Is dat de aankoopwaarde of de cataloguswaarde?quote:Op zaterdag 4 februari 2023 16:17 schreef 111210 het volgende:
De occasion die ik op het oog heb is ¤14000,- (¤16900 incl btw)
bijtelling zou dan pm uitkomen op ¤160,-
Ik lees even mee.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 22:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Vraag me sowieso af of dit gunstig is, als je zowel zzp als loondienst bent en daarvan 1/3 zzp dan zal je de 24u per week misschien niet eens halen en is dat inkomen best zwaar belast.
Bijtelling van een normale tweede hands auto is zelden voordelig bij 50/50 km's prive en werk. Let dus op dat de bijtelling over de nieuwwaarde is... en de btw prive correctie ook. Als het een stukje luiheid is (geen zin om km's te noteren) kan het maar alle bonnetjes bewaren van tanken, bijtelling invoeren en boeken, btw prive correctie in Q4 geeft ook weer meer administratie. En weer aftikken bij verkoop van de auto natuurlijk...
Ik zou in dit soort situaties gewoon prive kopen en 21 cent per km schrijven zonder gedoe.
Als je de auto prive zet hoef je alleen voor je zakelijke ritten een eenvoudige kilometeradministratie te voeren. Dus gewoon iedere dag: klant naam, plaats, aantal km's noteren. Geen kilometertellerstanden van de auto nodig.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 22:13 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Ik lees even mee.
Is het niet zo dat wanneer ik privé een auto aanschaf hier ook zakelijk mee rijdt ik en 21 cent per kilometer declareer toch een volledige ritten registratie moet bijhouden ook voor alle privé kilometers ?
Bij geen bijtelling wist ik dit maar ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat het met kilometervergoeding ook zo was.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 22:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als je de auto prive zet hoef je alleen voor je zakelijke ritten een eenvoudige kilometeradministratie te voeren. Dus gewoon iedere dag: klant naam, plaats, aantal km's noteren. Geen kilometertellerstanden van de auto nodig.
Sluitende kilometeradministratie is alleen nodig bij auto op de zaak ZONDER prive gebruik.
Aankoop, catalogus is geloof ik 24kquote:Op zaterdag 4 februari 2023 21:53 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Is dat de aankoopwaarde of de cataloguswaarde?
Bijtelling is dan in het meest gunstige geval ¤ 16.900 x 22% : 12 = ¤ 310 per maand.
Dan is de bijtelling (waarschijnlijk) ¤ 24.000 x 25% : 12 = ¤ 500 per maand.quote:
Ik begreep altijd dat ik een volledige registratie moet bijhouden. Dat is wat ik nu in Iedergeval doe met mn huidige prive auto.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 22:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als je de auto prive zet hoef je alleen voor je zakelijke ritten een eenvoudige kilometeradministratie te voeren. Dus gewoon iedere dag: klant naam, plaats, aantal km's noteren. Geen kilometertellerstanden van de auto nodig.
Sluitende kilometeradministratie is alleen nodig bij auto op de zaak ZONDER prive gebruik.
Dan blijf je dat toch doen? Er staat nergens dat dat niet mag en als jij je daar prettig(er) bij voelt houdt niemand je tegen.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 23:43 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik begreep altijd dat ik een volledige registratie moet bijhouden. Dat is wat ik nu in Iedergeval doe met mn huidige prive auto.
Is dit een volledig elektrische auto of een grijs kenteken?quote:Op zaterdag 4 februari 2023 16:17 schreef 111210 het volgende:
De occasion die ik op het oog heb is ¤14000,- (¤16900 incl btw)
Nee gewoon een normale personen autoquote:Op zondag 5 februari 2023 11:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is dit een volledig elektrische auto of een grijs kenteken?
Nadeel: bijtelling.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 16:17 schreef 111210 het volgende:
Ik heb een nieuwe auto nodig en twijfel nog of ik deze prive moet aanschaffen of dat zakelijk toch voordeliger is.
Situatie is globaal als volgt:
Ben deels in dienst en werk deels als zzp'er waarbij ik veel op pad ben. Werkuren en salaris is ongeveer 1/3 ZZP en 2/3 vast in dienst.
Qua kilometers die ik jaarlijks zakelijk en prive maak is dit 50/50. (15000km/15000km)
Is hier een omslagpunt in qua kosten of zijn er dingen waar je op moet letten of die de doorslag kunnen geven waneer zakelijk rijden voordeliger is?
De occasion die ik op het oog heb is ¤14000,- (¤16900 incl btw)
bijtelling zou dan pm uitkomen op ¤160,-
Brandstof kosten pm ¤250,-
Verzekering,Belasting en onderhoud pm ¤125,-
Als nou al je kilometers praktisch prive zijn krijg je wel een andere som. Weinig voordeel dan fiscaal vanuit auto op privé.quote:Op zondag 5 februari 2023 12:21 schreef RoW_0 het volgende:
Ik heb ooit een keer destijds zo’n excelsheet gemaakt. En ik kwam tot de conclusie dat het alleen loont om een brand new auto te kopen. En auto van een paar jaar oud is voordeliger om prive te rijden, afhankelijk van de auto natuurlijk.
Maar het heeft ook een beetje te maken met wat je ermee gaat doen: is het een bestelbus bijv?
Iddquote:Op zondag 5 februari 2023 12:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als nou al je kilometers praktisch prive zijn krijg je wel een andere som. Weinig voordeel dan fiscaal vanuit auto op privé.
Dan vraag ik mij af hoe je aan de prijzen komt.quote:Op zondag 5 februari 2023 11:31 schreef 111210 het volgende:
[..]
Nee gewoon een normale personen auto
Ondertussen is het ¤ 0,21/km voor zakelijke kilometers. En een sluitende km-administratie is voor een privé auto niet nodig.quote:Op zondag 5 februari 2023 11:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Voordeeltje privé auto zakelijk rijden is vervolgens 19cent aftrek per kilometer. Maar je moet wel sluitend kilometerregistratie bijhouden...
Als alle kilometers praktisch privé zijn, is het geen keuzevermogen en dien je de auto privé te kwalificeren.quote:Op zondag 5 februari 2023 12:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als nou al je kilometers praktisch prive zijn krijg je wel een andere som. Weinig voordeel dan fiscaal vanuit auto op privé.
10% is de grens voor zover ik weet.quote:Op zondag 5 februari 2023 16:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als alle kilometers praktisch privé zijn, is het geen keuzevermogen en dien je de auto privé te kwalificeren.
Net als wanneer nagenoeg alle kilometers zakelijk zijn: dan dien je de auto zakelijk te kwalificeren.
Ja dat realiseerde ik mij ook later pasquote:Op zondag 5 februari 2023 16:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij af hoe je aan de prijzen komt.
Op een normale geel kenteken auto zit nog een rest BPM. Dit heeft invloed op de BTW die dan in de verkoopprijs zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |