Dat is in ieder geval grote onzin. Afgezien van de afgetrapte gebakjes en misschien een maandagmorgen-exemplaar zou je met elke auto, bij juist onderhoud, zeker 200k moeten kunnen rijden zo niet veel meer.quote:De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait...
Hangt er vanaf wie de vorige eigenaar was of waren. Een afgetrapte bak zit dan inderdaad tegen z'n einddatum aan. Een auto waar fatsoenlijk mee gereden werd kan er gerust nog eens 50.000 à 100.000km bij lappen. Daar nog 5 jaar mee rijden zie ik niet als probleem. Mijn broer rijdt met Range Rover en heeft onlangs de 500.000km aangetikt en hij had hem zelf ook ergens gekocht met 120.000km op de teller.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:54 schreef Gobledygook het volgende:
De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait...
Genoeg auto's met een distributieketting.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 04:22 schreef alexmarvel het volgende:
Voor ¤3000 heb je niet veel, dan mag je blij zijn als er geen 150 op de teller staat, vaak moet je bij zo hoge kilometer stand de distributie riem vervangen, als deze pas vervangen is dan is het goed maar anders kan het een duur grapje worden als je die riem juist zelf moet laten vervangen
Het zal meestal alleen zijn, soms mijn moeder mee want die kan zelf niet rijden en baalt dat ze moeilijk ergens kan komen. Verder woon werk verkeer (werk is op 7,5km afstand), af en toe een ritje naar de Mac, of naar de stad, of bios. Heel af en toe een ritje naar de Efteling of een andere afstand die verder weg is. Maar dit zal denk pas zijn als ik een tijdje gereden heb.quote:Op maandag 13 februari 2023 23:51 schreef MisChrartin het volgende:
Wat wil je er mee doen? Meestal alleen rijden? Of vaak met veel mensen en veel spullen?
Daarmee weet je of je een grote/kleine auto wil en of het bijvoorbeeld een station moet zijn.
Hoeveel km ga je per jaar rijden?
En wat wil/kun je maandelijks uitgeven aan de auto (brandstof, wegenbelasting, verzekering, evt anwb, reservering voor onderhoud en afschrijving).
Als je eerst dat eens antwoordt kunnen we je helpen. Anders kun je een advies krijgen wat varieert van een Aygo tot een Hummer.
Genoeg distributiekettingen die niet meer een autoleven meegaan hoor.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 06:01 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Genoeg auto's met een distributieketting.
Voor deze kleine afstanden zoek je eigenlijk dus een soort overdekte fiets.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 06:25 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Het zal meestal alleen zijn, soms mijn moeder mee want die kan zelf niet rijden en baalt dat ze moeilijk ergens kan komen. Verder woon werk verkeer (werk is op 7,5km afstand), af en toe een ritje naar de Mac, of naar de stad, of bios. Heel af en toe een ritje naar de Efteling of een andere afstand die verder weg is. Maar dit zal denk pas zijn als ik een tijdje gereden heb.
Voorkeur voor kleine auto, misschien middel. Absoluut geen grote. 5 deurs mag maar hoeft niet, 3 deurs is ook prima. Maar het is wel chill als ik tenminste 3 mensen mee kan nemen voor het geval dat.
Maandelijkse vaste lasten... geen idee wat het allemaal kost of hoe je dat kunt berekenen eerlijk gezegd. Bij AutoScout24 staat alleen hoeveel benzine verbruikt word per 100km, maar als ik zuinig verbruik opzoek krijg je "1 op <iets>". Laat ik zeggen dat ik het liefst een auto wil die zuinig is of ergens in het midden valt.
Toyota hoor ik ook wel goede verhalen over. M'n jongste zus heeft een Toyota Yaris. Volgens mij rijd dat bakkie wel aardig.
Eigenlijk wel ja. Met de kanttekening dat er niet gelijk een rookwolk uit de motorkap komt als ik eens een keer een wat langer ritje wil maken. Een van de voornaamste redenen dat ik m'n rijbewijs heb gehaald is zodat ik niet meer hoef te fietsen of met dat klote OV hoef.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 22:56 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Voor deze kleine afstanden zoek je eigenlijk dus een soort overdekte fiets.
Want ga je kijken naar een Ford focus dan betaal je al iets van 50 euro wegenbelasting per maand en nog een keer 50 euro voor verzekering en heb je nog geen kilometer gereden.
En een wat grotere auto verbruikt ook nog eens meer benzine.
Ik zou kijken naar een veel verkochte A segmenter.
Een Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 zijn veel verkochte autootjes en technisch identiek, ze hebben een iets ander jasje en koplampen naar qua techniek hetzelfde. Ze staan bekend als redelijk betrouwbaar en zuinig. Ook licht qua gewicht dus weinig wegenbelasting.
Of kijk anders eens naar een Kia Picanto ofzo.
En als je dan met een paar jaar wel wat groters wil rijden heb je een redelijk gewilde auto om in te ruilen en heb je hopelijk schadevrije jaren opgebouwd en kun je goedkoper verzekeren.
Ik ben zelf niet zo’n fan van de VW up, maar dat is meer persoonlijk dat het me niet aanspreekt.
De medeweggebruikers.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit?
Maak er geen vakantie van.quote:Hoe ver / lang moet je gaan?
Niet aan te raden; probeer sowieso niets om te rijden.quote:Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Koude motor (is de motor warm voor proefrijden dan laten staan )quote:Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Eigenaar rijd vaak meequote:Op vrijdag 17 februari 2023 23:23 schreef Gobledygook het volgende:
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal.
Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd?
Probeer iemand mee te nemen die er iets meer kijk op heeft. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook met mijn zeer beperkte technische kennis ook meermaals een auto gekocht waar ik achteraf weinig problemen mee heb gehad. Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn, maar je zult altijd moeten accepteren dat wat reparaties van slijtageonderdelen erbij horen.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Jij bent de klant he. Het is aan de verkoper of hij jou vertrouwt dat je hem weer netjes terug brengt. Vaak willen ze een kopie van je legitimatiebewijs als ze je alleen met de auto op pad sturen, gewoon voor geval dat...quote:Op vrijdag 17 februari 2023 23:23 schreef Gobledygook het volgende:
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal.
Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |