abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 februari 2023 @ 18:27:54 #176
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207895905
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 01:13 schreef Tijger_m het volgende:
Mag ik opmerken dat ik het heel komisch vindt dat deze discussie lijkt plaats te vinden zonder ook maar een persoon die zichzelf als PvdA of GL stemmer kenbaar maakt?
:?

Ik ben vrij openlijk PvdA-stemmer.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_207895938
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 18:27 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Blijf vooral lezen wat je wil lezen. Discussie heeft zo geen zin.
Jij komt gewoon met geen enkel bewijs voor je onderbuikgevoelens. Lees gewoon dat document van PvdA en GL zelf, dan zie je dat de hele energietransitie best betaalbaar kan voor ieder inkomen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207896033
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 17:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, bij sommige mensen gaat het altijd over de onderbuik. Dat GL en PvdA altijd betaalbaarheid voor de laagste inkomens in 1 zin noemen met de energietransitie negeren ze dan. Maar goed, lees hier dan maar:

Klimaatvisie PvdA en GroenLinks

Dat hele document is juist doordrenkt van manieren om de hele energietransitie en alles rondom klimaat betaalbaar te doen, juist ook voor de lage en middeninkomens.
Dit soort visies zijn leuk op papier, maar bij milieu-gerelateerde belastingen op van alles en nog wat, zeker zodra die op eerste levensbehoeften zijn, worden lage en middeninkomens relatief nu eenmaal zwaarder getroffen. En als het niet alleen financieel is, dan ook in tijd (bijvoorbeeld OV in plaats van de auto) of in het minder bereikbaar worden van leuke dingen.

En dan is dit ook nog maar het uitgangspunt. Dat gaat daarna nog verwateren in een compromis met de huidige kabinetspartijen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_207897854
Milieu is vrij breed gedragen, ook bij de PvdA, dat hoeft geen groot probleem voor de fusiepartij te zijn. Ze moeten alleen waken dat de rekening niet eenzijdig bij (een) deel van de achterban terecht komt.

Met name het Noorden, van oudsher een PvdA bolwerk, is wel een kwetsbaarheid. De fusiepartij kan niet klakkeloos achter D66 aan lopen om de rekening bij de boeren te leggen zonder dat het electoraal pijn doet. Groenlinks kan daar alleen wel mee weg komen.
pi_207898447
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 20:26 schreef Havermout2 het volgende:

Met name het Noorden, van oudsher een PvdA bolwerk, is wel een kwetsbaarheid. De fusiepartij kan niet klakkeloos achter D66 aan lopen om de rekening bij de boeren te leggen zonder dat het electoraal pijn doet. Groenlinks kan daar alleen wel mee weg komen.
Dat is met name nog Oldambt en dat gaat maar om 2500 stemmen: https://allecijfers.nl/verkiezingsuitslagen/gemeente-oldambt/

Zelfs daar was de VVD al de grootste.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207926669
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 18:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
:?

Ik ben vrij openlijk PvdA-stemmer.
En ik vrij openlijk ex-pvda stemmer.
In mijn hart ben ik sociaaldemocraat, de stroming/denkrichting die Nederland tot welvarende en sociale samenleving heeft gemaakt. Maar de pvda heeft de sociaaldemocratie verraden en dus de ook de nederlandse werknemers.

Net zoals de FNV. Die maken zich inmiddels drukker over mensen die n.og nooit een slag hebben uitgevoerd en mensen die dat ook nooit zullen doen dan de werknemers die de bondscontributie ophoesten
-
pi_207991292
twitter

Wat een tweet van Mei Li Vos, de arbeider weet ieder geval waar hij staat met de PvdA. Juichen om het feit dat we aan het besparen zijn maar compleet voorbijgaan aan het feit dat er bespaard word omdat mensen een warm huis simpelweg niet meer kunnen veroorloven.
Ik ben het met Jan Dijkgraaf eens, de arbeider kan beter PVV of SP stemmen.
  zondag 5 maart 2023 @ 09:51:04 #183
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208247488
Klaver wil bij de volgende verkiezingen een lijst
https://www.nporadio1.nl/(...)n-een-lijst-met-pvda
  zondag 5 maart 2023 @ 10:00:30 #184
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_208247555
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 09:51 schreef Hexagon het volgende:
Klaver wil bij de volgende verkiezingen een lijst
https://www.nporadio1.nl/(...)n-een-lijst-met-pvda
En kuiken?
pi_208247852
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 10:45 schreef Chivaz het volgende:
[ twitter ]
Wat een tweet van Mei Li Vos, de arbeider weet ieder geval waar hij staat met de PvdA. Juichen om het feit dat we aan het besparen zijn maar compleet voorbijgaan aan het feit dat er bespaard word omdat mensen een warm huis simpelweg niet meer kunnen veroorloven.
Ik ben het met Jan Dijkgraaf eens, de arbeider kan beter PVV of SP stemmen.
We kunnen het niet meer betalen is slechts één kant van het verhaal. De aarde trekt het niet meer is de andere kant, en daar kan de PvdA weinig aan doen.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_208248633
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 10:40 schreef BlackLining het volgende:

[..]
We kunnen het niet meer betalen is slechts één kant van het verhaal. De aarde trekt het niet meer is de andere kant, en daar kan de PvdA weinig aan doen.
Als ze er weinig aan kunnen doen zoals elk weldenkend mens wel kan bedenken waarom dan vol inzetten op een onbetaalbare energietransitie?
pi_208248647
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 11:47 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Als ze er weinig aan kunnen doen zoals elk weldenkend mens wel kan bedenken waarom dan vol inzetten op een onbetaalbare energietransitie?
Mooie cirkelredenering ^O^
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  zondag 5 maart 2023 @ 11:50:05 #188
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208248679
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 19:48 schreef -XOR- het volgende:
Niet mijn OP

De laatste tijd is er discussie over een eventuele fusie tussen de PvdA en Groenlinks. Nou willen beide partijen er nog niet aan maar zoiets kost tijd. In het verleden zijn er ook vaak genoeg partijen gefuseerd.
https://www.volkskrant.nl(...)-van-komen~bb7b9802/

Persoonlijk denk ik dat het een slim idee is. Qua standpunten zijn de partijen nauwelijks verschillend nog van elkaar. Ook zijn ze qua grootte onderhand wel aan elkaar gewaagd. En het zou de versplintering al weer wat terugdringen. Bovendien is men samen machtiger. Niet alleen in aantal zetels maar ook in het netwerk in de samenleving dat ze hebben. Het beste kan het beginnen met gezamenlijke lijsten. En in een later stadium een fusie van de organisatie.

Al zijn er ook een paar moeilijke punten. Groenlinksers blijven toch graag maagdelijk in de oppositie waar PvdA'ers als het even kan de regering in willen. Dus de idealisten en realisten kunnen botsen. Ook zijn beide partijen lid van een verschillende Eurofractie. Dus daar zal waarschijnlijk Groenlinks aan het kortste end trekken. Met als risico dat een nieuwe "Groene" partij ontstaat.

Wat denken jullie. Gaat dit er binnen nu en een paar jaar van komen?
KVP en CHU en nog wat en dan gaan ze samen en krimpen met 30% van de zetels , nou heeft dat zin ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_208513899
quote:
Je zou dus zeggen, gegeven de redelijk brede sympathie voor het idee, dat het verbond van GroenLinks en PvdA bij deze verkiezingen een kans op succes maakte. Dat is niet meegevallen. In de Eerste Kamer is het verbond net iets groter dan het was (15 zetels in plaats van 14), maar de landelijke cijfers duiden zonder rekening te houden met de opkomst, eerder op achteruitgang. Alleen in Limburg heeft GroenLinks er iets bij gekregen en verder nergens. De PvdA heeft voornamelijk gewonnen in de twee zuidelijke provincies en in de stad Amsterdam, voor het overige domineerde licht verlies. In de enige provincie waar de twee partijen met één lijst optraden, Zeeland, trad licht verlies op.

Het doet een beetje denken aan de hoge verwachtingen van 1946, bij de oprichting van de PvdA, die vervolgens niet werden bewaarheid. Tegelijkertijd is dat ook de belangrijkste geruststelling. Het feit dat straks PvdA en GroenLinks in één fractie in de Eerste Kamer gaan samenwerken heeft nog weinig indruk gemaakt. Er is meer nodig: de samenwerking concentreren op de Tweede Kamer, werken aan een gezamenlijk minimumprogramma en... een overtuigende leider/lijsttrekker. Dat de SP op haar manier heeft misgegokt door zich tegen zulke samenwerking af te zetten, is een teken te meer om de koers naar nauwe samenwerking door te zetten, liefst met de SP er bij.
https://www.parlement.com/id/vm1kjctkxax7/lientje_contra_tina
pi_208530281
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:18 schreef -XOR- het volgende:
Gelijke beloning voor vrouwen en mannen wordt wettelijk vastgelegd.
Volgens mij is er geen enkele CAO die daarvoor aangepast hoeft te worden.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208530364
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:11 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Succes er mee om dat uit te leggen aan de laagopgeleide autochtonen, vooral wanneer zij degenen zijn die ruim plaats moeten maken voor nieuwe laag opgeleide allochtonen. Gaat helemaal goed komen, daarmee bloeit links weer op.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet alleen laagopgeleide allochtonen, er doen ook heel wat hoogopgeleide Oost-Europeanen slechtbetaald werk in West-Europa.
Maar die braindrain is voor de EU geen probleem, blijven uitbreiden naar het oosten blijft het motto.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208530388
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk inderdaad dat veel racisme voortkomt uit onwetendheid en niet omdat mensen bewust racistisch zijn. Zoals het feit dat mensen onbewust mensen met een buitenlandse naam niet uitnodigen voor een sollicitatie, het blijkt dat diezelfde mensen een buitenlander best willen aannemen als ze wel na anoniem solliciteren een gesprek voeren.
Mensen beschuldigen van onbewust racisme vind ik echt een volstrekte dooddoener.
Geen discussie over mogelijk.
Meestal ondersteunt met waardeloos kwalitatief onderzoek.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 13:13:29 #193
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208530411
Ja dat was geen succes die fusie

zal wel snel gedaan zijn nu met die linkse wolk

ach waar zijn toch de tijden van Den Uyl die echt een staatsman was
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_208530413
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:06 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Niet alleen laagopgeleide allochtonen, er doen ook heel wat hoogopgeleide Oost-Europeanen slechtbetaald werk in West-Europa.
Maar die braindrain is voor de EU geen probleem, blijven uitbreiden naar het oosten blijft het motto.
Volgens mij is er sinds 2004 geen land meer bijgekomen en zijn de eisen voor toetreding flink verhoogd na de, te snelle expansie, in 2004. Verder is uitbreiding naar het Westen, Noorden of Zuiden niet eens mogelijk dus het is nogal logisch dat uitbreiding richting het oosten gaat.
pi_208530421
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:13 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat moet helemaal niet, net zoals de laagopgeleide allochtonen niet verdrongen moeten worden door nieuwe influx. Beide groepen hebben een gemeenschappelijk belang.
Maar worden hopeloos verdeeld door identiteitspolitiek, zowel linkse als rechtse.
Allebei even waardeloos en verwerpelijk.
Sociaal-economische positie meet je enkel aan sociaal-economische positie, niet aan huidskleur, afkomst, religie, seksuele voorkeur of wat dan ook.
pi_208530449
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:14 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Maar worden hopeloos verdeeld door identiteitspolitiek, zowel linkse als rechtse.
Allebei even waardeloos en verwerpelijk.
Sociaal-economische positie meet je enkel aan sociaal-economische positie, niet aan huidskleur, afkomst, religie, seksuele voorkeur of wat dan ook.
Klopt, maar positie blijkt wel vaak samenhang met de factoren die jij noemt te hebben.
pi_208530450
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:16 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik ben geen communist, maar op de lange termijn heeft het kapitalisme ook geen toekomst hoor.
Het huidige kapitalisme niet, maar het kapitalisme kan (en moet) hervormd worden.

Het aanzetten tot zoveel mogelijk consumptie, en eindeloos streven naar economische groei gaat iig absoluut niet samen met vergroening.
Immigratie van arm naar rijk trouwens ook niet.
pi_208530601
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:30 schreef -XOR- het volgende:
giddensiaanse
Dat moest ik even opzoeken, maar ik vind het sowieso erg lastig (/onmogelijk) om sociologie een op een van het ene naar het andere land over te nemen.
Volgens mij vrijwel altijd (veel) te kort door de bocht.
Helaas gebeurt het regelmatig.
pi_208530622
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:30 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Echt waar?
Iedere laagopgeleide gaat inderdaad braaf het partijprogramma lezen met een sigaartje en een glaasje whiskey...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals ik al zei, de partij weet hun niet meer te bereiken.
En taalgebruik speelt daar een stevige rol in.
En Wilders blinkt hier in uit, terwijl de linkse politiek er hopeloos in faalt.
pi_208530718
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zeg ik niet, het zijn misleidde mensen. Mensen laten zich graag een zondebok voor hun ellende aanpraten en daarin zijn Fortuyn/Verdonk/Wilders/Baudet goed geslaagd. Maar dat het bewezen onzin is weet iedereen, ook Wilders weet dat gewoon.
Dit soort zwaar aanmatigende houding speelt hier een grote rol in.
Dat migratie de onderkant van de arbeidsmarkt en de sociale woningbouw onder druk heeft gezet is gewoon waar.
Migratie zet ook het milieu onder druk.

Dat rechtse politiek de oorzaak daarvan is, en zeker niet de oplossing een aanvulling op die waarheid.

Linkse politiek zou veel sterker tegen migratie moeten zijn, groene politiek trouwens ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')