abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208033395
Camperstallingboxen
https://www.collincrowdfund.nl/a-van-renselaar-beheer-b-v/
1e hypotheek op perceel grond
pi_208033505
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 15:05 schreef KrekelJapie het volgende:
Camperstallingboxen
Leuke dekking, en camper business is booming, die boxen worden wel verhuurd.
pi_208033624
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 15:05 schreef KrekelJapie het volgende:
Camperstallingboxen
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 15:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Hypotheekadviseur die het moeilijk heeft
https://www.collincrowdfu(...)eek-visie-hilversum/
2e hypotheek woonhuis. Rente had iets hoger gemogen
De hypotheek mevrouw wil ik niet aan mee doen. Hypotheek markt ligt op zijn gat. Compagnon is net op tijd uitgestapt. :) . Zie ook geen cijfers van 2022, die kunnen wel eens behoorlijk slechter zijn dan die van 2021.

Als er hier geen lijken uit de kast komen hou ik me wel aanbevolen voor een linkje voor de Camperstallingen. Lijkt me wel een basis inleg waardig.
pi_208033746
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 15:15 schreef Crowdmeister het volgende:
Leuke dekking, en camper business is booming, die boxen worden wel verhuurd.
Is (gelukkig!) wel wat afgezwakt, maar er is in het algemeen nog steeds veel vraag naar stalling en die zal er ook wel blijven. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat een privestalling (in mijn geval deel van m'n bedrijfsgebouw) met wat voorzieningen waar je altijd in en uit kunt rijden erg prettig is dus daar zijn wel liefhebbers voor te vinden, ik doe graag mee als er ergens een linkje is.
pi_208033787
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 12:11 schreef JP01 het volgende:

[..]
Ik heb ooit 1x in een geborgde lening geïnvesteerd, flink ook, maar ik had het beter niet kunnen doen (gelukkig was dat voor slechts 12 maanden). Het rendement is simpelweg niet goed genoeg, al helemaal nu met hogere depositorentes, hogere box 3 heffing, en hogere HCN kosten. 5,1% rendement na kosten, 3,1% na box 3. En dat zet je dan voor 5 jaar vast.

De deposito is nu al op 3% (1-jarig) waarbij zo goed als zeker nog meerdere renteverhogingen aan zitten te komen de komende jaar. Ook zonder box 3 heffing of vanuit een BV zou ik de komende jaren niet in deze geborgde leningen investeren, wil je een goede zekerheid tegen een laag rendement dan heb je met SIG schijf 1 veel betere opties.
100% mee eens,
pi_208034440
Project van vader Hanna staat uiteindelijk ook online
https://www.collincrowdfund.nl/no-limit-investment-b-v/
pi_208035022
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 12:11 schreef JP01 het volgende:

[..]
Ik heb ooit 1x in een geborgde lening geïnvesteerd, flink ook, maar ik had het beter niet kunnen doen (gelukkig was dat voor slechts 12 maanden). Het rendement is simpelweg niet goed genoeg, al helemaal nu met hogere depositorentes, hogere box 3 heffing, en hogere HCN kosten. 5,1% rendement na kosten, 3,1% na box 3. En dat zet je dan voor 5 jaar vast.

De deposito is nu al op 3% (1-jarig) waarbij zo goed als zeker nog meerdere renteverhogingen aan zitten te komen de komende jaar. Ook zonder box 3 heffing of vanuit een BV zou ik de komende jaren niet in deze geborgde leningen investeren, wil je een goede zekerheid tegen een laag rendement dan heb je met SIG schijf 1 veel betere opties.
Ik heb 4 van deze geborgde leningen, 3 gedaan in 2021 en de 4e begin 2022. Eén van die uit 2021 is een kortlopende van 12 maanden (+ 3 maanden aflossingsvrij), waarschijnlijk dezelfde als die van die jou, en heeft eind deze maand zijn laatste aflossing waarna ik er dan nog maar 3 heb.
De rentes bij Collin voor projecten met erg weinig risisco en goede zekerheden lagen toen ook laag, sommigen zelfs maar 4,9% en vaak ook Direct leningen waardoor je daar nog minder rendement had dan met zo'n geborgde lening.

De situatie is nu wel anders, Collin heeft niet meer zulke lage rentes, de inflatie is veel hoger en de rente op deposito's is ook hoger, al vind ik de depositorentes nog te laag om mijn geld lang vast te zetten.
Op dit moment neem ik vaker een project bij Collin mee.
pi_208035239
Ik krijg ook regelmatig linkjes voor geborgde leningen van HCN in de mailbox. Ik wil ze hier wel delen maar tegen die tijd zijn ze allemaal volgeschreven.
Ik begrijp het enthousiasme niet helemaal want voor mij is de rente ook te laag. Ik zou ook graag wat meer willen weten over de toeleverancier die de lening borgt en hoe goed deze zekerheid is. Het maakt nogal uit of de toeleverancier de lokale groenteboer is of een multinational bierbrouwer.
pi_208035390
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 17:42 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ik krijg ook regelmatig linkjes voor geborgde leningen van HCN in de mailbox. Ik wil ze hier wel delen maar tegen die tijd zijn ze allemaal volgeschreven.
Ik begrijp het enthousiasme niet helemaal want voor mij is de rente ook te laag. Ik zou ook graag wat meer willen weten over de toeleverancier die de lening borgt en hoe goed deze zekerheid is. Het maakt nogal uit of de toeleverancier de lokale groenteboer is of een multinational bierbrouwer.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak ook te laat ben om nog in te kunnen schrijven als ik dit zou willen. Nu zijn ze vaak ergens in de ochtend en ik ben niet echt een ochtendmens. Eerder waren ze wat vaker in de middag.
De reden voor mij om te investeren in de paar waarin ik geinvesteerd heb is de zekerheid van de borg. Veelal investeerde ik met geld wat ik anders niet zou hebben geinvesteerd en dan levert het toch meer op dan de spaarrekening of aflossing op de hypotheek.

Wat betreft de toeleverancier, de naam ervan staat in de acte van borg.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208035613
Ik zie de laatste tijd telkens tranches van Tony Loco op Ibiza voorbij komen op HCN, vraag me dan wel af wat de waarde van de borg nog is.
pi_208035819
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 13:33 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik heb mijn investering teruggetrokken: er is natuurlijk al flink geld verbrand, dit gaat in het negatieve scenario alleen maar meer worden. Op papier een gigantische overwaarde t.o.v. de eerste hypotheek, maar dit is wel een taxatie met het nieuwe gebruik in gedachte.
Tel daarbij op dat er alleen een negatieve hypotheek verklaring is (blijkbaar hebben de eigenaren, of de 1e hypotheekhouder geen zin in het gedoe van een tweede hypotheek), en de tijd dat het geld vast staat voordat het rentedragend wordt....

Ik laat mijn stukje over voor een andere liefhebber.
Die liefhebber mag ook mijn stukje hebben. Geen hypo zekerheid. Ik heb er geen goed gevoel bij.
pi_208035907
tzt een vervroegde aflossing HCN projnr 126 Friethuys , medio april
https://edensmakelaars.nl(...)iethuys-te-drachten/

[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 17-02-2023 19:02:21 ]
pi_208036008
quote:
12s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:42 schreef peterc het volgende:
tzt een vervroegde aflossing HCN projnr 126 Friethuys
Als het verkoopbedrag voldoende is. Bij de cafetaria in Breda is bij verkoop maar een deel afgelost.
pi_208036065
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als het verkoopbedrag voldoende is. Bij de cafetaria in Breda is bij verkoop maar een deel afgelost.
Circa 65% vd aflossing is al terugbetaald, de lening was 185k dus rest 65k, incl rente maar zo moet je niet tellen > 90% , denk wel dat het goed komt.
https://www.fundainbusine(...)748149-noordkade-57/
https://www.dijkstrabedrijfsmakelaars.nl/aanbod/noordkade-57/

[ Bericht 11% gewijzigd door peterc op 17-02-2023 19:07:20 ]
pi_208036321
quote:
12s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:42 schreef peterc het volgende:
tzt een vervroegde aflossing HCN projnr 126 Friethuys , medio april
HCN heeft al in een vroeg stadium al wat verteld over dit project en dat het bedrijf te koop stond, fijn als dit zo op een voor iedereen nette manier kan worden afgerond
pi_208036326
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Maar hiervan hebben de eigenaren nog een tweede, lopende project en is het restant niet afgeboekt ofzo.
pi_208036525
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 23:46 schreef zeeland6 het volgende:
Ik heb mijn investering voor E Kroot Grondwerk en Bestratingen teruggetrokken dus voor de liefhebber is er ruimte.
CCF
Is er iets wat wij zouden moeten weten over dit project, dan graag even delen :)
Pecunia non olet
pi_208037158
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:33 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Die liefhebber mag ook mijn stukje hebben. Geen hypo zekerheid. Ik heb er geen goed gevoel bij.
ik kan de pitch niet meer vinden, maar staat me bij dat ik ergens in het organogram de naam tegenkwam waar ik een geschil mee heb gehad.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen was ik snel uitgelezen.
pi_208037687
quote:
Dit is geen linkje om te investeren :@
pi_208037719
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 20:44 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Oh ja ik zie het.
Kijk anders maar op: crowdfundmarkt.nl
Daar staat ie wel en kun je direct investeren via ccf
pi_208038119
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 20:44 schreef Horsemen het volgende:

[..]
deze wel
SPOILER
pi_208038268
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 17:42 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Je moet soms heel erg snel beslissen want met een leninkje van 30K en een minimale inleg van 2,5K zit hij bij 12 investeringen al vol. Dus geen tijd om te lezen.

Ik denk dat het belang van de borgstelling wat onderschat wordt. Ook al is het geen multinational.

Stel dat de ondernemer 10% kans maakt om om te vallen.
Stel dat de borgsteller 5% kans maakt om om te vallen.
Dan is het risico op de hoofdsom (ervan uitgaande dat er helemaal niets betaald wordt):
10% x 5% = 0,5%. Dan moeten beide partijen omvallen.
Dus een verwachtingswaarde van 99,5% . Dat rechtvaardigt m.i. een zuinige rente.

Vanuit een B.V. situatie is het nog niet zo'n beroerde afweging, al zou ik het nu ook niet meer doen. Het percentage is niet meegegroeid de laatste maanden.
Pecunia non olet
pi_208038642
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 21:19 schreef obligataire het volgende:
Ik denk dat het belang van de borgstelling wat onderschat wordt. Ook al is het geen multinational.
Ik heb nu een paar keer gehad dat op het moment dat een borg moest gaan betalen voor een leningnemer, deze toch niet wenste te betalen. Is dat geen verhogend effect voor de risicoinschatting?
pi_208038957
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 21:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik heb nu een paar keer gehad dat op het moment dat een borg moest gaan betalen voor een leningnemer, deze toch niet wenste te betalen. Is dat geen verhogend effect voor de risicoinschatting?
Dat waren volgens mij particulieren die geen flauw benul hadden waarvoor ze getekend hadden (of deden alsof dat zo was :) ) De borgstelling moet gewoon goed op papier gezet worden zodat er geen andere interpretatie mogelijk is. Echtgenote meetekenen etc. Dat vertrouw ik HCN op zich wel toe.

Die VHC is natuurlijk wel een ander kaliber. Je ziet ook de balans en V&W waardoor je kunt inschatten wat die borgstelling voorstelt. Voor hun is zo'n borgstelling klein bier m.i.

Dat partijen gaan dwarsliggen zie je trouwens ook bij andere projecten. Die @#$#$ van Procede Holding en dat figuur van De Slage*rt bijvoorbeeld maken er ook een sport van om juridisch dwars te liggen.
2e Hypotheken hebben ook weinig betekenis als leningnemer niet meewerkt.

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 17-02-2023 22:08:16 ]
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')