… en 40 jaar later is ook de componist van dit nummer overleden. RIP Burt Bacharach.quote:
quote:
Ouwe zakken.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:02 schreef chufi het volgende:
Geen 1959 hier ... wel gewoon gekeurd ... maar had halfjaar ervoor mn knie verkloot met voetbal ....dus buitengewoon dienstplichtig ... (alleen als er oorlog zou komen zou ik opgeroepen kunnen worden (tot mn 40ste of zo))
Wie?quote:Op woensdag 8 maart 2023 19:16 schreef Domnivoor het volgende:
Op 8 maart 1983 werd William Spaaij geboren.
[ afbeelding ]
Ik had hem al een paar maanden eerder gepost dat ze dit nummer voor het eerst op een concert hadden gezongen en in maart op single uitkwam.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 21:58 schreef Domnivoor het volgende:
Op 11 maart 1983 bracht U2 Sunday Bloody Sunday op single uit.
Oh, dat weet ik dan niet meer. Ik kan dat ook niet terugvinden.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:32 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Ik had hem al een paar maanden eerder gepost dat ze dit nummer voor het eerst op een concert hadden gezongen en in maart op single uitkwam.
quote:Op 4 april 1983 maakte Space Shuttle Challenger zijn eerste vlucht vlucht, STS-6. Het is de tweede Spaceshuttel (eerste was de Columbia) die is gebouwd. De Callenger was gebouwd door Rockwell International, de Challenger (STA-099) was eigenlijk een testvoertuig wat niet bedoeld was voor ruimtevluchten. Doordat de kosten voor het opwaarderen naar een ruimtevaartuig goedkoper waren dan het aanpassen vd Columbia werd dit ruimteveer hergebruikt. Vanwege gebruik van nieuwe lichtere materialen kon de Challenger grotere en zwaardere ladingen vervoeren.
De Challenger was vernoemd naar de HMS Challenger, een Britse corvette wat het commandoschip was tijdens de Challenger Expedition die duurde van 1872 tot 1876.
Tijdens deze vlucht, die 5 dagen duurt, werd de TDRS-1 communicatiesatelliet in de ruimte gebracht en vond de eerste Space shuttel ruimtewandeling plaats. Tijdens de 9de vlucht op 30 oktober 1985 was Wubbo Ockels de eerste Nederlander als bemanningslid die de ruimte in ging.
28 januari 1986 was de 10de missie met de eerste burger aan boord, de Amerikaanse lerares Christa McAuliffe.
Vanwege een falende afdichtingsring in één vd twee boosterraketten (veroorzaakt door het zeer koude weer) ontplofte de grote brandstoftank 73 seconde na de lancering. Hierbij kwamen alle 7 bemanningleden om het leven, volgens onderzoek zijn ze niet tijdens de ontploffing om het leven gekomen maar in de momenten daarna.
En waarvan moeten we die kennen?quote:Op maandag 17 april 2023 18:23 schreef Domnivoor het volgende:
Op 17 april 1983 wordt tennisspeelster Maria Fernanda Alves geboren.
[ afbeelding ]
wikimedia
Die ken ik welquote:Op donderdag 20 april 2023 09:39 schreef Domnivoor het volgende:
Op 20 april 1983 wordt Yuri van Gelder geboren.
[ afbeelding ]
wikimedia
Ahh Ik ken die look. Wat leukquote:Op vrijdag 28 april 2023 16:02 schreef Superbadeendje het volgende:
* Superbadeendje werd 11 jaar.
[ afbeelding ]
Mijn eerste cassetterecorder met een bandje.
Het playmobile wachtershuisje en indiaan te paard.
Lego snackbar en snoep-lippenstift. Een pakje kaarten van school en een op afstand bestuurbare auto.
Een muntenboek met munten en een boek van Secret Valley.
De overal had mijn moeder gemaakt.
Wat dat ding met plastic in het midden is, ik heb geen idee.
En die moet ik waarvan kennen???quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:46 schreef Domnivoor het volgende:
Op 5 mei 1983 werd de Britse acteur Henry Cavill geboren.
[ afbeelding ]
wikimedia
In het kader van 40+ ken ik alleen Christopher Reeve als Superman.quote:
Die komt hier binnenkort ook aan bod.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 22:33 schreef golfer het volgende:
[..]
In het kader van 40+ ken ik alleen Christopher Reeve als Superman.
Best welquote:
He insisted that Christopher Reeve turn over and have an exam, a proctology exam,” Shuter says. “Reeve was really, really surprised. He couldn’t figure it out. Then, he finally realized this was his mate, this was Robin Williams. The two of them had a great laugh, maybe the first laugh since the accident occurredquote:Op zondag 18 juni 2023 11:08 schreef Domnivoor het volgende:
Op 17 juni 1983 ging Superman 3, met Christopher Reeve, in première.
[ afbeelding ]
Weer actueel dus:quote:Op vrijdag 23 juni 2023 04:46 schreef Domnivoor het volgende:
Op 22 juni 1983 verdween de 15-jarige Emanuela Orlandi in Vaticaanstad.
De vermissing kreeg veel media-aandacht en is nooit opgehelderd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdwijning_van_Emanuela_Orlandi
[ afbeelding ]
wikimedia
De meeste boeken miste al diverse pagina's (schuldig)quote:Op vrijdag 30 juni 2023 16:12 schreef Superbadeendje het volgende:
30 juni 1983, de telefoonboeken in de telefoocellen zullen gaan verdwijnen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Volgens mij was schade door brandstichting ook de oorzaak dat de telefoonboeken werden weggehaald.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 16:25 schreef Soury het volgende:
[..]
De meeste boeken miste al diverse pagina's (schuldig)
Het zou nu ook echt ondenkbaar zijn. Ik bedoel er hing een hele rits boeken dat er af en toe een pagina uitgescheurd was is achteraf wat onschuldig en schattig.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 16:50 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Volgens mij was schade door brandstichting ook de oorzaak dat de telefoonboeken werden weggehaald.
Dieptepunt is het tochquote:Op dinsdag 11 juli 2023 18:41 schreef Domnivoor het volgende:
11 juli 1983: Everything counts van Depeche Mode wordt uitgebracht.
Nooit van gehoord.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 18:41 schreef Domnivoor het volgende:
11 juli 1983: Everything counts van Depeche Mode wordt uitgebracht.
Leukquote:Op vrijdag 21 juli 2023 19:01 schreef Superbadeendje het volgende:
@:Prisha De vierdaagse 40 jaar geleden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat waren nog eens prijzen voor sigarettenquote:Op woensdag 26 juli 2023 19:17 schreef Superbadeendje het volgende:
F3,60 = 1,63 Euro
F3,10 = 1,41 Euro
2023: De accijns op tabak gaat zaterdag 1 april met 1,22 euro omhoog. Voor een pakje sigaretten van twintig stuks moet dan gemiddeld 9 euro worden neergeteld. Over een jaar komt er weer 1,22 euro bij en kost een pakje sigaretten gemiddeld 10 euro.
Ik haalde peuken voor mijn vader. Dat was 1,75 gulden en er zat een kwartje op geplakt omdat dat ding guldens wilde. Ik mocht snoep kopen van die 25 centquote:Op woensdag 26 juli 2023 22:20 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Dat waren nog eens prijzen voor sigaretten
PallMall doet geloof ik nog niet echt mee met de prijsverhogingen.
60 sigaretten voor 23 euro.
Omgerekend naar 20 stuks zit je op 7.60 euro.
Volgens mij kost hun pakje van rond de 20 rond de 8 euro.
LM ook nog geloof ik.
Maar de rest is inderdaad helemaal niet meer te doen voor een pakje.
Dat was komende nacht ..quote:Op zondag 20 augustus 2023 00:12 schreef Domnivoor het volgende:
Op 20 augustus 1983 werd de jonge Antilliaan Kerwin Duinmeijer doodgestoken door een skinhead, Nico B.
Naar aanleiding hiervan schreef Frank Boeijen Zwart Wit:
25 jaar later deed Nico Bodemeijer jr. zelf zijn verhaal over het voorval:
https://www.human.nl/spee(...)meijer-profiel~.html
Dit gelezen n.a.v. je post:quote:Op maandag 21 augustus 2023 10:10 schreef Domnivoor het volgende:
Op 21 augustus 1983 werd de Filippijnse oppositieleider Benigno Aquino doodgeschoten.
Interessant.quote:Op maandag 21 augustus 2023 22:38 schreef sly-nl het volgende:
[..]
Dit gelezen n.a.v. je post:
https://martiallawmuseum.(...)ory-of-ninoy-aquino/
Imelda Marcos gaf er nog een draai v 180 aan:
https://www.washingtonpos(...)0-ac9c-a1d7a9c09d57/
Die "8" in de score kwam me bekend voor . Dus om jouw poging tot terug naar vroegah, druk het heden weg te levelen deze maar effe :quote:Op maandag 18 september 2023 22:03 schreef StevenHyde het volgende:
Als Ajacied deze erin gooien nu het minder gaat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vredesoptocht_van_1983quote:De vredesoptocht van 1983 was een betoging op 23 oktober in België met meer dan 400.000 deelnemers en is daarmee de grootste betoging ooit in België.
WAT?quote:Op zondag 29 oktober 2023 23:39 schreef Domnivoor het volgende:
Ook op 29 oktober 1983: Suzanne van VOF de kunst komt binnen in de Nederlandse top 40.
80 jaar te laat / te vroegquote:Op maandag 6 november 2023 18:15 schreef Domnivoor het volgende:
Vandaag 40 jaar geleden werd Nick Schilder van het duo Nick & Simon geboren 🎉
Dat is mij ontgaan ....quote:Op maandag 27 november 2023 22:19 schreef Domnivoor het volgende:
Op 27 november 1983 crashte een Boeing 747 van Avianca bij Madrid.
181 inzittenden kwamen om.
[ afbeelding ]
wikimedia
Nee .. waarschijnlijk hard aan het studerenquote:
Hier vlak bij .... maar toen woonde ik nog niet hierquote:Op donderdag 30 november 2023 22:37 schreef Domnivoor het volgende:
Op 30 november 1983 kwam een einde aan de geruchtmakende ontvoering van Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer.
Ze werden door de politie bevrijd uit een loods in het Amsterdamse havengebied.
[ afbeelding ]
wikimedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontvoering_van_Freddy_Heineken
Gefeliciteerd Drizzt_DoUrdenquote:Op zondag 10 december 2023 13:16 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Vandaag 40 jaar geleden werd ik geboren
Feli!quote:Op zondag 10 december 2023 13:16 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Ik had je ouder dan 40, geen idee waarom en gefeliciteerd 🍺🍰🎂🥂quote:Op zondag 10 december 2023 13:16 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Jij scoort geen puntenquote:Op zondag 10 december 2023 15:55 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik had je ouder dan 40, geen idee waarom en gefeliciteerd 🍺🍰🎂🥂
Last Christmas uit 1984 gaat over kerst in 1983.quote:Op zaterdag 23 december 2023 02:42 schreef chufi het volgende:
Over een jaar brengt Wham dit nummer uit
Kijkquote:Op zaterdag 23 december 2023 03:59 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Last Christmas uit 1984 gaat over kerst in 1983.
Reclamefilmpje voor Pepsi.quote:Op zondag 28 januari 2024 18:43 schreef Firuze60 het volgende:
Triest, heb er indertijd niks van mee gekregen, ging het niet om een coca-cola reclame spotje?
Goede reclame wel, zelfs na al die jaren.quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:55 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Reclamefilmpje voor Pepsi.
Bill Suitor / Rocket Manquote:Op woensdag 7 februari 2024 12:33 schreef Domnivoor het volgende:
7 februari 1984:
Bruce McCandless vliegt als eerste zonder veiligheidslijn door de ruimte.
[ afbeelding ]
wikimedia - de foto is van 11 februari
Tommy Cooper was baas.quote:Op maandag 15 april 2024 14:08 schreef Domnivoor het volgende:
Op 15 april 1984 overleed de Britse komiek Tommy Cooper.
Tijdens een voorstelling, die live op tv werd uitgezonden, kreeg hij een hartaanval en zakte in elkaar. Het publiek dacht dat het een deel van de act was en bleef lachen.
[ afbeelding ]
wikimedia
Z'n vrouw lachte waarschijnlijk het hardstquote:Op maandag 15 april 2024 14:08 schreef Domnivoor het volgende:
Op 15 april 1984 overleed de Britse komiek Tommy Cooper.
Tijdens een voorstelling, die live op tv werd uitgezonden, kreeg hij een hartaanval en zakte in elkaar. Het publiek dacht dat het een deel van de act was en bleef lachen.
[ afbeelding ]
wikimedia
Goed nummert, lage klassering. Bijzonder.. Toen waren de nummers vast en zeker beter dan ze nu zijn op Eurovisions.quote:Op zondag 5 mei 2024 23:25 schreef Domnivoor het volgende:
5 mei 1984:
Franco Battiato & Alice op het Eurovisie Songfestival met I treni di Tozeur
@:Aoibhin @:billdauterive
Nog altijd een van mijn favorietenquote:Op zondag 5 mei 2024 23:25 schreef Domnivoor het volgende:
5 mei 1984:
Franco Battiato & Alice op het Eurovisie Songfestival met I treni di Tozeur
@:Aoibhin @:billdauterive
80 jaar te vroegquote:Op donderdag 16 mei 2024 20:49 schreef Domnivoor het volgende:
Op 16 mei 1984 werd Simon Keizer (van Nick en Simon) geboren.
[ afbeelding ]
wikimedia
Ik zag hem als 10-jarige in de bioscoop.quote:Op zaterdag 8 juni 2024 19:04 schreef Superbadeendje het volgende:
8 juni 1984 De film Gremlins komt uit. De film is een groot succes.
[ afbeelding ]
Patrick Swayze, Charlie Sheen, Jennifer Grey werden bekende in films en tv series.quote:De leerlingen van de Calumet High School worden in hun geschiedenisles gestoord door het geluid van vliegtuigen en zien enkele ogenblikken later honderden parachutisten uit de lucht vallen die het vuur openen. Red Dawn verhaalt de avonturen van 8 studenten die zich in de bergen verschuilen, wanneer Amerika wordt aangevallen door Russische en Cubaanse troepen waardoor een lange meedogenloze strijd begint.
wikiquote:De eerste vlucht van de Discovery vond plaats op 30 augustus 1984. Sindsdien heeft de Discovery onder meer de ruimtetelescoop Hubble en de ruimtesonde Ulysses in de ruimte gebracht. In 1997 en 1999 heeft de Discovery nog onderhoudsbezoeken gebracht aan de ruimtetelescoop Hubble. In 2000 en 2001 zijn met deze shuttle drie missies naar het Internationaal ruimtestation ISS uitgevoerd voor het leveren van compartimenten voor het station, het afwisselen van de bemanning en het leveren van voorraden.
quote:De eerste Artsen zonder Grenzen
Nigeria 1967-1970: Een ongekend bloedige burgeroorlog in de oostelijke regio Biafra. Het Rode Kruis is in het gebied aanwezig, maar mag volgens haar mandaat geen hulp verlenen zonder toestemming van de regering. Twee Franse artsen van het Rode Kruis, Bernard Kouchner en Max Recamier, kunnen zich niet verenigen met die werkwijze. Zij vinden dat álle slachtoffers van oorlogen medische zorg moeten krijgen, desnoods tegen de wil van de regering in. Op 21 december 1971 richten ze in Frankrijk een eigen organisatie op: Médecins Sans Frontières (MSF).
quote:De wijnmakerij Fuendejalón, opgericht in 1984, viert 40 jaar en herdenkt de prestaties die onderweg zijn bereikt en de moeilijkheden die op dit pad zijn overwonnen. Als pionier in de productie van Garnache-wijnen ziet het bedrijf de toekomst tegemoet met innovatie en nieuwe geavanceerde faciliteiten.
Stik, ik wou het net plaatsen.quote:Op dinsdag 17 september 2024 10:22 schreef Domnivoor het volgende:
17 september 1984:
Transformers wordt voor het eerst uitgezonden.
[ afbeelding ]
Aaaahhh nu snap ikquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 23:34 schreef sly-nl het volgende:
Vandaag 451 jaar geleden lieten Alkmaarders na opdracht v Willem de Zwijgert de polders vol lopen door de dijken door te steken en de Spaanse bezetters tot hun nekken in de modder te laten staan !@ Fuck themm!!@
Vandaag was/is het feest in de stad en dat wordt -nog altijd- uitbundig gevierd
Wel enorm veel bezopen gasten en dan ook nog veelal met Alkmaar-sjaaltjes om, waarvan een wanker 'm onderkotste en dat moest ik net ff zien . Verder wel leuck!
De stad Alkmaar sloeg in het najaar van 1573 succesvol een aanval van de Spanjaarden af. Het was voor het eerst tijdens de Tachtigjarige Oorlog dat een Nederlandse stad een Spaanse belegering wist te doorstaan. Hieraan herinnert bijvoorbeeld de uitdrukking ‘Van Alkmaar de Victorie’.
[ afbeelding ]
De laatste Spanjaarden vertrokken op 8 oktober 1573 en daarom wordt op die dag in Alkmaar nog altijd stilgestaan bij het ontzet. Er is dan onder meer een kermis, een optocht, een taptoe en de dag wordt ’s avonds feestelijk afgesloten met vuurwerk.
Beleg
De hertog van Alva had in het najaar van 1572 een strafexpeditie naar de opstandige Nederlandse gewesten gestuurd. Nadat Haarlem in de zomer van 1573 na een zeven maanden durend beleg was gevallen, trokken de Spaanse troepen van Don Frederik, de zoon van Alva, in augustus naar Alkmaar. Nog diezelfde maand voerden de Spanjaarden enkele kleine aanvallen uit maar die werden door de Alkmaarders succesvol afgeslagen.
Op 18 september kwam er een grote aanval van Spaanse kant. De Alkmaarders verdedigden zich onder meer met kokend teer en brandende takkenbossen. Vooral doordat de sluizen van het Noorderkwartier werden opengezet, zagen de Spanjaarden zich uiteindelijk genoodzaakt terug te trekken.
[ afbeelding ]
https://vandaagindegeschi(...)-herman-ten-kate.jpg
Dat herinner ik me wel .. Ik zat 2 jaar later in een soort gelijk hotel in Hastings aan de boulevard... old English style met koperen leidingen en licht gekleurd water ..quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:51 schreef Superbadeendje het volgende:
De IRA pleegt bomaanslag op het Grant Hotel in Brighton waar de top vd conservatieve partij met Margeret Thatcher verblijfi ivm het jaarlijkse partijcongres. Er vallen 5 doden en 34 gewonden.
[ afbeelding ]
De bom werd geplaatst door Magee en werd veroordeeld tot achtmaal levenslang. Vanwege het Goedevrijdagakkoord, ook bekend als akkoord van Belfast, kwam Magee na veertien jaar in 1999 vrij.
Toch was het Gorbatsjov die de hand uitstak, in eerste instantie herkende Reagan dat niet maar bij een tweede ontmoeting ging het een stuk vlotter en meer ontspannen.quote:Op maandag 4 november 2024 20:55 schreef Superbadeendje het volgende:
Hij ontmoette de Russische leider Michail Gorbatsjov meerdere malen met de intentie om een einde te maken aan de steeds groter wordende nucleaire arsenalen van de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie.
Klopt idd.quote:Op maandag 4 november 2024 21:27 schreef 215 het volgende:
[..]
Toch was het Gorbatsjov die de hand uitstak, in eerste instantie herkende Reagan dat niet maar bij een tweede ontmoeting ging het een stuk vlotter en meer ontspannen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |