abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207995223
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 15:56 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat gaat niet. De projecten waar ik recent in heb geinvesteerd zijn al definitief en uitgeboekt, kan ik dus niet meer annuleren. Ik heb altijd een vast bedrag wat ik in een project investeer en dat bedrag zou ik nu nog net wel kunnen doen van de rekening die ik gebruik voor crowdfunding, maar ik hou liever wat meer marge aan. Met de teruggave van de belasting op de rekening is dit dilemma er niet en zou ik zelfs een groter bedrag kunnen inleggen.
Ik kijk nog even aan hoe snel deze volloopt vandaag, kan ik als het erop lijkt dat die volkomt alsnog investeren. Die paar dagen met een laag saldo moet dan maar even.
Als hij in dit tempo blijft vollopen dan is hij om 18.00 uur vol.
pi_207995395
Wat vinden we van Oldenburger V op CCF?
pi_207995860
quote:

[..]
Dat gaat niet. De projecten waar ik recent in heb geinvesteerd zijn al definitief en uitgeboekt, kan ik dus niet meer annuleren. Ik heb altijd een vast bedrag wat ik in een project investeer en dat bedrag zou ik nu nog net wel kunnen doen van de rekening die ik gebruik voor crowdfunding, maar ik hou liever wat meer marge aan. Met de teruggave van de belasting op de rekening is dit dilemma er niet en zou ik zelfs een groter bedrag kunnen inleggen.
Ik kijk nog even aan hoe snel deze volloopt vandaag, kan ik als het erop lijkt dat die volkomt alsnog investeren. Die paar dagen met een laag saldo moet dan maar even.
Crowdfunden is een zwaar vak O-)
Pecunia non olet
pi_207995917
quote:
Iemand die het artikel online kan zetten of als een privé bericht kan sturen?
pi_207995952
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 17:20 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Iemand die het artikel online kan zetten of als een privé bericht kan sturen?
Kassa voor de massa: zo explodeerde de Nederlandse crowdfundmarkt
In tien jaar ontwikkelde crowdfunding zich tot een miljardenmarkt. ‘Ik heb familieleden gedreigd ze te onterven en vrienden te ontvrienden als ze niet mee zouden doen!'

Door Tim Jansen
13/02/2023 13:00

Op een druilerige dinsdagochtend is het in 27 minuten gepiept: 594 crowdfunders kieperen gezamenlijk 660.000 euro in een vastgoedproject. Ondernemers Osman Avci en Hakan Köprülü hebben hun oog laten vallen op een negentiende-eeuws pand in de Achterhoek, Terborg om precies te zijn. Ze willen de ruimtes boven de winkel vertimmeren tot zeven appartementen voor de verkoop. Van de 930.000 euro die is geraamd voor het project komt het leeuwendeel uit de crowd.

Geldschieters krijgen gedurende anderhalf jaar een riante rente van 8,5 procent. Het betreft een zogeheten bulletlening, waarbij de hoofdsom aan het einde van de rit in één klap wordt terugbetaald. De ondernemers verwachten een verkoopopbrengst van minimaal 1,1 miljoen euro. Het project is exemplarisch voor de rappe groei die crowdfunding in Nederland heeft doorgemaakt. De sector ontstond op de smeulende resten van de bankencrisis.

Banken met koudwatervrees verstrekken steeds minder kapitaal aan mkb-ondernemers. ‘In 2013 financierden de Nederlandse banken 850.000 bedrijven, nu is dat ongeveer de helft. Extreem strenge witwasregels zal dat aantal verder doen krimpen’, zegt Lex van Teeffelen, lector financieel-economische innovatie aan de Hogeschool Utrecht.

Sommige sectoren worden gemeden als een wak door een schaatser. Menig ondernemer moet op zoek naar alternatieve financieringen. Aan de andere kant zien spaarders de rente op hun spaarrekening verdampen.

Honderden miljoenen
Ruim tien jaar geleden springen de eerste crowdfundplatforms in dat gat. De groei gaat keihard. In 2012 trekken Nederlandse platforms 14 miljoen euro uit de crowd, waarvan slechts 4 miljoen naar ondernemingen gaat. In 2021 is dat volgens CrowdfundingCijfers opgelopen tot 730 miljoen verdeeld over circa vijftig platforms. In 2022 is vermoedelijk voor het eerst de kaap van ¤1 miljard geslecht. Een groei die voorlopig doorzet, denkt oprichter Jeroen ter Huurne van Collin Crowdfund. Terwijl hij in de positie was om met een goudgerand vroegpensioen te gaan, lanceerde de oud-bankier zijn bedrijf in 2014 uit ergernis over banken en onvrede met de bestaande platforms.

Inmiddels heeft het platform bemiddeld in ruim 1800 projecten met een totaal investeringsbedrag dat richting het half miljard loopt. Maar het begin was zwaar. . Ter Huurne en kompaan Bas Denissen hadden moeite om überhaupt een partij te vinden die langskwam.

Toen die er was wachtte de volgende uitdaging: genoeg investeerders om de gevraagde twee ton vol te storten. Hij benaderde familieleden, zakenpartners en kennissen. ‘Het was opvallend hoeveel echtgenotes net een auto tegen de boom hadden geparkeerd, waardoor ze nu even niet konden investeren’, zegt hij. ‘Ik heb familieleden gedreigd ze te onterven en vrienden te ontvrienden als ze niet mee zouden doen!'

Quote dook in de wereld van de Nederlandse crowdfunding. Wie zijn de grote spelers? Wie overleven nieuwe regelgeving? Is het makkelijk rijk worden of loop je als beleggers extreem grote risico's? Lees het in de nieuwste Quote die je hier kunt bestellen. En u hoeft niet met de pet rond, want de verzendkosten nemen wij voor onze rekening: https://abonnement.quoten(...)pecials/quote-3-2023
pi_207996130
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 17:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Kassa voor de massa: zo explodeerde de Nederlandse crowdfundmarkt
In tien jaar ontwikkelde crowdfunding zich tot een miljardenmarkt.
Enz.
Dank maar ik bedoelde het hele artikel waar ze aan het einde naar verwijzen :)
pi_207996319
quote:

[..]
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 16:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als hij in dit tempo blijft vollopen dan is hij om 18.00 uur vol.
Het tempo is er ietsjes uit dus vol om 18.00 uur is het niet geworden.
Wel inmiddels op 83%
pi_207996334
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 17:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Crowdfunden is een zwaar vak O-)
Dat is nu ook weer wat overdreven, het is vooral tijdelijk een luxe probleempje. Er staat net genoeg op de betaalrekening voor mijn standaard inleg, er komen morgen en vrijdag weer betalingen van HCN op de betaalrekening, er staat meer dan genoeg hiervoor op de spaarrekening maar dat is bij NIBC en bij nu overmaken is het pas morgen op de betaalrekening, dan is dit project mogelijk al vol. Ik zie nu dat er meer dan ik dacht nog in mijn Collin wallet staat waar de rest van de week ook weer meerdere nieuwe betalingen binnen komen, dus dat kan ik ook nog gebruiken. En binnen 1 week gaan de vrienden van belasting mij mijn teveel betaalde belasting over mijn ontslagvergoeding van bijna 4 jaar geleden terug betalen en dan kan ik weer meerdere nieuwe investeringen doen, mijn HCN automatisch investeren staat al aan.
pi_207996457
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 13:05 schreef peterc het volgende:
CRE Transformatie Breda aflossing ontv / nu nog Gossnitz?
Schiet weer niet op met terugbetalingen van CRE. Alweer te laat met aflossen. En opnieuw nul communicatie hierover. Dit is de belangrijkste reden voor mij om bij CRE te verstrekken.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 16:46 schreef fok321 het volgende:
Appartementencomplexen Gössnitz
De gelden voor de aflossing zijn ontvangen op derdenrekening van de notaris. De laatste formaliteiten worden momenteel afgerond en de aflossing zal omstreeks 7 februari 2023 plaatsvinden.
pi_207996602
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 18:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Het tempo is er ietsjes uit dus vol om 18.00 uur is het niet geworden.
Wel inmiddels op 83%
Met mijn bijdrage op 85%.
pi_207996766
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 17:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dank maar ik bedoelde het hele artikel waar ze aan het einde naar verwijzen :)
zou mooi zijn als iemand dat zou delen :lijstje:
pi_207996773
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 16:26 schreef Faraday01 het volgende:
Wat vinden we van Oldenburger V op CCF?
Is volgeschreven
pi_207997622
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 15:21 schreef Soulfreak het volgende:
Maar de zekerheden zijn wel natuurlijkm wel goed, er zit meer dan genoeg waarde in het pand.
Meer land dan pand, al valt het boerderijtje er ook onder. Zo te zien wordt ook een deel van de grond van de buren gebruikt voor de akkerbouw, misschien dat dat ook familie is? Meneer Kroot is landbouwer, heeft een grondwerk- en bestratingsbedrijf en is daarnaast in loondienst. Of wordt met die laatste twee hetzelfde bedoeld? Ook een zekere risicospreiding natuurlijk, om je inkomsten uit verschillende bronnen te halen, al is het hier vermoedelijk niet vrijwillig.
pi_207997889
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 18:06 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat is nu ook weer wat overdreven, het is vooral tijdelijk een luxe probleempje. Er staat net genoeg op de betaalrekening voor mijn standaard inleg, er komen morgen en vrijdag weer betalingen van HCN op de betaalrekening, er staat meer dan genoeg hiervoor op de spaarrekening maar dat is bij NIBC en bij nu overmaken is het pas morgen op de betaalrekening, dan is dit project mogelijk al vol. Ik zie nu dat er meer dan ik dacht nog in mijn Collin wallet staat waar de rest van de week ook weer meerdere nieuwe betalingen binnen komen, dus dat kan ik ook nog gebruiken. En binnen 1 week gaan de vrienden van belasting mij mijn teveel betaalde belasting over mijn ontslagvergoeding van bijna 4 jaar geleden terug betalen en dan kan ik weer meerdere nieuwe investeringen doen, mijn HCN automatisch investeren staat al aan.
Het gaat me natuurlijk niet aan, maar als je graag wil deelnemen aan een lucratief project en het enige risico is dat er hooguit een halve dag wat weinig geld op de rekening staat, dan lijkt me dat niet zo'n levensgroot dilemma.
Automatische incasso's worden nog een paar dagen herhaald als het niet meteen lukt. Het is alleen vervelend als je wilt tanken en het wordt geweigerd :) dus zo krap moet je het niet willen maken natuurlijk. Je kunt trouwens ook een limiet met de bank afspreken om incidenteel op te kunnen terugvallen.
Pecunia non olet
pi_207998362
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 19:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het gaat me natuurlijk niet aan, maar als je graag wil deelnemen aan een lucratief project en het enige risico is dat er hooguit een halve dag wat weinig geld op de rekening staat, dan lijkt me dat niet zo'n levensgroot dilemma.
Automatische incasso's worden nog een paar dagen herhaald als het niet meteen lukt. Het is alleen vervelend als je wilt tanken en het wordt geweigerd :) dus zo krap moet je het niet willen maken natuurlijk.
Intussen heb ik de investering toch maar gedaan, want het is inderdaad wel een erg aantrekkelijk en lucratief project en ging erg hard. Nu staat er nog maar iets meer dan ¤100 op de betaalrekening. En het is dat er vandaag nog een HCN betaling binnenkwam, anders stond er nog maar de helft van dat bedrag op. Gelukkig is dit niet de rekening waar ook de vaste lasten of levensonderhoud van worden betaald. Ik ben alleen niet gewend dat er zo weinig op deze betaalrekening staat. Behalve voor crowdfunding gebruik ik deze rekening voornamelijk voor online aankopen, dus vanavond maar even geen boeken bestellen of zo. :)
Verder had ik me vanwege de verwachte terugbetaling van de belastingdienst er ook niet op ingesteld om nu al een nieuwe investering te doen, maar pas als dat overgemaakt was. Even change of plans dus. Blij dat ik dat gedaan heb want is nu bijna vol, nog iets meer dan ¤5000 te gaan.
pi_207998583
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 18:32 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Met mijn bijdrage op 85%.
Ik heb 'm ook nog niet vol gekregen, 97% nu, eenmaal andermaal...
pi_207998893
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 20:24 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Ik heb 'm ook nog niet vol gekregen, 97% nu, eenmaal andermaal...
En vol. Heb deze eerder op de dag bescheiden meegenomen. Wilde investering net nog wat verhogen, maar helaas te laat.
pi_207999799
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 19:36 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Meer land dan pand, al valt het boerderijtje er ook onder. Zo te zien wordt ook een deel van de grond van de buren gebruikt voor de akkerbouw, misschien dat dat ook familie is? Meneer Kroot is landbouwer, heeft een grondwerk- en bestratingsbedrijf en is daarnaast in loondienst. Of wordt met die laatste twee hetzelfde bedoeld? Ook een zekere risicospreiding natuurlijk, om je inkomsten uit verschillende bronnen te halen, al is het hier vermoedelijk niet vrijwillig.
Als je met de buren huisnummer 3A , perceel HVR00-N-838 bedoelt, dat is het adres van het Grondwerk en Bestratingen bedrijf van Emi https://drimble.nl/bedrij(...)en-bestratingen.html. Zie ook de naam op de brievenbus https://www.google.com/ma(...)Q!2e0!7i13312!8i6656
Dat stukje land bij 3A was dan denk ik al het eigendom van Emi, de rest pachtte hij van oom en tante en dat hij heeft hij nu ook verkregen dmv de erfenis.

Dan zouden deze Emi en oom en tante naast elkaar gewoon hebben. Emi op 3A en oom en tante op 3. Het huis van nummer 3 en de bijbehorende grond zijn geerfd door Emi (en denk de andere genoemde familieleden), huis was waarschijnlijk hypotheekvrij zodat nu 1e hypotheek mogelijk is.

Je kunt misschien wel de vraag stellen hoe courant dat huis met al die grond is mocht het verkocht moeten worden. Oom en tante hebben daar waarschijnlijk heel lang gewoond, de grond hebben ze misschien vroeger zelf gebruikt wat Emi later heeft overgenomen. Het huis is mogelijk nog in jaren 60/70 staat (bouwjaar is 1962) en heeft geen energielabel, en als het wel een energielabel zou hebben zou dat waarschijnlijk G zijn, net als de rest van de straat.
quote:
Er is geen energielabel geregistreerd voor het adres. Het hoogste energielabel in de straat is G; het laagste is G. Het gemiddelde energielabel is er G. Het adres Schutweg 3 heeft als status: 'verblijfsobject in gebruik'. Het pand waarin dit adres ligt heeft als status: 'pand in gebruik'.
Maar meer dan het bedrag van de lening gaat het wel opbrengen. Al wijkt de WOZ waarde van 2021 wel heel erg af van de marktwaarde in de pitch. Die WOZ waarde was ¤177.000 en is de afgelopen paar jaar alleen maar lager geworden.

WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2021 177.000 euro
01-01-2020 200.000 euro
01-01-2019 221.000 euro
01-01-2018 221.000 euro
01-01-2017 221.000 euro
01-01-2016 222.000 euro
01-01-2015 322.000 euro
01-01-2014 327.000 euro

Wat me ook opvalt is dat agrarische inkomsten maar net genoeg zijn om de rente voor de leningen en aanvullende kosten te betalen. Niet zo gek dus dat de familie een gunstiger herfinanciering wil.
pi_207999949
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 21:51 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Als je met de buren huisnummer 3A , perceel HVR00-N-838 bedoelt, dat is het adres van het Grondwerk en Bestratingen bedrijf van Emi https://drimble.nl/bedrij(...)en-bestratingen.html. Zie ook de naam op de brievenbus https://www.google.com/ma(...)Q!2e0!7i13312!8i6656
Dat stukje land bij 3A was dan denk ik al het eigendom van Emi, de rest pachtte hij van oom en tante en dat hij heeft hij nu ook verkregen dmv de erfenis.

Dan zouden deze Emi en oom en tante naast elkaar gewoon hebben. Emi op 3A en oom en tante op 3. Het huis van nummer 3 en de bijbehorende grond zijn geerfd door Emi (en denk de andere genoemde familieleden), huis was waarschijnlijk hypotheekvrij zodat nu 1e hypotheek mogelijk is.

Je kunt misschien wel de vraag stellen hoe courant dat huis met al die grond is mocht het verkocht moeten worden. Oom en tante hebben daar waarschijnlijk heel lang gewoond, de grond hebben ze misschien vroeger zelf gebruikt wat Emi later heeft overgenomen. Het huis is mogelijk nog in jaren 60/70 staat (bouwjaar is 1962) en heeft geen energielabel, en als het wel een energielabel zou hebben zou dat waarschijnlijk G zijn, net als de rest van de straat.
[..]
Maar meer dan het bedrag van de lening gaat het wel opbrengen. Al wijkt de WOZ waarde van 2021 wel heel erg af van de marktwaarde in de pitch. Die WOZ waarde was ¤177.000 en is de afgelopen paar jaar alleen maar lager geworden.

WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2021 177.000 euro
01-01-2020 200.000 euro
01-01-2019 221.000 euro
01-01-2018 221.000 euro
01-01-2017 221.000 euro
01-01-2016 222.000 euro
01-01-2015 322.000 euro
01-01-2014 327.000 euro

Wat me ook opvalt is dat agrarische inkomsten maar net genoeg zijn om de rente voor de leningen en aanvullende kosten te betalen. Niet zo gek dus dat de familie een gunstiger herfinanciering wil.
Die waarde wijkt zoveel af omdat in de woz waarde niet de hele lap grond zit waarop wij wel de hypotheek krijgen.
pi_208000900
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 19:36 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Als ik mag speculeren zou het anders kunnen zijn: (en 3A waar E. K* al jaren lijtk te zijn gevestigd valt niet onder de zekerheden)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208000988
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 22:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Die waarde wijkt zoveel af omdat in de woz waarde niet de hele lap grond zit waarop wij wel de hypotheek krijgen.
WOZ waardeloket geeft als grondoppervlakte 51.445m2.
Kadastrale kaart geeft voor sectie N nummer 2225 waar het pand op staat een oppervlakte van 4.855m2, voor nummer 2224 25.980 m2, voor nummer 869 10.470m2 en nummer 870 10.140m2, bij elkaar is dat 51.445m2.

Verder is de WOZ waarde sinds 2014 zo ongeveer gehalveerd terwijl bijna overal de prijzen verdubbelden. Waarom die daling?
De buren van huisnummer 5 zijn van ¤318.000 naar ¤609.000 gegaan in dezelfde periode, nr 10 van ¤388.000 naar ¤653.000.
Misschien waren de Krootjes wel heel goed in het bezwaar maken tegen de WOZ waarde, scheelt weer voor de erfenis.

Die lap grond is op basis van de gemiddelde agrarische grondprijs natuurlijk al flink meer waard dan het bedrag wat ze lenen, maar het huis is wellicht in zeer slechte staat en gaat mogelijk tonnen kosten om het naar hedendaagse begrippen op te knappen en vooral te verduurzamen.
pi_208001444
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 23:34 schreef tnhb het volgende:

[..]
Als ik mag speculeren zou het anders kunnen zijn: (en 3A waar E. K* al jaren lijtk te zijn gevestigd valt niet onder de zekerheden)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik had zelf een iets ander scenario in gedachten.

SPOILER
pi_208002433
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 18:46 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
zou mooi zijn als iemand dat zou delen :lijstje:
Hier kun je het gehele artikel vinden
https://webreader.tijdschrift.nl/reader/readhtml/595776/35

Even een proefaccount aanmaken en lezen maar. :s)
pi_208002591
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 01:09 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik had zelf een iets ander scenario in gedachten.

SPOILER
Ik denk dat dit scenario juist is, met dien verstande dat nummer 3 waarschijnlijk de woning was van opa en dus ook een stuk ouder (en krakkemikkiger is) dan de woning van 3a.

De twee dames die meetekenen moeten m.i. wel zussen zijn want het is hoogst ongebruikelijk dat zowel vader als kinderen tegelijk erven (tenzij via een legaat). Immers kinderen erven indirect ook weer van hun vader.

Niet om het politiek te maken, maar het is natuurlijk helemaal krankjorem dat mensen zich zwaar in de schuld moeten steken alleen om hun bezit in de familie te kunnen houden. Bezit waar opa en oom en tante voor hebben kromgelegen en al hun belastingen voor hebben betaald. En dan roept zo'n @#$@Schimmelpenninck ook nog in de media dat de erfbelasting omhoog zou moeten.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')