abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207848100
Ik heb een nieuwe auto nodig en twijfel nog of ik deze prive moet aanschaffen of dat zakelijk toch voordeliger is.

Situatie is globaal als volgt:
Ben deels in dienst en werk deels als zzp'er waarbij ik veel op pad ben. Werkuren en salaris is ongeveer 1/3 ZZP en 2/3 vast in dienst.

Qua kilometers die ik jaarlijks zakelijk en prive maak is dit 50/50. (15000km/15000km)

Is hier een omslagpunt in qua kosten of zijn er dingen waar je op moet letten of die de doorslag kunnen geven waneer zakelijk rijden voordeliger is?

De occasion die ik op het oog heb is ¤14000,- (¤16900 incl btw)
bijtelling zou dan pm uitkomen op ¤160,-
Brandstof kosten pm ¤250,-
Verzekering,Belasting en onderhoud pm ¤125,-
pi_207848331
Hou ook rekening met BTW prive gebruik auto als je BTW plichtig bent.
pi_207848373
Ga voor een youngtimer.
pi_207848864
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 16:45 schreef B4llistic het volgende:
Ga voor een youngtimer.
wil juist een wat nieuwere auto
pi_207854349
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 16:17 schreef 111210 het volgende:
De occasion die ik op het oog heb is ¤14000,- (¤16900 incl btw)
bijtelling zou dan pm uitkomen op ¤160,-
Is dat de aankoopwaarde of de cataloguswaarde?

Bijtelling is dan in het meest gunstige geval ¤ 16.900 x 22% : 12 = ¤ 310 per maand.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_207854825
Vraag me sowieso af of dit gunstig is, als je zowel zzp als loondienst bent en daarvan 1/3 zzp dan zal je de 24u per week misschien niet eens halen en is dat inkomen best zwaar belast.

Bijtelling van een normale tweede hands auto is zelden voordelig bij 50/50 km's prive en werk. Let dus op dat de bijtelling over de nieuwwaarde is... en de btw prive correctie ook. Als het een stukje luiheid is (geen zin om km's te noteren) kan het maar alle bonnetjes bewaren van tanken, bijtelling invoeren en boeken, btw prive correctie in Q4 geeft ook weer meer administratie. En weer aftikken bij verkoop van de auto natuurlijk...

Ik zou in dit soort situaties gewoon prive kopen en 21 cent per km schrijven zonder gedoe.
Facts don't care about your feelings
pi_207854913
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 22:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Vraag me sowieso af of dit gunstig is, als je zowel zzp als loondienst bent en daarvan 1/3 zzp dan zal je de 24u per week misschien niet eens halen en is dat inkomen best zwaar belast.

Bijtelling van een normale tweede hands auto is zelden voordelig bij 50/50 km's prive en werk. Let dus op dat de bijtelling over de nieuwwaarde is... en de btw prive correctie ook. Als het een stukje luiheid is (geen zin om km's te noteren) kan het maar alle bonnetjes bewaren van tanken, bijtelling invoeren en boeken, btw prive correctie in Q4 geeft ook weer meer administratie. En weer aftikken bij verkoop van de auto natuurlijk...

Ik zou in dit soort situaties gewoon prive kopen en 21 cent per km schrijven zonder gedoe.
Ik lees even mee.
Is het niet zo dat wanneer ik privé een auto aanschaf hier ook zakelijk mee rijdt ik en 21 cent per kilometer declareer toch een volledige ritten registratie moet bijhouden ook voor alle privé kilometers ?
pi_207855025
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 22:13 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Ik lees even mee.
Is het niet zo dat wanneer ik privé een auto aanschaf hier ook zakelijk mee rijdt ik en 21 cent per kilometer declareer toch een volledige ritten registratie moet bijhouden ook voor alle privé kilometers ?
Als je de auto prive zet hoef je alleen voor je zakelijke ritten een eenvoudige kilometeradministratie te voeren. Dus gewoon iedere dag: klant naam, plaats, aantal km's noteren. Geen kilometertellerstanden van de auto nodig.

Sluitende kilometeradministratie is alleen nodig bij auto op de zaak ZONDER prive gebruik.
Facts don't care about your feelings
pi_207855090
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 22:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Als je de auto prive zet hoef je alleen voor je zakelijke ritten een eenvoudige kilometeradministratie te voeren. Dus gewoon iedere dag: klant naam, plaats, aantal km's noteren. Geen kilometertellerstanden van de auto nodig.

Sluitende kilometeradministratie is alleen nodig bij auto op de zaak ZONDER prive gebruik.
Bij geen bijtelling wist ik dit maar ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat het met kilometervergoeding ook zo was.

Thanks ! Daar kan ik iets mee.
pi_207857021
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 21:53 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Is dat de aankoopwaarde of de cataloguswaarde?

Bijtelling is dan in het meest gunstige geval ¤ 16.900 x 22% : 12 = ¤ 310 per maand.
Aankoop, catalogus is geloof ik 24k
pi_207857081
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 23:39 schreef 111210 het volgende:
Aankoop, catalogus is geloof ik 24k
Dan is de bijtelling (waarschijnlijk) ¤ 24.000 x 25% : 12 = ¤ 500 per maand.

Zoals @YoshiBignose ook al schreef, bij een tweedehands auto is de auto privé en kilometers doorbelasten bijna altijd de meest voordelige en praktische keuze.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_207857123
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 22:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Als je de auto prive zet hoef je alleen voor je zakelijke ritten een eenvoudige kilometeradministratie te voeren. Dus gewoon iedere dag: klant naam, plaats, aantal km's noteren. Geen kilometertellerstanden van de auto nodig.

Sluitende kilometeradministratie is alleen nodig bij auto op de zaak ZONDER prive gebruik.
Ik begreep altijd dat ik een volledige registratie moet bijhouden. Dat is wat ik nu in Iedergeval doe met mn huidige prive auto.
  zondag 5 februari 2023 @ 11:19:16 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_207861675
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 23:43 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik begreep altijd dat ik een volledige registratie moet bijhouden. Dat is wat ik nu in Iedergeval doe met mn huidige prive auto.
Dan blijf je dat toch doen? Er staat nergens dat dat niet mag en als jij je daar prettig(er) bij voelt houdt niemand je tegen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 5 februari 2023 @ 11:21:17 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_207861706
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 16:17 schreef 111210 het volgende:
De occasion die ik op het oog heb is ¤14000,- (¤16900 incl btw)
Is dit een volledig elektrische auto of een grijs kenteken?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_207861884
quote:
5s.gif Op zondag 5 februari 2023 11:21 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Is dit een volledig elektrische auto of een grijs kenteken?
Nee gewoon een normale personen auto
pi_207862240
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 16:17 schreef 111210 het volgende:
Ik heb een nieuwe auto nodig en twijfel nog of ik deze prive moet aanschaffen of dat zakelijk toch voordeliger is.

Situatie is globaal als volgt:
Ben deels in dienst en werk deels als zzp'er waarbij ik veel op pad ben. Werkuren en salaris is ongeveer 1/3 ZZP en 2/3 vast in dienst.

Qua kilometers die ik jaarlijks zakelijk en prive maak is dit 50/50. (15000km/15000km)

Is hier een omslagpunt in qua kosten of zijn er dingen waar je op moet letten of die de doorslag kunnen geven waneer zakelijk rijden voordeliger is?

De occasion die ik op het oog heb is ¤14000,- (¤16900 incl btw)
bijtelling zou dan pm uitkomen op ¤160,-
Brandstof kosten pm ¤250,-
Verzekering,Belasting en onderhoud pm ¤125,-
Nadeel: bijtelling.
Kosten > bijtelling, dat deel netto is aftrekbaar belastingdienst + btw kun je terugvorderen.

BTW en belastingdienst verhaal telt zwaarder als je meer kilometers maakt / meer hebt af te schrijven.

Voordeeltje privé auto zakelijk rijden is vervolgens 19cent aftrek per kilometer. Maar je moet wel sluitend kilometerregistratie bijhouden...

Met zakelijk kun je ook nog zonder sluitend in de weer, krijg je alleen een correctie over de BTW bij.

Al om al wel een rekensom. Maar met de vuistregel meer kilometers wordt zakelijk interessanter. Voornamelijk privé kilometers, want daar is het fiscale voordeel met zakelijke auto groter (want geen 19ct per kilometer voordeel over privé kilometers bij een auto in privé)

Mijn onderbuik zegt, zakelijk.
Ook als je auto total loss gaat heb je dan nog een aftrekpost.. Minder risico in dat optiek.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207862560
Maar probeer de rekensom uit in excel zou ik zeggen.

Input 10 cent afschrijving ex btw.
10ct onderhoud, verzekering etc incl btw.
10ct brandstof incl btw.

Bijtelling effect.

VS privé.

Bij onvoldoende km krijg je een simpeler verhaal, btw voordeel VS aftrek potentie van je 19ct per kilometer (15.000*.20=3000 aftrekbaar belasting = 1500 netto oid. Afhankelijk van je marginale tarief.

Snap wel dat dat qua btw lastig te halen valt. Zit je fors hoog in de benodigde kosten. (7500 btw belaste kosten over je 30k kilometer).

Duss na er nog eens over nagedacht te hebben, mijn onderbuik wijst nu de andere kant op. Lekker privé zetten.

Komt vooral omdat je redelijk wat zakelijk km maakt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207862954
Ik heb ooit een keer destijds zo’n excelsheet gemaakt. En ik kwam tot de conclusie dat het alleen loont om een brand new auto te kopen. En auto van een paar jaar oud is voordeliger om prive te rijden, afhankelijk van de auto natuurlijk.
Maar het heeft ook een beetje te maken met wat je ermee gaat doen: is het een bestelbus bijv?
pi_207863709
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:21 schreef RoW_0 het volgende:
Ik heb ooit een keer destijds zo’n excelsheet gemaakt. En ik kwam tot de conclusie dat het alleen loont om een brand new auto te kopen. En auto van een paar jaar oud is voordeliger om prive te rijden, afhankelijk van de auto natuurlijk.
Maar het heeft ook een beetje te maken met wat je ermee gaat doen: is het een bestelbus bijv?
Als nou al je kilometers praktisch prive zijn krijg je wel een andere som. Weinig voordeel dan fiscaal vanuit auto op privé.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207865883
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als nou al je kilometers praktisch prive zijn krijg je wel een andere som. Weinig voordeel dan fiscaal vanuit auto op privé.
Idd
  zondag 5 februari 2023 @ 16:35:49 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_207868000
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 11:31 schreef 111210 het volgende:

[..]
Nee gewoon een normale personen auto
Dan vraag ik mij af hoe je aan de prijzen komt.
Op een normale geel kenteken auto zit nog een rest BPM. Dit heeft invloed op de BTW die dan in de verkoopprijs zit.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 5 februari 2023 @ 16:38:21 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_207868063
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 11:47 schreef ludovico het volgende:

[..]
Voordeeltje privé auto zakelijk rijden is vervolgens 19cent aftrek per kilometer. Maar je moet wel sluitend kilometerregistratie bijhouden...
Ondertussen is het ¤ 0,21/km voor zakelijke kilometers. En een sluitende km-administratie is voor een privé auto niet nodig.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 5 februari 2023 @ 16:39:46 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_207868096
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als nou al je kilometers praktisch prive zijn krijg je wel een andere som. Weinig voordeel dan fiscaal vanuit auto op privé.
Als alle kilometers praktisch privé zijn, is het geen keuzevermogen en dien je de auto privé te kwalificeren.
Net als wanneer nagenoeg alle kilometers zakelijk zijn: dan dien je de auto zakelijk te kwalificeren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_207868514
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 16:39 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Als alle kilometers praktisch privé zijn, is het geen keuzevermogen en dien je de auto privé te kwalificeren.
Net als wanneer nagenoeg alle kilometers zakelijk zijn: dan dien je de auto zakelijk te kwalificeren.
10% is de grens voor zover ik weet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207868645
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 16:35 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Dan vraag ik mij af hoe je aan de prijzen komt.
Op een normale geel kenteken auto zit nog een rest BPM. Dit heeft invloed op de BTW die dan in de verkoopprijs zit.
Ja dat realiseerde ik mij ook later pas
pi_207874296
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 22:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Als je de auto prive zet hoef je alleen voor je zakelijke ritten een eenvoudige kilometeradministratie te voeren. Dus gewoon iedere dag: klant naam, plaats, aantal km's noteren. Geen kilometertellerstanden van de auto nodig.

Sluitende kilometeradministratie is alleen nodig bij auto op de zaak ZONDER prive gebruik.
Ik zou gewoon voor mezelf hier https://www.berekenhet.nl(...)aak-of-in-prive.html
Berekenen wat voordeliger is.

En als je 1/3e voor de zaak werkt en 2/3 in loondienst kom je sowieso niet in aanmerking voor ondernemers aftrek aangezien je dan niet meer tijd besteed aan je onderneming dan aan je loondienst. (Naast de uren ook een criterium)
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_207876879
En vergeet ook niet dat de kilometers die je voor je baan in loondienst rijdt gezien worden als prive km'ers.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_207881999
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 11:56 schreef boegschroef het volgende:
En vergeet ook niet dat de kilometers die je voor je baan in loondienst rijdt gezien worden als prive km'ers.
Of je kan ze daar ook declareren?
  vrijdag 10 februari 2023 @ 09:34:41 #29
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_207932361
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 16:17 schreef 111210 het volgende:
Ik heb een nieuwe auto nodig en twijfel nog of ik deze prive moet aanschaffen of dat zakelijk toch voordeliger is.

Situatie is globaal als volgt:
Ben deels in dienst en werk deels als zzp'er waarbij ik veel op pad ben. Werkuren en salaris is ongeveer 1/3 ZZP en 2/3 vast in dienst.

Qua kilometers die ik jaarlijks zakelijk en prive maak is dit 50/50. (15000km/15000km)

Is hier een omslagpunt in qua kosten of zijn er dingen waar je op moet letten of die de doorslag kunnen geven waneer zakelijk rijden voordeliger is?

De occasion die ik op het oog heb is ¤14000,- (¤16900 incl btw)
bijtelling zou dan pm uitkomen op ¤160,-
Brandstof kosten pm ¤250,-
Verzekering,Belasting en onderhoud pm ¤125,-
15.000 veel op pad? Over een ton per jaar ben je veel op pad.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_207932880
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 09:34 schreef trigt013 het volgende:

[..]
15.000 veel op pad? Over een ton per jaar ben je veel op pad.
Als hij minder dan 2 dagen p/w als zzp'er werkt is 15.000 km nog best wat.
Facts don't care about your feelings
pi_207936278
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 09:34 schreef trigt013 het volgende:

[..]
15.000 veel op pad? Over een ton per jaar ben je veel op pad.
In vergelijking met mijn prive rijden vind ik dat veel ja. En idd voor die 2 dagen per week.

Maargoed daar ging dit topic niet om :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')