer dat ik een snelweg neemt vind ik het wel best dat het even trilt daarna is het weg

Maar als leek zal je zo auto laten staan.
Terwijl het iets simpel is.

Trillingen in het stuur kan val alles zijn dus
Van een band , kogels , band , velg en stuurhuis.
Dat kan je alleen voelen door je handen en vast houden op de onderdelen terwijl iemand anders met de stuur heen en weer gaat van (ongeveer 5cm link en 5cm rechter te draaien schudden)

Zoals ik al zei dat zijn kleine dingen van rubbers of kogels
Kosten zijn niet hoog omdat te vervangen
pi_208042021
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Probeer iemand mee te nemen die er iets meer kijk op heeft. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook met mijn zeer beperkte technische kennis ook meermaals een auto gekocht waar ik achteraf weinig problemen mee heb gehad. Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn, maar je zult altijd moeten accepteren dat wat reparaties van slijtageonderdelen erbij horen.

Puur rationeel scoren de Japanse merken zoals Suzuki, Toyota en Mazda altijd erg hoog in de statistieken. Ook de Koreanen (Kia/Hyundai) maken tegenwoordig kwalitatief erg goede auto's. Wat specifieke modellen: Suzuki Alto (/Nixo), Toyota Aygo (C1/108), Daihatsu Cuore, Mazda 2, Kia Picanto, Hyundai i10... Dit zijn stuk voor stuk auto's waar de maandelijkse lasten normaliter erg laag uit zullen vallen.
Miata is always the answer
pi_208042082
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 23:23 schreef Gobledygook het volgende:
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal.

Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd?
Jij bent de klant he. Het is aan de verkoper of hij jou vertrouwt dat je hem weer netjes terug brengt. Vaak willen ze een kopie van je legitimatiebewijs als ze je alleen met de auto op pad sturen, gewoon voor geval dat...

Proefrit hoef je echt niet zuinig mee te zijn als potentiële klant, zolang je er netjes mee om gaat. Een uurtje weg is normaal echt geen probleem. Probeer de auto onder zoveel mogelijk omstandigheden te testen, dus zowel lage als hogere snelheid, drempels, een paar keer stevig remmen, deuren/elektrische ramen/airco/andere opties etc. testen, gewoon alles goed nagaan.
Miata is always the answer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')