abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 augustus 2026 @ 23:59:03 #176
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_221590261
40 jaar geleden kwam er een vrouw bij een uitzending van Tussen Kunst en Kitsch met een Getijdenboekje. Dit is een boekje met gebeden die monniken en nonnen op vaste tijden moeten lezen. In de eerste instantie wordt gedacht dat het boekje uit de18de eeuw komt. De expert bladert verder en het blijkt dat het boekje uit +/- 1480 komt. Zij wordt nu gezocht door experts omdat het wel een heel bijzonder boekwerk is.

De bewuste uitzending: https://www.rtvnoord.nl/v(...)st-en-kitsch-in-1986

Via verschillende kranten deed hij een oproep, om zo te proberen met de eigenaresse in contact te komen. Hij was hierin niet de enige, ook van internationale wetenschappers was er belangstelling. Helaas had de oproep geen zin, de vrouw liet niks van zich horen.

Het gebedenboekje blijft onvindbaar totdat het 37 jaar later weer opduikt.
Gebedenboek dat kenner Tussen Kunst en Kitsch zo graag wilde hebben, duikt plots weer op.

[ Bericht 1% gewijzigd door Superbadeendje op 17-08-2026 09:52:08 ]
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 00:07:09 #177
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_221617102
Diep geschokt vernamen wij 40 jaar geleden dat we afscheid moeten gaan nemen van de dichter Joost van den Vondel (1587–1679).

Het ontwerp uit '73 verving Vondel 1 uit 1966 en wordt eind 1987 vervangen door een munt. Deze munt zal ongeveer net zo groot worden als de stuiver maar wel dikker en wordt in mei 1988 officieel in omloop gebracht.
Het biljet werd ontworpen door Ootje Oxenaar, een Nederlandse grafisch ontwerper. Het biljet toont een portret van Joost van den Vondel aan de voorzijde, met de typische artistieke en complexe ontwerpen die kenmerkend zijn voor de creaties van Oxenaar.

De nieuwe munt:

Joost vd Vondel.
Bekijk deze YouTube-video
  zondag 23 augustus 2026 @ 11:33:18 #178
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
  woensdag 26 augustus 2026 @ 19:20:02 #179
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_221661624
Op 21 augustus 1986 voltrok zich een ramp in Kamaroen waarbij 1746 mensen en 3000 stuks vee om het leven. Doordat de ramp in dunbevolkt gebied plaatsvond verscheen het nieuws pas vandaag in de krant.

Het was niet onmiddellijk duidelijk wat de oorzaak was en werd het een geheimzinnige ramp gevonden. Daar er in de natuur geen bewijs werd gevonden van een ontploffing of andere soorten inzet van wapens werd er werd zelfs gedacht dat er een neutronenbom was ingezet.
Pas een maand later werd er door geologen vastgesteld dat het ging om een limnische uitbarsting. Uit het Nyosmeer moest in één keer een grote hoeveelheid (0,17 km3 CO2, Evans et al., 1994) koolstofdioxide zijn vrijgekomen. Het Nyosmeer is een vulkaanmeer en doordat het gas zwaarder is als lucht verspreidde het zich over een oppervlakte van 29 km2 Het waterpeil kwam na de eruptie 0,9 meter lager te liggen.
2 jaar eerder had een dergelijke ramp ook al plaatsgevonden in het meer Monoun welke ook in Kamaroen ligt. Deze ramp werd destijds niet opgelost.

Wat weten we 35 jaar na dato over de oorzaak van de dodelijke gaseruptie van het Nyosmeer (Kameroen)? (PDF)
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:59:55 #180
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_221687793

De eerste Firato (Fabrikanten en Importeurs van Radiotoestellen en Technische Onderdelen) werd gehouden in 1950. De Firato was een beurs voor consumenten elektronica en vele nieuwe ontwikkelingen werden hier voor het eerst vertoond, zoals de kleurentelevisie, transistorradio, videorecorder, de CD-speler, computers etc...
Met mijn opleiding elektro was ik net begonnen en met de elektroafdeling (4 klassen) gingen we met de bus daar naartoe. Ik deed mee aan een spelletje en daarbij won ik 2 speciale TDK cassettebandjes die ik uit handen kreeg van de toen nog onbekende (was dat maar zo gebleven) Martijn Krabbé. :D (nu zit ik te twijfelen, het kan ook op de Firato van '88 zijn geweest. _O- )
De nieuwste technieken werden getoond die vandaag de dag heel normaal zijn zoals het digitaal bijwerken van foto's met maar liefst 16 miljoen kleurencombinaties, draagbare cd spelers die ook in de autoradio konden en de doorontwikkeling van video camera's en een draagbare kopieerapparaat.

Natuurlijk was Wondere Wereld met Chriet Titulaer er ook bij.

zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:22:28 #181
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_221687944
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 21:59 schreef Superbadeendje het volgende:
[ afbeelding ]

De eerste Firato (Fabrikanten en Importeurs van Radiotoestellen en Technische Onderdelen) werd gehouden in 1950. De Firato was een beurs voor consumenten elektronica en vele nieuwe ontwikkelingen werden hier voor het eerst vertoond, zoals de kleurentelevisie, transistorradio, videorecorder, de CD-speler, computers etc...
Met mijn opleiding elektro was ik net begonnen en met de elektroafdeling (4 klassen) gingen we met de bus daar naartoe. Ik deed mee aan een spelletje en daarbij won ik 2 speciale TDK cassettebandjes die ik uit handen kreeg van de toen nog onbekende (was dat maar zo gebleven) Martijn Krabbé. :D (nu zit ik te twijfelen, het kan ook op de Firato van '88 zijn geweest. _O- )
De nieuwste technieken werden getoond die vandaag de dag heel normaal zijn zoals het digitaal bijwerken van foto's met maar liefst 16 miljoen kleurencombinaties, draagbare cd spelers die ook in de autoradio konden en de doorontwikkeling van video camera's en een draagbare kopieerapparaat.

Natuurlijk was Wondere Wereld met Chriet Titulaer er ook bij.

Ben er volgens mij 1 keer naar toe geweest .. 86 zou zo maar eens kunnen
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  woensdag 2 september 2026 @ 00:51:31 #182
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_221709139
De heteluchtballon werd op 4 juni 1783 door Joseph en Jacques Montgolfier uitgevonden. Deze vloog 2 km ver, op 19 september 1783 lieten de broers de eerste ballon met passagiers opstijgen. De vaart met een schaap, een haan en een eend vertrok vanuit Versailles duurde 8 minuten. De ballon bereikte een maximale hoogte van 500 meter en vloog 3,5 km ver. Op 11 augustus 1978 werd, voor het eerst met een luchtballon, de Atlantische Oceaan in 6 dagen overgestoken.
40 jaar geleden vlogen Henk, Evelien en Willem met de Dutch Viking de Atlantische oceaan over in een recordtijd van 51 uur en 14 minuten.

Krant van 1 sep '86

Het ging mis toen de ballon de Nederlandse kust bereikte, er hielden 2 branders ermee op. Doordat ze hoogte verloren werden de ballastzakken afgeworpen die door het dak van drie bedrijven gingen. Het scheelde niet veel of er waren gewonden gevallen, één zak ging door het dak van een bedrijf de kleedruimte in waar even daarvoor nog personeel aanwezig was. De ballon werd vergezeld door 4 F16's, Schiphol moest het vliegverkeer 20 minuten tegenhouden en op de weg A'dam-Lelystad parkeerde de auto's op de vluchtstrook. :D

Op 2 september land de ballon nogal hard bij Almere waarbij Henk gewond raakte. Hij bleek bij controle op medisch centrum Schiphol gelukkig niets ernstig te mankeren en keerde terug naar de landingsplek.

zaterdag 5 september 2026 @ 22:29:40 #183
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_221734594
Op 5 september 1986 vierde Freddie Mercury zijn 40e verjaardag *O*

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')