Het leuke aan geen kinderen hebben is dat je samen met vrienden op irritante kinderen kan haten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het leuke aan kinderen hebben is dat je samen de rest van de wereld kunt haten.
Tja, dat kan natuurlijk. Het zou mijn keuze niet zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:12 schreef roos94 het volgende:
[..]
Jaimie gaat elke maand op reis, meerdere keren vaak nog.
Dat doen wij nog steeds hoor, op irritante kinderen hatenquote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:14 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Het leuke aan geen kinderen hebben is dat je samen met vrienden op irritante kinderen kan haten.
Hier was dat juist andersom (zoon is 23). Stond ik daar bijkans met de tranen in mijn ogen omdat mijn kleutertje weer naar school moest tussen moeders die helemaal happy waren dat de vakantie over was.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 07:49 schreef Samhain het volgende:
[..]
Ja, dit.
Toen mijn oudste (volgende maand 22) naar school ging was het echt not done om te laten weten dat je de 6 weken zomervakantie best lang vond. Tegenwoordig mag gewoon de vlag uit als de vakantie voorbij is.
Mijn viertal is "strong-willed", het heeft echt jaren geduurd voordat ik daar eens wat over tegenkwam en dat voelde inderdaad soms best eenzaam.
Dit is echt onzin. Er zijn veel oude mensen met kinderen die weg kwijnen ergens omdat de kinderen en kleinkinderen nauwelijks langskomen en hoopvol uit het raam kijken. Er kan ook zoveel scheef gaan als de kinderen volwassen zijn. Plus je bent verantwoordelijk voor je eigen leven daar neem je geen kinderen voor.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 11:12 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Dat. Ik denk dat kinderloze mensen niet leuk oud worden.
Stel je voor je bent 80 en iedereen is of dood of zelf te bejaard/dement om zich om je te bekommeren. Dan is het einde wel heel eenzaam.
Dat soort dingen kan van twee kanten komen. Sommige ouders 'verdrinken' zich graag helemaal in hun kinderen, die genieten zich suf. Aan de andere kant zijn bepaald niet alle kinderen zoals dat van laziness in die zin dat ze zich makkelijk aanpassen of goed gedijen bij wat de ouders gelukkig maakt. En als je er een krijgt dat nou net niet gedijt op de dingen die jij wil, dan heb je het als ouder lastig, want dan heb je je aan te passen. En dat kan een hoop kosten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Absoluut en die ouders (en kinderen) zijn er ook zeker en dat is mooi om te zien dat het wel kan. Er zijn echter ook heel veel ouders die heel snel als een kluizenaar gaan leven, die je nooit meer ziet en geen flexibiliteit meer kennen naar vrienden/familie toe.
Toch zijn het vaak de kinderen die de zorg op zich nemen en zich bekommeren om hun ouders. Niet altijd, maar het gebeurt ontzettend veel.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:51 schreef Soury het volgende:
[..]
Dit is echt onzin. Er zijn veel oude mensen met kinderen die weg kwijnen ergens omdat de kinderen en kleinkinderen nauwelijks langskomen en hoopvol uit het raam kijken. Er kan ook zoveel scheef gaan als de kinderen volwassen zijn. Plus je bent verantwoordelijk voor je eigen leven daar neem je geen kinderen voor.
Daar zitten kinderen helemaal niet op te wachten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:43 schreef Avelie het volgende:
[..]
Toch zijn het vaak de kinderen die de zorg op zich nemen en zich bekommeren om hun ouders. Niet altijd, maar het gebeurt ontzettend veel.
Niet dat dit een reden is om wel of geen kinderen te krijgen, maar om mantelzorg binnen families geheel te ontkennen, gaat te ver.
Ik zie vooral dat de mentaliteit van ouders (voornamelijk moeders) heel erg verschilt. De ene vertrouwt haar partner niet met "haar kinderen" en zit 24/7 aan huis gebonden. Terwijl de ander de avonden kan verdelen met de partner en toestaat dat opa en oma geregeld oppassen, waardoor er van alles mogelijk is.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:04 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat soort dingen kan van twee kanten komen. Sommige ouders 'verdrinken' zich graag helemaal in hun kinderen, die genieten zich suf. Aan de andere kant zijn bepaald niet alle kinderen zoals dat van laziness in die zin dat ze zich makkelijk aanpassen of goed gedijen bij wat de ouders gelukkig maakt. En als je er een krijgt dat nou net niet gedijt op de dingen die jij wil, dan heb je het als ouder lastig, want dan heb je je aan te passen. En dat kan een hoop kosten.
Ik heb het altijd met alle liefde gedaan en zal ermee doorgaan voor zolang het nodig is.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:47 schreef Soury het volgende:
[..]
Daar zitten kinderen helemaal niet op te wachten.
Ik liever nietquote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:49 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ik heb het altijd met alle liefde gedaan en zal ermee doorgaan voor zolang het nodig is.
Dat kan ook als je kinderen hebt. Als ik met een kindvrije vriendin ergens een hapje zit te eten en er lopen gillende kinderen rond, dan boeit het niet dat ik kinderen heb en zij niet. We vinden het allebei even irritant.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:14 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Het leuke aan geen kinderen hebben is dat je samen met vrienden op irritante kinderen kan haten.
Ben jij alleenstaande moeder zonder dat er een andere ouder aanwezig is? Zonder een netwerk van opa of oma, tante of oom, vrienden, of ouders van vriendjes van je kind? Zonder professionele opvangmogelijkheden?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:14 schreef Jentin het volgende:
Ik zou zo graag gewoon eens op zaterdagmiddag een paar uur achter elkaar een boek lezen op mijn eigen bank, met een drankje en iets lekkers en een muziekje op de achtergrond. Het zit er gewoon niet in. Dat kan ik soms ineens even heel erg kotsbeu zijn.
Alles kan geregeld worden natuurlijk, maar gewoon een dag of eigenlijk een paar dagen achter elkaar alleen maar aan jezelf hoeven denken vind ik met terugwerkende kracht de allergrootste luxe van het bestaan pre-kinderen. Niet denken aan ontbijt/lunch/diner/voetbaltas/haren kammen/douchen/tanden poetsen/mentaal welzijn voor iemand anders. Gewoon alleen jezelf in leven houden en doen waar je zin in hebt, wanneer je er zin in hebt en zolang als je er zin in hebt.
Ga je dan nooit eens gezellig mee en dat je je partner belt dat hij de boel even opvangt thuis? Of ben je alleenstaand, zonder andere ouder die nog ergens is? (Met co-ouderschap lijken dit soort dingen me nog makkelijker want dan is je kind er de helft van de tijd niet.)quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:24 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik herken het. Ik heb collegas zonder kinderen, we werken dan samen de hele dag een shift. En aan het eind van de lange dag zeggen collegas, zo ik ga lekker pizza bestellen en thuis op de bank ploffen met een serie. Of, ik ga zo gezellig nog de stad in. En dan denk ik, ja ik kan niet gaan chillen want dochtermaar ja is eigen keuze uiteindelijk
Mijn man en ik doen vaak zat iets spontaans,dat is bijna nooit een probleem. Als de ander niks heeft gepland dan is hij/zij toch thuis. Ik zie het probleem niet zo.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik denk dat Roos bedoeld dat ze ala minuut niet een avondje weg kan.
Ik snap dat wel. Als ik een avondje weg ga, wat eten met een vriendin ofzo, dan heb ik dat altijd wel gepland. Dan weet vriend ook tijdig dat hij een avondje de kinderen heeft.
Ik liever ook niet, maar ik vind het toch wel heel waardevol dat ik samen met mijn broer en zus manterzorg deel voor mijn moeder. Daardoor kan ze nog steeds zelfstandig wonen en dingen ondernemen. Wij doen al het praktische, kan zij de energie die ze heeft in leuke dingen steken.quote:
Dat is mooi maar niet alle families zitten zo in elkaar.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:34 schreef exode het volgende:
[..]
Ik liever ook niet, maar ik vind het toch wel heel waardevol dat ik samen met mijn broer en zus manterzorg deel voor mijn moeder. Daardoor kan ze nog steeds zelfstandig wonen en dingen ondernemen. Wij doen al het praktische, kan zij de energie die ze heeft in leuke dingen steken.
Dit dus. Natuurlijk zou ik het liever anders zien, maar het is waardevol om iets te kunnen doen. Voor iemand anders buiten mijn ouders zou ik het overigens niet doen met deze intensiteit.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:34 schreef exode het volgende:
[..]
Ik liever ook niet, maar ik vind het toch wel heel waardevol dat ik samen met mijn broer en zus manterzorg deel voor mijn moeder. Daardoor kan ze nog steeds zelfstandig wonen en dingen ondernemen. Wij doen al het praktische, kan zij de energie die ze heeft in leuke dingen steken.
Klopt zeker, alle zussen en broers van mijn moeder hebben ruzie met elkaar. En bij schoonmoeder hetzelfde.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:36 schreef Soury het volgende:
[..]
Dat is mooi maar niet alle families zitten zo in elkaar.
Schoonouders zijn de verantwoordelijkheid van de partner en zijn siblings, daar ga ik zeker niet tussen zitten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:40 schreef exode het volgende:
[..]
Klopt zeker, alle zussen en broers van mijn moeder hebben ruzie met elkaar. En bij schoonmoeder hetzelfde
Overigens gaat schoonmoeder als het zover komt maar hulp inkopen. Dan ga ik nog liever de hele dag in een verpleeghuis wildvreemden verzorgen.
Mijn man werkt latere uren dan ikquote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:18 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ga je dan nooit eens gezellig mee en dat je je partner belt dat hij de boel even opvangt thuis? Of ben je alleenstaand, zonder andere ouder die nog ergens is? (Met co-ouderschap lijken dit soort dingen me nog makkelijker want dan is je kind er de helft van de tijd niet.)
Ik doe met je meequote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:51 schreef Soury het volgende:
Laat mij maar oud worden zonder kinderen
Is ook prima toch?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:51 schreef Soury het volgende:
Laat mij maar oud worden zonder kinderen
Juist en dat is geen garantiequote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik doe met je mee
En kinderen als een soort verzekering nemen voor de oude dag vind ik niet kunnen naar het kind toe
Altijd? Poe.... Het lijkt me zo heftig, dat je nooit iets spontaans kunt doen, omdat je er alleen voor staat thuis.quote:
Volgens mij doet niemand dat?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik doe met je mee
En kinderen als een soort verzekering nemen voor de oude dag vind ik niet kunnen naar het kind toe
Duiveltja in OUD / Het ouderschap niet leuk vinden Dit dusquote:
Ik heb een superuitgebreid netwerk, gelukkig, en ik ben ook nog eens gewoon samen met de (parttime werkendequote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:12 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ben jij alleenstaande moeder zonder dat er een andere ouder aanwezig is? Zonder een netwerk van opa of oma, tante of oom, vrienden, of ouders van vriendjes van je kind? Zonder professionele opvangmogelijkheden?
Want dan kan ik me voorstellen dat het erg zwaar is. In alle andere gevallen kun je het best regelen dat iemand anders een middagje iets met jouw kind gaat doen? Of is er een reden dat je dit niet wil?
Precies. En er komt een tijd dan is die leenauto veel vaker beschikbaar. Dan worden de kinderen dus zelfstandiger. Je besluit lekker met vrienden te gaan borrelen en de meiden (in ons geval) schuiven wel een pizza in de oven. Daar kijk ik wel naar uit.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:10 schreef Jentin het volgende:
[..]
Ik heb een superuitgebreid netwerk, gelukkig, en ik ben ook nog eens gewoon samen met de (parttime werkende) vader van de kinderen. Maar zo’n zaterdagmiddag vergt dus planning en organisatie. Ik kan niet elke zaterdag of welke dag dan ook spontaan bedenken dat ik díe dag ga lezen. Mijn partner kan de kinderen ook niet laten verdwijnen en zij mogen ook gewoon thuis zijn na een drukke week vol school en sport.
Ik vond de autovergelijking van Donna heel mooi en treffend. Ik ben superblij met zo’n sporadische zaterdag (de leenauto), maar ook die zijn gewoon niet zoals het was (de eigen auto).
Dat gezegd hebbende: ik vind het nu al honderdduizend keer makkelijker en relaxter dan drie jaar geleden en ik weet ook wel dat dit soort gedoe eindig is. Als ik dit van tevoren had geweten, zou ik toch wél weer voor kinderen kiezen.
Je moet dat zo plannen dat je kinderen voor je ouders kunnen zorgen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:19 schreef ZarB het volgende:
Dit soort topics doen we wel steeds beseffen dat 1 kind misschien meer dan genoeg isals er ooit ook nog mantelzorg bij komt (wat mijn ouders overigens nooit zouden verwachten) dan is het echt #goodbyelife
Precies dat erkende ik ook vanuit de post van Jor_Dii. Ik zette er iets naast, waar je minder de hand in hebt. Blijkbaar zie jij dat niet in de wereld.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:48 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ik zie vooral dat de mentaliteit van ouders (voornamelijk moeders) heel erg verschilt. De ene vertrouwt haar partner niet met "haar kinderen" en zit 24/7 aan huis gebonden. Terwijl de ander de avonden kan verdelen met de partner en toestaat dat opa en oma geregeld oppassen, waardoor er van alles mogelijk is.
Dat kan een wereld van verschil maken. Ik zie het om me heen bij vriendinnen, collega's en moeders van de vriendjes van mijn kinderen gebeuren, de ene verandert in een complete moederkloek (wat ook ok is), bij de ander is nog van alles mogelijk.
vanaf welke leeftijd mag je je kind daartoe dwingen?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:20 schreef Donna het volgende:
[..]
Je moet dat zo plannen dat je kinderen voor je ouders kunnen zorgen.
Dat is een vrijgezelle 55+ vent met Al Bundy hand in broek johquote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:20 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Precies dat erkende ik ook vanuit de post van Jor_Dii. Ik zette er iets naast, waar je minder de hand in hebt. Blijkbaar zie jij dat niet in de wereld.
Het is vast heel heerlijk om zo in de maakbaarheid der dingen te kunnen blijven geloven. Dat het je maar lang gegund mag blijven.
14.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:21 schreef ZarB het volgende:
[..]
vanaf welke leeftijd mag je je kind daartoe dwingen?
Wat zou er gebeuren als je zo'n wens uitsprak naar je partner?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:10 schreef Jentin het volgende:
[..]
Ik heb een superuitgebreid netwerk, gelukkig, en ik ben ook nog eens gewoon samen met de (parttime werkende) vader van de kinderen. Maar zo’n zaterdagmiddag vergt dus planning en organisatie. Ik kan niet elke zaterdag of welke dag dan ook spontaan bedenken dat ik díe dag ga lezen. Mijn partner kan de kinderen ook niet laten verdwijnen en zij mogen ook gewoon thuis zijn na een drukke week vol school en sport.
Ik vond de autovergelijking van Donna heel mooi en treffend. Ik ben superblij met zo’n sporadische zaterdag (de leenauto), maar ook die zijn gewoon niet zoals het was (de eigen auto).
Dat gezegd hebbende: ik vind het nu al honderdduizend keer makkelijker en relaxter dan drie jaar geleden en ik weet ook wel dat dit soort gedoe eindig is. Als ik dit van tevoren had geweten, zou ik toch wél weer voor kinderen kiezen.
Je doet allerlei aannames over wat ik wel en niet uitspreek in mijn relatie en over wat er wel en niet gebeurt. Ik spreek de wensen wel degelijk uit en heb werkelijk alle ruimte.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:23 schreef Avelie het volgende:
[..]
Wat zou er gebeuren als je zo'n wens uitsprak naar je partner?
In mijn relatie zeggen we het wanneer we iets heel graag willen en dan zorgen we er samen voor dat het op korte termijn mogelijk is.
Als mijn man jouw wens zou uitspreken dan zou ik voorstellen dat ik aankomende zaterdag met de kinderen naar mijn ouders ga, zodat hij het huis voor zichzelf heeft. Of ik ga met de kinderen naar een speeltuin, of naar een vriendin met kinderen die zij kennen, zodat hij met een boek op de bank kan (of eens uitgebreid kan gamen in zijn geval).
Misschien heeft jouw man ook iets wat hij graag eens zou doen in zijn vrije tijd? Waarom niet elkaar die ruimte gunnen?
Je hebt het nu over mij?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:21 schreef Molo het volgende:
[..]
Dat is een vrijgezelle 55+ vent met Al Bundy hand in broek joh
Ach dat riepen ze in mijn grootmoeders tijd al.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:56 schreef Shivo het volgende:
.
Kinderen van tegenwoordig hebben de naam weinig respect te hebben voor van alles en nog wat. Zou er een verband bestaan met al die ouders die opvoeden achteraf toch wel veel werk vinden?
Of gewoon even een goede thrillerserie kijken overdag.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:14 schreef Jentin het volgende:
Ik zou zo graag gewoon eens op zaterdagmiddag een paar uur achter elkaar een boek lezen op mijn eigen bank, met een drankje en iets lekkers en een muziekje op de achtergrond. Het zit er gewoon niet in. Dat kan ik soms ineens even heel erg kotsbeu zijn.
Alles kan geregeld worden natuurlijk, maar gewoon een dag of eigenlijk een paar dagen achter elkaar alleen maar aan jezelf hoeven denken vind ik met terugwerkende kracht de allergrootste luxe van het bestaan pre-kinderen. Niet denken aan ontbijt/lunch/diner/voetbaltas/haren kammen/douchen/tanden poetsen/mentaal welzijn voor iemand anders. Gewoon alleen jezelf in leven houden en doen waar je zin in hebt, wanneer je er zin in hebt en zolang als je er zin in hebt.
Mooie vraag wel. Misschien dat het ergens wel een verband heeft.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:56 schreef Shivo het volgende:
Drie kinderen, twee carrières en nooit gratis opa en oma opvang gehad. Gaat prima en nu ze wat ouder worden is er af en toe wat ruimte voor eigen dingen.
Kinderen van tegenwoordig hebben de naam weinig respect te hebben voor van alles en nog wat. Zou er een verband bestaan met al die ouders die opvoeden achteraf toch wel veel werk vinden?
Mijn kinderen zijn vaak de ochtend aan het luieren en in de middag willen ze iets ondernemen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:59 schreef Jentin het volgende:
[..]
Je doet allerlei aannames over wat ik wel en niet uitspreek in mijn relatie en over wat er wel en niet gebeurt. Ik spreek de wensen we degelijk uit en heb werkelijk alle ruimte.
Maar mijn kinderen wonen hier ook, die zijn ook moe in het weekend en die mogen dan ook gewoon lekker thuis zijn.
Ik schreef ook gewoon dat ik die vrije zaterdagen dus wel eens heb en ook waarom zo’n georganiseerde vrijheid soms toch als “niet genoeg” voelt of in elk geval niet hetzelfde als een vergelijkbare zaterdag pre-kind. Als je een vraag stelt, moet je het antwoord wel ook echt lezen.
Ik heb er wel weer zat van. Verder echt een fijn, herkenbaar topic.
Weet je wat, stik er lekker inquote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:46 schreef Avelie het volgende:
[..]
Mijn kinderen zijn vaak de ochtend aan het luieren en in de middag willen ze iets ondernemen.
Het hoeft allemaal niet zo zwart wit te zijn. Het lijkt me vooral voor jezelf erg zwaar als je het zo ervaart.
Dit is onopgevoed/respectloos/tokkie?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:43 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Mooie vraag wel. Misschien dat het ergens wel een verband heeft.
Maar mijn generatie ( althans, de mensen die ik zie opvoeden) die laten nu dingen toe bij hun kinderen, die ze vroeger niet mochten.
Docenten bij de voornaam noemen, bepaalde films / series kijken, kiezen wat we vanavond gaan eten. Grote mond tegen de ouders, want oh wat is het grappig als die 3 jarige “oh my god” zegt ineens. Tot je er achter komt dat dat helemaal niet grappig is, en het hek is van de dam.
Nu noemen “wij” dit al richting tokkie… maar kan me voorstellen dat deze ouders misschien ook toch wel stiekem denken: kut, waar ben ik aan begonnen.
Of mensen die dan in gesprek gaan met een kind (van 4) en dus niet “straffen”. Want vroeger voelde zij zich ook niet gehoord, dus dat gaan we bij de eigen kids maar even anders doen.![]()
Zo heb ik een vriendin die dan iPad straf geeft. Maar als het kind maar lang genoeg jankt dan krijgt hij toch z’n zin.en maar blijven dreigen met het in beslag nemen van dat ding. Maar als je dat nooit waar maakt.
Zij is overigens wel iemand die het ouderschap enorm zwaar vind. ( zegt ze zelf)
Haar kind is al overstuur bij een simpele “nee”. Dus zij zegt “ik vind dat niet fijn, wil je daarmee stoppen” …
Vroeger wilde ze graag vier kinderen. Maar na de tweede is zijn ze vooralsnog gestopt. Hij wil nog wel kinderen maar zij zegt dat we haar dan in een dwangbuis kunnen afvoeren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |