Ik zeg ook niet dat het duurder is, alleen dat het geld kost.quote:Op donderdag 9 februari 2023 11:33 schreef koemleit het volgende:
[..]
ik geef toe, onderstaande is niet een geheel onafhankelijk bron, maar dat de kosten voor pinnen hoger zijn dan voor contant is uiterst twijfelachtig.
https://www.rabobank.nl/b(...)der-dan-contant-geld
en pinnen is de eerstvolgende werkdag op de rekening, lees ik her en der. Dat zal niet veel anders zijn dan contant geld. Tenzij je het contant geld contant wil houden natuurlijk.
En dan vraag ik me waarom de briefjes boven de 50 eur gemaakt waren...quote:Op donderdag 9 februari 2023 13:30 schreef sirdanilot het volgende:
Overigens kreeg ik van mijn huisgenoot een briefje van 200 voor de huur. Zo'n gele. Nog nooit van mijn leven gezien, heb hem maar even tegen het licht gehouden maar hij lijkt echt.
Ik zei van 'hoe kom je hier in godsnaam aan?' Blijkbaar heeft hij hem in zijn thuisland bemachtigd op de een of andere manier.
Wat ik in godsnaam met dat briefje ga doen? Geen flauw idee, werkelijk waar. Dat wordt bijna nergens meer geaccepteerd. Misschien dat ik er maar wiet van koop want anders weet ik het niet. Ik zal een keertje langs de bank gaan om te kijken of ik hem daar kan storten of omwisselen.
In Duitsland leeft pinnen lang zo sterk niet als hier, als je daar langere tijd verblijft kom je daar dus vanzelf wel achterquote:Op donderdag 9 februari 2023 12:04 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik ook, maar met die gedachte kwam ik in Duitsland toch bedrogen uit.
Ik heb daar ook wel in restaurants gegeten (middensegment) waar pinnen niet mogelijk was.
Kon ik na het eten nog op zoek naar ee pin-automaat.
Wij zijn eigenlijk het enige land dat heel raar doet over cash.
In duistland komen 100 euro biljetten uit de automaat.
In Nederland ben je bijna crimneel als je met 50 euro betaald.
Wil je 38 afrekenen met een briefje van 50 en dan vragen ze of je niet kleiner hebt.
Bij de benzinepomp een bordje dat ze van 100 euro niet terug hebben.
(oh en van 2 briefjes van 50 wel?)
Ik hoorde ergens de briefjes van 500 euro in het criminele circuit meer dan 500 euro waard zijn omdat je er maar moeilijk aan komt en ze reuze handig zijn om te transporteren. Wie weet geldt dat in mindere mate ook voor 200,-quote:Op donderdag 9 februari 2023 13:30 schreef sirdanilot het volgende:
Overigens kreeg ik van mijn huisgenoot een briefje van 200 voor de huur. Zo'n gele. Nog nooit van mijn leven gezien, heb hem maar even tegen het licht gehouden maar hij lijkt echt.
Ik zei van 'hoe kom je hier in godsnaam aan?' Blijkbaar heeft hij hem in zijn thuisland bemachtigd op de een of andere manier.
Wat ik in godsnaam met dat briefje ga doen? Geen flauw idee, werkelijk waar. Dat wordt bijna nergens meer geaccepteerd. Misschien dat ik er maar wiet van koop want anders weet ik het niet. Ik zal een keertje langs de bank gaan om te kijken of ik hem daar kan storten of omwisselen.
Ik betaal mijn huur in briefjes van 50 en ik vind het best wel onhandig. 100 zou ik blij mee zijn. Nu loop ik met een stapel briefjes naar mijn huisbaas.quote:Op donderdag 9 februari 2023 13:56 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
En dan vraag ik me waarom de briefjes boven de 50 eur gemaakt waren...
Het pinnen leeft daar prima alleen Duitsers, met name restaurants, zijn nogal star tegenover het pinnen. Om het nog leuker te maken, ze hebben een eigen betalingsnetwerk in het leven geroepen die alleen met Duitse passen werkt. Dus kom je met bijvoorbeeld je Maestro- of Cirruspas aanlopen dan werkt het niet.quote:Op donderdag 9 februari 2023 14:03 schreef Pensioengenieter het volgende:
[..]
In Duitsland leeft pinnen lang zo sterk niet als hier, als je daar langere tijd verblijft kom je daar dus vanzelf wel achter
quote:Op donderdag 9 februari 2023 11:36 schreef sirdanilot het volgende:
Voor zover mij bekend is het nog altijd een Europese wet dat de euro (dus contante euros) geldig betaalmiddel zijn.
Maar ja je gaat niet zomaar naar het Europese Hof als Friet Piet om de hoek geen contant meer accepteert natuurlijk.
Het beste is: vote with your feet. Zo ging ik hier laatst een Burrito halen. Burrito was al helemaal klaargemaakt, toen kwam tijd om het af te rekenen dus ik een briefje van 20 geven. Zegt meneer ' Sorry we don't take cash' . Toen zei ik ' ok then you can keep it' en toen zei hij van ' okay' en flikkerde hij de volledig klaargemaakte burrito zo de kliko in
Dan maar geen burrito he
klopt het is een geldig betaalmiddel, maar er is geen acceptatieplicht van elk geldig betaalmiddel.quote:Op donderdag 9 februari 2023 11:36 schreef sirdanilot het volgende:
Voor zover mij bekend is het nog altijd een Europese wet dat de euro (dus contante euros) geldig betaalmiddel zijn.
Maar ja je gaat niet zomaar naar het Europese Hof als Friet Piet om de hoek geen contant meer accepteert natuurlijk.
Het beste is: vote with your feet. Zo ging ik hier laatst een Burrito halen. Burrito was al helemaal klaargemaakt, toen kwam tijd om het af te rekenen dus ik een briefje van 20 geven. Zegt meneer ' Sorry we don't take cash' . Toen zei ik ' ok then you can keep it' en toen zei hij van ' okay' en flikkerde hij de volledig klaargemaakte burrito zo de kliko in
Dan maar geen burrito he
die accepteer je ook zelf.. ik had het geweigerd. Contant geld weiger ik sowieso altijd.quote:Op donderdag 9 februari 2023 13:30 schreef sirdanilot het volgende:
Welk deel? Gebruik van iconen? Voor slechtzienden en blinden?quote:
Ja. Als jij gaan voor 15 euro tankt krijg je je eigen briefje terugquote:Op donderdag 9 februari 2023 12:04 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik heb daar ook wel in restaurants gegeten (middensegment) waar pinnen niet mogelijk was.
Wil je 38 afrekenen met een briefje van 50 en dan vragen ze of je niet kleiner hebt.
Wat snap je niet aan "er niet terug van hebben"quote:Op donderdag 9 februari 2023 12:04 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik heb hem vandaag in de automaat van de bank gegooid, die heeft hem gelukkig geaccepteerd dus dat scheelt weer gedoe. Doei geel briefje van 200quote:Op donderdag 9 februari 2023 18:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
die accepteer je ook zelf.. ik had het geweigerd. Contant geld weiger ik sowieso altijd.
Blijkbaar dus wel. Daarom staan er logo's of teksten bij de deur die dit duidelijk maken.quote:Op donderdag 9 februari 2023 12:55 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dat is wat ik bedoelde. Je kan niet zomaar contant geld weigeren, tenzij ' wederzijds overeengekomen'.
Dan had je bij binnen kost misschien beter moeten opletten?quote:Als ik in een restaurant ga eten, en vervolgens krijg ik de rekening, ik leg een briefje van 50 op tafel en men zegt ' sorry alleen pinnen', dan ben ik dat niet ' wederzijds overeengekomen'.
Informatie bij binnen komst is voldoende. Ben jij het er niet mee eens, ga je gewoon weer weg.quote:Als ik in een restaurant ga eten en men zegt voordat ik mijn bestelling plaats dat men alleen kan pinnen, dan kan ik kiezen: ofwel ik geef toestemming (wederzijds overeengekomen) ofwel ik sta op en loop weg.
Misschien?quote:Op donderdag 9 februari 2023 12:57 schreef sirdanilot het volgende:
Overigens vind ik een klein stickertje met ' alleen pinnen' onvoldoende.
Misschien heb ik de sticker niet gezien. Misschien is iemand wel slechtziend en kan deze de sticker niet eens zien. Misschien spreekt iemand geen Nederlands of misschien is iemand laaggeletterd.
Zeker wel als dit gewoon bij binnenkomst aangegeven is. Maar het restaurant zal waarschijnlijk mee denken in oplossingen.quote:Op donderdag 9 februari 2023 13:13 schreef sirdanilot het volgende:
En verder geldt bij sommige dingen dat je eerst consumeert en pas daarna de rekening krijgt, denk bijvoorbeeld aan een restaurant. Als je dan niet duidelijk is gemaakt dat er enkel gepind kan worden en je staat daar met je briefje van 50, wat dan? Dan is dat toch echt niet het probleem van de klant.
Dan moet je misschien beter opletten?quote:Op donderdag 9 februari 2023 13:14 schreef sirdanilot het volgende:
Dan nog kan het gewoon zijn dat je het niet hebt gezien, dat bordje. Het is niet voldoende.
Als je dan wegloopt is gewoon weglopen zonder te betalen en dus strafbaar. Dat risico neemt die klant dan volledig voor zijn eigen rekening.quote:Op donderdag 9 februari 2023 13:19 schreef sirdanilot het volgende:
Dan loop je even naar de pinautomaat, dat is vrij normaal. Het risico dat de klant wegloopt ipv naar de pinautomaat is voor het restaurant.
Pinnen is echt spotgoedkoop.quote:Op donderdag 9 februari 2023 11:17 schreef sanger het volgende:
[..]
Pinnen kost ook geld voor de ondernemer. Gemiddeld een 0,5% van de transactiewaarde. Naast investering/onderhoud in apparatuur.
En j ehebt het geld pas 1/2/3 dagen later op je rekening, dus tot je beschikking.
Bij de meeste pompstations hangt er gewoon een contactloos-readerquote:Op donderdag 9 februari 2023 11:54 schreef Gia het volgende:
Ik heb eigenlijk nooit cash geld bij me, op wat klein geld na voor als ik ergens naar een toilet moet. Waarom daar nog geen pinbetaling mogelijk is!?
Spotgoedkoop?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 08:54 schreef Piger het volgende:
[..]
Pinnen is echt spotgoedkoop.
4 tot 6 cent per transactie.
Abonnementskosten verwaarloosbaar.
Ja je hebt eenmalige aanschafkosten.
https://www.ing.nl/zakeli(...)utomaat-via-partners
Kijk eens naar tarieven voor storten van geld.
En dan heb je nog munt rollen die je moet kopen. Kassa tellingen en verschillen en veilig geld bij de bank krijgen of laten ophalen.
https://www.abnamro.nl/nl(...)t-geld/tarieven.html
Lees jij überhaupt wel?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 10:39 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Spotgoedkoop?
4 tot 6 cent, tel maar even door na hoeveel transacties een briefje van 100,- is verdwenen...
Contant betalen kost niks en geen partij verdient er aan, op dumpert stond keer een rekensom van een briefje van 50 wat contant van mens naar mens gaat blijft 50 euro
Maar online digitaal verdwijnt er elke transactie een paar cent van de 50 euro...
Niet voldoende geld om te betalen betekent afwassenquote:Op vrijdag 10 februari 2023 08:34 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Blijkbaar dus wel. Daarom staan er logo's of teksten bij de deur die dit duidelijk maken.
[..]
Dan had je bij binnen kost misschien beter moeten opletten?
[..]
Informatie bij binnen komst is voldoende. Ben jij het er niet mee eens, ga je gewoon weer weg.
[..]
Misschien?
[..]
Zeker wel als dit gewoon bij binnenkomst aangegeven is. Maar het restaurant zal waarschijnlijk mee denken in oplossingen.
[..]
Dan moet je misschien beter opletten?
[..]
Als je dan wegloopt is gewoon weglopen zonder te betalen en dus strafbaar. Dat risico neemt die klant dan volledig voor zijn eigen rekening.
Hoe zie jij dit risico trouwens als de klant niet voldoende contact geld mee heeft en geen pin pas, maar waar je wel met beide kunt betalen?
Ik krijg al 10 jaar advertenties op basis van mijn aankopen, dus wat is precies het probleem?quote:Op donderdag 9 februari 2023 10:44 schreef koos_vriendloos het volgende:
[..]
Waarom is dat jouw enige zorg. Al jouw transacties liggen binnenkort voor het rapen. Ik geef het nog 10 jaar voordat je advertenties krijgt voor je aankopen. En dat is nog the tip of the iceberg. De potentie dat er is is enorm.
En in dat plaatje wat je zag, werden al die bankkosten tegenover de 50 euro contant gezet, of werd dat ook afgepeld met de kosten.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 11:20 schreef Zwolsboy het volgende:
8 seconden?
Nou hoe vaak ik zie hoe sloom mensen pinnen... laat staan met je mobiel betalen, werkt vaak niet fout melding of geen verbinding oude vrouw snapt het niet allemaal tijd verloren...
Bij cash zie je het ook met allemaal muntjes betalen ook tijdrovend.
Maar de afbeelding wat ik zag is niet alleen de transacties, ook bankkosten, hele lijst aan extra kosten tov contant.
Daarnaast banken zijn nog steeds te gierig om 2 a 3% rente over je centen te geven, terwijl ze spekken met extreem hoge hyp rentes ook een raar iets.
Daalt de hyp rente gaan ze meteen de spaarrente omlaag schoppen, maar omgekeerd...
Gewoon simpel, pin/online en contant gewoon in de wet geldig maken, kijk als je een dikke auto koopt van 30k en je komt met een koffer, maar dat is in 10 minuten te checken of het legaal geld is, zon slikker is razendsnel.
Ik vind hoogstens (eigenlijk vind ik dat de wetgeving zich niet bezig moet houden met dit geneuzel en met jouw burrito in de kliko) dat er wetgeving moet komen dat de betaalmethode duidelijk zichtbaar moet zijn voordat je wil afrekenen. Als jij je niet schikt bij de betaalmethode van de verkoper, loop je maar een deurtje verder. Als dit voor de verkoper teveel klanten kost, voegen ze maar een betaalmethode toe.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 11:26 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zou bij wet alle winkels en horeca verplichten om zowel pin als contant geld te accepteren. Want niet KUNNEN pinnen vind ik net zo irritant. Als je als winkel geen betaalautomaat kan betalen en/of te beroerd bent om naar de bank te rijden om contanten te storten mag je je toko wat mij betreft meteen dichtgooien. Maar goed dit is aan de politiek en helaas zou er niemand op mij stemmen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |