Wie de hoofdredacteur was die de spelfout in de naam op de voorpagina door liet gaan naar de drukkerij? Ik denk dat menig AD-journalist ietwat beschaamd die dag de krantenkiosken langsliep. "Hee, dat heeft A.I. Abram niet gezien of niet geweten...wij zijn de enige."quote:Op donderdag 13 maart 2025 00:16 schreef Soury het volgende:
[..]
Kan je hier wat meer uitleg over geven.
Ah ok ik heb voor een grote krant gewerkt en fouten gebeuren, dit was er één die ik niet ken, Abram kan je daar ook niet verantwoordelijk voor stellen (mits hij aanwezig was en verantwoordelijk) wel de jodokus die heeft heeft getypt en de gene die het artikel heeft doorgestuurd naar de drukkerij. Wel een leuk weetjequote:Op donderdag 13 maart 2025 01:00 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Wie de hoofdredacteur was die de spelfout in de naam op de voorpagina door liet gaan naar de drukkerij? Ik denk dat menig AD-journalist ietwat beschaamd die dag de krantenkiosken langsliep. "Hee, dat heeft A.I. Abram niet gezien of niet geweten...wij zijn de enige."
(die andere opmerking ging over wat Superbadeendje schreef over dit historische feit van vandaag veertig jaar geleden, en deze al op het lijstje stond)
Serieus?quote:Op donderdag 13 maart 2025 01:11 schreef Soury het volgende:
[..]
Ah ok ik heb voor een grote krant gewerkt en fouten gebeuren, dit was er één die ik niet ken, Abram kan je daar ook niet verantwoordelijk voor stellen (mits hij aanwezig was en verantwoordelijk) wel de jodokus die heeft heeft getypt en de gene die het artikel heeft doorgestuurd naar de drukkerij. Wel een leuk weetjeMaar iemand is denk ik wel uit zijn sjof geschoten
Hoezo serieus?quote:
Voor zover het een spelfout is natuurlijk. De naam word normaal in het cyrillisch geschreven en is er dus geen één op één vertaling naar het Latijnse schrift. De afspraak is dat je het dan fonetisch schrijft. In die zin lijkt de naam hier foutloos te zijn waar de andere media de Engelse schrijfwijze overnamen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 21:57 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Schoot mij net te binnen dat ik die wou plaatsen. Mooi die spelfout in zijn naam.
Dit kan zomaar het gevolg zijn van iemand die aan wardailing deed.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:43 schreef yessie234 het volgende:
Slechts 50 medewerkers van het RIVM waren op de hoogte van het telefoonnummer waarmee de inbreker de computersystemen binnendrong en medische gegevens bij het het RIVM kon inzien.
Maar wisten ze bij de PTT die telefoonnummers dan ook niet? Dat waren nog eens lastige vragen veertig jaar geleden.
Sorry voor Engels, de NL versie is wel heel erg summier.quote:A single wardialing call would involve calling an unknown number, and waiting for one or two rings, since answering computers usually pick up on the first ring. If the phone rings twice, the modem hangs up and tries the next number. If a modem or fax machine answers, the wardialer program makes a note of the number.
Precies. De correcte spelling is Горбачёв.quote:Op donderdag 13 maart 2025 12:58 schreef 215 het volgende:
[..]
Voor zover het een spelfout is natuurlijk. De naam word normaal in het cyrillisch geschreven en is er dus geen één op één vertaling naar het Latijnse schrift. De afspraak is dat je het dan fonetisch schrijft. In die zin lijkt de naam hier foutloos te zijn waar de andere media de Engelse schrijfwijze overnamen.
Vergelijk Poetin en Putin, waarbij de eerste schijfwijze Nederlands is en de tweede Engels.
Transliteratie en transcriptieregels werden op alle redacties gehanteerd, dan wel nagestreefd.quote:Op donderdag 13 maart 2025 12:58 schreef 215 het volgende:
[..]
Voor zover het een spelfout is natuurlijk. De naam word normaal in het cyrillisch geschreven en is er dus geen één op één vertaling naar het Latijnse schrift. De afspraak is dat je het dan fonetisch schrijft. In die zin lijkt de naam hier foutloos te zijn waar de andere media de Engelse schrijfwijze overnamen.
Vergelijk Poetin en Putin, waarbij de eerste schijfwijze Nederlands is en de tweede Engels.
Zoiets was het. Binnen een week kwam een computerbedrijf in de krant die een oplossing tegen deze aanvallen wist.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:07 schreef 215 het volgende:
[..]
Dit kan zomaar het gevolg zijn van iemand die aan wardailing deed.
[..]
Sorry voor Engels, de NL versie is wel heel erg summier.
Ik had ook even verder gezocht voor ik mijn opmerking plaatste. Gorbatsjof ben ik nergens tegengekomen wel Mikhail Gorbachev in Engelstalige kranten. Hij was toen ook nog onbekend dus de "fout" is ook makkelijk gemaakt.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:40 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Transliteratie en transcriptieregels werden op alle redacties gehanteerd, dan wel nagestreefd.
Door de originele spelling in het Russisch, is de correcte schrijfwijze Gorbatsjov. Het is dus een fout, maar een fout uit 1985, en eentje die de andere kranten niet maakten.
Een harde 'f' kent het Russisch ook, ф, maar dat is niet hoe de naam geschreven word. Горбачёв.
Pas later in de jaren tachtig is een heuse schrijfwijze strijd en richtlijn door het ANP opgesteld. Waar hoofdredacteuren dan aan chef Buitenland overlieten welke richtlijn te volgen: het oude systeem of het nieuwe. Was ook een leuke discussie, maar niet voor nu.
Jammer dat het niet te lezen is. Het is ook niet echt een criminele inbraak maar een een onderzoek van een wetenschapsjournalist in opdracht van het weekblad Intermediar.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:43 schreef yessie234 het volgende:
De eerste computerinbraak bij een overheidsinstituut, het RIVM.
Minister wil strafbaarstelling voor het inbreken op computers. Slechts 50 medewerkers van het RIVM waren op de hoogte van het telefoonnummer waarmee de inbreker de computersystemen binnendrong en medische gegevens bij het het RIVM kon inzien.
Maar wisten ze bij de PTT die telefoonnummers dan ook niet? Dat waren nog eens lastige vragen veertig jaar geleden.
[ link | afbeelding ]
In 1993 is Wet Computercriminaliteit ingevoerd.
Staat er een beetje alsof W O in dat ploffende ding zat maar dat is niet zo.quote:Op zondag 6 april 2025 17:11 schreef Superbadeendje het volgende:
Wubbu Ockels wordt gekozen als bemanningslid vd Spaceshuttel en wordt de eerste Nederlander in de ruimte. Hij gaat met met het ruimteveer Challenger. Deze zal op 28 januari 1986 73 seconden na de lancering verongelukken.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.andere browser🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
Is misschien ook de bedoeling wel. Degene die toen leefden herinneren zich de grapjes van de neo-nazi's en AH UFO's misschien nog iets beter? De "maanlanding is in scene gezet door Stanley Kubrick" was ook toen al een actief doorgegeven complotnarratief. Dat over WO die de ruimte in ging voor de Amerikanen omdat er een paperclip gekopieerd op zijn paspoort zat bij zijn aanmelding, komt ook uit die hoek. Werd gewoon over de radio uitgezonden, niets nieuws, maar bijna vergeten.quote:Op zondag 6 april 2025 17:25 schreef 215 het volgende:
[..]
Staat er een beetje alsof W O in dat ploffende ding zat maar dat is niet zo.
Nee, dat was niet de bedoeling van SB want hij heeft mijn post geliked.quote:Op zondag 6 april 2025 17:45 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Is misschien ook de bedoeling wel. Degene die toen leefden herinneren zich de grapjes van de neo-nazi's en AH UFO's misschien nog iets beter? De "maanlanding is in scene gezet door Stanley Kubrick" was ook toen al een actief doorgegeven complotnarratief. Dat over WO die de ruimte in ging voor de Amerikanen omdat er een paperclip gekopieerd op zijn paspoort zat bij zijn aanmelding, komt ook uit die hoek. Werd gewoon over de radio uitgezonden, niet nieuws, maar bijna vergeten.
Het stond niet in de krant, maar er was wel radio met verwijzingen hiernaar, en mensen die onderling er die grapjes over maakten. Complottheorien ontploften pas met opkomst van het internet, en de generatie die toen jong was.quote:Op zondag 6 april 2025 17:53 schreef 215 het volgende:
[..]
Nee, dat was niet de bedoeling van SB want hij heeft mijn post geliked.
Nou, voor zover ik weet zijn de complot theorieën over de maan echt van veel later datum. Daar heb je namelijk voor nodig dat die 'alles in twijfel trekkers' ook internet hebben en dat is eigenlijk pas sinds de eeuwwisseling algemeen goed geworden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |